Bruno Yammine, Belg en anti-separatist!
Foto
Inhoud blog
  • LLB
  • VRAGEN AAN DE N-VA
  • Nog steeds actueel
  • Nieuw bericht
  • N-VA kondigt daling transfers aan !
  • Brief, gedeeltelijk gepubliceerd in HLN d.d. 15 januari 2012
  • grappig
  • Analyse intéressante (LLB)
  • 'De formatie is dood'
  • Onvoorstelbaar
  • Vervolg
  • Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR
  • De inhoud van de pre-separatistische nota EDR
  • grafiek
  • Uit LLB d.d. 23 juni 2011. Voor de reste: cordon médiatique................
  • goede tekst in De Tijd
  • Niet slecht van De Gucht
  • Altijd opnieuw: geld en grondgebied
  • VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?
  • Interessante tekst ivm financieringswet en transfers
  • hoegin
  • Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van
  • Verdacht ...
  • Ongelooflijk toch
  • Brief gepubliceerd in HLN d.d. 29 april 2011
  • Best onderhandelingen (sic) begraven
  • DWAALT B PLUS?
  • Allez, bijna-exit W. Beke: "Il a les mains vides et on tourne en rond"
  • Interessant
  • na meer dan 275 dagen ...
  • Ze weten het zelf niet meer
  • But do we care?
  • Politiek beneden alle peil
  • WERELDVREEMD
  • Bétonner le bétonnage : -)) (257 dagen na de verkiezingen!)
  • DS: de wanhoop nabij
  • Communautair bochtenparcours N-VA
  • 1815
  • De inhoud van de nota
  • Groninger Courant, 9 juli 1790, p. 1
  • AMSTERDAMMER
  • Interessant artikel uit LLB
  • GEEN AFBRAAK SENAAT!
  • Kaart met scholen in het VKN
  • BANAAL NATIONALISME
  • Uitstekende analyse W. Pauli (De Morgen)
  • BHV, Belgen in het buitenland: B.U.B. los over sp.a,VB,LDD,PVDA,PP,CD&V,Groen,RWF!!!
  • Prachtig stuk van Dave Sinardet! (zie vooral door mij aangestipt deel)
  • Reflecties bij deze verkiezingen.
  • CONFEDERALISME IN 15 VRAGEN EN ANTWOORDEN
  • OMTRENT ONWAARHEDEN
  • Wat lezersbrieven...
  • POLITIEK COMPLOT TEGEN MONARCHIE LAG AL IN MAART KLAAR - HEIMELIJK DUBBELSPEL DEHAENE/A. DE CROO
  • GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)
  • IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
  • DS: wat men al niet leest in de gazet......................
  • COMMUNAUTAIRE NONSENS
  • KAN IEMAND NOG VOLGEN?
  • LEZERSBRIEF IN D.M.
  • EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
  • Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
  • UIT DGB (De Groene Belg) 208
  • ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
  • Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?
  • De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
  • Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
  • Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
  • WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
  • De Kris Peeters zegt het eens goed
  • NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES
  • ONAANVAARDBAAR !
  • B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
  • Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
  • VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE
  • Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)
  • David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
  • NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW
  • N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S
  • De lucide analyse van Dave Sinardet
  • Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
  • Interessante tekst uit LE SOIR
  • B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
  • WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?
  • Interessante tekst
  • EEN INTERPELLATIE
  • WAAR OPEN VLD ECHT VOOR STAAT
  • CAMPAGNE B.U.B. - BRUSSEL !
  • SEPARATISME: WIE GAAT DAT BETALEN?
  • DE WELDADEN VAN HET TAALNATIONALISME
  • TOFFE AFFICHE : -)))
  • DOOD VAN EEN STAATSMAN
  • ABICHT EN POLEN
  • Lezing K.Z.M.
  • NATIONALISME AANVALLEN, NIET DE ANDEREN
  • Brief in DE MORGEN 27/12
  • Gevonden op ... Facebook!
  • LETTRE AU SOIR
  • BRIEF NAAR BERT
  • Een interessant maildebat
  • BelgianJournal
  • De "Gravensteengroep" doet het weer...
  • NIEUWS
  • Mythe "gescheiden" media doorprikt
  • Yves Desmet, ge hebt gelijk.
  • POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME
  • 25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME
  • POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
  • HET NON-PROBLEEM
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Dit werd nog gepubliceerd
  • TAALNATIONALISME EN MORAAL
  • N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!
  • Grappig van n.Ga
  • Politicologen
  • Gezondheidszorgen
  • Confederalisme: Wanneer gaan ze het snàppen!?
  • WAAROM BELGIË EN TAALFEDERALISME ONVERZOENBAAR ZIJN
  • HISTORISCHE WORTELS TAALFEDERALISME
  • Kritische bedenkingen bij Nota-Verhofstadt
  • OPINIESTUK IN BRUSSEL DEZE WEEK
  • Virtueel België
  • REUNION?
  • TEWERKSTELLING
  • Opiniestuk gepubliceerd in DE TIJD van 8.01.08
  • ON SE MOQUE DE NOUS
  • ENKELE BEGRIPPEN KRITISCH ONDERZOCHT
  • TAALFEDERALISME
  • CONFEDERALISME
  • BETER BESTUUR?
  • TIENDUIZENDEN OP STRAAT VOOR BELGISCHE EENHEID
  • BELGEN ALLER PROVINCIES, VERENIGT U!
  • TAALPERIKELEN
  • POLITIEKE WIL
  • Regards sur la crise
  • Uitstekend stuk van VRT-journaliste
  • BEDENKINGEN BIJ EEN CRISIS
  • SPLITSING GEZONDHEIDSZORG
  • "Sicko" in België?
  • Brief naar HBVL
  • Brief naar De Standaard
  • ABVV TEGEN REGIONALISERING
  • LETERME II
  • Na 110 dagen politieke crisis
  • Oud-VSA-ambassadeur verdedigt België
  • MOETEN WE ONS HIERAAN VERWACHTEN?
  • Red de solidariteit!
  • CD&V EN NATIONALISME
  • Brief van mij vandaag in Het Laatste Nieuws
  • De VVB valt me zowaar aan!
  • VB verliest nazi-vriendjes
  • DEMOCRATIE IN ALLE TALEN
  • NOG MEER NIEUWS VH ANGELSAKSISCH COMPLOT
  • OMTRENT VB-betoging
  • Goed van onze politie
  • TUSSENKOMST MIEKE VOGELS (GROEN!) nav
  • HET RECHT OM BELG TE BLIJVEN!
  • "openhartig!?"
  • LEZEN EN HERLEZEN...
  • Daar komen de federalisten!
  • OPINIESTUK BPLUS IN LLB
  • IDENTITEIT
  • ALWEER ANGELSAKSISCHE ANTI-BELGISCHE ZEVER (uit "The economist")
  • NATIONALISME IS EEN DODELIJK GIF- (5.09)
  • Walter Zinzen: een verstandig man
  • Ayatollah Bart De Wever
  • nekeer lachen :-)
  • Gelezen in De Morgen
  • BRIEF IN HBVL (31.08)
  • Brief in D.S. (31.08)
  • BRIEVEN NAAR DAGBLADEN
  • Het einde 2.0
  • ONHEILSPROFETIEËN
  • Brief in D.S. (25.08)
  • BRUSSEL TSJECHISCH! (DS 22.08)
  • FORMATEURSNOTA II
  • HOE VB-PROPAGANDA WERKT
  • GOED OM TE HERLEZEN
  • GRAPPIG
  • UIT DE FORMATEURSNOTA
  • WAT WE AL WISTEN: 80% voor nationale eenheid
  • BERICHT
  • TOT (W)ELKE PRIJS?
  • DEHAENE
  • De informateursopdracht
  • ECOLO OVER STAATSHERVORMING
  • Naar een splitsing van arbeidsmarkt, justitie, gezondheidszorgen, mobiliteit en energie?
  • BLOMMAERT: MEEST NATIONALISTISCHE STREEK VAN EUROPA
  • DANK U FEDERALISME: Algemeen bestuur van België te duur
  • VB: HYPOCRIETE PARTIJ
  • BRIEF: EUROPA EN DE SCEPTICI
  • ACLVB: GEEN STAATSHERVORMING
  • "Er komt geen staatshervorming"
  • CV: Laster!?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Links
  • BPlus
  • Pro Belgica
  • BeCitizen
  • Blokwatch
  • Actua Belgica
  • Unitair: Leuvense studenten tegen separatisme
  • Pavia Groep (unitaire kieskring)
  • Bob Vangeel
  • BUB
  • Duurzaam België
    Rondvraag / Poll
    Wie wil u als premier?
    YVES LETERME
    GUY VERHOFSTADT
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • Nederdaling Heilige leuvense Geest
  • XMET
  • Belgium
  • bruno
  • Nu moet het lukken

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
    Foto
    Welkom op mijn blog! Reacties altijd welkom!
    IK SCHRIJF WAT IK DENK
    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?

    Demol ziet geen toekomst meer voor Vlaams Belang

    • maandag 22 juni 2009
    • Bron: HUMO
    • Auteur: wle
    Demol ziet geen toekomst meer voor Vlaams Belang

    BRUSSEL -

    Johan Demol, de Brusselse lijsttrekker van Vlaams Belang, heeft ontslag genomen uit het partijbestuur. Er is geen hoop meer op een toekomst voor de partij, zegt hij in een interview met Humo. 'De boodschap van de partij is niet aantrekkelijk meer, en iedereen wordt versmacht in de machtsstructuren.'

    Demol, die ruim tien jaar geleden als ex-commissaris werd binnengehaald, zegt wel lid van de partij te willen blijven, 'tenzij ze me straks expliciet komen zeggen dat ik eruit moet. Het laat me eerlijk gezegd totaal koud.'

    Hij vreest dat de partij niets zal leren uit de verkiezingsnederlaag. Kopstukken Filip Dewinter, Frank Vanhecke en Gerolf Annemans weten volgens Demol dat de partij moet veranderen om te overleven, 'maar ze beseffen nog veel beter dat ze hun positie daarmee aan het wankelen zouden brengen. En dus verandert er niks.' Ook voorzitter Bruno Valkeniers zou verandering onvoldoende steunen.

    Binnen het bestuur voelde Demol zich geïsoleerd, zegt hij in het interview. 'Misschien zit er in het partijbestuur links en rechts wel iemand die hetzelfde denkt als ik, maar ze zijn bijzonder dun gezaaid en vooral: ze zullen nooit op durven te staan.'

    Dat de partij ook in Brussel sterk verloor, verbaast de oud-politieman niet. 'De partijtop pleit voor één groot Brussels bestuur en verder moet Brussel vooral een stad zijn zoals alle andere. Dat is een rampzalig uitgangspunt, maar men luistert aan de top liever niet naar de basis.'

    22-06-2009, 18:45 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    19-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
    SLP slankt af

    * vrijdag 19 juni 2009
    * Bron: belga
    * Auteur: BELGA

    BRUSSEL -

    SLP bestaat binnen enkele weken alleen nog uit Geert Lambert en een halftijdse medewerker. Het dagelijks bestuur van de sociaal-liberale partij heeft na het teleurstellende verkiezingsresultaat beslist om het personeel op straat te zetten. In september wordt alles herbekeken.

    Tot nu werkten op het hoofdkwartier in de Brusselse Woeringenstraat drie personeelsleden. Met voorzitter Geert Lambert in de Senaat en de twee overblijvende Vlaamse parlementsleden Dirk De Cock en Els Van Weert beschikte SLP daarnaast over nog een reeks medewerkers. Aangezien SLP er op 7 juni niet in slaagde om over de kiesdrempel te wippen, verloor de partij echter ook de medewerkers in de Vlaamse assemblee.

    Het dagelijks bestuur van de linksliberalen besliste echter om al het personeel te ontslaan. In totaal verliezen zeven medewerkers hun baan. Het gaat dus om de drie personen die op het partijsecretariaat werken en vier medewerkers uit het Vlaams parlement en de Senaat. Lambert behoudt in de Hoge Vergadering wel zijn persoonlijke medewerker.

    De partij wil volgens woordvoerder Johan Van Rooy, die zelf ook op zoek mag naar een andere job, de handen vrij hebben om in september uit te maken welke richting ze inslaat.

    19-06-2009, 18:37 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    17-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-06-2009, 22:38 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
    N-VA

    Bart Maddens sprak afgelopen woensdag op deze pagina's over 'de onstuitbare opgang van het Vlaams-nationalisme' (DS 10 juni). Ik vraag me nog steeds af of N-VA wel zoveel stemmen heeft gekregen vanwege hun Vlaams-nationalistisch programma. Maar waar ik helemaal niet mee akkoord kan gaan is zijn uitspraak dat 'als we ook de stemmen voor SLP (1,1 %) en LDD (7,6 %) meetellen, we aan een nooit geziene monsterscore van 37,1 % komen voor uitgesproken flamingantische partijen'.

    SLP en LDD pleiten inderdaad voor een confederaal België, maar wie denkt dat die partijen daarom het grootste deel van hun stemmen hebben gehaald, dwaalt. SLP heeft zich vooral geprofileerd als een nieuwe, progressieve, sociaal-liberale partij, en niet als de voortzetting van de Volksunie. En LDD zal zeker geen stemmen gehaald hebben om haar confederalisme, maar wel om haar anti-establishmentaanvallen en de figuur van Dedecker.

    Ik ben het dus absoluut niet eens met de stelling dat het Vlaams-nationalisme de verkiezingswinnaar is. Volgens dezelfde logica kun je ook stellen dat het liberalisme gewonnen heeft. Immers, Open VLD (15 %), LDD (7,6 %), SLP (1,1 %) en Respect (0,1%) halen samen 23,8 % van de stemmen.

    Jefrey Van der Straeten student politieke wetenschappen UGent

    15-06-2009, 17:22 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    14-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
    In België worden de termen confederalisme en federalisme vaak door en onder elkaar gebruikt. Nochtans duiden ze op een fundamenteel VERSCHILLENDE staatsvisie. Het gaat dus niet om wat nuances, het gaat om enorme verschillen.

    Laten we eerst confederalisme definiëren. Wat betekent deze term?


    1) Een confederatie is een bond van onafhankelijke staten die volledig vrijwillig toetreden tot deze entiteit
    2) Om een confederatie te creëren heb je dus onafhankelijke staten nodig. In België betekent dit dus (minstens) een onafhankelijk Vlaanderen en een onafhankelijk Wallonië. Met andere woorden: je hebt dus eerst separatisme nodig om een confederatie in te richten. (lees ook: http://www.reddesolidariteit.be/opinie/Lemmensea.php)
    3) Een confederatie kent geen Grondwet, maar wordt gevestigd door een verdrag dat onder het internationale recht valt.
    4) De lidstaten van een confederatie bepalen samen wat ze gemeenschappelijk willen doen. Vaak zijn deze bevoegdheden zeer beperkt (de munt, defensie, buitenlandse zaken)
    5) De parlementen van de lidstaten verkiezen het confederale parlement
    Vandaag bestaat er op de hele wereld geen enkele confederatie, ook niet Zwitserland (sedert 1848 een federatie).

    Nu we deze vijf punten kennen, is het mogelijk om de verschillen met een federatie af te lijnen. In wat verschilt een federatie van een confederatie?

    1) Een federatie is een staat, samengesteld uit deelstaten. Deze deelstaten ontlenen hun bestaan, hun middelen en bevoegdheden aan de federale Grondwet.
    2) Een federatie bestaat niet uit onafhankelijke staten.
    3) Een federatie kent een Grondwet en is niet bij verdrag samengesteld. De VSA waren van 1776 tot 1787 een confederatie. Dit systeem bleek onwerkbaar, vandaar de wijziging.
    4) De federatie bepaalt wat de deelstaten mogen door (d.m.v. de Grondwetgever)
    5) De burgers van de federatie verkiezingen een Kamer van het Parlement, de deelstaten verkiezingen de andere (in Duitsland bv de Bundestag en Bundesrat, in de VSA het house of representatives en de Senaat).

    Slotsom: een confederatie is dus geen "voortgezette" vorm van federalisme, het is er het tegengestelde van (de deelstaten, niet de burgers zijn eerste dragers van het recht) Elke confederatie die ooit heeft bestaan is ofwel definitief uiteengevallen ofwel geëvolueerd naar een sterke federatie. In België kan een confederatie enkel maar tot stand komen door eerst de huidige deelstaten onafhankelijk te verklaren. Zodus is in België confederalisme een voortgezette vorm van separatisme.

    Geef gerust commentaar, kritiek of aanvullingen op deze notitie!
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nuttige lectuur is ook het artikel van P. PIRETTE "le fédéralisme des cons, vraiment?" (LLB, 18 juli 2008)
    http://www.lalibre.be/actu/belgique/article/434546/le-federalisme-des-cons-vraiment.html
    Men leze ook : http://www.vvb.org/kort/225/17861
    Matthias Storme zegt terecht, tenminste voor wat zijn begrippenalyse betreft: "M.E. Storme: "Ik ga de politici nooit bekritiseren omdat ze zeggen "wij willen maar confederalisme" - al voegen ze er meestal aan "we zijn geen separatisten", wat een contradictie is, want een confederalist is een separatist, per definitie, het kan niet anders." zie http://democratie.nu/nieuws/federaal/federalisme_en_democratie.html

    14-06-2009, 18:45 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    13-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kris Peeters zegt het eens goed
    Peeters: "Geen intentie om provincies af te schaffen" (bron: HLN)

    Vlaams informateur Kris Peeters (CD&V) heeft vandaag een gesprek gehad met de vijf Vlaamse provinciegouverneurs. Na afloop van de vergadering benadrukte Peeters dat het niet de bedoeling was om te bekijken hoe de provincies afgeschaft kunnen worden. Wel is besproken hoe de provincies efficiënter en effectiever kunnen werken en beter kunnen samenwerken met het Vlaamse Gewest enerzijds en de gemeenten anderzijds.

    Afschaffing

    Het is de eerste keer dat de provinciegouverneurs betrokken worden bij de gesprekken voor de formatie van een Vlaamse regering. Peeters sprak achteraf van "een rijke vergadering". De afschaffing van de provincies was volgens Peeters niet de inzet van de vergadering. In Franstalig België heeft Ecolo de afschaffing van de provincies wel op de agenda geplaatst.

    De vergadering ging vooral over de toekomstige werking van de provincies, met name over de manier waarop de provincies efficiënter en effectiever kunnen werken. (belga/ep)

    13-06-2009, 21:02 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES

    Le débat sur les provinces inquiète le personnel

    BOUILLON,PIERRE

    Vendredi 12 juin 2009

    (Bron: Le Soir)

    Les syndicats annoncent une « réaction d’ampleur » si on touche à l’institution

    On l’a écrit dans Le Soir de jeudi : à l’initiative d’Ecolo, les échanges politiques du moment portent notamment sur le sort des provinces wallonnes. Les verts réclament leur peau. Ils jugent l’institution « obsolète » depuis que le législateur a créé les régions et les communautés. Et les provinces concentrent à peu près tout ce qu’ils détestent : « C’est un lieu opaque, qui sert surtout à recaser le personnel politique dont les partis ne savent plus que faire. C’est aussi le paradis du multi-cumul. » Ecolo disposant depuis dimanche du poids que l’on sait, l’appel à démanteler l’outil provincial ne résonne plus dans le vide. Et si les partenaires restent discrets sur le contenu de leurs conversations, on sait que CDH, MR et PS se sont (au moins) dits ouverts à une « réflexion » sur le sujet. Cette réflexion pouvant pour Ecolo et le CDH semble-t-il, conduire à l’effacement progressif de l’institution et au déplacement des compétences provinciales (et du personnel qui va avec) vers, selon les cas, la Région, la Communauté ou des « communautés de communes. »

    S’il est engagé, le chantier sera énorme – « L’affaire de plusieurs années », admet-on chez Ecolo. Mais les verts trouveront du monde dans leur chemin. Avec le CDH, il a bien été convenu que le personnel serait épargné. Mais ceci n’empêche pas le personnel de s’inquiéter. Et parlant d’une seule voix, jeudi, les syndicats CGSP, CSC et CGSLB ont fait savoir que « l’on ne supprimera pas les provinces sans réaction d’ampleur du personnel. » Ils font valoir que les « services publics ne sont pas un problème. Ils sont au contraire une partie de la solution à la résolution de la crise. » Paul-Emile Mottard, le président de l’Association des provinces wallonnes, estime que l’institution « rend une foule de services que les autres pouvoirs ne rendent pas, faute de moyens – je songe ici aux communes – ou faute de connaître le terrain – je songe à la Région, à la Communauté ou l’Etat. Et nous, le terrain, on le connaît. » Pour autant, Mottard se dit preneur d’un débat sur les missions de la province. « D’accord pour confier à d’autres les prérogatives que nous avons en matière de logement, de culte ou de tutelle sur les communes, par exemple. De là à supprimer un outil utile… »

    Depuis la réforme institutionnelle de 1992, la Belgique compte dix provinces au lieu de neuf – le Brabant s’est découplé en un Brabant flamand et un Brabant wallon. Les provinces wallonnes (Brabant wallon, Namur, Luxembourg, Liège, Hainaut) emploient 21.000 personnes, dont 9.500 enseignants.

    13-06-2009, 03:28 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    12-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONAANVAARDBAAR !

    Les provinces mettent un pied dans la tombe

    (Bron : Le Soir)

    BOUILLON,PIERRE; LAMQUIN,VERONIQUE

    Jeudi 11 juin 2009

    Après le CDH et le MR, c’est le PS, ce jeudi, qui sera reçu « en audience » par Ecolo. Forts de leur succès électoral, les verts, plus que jamais, « testent » les autres partis, un à un, sur une série de leurs priorités (environnement, bonne gouvernance, politique scolaire, etc.).

    Que se dit-il dans ces rencontres au sommet ? Malgré des consignes de silence de part et d’autre, on a appris que le souhait écologiste de supprimer les institutions provinciales (en tout cas en Wallonie) ne fait plus peur au CDH, au nom de la simplification des niveaux de pouvoir. La disparition des provinces est-elle donc annoncée ? On n’en est pas encore là et le processus sera long car il nécessite de modifier la Constitution, compétence fédérale, évidemment. Mais la mort lente semble s’annoncer car le but est de dépouiller progressivement les compétences provinciales, au profit des communes ou de la Région.

    Après le CDH, Ecolo teste le MR et le PS

    Après une grosse journée de discussions avec le CDH, Ecolo a entamé les palabres, mercredi soir, avec le MR. Exactement comme avec les centristes, les verts ont « testé » les réformateurs sur une série de leurs priorités en matière d’environnement, bonne gouvernance et « solidarités » (thème couvrant le social, l’école, l’emploi, etc.).

    Conduite par Didier Reynders, la délégation MR alignait Charles Michel, Pierre-Yves Jeholet, Armand De Decker et Olivier Maingain. Entamée à 18 h, la réunion s’est achevée vers 22 h 30. Rien n’a filtré de l’entrevue. Sinon qu’elle a été « constructive, surtout dans le domaine de l’éthique et la gouvernance. »

    Ce jeudi, Ecolo rencontrera le PS. Parallèlement, le CDH, de son côté, rencontrera ce jeudi le PS et le MR pour se livrer à un travail plus ou moins analogue à celui qu’Ecolo lui a imposé – quelles priorités pour cette législature ?

    Passons sur les querelles d’ego (chacun, hier, se donnant la posture de celui qui invite, posture évidemment plus gratifiante que celle du convoqué). Le fait est que le PS éprouve de plus en plus de mal à cacher son agacement à l’endroit d’Ecolo et qu’il s’impatiente de rappeler que, comme premier parti wallon, c’est à lui de former les majorités – en tout cas pour la Région wallonne et la Communauté française. Le PS s’impatiente ? « À 72 heures des élections, nous avons pas mal avancé, dit-on côté Ecolo. On a vu deux partis. Et avant la fin de la semaine, on aura vu tout le monde. Aux régionales de 2004, Elio Di Rupo était formateur. Et il a fallu attendre deux semaines – deux semaines après le scrutin ! – avant qu’il dise avec quel parti il allait négocier… » Fermons la parenthèse.

    Ecologistes et centristes se retrouvent vendredi. « Pour faire le point… », annonce-t-on. C’est-à-dire, concrètement ? « Pour boucler la boucle… »

    Officiellement, on n’aura rien de plus clair…

    En réalité, l’objet de cette nouvelle rencontre CDH-Ecolo varie selon les sources. Côté centriste, on fait savoir que Javaux et Milquet devraient y désigner le parti avec lequel ils souhaitent engager les négociations gouvernementales. Pour Ecolo, il n’est pas question de ça. « On a fait un travail sur les priorités, destiné à nous éclairer sur ce qu’il est possible de faire avec chacun des trois autres partis. Vendredi, on revoit le CDH pour un travail de synthèse. Point. Le PS est premier parti en Wallonie et, à ce titre, il est le parti-formateur. Et au MR à prendre l’initiative à Bruxelles… »

    Au fait, que retenir des discussions CDH-Ecolo qui ont eu lieu mardi soir et mercredi en journée ? En dépit d’une sévère consigne de silence, on a appris que le souhait d’Ecolo de supprimer les provinces (wallonnes) ne cabre plus le CDH. On sait celui-ci fort attaché à l’institution. Mais on lui aurait fait admettre qu’un double souci de clarté et de rationalisation pouvait justifier sa mise à mort. Mais une mise à mort… lente, c’est dit. L’affaire imposerait en effet de modifier la Constitution – prérogative fédérale. Si les francophones veulent rayer leurs provinces de la carte, il faudra l’accord des Flamands et, techniquement, l’opération prendra du temps.

    Ceci posé, que veut-on ? On parle de « progressivement » dépouiller les provinces de leurs compétences. Parallèlement, on créerait des « groupements de communes. » Ceux-ci hériteraient d’une partie des attributions provinciales, l’autre partie reviendrait à la Région wallonne ou à la Communauté française. « Un chantier énorme – énorme ! », confie un écologiste. Si tout reste à faire, à préciser (le nombre de groupements de communes ? leur statut ? quelles compétences confier à qui ?…), on a fixé deux balises : a. la disparition de l’étage provincial ne pourra signifier l’effacement des services qu’il rend (mais simplement leur déplacement vers un autre niveau de pouvoir) ; b. on ne touchera pas à un cheveu des fonctionnaires provinciaux – ils seront réaffectés.

    Voilà donc un acquis de la palabre Ecolo-CDH. Il reste à voir si MR et PS pourraient embrayer. Côté MR, on répond : « Pas de tabou – ni sur les provinces, ni sur la question du cumul entre mandat parlementaire et une fonction d’échevin ou de bourgmestre. » On notera qu’en novembre 2008, en congrès, Reynders a ouvert une brèche en proposant que les provinces ne fassent plus l’objet d’élections distinctes et que leurs assemblées soient composées d’élus communaux. Reste un PS… peut-être pas si rétif que ça. Pour une raison évidente au moins : il sait que la disparition des provinces est un « must » écologiste et que s’y opposer pourrait signifier pour lui un ticket pour le banc de l’opposition. Alors : RIP ?

    12-06-2009, 17:48 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
    http://verkiezingen2009.belgium.be/nl/
    http://verkiezingen2009.belgium.be/nl/vla/results/results_graph_VLC21004.html

    B.U.B. goed voor 1,41%

    ter vergelijking:

    SLP 0,8% (iedere dag op tv)
    PVDA 1,39% (campagne van 4 miljoen BEF)

    B.U.B. = sterkste partij in Brussel die niét in het Vlaams Parlement zit

    en daar mogen we fier op zijn

    KANTONS

    ANDERLECHT 1,28% (102 stemmen, plus 0,43%)
    BRUSSEL 1,29% (123 stemmen plus 0,26%)
    ELSENE 1,52% (67 stemmen, plus 0,27%)
    SCHAARBEEK 1,27% (86 stemmen, plus 0,36%)
    ST-GILIS 1,44% (18 stemmen, minus 0,19%)
    ST-JANS-MOLENBEEK 1,19% (plus 0,22%)
    ST-JOOST-TEN-NODE 1,92% (136 stemmen plus 0,23%)
    UKKEL 2,01% (70 stemmen, plus 0,82%)

    12-06-2009, 15:54 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (2)


    11-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
    Persbericht
    http://www.cdenv-vlaamsparlement.be/nieuws_detail.php?id=562
    23-08-2002
    Beginselverklaring van de Boetfortgroep.

    Een christen-democratische toekomst voor Vlaanderen: confederalisme 

    Het CD&V-congres van Kortrijk is een belangrijke stap in het streven naar volwaardig Vlaams zelfbestuur. De grootste politieke partij uit het Vlaams Parlement heeft op dat congres immers een duidelijke keuze voor confederalisme gemaakt.

    Omdat een parlementair debat over de institutionele toekomst van Vlaanderen momenteel onmogelijk blijkt, heeft CD&V op 8 juni ll. een Vlaamse Conferentie georganiseerd: specialisten en maatschappelijke actoren werden gehoord over hun verwachtingen t.a.v. de verdere institutionele ontwikkeling van Vlaanderen. Tot besluit van deze Vlaamse Conferentie werd door de initiatiefnemers ervan het voorstel gedaan tot de oprichting van een Vlaamse Conventie over de toekomst van Vlaanderen. De doelstellingen van deze Vlaamse Conventie zijn dubbel: enerzijds een Manifest voor Vlaanderen uitwerken en anderzijds standpunten en voorstellen ontwikkelen voor een Vlaamse inbreng in de Europese Conventie. Op 20 juni ll. werd door Vlaams Volksvertegenwoordiger Luc Van den Brande een ontwerp van Manifest voor Vlaanderen voorgesteld, waarin de essentiële bouwstenen worden aangegeven voor de verdere opbouw van de politieke instellingen van Vlaanderen. 

    De keuze van CD&V voor confederalisme is het logisch gevolg van een aantal maatschappelijk ontwikkelingen. De voorbije decennia is immers duidelijk geworden dat Vlaanderen en Wallonië een eigen en verschillende visie ontwikkelen inzake beleid en bestuur.  Maatschappelijke problemen stellen zich anders in Vlaanderen dan in Wallonië. Ook de voorgestelde oplossingen verschillen. Als antwoord hierop hebben Vlaanderen en Wallonië instellingen, bevoegdheden en middelen gekregen om op een aantal terreinen een eigen beleid te voeren.   

    Maar dit proces is niet ten einde. We stellen immers vast dat niettegenstaande de diverse staatshervormingen de huidige bevoegdheidsregels onvoldoende transparant en duidelijk zijn. Ze staan vaak een efficiënt bestuur in de weg of maken het onmogelijk. 

    De mensen willen meer duidelijkheid in de organisatie van onze staat. Hoe vaak valt het immers niet voor dat problemen niet echt opgelost geraken omdat bij nader inzien blijkt dat de bevoegdheid over verschillende niveaus verspreid is.   

    Wij gaan uit van de “democratie van de verbondenheid”. Het is vanuit dit uitgangspunt dat wij de politieke structuren dicht bij de mensen willen brengen en ervoor zorgen dat ze duidelijk en eenvoudig zijn. 

    Het is dan ook vanuit dit uitgangspunt dat wij een keuze voor confederalisme maken, vertrekkende vanuit het éénvoudig vertrekpunt: laat ons samen kijken wat we samen willen doen. 

    In onze visie moeten de bevoegdheden in eerste instantie bij de twee deelstaten liggen. Zij beslissen, in onderling overleg en met wederzijdse instemming, welke bevoegdheden, op welke wijze en door welke instellingen op het Belgisch niveau worden uitgeoefend. 

    Wij kiezen daarbij prioritair voor de gemeente en de gemeenschap. Vlaanderen moet voor ons het belangrijkste beleidsniveau worden. Dankzij een gemeenschappelijke taal, cultuur en geschiedenis kunnen we hiervan het makkelijkst een warme thuis maken.  

    Vanuit een grensoverschrijdende verbondenheid en omwille van de menselijke zekerheid kiezen wij ook voor een objectieve, doorzichtige en omkeerbare solidariteit tussen de deelstaten, volgens de juiste criteria en met de juiste verrechtvaardiging. 

    Wij kiezen ook voor meer Vlaanderen in Europa. Vlaanderen moet  zelf een volwaardige rol kunnen spelen in de Europese Unie en andere internationale instellingen. 

    Wij kiezen dan ook resoluut voor méér Vlaanderen, voor volwaardige fiscale, economische en sociale autonomie. Ons uitgangspunt is het Vlaams belang en dus het belang van de mensen, dat gediend is met een efficiënt, nabij en democratisch bestuur. 

    Een standvastige christen-democratische actie- en drukkingsgroep voor Vlaanderen

    Om dit Vlaams project uit te werken, heeft zich op initiatief van enkele jongeren een groep gevormd. Deze groep, die op geregelde tijdstippen samenkomt en bestaat uit lokale, provinciale en nationale mandatarissen en partijverantwoordelijken, ziet voor zichzelf een drieledige opdracht weggelegd:

    1. zij wil een actiegroep zijn die in overleg met de Vlaamse Beweging op een constructieve en verantwoordelijke wijze bouwt aan een autonomer Vlaanderen;

    2. zij wil een drukkingsgroep zijn om vanuit CD&V en doorheen alle standpunten die zij inneemt, dit confederalisme vorm te geven;

    3. zij wil, met het oog op het algemeen Vlaams belang, permanent de dialoog aangaan met het maatschappelijk middenveld in Vlaanderen.

    Concreet wil deze groep

    1. in debat treden vanuit CD&V;

    2. via de parlementaire actie en buitenparlementaire actie van CD&V vorm geven aan het project Vlaanderen;

    3. studiedagen organiseren;

    4. via publicaties haar activiteiten kenbaar maken.

    De initiatiefnemers van de Boetfortgroep

    -        Luc Van den Brande

    -        Johan Sauwens

    -        Wouter Beke

    -        Ludwig Caluwé

    -        Brigitte Grouwels

    -        Servais Verherstraeten

    -        Helga De Baets

    -        Cathy Berx

    -        Danny Geerts

    -        Frank Judo

    -        Kris Declercq

    -        Jozef Ostyn

    -        Michael Voordeckers

    -        Huub Broers

    -        Koen Palinckx

    -        Filip Van Gilbergen

    -        Caroline Deiteren

    -        Anne Sobrie

    -        Jan Walraet

    -        Peter Poulussen

    -        Raf De Backer

    -        Steve Ronse

    -        Steven Morrens

    Beginselverklaring van de Boetfortgroep

    De Boetfortgroep: 

    1.    wenst vanuit een christen-democratische visie het belang van Vlaanderen en al haar inwoners te verdedigen;

    2.    beklemtoont dat er in onze samenleving nood is aan meer burger-, gemeenschaps- en verantwoordelijkheidszin;

    3.    wenst te bouwen aan een nieuw positief Vlaams samenlevingsmodel, gebaseerd op de verbondenheid tussen mensen;

    4.    benadrukt dat op staatsniveau Vlaanderen de ambitie moet uitstralen om de Vlamingen geborgenheid te bieden en de verbondenheid zichtbaar te maken;

    5.    streeft ernaar – ook in Europees perspectief – de Vlaamse identiteit meer herkenbaar en complexloos zichtbaar te maken;

    6.    kiest voor méér Vlaanderen in Europa en in de wereld. Vlaanderen moet herkenbaar aanwezig zijn in de Europese besluitvorming en vanuit de eigen bevoegdheden internationaal zijn verantwoordelijkheid opnemen voor wereldvrede, solidariteit en sociaal-economische gelijke kansen;

    7.    verdedigt resoluut de Vlaamse belangen in permanent overleg met het maatschappelijke en sociaal-economisch middenveld;

    8.    kiest dan ook voor méér Vlaanderen, voor volwaardige fiscale, economische en sociale autonomie;

    9.    eist verdere stappen in de staatshervorming met als uiteindelijk doel het realiseren van het confederaal programma, dit wil zeggen dat Vlaanderen en Wallonië in onderling overleg en met wederzijdse instemming bepalen welke bevoegdheden, op welke wijze en door welke instellingen op het Belgisch niveau worden uitgeoefend;

    10. nodigt alle Vlamingen uit om op basis van deze doelstellingen een front te vormen in een gemeenschappelijk streven naar meer Vlaams zelfbestuur.

    Enkele concrete voorstellen voor volgende stappen naar een confederaal model: 

    Ons uitgangspunt is dat het zwaartepunt van bevoegdheden bij de twee deelstaten moet komen te liggen en dat de Belgische overheid alleen een beperkt aantal bevoegdheden zal uitoefenen.  

    • Dit betekent dat de deelstaten op korte termijn:

        *  volwaardige fiscale en sociaal-economische autonomie verwerven. Zij moeten alleszins de bevoegdheid krijgen over:

    ·        het volledige gezins- en gezondheidsbeleid;

    ·     alle aspecten van het werkgelegenheidsbeleid;

    ·        eigen middelen, volgens het principe van de fiscale autonomie waarbij het beleidsniveau dat verantwoordelijk is voor de uitgaven ook verantwoordelijk is voor de inkomsten. De basis hiervan wordt gevormd door de meest democratische van de belastingen: de personenbelasting.  Tevens moeten de deelstaten ook de bevoegdheid krijgen voor kortingen op de vennootschapsbelasting;

        *  bevoegd worden voor:

    ·        de organisatie van justitie;

    ·        belangrijke aspecten van het mobiliteitsbeleid;

    ·        het volledige wetenschapsbeleid;

    ·        aspecten van de verkeersreglementering.

    • Bij de eerstvolgende grondwetswijziging moeten de voorwaarden gecreëerd worden om het zwaartepunt bij institutionele hervormingen bij de deelstaten te leggen en hen terzake ook initiatiefrecht te geven. Een materie wordt dan slechts Belgisch als de twee deelstaten ermee instemmen. 

    • Wanneer de deelstaten het niet eens raken over de gewenste bevoegdheidsverdeling, mag dit niet leiden tot een patstelling waarvan de burger het slachtoffer dreigt te worden. Conform het subsidiariteitsbeginsel dient een bevoegdheid in dat geval uitgeoefend te worden op het dichtst mogelijke niveau, zijnde dat van de deelstaten.

    Wij willen ook dat Vlaanderen een herkenbare stem krijgt in alle Europese instellingen voor bevoegdheden die het als deelstaat heeft. De rechtstreekse toegang tot het Hof van Justitie en de Europese rechtbanken is daarbij noodzakelijk.  

    Een bijzonder statuut voor de tweetalige hoofdstad Brussel

    Wij kiezen voor een staatsmodel met Vlaanderen en de Franstalige deelstaat als enige twee deelstaten, met een speciaal statuut voor de tweetalige hoofdstad Brussel en een geëigende autonomie voor het Duitstalige gebied. 

    Dit betekent dat:

    • Brussel omwille van zijn opdracht als tweetalig gebied en hoofdstad van Vlaanderen, België en Europa vanzelfsprekend een geëigend statuut moet hebben waarbij de autonomie m.b.t. de lokale materies behouden blijft en zijn hoofdstedelijke rol verder wordt uitgebouwd. Dit statuut is van een andere aard als dat van de deelstaten. De Brussels Hoofdstedelijke Raad oefent verder de gewestelijke bevoegdheden uit die hem worden toegewezen door de deelstaten alsook de provincie -, agglomeratie - en gemeentebevoegdheden;

    • de bevoegdheid van de twee deelstaten zich uitstrekt over Brussel waar eigen instellingen opdrachten kunnen vervullen voor de deelstaten. Deze instellingen fungeren ook als instrumenten van ontmoeting en samenwerking, geënt op de specificiteit van Brussel. De gelijke behandeling van alle Vlamingen van binnen of buiten Brussel en van de andere Brusselaars die dit wensen, is hierbij het uitgangspunt;

    • de inwoners van de hoofdstad, die hiervoor kiezen, net als alle andere Vlamingen, volwaardig mee de toekomst van de Vlaamse deelstaat bepalen;

    • de Belgische overheid en de deelstaten ter vrijwaring van de internationale en Europese rol en de hoofdstedelijke functie van Brussel beslissingen van de hoofdstedelijke instellingen kunnen evoceren. Hiertoe nemen zij tevens in gezamenlijk overleg mee de financiële verantwoordelijkheid;

    • de bepalingen inzake de werking van de taalgroepen in de Brusselse instellingen ongedaan worden gemaakt;

    • wij ook de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde willen (met een gewaarborgde vertegenwoordiging van de Vlamingen in het kiesarrondissement Brussel) voor de verkiezing van de Kamer van Volksvertegenwoordigers alsook van het gerechtelijk arrondissement (overeenkomstig het CD&V-wetsvoorstel terzake). De integriteit van het Nederlandse taalgebied en de versterking van de band tussen Vlaams Brussel en de rest van Vlaanderen zijn daarbij onze uitgangspunten.

    11-06-2009, 22:13 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE


    De verkiezingen van 2009 waren vooral verkiezingen zonder zin. Op het moment van dit schrijven was het niet bekend wie won, wie de “minister-presidenten” voor de vele deelregeringen die ons landje “rijk” is mocht leveren. Het is ook niet duidelijk wie in het kluwen van deelparlementen een paar zetels wint of verliest. Het maakt ook volkomen geen verschil uit, want een wezenlijk verschil tussen de partijen is er nu eenmaal niet.

     

    Zeggen dat de jongste verkiezingscampagne een wansmakelijk toneel was, is een understatement. Als de partijen al iets te zeggen zouden hebben, dan is het al onmogelijk om het fatsoenlijk te formuleren. Probeer maar eens een ingewikkelde problematiek uit te leggen in een “oneliner” van een halve minuut.  Nee, voor genuanceerde politiek is er in België geen plaats meer. Wel is er plaats voor de meest platvoerse praktijken: het zoeken naar schandalen, het persoonlijk vernederen van de tegenstander of – erger nog – van hele bevolkingsgroepen. Dat nationalistische partijen zoiets doen is “normaal”. We moeten niet verwachten van de N-VA, het Vlaams Belang of het FDF plots de belangen van alle burgers, ongeacht hun taalgroep, willen dienen.

     

    Zorgwekkend wordt het wanneer alle partijen, ten noorden én ten zuiden van de taalgrens niet langer christen-democratisch, liberaal, socialistisch, ecologistisch enz., maar in de eerste plaats nationalistisch zijn. Iedereen is zogezegd tegen het Vlaams Belang, maar iedereen volgt tenminste ten dele de partij waar het haar bestaansreden (Vlaamse onafhankelijkheid) betreft. De talloze “staatshervormingen” met hun “bevoegdheidsherverdelingen” hebben inderdaad niet veel meer overgelaten van de centrale staat. Natuurlijk ligt het in de aard zelf van de bestaande, traditionele formaties om het belang van hun gemeenschap te laten primeren op het nationaal belang. Ze zijn immers op taalbasis gesplitst. Niet alleen de partijen trouwens, ook de media, de sportbonden, beroepsorganisaties en ga zo maar door. Ons polariserende anti-federalisme ontwikkelt bovendien een eigen, tweeledige dynamiek die nog meer splitsingen zogezegd “rechtvaardigt”. Daarbij helpen de openbare (?) media natuurlijk ook nog een handje. Probeer maar eens te kijken naar VRT of naar VTM zonder dat het woord “Vlaanderen” om de twee minuten valt.

     

    Kortom, België is een land waarin men er niet voor hoeft terug te deinzen om zichzelf nationalist te noemen. En dat na alle ongeluk die deze ideologie ons continent –ja, de wereld zelfs – berokkend heeft.  Het toppunt is dan nog dat onze brave, maar helaas apolitieke (een oud zeer), burgers de mening van de politici die geacht worden hun te vertegenwoordigen niet delen. Elk serieus onderzoek wijst uit dat het separatisme, ondanks jarenlange propaganda, een marginale stroming blijft. Propaganda die trouwens met het geld van de belastingsbetaler betaald wordt. Want economische crisis of niet, de gevestigde partijen zitten er warmpjes bij.

     

    De economische crisis krachtdadig aanpakken is ook onmogelijk in ons pervers systeem met zijn bevoegdheidsoverlappingen, en –conflicten. De federale overheid moet de derde grootste staatsschuld ter wereld immers alleen dragen (327% van het BNP en een Gross External Debt van 1,618 triljoen, bron: CNBC). Ze heeft niet eens genoeg geld om haar kerntaken te vervullen. Niet dat dat geld er niet is, enkel het zit bij de (overbodige) deelstaten. Met dank aan de financieringswet, o.a. tot stand gebracht door ene Guy Verhofstadt. Deze ex-Premier presteert het om boekjes te schrijven over een eengemaakt federaal Europa, terwijl zijn partij (OPEN VLD) splitst wat er te splitsen valt in België. Een eengemaakt Europees crisisplan tussen 27 lidstaten en 23 erkende taalgroepen, dat kan wel. Een eengemaakt Belgisch arbeidsmarktbeleid kan blijkbaar niet. Begrijpe wie begrijpe kan.

     

    Het is in feite vermakelijk om te zien hoe de extreme nationalisten zich volledig vastrijden in hun eigen contradicties. Duizenden N-VA affiches verkondigden “meer Vlaanderen=minder crisis”. Allicht is het de N-VA ontgaan dat de economische crisis mondiale dimensies heeft. Het Vlaams Belang schreeuwde uit dat het ONS (grote letters) land is. Ze doelen op het Vlaams gewest, waar Franse bedrijven en banken het mooie weer maken. Dàt dat mogelijk is, komt omdat de ideologie van het V.B. – die in alle partijen sluimert – de Belgische overheid tot een zwakke prooi heeft herleid. In Frankrijk primeert wel de Raison d’Etat. Als morgen België zou uiteenvallen dan wordt Vlaanderen overigens volledig geliquideerd. Het zal Brussel en de Rand ten eeuwigen dage verliezen. En dat is dan nog een best-case scenario. Vlaanderen wordt in dat geval hoe dan ook een Europese paria, met Frankrijk ante portas, uit de Europese Unie en met Franstalige minderheden aan wie het buitensporige rechten zal moeten verlenen. De huidige Vlaamse Beweging is een anti-Vlaamse Beweging, ze is de objectieve bondgenoot van Frankrijk. Enkel: ze weet het nog niet.

     

    Zo mogelijk nog zieliger dan het bont allegaartje aan judocoaches, navelstaarders en fils à papa die ’s lands noorden rijk is, zijn de politici in Romaans België. Daar is nu het belangrijkste doel om de Vlaams-nationalisten in pathetiek te overtreffen door de creatie van een staatkundig conglomeraat “Wallonie-Bruxelles”. En dat met, jawel, nog een parlement annex regering erbij. Ondergetekende kreeg een pamflet van het CDH onder ogen waarin men in de naam van de eenheid van België pleitte voor een “renforcement de l’unité des francophones”. Er mocht ook een staatshervorming komen op voorwaarde “qu’elle assure le maintien de l’Etat belge”. Een Belgisch karkas dus, ontdaan van alle waardigheid. Waardigheid die in de ordinaire scheldtirades tussen Franstalige “socialisten” en “liberalen” ook ver te zoeken was. En wat was de inzet? De grootste worden, met andere woorden: de màcht.

     

    Wel, aan zo’n onetisch schouwspel hoeven wij niet mee te doen. Wij moeten geen deel uitmaken van, noch ons spiegelen aan politici die ons land ten gronde richten. In een land van 30,500 vierkante kilometer aan interne Kleinstaaterei doen: kan het nog dwazer? Enkel binnen een groter, wervend project dat definitief breekt met onze stammentwisten die - zoals Minister van Staat Mark Eyskens het eens zegde – een gebrek aan beschaving verraden, kan alles opnieuw zin krijgen. Die zin ligt besloten in ruimere gehelen. België, de Benelux, een échte Europese federatie. Het is de keuze van grootsheid tegenover de waanbeelden van de petits esprits. De inwoners van België verdienen het niet om in zielige staatjes te worden opgedeeld. Ja, we weten het, de Vlaams-nationalisten spiegelen zich graag aan de Bretoenen, Basken, Catalanen, Tsjechen, Slovenen enz. Een minderwaardigheidscomplex is deze lieden dan ook niet vreemd. Soms vraagt men zich af hoe men over honderd jaar over dit belachelijke en vernederende schouwspel zal oordelen.

     

    Ondertussen cirkelt vandaag een Belg in een ruimtestation boven de aarde. Frank De Winne, brigade-generaal en burggraaf (wie kan zeggen dat dié titel gestolen is?) kan de twee polen tegelijk zien. Met de huidige ruimtevaarttechnologie is het mogelijk om in anderhalf uur rondom de aarde te draaien. Welk belang zou Brussel-Halle-Vilvoorde hebben, gezien vanuit een raam boven onze planeet? De vraag stellen is ze beantwoorden...

     

    Bruno Yammine

    11-06-2009, 21:11 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)

    'N-VA slecht voor Vlaamse economie'

    (bron: DS, 11.06.09)

    Patricia Ceysens: 'Toen ik de markten deed tijdens de campagne, verontschuldigden buitenlanders zich omdat ze buitenlanders waren. Dat is toch niet normaal meer?' Eric de Mildt

    BRUSSEL - INTERVIEW Patricia Ceysens, Vlaamse minister van Economie (Open VLD) 'De nationalistische kijk en de taalsymbolenstrijd van de N-VA jagen buitenlandse investeerders weg', waarschuwt minister Ceysens. 'Dat is nefast. Veertig procent van de Vlaamse banen komt voort uit buitenlandse investeringen.'

    Van onze redactrice

    De sfeer is bedrukt op het kabinet van de Vlaamse minister van Economie. De Open VLD likt haar wonden na de bijna vijf procentpunt verlies van zondag.

    Toch is Patricia Ceysens, ondanks de nederlaag, niet van plan om te zwijgen. 'Niemand is blijkbaar bezig met de sense of urgency waarin de Vlaamse economie verkeert. Het perfide aan de uitslag van de verkiezingen is dat de economie helemaal wordt ondergesneeuwd door het communautaire.

    Wij zijn niet aan zet, onze slechte uitslag noopt tot uiterste bescheidenheid. Toch wil ik een boodschap kwijt. Net voor de verkiezingen bracht een rapport van Ernst & Young aan het licht dat buitenlandse investeerders steeds meer afhaken voor Vlaanderen. Het alarmerende is dat dit niet door de economische crisis komt. Neen, die investeerders geven de politieke problemen aan als dé reden voor hun twijfel over Vlaanderen. Dat feit zou overal een hoofdpunt moeten zijn. Maar in de plaats daarvan dreigt alles nu weer over een communautaire symbolenstrijd te gaan.'

    U trekt aan de alarmbel?

    Patricia Ceysens: 'Absoluut. Mijn kiesgebied Halle-Vilvoorde is zeer geliefd bij investeerders wegens de luchthaven en de nabijheid van Brussel. Weet u wie daar de verkiezingen heeft gewonnen? Mensen die alles te winnen hebben bij polarisatie. Hoe meer affiches de N-VA en de Union des Francophones van elkaar verscheuren, hoe beter voor elkaar. Voor de Demesmaekers (De N-VA van Mark Demesmaeker, lijsttrekker voor de N-VA in dat kiesgebied, werd de grootste partij in Halle, red.) van deze wereld is dat leuk om stemmen te ronselen. Een haat-boodschap is zoveel gemakkelijker.'

    'Maar dat gaat ten koste van jobs. Mijn boodschap voor meer investeringen uit het buitenland zou veel moeilijker verkopen, als ik ermee op de markt van Halle zou gaan staan. Dat verhaal is nu eenmaal een stuk genuanceerder. Een boodschap tegen de Franstaligen slaat natuurlijk veel meer aan.'
    [Commentaar: die laatste zin is natuurlijk onzin]

    Waarom gaat dat ten koste van banen?

    'Omdat de buitenlandse investeerders schrikken van de communautaire agenda. Ze hebben schrik van het nationalisme van de N-VA en die polarisatie. Buitenlandse investeringen zijn vandaag goed voor vier op de tien banen in Vlaanderen. Als we onze werkzaamheidsgraad op peil willen houden, of willen laten stijgen, kunnen we die investeerders dus beter koesteren.'

    'In Halle-Vilvoorde zijn er verschillende gemeenten waar men aan een onthaalloket voor buitenlandse investeerders weigert om die mensen in een andere taal dan het Nederlands te woord te staan. Aan die loketten in de Rand hangen bordjes uit: hier spreekt men Nederlands! Waar zijn we dan mee bezig? En als het van de N-VA afhangt, zal het nog meer van dat zijn.'

    'Ik hou mijn hart vast. We kunnen het ons nu niet permitteren om weer maandenlang in instabiliteit te verkeren.'

    Uw partij wil nu toch ook een communautaire hervorming. Waarom schuift een eventuele instabiliteit nu in de schoenen van de N-VA?

    'Wij willen absoluut een staatshervorming. Die is ook nodig. Meer bevoegdheid over fiscaliteit en de arbeidsmarkt is echt nodig om een beter economisch beleid te kunnen voeren op maat van Vlaanderen. Maar wij kiezen voor een dialoogformule en stappen niet in een verrottingsstrategie. Toen ik de markten deed tijdens de campagne, verontschuldigden buitenlanders zich omdat ze buitenlanders waren. Dat is toch niet normaal meer?'[Haha! OPEN VLD is ook nationalistisch en dààr knelt nu net het schoentje]


    Sluit u dan een coalitie met de N-VA uit?

    'Wij hebben vandaag geen veto's of eisen te stellen over coalities. Open VLD moet zich zeer onthecht en bescheiden opstellen na zo'n uitslag. Het is nu niet aan ons. We kijken uit naar een plan van Kris Peeters. Hij moet nu keuzes maken.'

    'Maar dat wil niet zeggen dat ik als minister van Economie niet mag waarschuwen voor twee dingen. Eén: als we niet taalhoffelijker worden tegenover buitenlandse investeerders, is dat faliekant voor onze economie. Twee: Vlaanderen zal het alleen op zijn eilandje niet redden. Dat Engels in het hoger onderwijs een taboe blijft voor sommige partijen, begrijp ik niet. Daarmee snijden we in ons eigen vel. Als we willen meedoen in de wereld op vlak van innovatie en onderzoek, moet Engels aan onze universiteiten en hogescholen ook mogen. De N-VA wil dat niet.'

    'En wat stelt men voor in de plaats? De uitbouw van een eigen Vlaams sociale zekerheidssysteem, desnoods dubbelop. Dat zal veel meer gaan kosten.'

    U zegt: de N-VA is slecht voor de Vlaamse economie?

    'Ja, zeker met hun taalgeladen agenda over Nederlands voor buitenlandse investeerders en in ons hoger onderwijs.
    Afrit Vlaanderen zou dan wel eens exit Vlaanderen kunnen betekenen.'

    Nochtans vertoont het economische programma van de N-VA wel meerdere gelijkenissen met dat van uw partij.

    'Sommige van hun communautaire vragen zijn ook de onze.'[Commentaar: dàt is nu net het probleem]


    Begrijpt u het ongeduld van de kiezer niet als het over het communautaire gaat? Open VLD en andere partijen zeggen al zolang dat er hervormingen moeten komen.

    'Ja, maar elke staatshervorming uit het verleden heeft een lang voorspel gehad. Die fiscale en arbeidsmarktbevoegdheden, die zullen er nu ook wel moeten komen. [Commentaar: Dus de analyse van de N-VA wordt onderschreven. “We zijn toch braaf geweest, mijnheer Demesmaeker?”]
     Maar dat men voor onze economie intussen ook al eens begint met andere doorbraken, waar we de Franstaligen niet voor nodig hebben. Wij hebben van Kris Peeters verkregen dat taalhoffelijkheid ten opzichte van investeerders in de VIA-doelstellingen is opgenomen, dat gebeurde overigens na het vertrek van Geert Bourgeois uit de Vlaamse regering. Ook het Engels in het hoger onderwijs moet kunnen. Zonder internationale context moeten we niet hopen op Vlaamse wereldspelers.'

    Ziet u in CD&V een bondgenoot?

    'We zullen zien wat Kris Peeters nu doet. Hij zal in deze dossiers nu kleur moeten bekennen.'

    Welke persoonlijke conclusies trekt u uit de slechte uitslag van de partij?

    'Het was niet goed natuurlijk. In Vlaams-Brabant behouden we onze vier zetels, dat is een pluspunt. Qua voorkeurstemmen kom ik op de vierde plaats te staan en als je de beruchte penetratiegraad aanhaalt, zelfs op twee. Ik ben bijzonder blij dat ik twee nieuwe jonge vrouwen in het parlement kan brengen in onze kieskring. Maar of ik nu minister blijf of iets anders ga doen, dat is nu niet aan de orde.
    We hebben eerst wel andere katten te geselen.'

    11-06-2009, 18:19 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
    DE FLAMINGANT VAN KONTICH
    bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=J22B7M7F&word=sinardet

    BRUGGEN BOUWEN DAVE SINARDET — Ik zag de bui zondagavond al hangen. Na de overwinning van N-VA overstelpten Franstalige journalisten mij weer met vragen over het separatistische Vlaanderen. Zeker omdat ze bij de N-VA-score ook die van Vlaams Belang en LDD optellen (en ook maar meteen die van de 'confederalistische' CD&V) en zo aan een absoluut minimum van 35 procent separatisten raken. Een analyse die aansluit bij die van Filip Dewinter: het separatisme was in Vlaanderen nog nooit zo sterk. De meeste Vlaamse commentatoren gingen niet zo ver, maar hoorden toch ook op zijn minst 'de roep om een staatshervorming' uit de stembusslag opstijgen.
    En toch blijkt ook nu weer uit inter-universitair kiezersonderzoek, uitgevoerd tijdens de campagne, dat minder dan 10 procent van de Vlaamse kiezers om communautaire redenen stemt. Het thema was in die campagne dan ook met een vergrootglas te zoeken.

    En goed, een kwantitatieve enquête naar stemmotieven is misschien een wat bot instrument om naar de diepere gronden van de kiezer te peilen. Al is het al stukken verfijnder dan een verkiezingsuitslag. Want hoe iemand in het versnipperende Vlaamse partijlandschap nog hét signaal van dé kiezer kunt ontwaren was mij zondag al een raadsel.
    Dat werd het helemaal na een bezoek aan Kontich eergisteren. Journalist Dirk Vanoverbeke van Le Soir had me naar de Antwerpse randgemeente meegevraagd om uit te zoeken waarom 'dé Vlaming' voor N-VA koos (dat deed hij in Kontich namelijk nogal massaal). We zouden nu maar eens de proef op de som nemen in dit zwart-gele gebied. We lieten mensen spontaan vertellen waarom ze voor een partij hadden gestemd.


    En ja, alvast op dinsdagmiddag in Kontich bleek er wel degelijk iets te bestaan als een De Wever-effect. De vraag naar het waarom van een N-VA-stem leidde telkens tot een opsomming van kwaliteiten van Bart, zoals daar zijn sympathiek, grappig, geloofwaardig. Verwijzingen naar De Slimste Mens waren niet van de lucht. Personalisering van de politiek, Kontich weet er alles van.

    [u]Dat kon niet gezegd worden over de standpunten van N-VA. Of men er nu voor stemde of niet, volstrekt niemand wist dat de partij voor een onafhankelijk Vlaanderen staat. Sommigen schrokken toen we hen daarover inlichtten, enkelen weigerden het zelfs te geloven. Zelfs dat de N-VA nogal 'Vlaams' kan genoemd worden, was niet iedereen duidelijk.[/u]

    De zoektocht naar de communautair gemotiveerde kiezer bleek er één naar een naald in een hooiberg. De wanhoop nabij, botsten we dan toch op iemand botsten die spontaan Vlaamsgezind uit de hoek kwam. De keuze van deze kleine zelfstandige was echter op Open VLD gevallen. Een militair koos dan weer voor de liberalen omdat ze hem nog het meest Belgischgezind leken. Eigenlijk is hij socialist, maar de SP.A was hem te Vlaams - en bovendien te boegbeeldloos. Het de enige échte communautaire kiezer die ons pad kruiste.

    Communautaire vragen leidden zelden tot zeer duidelijke standpunten. Ja, De Wever heeft gelijk, de Vlaams-Waalse transfers zijn een probleem. Maar nee, de sociale zekerheid moet niet gesplitst worden. En de kinderbijslag moet in Vlaanderen en Wallonië dezelfde blijven, een kind is een kind. Van wie is dat een slogan? Milquet? Ah ja, Madame Non, het wordt toch eens tijd dat die toegeeft, want we zijn dat gehakketak beu. Niet dat ik iets tegen Franstalige politici heb. Of ik ervoor zou stemmen? Ja, maar dan moeten ze wel een minimum Nederlands kunnen. Zoals Rudy Demotte, daar zou ik wel op stemmen.

    Een middagje Kontich heeft uiteraard geen enkele wetenschappelijke pretentie, maar doet wel verder nadenken over hoe we verkiezingen interpreteren. Elk menselijk gedrag is bijzonder complex, zo ook stemgedrag. Het is moeilijk te vatten in enquêtes en peilingen (al kunnen die ons zeer veel bijleren als ze goed zijn uitgevoerd), laat staan in een verkiezingsuitslag, hoe versnipperd die ook mag zijn. De Wetstraat en haar watchers interpreteren dé wil van dé kiezer vaak vanuit de eigen denkkaders. Ja, een (intelligente) staatshervorming is nodig, maar dat betekent nog niet dat dé kiezer daarom roept. Misschien moeten we maar eens een uitgebreide kwalitatieve studie opzetten om zo via diepte-interviews de zoektocht naar de soms ondoorgrondelijk lijkende wegen van de kiezers verder te zetten.

    Dave Sinardet is politicoloog aan de Universiteit Antwerpen en professor aan de VUB en de Facultés-Universitaires Saint-Louis. Bruggen bouwen verschijnt tweewekelijks op donderdag.

    11-06-2009, 15:41 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    10-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW

    Met dank aan communicatiewetenschapper Bob Vangeel voor deze heldere analyse


    Ook in Vlaanderen grijpt de ‘mediatization’ van de politiek in het rond. Een partij of een politicus die niet op gezette tijden in de media komt maakt geen schijn van kans tijdens kiescampagnes. De media bepaalt meer en meer de politieke agenda. Vanuit uiteenlopende hoeken van de samenleving komt hier reactie op. Bijzonder fel in zijn kritiek tegen politici die meededen aan TV-spelletjes om zich populair te maken was toenmalig voorzitter van de Nieuw-Vlaamse Alliantie, Geert Bourgeois. In 2002 zei hij in een interview met Gazet van Antwerpen over spelprogramma’s: “Ik heb die grens getrokken. Heel veel mensen vinden dat politici aan politiek moeten doen. En dat waarderen ze want ze menen dat politici zich niet populair moeten maken op andere manieren. Ik geloof nog steeds dat je aan politiek kan doen vanuit een overtuiging, mét een echte partij." Zijn kleine partij, die toen nog moest vechten om te overleven, ging hij echter wel promoten bij de Laatste Show, al greep hij de vermelding van dat feit om een een striemende tirade tegen de mediatisation te beginnen: "We hebben het niet gemakkelijk om in de media te komen. Ik had met mijn boek liever Ter Zake gehad. Nu ja, liever... met De Laatste Show bereik je natuurlijk een ander publiek. Ik heb er toch gemengde gevoelens aan overgehouden. Het is mijn genre niet. Het minder inhoudelijke ligt me niet. Maar wij cultiveren geen imago. Ik ga mij hier niet outen als iemand die drugs blowt of zo. Van die spectaculaire interviewtjes zal je niet hebben met mij. Daarnaast is er ook wat ik noem zo'n links-liberaal circuitje in de pers van ons kent ons. Op zich kan ik daar mee leven. De pers is vrij. Wat me wel stoort, is dat er minder ruimte is voor het inhoudelijke debat, de discussie in het parlement. Uiteindelijk komen alleen nog het incident, het accident, het sensationele, de frontale aanval, de clash in het nieuws."(Gazet van Antwerpen, 16/12/2002).  


    Bourgeois legde de politici van zijn partij een verbod op om aan spelprogramma’s mee te doen. Ondertussen  (nota: dit is geschreven voor zijn ontslag) is hij echter zelf Vlaams minister van media, en verantwoordelijk voor de VRT. Zijn opvolger als partijvoorzitter, Bart De Wever, is een graag geziene gast in spelprogramma’s als ‘De Slimste Mens ter Wereld’ en is ook regelmatig te gast in luchtige talkshows. Hij wordt wel eens een emopoliticus genoemd, en het verzet van de N-VA tegen de mediatization van de politiek lijkt dan ook verleden tijd. Volgens Mazzoleni en Schultz is de beste beschrijving voor de huidige situatie ‘mediazation’: een situatie waarin politieke instellingen meer en meer afhankelijk zijn van de massamedia, maar toch de beslissingsmacht over het politieke proces niet kwijt raakt (Mazzoleni, Schultz, 1999). Kepplinger onderzocht deze mediatization voor Duitsland in de periode 1951-1995. Zijn onderzoek toonde aan dat, hoewel de wetgevende activiteiten van de Bundestag gelijk waren gebleven, er momenteel veel meer informatie gegeven werd. Ook toonde hij aan de drie belangrijkste Duitse kranten vandaag nog ongeveer evenveel artikels publiceren op basis van gebeurtenissen of issues, maar veel meer artikel, maar veel meer artikels publiceren op basis van statements over die issues op gebeurtenissen, en dat daarbij artikels op basis van statements van politici veel meer voorkomen dan artikels op basis van statements van niet-politici. (Kepplinger, 2002). 

    10-06-2009, 21:39 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S

    Weinigen zullen ontkennen dat de N-VA een groot deel van haar electoraal succes te danken heeft aan de deelname van partijvoorzitter Bart De Wever in het VRT-programma "De Slimste Mens". Minder echter is geweten dat uitgerekend de N-VA op 28 april 2003 een deontologische code voorstelde waardoor het politici niet meer zouden mogen deelnemen aan spelletjesprogramma's. Ik citeer uit dit lezenswaardig document: "De N-VA stoort zich aan het  optreden van diverse politici in TV-spelletjes. Wij hebben genoeg van de verkleutering van de politiek door parlementsleden  die denken dat ze verkozen zijn om de plezante uit te hangen.". Tja, wie gelooft die mensen nog?"

    http://www.n-va.be/programma/standpunten/Dossiers_detail.asp?ID=103

    10-06-2009, 18:31 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (3)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lucide analyse van Dave Sinardet
    Politicoloog Dave Sinardet op 09 juni om 23:21

    Een journalist van Le Soir had mij meegevraagd op reportage. Doel: uitzoeken waarom 'vlaanderen' op N-VA stemde. En in het kanton Kontich werd N-VA de grootste met 21,6 % (nu bestaat dat kanton uit meer gemeenten dan Kontich, maar soit). Boeiend (en licht verontrustend), zo'n namiddagje zoeken naar de ondoorgrondelijke wegen van de kiezer.

    Het bevestigde mijn overtuiging dat de wetstraat en zijn watchers dé stem van dé kiezer te veel vanuit eigen denkkaders interpreteert. En vooral veel te rationeel interpreteert. Geen één van de mensen die we spraken wist dat de N-VA een separatistische partij is. Velen, maar niet allemaal, wisten wel dat ze 'Vlaams' zijn, maar dat was daarom niet hun voornaamste beweegreden om erop te stemmen (ja, er is wel degelijk een De Wever-effect). De man van 'Le Soir' was ervan 'geschrokken'. Eindelijk geloven ze mij, de Franstalige journalisten aan wie ik al jaren probeer uit te leggen dat dé Vlaming niet elke ochtend de Vlaamse leeuw groet.

    (bron: Facebook)

    10-06-2009, 15:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    08-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie de kiesresultaten aandachtig leest komt tot de volgende, opmerkelijke bevinding: de uitgesproken nationalistische partijen (t.t.z. bij wie de splitsing van België core-business is), winnen niet aan zetels, integendeel: ze verliezen er. In grafiek alle uitslagen van de Vlaamse raad/het Vlaams parlement sedert 1995. De bruine balk is het totaal aan nationalistische partijen (in zetels). De gele balk is het Vlaams Blok (Belang), paars de VU (N-VA) en rood Spirit (VL. PRO/SLP).

     

     

    Bijlagen:
    NATIONALISTEN.jpg (39.1 KB)   

    08-06-2009, 17:53 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (4)


    04-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interessante tekst uit LE SOIR
    (Bron: Le Soir)
    Oser affronter le racisme linguistique

    jeudi 04 juin 2009, 11:41

    C'est un peu l'arroseur arrosé : en 2004, le Vlaams Belang avait fait annuler la loi anti-discrimination parce que la langue n'était pas mentionnée en tant que telle parmi les motifs de discriminations punissables. On a dû réécrire la loi et aujourd'hui la discrimination linguistique est reconnue pour la première fois par la Justice, au profit des francophones (ceux de Hal, privés de droit d'affichage de leurs listes). Les manifestants du Belang qui injuriaient les candidats francophones à Hal le 22 mai ne doivent pas apprécier.

    Bien sûr, il ne s'agit que d'une décision en référé. Bien sûr, la cour d'appel pourrait ne pas suivre le même raisonnement. Il n'empêche, c'est une brèche qui a été ouverte par un juge (flamand) dans le contentieux communautaire, même s'il est difficile d'en mesurer toutes les conséquences. Jusqu'ici, les litiges contre certains règlements communaux ou régionaux jugés devant la chambre flamande du Conseil d'Etat n'ont jamais été favorables aux plaignants francophones qui s'estimaient discriminés en tant que francophones. Ici, c'est l'atteinte aux droits subjectifs, découlant de la Convention européenne des droits de l'homme, qui a fait l'objet de débat devant la justice. La distinction est essentielle car on touche ici aux droits fondamentaux. On ne peut pas écarter quelqu'un de l'accès au logement, à la propriété, au droit d'élire ou d'être élu en raison de son origine et de sa langue.

    Les autorités flamandes avaient déjà reçu un avertissement en la matière avec le dernier rapport de la Commission européenne contre le racisme. Attention à la discrimination potentielle, disait le Conseil de l'Europe, à propos du « Wooncode ». En voici un autre. La discrimination linguistique, c'est le poil à gratter de notre système de lutte contre toute forme de ségrégation. Il n'y a toujours aucun organisme pour accompagner les plaintes des victimes potentielles alors que la loi le prévoit. Le sujet est trop sensible dans un pays miné par les tensions communautaires. Alors on fait le gros dos devant les chants (racistes) antiwallons. On détourne la tête quand des politiques incitent au rejet de l'autre communauté linguistique. Il faudra pourtant apprendre à faire face et à réagir.

    04-06-2009, 15:57 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    03-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
    Vandaag ontving ik een interessant briefje van de VZW B Plus. De jongens en meisjes van B Plus gaan er prat op voor een vernieuwd en federaal België te zijn. B Plus steunt echter Mevr. Isabelle VAN LAETHEM van L.D.D. bij de komende verkiezingen. (http://bplus-acties-actions.skynetblogs.be/archive-month/2009-06 hier staat de volledige lijst, Isabelle V.L. staat bij Kandidaten die dicht bij de ideeën van BPlus aansluiten maar geen lid zijn)

    Nou, dan is het altijd even nuttig om te gaan kijken wat die mevrouw te zeggen heeft. Ik citeer:
    http://forum.politics.be/showpost.php?p=3531429&postcount=4
    VRAAG: "Wat denk jij, als voorzitter van JGV?"
    Isabelle VAN LAETHEM: "Jong Gezond Verstand ijvert zelf wel voor een zelfstandig Vlaanderen: Vlaanderen als onafhankelijke staat binnen een confederaal Europa."

    Met confederalisten als Steven Vanackere, Ivo Belet, Rudi Demotte, Caroline Gennez enz. te steunen wordt het radicale nationalisme verder lippendiest bewezen.

    Daarmee is, denk ik, alles gezegd over het nieuwste dieptepunt dat deze Belgischgezinde (sic) organisatie bereikt heeft.

    Tenzij dit nog: met zulke vrienden, heb je geen vijanden meer nodig.

    03-06-2009, 22:04 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?

    DAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME!

    Het Belgische taalfederalisme is...

    1) Duur
    2) Ingewikkeld
    3) Inefficiënt
    4) Tijdrovend
    5) Discriminerend
    6) Taalnationalistisch
    7) Taalracistisch
    8) Anti-universalistisch (anti-liberaal, anti-christendemocratisch, anti-ecologistisch, antisocialistisch)
    9) Oneconomisch
    10) Onlogisch
    11) Absurd
    12) anti-Belgisch
    13) anti-Europees
    14) anti-globalistisch
    15) ongewenst en onwenselijk
    16) Anti-democratisch
    17) Corrumperend
    18) Anti-monarchistisch
    19) Anti-wetenschappelijk
    20) Anti-federalistisch
    21) Welvaartsbedreigend
    22) Belachelijk
    23) Instabiel
    24) Reactionair, oubollig, conservatief
    25) Ingaand tegen onze nationale tradities
    26) Imago-schadend
    27) Autodestructief
    28) Particratisch
    29) Anti-cultureel
    30) Onchristelijk en, meer algemeen, antihumanistisch
    31) Onwerkbaar
    32) Onverdedigbaar
    33) Immoreel
    34) Apartheids-genererend
    35) Overbodig
    36) Gevaarlijk
    37) Etnificerend
    38) Schadelijk voor - mentale - gezondheid
    39) Identiteits-ondermijnend
    40) Fasciserend
    41) Hyperpolariserend
    42) Dictatoriaal
    43) anti-"Vlaams", anti-"Waals", anti-"Brussels" en anti-"Duitstalig-België"
    44) Onbegrijpelijk
    45) Schadelijk voor de reputatie van het Nederlands
    46) Anti-solidair
    47) Asociaal
    48) Gewelddadig (in woorden- en structuren)
    49) Tribalistisch
    50) Gericht tegen de vooruit van de menselijke beschaving

    03-06-2009, 01:29 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Foto

    Hoofdpunten blog bobvangeel
  • Verhofstadt III: proficiat!
  • Het heeft eventjes geduurd, ja...
  • VERHOFSTADT IS TERUG!
  • MARS OP BRUSSEL!
  • goe filmke over RON PAUL

    Zoeken in blog


    Zoeken met Google




    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Belgische hart-vlaggen
  • Belgisch Hart-Coeur Belge (drapeaux-vlaggen)

  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs