1. SPLITSING ARBEIDSMARKT:
1. De beslissings- en
uitvoeringsbevoegdheid om de beschikbaarheid van de werklozen te controleren en
sancties op te leggen
2. De bepaling welke
uitkeringsgerechtigde werklozen met behoud van werkloosheidsuitkeringen een
studie of beroepsopleiding kunnen aanvatten.
3. Regionalisering van
RSZ-kortingen voor doelgroepen en van de activering van werkloosheidsuitkeringen
4. Het autonoom bepalen
van doelgroepcriteria, het bedrag en de duur van 'categorale'
loonkostensubsidies bepalen
5. Regionalisering van
de dienstencheques
6. Regionalisering
Ervaringsfonds
7. De programma's voor
de arbeidsmarktbegeleiding van leefloners
8. PWA-begeleiders en de
bijhorende middelen worden naar de Gewesten overgeheveld
9. Regionalisering
outplacement : Gewesten worden bevoegd voor de inhoudelijke vereisten die niet
in cao 51 en 82 vastliggen
10. voor de terugbetaling
van outplacementkosten aan de bedrijven en
11. voor het opleggen van
sancties aan werkgevers bij gebrek aan outplacement
12. Het betaald educatief
verlof en industriëel leerlingwezen
13. De loopbaanonderbreking
in de openbare sector
14. De loopbaanonderbreking
voor lokale en provinciale besturen en regionale administraties
15. De
loopbaanonderbreking in het onderwijs
16. De economische
migratie
17. De startbaanovereenkomsten
in kader van globale projecten
18. De start- en
stagebonus voor de stagiaires uit het alternerend onderwijs
19. De werkhervattingstoeslag
voor oudere werklozen en eenoudergezinnen
20. De sociale economie
21. De uitzendarbeid in
de regionale openbare sector en in het kader van tewerkstellingstrajecten
22. Betrekking gewesten
in RVA
2. SPLITSING GEZONDHEIDSZORGEN EN KINDERBIJSLAGEN:
23. De
integratietegemoetkoming voor personen met een handicap
24. De tegemoetkoming
hulp aan bejaarden
25. De
mobiliteitshulpmiddelen
26. De onderdelen A1 en
A3 van het ziekenhuisbudget (BFM), te weten 1. de nieuwbouw van ziekenhuizen
27. 2.de verbouwingen van
ziekenhuizen
28. 3. de renovatie van
ziekenhuizen
29. 4. het groot
onderhoud van ziekenhuizen
30. De
vaccinatieprogramma's (buiten de verplichte vaccinatie)
31. De vaccinatiekalender
32. De programma's voor
het opsporen van borstkanker, baarmoederhalskander en darmkanker
33. Het Nationaal
voedings- en gezondheidsplan
34. De bewustwordingscampagnes
voor mondhygiëne in de scholen
35. Het Fonds ter bestrijding
van de verslavingen
36. De consultaties voor
tabaksontwenning
37. De volledige
bevoegdheid inzake rusthuizen
38. De rust- en
verzorgingstehuizen
39. De centra voor
dagverzorging
40. De centra voor kort
verblijf
41. De geïsoleerde
G-diensten en Sp-diensten
42. NOK (revalidatieovereenkomst)
43. PSY (revalidatieovereenkomst)
44. Slechthorenden (revalidatieovereenkomst)
45. Gezichtsstoornissen (revalidatieovereenkomst)
46. De psychosociale
revalidatie voor volwassenen (revalidatieovereenkomst)
47. De functionele
revalidatie vroegtijdige stoornissen (revalidatieovereenkomst)
48. De interactie
ouders-kinderen (revalidatieovereenkomst)
49. autisme (revalidatieovereenkomst)
50. de revalidatie-instellingen
voor kinderen met een ernstige medisch-psychologische aandoening (revalidatieovereenkomst)
51. de instellingen voor
motorische revalidatie (revalidatieovereenkomst)
52. De revalidatieovereenkomsten
met betrekking tot verslaving.
53. De overlegplatforms
geestelijke gezondheidzorg
54. De volledige
bevoegdheid inzake de psychiatrische verzorgingstehuizen
55. De initiatieven
Beschut Wonen
56. Het preventiebeleid
57. Het Impulseofonds
58. De Huisartsenkringen
59. De Lokaal Multidisciplinaire
netwerken (LMN)
60. De Geïntegreerde
Diensten Thuiszorg (GDT)
61. De preventieacties
door tandartsen
62. De palliatieve
netwerken en de multidisciplinaire teams
63. Het beheer en het
gebruik van eHealth (gemeenschappen en federale overheid)
64. De nalevingsmodaliteiten
van internationale verplichtingen i.v.m. het gezondheidsbeleid (gemeenschappen
en federale overheid)
65. De contingeringsmodaliteiten
van de gezondheidszorgberoepen
66. De erkenning van
zorgverstrekkers
67. De sociale akkoorden
in de zogenaamde federale sectoren (enkel nog na overleg met deelstaten)
68. Het Federaal
Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) (inspraak deelstaten)
69. De kinderbijslag
70. Het kraamgeld
71. Het Fonds voor
Collectieve Uitrustingen en Diensten (FCUD)
3. SPLITSING JUSTITIE:
72. De oprichting van
eigen administratieve rechtbanken
73. Het positief
injunctierecht (gedeeltelijk)
74. Het vervolgingsbeleid
(gedeeltelijk, d.m.v. samenwerkingsakkoord)
75. Het College van
procureurs-generaal (vertegenwoordiging van deelstaten)
76. De kadernota
Integrale veiligheid (gedeeltelijk, d.m.v. samenwerkingsakkoord)
77. Het Nationaal
veiligheidsplan (gedeeltelijk, d.m.v. samenwerkingsakkoord)
78. De
strafuitvoeringsrechtbanken, via de aanduiding van bijzitters
79. De organisatie van
justitiehuizen
80. De bevoegdheden
m.b.t. strafuitvoering van justitiehuizen
81. De slachtofferhulp
van justitiehuizen
82. De eerstelijnshulp
van justitiehuizen
83. De subsidieopdrachten
van justitiehuizen
84. Het bepalen van de
aard van de maatregelen ten aanzien van de minderjarigen die een als strafbaar
omschreven feit hebben gepleegd
85. De regelgeving inzake
uithandengeving (jeugdsanctierecht)
86. De regelgeving inzake
de plaatsing in een gesloten instelling (jeugdsanctierecht)
4. SPLITSING VERKEER:
87. Het Verkeersreglement
(inclusief de boetes)
88. Het
verkeersveiligheidsfonds
89. Het BIVV
90. De normering van de
verkeersinfrastructuur
91. De controle op de
technische normering van de voertuigen
92. De technische keuring
van voertuigen
93. De homologatie van
radars en andere instrumenten die gelinkt zijn met de Gewestelijke bevoegdheden
94. De rijopleiding
95. De rijscholen
96. De binnenscheepvaart
(inclusief politionele bevoegdheid)
97. De gewesten krijgen
vertegenwoordigers in de raden van bestuur van de NMBS-groep
98. De Gewesten moeten
kunnen zorgen voor een bijkomende financiering voor de aanleg, aanpassing of
modernisering van de spoortrajecten (onder voorwaarden)
5. OVERIGE SPLITSINGEN:
99. De interuniversitaire attractiepolen
100.
De technologische attractiepolen
101.
De Nationale Plantentuin van Meise
102.
De vestigingswet
103.
Het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie
104.
Het participatiefonds
105.
Het NIS (interfederaliseren)
106.
Het INR (deelstaten integreren)
107.
De toegang tot het beroep
108.
Het KBO (vertegenwoordiging gewesten)
109.
Nationale Delcrederedienst (rol deelstaten vergroten)
110.
Finexpo (rol gewesten vergroten)
111.
Belg. Mij. Voor Intern. Investering (voor de meerderheid
uit vertegenwoordigers van gewesten)
112.
BABH (rol gewesten vergroten)
113.
Erkenning toeristische centra
114.
Prijzencontrole
115.
De distributietarieven voor gas en electriciteit
116.
Het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost
117.
De handhaving van de regelgeving voor de doorvoer van
afvalstoffen
118.
De nucleaire export (gedeeltelijk, via een
samenwerkingsakkoord)
119.
Het BIRB
120.
Het rampenfonds
121.
Het landbouwrampenfonds
122.
Het grootstedenbeleid
123.
De handelshuur
124.
De woninghuur
125.
De pachtwet
126.
De onteigeningsprocedure
127.
De aankoopcomités
128.
De sportinfrastructuur
129.
De civiele bescherming
130.
De brandweer
131.
Het federaal crisiscentrum (gewesten bij betrekken)
132.
De politiezones (de gewesten bij de afbakening betrekken)
133.
De provinciale instellingen
134.
De beroepsopleiding
135.
De studentenmigratie
05-07-2011, 04:33
Geschreven door Bruno Yammine 
Reageren (0)
|