Bruno Yammine, Belg en anti-separatist!
Foto
Inhoud blog
  • LLB
  • VRAGEN AAN DE N-VA
  • Nog steeds actueel
  • Nieuw bericht
  • N-VA kondigt daling transfers aan !
  • Brief, gedeeltelijk gepubliceerd in HLN d.d. 15 januari 2012
  • grappig
  • Analyse intéressante (LLB)
  • 'De formatie is dood'
  • Onvoorstelbaar
  • Vervolg
  • Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR
  • De inhoud van de pre-separatistische nota EDR
  • grafiek
  • Uit LLB d.d. 23 juni 2011. Voor de reste: cordon médiatique................
  • goede tekst in De Tijd
  • Niet slecht van De Gucht
  • Altijd opnieuw: geld en grondgebied
  • VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?
  • Interessante tekst ivm financieringswet en transfers
  • hoegin
  • Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van
  • Verdacht ...
  • Ongelooflijk toch
  • Brief gepubliceerd in HLN d.d. 29 april 2011
  • Best onderhandelingen (sic) begraven
  • DWAALT B PLUS?
  • Allez, bijna-exit W. Beke: "Il a les mains vides et on tourne en rond"
  • Interessant
  • na meer dan 275 dagen ...
  • Ze weten het zelf niet meer
  • But do we care?
  • Politiek beneden alle peil
  • WERELDVREEMD
  • Bétonner le bétonnage : -)) (257 dagen na de verkiezingen!)
  • DS: de wanhoop nabij
  • Communautair bochtenparcours N-VA
  • 1815
  • De inhoud van de nota
  • Groninger Courant, 9 juli 1790, p. 1
  • AMSTERDAMMER
  • Interessant artikel uit LLB
  • GEEN AFBRAAK SENAAT!
  • Kaart met scholen in het VKN
  • BANAAL NATIONALISME
  • Uitstekende analyse W. Pauli (De Morgen)
  • BHV, Belgen in het buitenland: B.U.B. los over sp.a,VB,LDD,PVDA,PP,CD&V,Groen,RWF!!!
  • Prachtig stuk van Dave Sinardet! (zie vooral door mij aangestipt deel)
  • Reflecties bij deze verkiezingen.
  • CONFEDERALISME IN 15 VRAGEN EN ANTWOORDEN
  • OMTRENT ONWAARHEDEN
  • Wat lezersbrieven...
  • POLITIEK COMPLOT TEGEN MONARCHIE LAG AL IN MAART KLAAR - HEIMELIJK DUBBELSPEL DEHAENE/A. DE CROO
  • GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)
  • IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
  • DS: wat men al niet leest in de gazet......................
  • COMMUNAUTAIRE NONSENS
  • KAN IEMAND NOG VOLGEN?
  • LEZERSBRIEF IN D.M.
  • EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
  • Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
  • UIT DGB (De Groene Belg) 208
  • ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
  • Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?
  • De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
  • Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
  • Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
  • WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
  • De Kris Peeters zegt het eens goed
  • NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES
  • ONAANVAARDBAAR !
  • B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
  • Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
  • VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE
  • Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)
  • David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
  • NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW
  • N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S
  • De lucide analyse van Dave Sinardet
  • Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
  • Interessante tekst uit LE SOIR
  • B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
  • WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?
  • Interessante tekst
  • EEN INTERPELLATIE
  • WAAR OPEN VLD ECHT VOOR STAAT
  • CAMPAGNE B.U.B. - BRUSSEL !
  • SEPARATISME: WIE GAAT DAT BETALEN?
  • DE WELDADEN VAN HET TAALNATIONALISME
  • TOFFE AFFICHE : -)))
  • DOOD VAN EEN STAATSMAN
  • ABICHT EN POLEN
  • Lezing K.Z.M.
  • NATIONALISME AANVALLEN, NIET DE ANDEREN
  • Brief in DE MORGEN 27/12
  • Gevonden op ... Facebook!
  • LETTRE AU SOIR
  • BRIEF NAAR BERT
  • Een interessant maildebat
  • BelgianJournal
  • De "Gravensteengroep" doet het weer...
  • NIEUWS
  • Mythe "gescheiden" media doorprikt
  • Yves Desmet, ge hebt gelijk.
  • POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME
  • 25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME
  • POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
  • HET NON-PROBLEEM
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Dit werd nog gepubliceerd
  • TAALNATIONALISME EN MORAAL
  • N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!
  • Grappig van n.Ga
  • Politicologen
  • Gezondheidszorgen
  • Confederalisme: Wanneer gaan ze het snàppen!?
  • WAAROM BELGIË EN TAALFEDERALISME ONVERZOENBAAR ZIJN
  • HISTORISCHE WORTELS TAALFEDERALISME
  • Kritische bedenkingen bij Nota-Verhofstadt
  • OPINIESTUK IN BRUSSEL DEZE WEEK
  • Virtueel België
  • REUNION?
  • TEWERKSTELLING
  • Opiniestuk gepubliceerd in DE TIJD van 8.01.08
  • ON SE MOQUE DE NOUS
  • ENKELE BEGRIPPEN KRITISCH ONDERZOCHT
  • TAALFEDERALISME
  • CONFEDERALISME
  • BETER BESTUUR?
  • TIENDUIZENDEN OP STRAAT VOOR BELGISCHE EENHEID
  • BELGEN ALLER PROVINCIES, VERENIGT U!
  • TAALPERIKELEN
  • POLITIEKE WIL
  • Regards sur la crise
  • Uitstekend stuk van VRT-journaliste
  • BEDENKINGEN BIJ EEN CRISIS
  • SPLITSING GEZONDHEIDSZORG
  • "Sicko" in België?
  • Brief naar HBVL
  • Brief naar De Standaard
  • ABVV TEGEN REGIONALISERING
  • LETERME II
  • Na 110 dagen politieke crisis
  • Oud-VSA-ambassadeur verdedigt België
  • MOETEN WE ONS HIERAAN VERWACHTEN?
  • Red de solidariteit!
  • CD&V EN NATIONALISME
  • Brief van mij vandaag in Het Laatste Nieuws
  • De VVB valt me zowaar aan!
  • VB verliest nazi-vriendjes
  • DEMOCRATIE IN ALLE TALEN
  • NOG MEER NIEUWS VH ANGELSAKSISCH COMPLOT
  • OMTRENT VB-betoging
  • Goed van onze politie
  • TUSSENKOMST MIEKE VOGELS (GROEN!) nav
  • HET RECHT OM BELG TE BLIJVEN!
  • "openhartig!?"
  • LEZEN EN HERLEZEN...
  • Daar komen de federalisten!
  • OPINIESTUK BPLUS IN LLB
  • IDENTITEIT
  • ALWEER ANGELSAKSISCHE ANTI-BELGISCHE ZEVER (uit "The economist")
  • NATIONALISME IS EEN DODELIJK GIF- (5.09)
  • Walter Zinzen: een verstandig man
  • Ayatollah Bart De Wever
  • nekeer lachen :-)
  • Gelezen in De Morgen
  • BRIEF IN HBVL (31.08)
  • Brief in D.S. (31.08)
  • BRIEVEN NAAR DAGBLADEN
  • Het einde 2.0
  • ONHEILSPROFETIEËN
  • Brief in D.S. (25.08)
  • BRUSSEL TSJECHISCH! (DS 22.08)
  • FORMATEURSNOTA II
  • HOE VB-PROPAGANDA WERKT
  • GOED OM TE HERLEZEN
  • GRAPPIG
  • UIT DE FORMATEURSNOTA
  • WAT WE AL WISTEN: 80% voor nationale eenheid
  • BERICHT
  • TOT (W)ELKE PRIJS?
  • DEHAENE
  • De informateursopdracht
  • ECOLO OVER STAATSHERVORMING
  • Naar een splitsing van arbeidsmarkt, justitie, gezondheidszorgen, mobiliteit en energie?
  • BLOMMAERT: MEEST NATIONALISTISCHE STREEK VAN EUROPA
  • DANK U FEDERALISME: Algemeen bestuur van België te duur
  • VB: HYPOCRIETE PARTIJ
  • BRIEF: EUROPA EN DE SCEPTICI
  • ACLVB: GEEN STAATSHERVORMING
  • "Er komt geen staatshervorming"
  • CV: Laster!?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Links
  • BPlus
  • Pro Belgica
  • BeCitizen
  • Blokwatch
  • Actua Belgica
  • Unitair: Leuvense studenten tegen separatisme
  • Pavia Groep (unitaire kieskring)
  • Bob Vangeel
  • BUB
  • Duurzaam België
    Rondvraag / Poll
    Wie wil u als premier?
    YVES LETERME
    GUY VERHOFSTADT
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • Nederdaling Heilige leuvense Geest
  • XMET
  • Belgium
  • bruno
  • Nu moet het lukken

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
    Foto
    Welkom op mijn blog! Reacties altijd welkom!
    IK SCHRIJF WAT IK DENK
    12-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LETTRE AU SOIR
    Publié le 8.12.08


    Socialistes régionalistes ?

    Avec consternation j'ai pris connaissance de l'appel des MM. Vandenbroucke et Marcourt (Le Soir du 8 décembre), qui veulent davantage défédéraliser des compétences en matière de l'emploi. Dans aucun pays (fédéral) la politique de l'emploi est scindée. Même pas en Allemagne, où les différences économiques entre les anciennes RDA et RFA sont plus grandes que celles en Belgique. De plus, il est très étonnant d'entendre un tel appel venant des gens qui se qualifient comme socialistes. Est-ce que les ouvriers belges seront plus unis si la politique de l'emploi est davantage scindée ? Ceux qui croient que les régions linguistiques sont plus aptes à gérer une telle matière se trompent. La crise bancaire vient de montrer que dans une économie globalisée il nous faut davantage des structures multilingues, unies et démocratiques, au niveau belge et au niveau européen.

    Bruno YAMMINE

    12-12-2008, 21:03 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    06-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRIEF NAAR BERT
    Waarde Heer Anciaux,

    Ik ben slechts een eenvoudig burger en allicht besteedt U niet veel aandacht aan mijn schrijven.

    Ofschoon het misschien voor U niet veel uitmaakt, wens ik toch te reageren op de splitsing van de KBVB.
    Ik naam er vandaag met ontstentenis kennis van dit bericht, al was de opsplitsing natuurlijk al lang in de
    maak.

    In andere staten, ook in meertalige staten, ook in federale landen, dienen cultuur en sport om mensen
    dichter bij mekaar te brengen.
    In België drijft het mensen uit elkaar. Politici vinden het blijkbaar belangrijk
    om van "etnische" segregatie een staatsideologie te maken.

    Opmerkelijk, zeker in voetbal, waarin binnen clubs mensen van alle kleuren en nationaliteiten samenspelen.
    Daarbij komt nog dat op Europees vlak de clubs steeds meer met mekaar verweven raken, door het oprichten
    van competities die taal- en landsgrenzen overstijgen, zoals de vernieuwde UEFA-Beker en de Champion's
    League. Dat modern voetbal draait om schaalvergroting is genoegzaam bekend.

    Opmerkelijk ook, omdat het laatste land waar de voetbalcompetities etnisch gescheiden waren - het Zuid-Afrika
    van de apartheid - net omwille van die reden van de internationale bühne geband werd.

    Men zegt dat de bondsstructuren zich maar moeten aanpassen aan de "institutionele realiteit". Vraag is
    natuurlijk of die huidige 'institutionele realiteit' wel een goede zaak is.

    Wanneer Vlaamse en Waalse clubs niet meer in één competitie mogen spelen, wanneer Vlaamse en Waalse kinderen niet meer samen mogen spelen in één competitie, zijn we dàn goed bezig?

    Het is makkelijk om te zeggen dat we verdraagzaam moeten zijn tegenover moslims, andere religies, andere culturele achtergronden - niet dat er iets mis is met zulke oproepen -, maar het is, in België oneindig véél moeilijker eenheid te prediken. Dan ben je een "oubollige belgicist". In India, Libanon, Canada, Zuid-Afrika, in de EU, ... kortom, overal waar er verschillen zijn en waar mensen die wensen te overbruggen worden deze mensen als uiterst progressief beschouwd. Ik begrijp uw gedachtengoed niet: binnen de Vlaamse gemeenschap primeert, volgens uw partij, het individu met zijn, of haar subcultuur. Binnen België ligt het primaat bij de twee monolitische blokken "Vlaanderen/Franstalig België". Binnen Vlaanderen moeten we zogezegd verdraagzaam zijn met individuen, maar binnen België mogen mensen niet eens in één competitie spelen, omdat ze toevallig op deze of gene plaats geboren zijn.

    Ondertussen zeggen alle partijen dat ze het Vlaams Belang bestrijden. Dat ze alle communautaire programmapunten van deze xenofobe partij stelselmatig uitvoeren, wordt er niet bijgezegd.

    Hoogachtend,

    Bruno Yammine
    Historicus
    Leuven

    06-12-2008, 02:30 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    24-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een interessant maildebat
    1 ) From: Bruno YAMMINE


    Geachte Heer

     (...)

    Niemand zal betwijfelen dat het vandaag moeilijk is om een meerpolig provinciaal model te verdedigen. Het wordt vaak afgeschilderd als "oubollig" enz. Een paradox: want in alle andere meertalige (of multiconfessionele) zijn mensen die verzoening prediken net zeer progressieve lieden en ze worden als dusdanig erkend. Alle andere officieel meertalige staten kennen ook meerpolige systemen, sterker nog: alle staten zijn meerpolig samengesteld, of ze nu federaal zijn of niet (ik laat hier de micro-staten even buiten beschouwing).

    Politieke systemen zijn niet onveranderlijk, zeker niet wanneer ze onwerkbaar zijn, zoals ons federalisme (waar U overigens zeer terecht aanhalingstekens voor gebruikt). Als er een soort historisch determinisme bestond, dan zou Oost-Duitsland nog steeds bestaan en dan zou het apartheidsregime in Zuid-Afrika met etnische "thuislanden" niet vervangen zijn door een meerpolig systeem (met negen provincies!).

    Er zijn zo nog historische voorbeelden te vinden (de Zwitserse confederatie bleek net als de Amerikaanse onwerkbaar en evolueerde naar een meerpolig federalisme; in de VSA werd na de secessie van de zuidelijke staten het meerpolige systeem van weleer hersteld).

    Wel is het zo dat in België het "federalisme" gedragen wordt door taalgesplitste partijen bij wie de werkelijke macht ligt, wat het natuurlijk moeilijk maakt om het systeem (waar de machtscentra baat bij hebben) om te keren. Toch is dit mijns inziens zeker niet onmogelijk, op voorwaarde dat er een georganiseerde, meertalige massabeweging ontstaat die wél oog heeft voor de onontbeerlijke eenheid in verscheidenheid die door ons huidig systeem dagelijks met de voeten getreden wordt. Feit is: het huidige systeem is anachronistisch, een meerpolig bestel is toekomstgericht en niet omgekeerd.

    Debatten als deze zijn wat dat betreft alleszins onontbeerlijk omdat ze bepaalde ideeën die tot de politieke taboesfeer bespreekbaar maken (een eerste stap naar de verwezenlijking ervan).

    zeer hartelijk,

    Mbg

    Bruno

    2) Nationalistische reactie:

    Wat een onzin.
    OOst duitsland is met west duitsland een homogeen taal-cultuurgebied, gescheiden door het communisme in de nasleep van WOII. de hereniging van de twee duitslanden is precies een bewijs van het bestaan van dit soort "historisch determinisme". Redeneer eens een béétje coherent.
    Het zwitsers model functioneert zeer behoorlijk, omdat iedereen de regels respecteert. In de Usa zijn belangrijke taalkundige minderheden, oa tientallen miljoen spaanssprekenden, die wel accepteren dat de bestuurstaal engels is. Alleen in belgië zijn er een paar tienduizend franstalige extremisten in le tout grand Bxl die het spel niet spelen, en constant heel belgië op zijn kop zetten, omdat ze het in Rode het een aanslag op de mensenrechten vinden dat ze een brief van het gemeentebestuur in het nederlands krijgen.
    Yaminne : je lult echt uit je nek. Meertaligheid is overigens een fictie. In Engeland is niemand meertalig, en in Frankrijk, Italie en spanje ook al niet. Meertaligheid vind je alleen in de germaanse culturen.
    Dat zou sommigen toch eens tot nadenken mogen stemmen

    3)
    Waarde Heer,

    1. Over historische determinismen: mochten die inderdaad bestaan, dan zou het Verenigd Koninkrijk de VSA wederom koloniseren, dan zou het Heilig Roomse Rijk opnieuw ontstaan, dan zou de Sovjetunie opnieuw in voege treden enz.

    2. Over Zwitserland: In Zwitserland bestaat er een meerpolig federalisme met 26 kantons, waarvan sommige meertalig.

    3. Aangaande de VSA: Vreemd dat U dit voorbeeld aangrijpt. Wat taalwetgeving betreft loopt de VSA immers decennia achter op België. U schrijft dat minderheden de meerderheidstaal moeten accepteren. Geldt dat dan ook voor de Nederlandstaligen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waar 85% Franstaligen leven?

    4. U schrijft: "Meertaligheid vind je enkel in de Germaanse culturen". Wat dan met het meertalige India? Of de landen in het Midden-Oosten (bijv: Israël en Libanon) waar men naast de moedertaal ook het Frans en/of het Engels kent? Wat met de Afrikaanse landen die zelfs naast hun indogene talen ook de talen van de ex-kolonisatoren kennen?

    De aandachtige lezer zal ongetwijfeld in uw betoog al opgemerkt hebben dat U erin slaagt twee antagonismen in één paragraaf weet te bundelen: . In Engeland is niemand meertalig en Meertaligheid vind je enkel in de Germaanse culturen

    Mbg

    Bruno Yammine

    24-10-2008, 18:23 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    21-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BelgianJournal
    Bekijk eens:

    www.belgianjournal.blogspot.com

    21-10-2008, 19:16 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (4)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De "Gravensteengroep" doet het weer...

    De “Gravensteengroep” (www.gravensteengroep.org), een ‘linkse’ Vlaams-nationalistische denktank, geesteskind van “moraalfilosoof” E. Vermeersch, heeft – alweer – een Manifest gepubliceerd. Op 12 oktober jl. rolde het schrijfsel van de persen van De Standaard, onder de (noch begeesterende, noch geestige) titel “Wat bevat het witte blad?”.

    Welk zijn nu de uitgangspunten die deze groep in zijn schrijven formuleert en welke kritiek valt erop te geven?

    1.      “Voorstellen tégen meer “Vlaamse autonomie” zijn “reactief” (reactionair m.a.w.)

    Voorwaar een vreemde stelling. In alle meertalige of multiconfessionele staten wordt het verenigen van mensen met een verschillend geloof, een verschillende taalgroep, etnische afkomst e.d.m. net als uiterst progressief beschouwd. In alle staten ... behalve in België. Daar zijn zogezegd enkel verzoeningsgezinden reactionairen. Het mag als een grote triomf van het nationalisme beschouwd worden dat zulke ideeën in brede kringen gemeengoed zijn. Op het niveau van de Europese Unie zouden mensen en partijen die naar meer soevereiniteit streven als zeer conservatief bestempeld worden. Men beelde zich maar eens in wat er zou gebeuren wanneer wekelijks of zelfs dagelijks Fransen en Duitsers, Denen en Grieken, Esten en Bulgaren zouden benadrukken hoe groot de onderlinge verschillen wel zijn...

    2.      Voorstellen m.b.t. de staatshervorming mogen niet ingaan tegen de zogenaamde “Vlaamse resoluties”

    Met die “Vlaamse resoluties” bedoelt men de resoluties die in april 1999 goedgekeurd werden door het Vlaams Parlement (toen nog: Vlaamse Raad). Zij beogen een verregaande ontmanteling van de Belgische staat vanuit een exclusief tweeledig staatsstructuur. Minder geweten is dat deze resoluties allesbehalve kracht van wet bezitten. Inderdaad zijn noch de regionale, noch de communautaire parlementen (of regeringen) die ons land “rijk” zijn bevoegd om beslissingen te nemen inzake het herverdelen van bevoegdheden. Deze competentie komt immers exclusief aan de Grondwetgever (lees: het federale parlement) toe. Wat noch verbazender is, is dat deze groep die zichzelf toch als intellectueel zijnde bestempelt enerzijds akkoord is met onderhandelingen, maar anderzijds geen verzuchtingen toelaat die de (vanuit wettelijk oogpunt hoogst betwistbare) resoluties van het Vlaams Parlement tegenspreken. Waarom dan nog onderhandelen?

    3.      Aan “Vlaamse kant” staat een sterk aangelengde versie van de Vlaamse resoluties, [...] regionale arbeidswetgeving, gedeeltelijke fiscale autonomie, gedeeltelijke regionalisering (sic, moet zijn: communautarisering) van de sociale zekerheid.

    Versta: de Vlaams-nationalistische eisen zijn redelijk. Hoezo? Bestaat er dan één enkel (federaal) land waar het tewerkstellingsbeleid gesplitst is? Zijn de verschillen op gebied van arbeidsmarkt tussen Oost- en West-Duitsland, met zijn eengemaakt werkgelegenheidsbeleid soms kleiner dan die tussen Vlaanderen en Wallonië? Overigens kennen vele federale staten geen enkele vorm van fiscale autonomie. Waarom een Vlaamse of Franstalige sociale zekerheid socialer, beter, patiëntvriendelijker zijn zou vernemen we helaas niet. Wat men in Brussel gaat doen bij een (gedeeltelijke) splitsing van de sociale zekerheid, vernemen we evenmin. En dan zwijgen we in ons verhaal nog over de vele reeds gesplitste bevoegdheden in België die – wederom – in geen enkele federatie buiten in België op deelstatelijk niveau beheerd worden (ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse handel, sport om er drie te noemen), maar waar niemand hier aanstoot aan schijnt te nemen.

    4.      Volledig te verwerpen volgens de lieden van de Gravensteengroep is de herfederalisering van bepaalde bevoegdheden. zoals geluidsnormen , ontwikkelingssamenwerking, de herfederalisering van sommige geneeskundige materies (preventiebeleid).

    Deze spreekwoordelijke “borrelnootjes” – om eens een modieus woordje te gebruiken – verzinken natuurlijk in het niets tegen de “aangelengde” (maar eigenlijk zeer verregaande) splitsingsvoorstellen. Maar de soevereiniteit der deelstaten is blijkbaar zo onvervreemdbaar dat elke aantasting ervan als een ware schande wordt ervaren. Dat federalisme en soevereiniteit nu net haaks op mekaar staan is een redenering die bij Prof. Vermeersch en de zijnen niet opkomt.

    5.      Voorts worden nog volgende voorstellen verworpen: een paritaire Senaat, een federale kieskring en samenvallende verkiezingen.

    A. Wij begrijpen eerlijk gezegd niet dat de nationalisten aanstoot nemen aan een paritaire Senaat, waarvan de leden rechtstreeks door de parlementen van de deelstaten worden aangeduid. Op die manier zouden de Vlaamse en Franse Gemeenschap rechtstreeks grip krijgen op grondwetswijzigingen[1]. Dit gezegd zijnde, is een paritaire Senaat geen goede zaak met het oog op het verstevigen van de Belgische cohesie. Een paritaire Senaat zal uiterst polariserend werken, daar de Senatoren de facto enkel “Vlaanderen” en “Wallonië” (met een vleugje Brussel en snufje Duitstalig België) zullen vertegenwoordigen. Nieuwe communautaire conflicten staan dus in de sterren geschreven[2].

    B. Vanuit nationalistisch oogpunt is het natuurlijk logisch dat men een (gedeeltelijk) federale kieskring afwijst. Anderzijds lezen we in hetzelfde geschrift:

    ‘Wat hierin [in het geval BHV] vooral stoort is dat men de afwezigheid van wederkerigheid in de staat België tot norm wil verheffen. Kandidaten uit Aarlen kunnen zich verkiesbaar stellen tot in Zemst, ten zuiden van Mechelen; omgekeerd mogen kandidaten uit Oostende of Hasselt niet eens in een Waalse gemeente met Vlaamse faciliteiten opkomen (bv Flobecq).’

    Met andere woorden: de auteurs wijzen de oprichting van een federale kieskring af en vinden het tegelijk een aanfluiting van de democratie dat zulk een kieskring niet bestaat. Een sterker staaltje van intellectuele oneerlijkheid is nauwelijks denkbaar.

    C. Het laten samenvallen van de federale en deelstatelijke verkiezingen zou tegen de “federale logica” zijn en indruisen tegen de autonomie die deelstaten tijdens vorige staatshervormingen verworven hebben.  Is het omdat deelstaten autonomie verworven hebben dat zij, net als soevereine staten, recht zouden hebben op verkiezingen die volledig los staan van elk ander niveau? Indien zo, waarom ageren de nationalisten dan niet tegen het samenvallen van deelstatelijke en Europese verkiezingen?[3] Overigens vinden we in het denken van de Gravensteengroep weinig elementen terug die wijzen op een aanhankelijkheid aan de “federale logica”.

     

    6.      De uitbreiding van Brussel is onbespreekbaar en het “ongrondwettelijke” kiesarrondissement BHV moet gesplitst worden

    Dat men Brussel niet wil uitbreiden – ook al beantwoordt dit aan sociaal-economische logica – valt nog (om taalkundige redenen) te begrijpen. Wat onbegrijpelijk is, is dat deze mensen zich mordicus verzetten tegen elke centripetale maatregel, in de naam van de “Vlaamse soevereiniteit”. Neem nu het voorstel om een nieuw, Brabants Gewest te creëren, waarbij de taalgrens behouden blijft. Wie kan daar nu tegen zijn? Enerzijds natuurlijk francofone imperialisten die dan niet meer kunnen spreken over een “Groot-Brussel”. Brabant zou in dat geval immers die functie vervullen. Maar anderzijds zijn ook taalnationalisten hiertegen gekant, omdat dit de eenheid van België zou verstevigen.

    Centraal in de verhouding van de Vlaamse taalnationalisten tot Brussel is het Januskopgezicht dat zijn m.b.t. dit stadsgewest aannemen. Als het bijv. over taalmisstanden in Brusselse ziekenhuizen gaat, zijn zij de eerste om deze uit te bazuinen. Maar eigenlijk interessseert Brussel hen gewoon om het als propagandistisch instrument te kunnen uitspelen[4].

    Over BHV blijven we herhalen dat deze kieskring niet ongrondwettelijk is[5]. Bovendien verbiedt de Grondwet niét het bestaan van meertalige, gewestgrensoverschrijdende kieskringen en zegt het Grondwettelijk Hof zeer duidelijk dat het enkel aan de Wetgever toekomt om de kieskringen vast te leggen. De Wetgever mag op het grondgebied van de oude provincie Brabant bovendien een uitzondering op de regel van provinciale kieskringen toelaten om aan bepaalde communautaire gevoeligheden tegemoet te komen[6]. Natuurlijk zou een Brabantse kieskring, of een nationale kieskring hier alle onduidelijkheid in één klap wegnemen, maar dat màg dan weer niet van de taalnationalisten.

    Voorts staan er nog zovele onnauwkeurigheden en veralgemeningen in dit manifest dat de toch al wankele basis ervan volledig ondergraven wordt. Zo spreekt men over de “deelstaat Vlaanderen”, ofschoon “Vlaanderen” helemaal geen deelstaat is van België[7]. De auteurs hebben het ook over het feit dat bepaalde voorstellen (supra) “In strijd met de grondwet” opnieuw  “de grenzen van Vlaanderen” verplaatsbaar maken. Hebben deze mensen de Grondwet al eens gelezen? Zoja, weten ze dan dat dit document enkel gewag maakt van het Vlaams Gewest en van de Vlaamse Gemeenschap? En beseffen ze, meer belangrijk dat men krachtens art. 4 van de Belgische Grondwet weldegelijk de grenzen van taalgebieden kan wijzigen?[8]. En wat te denken van dit citaat: “Franstaligen in België gaan ervan uit dat ze zomaar kunnen overschakelen van personenrechten naar territorialiteitsaanspraken, dat rechten van de persoon ertoe mogen of moeten leiden om grondgebied van de ene naar de andere deelstaat over te hevelen.”.? Kan men met zulke grove veralgemeningen een ernstig gesprek aangaan?

    Conclusie: het gaat hier alweer om oude wijn in nieuwe vaten. De groep waarschuwt ons overigens nog dat het niet aanvaarden van een autonomistische “staatshervorming” tot een “verdere radicalisering” (lees: tot meer autonomiestreven) zal leiden. We moeten, met andere woorden, dus een verdere afbraak van België toestaan om diezelfde afbraak te vermijden. Begrijpe wie kan!



    [1] De auteurs spreken in dat verband over “onze tweeledige staat”. Weten zij dan niet dat noch op institutioneel – er bestaan drie gewesten, drie gemeenschappen, tien provincies, 589 gemeenten –  noch op taalkundig vlak is België “tweeledig” is samengesteld?

    [2] Het feit dat de Senaat niet meer rechtstreeks verkiesbaar is – de Senatoren worden aangeduid door de deelstaatsparlementen –, is een aanfluiting van de democratie. De deelstaten worden overigens niet eens gelijk vertegenwoordigd. De Franstalige Senatoren worden oververtegenwoordigd, de Duitstaligen moeten het stellen met één enkele Senator. Kortom, de samenstelling zelf van deze Assemblée vloekt met zijn eigen logica. Het goedwerkende systeem van dubbele deliberatie, dat ons land sedert 1831 kent, en zorgt voor een grondiger reflectie over de wetten en de werking van onze instellingen wordt vervangen door een verkapt monocameralisme.

    [3] Vandaag vallen verkiezingen voor de deelstatelijke en Europese verkiezingen samen.

    [4] Getuige daarvan dit citaat: “De tweede valstrik bestaat erin, dat men verwarring zaait tussen economische en taalcriteria. Wat men op taalvlak vanuit de Vlaamse Rand bij Brussel zou willen aanhechten, blijkt dan toevallig ook juist de Brusselse economische ruimte te versterken.” Is deze versterking dan niet goed voor alle gewesten, ook voor het Vlaamse?

    [5] Arrest 90/94 van het Arbitragehof.

    [6] Arrest 73/2003 van het Arbitragehof (thans Grondwettelijk Hof).

    [7] Wel bestaan er krachtens de Grondwet een Vlaams Gewest en een Vlaamse Gemeenschap.

    [8] Art. 4 Belg. GW, derde lid:“De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt. De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.”

     

    21-10-2008, 18:55 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    28-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWS
    Deze blog is voor onbepaalde tijd door mezelf op non-actief gezet. u kan natuurlijk steeds terecht op www.belgischeunie.be

    28-08-2008, 00:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (4)


    10-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mythe "gescheiden" media doorprikt

    "Franstalige pers bericht ongeveer gelijk over communautaire kwestie"

    Het voorpaginanieuws in Nederlandstalige en Franstalige kranten over communautaire kwesties vertoont weinig verschillen. Dat blijkt uit de masterproef sociale wetenschappen aan de K.U.Leuven van Liesbeth Kerkhofs. Ze analyseerde hierbij de voorpagina's van de Nederlandstalige kranten De Standaard en Het Laatste Nieuws en de Franstalige kranten La Libre Belgique en La Derniere Heure van 11/6/2007 tot 31/3/2008.

    "Franstalige kranten brengen wel opvallend meer berichten over Nederlandstalige politici en over de Vlaamse Gemeenschap dan Nederlandstalige kranten dat doen over Franstaligen. Op de voorpagina's van de Nederlandstalige kranten vond ik daarnaast veel meer tekst over communautaire thema's terwijl de Franstalige media zich vaker beperken tot foto's en wat onderschriften", aldus Kerkhofs.

    Geen conflictueuze berichtgeving
    "De verwachting was dat de kranten het communautaire meer als een wedstrijd - een "horse race" - zouden voorstellen, maar telkens bleek de inhoudelijke benadering van de problemen te domineren. Ook de verwachting dat Franstalige kranten meer conflictueus zouden berichten dan Nederlandstalige bleek niet te kloppen. In de vier kranten was er wel veel meer aandacht voor de conflicten tussen Nederlandstaligen en Franstaligen dan voor de conflicten in het eigen kamp".

    Ook tussen de kwaliteitskranten en de populaire kranten noteerde Kerkhofs weinig verschillen. "Populaire kranten berichtten wel vaker meer persoonlijk over politici en hadden in deze periode ook meer aandacht voor de toekomstige eerste minister en de partijen die onderhandelden over een coalitie. Er was in populaire kranten ook iets meer sprake van een wedstrijdbenadering van de problematiek", aldus Kerhofs. (belga/ka)
    09/07/08 22u16
    bron:  HLN

    10-07-2008, 01:59 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    07-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yves Desmet, ge hebt gelijk.

    Sluipend (DE MORGEN, 26 JUNI 2008)

     

    De stad Vilvoorde stelt vijftien goedkope woningen te koop, maar exclusief aan mensen die het Nederlands machtig zijn. Wie daar een discriminatie in ziet, dwaalt, meent de lokale burgemeester.  Wel, wij dwalen.

     

    De Vlaamse wooncode was al op het nippertje: maar de bereidheid aantonen om een cursus Nederlands te volgen, kon je nog interpreteren als een stimulans tot integratie. Dat is in Vilvoorde niet langer het geval: er worden hier regelrechte exclusieven gesteld tegenover anderstaligen.

     

    Dat betekent dat het stadsbestuur van Vilvoorde een beleid voert van taalhomogenisatie, waarbij het verblijfs- en eigendomsrecht op Vlaams grondgebied exclusief voorbehouden dient te blijven aan Vlaamstaligen.

     

    Dat is in flagrante tegenstrijd met alle Europese regelgeving inzake vrij verkeer van goederen en diensten, het is ook in flagrante tegenspraak met het internationaal recht dat eenieder die legaal verblijft het recht geeft zich te vestigen waar hij of zij wil. Kortom, één klacht bij een rechtbank volstaat om deze maatregel onwettelijk te doen verklaren, daar is zelfs geen begin van discussie over mogelijk. Het gaat hier ook niet over het gebruik van taal in bestuurszaken, maar over de taal die de burger in de privacy van zijn eigen huis wil gebruiken. Daar heeft de burgemeester van Vilvoorde geen bal mee te maken.

     

    Bovendien is dit een vals communautair gemaakt probleem. De mythische rijke villabewonende FDF'er is immers niet geïnteresseerd in een verkrot sociaal woninkje in Vilvoorde. De maatregel is dan ook niet tegen Franstaligen, maar wel tegen migranten en hun kinderen gericht.

     

    Ondanks het manifeste onwettelijke van de maatregel, ondanks het duidelijk aantoonbare discriminatorische karakter ervan, was het, op Mieke Vogels na, vergeefs zoeken naar een tegenstem op de banken van het Vlaams Parlement of in de Vlaamse regering. Daar is nu al zo lang een competitie 'om ter beste Vlaming zijn' bezig dat de verkozenen niet eens meer merken wanneer er een loopje wordt genomen met fundamentele beginselen van de rechtsstaat.

     

    Gegijzeld door de Vlaamse extremisten stemmen ze zo stilzwijgend toe in een sluipende besluitvorming die het beeld van Vlaanderen in het buitenland als een bekrompen, 'taalfascistische' regio alleen maar zal versterken.

     

    Yves Desmet

    Politiek hoofdredacteur

    07-07-2008, 02:13 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME

    POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME

     

    Volgens het Derde Manifest van de Gravensteengroep (politieke solidariteit: een noodzaak voor democratie, DS 03.07.08) is zonder politieke solidariteit democratisch samenleven onmogelijk. Dit is een ronduit gevaarlijke stelling. De essentie van een democratie is immers niet dat mensen politiek “solidair” zijn, maar wel dat ze op een beschaafde manier verschillende visies kunnen ventileren in verkozen organen. Indien politieke solidariteit werkelijk de hoeksteen was van een democratie, zou dit staatsbestel zichzelf volkomen overbodig maken. Wanneer er immers een categorische plicht opgelegd wordt een bepaalde groep mensen om zich nolens volens, zonder discussie te scharen achter de wil van een andere groep – ook al zijn die met meer – bevindt men zich in een totalitair kader. Op dat moment is er geen congruentie meer van de staat met de bevolking, maar bestaat de bevolking ter wille van politici, wier denkbeelden niet openbaar aangevochten mogen worden.

     

    Volgens de mensen die het manifest onderschrijven zijn meerbepaald de “Franstaligen” in België schuldig aan het verwaarlozen van deze “politieke solidariteit”: ze maken Vlaanderen verdacht bij de Raad van Europa, bij de Verenigde Naties, schilderen Vlaanderen af als een racistische regio enz. Nochtans zijn vanuit politiek Vlaanderen dezelfde geluiden te horen naar Franstalig België toe: de Waalse hangmatcultuur, het blok aan het been dat het zuiden zou zijn, het Franstalige profitariaat. Vele van deze stellingen worden kritiekloos verkondigd, niet alleen door rechtse extremisten, maar ook door traditionele partijen die blijkbaar het V.B. willen bestrijden door hun belangrijkste standpunt (in min of meerdere mate) over te nemen. België is stilaan het schoolvoorbeeld van een vicieuze cirkel van nationalisme: taalimperialisme roept taalnationalisme op en vice versa. Middelpuntzoekende krachten worden systematisch uitgesloten of belachelijk gemaakt. Er is geen enkel ander land ter wereld waar mensen die verdraagzaamheid en samenhorigheid prediken als conservatief en ouderwets bestempeld worden.

     

    Natuurlijk hangt deze ontsporing in grote mate samen met het extreem polariserende effect van ons de facto binaire staatssysteem. De schrijvers van vorig manifest verwijten het Belgische federalisme een gebrek aan respect voor territorialiteitsbeginsel, een gebrek aan respect voor de meerderheidsregel en een manco aan politieke en financiële verantwoordelijkheid vanwege de bewindsvoerders. Dit zijn inderdaad drie kenmerken van een federale staat. De vraag is echter ten zeerste of ze ook andere, even noodzakelijke kenmerken van een federatie zouden aanvaarden, zoals daar zijn multipolariteit, normenhiërarchie, een eengemaakt buitenlands beleid en een herfederalisering van bevoegdheden die in alle federale staten niet gesplitst zijn (denken we in dat opzicht aan buitenlandse handel, landbouw, ontwikkelingssamenwerking, landbouw of sport)? We vrezen dat dit niet het geval is.

     

    De ondertekenaars zeggen geld noch macht noch grond te eisen, maar doen dit in de praktijk wel. Van waar anders de roep om financiële “responsabilisering”? Omvat de Vlaamse deelstaat die zij in een rest-België voor ogen hebben dan geen helder afgelijnd, onaantastbaar grondgebied dat zelfs een heel anderstalig Gewest (het Brusselse) zou annexeren (dat is wat meer grondgebied dan die zes randgemeenten)? Betekent het doorschuiven van bevoegdheden naar de deelstaten dan geen enorme machtsuitbreiding van voornoemde entiteiten? In die zin is het gewoonweg hypocriet om enerzijds te stellen dat de 19de eeuwse natiestaat achterhaald is, en anderzijds België te willen organiseren op basis van twee of drie homogene entiteiten die exact voldoen aan de criteria van een 19de eeuwse natiestaat.

     

    Voor de goede orde zij het duidelijk dat ondergetekenden geen voorstander zijn van een niet-integratie van Franstalige Belgen binnen het noorden van België door een manifeste taalonwil. Wel zouden we graag willen weten hoezeer er echt sprake is van onwil. In andere meertalige landen immers bestaat er meertalig onderwijs. In België is het onderwijs gesplitst en kan de federale regering geen nationale taalcriteria opleggen. Dit gezegd zijnde, bestaan er enorm veel Franstalige Belgen die moeite doen om zich het Nederlands eigen te maken, in Brussel, maar ook in de zogenaamde immersie-scholen (die nota bene in de Vlaamse Gemeenschap verboden zijn). Maar het is een volkomen illusie om te denken dat de “communautaire problemen” zullen verminderen indien elke Belg de andere landstaal beheerst. Een communautair probleem is immers een vaak gemediatiseerd probleem dat gaat over een communautair twistpunt tussen politici van andere taalgroepen. De kennis van een taal sluit geen verschil van opinie uit. Die verschillen van opinies komen overigens ook voor binnen één-en-dezelfde taalgroep. Ware dat niet zo, dan zouden “Vlaamse” socialisten, liberalen, ecologisten... het over alles eens zijn omdat ze toevallig dezelfde taal spreken.

     

    Men kan zich ook de vraag stellen of de rol van taal bij integratie in een sociaal weefsel wel zulk een determinerend karakter heeft dan sommigen stellen. Als dat werkelijk het geval zou zijn, is het zeer moeilijk om te verklaren waarom de Joegoslavische burgeroorlog (tussen gelijktaligen) plaatsgevonden heeft of waarom mensen die elkaars taal niet spreken – indien ze willen – contact met elkaar zoeken. Denken we in dat opzicht maar aan spelende kinderen die geen “etnisch” onderscheid maken, omdat ze nog niet door een taalnationalistische of racistische ideologie gehersenspoeld zijn. Taal speelt maar een rol indien men wil dat het een rol speelt, of – meer concreet – indien een bepaalde heersende klasse ze gebruikt als instrument tot in- of uitsluiting van een bestaande (deel)staat.

     

    De taalwetten zijn indertijd ingesteld als een mechanisme om sociale achteruitstelling tegen te gaan. Het is dan ook bijzonder ironisch dat vandaag de taalpolitiek van gemeenten als Overijse net dat zal bewerkstelligen. Een heuse segregatie grijpt plaats op basis van taal. Volgens het principe “geen Nederlands-geen grond” worden zwakkeren gewoonweg gediscrimineerd. En dan gaat het niet in de eerste plaats om Franstalige Belgen, maar wel om allochtonen. Achter deze politiek schuilt de weloverwogen intentie van een ronduit racistische, nieuwe burgerij om achter de dekmantel van “sociaal flamingantisme” de Belgische staat en zijn sociale verworvenheden te vernietigen. Daarom moet een taalhomogeen Vlaanderen én een taalhomogeen Wallonië (zie de recente uitlatingen van Reynders, Moureaux e.a. omtrent confederalisme) ontstaan, gestoeld op principes van zelfredzaamheid, lage werkloosheidsuitkeringen, een minimale gezondheidszorg enz. Op Belgisch niveau zijn deze doelstellingen veel moeilijker om te bereiken, gezien de (nog) niet-gesplitste vakbonden die vooralsnog tegengewicht bieden. Een neo-liberaal (i.e. een libertair) Vlaanderen (Wallonië), hard voor de zwaksten zal hand in hand gaan met een actieve politiek van segregatie als diegenen die de volgende staatshervorming voorbereiden hun zin krijgen.

     

    De burgers wordt ondertussen een rad voor de ogen gedraaid door het manifest door en onder elkaar gebruikt, waarin de begrippen federalisme, confederalisme, separatisme en zelfstandigheid naar hartelust door en onder elkaar gebruikt worden. Natuurlijk liggen deze begrippen in Belgische context zeer dicht bij elkaar: het zogenaamde “federalisme” is eigenlijk gewoon een institutionalisering van twee grote nationalismen. Zelfs op de meest manifeste contradicties mag niet worden gewezen: waarom werken al diegenen, ook de ondertekenaars van vorig manifest die zeggen tegen extreem-rechts te zijn actief mee aan de verwezenlijking van de bestaansreden van het Vlaams Belang? Waarom verwerpt men op Belgisch niveau een systeem dat in Brussel werkt? Waarom zouden unitaristen oubollig zijn en “federalisten” niet: willen gematigde federalisten soms ook geen materies herfederaliseren (ergo: “terugkeren naar het verleden”)?

     

    Het echte probleem in België is de manifeste onwil van politici langs beide zijden van de taalgrens om hun eigen regionaal of communautair belang te overstijgen en het algemeen belang te dienen. Op Europees niveau doet men nochtans alle moeite om dit wel te doen. De nationalistische krachten die in België vrij spel hebben, krijgen op Europees niveau de wind van voren, merkwaardig genoeg ook vanwege Belgische politici. In die zin is het heroprichten van meertalige Belgische partijen, van Belgische media, sportbonden enz. helemaal niet oubollig, integendeel. Het is niet omdat er in België drie verschillende talen bestaan dat er geen Belgische natiestaat kan bestaan. Een goed of een beter bestuur is immers niet het monopolie van degenen die zich beroepen op hun aanhankelijkheid op deze op gene taalgroep. Een moderne en efficiënte overheid wordt gebouwd door bekwame en plichtsbewuste politici uit elke taalgroep, uit elke ideologie en overtuiging. Als we dat in België niet bewerkstelligen kunnen, leiden we aan een ernstig beschavingsdeficit.

     

     

    07-07-2008, 02:06 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME

    25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET BELGISCHE FEDERALISME :

     

    • DUUR : DE BELGEN BETALEN MINSTENS 10 MILJARD EURO/JAAR VOOR DIT SYSTEEM

     

    • EXTREEM INGEWIKKELD: ZES REGERINGEN EN ACHT PARLEMENTEN; DRIE GEWESTEN EN DRIE GEMEENSCHAPPEN => ONGEHOORDE COMPLEXITEIT

     

    • INEFFICIËNT: VOLKOMEN GEBREK AAN SYNERGIE DOOR VELE BEVOEGDHEIDSOVERLAPPINGEN

     

    • OVERBODIG:  ER BESTAAN AL PROVINCIES EN STEDEN

     

    • ANTI-DEMOCRATISCH : ALARMBELPROCEDURES, BIJZONDERE MEERDERHEDEN, NIET-SANCTIONEERBARE INTERGOUVERNEMENTELE OVERLEGCOMITES, WEDERZIJDSE VETORECHTEN

     

    • CORRUMPEREND:  HOE MEER BEVOEGDHEIDSNIVEAUS, HOE HOGER DE KANS OP CORRUPTIE

     

    • FASCISEREND:  PLAVEIT DE WEG NAAR DE OPKOMST VAN RADICAAL-RECHTS DOOR ETNISCHE INSLAG

     

    • HYPERPOLARISEREND => LEIDT NAAR SEPARATISME:  HOOGST INSTABIEL SYSTEEM MET DE FACTO TWEE POLEN DIE TWEE NATIONALISMEN GEÏNSTITUTIONALISEERD HEBBEN (UITGANGSPUNT IS: ALS VERSCHILLEN BESTAAN, MOET ER GESPLITST WORDEN, ER ZULLEN ALTIJD VERSCHILLEN GEVONDEN WORDEN TUSSEN “VL’ en “WAL”, ERGO MOET “LOGISCHERWIJS” HEEL BELGIË GESPLITST WORDEN)

     

    • BEREIDT NIET ALLEEN ONDERGANG BELGIË MAAR OOK DIE VAN TAALREGIO’S VOOR: DOOR HAAR POLARISEREND KARAKTER DAT NAAR SEPARATISME LEIDT, ZAL “VLAANDEREN” EEN EXTREMISTISCHE EN ZELFS TOTALITAIRE STAAT WORDEN, MET EEN GEAMPUTEERD GRONDGEBIED, TERWIJL WALLONIË AANSLUITING ZAL ZOEKEN BIJ HET IMPERIALISTISCHE FRANKRIJK; DE ROL VAN BRUSSEL INTERNATIONAAL UITGESPEELD ZIJN

     

    • DISCRIMINEREND: TAALAPARTHEIDSSYSTEEM MET GESCHEIDEN ORGANISATIES, PARLEMENTEN, PARTIJEN EDM OP BASIS VAN “ETNISCH CRITERIUM”, EXCESSEN DUIDELIJK (CF. BELEID VLAAMSE GEMEENSCHAP)

     

    • OUDERWETS: BEDRIJVEN HOUDEN GEEN REKENING MET STAATSGRENZEN, A FORTIORI NIET MET TAALGRENZEN, IDEM MILIEU, TERRORISME ETC. TAALREGIOSTATEN ZIJN VOLLEDIG ONAANGEPAST AAN DIMENSIES PROBLEMEN HUIDIGE WERELD

     

    • TEGENGESTELD AAN NATIONALE GESCHIEDENIS: IN ZUIDELIJK NEDERLANDEN IS NATIE GEGROEID VANUIT STATEN, PROVINCIES ZIJN HIEROP GEBOUWD, HUIDIGE DEELSTATEN HEBBEN GEEN ENKELE HISTORISCHE LEGITIMATIE

     

    • TIJDROVEND: WAANZINNIGE COMMUNAUTAIRE HETZE EN ALLE TIJD DIE DAAR INKRUIPT LAAT ONS NIET TOE OM IETS TE DOEN AAN URGENTE PROBLEMEN ZOALS ECONOMIE, KOOPKRACHT, VERVUILING

     

    • TEGENGESTELD AAN GEEST VAN DE BELGISCHE GRONDWET: UITHOLLING GELIJKHEIDSBEGINSEL OP ETNISCHE BASIS

     

    • ANTI-EUROPEES: EU ORGANISEREN OP BASIS VAN TAALREGIO’S (CA. 400) IS EINDE VAN EUROPESE UNIE, DAT AL MOEILIJK BESTUURBAAR IS MET 27 LIDSTATEN

     

    • ANTI-GLOBALISTISCH: EEN “GEREGIONALISEERDE” WERELD BETEKENT 10,000 ONAFHANKELIJKE TAALREGIOSTATEN DIE ALLEN STAAN OP HUN ONVERVREEMDBARE SOEVEREINITEIT. DIT MAAKT DE AARDE KAPOT.

     

    • KAN DE MENTALE GEZONDHEID ERNSTIGE SCHADE TOEBRENGEN: RECENT ONDERZOEK (VSA) WIJST UIT DAT DE BELGEN VEEL ONGELUKKIGER ZIJN, DAN DE ANDERE EUROPESE LANDEN; DE AMERIKAANSE ONDERZOEKERS WIJTEN DIT AAN COMMUNAUTAIRE PROBLEMATIEK

     

    • ABSURD: BELGIË= ZAKDOEK GROOT, ½ INWONERS MEXICO-STAD, WAAROM DAN 600 PARLEMENTAIREN EN 60 MINISTERS?

     

    • ONLOGISCH : BESTAAN BRUSSELS GEWEST EN FEDERALE (TWEETALIGE) REGERING BEWIJZEN NET DAT UITGANGSPUNT FEDERALISME (SPLITSEN OP TAALBASIS) ONZINNIG IS

     

    • ONETISCH : EEN SYSTEEM DAT MENSEN IN POLITIEKE STRUCTUREN STEEKT OMWILLE VAN PERSOONSGEBONDEN KENMERKEN KAN NIET VERDEDIGD WORDEN, TENZIJ DAN DOOR DE MORAAL TE SCHENDEN

     

    • ASOCIAAL: STRUCTURELE SOLIDARITEIT MET ARMERE REGIO’S IS ONMOGELIJK WEGENS ONTRAFELD SOCIAAL-ECONOMISCH WEEFSEL

     

    • SCHADE AAN IMAGO: SCHAADT IMAGO BELGIË IN BUITENLAND, MAAR OOK IMAGO NEDERLANDSE TAAL (vgl. schade aan Duits door wereldoorlogen)

     

    • GEVAARLIJK SYSTEEM: WOORDGEWELD LEIDT TOT STRUCTUURGEWELD EN MOGELIJKERWIJS TOT FYSIEK GEWELD

     

    • ONDERGRAAFT MAATSCHAPPIJ: BELGISCHE OVERHEID HEEFT TE WEINIG MIDDELEN OM TE INVESTEREN IN HAAR (AFGENOMEN) TAKEN: GEVOLG IS BIJV. VERLOEDERING VAN JUSTITIE EN POLITIE

     

    • ONVERDEDIGBAAR: TAALFEDERALISME IS ONVERDEDIGBAAR TENZIJ MET RACISTISCHE ARGUMENTEN (OF OMDAT WE “DE REALITEIT’ SLAAFS ZOUDEN MOETEN AANVAARDEN

     

    DEZE LIJST IS GEENSZINS EXHAUSTIEF!

     

     

    OPLOSSING: UNITAIR BELGIË MET NEGEN PROVINCIES (decentralisatie), POLITIEK VAN INDIVIDUELE TWEETALIGHEID EN ANTI-NATIONALISME

     

    AL DE REST IS PUUR TIJDVERLIES EN DIENT ENKEL DE BELANGEN VAN EXTREMISTEN LANGS BEIDE ZIJDEN VAN DE TAALGRENS DIE DE BELGISCHE STAAT EN DEMOCRATIE WILLEN KAPOTMAKEN EN ONS MODEL VAN SOCIALE WELVAART WILLEN VERVANGEN DOOR EEN AUTORITAIR SYSTEEM VAN SOCIALE AFBRAAK EN ORDINAIR TAAL- OF ANDER RACISME

    07-07-2008, 02:03 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    05-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
    In een opiniestuk ("Waarom een Iers Neen ook voor U belangrijk is") kanten Eric Verhulst en Willy De Wit zich tegen een "Europese superstaat". Volgens hen  doet de economische eenwording van Europa en de globalisering van de economie de nood aan politieke eenwording dalen. Natuurlijk is het net omgekeerd. Hoe meer de problemen transnationaal worden, hoe meer politieke eenmaking nodig is. Een staatsstructuur immers die zich niet aanpast aan nieuwe dimensies is gewoonweg niet meer democratisch. Volgens de logica van de auteurs zou het Europa van de Nieuwe Tijd, met zijn lappendeken van honderden prinsdommen aangepast geweest zijn aan de industriële revolutie. Het is net omdat Europese staten blijven staan op hun onvervreemdbare soevereiniteit en omdat etnische regio's zich willen afscheuren van bestaande entiteiten dat de wereld er niet op vooruitgaat. Als Westerse landen maar 0,7% van hun BNP afstaan aan ontwikkelingslanden komt dat niet omdat ze kapitalistisch zijn, maar wel omdat ze nationalistisch zijn. Omdat er geen bovennationale rechtsorde bestaat, zijn er nog steeds tientallen conflicten in de wereld.
     
    De auteurs doen uitschijnen alsof een politiek eengemaakt Europa een soort EUSSR zou zijn, van waaruit politici uit hun "ivoren torens" regeren. Onzin natuurlijk, de Verenigde Staten tellen bijna dubbel zoveel staten dan de EU en zijn één van de meest democratische landen ter wereld die tot tweemaal toe is tussengekomen in de Europese burgeroorlogen van 1914-1918 en 1939-1945. Men kan zich overigens de vraag stellen of een zuiver economische Europese "Unie", met tientallen contractueel gebonden regiostaatjes opgewassen is tegen de VSA of tegen China. Of opteren de auteurs soms voor een wereld waarin één of twee supermachten alles te zeggen hebben? Het argument dat vroeger politieke eenmaking wel nodig was om staten te beschermen tegen protectionisme en tolgrenzen snijdt geen opzicht. Alsof soevereine Europese staten niet vrijwillig uit een economische Unie kunnen treden om hoge tolmuren op te trekken.
     
    Dat de auteurs de EU beschuldigen van een inperking van de vrijhandel door een centralistische "regelneverij" is gewoonweg lachwekkend. Het is net door de EEG dat er nu al 50 jaar onafgebroken vrijhandel bestaat tussen de lidstaten, daar waar ze elkaar de vorige eeuwen met de regelmaat van de klok economisch of militair bevochten. Het is mede door het bestaan van het EU-model dat het communistische Oostblok versneld is ineengestort, waarna de ex-Oostbloklanden snel aansluiting zochten bij de Unie.
     
    Een ander gehanteerd argument is dat de EU-subsidies aan Ierland de staat niet vooruit hebben geholpen. De Ieren zouden het zelf gedaan hebben en een correlatie tussen de toetreding van het land tot de EEG en een verhoogde welvaard zou onbestaand zijn. Inderdaad ging Ierland in de jaren 1970 en 1980 gebukt onder een economische laagconjunctuur, die in de hand werd gewerkt door het falende beleid van de nationale regeringen. Diezelfde nationale regeringen bij wie, volgens de auteurs, alle macht zou moeten liggen. Pas in de jaren 1990, toen de EU politiek vorm nam en meer dan 10 miljard euro in de Ierse economie pompte kwam de economische heropstanding tot stand. Overigens zijn er nog voorbeelden van landen die aan de rand van een Derde-Wereldstatuut stonden en door de EEG en EU uit het dal gekropen zijn: denken we maar aan Spanje, Portugal of Griekenland. De auteurs halen het voorbeeld aan van Charleroi om aan te tonen dat subsidies niet werken. De werkloosheid blijft daar, zo schrijven ze, ondanks massale EU-subsidies op 30%. Dat dit mogelijk is, is net het gevolg van een gebrek aan sociaal-economische eenmaking en structurele solidariteit die ons taalfederalistisch stelsel definieert.
     
    Maar volgens de schrijvers zijn er nog meer nadelen aan een "Europese superstaat". Allereerst de hoge belastingsdruk  die een 'loodzware overheidsbureaucratie' met zich meebrengt. Pleiten de auteurs hier dus eigenlijk voor een afschaffing van de Verenigde Staten? Wie zegt dat politieke eenmaking gepaard moet gaan met een exponentieel aan belang winnende democratie? Dat het tegendeel waar is, dat door nationalisten aangespoorde politieke verdeeldheid de bureaucratie verzwaart, toont het Belgische federalisme ten overvloede aan.
     
    Ten tweede zien ze een 'gevaar' in de taks-harmonisering. Had Ierland zijn welvaart niet te danken aan taksconcurrentie? De auteurs maken verzuimen hier om het fundamentele onderscheid tussen een taksharmonisering en een taksuniformisering te maken. Niemand zal beweren dat de lasten in Europa overal dezelfde moeten zijn, terwijl nochtans nationalistische politici in eigen land beweren dat de deelstaten elk een eigen  geüniformiseerd belastingssysteem moeten hebben. Fnuikt dit dan niet de concurrentie tussen de gebieden die deel uitmaken van de taalregio's?
     
    Ten derde stellen ze dat een politiek eengemaakte Europese Unie per definitie ondemocratisch zou zijn. Politici die we niet kunnen verkiezen zullen ons regeren. Eenzelfde geluid horen we in België vanuit taalnationalistische kringen. Die stellen dat België geen democratie is, omdat we de politici van het andere landsgedeelte niet verkiezen kunnen. Wanneer ideeën als een federale kieskring naar voren geschoven worden doen ze dit af als "de klok willen terugdraaien". Federale partijen mogen niet heropgericht worden, want dat is hetzelfde als zeggen dat we de geschiedenis moeten herschrijven. Hier valt hun masker af. Het heeft niets te maken met de "loop van de geschiedenis", maar wel met een fundamentele afkeer van andere talen, culturen en opinies, zowel in Belgisch als in Europees kader.
     
    Natuurlijk is het verdrag van Lissabon te complex, een geactualiseerde versie van het verdrag van Rome kan volstaan als Grondwet van de EU. Een goede Grondwet hoeft lang noch complex te zijn, zo toont de briljante Belgische Grondwet van 1831 aan (zouden de eurosceptici dit ultra-liberaal document ook als stalinistisch bestempelen?). Het zijn steeds de tegenstanders geweest van de vooruitgang die de grootste rampen over de mensen hebben uitgeroepen: van de godsdienstoorlogen tot de nationalistische en imperialistische slachtingen en de Stalinistische zuiveringen was steeds de afkeer om politiek samen te leven met andersgelovigen, met andersdenkenden of met andere nationaliteiten de ultieme drijfveer. De redenen die eurosceptici hanteren tegen Europa, gebruiken ze in onze eigen meertalige democratie tegen de "Franstaligen", de "Vlamingen" of de "allochtonen". Een toekomstgericht beleid kan enkel erop gericht zijn om een unitair België – dat volgens recente peilingen (KULeuven-UCL een springlevend idee is – in een eengemaakt Europa te bewerkstelligen. Al de rest zijn retrograde achterhoedegevechten.

    05-07-2008, 02:08 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET NON-PROBLEEM

    BRUSSEL-HALLE-VILVOORDE: WAT IS HET PROBLEEM?

     

    De laatste dagen staat de “noodzakelijke” splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde weer hoge op de politieke agenda. Maar wat is eigenlijk het probleem?

     

    1)      Wat is Brussel-Halle-Vilvoorde (B-H-V)?

     

    Een tweetalige kieskring die zowel het Brussels Gewest als een deel van het Vlaams Gewest omvat, met name het westelijke deel van Vlaams-Brabant.

     

    2)      Waarom zegt men dat B-H-V gesplitst moet worden?

     

    Hier zijn twee versies.

     

    Volgens de officiële versie moet B-H-V gesplitst worden omdat het Arrest van het Arbitragehof (thans: Grondwettelijk Hof) de kieskring ongrondwettelijk acht. Nochtans staat in het Arrest (73/2003) dat de kandidaten in Halle-Vilvoorde anders behandeld worden (niet: “gediscrimineerd”) dan kandidaten in andere provincies, omdat er geen Vlaams-Brabantse kieskring bestaat. Het komt aan de Wetgever toe om bijzondere modaliteiten (lees: het bestaan van B-H-V)  te bepalen waardoor die uitzondering bestaan kan. Kortom, het Parlement moet gewoon motiveren waarom B-H-V een uitzondering is op de regel (het bewaren van het communautaire evenwicht).

     

    De echte bedoeling is natuurlijk het samenvallen van taal- en staatsgrenzen en meerbepaald de definitieve afbakening van de grens van het toekomstig republiekje Vlaanderen.

     

    3)      Wat is de oplossing terzake?

     

    -         De oprichting van een nationale kieskring voor hetzij de hele Kamer, hetzij de hele Senaat

    -         De oprichting van een tweetalig Brabants Gewest (met behoud van de taalgrens)

    -         Een unitair België op basis van negen provincies, met taalwetten, maar zonder taalracisme!

     

    Er bestaat geen “probleem” B-H-V, er bestaan enkel dolgedraaide taalnationalisten die hoogstens 5% van de bevolking vertegenwoordigen en alles – van sportbonden tot kieskringen – op “etnische” basis willen splitsen!

    05-07-2008, 00:54 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    18-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)

    CHRISTENDOM EN CD&V

    Laten we eens terugkeren naar de essentie van de christen-democratie. Wat leert het Nieuwe Testament ons? "Wat je aan de minste van mijn broeders doet, doe je aan mij" zegde Christus (Matth.25:40). Dacht Mevrouw Thyssen hier ook aan nadat ze zegde de solidariteit met het zuiden des lands op te blazen? Mag CD&V zomaar onrecht verrichten aan de zwakkeren, bijvoorbeeld door de sociale zekerheid te splitsen. Geldt het "bemin uw naaste" niet meer? Of geldt het enkel voor "Vlamingen"? Waarom zijn anderstaligen uitgesloten van de christelijke naastenliefde van deze partij? Of misschien zijn de waarden van het racistische Vlaams Belang ook christelijk? De toespraken in

    CD&V kringen staan alvast oneindig veel dichter bij wat het VB zegt dan wat Christus zegt.

    Wie dat ontkent is gewoonweg "ziende blind en horende doof".

    CD&V

    Men kan zich bijzonder veel vragen stellen bij de jongste uitlatingen van de kersverse voorzitter van CD&V betreffende de toekomst van het land. Maar één vraag brandt me werkelijk op de lippen. Mevrouw Thyssen, U zegt dat CD&V België zal splitsen als de Franstalige partijen niet "toegeven" en geen nieuwe staatshervorming aanvaarden. Als ze het daarentegen wel aanvaarden volgt er een splitsing van (nagenoeg) alle overgebleven federale domeinen. Met andere woorden, volgens U moet men dus de splitsing van België aanvaarden om datzelfde scenario te vermijden?

    CD&V en VB

    Je kan van het VB zeggen wat je wil, maar niet dat ze hun (extreem-nationalistische) ideologie niet getrouw zijn. Dagelijks dreigt het VB met het toedraaien van de "geldkranen" naar het armere Waalse gewest, als deze of gene "Vlaamse eis" niet ingewilligd wordt. Hetzelfde zien we nu bij CD&V: dezelfde woorden, hetzelfde strijdpunt (Vlaamse onafhankelijkheid) en dezelfde tactiek. Je moet het maar doen. In heel Europa bestaat er geen enkele christen-democratische partij die het verbreken van solidariteit als breekpunt voor een politieke eis gebruikt. In België kan dit wel. Nu enkel nog de "christelijke" handen wassen in onschuld.

    CD&V: "meer dan een brug te ver"

    Op het eerste gezicht gaan de uitspraken van CD&V-voorzitter Thyssen aangaande de opzegbare solidariteit met Wallonië louter over de toekomst van België. Hoewel dit vanzelfsprekend de kern van de zaak is, is daarmee de kous bijlange niet af. Want wat zegt Mevrouw Thyssen eigenlijk? Zij meent dat als "de Franstaligen" geen staatshervorming accepteren, solidariteit onmogelijk wordt. Met andere woorden: over een politiek thema mogen geen meningsverschillen bestaan, of de solidariteit wordt opgeschort. De vorm van politiek bedrijf waarin de gemeenschap slechts mag blijven bestaan door het opschorten van afwijkende meningen heeft een naam: fascisme.

    UITSPRAKEN THYSSEN

    Onlangs beschuldigde roemrucht CD&V-politica Brigitte Grouwels de PS ervan de "Parti Séparatiste" te zijn. Wellicht vergat Mevrouw Grouwels hier eventjes dat CD&V zelf in kartel zit met een separatistische partij. Mevrouw Thyssen doet er zelfs nog een "schepje" bovenop: geen staatshervorming (lees: staatsafbraak), geen België meer. Stel je voor dat morgen een partij zou zeggen dat vrouwen die gaan werken geen recht hebben op sociale verworvenheden en deze slechts

    kunnen behouden door aan de haard te blijven. Of dat Antwerpen geen eurocent meer krijgt als de politici aldaar hun regio niet corruptie-vrij maken. Beeld je in dat de West-Duitsers vanuit financieel oogpunt die muur toch nog zo gek niet vonden. Klinkt dat gek? Is het indelen van een land en bevoegdheden als milieu en sport op taalbasis dat dan niet? Ach nee, dat laatste is gewoon taalracisme, en in België behoort zulks tot de geplogendheden van het nationalistisch politiek bedrijf.

    18-06-2008, 21:54 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)

    CHRISTENDOM EN CD&V

     

    Laten we eens terugkeren naar de essentie van de christen-democratie. Wat leert het Nieuwe Testament ons? "Wat je aan de minste van mijn broeders doet, doe je aan mij" zegde Christus (Matth.25:40). Dacht Mevrouw Thyssen hier ook aan nadat ze zegde de solidariteit met het zuiden des lands op te blazen? Mag CD&V zomaar onrecht verrichten aan de zwakkeren, bijvoorbeeld door de sociale zekerheid te splitsen. Geldt het "bemin uw naaste" niet meer? Of geldt het enkel voor "Vlamingen"? Waarom zijn anderstaligen uitgesloten van de christelijke naastenliefde van deze partij? Of misschien zijn de waarden van het racistische Vlaams Belang ook christelijk? De toespraken in

    CD&V kringen staan alvast oneindig veel dichter bij wat het VB zegt dan wat Christus zegt.

    Wie dat ontkent is gewoonweg "ziende blind en horende doof".

     

    CD&V

     

    Men kan zich bijzonder veel vragen stellen bij de jongste uitlatingen van de kersverse voorzitter van CD&V betreffende de toekomst van het land. Maar één vraag brandt me werkelijk op de lippen. Mevrouw Thyssen, U zegt dat CD&V België zal splitsen als de Franstalige partijen niet "toegeven" en geen nieuwe staatshervorming aanvaarden. Als ze het daarentegen wel aanvaarden volgt er een splitsing van (nagenoeg) alle overgebleven federale domeinen. Met andere woorden, volgens U moet men dus de splitsing van België aanvaarden om datzelfde scenario te vermijden?

     

    CD&V en VB

     

    Je kan van het VB zeggen wat je wil, maar niet dat ze hun (extreem-nationalistische) ideologie niet getrouw zijn. Dagelijks dreigt het VB met het toedraaien van de "geldkranen" naar het armere Waalse gewest, als deze of gene "Vlaamse eis" niet ingewilligd wordt. Hetzelfde zien we nu bij CD&V: dezelfde woorden, hetzelfde strijdpunt (Vlaamse onafhankelijkheid) en dezelfde tactiek. Je moet het maar doen. In heel Europa bestaat er geen enkele christen-democratische partij die het verbreken van solidariteit als breekpunt voor een politieke eis gebruikt. In België kan dit wel. Nu enkel nog de "christelijke" handen wassen in onschuld.

     

    CD&V: "meer dan een brug te ver"

     

    Op het eerste gezicht gaan de uitspraken van CD&V-voorzitter Thyssen aangaande de opzegbare solidariteit met Wallonië louter over de toekomst van België. Hoewel dit vanzelfsprekend de kern van de zaak is, is daarmee de kous bijlange niet af. Want wat zegt Mevrouw Thyssen eigenlijk? Zij meent dat als "de Franstaligen" geen staatshervorming accepteren, solidariteit onmogelijk wordt. Met andere woorden: over een politiek thema mogen geen meningsverschillen bestaan, of de solidariteit wordt opgeschort. De vorm van politiek bedrijf waarin de  gemeenschap slechts mag blijven bestaan door het opschorten van afwijkende meningen heeft een naam: fascisme.

     

    UITSPRAKEN THYSSEN

     

    Onlangs beschuldigde roemrucht CD&V-politica Brigitte Grouwels de PS ervan de "Parti Séparatiste" te zijn. Wellicht vergat Mevrouw Grouwels hier eventjes dat CD&V zelf in kartel zit met een separatistische partij. Mevrouw Thyssen doet er zelfs nog een "schepje" bovenop: geen staatshervorming (lees: staatsafbraak), geen België meer. Stel je voor dat morgen een partij zou zeggen dat vrouwen die gaan werken geen recht hebben op sociale verworvenheden en deze slechts

    kunnen behouden door aan de haard te blijven. Of dat Antwerpen geen eurocent meer krijgt als de politici aldaar hun regio niet corruptie-vrij maken. Beeld je in dat de West-Duitsers vanuit financieel oogpunt die muur toch nog zo gek niet vonden. Klinkt dat gek? Is het indelen van een land en bevoegdheden als milieu en sport op  taalbasis dat dan niet? Ach nee, dat laatste is gewoon taalracisme, en in België behoort zulks tot de geplogendheden van het nationalistisch politiek bedrijf.

    18-06-2008, 21:53 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    03-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Via een site kreeg ik te lezen dat een zekere 'Smithson' vond dat mijn "schrijfsels van lage kwaliteit waren". Hij vermeldde er ook nog bij dat hij nog een antwoord gegeven had op een eerdere posting van mij. Meteen een goede reden om hem even de eer toe te kennen om op p. 1 te figureren


    Verdedig eens:

    - de monarchie
    Hierover bestaan genoeg geschriften over, ik ga hier geen vijf blzn. neerpennen om een rechtse taalnationalist te plezieren.
    - uw reductie van het aantal separatisten tot 5 %
     Zoveel Ja, dat aantal klopt inderdaad niet...  
    - het verschil tussen pattriotisme en nationalisme
     Nationalisme is het enige wat de apatride flaminganten, wallinganten en attachisten hebben, voor patriottisme is een écht vaderland nodig
    - het conservatisme dat de wereld voor eeuwig en voor altijd uit 194 staten moet bestaan
    Haha, ja, met 10,000 staten (aantal taalgroepen) wacht ons voorwaar een "goed bestuur" he
    - het verschil tussen een unitair en een gecentraliseerd bestuur.
    In een unitaire staat kunnen bevoegdheden ook gedecentraliseerd worden, bijv. de provincies binnen nationale kaderwetten materies laten uitvoeren; centralisme duidt op een concentratie van de volledige wetgevende én uitvoerende macht in één punt. 

    Met zo'n eenvoudige reactie als uw vorige komt u er niet van af.
    U gaat nauwelijks in op mijn argumenten.

    Blablabla

    Beste groeten,

    Brecht.

    03-06-2008, 01:30 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    06-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit werd nog gepubliceerd

    CONFEDERALISME

    Volgens Bert De Brabandere, jongerenvoorzitter van CD&V streeft zijn partij naar confederalisme en wil kartelpartner N-VA nog een stap verder gaan (De Morgen 11.02.07, p. 12). Hij vergist zich. Het is immers CD&V die nog verder wil gaan dan de N-VA en niet omgekeerd.

    Het zogenaamde  confederalisme is immers een post-separatistisch project. Een confederatie is een losse
    bond van soevereine staten die zelf beslissen wat ze nog samen doen. Het is geen staat,zelfs geen bondsstaat, maar een statenbond en moet dus per definitie - in Belgische contextalthans - voorafgegaan worden door de oprichting van twee of meer kleine staatjes.

    Dit gezegd zijnde zou het goed zijn om na te gaan waar men in de christen-democratische ideologie, die zich per definitie richt tot de hele mensheid, inspiratie vindt om grenzen tussen mensen bij te trekken.

    (zoals gepubliceerd in DM van 11 februari 2008

    06-04-2008, 19:48 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    29-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TAALNATIONALISME EN MORAAL

    Het taalnationalisme bezondigt zich aan een cruciale fout tegen de logica en de moraal zelve. Mensen uit de N-VA, het VB, maar ook uit andere traditionele partijen nemen vaak “feiten” als uitgangspunt voor hun politieke redeneringen. Het gaat dan om het bestaan van transfers, om (eenzijdig benaderde) verschillen, om het niet (meer) bestaan van nationale partijen, om de nieuw verworven onafhankelijkheid van bepaalde, vaak Oost-Europese staten ...

     

    Steeds gaat het hier om feiten of gebeurtenissen die vaak voorgesteld worden als (natuurlijke) evoluties. Feiten en gebeurtenissen kunnen echter nooit een uitgangspunt zijn om een ideologisch standpunt uit af te leiden. Het is niet omdat iets plaatsvindt, dat iets daardoor an sich “goed” of “juist” is. Het is niet omdat partijen gesplitst zijn dat deze evolutie niet betreurd worden mag. Een ideologie die een morele basis heeft moet vertrekken vanuit een analyse van de gebeurtenissen en van daaruit haar epistemologisch begrippenarsenaal opbouwen. De analyse impliceert de vaststelling en de toetsing van deze vaststelling aan het algemeen belang. De vaststelling op zich is in epistemologisch kader onvoldoende. Zo is de redenering: Vlaanderen en Wallonië/Franstalig België hebben andere partijen → Ze vormen dus twee democratieën → België moet gesplitst worden intellectueel onvoldragen.

     

    Volgende vragen worden niet gesteld: waarom bestaan er andere partijen? Is dit een goede zaak in Belgische en Europese context (gegeven bijv. het feit dat bedrijven transnationaal fuseren en dat problemen zich op afspelen op steeds grotere niveaus)? ... Nemen we bijvoorbeeld volgende redeneringen: Er zijn sociale ongelijkheden (15% leeft onder het armoede-niveau) → Deze kloof bestaat → Laten we dit aanvaarden en ons richten op de 85% die wel over voldoende bestaansmiddelen of nog: Er is oorlog in de wereld → De wereld is een onveilige plaats → Laten we ons hierbij (op politiek vlak althans bij) neerleggen. Niemand zal aanvechten dat onderstaande twee redeneringen immoreel zijn. Zij maken immers niets de sprong van het feit naar een beschouwing over dat feit. Idem zo voor de separatistische theorie.

    29-02-2008, 19:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    27-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!

    STAATSHERVORMING OF BOEDELSCHEIDING?

    De term "staatshervorming" is een bedrieglijk neologisme. De staat werd sedert 1980 niet "hervormd", ze werd en wordt stelselmatig afgebroken. De Belgen zijn vandaag – mede door hun onvoorstelbare passiviteit – stilzwijgend getuige van een fluwelen scheiding naar Tsjechoslovaaks model. De Raad van "Wijzen" is een zoveelste schimmig comité die in navolging van de intergemeenschappelijke Dialoog (1993) en de Costa (2001) ver van het parlement de definitieve boedelscheiding voorbereidt. Een taalgrens die ook een landbouw-, verkeers-, telecommunicatie-, buitenlandse handels-, ruimtelijke ordenings-, openbare werken-, sport-, enz. grens is, wordt een staatsgrens. De Vlaams-nationalisten en Waalse regionalisten spelen het spel op een geniale wijze door steeds weer hervormingen door te voeren die afzonderlijk beschouwd zo klein zijn en schijnbaar zo traag gaan dat ze niemand opvallen. Ondertussen is het machtscentrum in België verschoven naar hun regionale en communautaire parlementen. Men kijke maar naar de Vlaamse regering die op 24 uur een grote staatshervorming wist af te dwingen door het dreigement de federale staat fiscaal te laten doodbloeden. Natuurlijk worden de Belgen hierover niet geconsulteerd, sterker nog: de vrààg naar een mogelijk referendum wordt niet eens gesteld, i.t.t. de periode van besprekingen aangaande de Europese Grondwet. Zegt dat niet genoeg over de "grote" aanhang van het separatistisch gedachtegoed?

    KOSOVO AAN DE NOORDZEE

    Wie nuchter kijkt naar de voorbije staatshervormingen, ziet dat deze weldegelijk een einddoel (separatisme) hebben en geen "dynamisch" proces zijn. Alleen de voorbije jaren al werden talloze bevoegdheden gesplitst. Zo gingen in 2001 landbouw, buitenlandse handel, ontwikkelingssamenwerking en de gemeente- en provinciewet al voor de bijl. Vandaag oogt het lijstje splitsingen even indrukwekkend: o.a. de wegcode, de ikea- en huurwetgeving, de sociale economie en het telecommunicatiebeleid. Terloops worden ook stapsgewijs en geruisloos de federale instellingen geliquideerd. Dat onze politici een Kosovo aan de Noordzee willen is erg. Dat ze er niet openlijk voor durven uitkomen is ronduit schandalig.

    SPLITSINGEN

    Men kan toch enkele kritische bedenkingen maken bij het recente akkoord omtrent de zoveelste staatshervorming. Allereerst is het niet duidelijk hoe een splitsing in drie van de wegcode de veiligheid van de weggebruiker ten goede zal komen. Deze nodeloze complexiteit zal eerder de verwarring onder automobilisten aanwakkeren. Voor legistieke verspilling zorgen dan weer de splitsingen van de pacht- en van de huurwet. Tergend is ook dat voor deze en andere splitsingen niet eens een motivatie gegeven werd. Vraag is natuurlijk of dit mogelijk is, daar er tussen taal en pakweg energiebeleid of de ikea-wetgeving geen enkel verband bestaat.

    De manier waarop het akkoord tot stand kwam roept ook ernstige vragen om. Vlaams "minister-president" Kris Peeters dreigde de federale staat niet te helpen bij de begroting, als de deelstaten geen extra bevoegdheden kregen. Deze regelrechte chantage gaat lijnrecht in tegen de federale loyauteit die nochtans in de Grondwet ingeschreven staat (art. 143). Zes staatshervormingen reeds hebben de Belgen moeten slikken en er is maar één constante: de centrale staat werd en wordt verder uitgehold. Impliciet geven de politici, die geacht worden àlle Belgen te vertegenwoordigen, hierdoor te kennen dat voor hen een "eigen" bestuur een "beter" bestuur is. Zij huldigen, met andere woorden, het principe "eigen volk eerst".

    27-02-2008, 00:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    11-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De petitie

    http://www.save-belgian-research.be


    21 januari 2008.
     
    De heer Guy Verhofstadt,
    Eerste Minister van België

     

    Mijnheer de Eerste Minister,

    In de nota over de staatshervorming die u onlangs aan de Koning hebt voorgelegd, pleit u voor de overheveling van bepaalde sociaal- economische hefbomen naar de deelstaten. Met betrekking tot het wetenschapsbeleid stelt u de geleidelijke opheffing voor van de federale financiering van domeinen die ten gronde de bevoegdheid van gemeenschappen en gewesten zijn. In dat verband verwijst u naar de Interuniversitaire Attractiepolen (IUAP), het enige programma voor de financiering van wetenschappelijke samenwerking tussen de gemeenschappen in ons land.

    Belgische onderzoekers, zowel Nederlandstaligen als Franstaligen, hechten sterk aan dit onderzoeksprogramma. De IUAP voorzien een selectie van excellente wetenschappelijke netwerken niet alleen van aanzienlijke financiële middelen voor het uitvoeren van hun onderzoek, maar bovendien bevorderen ze de samenwerking tussen onderzoeksteams in het noorden en het zuiden van het land. Verder constateren we dat universiteiten, in een tijd waar eenieder zich bewust is van het belang van samenwerkingsprogramma’s voor wetenschappelijk onderzoek, naast de grote Europese programma’s ook binnen de Euregio’s grensoverschrijdende onderzoeksnetwerken ontwikkelen. Samenwerking tussen Belgische onderzoekers over de taalgrens heen is bijgevolg een vanzelfsprekendheid. Tenslotte doet ons land zijn voordeel met die samenwerking in termen van internationaal imago, zeker op de wetenschapsgebieden waar kritische massa van wezenlijk belang is. Deze redenering geldt ook voor de federale wetenschappelijke instellingen, waarvan de internationale slagkracht mee bepaald is door de kritische massa die zij bijeenbrengen.

    Ons eerbetoon richten wij graag tot u, mijnheer de Eerste Minister. Immers, in 1987 hebt u persoonlijk het initiatief genomen tot de oprichting van de IUAP. U hebt die onderzoeksactie ontworpen, verdedigd en ingevoerd. Het belang van dat initiatief en de voortzetting ervan zijn in 2007 onderstreept met een prestigieuze viering van 20 jaar IUAP waaraan talrijke Belgische onderzoekers hebben deelgenomen.

    Indien het voorstel om de IUAP op te heffen niet van u zou komen, zou het veel minder geloofwaardig zijn en veel minder doorwegen dan nu het geval is. Wij wensen daarom de bezorgdheid van de Belgische onderzoekswereld te verwoorden en verzoeken u het standpunt betreffende de IUAP te herbekijken voor de regering beslist tot de opheffing ervan. Wij richten die vraag tot u vanuit de overtuiging dat het opbouwen van onderzoeksnetwerken tussen excellente Belgische wetenschappers behoefte heeft aan een herkenbaar federaal platform.

    In de hoop dat u de nodige aandacht aan ons verzoek wilt schenken, tekenen wij

    Met bijzondere hoogachting.

    11-02-2008, 20:41 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grappig van n.Ga

    (laat) antwoord op de uitnodiging van N-VA

    februari 09, 2008 By: Renne Category: revolutie

    Geachte Bas Luyten & Jong N-VA’ers:

    Vooreerst wenst de N-GA haar verontschuldigingen aan te bieden voor het laattijdig reageren op uw uitnodiging voor de nieuwjaarsreceptie van de N-VA. Onze drukke agenda verhinderde ons om sneller te reageren.

    De N-GA is erg ontgoocheld dat we door ulder in linkse hoek geduwd worden. Akkoord, de N-GA is een progressieve beweging die streeft naar zelfbestuur op Gents niveau, maar om ons daarom uit te roepen tot linkse kameraden gaat ons wel heel ver. We zijn geen linkse beweging, integendeel: we zijn een ronduit Gentse beweging die autoritair en zonder enige vorm van inspraak de revolutie willen uitroepen op 30 maart aanstaande. Dat gulder ons agressief en bekrompen noemt vinden wij dan ook een groot compliment.

    In uw schrijven opperde gij de mogelijkheid tot debat. De nood daaraan ontgaat ons volledig. We zijn steeds bereid onze standpunten toe te lichten, maar we willen geen twijfel laten bestaan over het volgende: de N-GA aanvaardt geen enkele inmenging van Vlaanderen op geen enkel niveau. Als ge de verkiezingen van de laatste decennia erop naslaat hebt ge ongetwijfeld gemerkt dat de Gentse en Vlaamse gemeenschap volledig uit elkaar gegroeid zijn. We hebben hier dan ook te maken met twee verschillende, volledig naast elkaar functionerende democratieën en twee verschillende publieke opinies. Zo is de N-VA een groot voorstander van de integratie van de Vlaamse Staat in de Europese Unie. Wulder, Gentenaren van de N-GA, zijn volledig tegen de Europese Unie. Als ‘Gruut Gent’ (i.e. Gent met Terneuzen en Zelzate) als onafhankelijke staat zich kan ontplooien, dan wordt Gent een soort vrijhaven in het hart van Europa. De strategische voordelen die dit oplevert zijn enorm. Gent zal zich eindelijk terug kunnen ontplooien als wereldstad.

    We vinden ook dat er congruentie moet zijn tussen onze culturele eenheid en politieke eenheid. We zijn Gentenaren, we hebben bepaalde eigenschappen gemeenschappelijk, bijvoorbeeld de taal. Deze is zeer belangrijk voor de identificatie van de groep. Wie Gents of bourgeois Frans spreekt hoort erbij, wie geen Gents of bourgeois Frans spreekt behoort tot een andere groep, we zullen het zo simpel formuleren.

    Wij zullen u dan ook op de hoogte houden van onze persconferentie die naar alle waarschijnlijkheid plaatsvindt op 25 maart. Ge zijt al vast mee gans uw bende uitgenodigd.

    Namens het N-GA partijbestuur,

    Nicolaas Van Renne

    Redactieverantwoordelijke

    11-02-2008, 20:32 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Foto

    Hoofdpunten blog bobvangeel
  • Verhofstadt III: proficiat!
  • Het heeft eventjes geduurd, ja...
  • VERHOFSTADT IS TERUG!
  • MARS OP BRUSSEL!
  • goe filmke over RON PAUL

    Zoeken in blog


    Zoeken met Google




    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Belgische hart-vlaggen
  • Belgisch Hart-Coeur Belge (drapeaux-vlaggen)

  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs