Bruno Yammine, Belg en anti-separatist!
Foto
Inhoud blog
  • LLB
  • VRAGEN AAN DE N-VA
  • Nog steeds actueel
  • Nieuw bericht
  • N-VA kondigt daling transfers aan !
  • Brief, gedeeltelijk gepubliceerd in HLN d.d. 15 januari 2012
  • grappig
  • Analyse intéressante (LLB)
  • 'De formatie is dood'
  • Onvoorstelbaar
  • Vervolg
  • Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR
  • De inhoud van de pre-separatistische nota EDR
  • grafiek
  • Uit LLB d.d. 23 juni 2011. Voor de reste: cordon médiatique................
  • goede tekst in De Tijd
  • Niet slecht van De Gucht
  • Altijd opnieuw: geld en grondgebied
  • VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?
  • Interessante tekst ivm financieringswet en transfers
  • hoegin
  • Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van
  • Verdacht ...
  • Ongelooflijk toch
  • Brief gepubliceerd in HLN d.d. 29 april 2011
  • Best onderhandelingen (sic) begraven
  • DWAALT B PLUS?
  • Allez, bijna-exit W. Beke: "Il a les mains vides et on tourne en rond"
  • Interessant
  • na meer dan 275 dagen ...
  • Ze weten het zelf niet meer
  • But do we care?
  • Politiek beneden alle peil
  • WERELDVREEMD
  • Bétonner le bétonnage : -)) (257 dagen na de verkiezingen!)
  • DS: de wanhoop nabij
  • Communautair bochtenparcours N-VA
  • 1815
  • De inhoud van de nota
  • Groninger Courant, 9 juli 1790, p. 1
  • AMSTERDAMMER
  • Interessant artikel uit LLB
  • GEEN AFBRAAK SENAAT!
  • Kaart met scholen in het VKN
  • BANAAL NATIONALISME
  • Uitstekende analyse W. Pauli (De Morgen)
  • BHV, Belgen in het buitenland: B.U.B. los over sp.a,VB,LDD,PVDA,PP,CD&V,Groen,RWF!!!
  • Prachtig stuk van Dave Sinardet! (zie vooral door mij aangestipt deel)
  • Reflecties bij deze verkiezingen.
  • CONFEDERALISME IN 15 VRAGEN EN ANTWOORDEN
  • OMTRENT ONWAARHEDEN
  • Wat lezersbrieven...
  • POLITIEK COMPLOT TEGEN MONARCHIE LAG AL IN MAART KLAAR - HEIMELIJK DUBBELSPEL DEHAENE/A. DE CROO
  • GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)
  • IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
  • DS: wat men al niet leest in de gazet......................
  • COMMUNAUTAIRE NONSENS
  • KAN IEMAND NOG VOLGEN?
  • LEZERSBRIEF IN D.M.
  • EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
  • Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
  • UIT DGB (De Groene Belg) 208
  • ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
  • Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?
  • De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
  • Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
  • Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
  • WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
  • De Kris Peeters zegt het eens goed
  • NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES
  • ONAANVAARDBAAR !
  • B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
  • Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
  • VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE
  • Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)
  • David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
  • NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW
  • N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S
  • De lucide analyse van Dave Sinardet
  • Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
  • Interessante tekst uit LE SOIR
  • B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
  • WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?
  • Interessante tekst
  • EEN INTERPELLATIE
  • WAAR OPEN VLD ECHT VOOR STAAT
  • CAMPAGNE B.U.B. - BRUSSEL !
  • SEPARATISME: WIE GAAT DAT BETALEN?
  • DE WELDADEN VAN HET TAALNATIONALISME
  • TOFFE AFFICHE : -)))
  • DOOD VAN EEN STAATSMAN
  • ABICHT EN POLEN
  • Lezing K.Z.M.
  • NATIONALISME AANVALLEN, NIET DE ANDEREN
  • Brief in DE MORGEN 27/12
  • Gevonden op ... Facebook!
  • LETTRE AU SOIR
  • BRIEF NAAR BERT
  • Een interessant maildebat
  • BelgianJournal
  • De "Gravensteengroep" doet het weer...
  • NIEUWS
  • Mythe "gescheiden" media doorprikt
  • Yves Desmet, ge hebt gelijk.
  • POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME
  • 25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME
  • POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
  • HET NON-PROBLEEM
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Dit werd nog gepubliceerd
  • TAALNATIONALISME EN MORAAL
  • N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!
  • Grappig van n.Ga
  • Politicologen
  • Gezondheidszorgen
  • Confederalisme: Wanneer gaan ze het snàppen!?
  • WAAROM BELGIË EN TAALFEDERALISME ONVERZOENBAAR ZIJN
  • HISTORISCHE WORTELS TAALFEDERALISME
  • Kritische bedenkingen bij Nota-Verhofstadt
  • OPINIESTUK IN BRUSSEL DEZE WEEK
  • Virtueel België
  • REUNION?
  • TEWERKSTELLING
  • Opiniestuk gepubliceerd in DE TIJD van 8.01.08
  • ON SE MOQUE DE NOUS
  • ENKELE BEGRIPPEN KRITISCH ONDERZOCHT
  • TAALFEDERALISME
  • CONFEDERALISME
  • BETER BESTUUR?
  • TIENDUIZENDEN OP STRAAT VOOR BELGISCHE EENHEID
  • BELGEN ALLER PROVINCIES, VERENIGT U!
  • TAALPERIKELEN
  • POLITIEKE WIL
  • Regards sur la crise
  • Uitstekend stuk van VRT-journaliste
  • BEDENKINGEN BIJ EEN CRISIS
  • SPLITSING GEZONDHEIDSZORG
  • "Sicko" in België?
  • Brief naar HBVL
  • Brief naar De Standaard
  • ABVV TEGEN REGIONALISERING
  • LETERME II
  • Na 110 dagen politieke crisis
  • Oud-VSA-ambassadeur verdedigt België
  • MOETEN WE ONS HIERAAN VERWACHTEN?
  • Red de solidariteit!
  • CD&V EN NATIONALISME
  • Brief van mij vandaag in Het Laatste Nieuws
  • De VVB valt me zowaar aan!
  • VB verliest nazi-vriendjes
  • DEMOCRATIE IN ALLE TALEN
  • NOG MEER NIEUWS VH ANGELSAKSISCH COMPLOT
  • OMTRENT VB-betoging
  • Goed van onze politie
  • TUSSENKOMST MIEKE VOGELS (GROEN!) nav
  • HET RECHT OM BELG TE BLIJVEN!
  • "openhartig!?"
  • LEZEN EN HERLEZEN...
  • Daar komen de federalisten!
  • OPINIESTUK BPLUS IN LLB
  • IDENTITEIT
  • ALWEER ANGELSAKSISCHE ANTI-BELGISCHE ZEVER (uit "The economist")
  • NATIONALISME IS EEN DODELIJK GIF- (5.09)
  • Walter Zinzen: een verstandig man
  • Ayatollah Bart De Wever
  • nekeer lachen :-)
  • Gelezen in De Morgen
  • BRIEF IN HBVL (31.08)
  • Brief in D.S. (31.08)
  • BRIEVEN NAAR DAGBLADEN
  • Het einde 2.0
  • ONHEILSPROFETIEËN
  • Brief in D.S. (25.08)
  • BRUSSEL TSJECHISCH! (DS 22.08)
  • FORMATEURSNOTA II
  • HOE VB-PROPAGANDA WERKT
  • GOED OM TE HERLEZEN
  • GRAPPIG
  • UIT DE FORMATEURSNOTA
  • WAT WE AL WISTEN: 80% voor nationale eenheid
  • BERICHT
  • TOT (W)ELKE PRIJS?
  • DEHAENE
  • De informateursopdracht
  • ECOLO OVER STAATSHERVORMING
  • Naar een splitsing van arbeidsmarkt, justitie, gezondheidszorgen, mobiliteit en energie?
  • BLOMMAERT: MEEST NATIONALISTISCHE STREEK VAN EUROPA
  • DANK U FEDERALISME: Algemeen bestuur van België te duur
  • VB: HYPOCRIETE PARTIJ
  • BRIEF: EUROPA EN DE SCEPTICI
  • ACLVB: GEEN STAATSHERVORMING
  • "Er komt geen staatshervorming"
  • CV: Laster!?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Links
  • BPlus
  • Pro Belgica
  • BeCitizen
  • Blokwatch
  • Actua Belgica
  • Unitair: Leuvense studenten tegen separatisme
  • Pavia Groep (unitaire kieskring)
  • Bob Vangeel
  • BUB
  • Duurzaam België
    Rondvraag / Poll
    Wie wil u als premier?
    YVES LETERME
    GUY VERHOFSTADT
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • Nederdaling Heilige leuvense Geest
  • XMET
  • Belgium
  • bruno
  • Nu moet het lukken

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 09-2005
    Foto
    Welkom op mijn blog! Reacties altijd welkom!
    IK SCHRIJF WAT IK DENK
    22-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)

    BRUSSEL-HALLE-VILVOORDE

    De onderhandelingen over Brussel-Halle-Vilvoorde waren, zo heette het, in de eerste plaats bedoeld om tegemoet te komen aan het arrest van het Arbitragehof (thans Grondwettelijk Hof) uit 2003. Volgens dat arrest moest er een oplossing gevonden worden, die de "anomalie" - twee arrondissementele kieskringen i.p.v. een provinciale kieskring in Vlaams-Brabant, moest wegwerken. Let wel: een oplossing, niet (noodzakelijk) een splitsing van het kiesarrondissement.

    Bovendien sprak het toenmalige Arbitragehof zich enkel uit over de situatie over de federale verkiezingen voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Na zes maanden van "discretie" mochten we het onlangs beleven dat in flarden van een ontwerpakkoord gesproken werd over een inperking van de koninklijke prerogatieven. Ook een staatshervorming, een herziening van verscheidene grondwetsartikels en een splitsing van het gerechtelijke arrondissement (en van de kieskring in de Senaat en voor het Europese Parlement) liggen of lagen op tafel. Dit is een typisch voorbeeld van een (communautaire) escalatiespiraal. Groen! koppelde zelfs de afschaffing van de 5%-drempel aan haar steunverlening. Het spreekt voor zich dat deze maatregelen niets meer te maken hebben met de kieskring BHV. Dan nog liever een behandeling in de Kamer. België is heus niet in gevaar, ondanks alle stoere "Vlaamse taal" die men her en der hoort.

    De ironie van het lot is overigens dat zelfs in een onafhankelijk Vlaanderen dit "probleem" niet van de baan zou zijn, wel integendeel. Vlaanderen zou dan (minstens) Brussel en de faciliteitengemeenten verliezen en verplicht worden om het Minderhedenverdrag zonder meer goed te keuren.  En dan zwijgen we nog over de exponentiële verfransing, mocht Wallonië in één of andere vorm aansluiting bij Frankrijk zoeken. Vinden de Vlaams-nationalisten misschien dat ze sterker staan tegenover Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk dan tegen een anderstalige minderheid in België? Men zou het nog gaan geloven ook.

    22-04-2010, 12:19 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    19-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
    IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?

    In de Gazet van Antwerpen (d.d. 19 april 2010) meent Paul Geudens dat er voor de splitsing van BHV op de keper beschouwd geen prijs mag betaald worden. Deze opinie is op zich verdedigbaar. Wel heb ik het moeilijker met de motivatie die uw hoofdredacteur geeft. " De Grondwet is zeer duidelijk: B-H-V moet gesplitst worden, zonder meer", zo lees ik immers in het editoriaal. Nochtans staat er nergens in de Grondwet dat kieskringen moeten samenvallen met taal- of deelstaatsgrenzen. In 1994 al oordeelde het toenmalige arbitragehof - thans grondwettelijk hof - dat de kieskring BHV niet ongrondwettelijk is. Het meer recente arrest van het arbitragehof (2003) aangaande de materie stelt dan weer dat de kieskringen op het grondgebied van de oude provincie Brabant mogen afwijken van die in andere provincies. Een reden hiervoor is bijvoorbeeld het bewaren van het communautaire evenwicht. Kortom, het zou goed zijn om te vernemen waarom de Heer Guedens beweert dat de Grondwet zou stellen dat BHV gesplitst moet worden.

    19-04-2010, 15:12 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    10-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DS: wat men al niet leest in de gazet......................
    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=7A2OMKH5

    'Als het zelfs Jean-Luc niet lukt, wie dan wel?'

    Kan de methode-Dehaene het land nog één keer uit de nood helpen? Commentaar: UIT de nood helpen?

    zaterdag 10 april 2010

    Precies één week heeft Jean-Luc Dehaene nog om de BHV-knoop te ontwarren.

    Commentaar: Wat is het probleem?

    Maar zelfs zijn gesprekspartners hebben er geen flauw benul van wat de 'koninklijke opdrachthouder' op tafel zal gooien. 'Niemand heeft nog een overzicht, behalve Jean-Luc zelf.'

    Commentaar: Is dàt dan democratie?

     

    Veel wittebroodsweken waren Alexander De Croo niet gegund. Pas op het schild gehesen als Open VLD-voorzitter moest hij al meteen naar de 'bilateraaltjes' met Dehaene: een-op-een-gesprekken met de ex-premier. Dat is geen cadeau voor een onervaren politicus: Dehaene kent de institutionele ins en outs van dit land als zijn broekzak, De Croo junior moest hard studeren om 'mee te zijn'. De jongste tijd werd hij stevig gedrild door de anciens in zijn partij.

    Commentaar: Waarom gaan we eigenlijk nog stemmen ...?


    Dat is cruciaal in de aanloop naar de slotonderhandelingen van volgende week.

    Commentaar: Democratie speelt zich af in een parlement, niet achter gesloten deuren

     'Als je dan constant met medewerkers moet bellen, red je het niet', zegt een Vlaams BHV-onderhandelaar. 'Wie precies weet wat mogelijk is, heeft een wereld voorsprong. “Hebben we voor deze piste een grondwetswijzing nodig of niet?,

    Commentaar: Mag de kiezer ook weten welke herziening ?

    Voor jonge politici is dat niet evident. Ze hebben geen communautaire ervaring. Vaak interesseert die spitstechnologie hen ook niet.'

    Commentaar:  En zij spelen dus met de toekomst van België !


    Alexander De Croo is niet de enige die er het hoofd volgende week goed moet bijhouden. Ook Groen! vaardigt met zijn voorzitter Wouter Van Besien een onervaren pion af naar de BHV-finale.

    Commentaar: Partijhoofdkwartieren beslissen alles...

    Maar blijkbaar probeert Dehaene die nieuwe werkelijkheid niet compleet te omzeilen: hij werkt volop met de mensen die nú de lakens uitdelen. De gesprekken met krijgers die hij nog kent uit eerdere oorlogen, zouden tot een minimum beperkt worden. Tenzij ze nog actief zijn natuurlijk.


    Er valt niets te lekken


    Dat betekent niet dat er de voorbije maanden niet druk gepraat werd. Dehaene trok naar kabinetten om met vicepremiers te praten of ontving mensen in zijn bureau op het Europees Parlement. Bijna altijd waren het gesprekken onder vier ogen.

    Commentaar: Open politiek...


    'Hij verzamelt alle puzzelstukjes', zegt een van zijn gasten. 'Hij test ideetjes uit, hij onderzoekt of pistes aanvaardbaar zijn voor je partij, hij laat je soms zelfs al uitgeschreven wetteksten lezen. Hij wil alles klaar hebben, voor het geval de puzzel volgende week in mekaar klikt.'

    'Die gesprekken duren een uur tot anderhalf uur', weet een ander politiek kopstuk. 'Dehaene luistert bijzonder goed: als hij verwijst naar je standpunt in een vorig gesprek, geeft hij dat altijd zeer correct weer. En de creativiteit in die discussies komt van hem: “Wat zou je hiervan vinden?, Waarover? (lacht) Hij heeft mij gevraagd om noch over de inhoud, noch over de kalender iets te zeggen.'

    Commentaar: Quid met de inspraak van de burger ?


    Het is opvallend: hoewel Dehaene al sinds december zoekt naar een BHV-uitweg, lekte er vrijwel niets. Deze week hoorden wij bijvoorbeeld waaien dat CD&V-senator Hugo Vandenberghe een gesprek had met Dehaene over de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.

    Commentaar: Het Grondwettelijk Hof eist dat ook zeker ( ! )

    Maar toen we de senator aan de lijn kregen, leek die zich daar niets van te herinneren.


    'Omdat er nauwelijks iets te lekken is', zegt een 'technische onderhandelaar' van een Vlaamse partij. 'Op Dehaene na heeft niemand een globaal zicht op de discussies.

    Commentaar: Door wie is die man gemandateerd... ?

    We hebben nooit samen gezeten met een andere partij. Welke elementen die we nu aan het einde bespreken, zullen uiteindelijk opduiken in het finale voorstel? Niet te voorspellen. Dat weet alleen Jean-Luc.

    Commentaar: Ibidem

    Bovendien weet je niet zeker of hij wat hij met jou besproken heeft, ook bij anderen heeft afgetoetst. Lekken is dus erg gevaarlijk.'

    Commentaar: Dat zal wel, de burger moest eens iets weten...


    Er zijn ook gesprekspartners die er niet eens over piekeren iets te lekken, die al decennia lang in blind vertrouwen met Dehaene praten. PS-kopstuk Philippe - Dehaene mag 'Flup' zeggen - Moureaux is het beste voorbeeld. Hij is tijdens communautaire discussies nog steeds incontournable voor de PS. Moureaux is een van de weinige actieve Belgische politici die al evenveel kilometers op de communautaire teller hebben staan als Dehaene zelf. In 1980 onderhandelde hij, als kabinetschef van Guy Spitaels, al over een staatshervorming met Dehaene, toen kabinetschef van Wilfried Martens. Een paar jaar geleden vertelde Moureaux ons dat hij très franchement zijn gedacht kon zeggen. 'Ik kon hem vertellen waar de moeilijkheden zaten in de PS, terwijl hij zei wat er omging in de CVP.

    Commentaar: Spitaels, Moureaux, Martens : taalnationalisten, verantwoordelijk voor het huidige institutionele kluwen

    Maar daar kwam niemand anders iets van te weten. Omdat Jean-Luc een staatsman is.'

    Commentaar: Maar van wélke staat ... ?



    En omdat Dehaene een oplossing wil natuurlijk. Als zijn collega's hem vrijuit kunnen zeggen waar hun grens ligt, kan hij perfect inschatten of er een compromis mogelijk is. 'Hij zegt tegen iedereen iets, maar tegen niemand alles', lacht Gérard Deprez, die er - als kabinetschef en als PSC-voorzitter - ook bij was bij de staatshervormingen van 1980, 1988 en 1993. 'Hij is de enige die het overzicht bewaart. Maar iedereen vertrouwt hem wel. Hij lekte nooit.'

    Commentaar: Onvoorstelbaar, achterkamerpolitiek als de hoogste deugd



    De Toshiba-connectie


    Dehaene kan niet alleen bogen op zijn eigen ervaring, hij heeft zich ook altijd laten omringen door briljante studaxen, geen ja-knikkers. En wat misschien minder geweten is: de ex-premier soigneert die mensen ook. Toen de Sint-Michielshervorming begin jaren negentig eindelijk goedgekeurd werd, ontvouwden twee van zijn kabinetsleden een spandoek in de Kamer: 'Bravo, Jean-Luc'.


    Die loyauteit legt Dehaene geen windeieren, ook nu niet. De man die de afgelopen maanden de technische gesprekken coördineerde, was Steve Dubois, ooit zijn kabinetschef op de Wetstraat 16. Dubois is een van de zogenaamde 'Toshiba-boys': medewerkers van Dehaene die genoemd werden naar de draagbare computers waarmee ze begin jaren negentig rondtrokken door de Wetstraat, ze maakten grote indruk met hun ingewikkelde wiskundige modellen over de
    financieringswet.

    Commentaar: Waardoor de federale staat nu in acute geldnood zit... !

    (Daarvan zit er trouwens nog een andere op een sleutelpositie: Eric Kirsch is nu kabinetschef van premier Leterme, ook een handige 'hulplijn' in BHV-tijd.)


    Dubois trok de laatste maanden langs kabinetten en partijhoofdkwartieren om het terrein te effenen voor zijn kopman. Vaak vonden zijn technische bilaterales één of twee dagen plaats voor Dehaene zelf een gesprek moest voeren.

    Commentaar: Nogmaals : waarom nog semmen ?


    'Die jongens konden erg goede teksten schrijven', herinnert Gérard Deprez zich. 'Daardoor kan Dehaene zelf ook erg subtiel werken, hij blijft sleutelen aan zijn voorstellen. Het is de reden waarom ik me niet zo meteen een geweldig onderhandelingsmoment van hem kan herinneren. Hij is net zo knap, omdat hij zijn enorme ervaring combineert met een grote wendbaarheid. Dehaene is geen caracteriel.

    Commentaar: Heel de staat wordt onderhandeld, de burger heeft niets te zeggen.


    Dat duikt ook dezer dagen weer op: Dehaene is de anti-dogmaticus bij uitstek. Daardoor kan hij zo creatief uit de hoek komen, zijn eigen overtuiging zit zelden in de weg. Als dat nodig blijkt, voegt hij iets toe aan een dossier dat er eigenlijk niets mee te maken heeft. Of - een van zijn favoriete trucs - hij kiest voor een
    gefaseerde uitvoering. Het kind hoeft er écht niet mooi uit te zien.

    Commentaar: Zo wordt België al sedert 1970 afgebroken


    Ook nu is Dehaene dus niet alleen bezig met de kieskring BHV. Anders zou hij niet zo hard naar een tweederdemeerderheid zoeken: twee maanden geleden al vonden de eerste gesprekken plaats met Ecolo-kopman Jean-Michel Javaux en met zijn Vlaamse tegenhanger Wouter Van Besien, er zijn er nog veel gevolgd. En al onderhandelt SP.A niet mee, hun steun wordt allesbehalve uitgesloten. Het toont dat Dehaene aan een ruimer akkoord sleutelt.


    Zo wordt het nooit uitgevoerde 'eerste pakket' van de staatshervorming (de zogenaamde 'borrelnootjes') opnieuw opgewarmd. Er circuleren ook teksten over de lijst van grondwetsartikelen die voor herziening vatbaar verklaard moeten worden - ook het vervolg van de staatshervorming wordt dus voorbereid.

     

    Commentaar: Kortom, het einde van België wordt verder voorbereid

     

    En dan zwijgen we nog over de 'onderhandse' politieke deals die nu ongetwijfeld besproken worden. Misschien wordt MR-voorzitter Didier Reynders wel een stuk inschikkelijker als hij de garantie krijgt dat PS en CDH hem na de volgende federale verkiezingen niet uit de regering kieperen?

     

    Zonder commentaar



    De asbak en de auto


    Eind volgende week loopt de deadline af die de koning aan Dehaene oplegde. De Wetstraat wacht in spanning af wat 'den dikke' finaal uit zijn hoed zal toveren. Misschien laat hij de zoektocht naar een tweederdemeerderheid alsnog schieten, ook mogelijk.

    'Zijn grootste kracht is zijn
    institutionele verbeelding',

    Commentaar: De vernietiging van België wordt inderdaad op een briljante manier voorbereid en uitgevoerd

     zegt CD&V-senator Hugo Vandenberghe. 'Een renner met veel koerservaring leest de wedstrijd ook beter.' Dat getuigen ook ex-medewerkers. Dan dachten ze na uren studie een nieuwe piste te hebben ontdekt, dan zei Jean-Luc droog: “Dat lag tien jaar geleden al eens op tafel,.


    Maar zal het hem lukken deze knoop te ontwarren?

    Commentaar: Hopelijk niet !

    Dat de N-VA geen verzoenende taal laat horen, is niet zorgwekkend. Op hen rekende Dehaene toch niet, hij praatte er niet één keer mee. Maar de houding van FDF-kopstuk Olivier Maingain biedt wel reden tot ongerustheid: zonder de MR van Didier Reynders - in kartel met het FDF - zijn er geen oplossingen mogelijk die niet tot een val van de regering leiden.

    Commentaar: Et alors?


    'Dat is een van de grote vraagtekens: is Didier Reynders bereid om een compromis te aanvaarden', zegt een van de technici. 'En als dat het geval is, hoe reageert de Vlaamsgezinde vleugel van CD&V dan? Als één iemand het weet, is het Dehaene zelf.'

     

    Commentaar: Ocharm toch, die politici ..........

     

    De ex-premier liet gisteren, in een interview met een Franse parlementaire zender, weten dat hij nog kansen ziet op een oplossing. Tegelijk bleven er echter geruchten opduiken als zou er nagedacht worden over een uitstel van de hele kwestie, tot na het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie, tot begin 2011 dus.

    Commentaar: Leuk ideetje !

    Ook Deprez gelooft dat het niet makkelijk wordt. 'De grote moeilijkheid is dat dit dossier zo weinig ruimte biedt voor compromissen: het is splitsen of niet splitsen, daar is geen weg tussen', zegt de voormalige PSC'er, ondertussen partijgenoot van Reynders.

    Commentaar: Dat niet alleen, hoevéél gaat er gesplitst worden ?

     'Daardoor lijkt dit een beetje op het geval-Happart: hem kon je in de jaren tachtig ook enkel benoemen of niet benoemen als burgemeester.'

    Commentaar: Nog zo’n ---


    Maar dat probleem kreeg Dehaene toen wel opgelost, zij het dat hij er een hele staatshervorming om moest weven. Om het met de woorden van Hugo De Ridder te stellen: Dehaene leek toen een automobilist die om zijn asbak te ledigen de hele wagen omkeerde. Het probleem is dat hij deze keer niet aan het stuur zit: dreigen met een val van de regering is er dus niet bij. Dat kan enkel Yves Leterme, de man die deze week grote sier maakte in het Verre Oosten. België blijft een bizar land.

    Commentaar: Dank u, politici !


    Dehaene kan zich optrekken aan het feit dat niemand hem tot nu toe stokken in de wielen probeerde te steken. 'Misschien kan het daardoor toch nog lukken', hoopt een vicepremier.

    Commentaar: EEN vicepremier ?

    'Iedereen beseft dat er geen bestuur mogelijk is zolang we dat probleem blijven meeslepen. Hopelijk lukken we omdat niemand wil mislukken.' Een technicus hoopt dat die gedachte zijn politieke oversten ook tot enige redelijkheid zal aanzetten: 'Want als Dehaene met zijn ervaring nu mislukt, wie zou het dan nog wel kunnen?'

    Commentaar : Separatisme is nu dus al redelijk ( ? )

    10-04-2010, 20:29 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COMMUNAUTAIRE NONSENS
    COMMUNAUTAIRE REL

    N.a.v. het communautair akkefietje met taalnationalisten Geert Bourgeois (N-VA) en Olivier Maingain (FDF) als hoofdrolspelers, lees ik in uw dagblad (2.04.10) een aantal reacties die de wenkbrauwen doen fronsen. Een aantal lezers noemt het FDF - of de Franstaligen - imperialisten die Vlaamse gemeenten willen verfransen of inlijven bij Brussel. Nochtans is de verschuiving van de taalgrens een grondwettelijk ingeschreven mogelijkheid (art. 4 Belg. GW) en derhalve is die eis perfect wettelijk, wat natuurlijk niet betekent dat hij ingewilligd moet worden. Heel anders ligt het dossier BHV. In tegenstelling tot wat sommige lezers schrijven "moet" deze tweetalige kieskring helemaal niet gesplitst worden. Nergens in de Grondwet of in eender welke Belgische wet staat dat kieskringen moeten overeenstemmen met taalgrenzen. Tenslotte haalt men in de lezersrubriek hier en daar zwaar uit naar "de Walen". "De Vlamingen" zouden, zo heet het, "de geldkraan" moeten toedraaien.  Wat dan met de Vlaamse gemeenten zoals Ieper, Maaseik, Tongeren etc. die vandaag transfers vanuit het zuiden ontvangen? En, last but not least, sedert wanneer is Olivier Maingain een "Waal"?
    De man is inwoner van Brussel, tot nader order de ... hoofdstad van Vlaanderen.

    10-04-2010, 00:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    13-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAN IEMAND NOG VOLGEN?
    Gisteren stond in De Morgen een toespraak van Leterme voor de Belgische diplomaten
    en dit was de kop:



    En wat lezen we vandaag in De Standaard?
    Citaat:
    Alleen het gesproken woord telt. Deze zin vergezelt steevast een vooraf verspreide toespraak. Afgelopen maandag moesten de Belgische diplomaten de frase letterlijk interpreteren. Nadat zijn tekst was rondgedeeld, hield Yves Leterme (CD&V) een totaal ander betoog. Geen man overboord, zo leek het. Helaas vatte De Morgen de dag nadien de geschreven toespraak netjes samen.

    De onuitgesproken speech beklemtoonde dat de federale diplomatie ‘noodzakelijk' blijft om ‘bepaalde deuren te openen en bepaalde contacten te leggen'. Meer zelfs, halfweg Frankrijk of Duitsland moest men de merknaam Vlaanderen vergeten. Buiten een straal van 500 kilometer heeft het merk België een grotere uitstraling. Het moest uit zijn met de concurrentie tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
    http://www.standaard.be/artikel/deta...4&word=leterme

    Op het einde volgt het toppunt:
    Citaat:
    Zijn kabinet reageerde gisteren ongelukkig omdat de oorspronkelijke tekst toch ruchtbaarheid kreeg. Diplomatiek mag hij dan onbestaand zijn, toch blijft het ongewoon dat een toespraak zonder fiat van de eerste minister wordt uitgedeeld en achteraf zelfs naar een afwezige journalist wordt gemaild.
    Hallo!? Is dàt het niveau van de journalistiek?

    Enig onderzoekswerk toont aan dat de tekst van Leterme ... oorspronkelijk op zijn site stond!

    http://74.125.77.132/search?q=cache:...&ct=clnk&gl=be

    En nu staat ze er niet meer op.

    Kan iemand nog volgen?

    13-01-2010, 19:56 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    12-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZERSBRIEF IN D.M.

    SAMENWERKINGSFEDERALISME EN BORRELNOOTJES

    Dat Eerste Minister Leterme voor een « samenwerkingsfederalisme » pleit is een stap voorwaarts ten opzichte van wat hij eerder vertelde. « Confederalisme » betekent immers een losse unie van twee of meerdere soevereine staten, hetgeen de volledige desintegratie van het nu al broze federale weefsel impliceert.  Anderzijds is het onduidelijk hoe hij deze filosofie wil verzoenen met het doorvoeren van het eerste pakket van de staatshervorming, ook wel eens smalend - maar onterecht –  "de borrelnootjes" genoemd. Die vlag dekt inderdaad de lading niet. Dit pakket bevat immers grote bevoegdheidsoverdrachten van de federale staat naar de deelstaten. Zo onder meer de wegcode, de sociale economie, delen van het energie- en communicatiebeleid, de huur- en pachtwet, het prijsbeleid enz. Zo wordt toch duidelijk dat we dringend toe zijn aan een ernstig debat dat niet vertroebeld wordt door sloganeske taal (« vette vissen », « plat op de buik », « onverwijld » enz.). Door slordig en onzorgvuldig taalgebruik krijgt de burger immers een foutieve indruk. De "borrelnootjes" bijvoorbeeld gaan over ingrijpende beslissingen m.b.t. de toekomst van ons land, al zou je dat niet uit de terminologie afleiden  Leterme heeft er bovendien meermaals – en terecht –  op gedrukt dat de bevoegdheden in België erg versnipperd zijn. Vraag is dan  waarom ze dan nog meer verbrokkelen door deze nieuwe splitsingen? Bovendien is het allerminst duidelijk hoe deze voorgestelde bevoegdheidsherverdelingen de cohesie van de federale staat ten goede zullen komen, wel integendeel.

    Zoals gepubliceerd in De Morgen van 12 januari 2010

    12-01-2010, 13:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    11-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
    Het is toch goed om eens in herinnering te brengen wat die zogezegde "borrelnootjes", anders gezegd het "kleine" of eerste pakket van de staatshervorming inhoudt, nu het weer ter sprake komt ("Wat de staatshervorming betreft, zei de eerste minister te hopen dat het eerste communautaire pakket waarover in februari 2008 een akkoord werd afgesloten -de zogenaamde borrelnootjes- nog deze legislatuur afgewerkt raakt. De wetteksten hierover liggen op dit moment stof te vergaren in de Senaat.", bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=202KLC8T&word=leterme)
    ...
    http://www.standaard.be/extra/pdf/akkoord.pdf

    -         Splitsing Ikea-wet

    -         Splitsing sociale economie

    -         Regionalisering participatiefonds

    -         Verdere communautarisering telecomunnicatie

    -         Verdere regionalisering energiebeleid

    -         Regionalisering prijsbeleid

    -         Regionalisering huur- en pachtwet

    -         Regionalisering landbouwrampenfonds

    -         Regionalisering BIRB (Belgisch Interventie- en Restitutiebureau)

    -         Verdere regionalisering huisvesting

    -         Splitsing wegcode, veiligheidsnormering voor wegeninfrastructuur, toezicht technische voorschriften op voertuigen, rijscholing, binnenvaart en waterwegen-verkeer, rij- en rusttijden, maximaal toegelaten massa’s

    -         Communautarisering FCUD (Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten)

    -         Regionalisering onteigeningsprocedure

    -         Regionalisering brandveiligheidsnormen


    Geen mens die bekommerd is om de eenheid van België kan zulke absurde nonsens aanvaarden.

    11-01-2010, 03:57 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    04-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukkig Nieuwjaar
    Gelukkig nieuwjaar aan alle Belgen (en Belgischgezinden, hetgeen meestal samenvalt ;) )

    Ik ben helaas minder actief op deze blog, dit omwille van het feit dat ik een proefschrift
    moet afmaken.

    Bruno Yammine

    04-01-2010, 03:52 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    14-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zou kunnen, wanneer je dit bericht bekijkt ;)




    14-07-2009, 15:59 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    13-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
    Geachte Heer,

    Met aandacht las ik het bericht dat u postte op de website van de N-VA. Op een bepaald moment schrijft u:
    "Ik zit alleen met de vraag waarom de kiezer in al zijn niet-Vlaamse balorigheid dan niet voor lijsten als Belgische Unie en Belgische Alliantie heeft gestemd. 0,25% van de kiezers in Vlaanderen is niet echt veel.".
    http://www.n-va.be/programma/nieuws/column_detail.asp?ID=425

    Ongetwijfeld bent u er zich van bewust welk een grote rol de media speelt gedurende de verkiezingen. Men kan bezwaarlijk stellen dat een partij als B.U.B., die nochtans in 2003, 2004, 2006 en 2009 aan de verkiezingen deelnam - zonder overheidssteun - ook maar 1/1000ste aandacht kreeg in de audiovisuele media dan een partij als de N-VA.

    Ongetwijfeld zou een open debat in de media met de N-VA zeer interessant zijn en het zou tenminste over de kern v.d. zaak gaan. (Bij de N-VA weet men tenminste waar men voor staat, i.c; een onafhankelijke, Vlaamse staat).

    Het is mijn mening dat er slechts vergelijkingen kunnen gemaakt worden, nadat aan een aantal objectieve parameters (zoals een redelijke zendtijd voor elke ideologie) voldaan is.

    Dank bij voorbaat voor de aandacht die u aan mijn schrijven besteedt,

    13-07-2009, 19:45 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UIT DGB (De Groene Belg) 208

    Raad van State over Vlaamse kinderbijslag

    door K. Nevens

    In reactie op mijn recent blogbericht met als titel "Een sociale zekerheid met vier pijlers, ook wel "sécurité sociale à la flamande" waarin ik het had over het voorstel van NVA om een Vlaamse kinderbijslag op te richten - een voorstel waar ook SP.a-kopstuk Frank Vandenbroucke zich trouwens kan in terugvinden - ontving ik van mevrouw Valerie Jadoul (FGTB) een verwijzing naar twee adviezen van de Raad van State, afdeling wetgeving.

    Het eerste advies gaat over een voorstel van decreet houdende invoering van een algemene gezinsbijslagregeling op Vlaams niveau (Parl. St. Vl. Parl. 1999-2000, nr. 355-2), het tweede advies gaat dan weer over een gelijkaardig voorstel van decreet tot invoering van een bijzondere tegemoetkoming voor kinderen (Parl. St. Vl. Parl. 1999-2000, nr. 393-2). In beide adviezen geeft de Raad te kennen dat Vlaanderen de nodige bevoegdheid mist.

    De argumentatie sluit aan bij hetgeen ik in mijn eerder blogbericht stelde. De Raad zegt meer bepaald: "Anders dan de regeling in verband met de zorgverzekering, is de voorgestelde regeling nauw verbonden met de federale regeling inzake gezinsbijslagen. (... ) (H)et (...) blijkt dat de voorgestelde regeling bedoeld is om aanvullend te zijn ten opzichte van de federale regeling. De voorgestelde regeling komt er immers op neer dat het bedrag van de uitkeringen "van dezelfde aard", toegekend krachtens een Belgische, een buitenlandse of een internationale regeling, wordt aangevuld met het bedrag van een door de Vlaamse Gemeenschap toegekende bijslag, om het aldus op te trekken tot een bedrag bepaald door de Vlaamse regering. (...) Aldus moet aangenomen worden dat de voorgestelde regeling in feite in haar geheel neerkomt op een aanvulling van de federale regeling inzake gezinsbijslagen. Het gaat aldus om een wijziging van de federale regels in verband met de sociale zekerheid. De gemeenschappen zijn daarvoor echter niet bevoegd."

    Volgens de Raad wordt die interpretatie ook bevestigd door de parlementaire voorbereiding van de BWHI van 8 augustus 1980, die de bevoegdheidsregels vastlegt. Naar aanloop van die bijzondere wet werd vanuit Vlaamse hoek verschillende malen de vraag gesteld of het voor de Gemeenschappen mogelijk zou zijn een aanvullende kinderbijslag in te voeren. Daarop werd steeds ontkennend geantwoord. Joëlle Milquet heeft de "non!" dus duidelijk niet uitgevonden.

    NVDR Joëlle Milquets verzet tegen een hogere Vlaamse kinderbijslag verantwoordt ze door het principe dat elk kind in België recht heeft op een gelijke ondersteuning.

    30-06-2009, 12:33 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (2)


    29-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
    1 ) Dat het systeem met de gewesten en gemeenschappen nu eenmaal een "realiteit" is, dat weten we. Oorlog is ook een realiteit, maar mogen we daarom niet voor vrede zijn?

    2 ) Dat men de "klok niet kan terugdraaien" is een zwak argument. Immers, West- en Oost-Duitsland zijn (in 1990) ook herenigd (om één voorbeeld te geven). Voorts zou het maar erg zijn indien foute beslissingen niet ongedaan konden worden gemaakt. Indien zo, dan zouden miljoenen nu nog leven onder het juk van dictaturen, van extreem-links of extreem-rechts. Of ga maar eens aan de Noord-Koreanen vertellen dat het huidige totalitarisme niet meer kan opheffen omdat men ... de klok niet kan terugdraaien.

    3 ) Voorts is het ook erg ambigu om enerzijds te zeggen "men kan de klok niet terugdraaien" en anderzijds te verkondigen dat men voor herfederaliseringen is. Een herfederalisering is immers, institutioneel gezien, een terugkeer naar het verleden. M.a.w.: wie pleit voor herfederaliseringen pleit voor het terugdraaien van "de klok".

    4) Ander argument voor het huidige federalisme: het unitarisme zou niet werken. Nochtans zijn zowel het Vlaamse als het Waalse gewest unitair in hun structuren. Het Brussels gewest is zelfs unitair en tweetalig. De meerderheid van de staten op deze wereld zijn zelfs unitair. Ook hoort men "dat het unitarisme op Belgisch niveau" niet zou werken. Dat is je reinste demagogie, immers: het Brussels tweetalig parlement toont aan dat men voor 1 miljoen mensen een unitair en tweetalig bestuur kan hebben. En voor 10 miljoen Belgen zou dit onmogelijk zijn?

    Soms hoort men zeggen dat het unitaire België leidde tot de zgn. "wafelijzerpolitiek". Dit is niet correct. De zgn. wafelijzerpolitiek ontstond pas omdat er (hybride) gewesten en gemeenschappen in de schoot van de eenheidsstaat afgebakend werden. Immers, waar geen territoria afgebakend worden, kan geen wafelijzerpolitiek bestaan.

    Anderen hebben het weer over de zgn. "onderdrukking v.h. Nederlands" in het unitaire België. Welnu, de stemming van de taalwetten gebeurde in een unitaire context. De afbakening van de taalgrens (1962-1963) gebeurde binnen het unitaire België. Sterker nog, de grootste sucessen van de culturele Vlaamse Beweging (stemming eerste taalwet 1873, gelijkheidswet 1898, taalgebieden 1921/1932) werden behaald binnen een unitaire context.

    Bovendien is er gewoonweg geen enkel verband tussen een unitaire staat en een bedreiging voor het Nederlands. Als er morgen opnieuw een unitair België opgericht wordt, blijven taalgrens en taalwetten gewoon behouden. Het tegendeel van bovenstaande bewering is zelfs waar. Het huidige taalfederalistische systeem is een bedreiging voor het Nederlands. Het polariserend karakter ervan leidt naar separatisme (en dus naar méér verfransing, bv. in Brussel, in de Rand, gedwongen ratificatie minderhedennverdrag). En zelfs indien het niet tot separatisme komt, wordt aan de Nederlandse taal een enorme imago-schade toegebracht (associatie met VB, extreem-rechts, extremistische maatregelen zoals de "Vlaamse wooncode" enz.).

    5) Hier en daar wordt ook gezegd: "het federalisme heeft België gered". Om deze bewering te ontkrachten volstaat het volgende vraag te stellen. Wanneer stond de eenheid van België het meeste onder druk? In 1965 of in 2009? Men kan toch niet in alle redelijkheid stellen dat een systeem dat aanvankelijk louter door de Volksunie en het Rassemblement Wallon gepromoot werd "België heeft gered"?

    Dat dit federalisme niet pacificerend werkt, dat het tegendeel waar is, hebben de gebeurtenissen gedurende de voorbije jaren op afdoende wijze aangetoond.

    6) Evenzeer is het toch onder verstandige mensen onkies om te beweren dat "het federalisme een burgeroorlog heeft vermeden".

    De Belgen leven sedert 1430 in een min of meer hechte sociaal-economische/politieke ruimte en in al die tijd is er nooit één druppel bloed gevloeid omwille van een communautaire kwestie! Ook bij deze bewering is weer het tegendeel waar, het huidige polariserende systeem dat systematisch (owv zijn aard zelf) taalgroepen tegen elkaar opzet brengt een burgeroorlog of geweld oneindig veel dichterbij dan ooit tevoren.

    7) En dan is er nog de dooddoener dat "centralisme" ongewenst is. Nochtans is een unitaire staat niet per definitie centralistisch en kan zelfs een deelstaat centraliserend werken. Nederland is het perfecte voorbeeld van een unitaire en gedecentraliseerde staat.

    Men kan natuurlijk ook opteren voor een provinciaal federalisme. Andere meertalige staten (Canada, Zwitserland, India) werken allemaal met minstens zes entiteiten.

    Hoe dan ook, wie dit taalfederalisme verdedigt, verdedigt ipso facto het geïnstitutionaliseerd bestaan van een tweede natiestaat '("Vlaanderen') op hetzelfde territorium dan de Belgische natiestaat. Wie, met andere woorden het huidige federalisme verdedigt, is voor een concurrentiële positie tussen twee natiestaten en erkent minstens impliciet een tegenstelling tussen "Vlaanderen" en België!

    Graag zou ik enkele echte voordelen van het huidige Belgische federalisme horen. Voor de goede orde: bovenstaande beschouwingen dienen niet opgevat te worden als een pleidooi tegen een federalistishe staatsvorm (er zijn voldoende goedwerkende federale staten op de wereld ... en ze hebben zonder uitzondering karakteristieken die België op institutioneel vlak niét heeft, ie meerpoligheid, federale partijen, niet-nationalistische deelstaten, normenhiërarchie, eengemaakt buitenlands beleid ...enz.)

    29-06-2009, 22:14 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (2)


    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?

    Demol ziet geen toekomst meer voor Vlaams Belang

    • maandag 22 juni 2009
    • Bron: HUMO
    • Auteur: wle
    Demol ziet geen toekomst meer voor Vlaams Belang

    BRUSSEL -

    Johan Demol, de Brusselse lijsttrekker van Vlaams Belang, heeft ontslag genomen uit het partijbestuur. Er is geen hoop meer op een toekomst voor de partij, zegt hij in een interview met Humo. 'De boodschap van de partij is niet aantrekkelijk meer, en iedereen wordt versmacht in de machtsstructuren.'

    Demol, die ruim tien jaar geleden als ex-commissaris werd binnengehaald, zegt wel lid van de partij te willen blijven, 'tenzij ze me straks expliciet komen zeggen dat ik eruit moet. Het laat me eerlijk gezegd totaal koud.'

    Hij vreest dat de partij niets zal leren uit de verkiezingsnederlaag. Kopstukken Filip Dewinter, Frank Vanhecke en Gerolf Annemans weten volgens Demol dat de partij moet veranderen om te overleven, 'maar ze beseffen nog veel beter dat ze hun positie daarmee aan het wankelen zouden brengen. En dus verandert er niks.' Ook voorzitter Bruno Valkeniers zou verandering onvoldoende steunen.

    Binnen het bestuur voelde Demol zich geïsoleerd, zegt hij in het interview. 'Misschien zit er in het partijbestuur links en rechts wel iemand die hetzelfde denkt als ik, maar ze zijn bijzonder dun gezaaid en vooral: ze zullen nooit op durven te staan.'

    Dat de partij ook in Brussel sterk verloor, verbaast de oud-politieman niet. 'De partijtop pleit voor één groot Brussels bestuur en verder moet Brussel vooral een stad zijn zoals alle andere. Dat is een rampzalig uitgangspunt, maar men luistert aan de top liever niet naar de basis.'

    22-06-2009, 18:45 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    19-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
    SLP slankt af

    * vrijdag 19 juni 2009
    * Bron: belga
    * Auteur: BELGA

    BRUSSEL -

    SLP bestaat binnen enkele weken alleen nog uit Geert Lambert en een halftijdse medewerker. Het dagelijks bestuur van de sociaal-liberale partij heeft na het teleurstellende verkiezingsresultaat beslist om het personeel op straat te zetten. In september wordt alles herbekeken.

    Tot nu werkten op het hoofdkwartier in de Brusselse Woeringenstraat drie personeelsleden. Met voorzitter Geert Lambert in de Senaat en de twee overblijvende Vlaamse parlementsleden Dirk De Cock en Els Van Weert beschikte SLP daarnaast over nog een reeks medewerkers. Aangezien SLP er op 7 juni niet in slaagde om over de kiesdrempel te wippen, verloor de partij echter ook de medewerkers in de Vlaamse assemblee.

    Het dagelijks bestuur van de linksliberalen besliste echter om al het personeel te ontslaan. In totaal verliezen zeven medewerkers hun baan. Het gaat dus om de drie personen die op het partijsecretariaat werken en vier medewerkers uit het Vlaams parlement en de Senaat. Lambert behoudt in de Hoge Vergadering wel zijn persoonlijke medewerker.

    De partij wil volgens woordvoerder Johan Van Rooy, die zelf ook op zoek mag naar een andere job, de handen vrij hebben om in september uit te maken welke richting ze inslaat.

    19-06-2009, 18:37 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    17-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-06-2009, 22:38 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
    N-VA

    Bart Maddens sprak afgelopen woensdag op deze pagina's over 'de onstuitbare opgang van het Vlaams-nationalisme' (DS 10 juni). Ik vraag me nog steeds af of N-VA wel zoveel stemmen heeft gekregen vanwege hun Vlaams-nationalistisch programma. Maar waar ik helemaal niet mee akkoord kan gaan is zijn uitspraak dat 'als we ook de stemmen voor SLP (1,1 %) en LDD (7,6 %) meetellen, we aan een nooit geziene monsterscore van 37,1 % komen voor uitgesproken flamingantische partijen'.

    SLP en LDD pleiten inderdaad voor een confederaal België, maar wie denkt dat die partijen daarom het grootste deel van hun stemmen hebben gehaald, dwaalt. SLP heeft zich vooral geprofileerd als een nieuwe, progressieve, sociaal-liberale partij, en niet als de voortzetting van de Volksunie. En LDD zal zeker geen stemmen gehaald hebben om haar confederalisme, maar wel om haar anti-establishmentaanvallen en de figuur van Dedecker.

    Ik ben het dus absoluut niet eens met de stelling dat het Vlaams-nationalisme de verkiezingswinnaar is. Volgens dezelfde logica kun je ook stellen dat het liberalisme gewonnen heeft. Immers, Open VLD (15 %), LDD (7,6 %), SLP (1,1 %) en Respect (0,1%) halen samen 23,8 % van de stemmen.

    Jefrey Van der Straeten student politieke wetenschappen UGent

    15-06-2009, 17:22 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    14-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
    In België worden de termen confederalisme en federalisme vaak door en onder elkaar gebruikt. Nochtans duiden ze op een fundamenteel VERSCHILLENDE staatsvisie. Het gaat dus niet om wat nuances, het gaat om enorme verschillen.

    Laten we eerst confederalisme definiëren. Wat betekent deze term?


    1) Een confederatie is een bond van onafhankelijke staten die volledig vrijwillig toetreden tot deze entiteit
    2) Om een confederatie te creëren heb je dus onafhankelijke staten nodig. In België betekent dit dus (minstens) een onafhankelijk Vlaanderen en een onafhankelijk Wallonië. Met andere woorden: je hebt dus eerst separatisme nodig om een confederatie in te richten. (lees ook: http://www.reddesolidariteit.be/opinie/Lemmensea.php)
    3) Een confederatie kent geen Grondwet, maar wordt gevestigd door een verdrag dat onder het internationale recht valt.
    4) De lidstaten van een confederatie bepalen samen wat ze gemeenschappelijk willen doen. Vaak zijn deze bevoegdheden zeer beperkt (de munt, defensie, buitenlandse zaken)
    5) De parlementen van de lidstaten verkiezen het confederale parlement
    Vandaag bestaat er op de hele wereld geen enkele confederatie, ook niet Zwitserland (sedert 1848 een federatie).

    Nu we deze vijf punten kennen, is het mogelijk om de verschillen met een federatie af te lijnen. In wat verschilt een federatie van een confederatie?

    1) Een federatie is een staat, samengesteld uit deelstaten. Deze deelstaten ontlenen hun bestaan, hun middelen en bevoegdheden aan de federale Grondwet.
    2) Een federatie bestaat niet uit onafhankelijke staten.
    3) Een federatie kent een Grondwet en is niet bij verdrag samengesteld. De VSA waren van 1776 tot 1787 een confederatie. Dit systeem bleek onwerkbaar, vandaar de wijziging.
    4) De federatie bepaalt wat de deelstaten mogen door (d.m.v. de Grondwetgever)
    5) De burgers van de federatie verkiezingen een Kamer van het Parlement, de deelstaten verkiezingen de andere (in Duitsland bv de Bundestag en Bundesrat, in de VSA het house of representatives en de Senaat).

    Slotsom: een confederatie is dus geen "voortgezette" vorm van federalisme, het is er het tegengestelde van (de deelstaten, niet de burgers zijn eerste dragers van het recht) Elke confederatie die ooit heeft bestaan is ofwel definitief uiteengevallen ofwel geëvolueerd naar een sterke federatie. In België kan een confederatie enkel maar tot stand komen door eerst de huidige deelstaten onafhankelijk te verklaren. Zodus is in België confederalisme een voortgezette vorm van separatisme.

    Geef gerust commentaar, kritiek of aanvullingen op deze notitie!
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nuttige lectuur is ook het artikel van P. PIRETTE "le fédéralisme des cons, vraiment?" (LLB, 18 juli 2008)
    http://www.lalibre.be/actu/belgique/article/434546/le-federalisme-des-cons-vraiment.html
    Men leze ook : http://www.vvb.org/kort/225/17861
    Matthias Storme zegt terecht, tenminste voor wat zijn begrippenalyse betreft: "M.E. Storme: "Ik ga de politici nooit bekritiseren omdat ze zeggen "wij willen maar confederalisme" - al voegen ze er meestal aan "we zijn geen separatisten", wat een contradictie is, want een confederalist is een separatist, per definitie, het kan niet anders." zie http://democratie.nu/nieuws/federaal/federalisme_en_democratie.html

    14-06-2009, 18:45 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    13-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kris Peeters zegt het eens goed
    Peeters: "Geen intentie om provincies af te schaffen" (bron: HLN)

    Vlaams informateur Kris Peeters (CD&V) heeft vandaag een gesprek gehad met de vijf Vlaamse provinciegouverneurs. Na afloop van de vergadering benadrukte Peeters dat het niet de bedoeling was om te bekijken hoe de provincies afgeschaft kunnen worden. Wel is besproken hoe de provincies efficiënter en effectiever kunnen werken en beter kunnen samenwerken met het Vlaamse Gewest enerzijds en de gemeenten anderzijds.

    Afschaffing

    Het is de eerste keer dat de provinciegouverneurs betrokken worden bij de gesprekken voor de formatie van een Vlaamse regering. Peeters sprak achteraf van "een rijke vergadering". De afschaffing van de provincies was volgens Peeters niet de inzet van de vergadering. In Franstalig België heeft Ecolo de afschaffing van de provincies wel op de agenda geplaatst.

    De vergadering ging vooral over de toekomstige werking van de provincies, met name over de manier waarop de provincies efficiënter en effectiever kunnen werken. (belga/ep)

    13-06-2009, 21:02 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES

    Le débat sur les provinces inquiète le personnel

    BOUILLON,PIERRE

    Vendredi 12 juin 2009

    (Bron: Le Soir)

    Les syndicats annoncent une « réaction d’ampleur » si on touche à l’institution

    On l’a écrit dans Le Soir de jeudi : à l’initiative d’Ecolo, les échanges politiques du moment portent notamment sur le sort des provinces wallonnes. Les verts réclament leur peau. Ils jugent l’institution « obsolète » depuis que le législateur a créé les régions et les communautés. Et les provinces concentrent à peu près tout ce qu’ils détestent : « C’est un lieu opaque, qui sert surtout à recaser le personnel politique dont les partis ne savent plus que faire. C’est aussi le paradis du multi-cumul. » Ecolo disposant depuis dimanche du poids que l’on sait, l’appel à démanteler l’outil provincial ne résonne plus dans le vide. Et si les partenaires restent discrets sur le contenu de leurs conversations, on sait que CDH, MR et PS se sont (au moins) dits ouverts à une « réflexion » sur le sujet. Cette réflexion pouvant pour Ecolo et le CDH semble-t-il, conduire à l’effacement progressif de l’institution et au déplacement des compétences provinciales (et du personnel qui va avec) vers, selon les cas, la Région, la Communauté ou des « communautés de communes. »

    S’il est engagé, le chantier sera énorme – « L’affaire de plusieurs années », admet-on chez Ecolo. Mais les verts trouveront du monde dans leur chemin. Avec le CDH, il a bien été convenu que le personnel serait épargné. Mais ceci n’empêche pas le personnel de s’inquiéter. Et parlant d’une seule voix, jeudi, les syndicats CGSP, CSC et CGSLB ont fait savoir que « l’on ne supprimera pas les provinces sans réaction d’ampleur du personnel. » Ils font valoir que les « services publics ne sont pas un problème. Ils sont au contraire une partie de la solution à la résolution de la crise. » Paul-Emile Mottard, le président de l’Association des provinces wallonnes, estime que l’institution « rend une foule de services que les autres pouvoirs ne rendent pas, faute de moyens – je songe ici aux communes – ou faute de connaître le terrain – je songe à la Région, à la Communauté ou l’Etat. Et nous, le terrain, on le connaît. » Pour autant, Mottard se dit preneur d’un débat sur les missions de la province. « D’accord pour confier à d’autres les prérogatives que nous avons en matière de logement, de culte ou de tutelle sur les communes, par exemple. De là à supprimer un outil utile… »

    Depuis la réforme institutionnelle de 1992, la Belgique compte dix provinces au lieu de neuf – le Brabant s’est découplé en un Brabant flamand et un Brabant wallon. Les provinces wallonnes (Brabant wallon, Namur, Luxembourg, Liège, Hainaut) emploient 21.000 personnes, dont 9.500 enseignants.

    13-06-2009, 03:28 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    12-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONAANVAARDBAAR !

    Les provinces mettent un pied dans la tombe

    (Bron : Le Soir)

    BOUILLON,PIERRE; LAMQUIN,VERONIQUE

    Jeudi 11 juin 2009

    Après le CDH et le MR, c’est le PS, ce jeudi, qui sera reçu « en audience » par Ecolo. Forts de leur succès électoral, les verts, plus que jamais, « testent » les autres partis, un à un, sur une série de leurs priorités (environnement, bonne gouvernance, politique scolaire, etc.).

    Que se dit-il dans ces rencontres au sommet ? Malgré des consignes de silence de part et d’autre, on a appris que le souhait écologiste de supprimer les institutions provinciales (en tout cas en Wallonie) ne fait plus peur au CDH, au nom de la simplification des niveaux de pouvoir. La disparition des provinces est-elle donc annoncée ? On n’en est pas encore là et le processus sera long car il nécessite de modifier la Constitution, compétence fédérale, évidemment. Mais la mort lente semble s’annoncer car le but est de dépouiller progressivement les compétences provinciales, au profit des communes ou de la Région.

    Après le CDH, Ecolo teste le MR et le PS

    Après une grosse journée de discussions avec le CDH, Ecolo a entamé les palabres, mercredi soir, avec le MR. Exactement comme avec les centristes, les verts ont « testé » les réformateurs sur une série de leurs priorités en matière d’environnement, bonne gouvernance et « solidarités » (thème couvrant le social, l’école, l’emploi, etc.).

    Conduite par Didier Reynders, la délégation MR alignait Charles Michel, Pierre-Yves Jeholet, Armand De Decker et Olivier Maingain. Entamée à 18 h, la réunion s’est achevée vers 22 h 30. Rien n’a filtré de l’entrevue. Sinon qu’elle a été « constructive, surtout dans le domaine de l’éthique et la gouvernance. »

    Ce jeudi, Ecolo rencontrera le PS. Parallèlement, le CDH, de son côté, rencontrera ce jeudi le PS et le MR pour se livrer à un travail plus ou moins analogue à celui qu’Ecolo lui a imposé – quelles priorités pour cette législature ?

    Passons sur les querelles d’ego (chacun, hier, se donnant la posture de celui qui invite, posture évidemment plus gratifiante que celle du convoqué). Le fait est que le PS éprouve de plus en plus de mal à cacher son agacement à l’endroit d’Ecolo et qu’il s’impatiente de rappeler que, comme premier parti wallon, c’est à lui de former les majorités – en tout cas pour la Région wallonne et la Communauté française. Le PS s’impatiente ? « À 72 heures des élections, nous avons pas mal avancé, dit-on côté Ecolo. On a vu deux partis. Et avant la fin de la semaine, on aura vu tout le monde. Aux régionales de 2004, Elio Di Rupo était formateur. Et il a fallu attendre deux semaines – deux semaines après le scrutin ! – avant qu’il dise avec quel parti il allait négocier… » Fermons la parenthèse.

    Ecologistes et centristes se retrouvent vendredi. « Pour faire le point… », annonce-t-on. C’est-à-dire, concrètement ? « Pour boucler la boucle… »

    Officiellement, on n’aura rien de plus clair…

    En réalité, l’objet de cette nouvelle rencontre CDH-Ecolo varie selon les sources. Côté centriste, on fait savoir que Javaux et Milquet devraient y désigner le parti avec lequel ils souhaitent engager les négociations gouvernementales. Pour Ecolo, il n’est pas question de ça. « On a fait un travail sur les priorités, destiné à nous éclairer sur ce qu’il est possible de faire avec chacun des trois autres partis. Vendredi, on revoit le CDH pour un travail de synthèse. Point. Le PS est premier parti en Wallonie et, à ce titre, il est le parti-formateur. Et au MR à prendre l’initiative à Bruxelles… »

    Au fait, que retenir des discussions CDH-Ecolo qui ont eu lieu mardi soir et mercredi en journée ? En dépit d’une sévère consigne de silence, on a appris que le souhait d’Ecolo de supprimer les provinces (wallonnes) ne cabre plus le CDH. On sait celui-ci fort attaché à l’institution. Mais on lui aurait fait admettre qu’un double souci de clarté et de rationalisation pouvait justifier sa mise à mort. Mais une mise à mort… lente, c’est dit. L’affaire imposerait en effet de modifier la Constitution – prérogative fédérale. Si les francophones veulent rayer leurs provinces de la carte, il faudra l’accord des Flamands et, techniquement, l’opération prendra du temps.

    Ceci posé, que veut-on ? On parle de « progressivement » dépouiller les provinces de leurs compétences. Parallèlement, on créerait des « groupements de communes. » Ceux-ci hériteraient d’une partie des attributions provinciales, l’autre partie reviendrait à la Région wallonne ou à la Communauté française. « Un chantier énorme – énorme ! », confie un écologiste. Si tout reste à faire, à préciser (le nombre de groupements de communes ? leur statut ? quelles compétences confier à qui ?…), on a fixé deux balises : a. la disparition de l’étage provincial ne pourra signifier l’effacement des services qu’il rend (mais simplement leur déplacement vers un autre niveau de pouvoir) ; b. on ne touchera pas à un cheveu des fonctionnaires provinciaux – ils seront réaffectés.

    Voilà donc un acquis de la palabre Ecolo-CDH. Il reste à voir si MR et PS pourraient embrayer. Côté MR, on répond : « Pas de tabou – ni sur les provinces, ni sur la question du cumul entre mandat parlementaire et une fonction d’échevin ou de bourgmestre. » On notera qu’en novembre 2008, en congrès, Reynders a ouvert une brèche en proposant que les provinces ne fassent plus l’objet d’élections distinctes et que leurs assemblées soient composées d’élus communaux. Reste un PS… peut-être pas si rétif que ça. Pour une raison évidente au moins : il sait que la disparition des provinces est un « must » écologiste et que s’y opposer pourrait signifier pour lui un ticket pour le banc de l’opposition. Alors : RIP ?

    12-06-2009, 17:48 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Foto

    Hoofdpunten blog bobvangeel
  • Verhofstadt III: proficiat!
  • Het heeft eventjes geduurd, ja...
  • VERHOFSTADT IS TERUG!
  • MARS OP BRUSSEL!
  • goe filmke over RON PAUL

    Zoeken in blog


    Zoeken met Google




    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Belgische hart-vlaggen
  • Belgisch Hart-Coeur Belge (drapeaux-vlaggen)

  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs