Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    24-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor (echte) mannen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor wie het gemist zou hebben op de website van Koor & Stem

      Op Paasmaandag 28 maart (10.00 tot 12.30) organiseert Koorlink Gent i.s.m. Koor&Stem een workshop o.l.v. de ervaren Duitse topdirigent Jan Schumacher (Camerata Musica – Limburg a.d. Lahn). In de voormiddag oefen je repertoire in (plaats van het gebeuren: Koninklijk Conservatorium – Hoogpoort 64, Gent) , in de namiddag kan je enkele stukken meezingen op het concert in de Sint-Niklaaskerk in Gent. Mis dit niet en schrijf je snel in.
    Het concert wordt opgedragen aan Monique Lesenne en Gilbert Martens, het onvergetelijke duo dat de VFJK groot maakte en de Vlaamse koorpraktijk hielp schragen.

    Inschrijven kan nog : www.koorlink.be/28-maart-workshop-mannenkoor/


    24-03-2016 om 09:38 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    23-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bach in de kathedraal

    Op 16 april (20.15 uur) zingt het Mechels kathedraalkoor o.l.v. Johan Van Bouwelen 4 cantates van Johan Sebastian Bach.

    • BWV 4: Christ lag in Todesbanden

    • BWV 68: Also hat Gott die Welt geliebt

    • BWV 73: Herr, wie Du willt, schick’s mit mir

    • BWV 131: Aus der Tiefen rufe ich

    Vvk: 15 euro/ Boekhandel Salvator Befferstraat 5 – Mechelen


    23-03-2016 om 09:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    22-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-03-2016 om 14:09 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek en werken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terese Lesiuk van de universiteit van Miami toonde recent aan dat muziek onze productiviteit op de werkvloer verbetert. Volgens Lesiuk zijn werknemers die geen muziek te horen krijgen minder vrolijk en – bijgevolg – minder nuttig. Zo werkten mensen tijdens een van haar onderzoeken veel langer aan een taak als er geen muziek te horen was.

    De reden voor het positieve effect van muziek, menen gedragswetenschappers, is het feit dat er dopamine vrijkomt bij het luisteren naar muziek. Het ‘beloningshormoon’ zorgt voor een geluksgevoel. “Het feit dat we sneller en beter werken dankzij muziek, heeft een puur biologische oorzaak”, stelt wetenschapper Amit Sood in The New York Times. “Door muziek verbetert je gemoedstoestand en dat beïnvloedt je werk”, gaat Lesiuk daarop verder. “Daardoor kan je sneller werken en kom je ook met betere ideeën.”

    Naast een geluksgevoel zorgt dopamine er ook voor dat we ons veiliger voelen. In dat geval dient ons brein niet voortdurend de omgeving te scannen voor gevaren en dus slagen we er in om onze aandacht beter gefocust te houden


    22-03-2016 om 08:21 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    21-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citaat

    “Muziek is het voedsel van de liefde”

    William Shakespeare


    21-03-2016 om 08:54 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    20-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuur met een grote C
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gezellig met zijn tweetjes een avondje uit en vanuit een gemakkelijke fauteuil dromen dat je met de jetset Covent Garden bezoekt in Londen, of eventjes een uitgebreid bezoek brengt aan de pauselijke basilieken in Rome? Maak het je dan niet te moeilijk en te duur: ga naar Kinepolis bvb. op één van de volgende avonden:

    • Zaterdag 2 april 19.00 uur: vanuit de Metropolitan Opera in New York: het onsterfelijke liefdesdrama van Puccini: Madama Butterfly. Roberto lagna schittert als de harteloze Pinkerton

    • Woensdag 6 april  20.15 uur: het ballet Gisele, live vanuit Covent Garden (Londen)

    • Donderdag 23 juni 20.15:  Een unieke film naar aanleiding van het Heilig Jaar dat werd afgekondigd door paus Franciscus. Het wordt een exclusief bezoek aan de vier grote basilieken van Rome om de verborgen schatten van de “Eeuwige Stad” te ontdekken.


    20-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    19-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resonans

    Tijdens de koorrepetitie kreeg ik de vraag wat “resonans” nu eigenlijk is.

     

    Binnen de zangwereld wordt het woord 'resonans' regelmatig gebruikt. Maar wat betekent het eigenlijk en waarom wordt er altijd op resonans geoefend?

    Resonans is een moeilijk woord voor nagalm, weerklank. Met andere woorden, resonans is het geluidversterkende effect van een ruimte. 

    Die ruimte kan bijvoorbeeld een kathedraal zijn waar geluid seconden lang naklinkt. Maar ook de klankkast van een gitaar, viool of ander instrument is een ruimte die resonans produceert. 

    Ook de menselijke stem kan gebruik maken van een klankkastje. De ruimte boven de stembanden, dus een gedeelte van de keel, de mondholte en een stukje van de neusholte kunnen dienst doen als klankkastje. 

    De vorm van het klankkastje bepaalt in hoeverre er resonans ontstaat en het geluid dat je produceert meer draagkracht krijgt.

    Resonans oefeningen zijn dus eigenlijk oefeningen om de vorm van je klankkastje zo optimaal mogelijk te maken.

    Een open keel, de positie van het strottenhoofd, de positie van de tong, het zachte gehemelte en de vorm van de mond hebben allemaal invloed op de vorm van het klankkastje.






    19-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    18-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nefertiti

    Nicholas Reeves zorgde met zijn opzienbarende artikel over zijn bevindingen van het graf van Toetanchamon voor ophef binnen de archeologische wereld . Volgens hem zijn scheurtjes in het schilderwerk op de muren indicaties van meerdere – nog verborgen – kamers. Deze ruimtes zouden het lichaam van Nefertiti herbergen. Zou het kunnen dat er meer kamers aanwezig zijn in het wereldberoemde graf van de farao? En: is één van de beroemdste Egyptische vrouwen eindelijk gevonden?

    Nefertiti was de vrouw van farao Achnaton, één van de bekendste farao’s uit de Egyptische oudheid. Hij voerde vele hervormingen door, waaronder een aantal van religieuze aard. Vooral het besluit om één godheid, Aton, te verheffen boven de andere goden  was niet geliefd onder de Egyptenaren. Vaak werd hij daarom aangemerkt als de ‘ketterse farao’. Een ander element dat hoog in de vaandel stond bij de heerser: familie.

    Volgens de verhalen was er sprake van echte liefde tussen de twee hoogheden en zijn er liefdesverklaringen die dienen als bewijs. Wat vaststaat, is dat Nefertiti achter haar man stond. Verschillende beelden, schilderingen en andere archeologische bewijzen suggereren dat zij een belangrijke positie innam in de regering van haar echtgenoot. Een van de bekendste afbeeldingen van Achnaton en Nefertiti is een scène waarop zij als familie getoond worden samen met hun drie dochters. Het zou gebruikt worden als altaar om de koninklijke familie te eren.

    Nefertiti wordt beschreven als ‘het mooiste gezicht van Egypte’, ‘de Mona Lisa in steen’. De wereldberoemde buste van Nefertiti werd gevonden door Ludwig Borchardt in 1912 tijdens opgravingen in Amarna. “Beschrijving zinloos, men moet het zien” zo meldt de Duitse Egyptoloog bij zijn ontdekking op 6 december. De buste vormt één van de bekendste symbolen van de antieke erfenis van Egypte. Het borstbeeld is vrijwel geheel intact teruggevonden. Slechts één oor en één oog hebben lichte beschadigingen. Het wordt gezien als een schoolvoorbeeld van de uitstekende kwaliteiten van de Egyptische kunstenaars.

    Alhoewel vele bewijzen zijn gevonden voor haar bestaan – waaronder de prachtige buste – is haar graf nooit gevonden. De blootlegging van een graf zou belangrijke informatie kunnen onthullen over Nefertiti. Want na het veertiende regeringsjaar van haar echtgenoot Achnaton verdwijnt ze van het toneel. Veel wetenschappers speculeren over het verdere leven van de koningin en haar einde. Hoe kwam zij om het leven? Was het een natuurlijke dood? Enkelen suggereren dat zij is gestorven aan de pest.  Deze vragen zouden wellicht beantwoord kunnen worden door afbeeldingen en teksten in haar graf. Maar voorlopig blijven het slechts vragen.






    18-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    17-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beethovens 9e
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Grote uitdaging voor ervaren zangers:

    Meezingen in de legendarische 9e symfonie van Beethoven (met Ode an die Freude) in Vorst Nationaal in mei 2016. Dat kan je eventueel doen samen met de Chorale, het orkest La Passione, het Béjart Ballet van Lausanne het geheel o.l.v. Paul Dinneweth. Meer dan 200 uitvoerders zullen op het podium staan (en zitten). Maar voor het zo ver is, moet je eerst door de auditie geraken: zaterdag 9 april tussen 10 en 13 uur in Katrinahof, Fromentinstraat 2, 2050 Antwerpen L.O. Volgen daarna 7 koorrepetities en 3 uitvoeringen (20-21-22 mei).

    http://www.dechorale.be/NL/meezingen.html

    17-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    16-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wist-je-datje

    Nog een leuk lijstje, overgenomen uit L’Express Business: 10  kleine weetjes over Europa. Het leidt hoogstens tot een geamuseerde twinkel in je ogen.

    1. Zweden is het land met de meeste MacDonalds restaurants in Europa, per hoofd van de bevolking.

    2. Croissants zijn een Oostenrijkse uitvinding, geen Franse

    3. De roltrappen in de Londense metro overbruggen elke week 2 x de omtrek van de aarde

    4. Slechts 4 Europese steden hebben meer wolkenkrabbers dan de het Spaanse Benidorm

    5. Op geen enkele plaats ter wereld wordt meer chocolade verkocht dan op de luchthaven van Brussel

    6. De meest bezochte plaats in Europa is Disneyland Parijs

    7. Het kleine België heeft ’s werelds dichtste spoorwegnetwerk (113,8 km/1000 km²)

    8. Italianen drinken geen cappuccino na 11 uur ’s ochtends

    9. Er zijn meer kebabrestaurants in Berlijn dan in Istambul

    10. De Egyptische piramides zijn sneller gebouwd dan de Sagrada Familia inBarcelona. Daar begon men in 1892 en is men nog steeds niet klaar.

       






    16-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    15-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iden van maart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kort nadat hij is benoemd tot Dictator perpetuus, dictator voor het leven, wordt Julius Caesar op 15 maart 44 v. Chr. vermoord in Rome. Het autoritaire gedrag van de heerser werd niet gewaardeerd door de leden van de Senaat. Een complot leidde tot de dood van wellicht de beroemdste Romein uit de geschiedenis.

    Gaius Cassius Longinus stond aan de basis van het complot tegen Caesar. Tijdens de burgeroorlog had hij als admiraal onder Pompeius gediend. Ook Brutus, de zwager van Cassius, werd bij de samenzwering betrokken. De vader van Brutus was getrouwd met Servilia, de geliefde van Caesar. Hoewel Caesar hem beschouwde als een zoon, besloot Brutus aan het complot mee te werken vanwege de affaire. Uiteindelijk waren ongeveer zestig mensen onderdeel van het complot, dat als doel had terug te keren naar de Republiek.

    Volgens de verhalen is Caesar vlak voor zijn dood gewaarschuwd voor de ‘Idus’ van maart. In de Romeinse tijd was de Idus de 13e of 15e dag van de maand. Caesar had echter geen boodschap aan de voorspelling en wandelde op 15 maart gewoon naar de bijeenkomst van de Senaat. De vergadering vond plaats in het theater van Pompeius, de Curia Pompei, omdat de andere gebouwen van de Senaat door brand waren verwoest. Onderweg ontvangt hij een briefje van een oude leraar Grieks, Artemidorus, waarin het complot werd verraden. Caesar had echter geen tijd om het bericht te lezen.

    Bij binnenkomst gingen de senatoren om Caesar heen staan, dit was normaal gesproken een teken van respect. Senator Casca trok vervolgens als eerste zijn dolk en raakte de heerser in zijn rug. Daarna trokken alle samenzweerders de wapens. Caesar werd 23 keer gestoken en overleed ter plekke. Volgens de legende riep Caesar vlak voor zijn dood “Et tu Brute?” (“Ook gij, Brutus?”) toen hij zag dat zijn ‘zoon’ ook tot het complot behoorde. Er zijn historici die deze lezing van het verhaal naar het rijk der fabelen verwijzen.


    15-03-2016 om 08:06 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    14-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiori musicali
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijdag mag ik weer even het koor Fiori Musicali dirigeren.

    FIORI MUSICALI, vrij vertaald: Muzikaal Boeket, beoefent sinds vele jaren een breed palet van goede koormuziek. Het is één van de vooraanstaande koren in Sint-Niklaas. Het uitgebreide repertorium bevat zowel oude, als klassieke en moderne muziek, geestelijke werken en musical. het koor werd opgericht eind 1983 en het telt momenteel z´n 40 musicerende leden.

    Ik weet niet zeker waar hun naam vandaan komt. In de muziekgeschiedenis zien we voor het eerst deze muzikale bloemen opduiken in 1635, wanneer Frescobaldi een bundel liturgische orgelmuziek publiceert met als titel “Fiori musicali”. Over heel de wereld zijn er koren, muziekensembles en verenigingen met dezelfde naam: van Nederland, Frankrijk, Italië, tot in de USA en Australië. Tijd voor verzustering?!


    14-03-2016 om 08:06 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    13-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mattheus 2016

    Ik had beloofd even op een rijtje te zetten waar er dit jaar interessante uitvoeringen zijn van de Mattheuspassie van Johan Sebastian Bach. Hier gaan we dan:

    • Brugge 20 maart om 16.00 uur in het Concertgebouw: de Chorale o.l.v. Paul Dinneweth m.m.v. In Dulci Jubilo, Thomas Blondel, Hilde Coppé, Rob Cuppens, Joris Derder, Annelies Meskens en Matthew Zadow.

    • Antwerpen 22 maart om 20.00 uur in de Singel: zelfde uitvoerders

    • Antwerpen 24 maart om 20.00 uur in de Singel: zelfde uitvoerders

    • Leuven 20 maart om 15.00 uur in de Sint Geertruikerk: La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken

    • Lier 23 maart om 19.45 uur in het Cultuurcentrum: La Passione en Helicon o.l.v. Geert Hendrix

    • Lier 25 maart om 19.45 uur in het Cultuurcentrum: La Passione en Helicon o.l.v. Geert Hendrix

    • Brugge 20 maart om 20.00 uur in het Concertgebouw: Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe m.m.v. Maximilian Schmitt, tenor-evangelist, Florian Boesch, bas, Christus, Dorothée Miels en Hana Blasikova, sopranen, Damien Guillon en Robin Blaze, contratenoren, Thomas Hobbs en Sebastian Kohlhepp, tenoren, Peter Kooij en Stephan MacLeod, bassen.

    • Gent 13 maart om 15.30 uur in de Heilig Kruiskerk : Altra Voce, Kalliope en The Baroque Players o.l.v. Sabine Haenebalcke

    • Brussel 23 maart om 20.00 uur in het Paleis voor Schone kunsten: het Monteverdi Choir en The English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner

    Als ik het voor het kiezen had, dan ging ik naar Philippe Herreweghe en/of John Eliot Gardiner.

    Op Goede Vrijdag 11 april 1727 weerklonk tijdens de vesperdienst in de Thomaskirche in Leipzig voor het eerst Johan Sebastian Bachs Matthäus-Passion. Dat ook de componist besefte dat hij met dit werk de muziekgeschiedenis een nooit geziene wending zou geven, is zonneklaar. Zowel de sterke innerlijke samenhang van de tekst, de enorme bezetting van drie koren en twee orkesten, de ongelooflijk rijke variatie aan gangbare stijlen, als de dimensies van dit drie uur durende muzikale lijdensverhaal waren ongehoord. De emotionele impact van dit meesterwerk is er na al die tijd niets minder op geworden!






    13-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    12-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Choralies 2016
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Choralies sturen nog maar eens een aankondiging. Ik ben er al vast bij, samen met vier andere enthousiaste zangers. Heb je ook zin? Laat het mij snel weten!

     

    The Choralies festival will surprise you!

    Vaison-la-Romaine | France | August 3-11 2016

    Over 6000 singers will meet in Vaison-la-Romaine, France and sing from morning till evening.
    For the 22nd edition, we are pleased to present choirs and artists from 18 different countries.
    More than 2500 participants have already registered in one of the 33 ateliers. Some are already full, so don´t wait to register!

     


    12-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    11-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfama in Waasmunster

    Wat ik moet missen (koorrepetitie) , maar misschien niet een liefhebber van verfijnde kamermuziek:

    Het Alfamakwartet dat vandaag (vrijdag 11/3 om 20.00 uur) in de O.L.Vrouwkerk in Waasmunster een benefietconcert speelt.

    Het Alfama Kwartet werd tien jaar geleden in Brussel opgericht en is een van de toonaangevende ensembles van vandaag. Het zet zijn muzikaal parcours verder met repertoire gaande van klassiek tot hedendaags. Het kwartet volgde masterclasses bij Walter Levin van het LaSalle Quartet, Rainer Schmidt van het Hagen Quartett, Heime Muller en Natalia Prischepenko van het Artemis Quartett, Eberhard Feltz en de leden van het Quatuor Danel. Het Alfama Kwartet treedt op in grote concertzalen en op diverse festivalpodia: Bozar, Philharmonie Luxembourg, Festival d’Ambronay, Cité de La Musique, Flagey, Musée d’Orsay, Festival de Stavelot, Opéra de Bordeaux, Opéra de Dijon, Festival d’Alcobaça, Espinho …

    Naast de concerten in kwartetvorm werkt het Alfama Kwartet regelmatig samen met partners als de celliste Camille Thomas, de pianisten Guillaume Coppola en Nathanaël Gouin, de klarinetist Florent Heau, de sopraan Jodie Devos en de mezzo-sopraan Albane Carrère. 






    11-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    10-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johannespassie

    J.S. Bach blijft inspireren en uitdagen.

    John Eliot Gardiner beschreef de introductie van de Johannespassie als volgt: “Het zaallicht dooft, de dirigent verschijnt, het orkest zit klaar. Er heerst die unieke sfeer van gespannen afwachting die je alleen aantreft in een duistere theaterzaal, helemaal aan het begin van een opera, voordat de muziek haar magische web begint te weven en het drama zich gaat ontspinnen.”

     

    Het Klarafestival kondigt een nieuwe productie zo aan:

    In deze nieuwe muziektheaterproductie plaatst regisseur Pierre Audi Bachs Johannespassie in een sobere scenografie gebaseerd op beelden van kunstenaar Wim Delvoye. Bachs integrale passie levert de vertelstof voor een eigentijdse reflectie over de rol van religie en haar strijdende waarheidsclaims, over identiteit en de daaruit voortvloeiende conflicten en ten slotte ook over lijden en mede-lijden. Beeldenstormer Delvoye kijkt in zijn Via Crucis met röntgenstralen door alles heen en reduceert religieuze waarheid tot niet meer dan een schamel hoopje botten – van niet meer dan muizen. De Israëlisch-Palestijnse componist Samir Odeh-Tamimi biedt in de hedendaagse context van polarisering een welkom geluid van verzoening: in zijn muziek dansen westerse avant-garde en eeuwenoude soefi-klanken om elkaar heen als in een dubbele helix. Annelies Van Parys, huiscomponist van Muziektheater Transparant, voorziet de Johannespassie van een proloog en epiloog. Ze laat Bachs passie ontstaan vanuit stilte, die ook na de laatste noot oorverdovend nazindert.

     

    Vrijdag 11/3 om 20.30 uur in het Kaaitheater in Brussel.






    10-03-2016 om 09:28 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    09-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas TALLIS

     

    Op het programma van het Sint Janskoor hebben wij van Thomas Tallis zijn “If ye love me” gezet.

    Thomas Tallis (ook: Tallys) (Kent of Leicestershire, 1505 (?) – Greenwich, 23 november 1585), was een Engels componist en organist over wiens vroegere jaren zeer weinig bekend is. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van de Engelse, anglicaanse kathedraalmuziek. Hoewel hij katholiek gebleven was, genoot hij een grote waardering aan het hof.

    Aanvankelijk was hij organist aan de Waltham Abbey in Essex. In 1540 werd hij als organist verbonden aan de kathedraal van Canterbury. Vanaf 1543 was hij in dienst als Gentleman of the Chapel bij Queen Mary, vanaf 1572 samen met zijn leerling William Byrd. Queen Mary schonk hem in 1557 het huis ‘Minster’ in Thanet. Na haar korte regering ging hij over naar de dienst van koningin Elisabeth die hem in 1575 tesamen met Byrd het alleenrecht gaf voor het drukken van muziek en handel in muziekpapier voor een periode van 21 jaar. Als eerste werk brachten Byrd en Tallis een verzameling Latijnse motetten uit, waarin 16 werken van Tallis staan. Omdat de verkoop tegenviel, verzochten beide componisten twee jaar later in plaats daarvan een jaarlijkse toelage, die hun werd gegeven. De twee Masters waren toen gezamenlijk organist van de Chapel Royal.

    De overgrote meerderheid van Tallis' werk is in het Latijn, en zijn Engelse anthems stammen uit de perioden waarin het Anglicaanse beleid Engels als taal voor kerkzangen oplegde. Tallis is een van de eerste meesters die Engelse teksten op muziek zetten voor kerkelijk gebruik. Twee van zijn beroemdste werken zijn de hymnen If ye Love me en Hear the Voice and Prayer, die in zekere zin in het collectieve geheugen van de gemiddelde Engelsman gedrukt staan. Een compact en buitengewoon weldoordacht pareltje uit Tallis' Engelse repertoire is Blessed are they that be Undefiled, waarin zijn typische strakke, harmonische eenvoud aan de oppervlakte komt. Daarnaast putte Tallis zich echter graag uit in het overdonderen met grote koren; het bekendste voorbeeld hiervan is Spem in alium, een motet voor niet minder dan veertig stemmen, dat vermoedelijk ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van Elizabeth gecomponeerd werd.

    Tallis wordt ook herdacht om zijn bekende toonzetting van de Lamentationes van Jeremias.

    https://www.youtube.com/watch?v=J6RgaPTo4hE

    https://www.youtube.com/watch?v=yNAFeCLDSgE

     






    09-03-2016 om 08:53 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    08-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allemaal vluchtelingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al maanden worden we overspoeld met de schrijnende verhalen van vluchtelingen: Afrika beweegt, Syrië staat in brand, Irak op zoek naar veiligheid, Afghanistan vergeten land van de terreur. Op de duur geraak je afgestompt door het zoveelste beeld van een kamp in de modder, van de zoveelste gekapseisde boot, van de schreiende baby.

    En dan opeens … bij het bijwerken van mijn stamboom (één van mijn hobby’s) bedenk je :

    In 1940 gingen mijn vader en moeder op de vlucht voor de aanstormende Duitsers en vonden in West-Vlaanderen een opvang bij de familie De Baeremaeker.

    In 1914 vluchtte de grootmoeder van mijn vrouw naar Nederland, waar ze in een kamp zou bevallen.

    In de jaren vijftig kwam er jaar na jaar een jongetje op “vakantie” uit een Poolse familie die naar Duitsland gevlucht was voor de Russische pletwals.

    En nooit hebben wij ons afgevraagd of er geen muren moesten gebouwd worden. Maar ja, het ging dan ook over onszelf.


    08-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    07-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nikolaus Harnoncourt overleden

    De Oostenrijkse dirigent Harnoncourt is op 86-jarige leeftijd overleden

    Zijn laatste cd-opname, met de Symfonieën nrs. 4 en 5 van Beethoven met zijn eigen Concentus Musicus Wien, ligt net in de winkel. Een prachtige, openbarende uitvoering is het, vol details die je niet eerder hoorde. Zie daar de hand van de Oostenrijkse dirigent Nikolaus Harnoncourt, die zelfs op zijn 85ste nog in staat was een partituur – ook die van een overbekend werk - steeds als nieuw ter hand te nemen, tegen het licht te houden en je als nieuw de oren te openen.

    Harnoncourt, die in december al met een handgeschreven brief aan zijn publiek definitief afscheid nam van het podium, overleed zaterdag op 86-jarige leeftijd, omringd door zijn familieleden, onder wie echtgenote en violiste Alice. Met haar richtte hij in 1953 Concentus Musicus Wien op, dat oude muziek speelde op oude instrumenten. Daarmee sloeg hij de richting in die hem maakte tot wat hij was: de grootste en origineelste pionier van de authentieke uitvoeringspraktijk, maar ook in bredere zin een van de meest invloedrijke denkers en uitvoerenden over en van muziek van zijn tijd.

    Harnoncourt werd op 6 december 1929 als Johann Nicolaus Graf de la Fontaine und d’Harnoncourt-Unverzagt geboren in Berlijn. Zijn naam verraadt zijn afkomst: van vaderszijde afstammend van verarmde Luxemburgs-Lotharingse adel („Onze schoolboterhammen waren belegd zonder boter, met alleen jam. Zeer onesthetisch vond ik dat, hoe die jam zich zo in het brood zoog”, zegt hij in de biografie Vom Denken des Herzens), van moederszijde verwant aan de Habsburgse aartshertog Johann (1782 -1859).

    Hij studeerde cello en speelde tussen zijn 23ste en 40ste bij de Wiener Symphoniker, tweede orkest van de stad. Tegelijkertijd verdiepte hij zich in historische uitvoeringspraktijk. Met Concentus Musicus Wien realiseerde hij vanaf de jaren vijftig talrijke zeer succesvolle concertseries en plaatopnamen. Icononisch werd, veel later, ook zijn samenwerking met het Chamber Orchestra of Europe, dat op moderne instrumenten speelt, maar door Harnoncourts stijlbewustzijn werd opgestuwd tot baanbrekende uitvoeringen. Van hun Beethoven-opnames werden een miljoen exemplaren verkocht. Harnoncourt werd onderscheiden met onder andere de Erasmusprijs, de Polar Music Prize en de Siemensprijs.

    Musik als Klangrede heet, niet toevallig, Harnoncourts handboek over uitvoeringspraktijk en Töne sind höhere Worte een bundel gesprekken over romantische muziek. „Toen ik zelf nog orkestmusicus was, inspireerden me vooral de dirigenten die geïnteresseerd waren in de boodschap van de muziek”, zei hij daarover in 2012 in een groot interview. ,,Dat waren er zeer weinig. De meesten legden uit wat mooi was, hoe we moesten spelen, niet wat de muziek vertelde. Zij die daar wel een mening over hadden, werden mijn leraren. Nee, ik noem geen namen. Ik ben al oud, zul je net zien dat ik de belangrijkste vergeet.”

    Harnoncourts discografie is met een pessimistische schatting van meer dan driehonderd opnames (optimisten tellen er 500) groter dan die van enig ander levend musicus. Daarbij zijn alle historische opnames waarmee hij decennia geleden naam maakte: de Bach-cantates (1971-1989) in samenwerking met Gustav Leonhardt: verrassend fris, ook nu nog. Opera’s van Monteverdi – in de vroege jaren zeventig door Harnoncourt ‘herontdekt’. Talloze Mozarts, omstreden door snelle tempi en felle agogiek. En van daaruit verkende hij ook, langzaam en zeer selectief, de negentiende en twintigste eeuw.

    Veel merkte je tot zeer recent overigens niet van de hoge leeftijd die Harnoncourt bereikte. Hij werkte dan ook tot eind 2015 door. Aanvankelijk stond voor komende zomer nog een Beethoven-cyclus gepland voor op zijn zomerfestival Styriarte in Graz. Tot hij in december bekend maakte dat hij niet meer zou dirigeren. Toen was duidelijk dat het einde niet ver meer was.het einde nabij was.

    https://www.youtube.com/watch?v=tj-BZz9Y8mI

    https://www.youtube.com/watch?v=fX60UUZ7E7M

    https://www.youtube.com/watch?v=S6gYV7srFMM








    07-03-2016 om 07:34 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.





    06-03-2016 om 20:36 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs