Bruno Yammine, Belg en anti-separatist!
Foto
Inhoud blog
  • LLB
  • VRAGEN AAN DE N-VA
  • Nog steeds actueel
  • Nieuw bericht
  • N-VA kondigt daling transfers aan !
  • Brief, gedeeltelijk gepubliceerd in HLN d.d. 15 januari 2012
  • grappig
  • Analyse intéressante (LLB)
  • 'De formatie is dood'
  • Onvoorstelbaar
  • Vervolg
  • Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR
  • De inhoud van de pre-separatistische nota EDR
  • grafiek
  • Uit LLB d.d. 23 juni 2011. Voor de reste: cordon médiatique................
  • goede tekst in De Tijd
  • Niet slecht van De Gucht
  • Altijd opnieuw: geld en grondgebied
  • VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?
  • Interessante tekst ivm financieringswet en transfers
  • hoegin
  • Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van
  • Verdacht ...
  • Ongelooflijk toch
  • Brief gepubliceerd in HLN d.d. 29 april 2011
  • Best onderhandelingen (sic) begraven
  • DWAALT B PLUS?
  • Allez, bijna-exit W. Beke: "Il a les mains vides et on tourne en rond"
  • Interessant
  • na meer dan 275 dagen ...
  • Ze weten het zelf niet meer
  • But do we care?
  • Politiek beneden alle peil
  • WERELDVREEMD
  • Bétonner le bétonnage : -)) (257 dagen na de verkiezingen!)
  • DS: de wanhoop nabij
  • Communautair bochtenparcours N-VA
  • 1815
  • De inhoud van de nota
  • Groninger Courant, 9 juli 1790, p. 1
  • AMSTERDAMMER
  • Interessant artikel uit LLB
  • GEEN AFBRAAK SENAAT!
  • Kaart met scholen in het VKN
  • BANAAL NATIONALISME
  • Uitstekende analyse W. Pauli (De Morgen)
  • BHV, Belgen in het buitenland: B.U.B. los over sp.a,VB,LDD,PVDA,PP,CD&V,Groen,RWF!!!
  • Prachtig stuk van Dave Sinardet! (zie vooral door mij aangestipt deel)
  • Reflecties bij deze verkiezingen.
  • CONFEDERALISME IN 15 VRAGEN EN ANTWOORDEN
  • OMTRENT ONWAARHEDEN
  • Wat lezersbrieven...
  • POLITIEK COMPLOT TEGEN MONARCHIE LAG AL IN MAART KLAAR - HEIMELIJK DUBBELSPEL DEHAENE/A. DE CROO
  • GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)
  • IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
  • DS: wat men al niet leest in de gazet......................
  • COMMUNAUTAIRE NONSENS
  • KAN IEMAND NOG VOLGEN?
  • LEZERSBRIEF IN D.M.
  • EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
  • Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
  • UIT DGB (De Groene Belg) 208
  • ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
  • Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?
  • De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
  • Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
  • Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
  • WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
  • De Kris Peeters zegt het eens goed
  • NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES
  • ONAANVAARDBAAR !
  • B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
  • Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
  • VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE
  • Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)
  • David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
  • NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW
  • N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S
  • De lucide analyse van Dave Sinardet
  • Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
  • Interessante tekst uit LE SOIR
  • B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
  • WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?
  • Interessante tekst
  • EEN INTERPELLATIE
  • WAAR OPEN VLD ECHT VOOR STAAT
  • CAMPAGNE B.U.B. - BRUSSEL !
  • SEPARATISME: WIE GAAT DAT BETALEN?
  • DE WELDADEN VAN HET TAALNATIONALISME
  • TOFFE AFFICHE : -)))
  • DOOD VAN EEN STAATSMAN
  • ABICHT EN POLEN
  • Lezing K.Z.M.
  • NATIONALISME AANVALLEN, NIET DE ANDEREN
  • Brief in DE MORGEN 27/12
  • Gevonden op ... Facebook!
  • LETTRE AU SOIR
  • BRIEF NAAR BERT
  • Een interessant maildebat
  • BelgianJournal
  • De "Gravensteengroep" doet het weer...
  • NIEUWS
  • Mythe "gescheiden" media doorprikt
  • Yves Desmet, ge hebt gelijk.
  • POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME
  • 25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME
  • POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
  • HET NON-PROBLEEM
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Dit werd nog gepubliceerd
  • TAALNATIONALISME EN MORAAL
  • N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!
  • Grappig van n.Ga
  • Politicologen
  • Gezondheidszorgen
  • Confederalisme: Wanneer gaan ze het snàppen!?
  • WAAROM BELGIË EN TAALFEDERALISME ONVERZOENBAAR ZIJN
  • HISTORISCHE WORTELS TAALFEDERALISME
  • Kritische bedenkingen bij Nota-Verhofstadt
  • OPINIESTUK IN BRUSSEL DEZE WEEK
  • Virtueel België
  • REUNION?
  • TEWERKSTELLING
  • Opiniestuk gepubliceerd in DE TIJD van 8.01.08
  • ON SE MOQUE DE NOUS
  • ENKELE BEGRIPPEN KRITISCH ONDERZOCHT
  • TAALFEDERALISME
  • CONFEDERALISME
  • BETER BESTUUR?
  • TIENDUIZENDEN OP STRAAT VOOR BELGISCHE EENHEID
  • BELGEN ALLER PROVINCIES, VERENIGT U!
  • TAALPERIKELEN
  • POLITIEKE WIL
  • Regards sur la crise
  • Uitstekend stuk van VRT-journaliste
  • BEDENKINGEN BIJ EEN CRISIS
  • SPLITSING GEZONDHEIDSZORG
  • "Sicko" in België?
  • Brief naar HBVL
  • Brief naar De Standaard
  • ABVV TEGEN REGIONALISERING
  • LETERME II
  • Na 110 dagen politieke crisis
  • Oud-VSA-ambassadeur verdedigt België
  • MOETEN WE ONS HIERAAN VERWACHTEN?
  • Red de solidariteit!
  • CD&V EN NATIONALISME
  • Brief van mij vandaag in Het Laatste Nieuws
  • De VVB valt me zowaar aan!
  • VB verliest nazi-vriendjes
  • DEMOCRATIE IN ALLE TALEN
  • NOG MEER NIEUWS VH ANGELSAKSISCH COMPLOT
  • OMTRENT VB-betoging
  • Goed van onze politie
  • TUSSENKOMST MIEKE VOGELS (GROEN!) nav
  • HET RECHT OM BELG TE BLIJVEN!
  • "openhartig!?"
  • LEZEN EN HERLEZEN...
  • Daar komen de federalisten!
  • OPINIESTUK BPLUS IN LLB
  • IDENTITEIT
  • ALWEER ANGELSAKSISCHE ANTI-BELGISCHE ZEVER (uit "The economist")
  • NATIONALISME IS EEN DODELIJK GIF- (5.09)
  • Walter Zinzen: een verstandig man
  • Ayatollah Bart De Wever
  • nekeer lachen :-)
  • Gelezen in De Morgen
  • BRIEF IN HBVL (31.08)
  • Brief in D.S. (31.08)
  • BRIEVEN NAAR DAGBLADEN
  • Het einde 2.0
  • ONHEILSPROFETIEËN
  • Brief in D.S. (25.08)
  • BRUSSEL TSJECHISCH! (DS 22.08)
  • FORMATEURSNOTA II
  • HOE VB-PROPAGANDA WERKT
  • GOED OM TE HERLEZEN
  • GRAPPIG
  • UIT DE FORMATEURSNOTA
  • WAT WE AL WISTEN: 80% voor nationale eenheid
  • BERICHT
  • TOT (W)ELKE PRIJS?
  • DEHAENE
  • De informateursopdracht
  • ECOLO OVER STAATSHERVORMING
  • Naar een splitsing van arbeidsmarkt, justitie, gezondheidszorgen, mobiliteit en energie?
  • BLOMMAERT: MEEST NATIONALISTISCHE STREEK VAN EUROPA
  • DANK U FEDERALISME: Algemeen bestuur van België te duur
  • VB: HYPOCRIETE PARTIJ
  • BRIEF: EUROPA EN DE SCEPTICI
  • ACLVB: GEEN STAATSHERVORMING
  • "Er komt geen staatshervorming"
  • CV: Laster!?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Links
  • BPlus
  • Pro Belgica
  • BeCitizen
  • Blokwatch
  • Actua Belgica
  • Unitair: Leuvense studenten tegen separatisme
  • Pavia Groep (unitaire kieskring)
  • Bob Vangeel
  • BUB
  • Duurzaam België
    Rondvraag / Poll
    Wie wil u als premier?
    YVES LETERME
    GUY VERHOFSTADT
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • Nederdaling Heilige leuvense Geest
  • XMET
  • Belgium
  • bruno
  • Nu moet het lukken

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 09-2005
    Foto
    Welkom op mijn blog! Reacties altijd welkom!
    IK SCHRIJF WAT IK DENK
    13-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Analyse intéressante (LLB)

    Le retour de Leterme ?

    V.d.W. et F.C.

    http://www.lalibre.be/actu/crise-politique/article/672877/le-retour-de-leterme.html

    Mis en ligne le 13/07/2011

    Le Premier ministre démissionnaire pourrait reprendre du service… Et lancer des réformes. Car le CD&V ne veut pas négocier sans la N-VA.

    Au Roi, qu’il devrait rencontrer ce mercredi ou dans les prochains jours, Elio Di Rupo, le formateur démissionnaire, ne pourra qu’apporter la même réponse que celle de vendredi dernier : sept partis sont prêts à entamer des négociations sur la base de sa note. Et deux y sont toujours opposés : la N-VA et le CD&V. Wouter Beke l’a redit mardi à Elio Di Rupo.

    Le message envoyé il y a quelques jours par le Roi n’a donc pas porté. Le chef de l’Etat avait souhaité, compte tenu de la gravité de la situation politique, que chaque responsable politique du pays prenne quelques jours de réflexion pour mesurer les conséquences de la situation politique et chercher des pistes de solution. Las. Le CD&V reste accroché à une double exigence : il souhaite que le formateur réécrive sa note et refuse d’entrer dans une négociation dont serait exclue la N-VA. Motif : dans ce cas-là, le CD&V serait livré au parti d’Olivier Maingain, le FDF.

    Aussi curieuse que soit cette stratégie - outre qu’elle crédibilise et renforce l’attitude de la N-VA, elle accorde aussi beaucoup de poids et de pouvoir au FDF -, elle semble être celle qui est actuellement portée par la tête pensante du CD&V, celle de son président en tout cas, Wouter Beke. C’est aussi le sentiment de Kris Peeters, le ministre-président du gouvernement flamand. Quant à Yves Leterme et Steven Vanackere, il est finalement bien difficile de savoir ce qu’ils pensent vraiment et de quelle manière ils ont essayé d’influencer la position officielle de leur parti.

    Quoi qu’il en soit, le "non" répété du CD&V semble mettre fin à l’espoir de ceux qui croyaient encore possible de démarrer des négociations à 8, c’est-à-dire avec tous les partis mais sans la N-VA. L’éternel "scotchage" des démocrates chrétiens flamands aux nationalistes permettrait-il alors une négociation entre les sept autres partis : le PS, le MR, le CDH, Ecolo, l’Open VLD, le SPA et Groen! Pas sûr, car cet attelage ne plaît guère aux libéraux. Et aux libéraux flamands en particulier, qui se sentiraient très isolés dans un gouvernement très francophone et très centriste, voire de centre gauche.

    Alors ? Et bien alors, si Elio Di Rupo, toujours formateur démissionnaire, ne parvient pas à rassembler une majorité significative pour entamer des pourparlers - ce qui semble bien être le cas -, il faudra bien se résoudre à donner vie à un nouveau gouvernement Leterme. Ce qui serait particulièrement bizarre pour le CD&V puisque le parti n’obtiendrait pas la grande réforme de l’Etat qu’il dit vouloir à tout prix. Mais le CD&V s’y retrouverait quand même dans cette configuration puisqu’il conserverait une représentation ministérielle bien supérieure à sa force parlementaire. Cette solution est aussi ardemment espérée par le ministre des Finances, Didier Reynders, qui fête ses douze ans de présence au ministère

    Mardi, Yves Leterme semblait déjà convaincu par cette solution. Recevant le bulletin de l’OCDE, le Premier ministre a précisé : " A court terme, la situation économique est gérable mais il faudra voir où on en sera politiquement en septembre. Il faudra que le gouvernement ait plus de pouvoir pour mener les réformes structurelles dont parle l’OCDE. Il faudra obtenir la confiance du Parlement sur un programme ou un mini-programme de gouvernement et continuer à prendre des décisions. Mais, je le répète : si la situation l’exige, on le fera dans le cadre d’une négociation et d’une concertation poussée avec les groupes politiques au Parlement. Le budget 2012 est en cours d’élaboration actuellement au niveau administratif. Quoi qu’il arrive, je veux dire que le gouvernement en affaires courantes prendra ses responsabilités en septembre si la situation politique le demande "

    13-07-2011, 14:13 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    09-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'De formatie is dood'

    De formatie is dood (destandaard.be)

    BELGIE AL 391 DAGEN ZONDER REGERING


    Wat wordt het, nu de N-VA neen heeft gezegd op de formatienota van Elio Di Rupo? Een regering zonder N-VA, verkiezingen of een noodregering. CD&V heeft de sleutels in handen, stelt CARL DEVOS vast.

    Donderdag 7 juli is een historische dag. Het is de dag waarop onmiskenbaar bleek dat een regering met de N-VA niet mogelijk is. De Wever heeft een zeer duidelijke en onderbouwde ‘neen' uitgesproken tegen de nota-Di Rupo, waarmee de formateur al aan zijn bovengrens zat. Een regering zonder de PS is geen optie, omdat dan minstens ook CDH en Ecolo afhaken. Een regering met de PS en N-VA lukt dus niet meer.

    De duidelijkheid van de N-VA is te verkiezen boven een onder de ‘maar' kreunende ‘ja' van een partij die het eigenlijk niet ziet zitten, maar onder druk en tactische berekening toch maar aan tafel schuift. Om daarna in een gruwelformatie terecht te komen die nooit tot een compromis leidt.

    De N-VA heeft haar weigering omstandig gemotiveerd om haar centrumkiezers uit te leggen waarom het simpelweg onmogelijk is via onderhandelingen nog tot een aanvaardbaar geheel te komen. Het is net die rechtlijnigheid en beginselvastheid die de N-VA zoveel electorale steun oplevert. Er is een groot publiek voor een dergelijke aanpak. En er zijn nog meer mensen die dat veroordelen. Aldus sprak het volk.

    Ik schreef het hier al eerder: de N-VA is geen traditionele partij, ze is compromisbereid, maar haar marge voor zo'n compromis is kleiner dan bij de andere onderhandelende partijen. Die willen uiteindelijk een deel van hun idealen en programma inleveren om een akkoord te bereiken dat een ander deel van hun programma kan realiseren. Zo'n akkoord is grijs en vaak ingewikkeld.

    De N-VA daarentegen wil alleen akkoorden met een fors profiel. Roepen op de N-VA kan het verwerkingsproces misschien bevorderen, maar het helpt ons niet langer vooruit. Daarom ook heeft het totaal geen zin om aan Bart De Wever te vragen om een nota te schrijven. Hoeveel moeite de man ook doet, nooit komt hij tot een tekst die voor de anderen verteerbaar is.

    Regimecrisis

    Er liggen nu drie mogelijkheden open om deze regimecrisis te doorbreken. Aan elk van de mogelijkheden hangen evidente nadelen, op elk ervan is terechte kritiek mogelijk. Ongenoegen en verontwaardiging moet je kunnen luchten, maar daarna moet men zoeken naar oplossingen: ofwel komt er een formatie voor een nieuwe regering zonder de N-VA (optie 1), ofwel komen er verkiezingen (optie 2). Als geen van beide lukt, vallen we terug op het noodsysteem dat sinds ruim een jaar in werking is, de regering van lopende zaken (optie 3).

    1. Van de negen partijen die formeel en voorlopig virtueel rond de tafel zitten, willen er acht op basis van de nota-Di Rupo de onderhandelingen starten. Zeven van die acht willen meteen starten.

    CD&V wil niet rond de tafel zonder de N-VA. Daar heeft de partij goede redenen voor. Beke heeft geen vertrouwen in de MR-FDF – en zelfs niet meer in de PS en N-VA.

    Zonder de N-VA is de MR onmisbaar voor een staatshervorming. CD&V wou gisteren geen afstand nemen van de N-VA, Charles Michel heeft de voorbije weken geen afstand willen nemen van het FDF. We kennen de inhoudelijke bezwaren van CD&V op de nota-Di Rupo niet precies, maar die zullen wellicht niet min zijn.

    Andere partijen willen CD&V onder druk zetten om toch te formeren zonder de N-VA. CD&V zou dan een bocht moeten nemen. Dat kan nu niet, maar wie weet kan dat na de zomer wel, wordt elders gehoopt. Stel dat er dan sociaaleconomische miserie in de lucht hangt, de nood hoog is en het land roept, dan kan CD&V misschien toch…

    Om die druk op te voeren zou men de formatie al willen starten, zodat CD&V zich daar later bij kan vervoegen. Dat is onverstandig, want dan moet al het geleverde werk overgedaan worden en bovendien is het riskant te hopen op een koerscorrectie van CD&V. Maar CD&V is de CVP niet meer.

    Bovendien zit het trauma van 2007, met de afrekening in 2010, nog in hun collectieve geheugen. Het valt niet te voorspellen of CD&V – die in deze optie de sleutels in handen heeft – nog op haar beslissing terugkeert, maar ofwel doet ze dat heel snel ofwel zijn er maanden voor nodig. Kostbare maanden. Want een formatie opstarten aan de start van het politieke jaar met gemeenteraadsverkiezingen, is niet meteen een goede timing. Het momentum voor de formatie is al voorbij, maar als het even kan, dan wel nu. Helaas lijkt de formatie dood.

    Overzomeren

    2. Als dat niet lukt, zijn verkiezingen voor velen de enige uitweg. Die kunnen, gelet op de zomermaanden, niet meteen uitgeschreven worden. De beslissing daarover valt ten vroegste na de zomer. Tegen dan zijn de emoties wat bekoeld. Bovendien moet je ook nog een meerderheid vinden om ze te organiseren.

    Verkiezingen zijn sinds donderdag onmiskenbaar veel waarschijnlijker geworden, maar ze zijn niet onvermijdelijk. Als er verkiezingen komen, kunnen ze misschien een uitweg bieden, maar ze kunnen de situatie ook nog meer bevriezen. Het is een risico, maar wie weet straks de enig overgebleven mogelijkheid: als formeren zonder de N-VA niet kan, en ook het terugvallen op het noodscenario geen voldoende steun meer heeft.

    3. Ook in dit noodscenario (optie 3) heeft CD&V de sleutels in handen. Het gaat dan om de voortzetting van lopende zaken, dus een regering zonder staatshervorming en zonder de N-VA.

    Dat kan met of zonder uitbreiding van de opdracht van Leterme II. In het eerste geval komt er een soort beperkt noodkabinet, met een beperkte regeerverklaring en opdracht. Dat hoeft niet eens. Het parlement, dat zich van de regering emancipeert, kan op zoek gaan naar meerderheden om het land te besturen. Een boeiend democratisch experiment, dat evenwel ook na verloop van tijd frictie kan opleveren.

    Als er veel door Vlaamse partijen gedomineerde meerderheden ontstaan, bijvoorbeeld met steun van de MR, zal dat de relaties verzuren en fricties doen ontstaan omdat er geen arbitrage, of liever patronage vanuit de regering komt. Maar tot het einde van 2012 moet dat misschien vol te houden zijn. Dan zijn de gemeenteraadsverkiezingen met bijkomende stress voorbij, en kan opnieuw aan een formatie gedacht worden.

    Zoals gezegd: geen van deze drie opties is zonder nadelen en kritiek. Ze steken de kop op, omdat betere oplossingen niet mogelijk zijn. Het voordeel van deze duidelijkheid is dat niemand zich nog kan verstoppen. Niemand moet nog zeggen dat de winnaars het maar moeten oplossen, samen kunnen die dat niet meer. Vandaag zijn er enkel verliezers. De opties slinken, de keuzes worden scherper. Ze moeten nu alleen nog gemaakt worden. Wie niet kiest, kiest ook: voor optie drie.

    09-07-2011, 03:16 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    05-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onvoorstelbaar
    "Le "momentum" pour un accord est passé" (http://www.lalibre.be/actu/crise-politique/article/671138/courageux-et-impressionnant-mais-il-est-sans-doute-trop-tard.html)
    Carl Devos, LLB, 5 juli 2011

    "Er is hoop". (http://opinie.deredactie.be/2011/07/05/de-essentie-van-de-kern-van-de-essentie/)

    Carl Devos, deredactie.be, 5 juli 2011

    05-07-2011, 21:59 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg

    1.      De studentenmigratie

    2.      Het Federaal Impulsfonds Migrantenbeleid

    3.      Het Europees Integratiefonds

    4.      De Telecommunicatie (verruiming bevoegdheden)

    5.      Het dierenwelzijn

    6.      De filmkeuring

    7.      De deontologische ordes

    8.      Het administratief en geldelijk statuut van hun ambtenarenkorps van de deelstaten

    9.      De belastingsverminderingen of -kredieten voor de eigen woning

    10.  De belastingsverminderingen en -kredieten voor de uitgaven voor de beveiliging tegen diefstal of brand van een woning;

    11.  De belastingsverminderingen of -kredieten met betrekking tot de uitgaven voor het onderhoud en de restauratie van beschermde monumenten

     

    6. BHV EN DE BELASTINGEN

     

    12.  Het kiesarrondissement BHV

    13.  Het gerechtelijk arrondissement BHV

    14.  De personenbelasting (van 8,8 miljard euro naar 18,8 miljard euro; i.e. 29% van de federale personenbelasting) (via opcentiemen)

    15.  De vennootschapsbelasting (5% autonomie)

     

    7. SENAAT, VERKIEZINGEN, KONINKLIJKE FAMILIE, BRUSSEL

     

    16.  De omvorming van de Senaat tot een onverkozen raad der deelstaten die niet-permanent zetelt

    17.  De invoering van een federale kieskring voor 10 Volksvertegenwoordigers

    18.  Het afschaffen van het verbod op tweetalige lijsten in Brussel

    19.  De creatie van een Brusselse metropolitane gemeenschap

    20.  De bevriezing van de dotaties aan de Koninklijke Familie voor een periode van twee

    jaar; onder de volgende Koning zullen enkel de troonopvolger, diens echtgenoot, de weduwe of weduwenaar van de Vorst en de afgetreden Vorst een Koninklijke dotatie ontvangen

    145. Samenvallende verkiezingen, vanaf 2014 om de vijf jaar gehouden

    146. Intrekking omzendbrief Peeters, formulieren in faciliteitengemeenten worden om de zes jaar aangevraagd

    147. Herfinanciering van het Brussels gewest, jaarlijks voor 426 miljoen euro

    148. Grondwettelijk Hof bevoegd in geval van conflict met benoeming burgemeesters in faciliteitengemeenten

    149. Constitutieve autonomie voor Duitstalige gemeenschap en Brussels hoofdstedelijk gewest

    150. Vereenvoudiging taalwetgeving Brussel; tweetaligheid diensten

    05-07-2011, 04:35 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR

    1. SPLITSING ARBEIDSMARKT:

     

    1.      De beslissings- en uitvoeringsbevoegdheid om de beschikbaarheid van de werklozen te controleren en sancties op te leggen

    2.      De bepaling welke uitkeringsgerechtigde werklozen met behoud van werkloosheidsuitkeringen een studie of beroepsopleiding kunnen aanvatten.

    3.      Regionalisering van RSZ-kortingen voor doelgroepen en van de activering van werkloosheidsuitkeringen

    4.      Het autonoom bepalen van doelgroepcriteria, het bedrag en de duur van 'categorale' loonkostensubsidies bepalen

    5.      Regionalisering van de dienstencheques

    6.      Regionalisering Ervaringsfonds

    7.      De programma's voor de arbeidsmarktbegeleiding van leefloners

    8.      PWA-begeleiders en de bijhorende middelen worden naar de Gewesten overgeheveld

    9.      Regionalisering outplacement : Gewesten worden bevoegd voor de inhoudelijke vereisten die niet in cao 51 en 82 vastliggen

    10.  voor de terugbetaling van outplacementkosten aan de bedrijven en

    11.  voor het opleggen van sancties aan werkgevers bij gebrek aan outplacement

    12.  Het betaald educatief verlof en industriëel leerlingwezen

    13.  De loopbaanonderbreking in de openbare sector

    14.  De loopbaanonderbreking voor lokale en provinciale besturen en regionale administraties

    15.  De loopbaanonderbreking  in het onderwijs

    16.  De economische migratie

    17.  De startbaanovereenkomsten in kader van globale projecten

    18.  De start- en stagebonus voor de stagiaires uit het alternerend onderwijs

    19.  De werkhervattingstoeslag voor oudere werklozen en eenoudergezinnen

    20.  De sociale economie

    21.  De uitzendarbeid in de regionale openbare sector en in het kader van tewerkstellingstrajecten

    22.  Betrekking gewesten in RVA

     

    2. SPLITSING GEZONDHEIDSZORGEN EN KINDERBIJSLAGEN:

     

    23.  De integratietegemoetkoming voor personen met een handicap

    24.  De tegemoetkoming hulp aan bejaarden

    25.  De mobiliteitshulpmiddelen

    26.  De onderdelen A1 en A3 van het ziekenhuisbudget (BFM), te weten 1.  de nieuwbouw van ziekenhuizen

    27.  2.de verbouwingen van ziekenhuizen

    28.  3. de renovatie van ziekenhuizen

    29.  4. het groot onderhoud van ziekenhuizen

    30.  De vaccinatieprogramma's (buiten de verplichte vaccinatie)

    31.  De vaccinatiekalender

    32.  De programma's voor het opsporen van borstkanker, baarmoederhalskander en darmkanker

    33.  Het Nationaal voedings- en gezondheidsplan

    34.  De bewustwordingscampagnes voor mondhygiëne in de scholen

    35.  Het Fonds ter bestrijding van de verslavingen

    36.  De consultaties voor tabaksontwenning

    37.  De volledige bevoegdheid inzake rusthuizen

    38.  De rust- en verzorgingstehuizen

    39.  De centra voor dagverzorging

    40.  De centra voor kort verblijf

    41.  De geïsoleerde G-diensten en Sp-diensten

    42.  NOK (revalidatieovereenkomst)

    43.  PSY (revalidatieovereenkomst)

    44.  Slechthorenden (revalidatieovereenkomst)

    45.  Gezichtsstoornissen (revalidatieovereenkomst)

    46.  De psychosociale revalidatie voor volwassenen (revalidatieovereenkomst)

    47.  De functionele revalidatie vroegtijdige stoornissen (revalidatieovereenkomst)

    48.  De interactie ouders-kinderen (revalidatieovereenkomst)

    49.  autisme (revalidatieovereenkomst)

    50.  de revalidatie-instellingen voor kinderen met een ernstige medisch-psychologische aandoening (revalidatieovereenkomst)

    51.  de instellingen voor motorische revalidatie (revalidatieovereenkomst)

    52.  De revalidatieovereenkomsten met betrekking tot verslaving.

    53.  De overlegplatforms geestelijke gezondheidzorg

    54.  De volledige bevoegdheid inzake de psychiatrische verzorgingstehuizen

    55.  De initiatieven Beschut Wonen

    56.  Het preventiebeleid

    57.  Het Impulseofonds

    58.  De Huisartsenkringen

    59.  De Lokaal Multidisciplinaire netwerken (LMN)

    60.  De Geïntegreerde Diensten Thuiszorg (GDT)

    61.  De preventieacties door tandartsen

    62.  De palliatieve netwerken en de multidisciplinaire teams

    63.  Het beheer en het gebruik van eHealth (gemeenschappen en federale overheid)

    64.  De nalevingsmodaliteiten van internationale verplichtingen i.v.m. het gezondheidsbeleid (gemeenschappen en federale overheid)

    65.  De contingeringsmodaliteiten van de gezondheidszorgberoepen

    66.  De erkenning van zorgverstrekkers

    67.  De sociale akkoorden in de zogenaamde “federale sectoren” (enkel nog na overleg met deelstaten)

    68.  Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) (inspraak deelstaten)

    69.  De kinderbijslag

    70.  Het kraamgeld

    71.  Het Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten (FCUD)

     

    3. SPLITSING JUSTITIE:

     

    72.  De oprichting van eigen administratieve rechtbanken

    73.  Het positief injunctierecht (gedeeltelijk)

    74.  Het vervolgingsbeleid (gedeeltelijk, d.m.v. samenwerkingsakkoord)

    75.  Het College van procureurs-generaal (vertegenwoordiging van deelstaten)

    76.  De kadernota Integrale veiligheid (gedeeltelijk, d.m.v. samenwerkingsakkoord)

    77.  Het Nationaal veiligheidsplan (gedeeltelijk, d.m.v. samenwerkingsakkoord)

    78.  De strafuitvoeringsrechtbanken, via de aanduiding van bijzitters

    79.  De organisatie van justitiehuizen

    80.  De bevoegdheden m.b.t. strafuitvoering van justitiehuizen

    81.  De slachtofferhulp van justitiehuizen

    82.  De eerstelijnshulp van justitiehuizen

    83.  De subsidieopdrachten van justitiehuizen

    84.  Het bepalen van de aard van de maatregelen ten aanzien van de minderjarigen die een als strafbaar omschreven feit hebben gepleegd

    85.  De regelgeving inzake uithandengeving (jeugdsanctierecht)

    86.  De regelgeving inzake de plaatsing in een gesloten instelling (jeugdsanctierecht)

     

     

     

     

    4. SPLITSING VERKEER:

     

    87.  Het Verkeersreglement (inclusief de boetes)

    88.  Het verkeersveiligheidsfonds

    89.  Het BIVV

    90.  De normering van de verkeersinfrastructuur

    91.  De controle op de technische normering van de voertuigen

    92.  De technische keuring van voertuigen

    93.  De homologatie van radars en andere instrumenten die gelinkt zijn met de Gewestelijke bevoegdheden

    94.  De rijopleiding

    95.  De rijscholen

    96.  De binnenscheepvaart (inclusief politionele bevoegdheid)

    97.  De gewesten krijgen vertegenwoordigers in de raden van bestuur van de NMBS-groep

    98.  De Gewesten moeten kunnen zorgen voor een bijkomende financiering voor de aanleg, aanpassing of modernisering van de spoortrajecten (onder voorwaarden)

     

    5. OVERIGE SPLITSINGEN:

     

    99.       De interuniversitaire attractiepolen

    100.         De technologische attractiepolen

    101.         De Nationale Plantentuin van Meise

    102.         De vestigingswet

    103.         Het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie

    104.         Het participatiefonds

    105.         Het NIS (“interfederaliseren”)

    106.         Het INR (“deelstaten integreren”)

    107.         De toegang tot het beroep

    108.         Het KBO (vertegenwoordiging gewesten)

    109.         Nationale Delcrederedienst (“rol deelstaten vergroten”)

    110.         Finexpo (“rol gewesten vergroten”)

    111.         Belg. Mij. Voor Intern. Investering (“voor de meerderheid uit vertegenwoordigers van gewesten”)

    112.         BABH (“rol gewesten vergroten”)

    113.         Erkenning toeristische centra

    114.         Prijzencontrole

    115.         De distributietarieven voor gas en electriciteit

    116.         Het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost

    117.         De handhaving van de regelgeving voor de doorvoer van afvalstoffen

    118.         De nucleaire export (gedeeltelijk, via een samenwerkingsakkoord)

    119.         Het BIRB

    120.         Het rampenfonds

    121.         Het landbouwrampenfonds

    122.         Het grootstedenbeleid

    123.         De handelshuur

    124.         De woninghuur

    125.         De pachtwet

    126.         De onteigeningsprocedure

    127.         De aankoopcomités

    128.         De sportinfrastructuur

    129.         De civiele bescherming

    130.         De brandweer

    131.         Het federaal crisiscentrum (“gewesten bij betrekken”)

    132.         De politiezones (“de gewesten bij de afbakening betrekken”)

    133.         De provinciale instellingen

    134.         De beroepsopleiding

    135.         De studentenmigratie

    05-07-2011, 04:33 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    04-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De inhoud van de pre-separatistische nota EDR

    1) POLITIEKE VERNIEUWING

     

    -         Samenvallende verkiezingen (Europees, federaal, regionaal)

    -         De Senaat zal bestaan uit 61 leden, die niet rechtstreeks verkozen worden, maar door vertegenwoordigers van de deelstaten aangeduid worden

    -         Het aantal zetels van de Kamer van Volksvertegenwoordigers wordt opgetrokken naar 170, waarvan 10 verkozen worden in een nationale kieskring

    -         Versterking Overlegcomité

    -         Constitutieve autonomie voor het Brussels gewest en de Duitstalige gemeenschap

     

    2) BRUSSEL EN BHV

     

    -         Splitsing kiesarrondissement BHV, de zes Brusselse randgemeenten vormen één kieskring waar men op kandidaten uit Brussel en het Vlaams gewest kan stemmen

    -         Ontdubbeling gerechtelijk arrondissement BHV: “De rechten in verband het taalgebruik in gerechtelijke materies, van de Franstaligen in Halle-Vilvoorde en de Nederlandstaligen in Brussel worden volledig behouden en gegarandeerd”.

    -         Schrapping omzendbrief Peeters: “de belanghebbenden zullen verlangen voorzien in de wet, om de zes jaar uitdrukken”

    -         Het zou “nuttig zijn” het Kaderverdrag ter bescherming van de nationale minderheden en het Protocol nr. 12 van het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens te ratificeren.

    -         In het geval de Gewestregering de benoeming van een burgemeester in de Rand weigert, heeft de kandidaat-burgemeester die niet benoemd werd de mogelijkheid om beroep aan te tekenen bij het Grondwettelijk Hof.

    -         Interne hervorming Brussels gewest

    -         De wetgeving over het taalgebruik in Brussel wordt vereenvoudigd. Terzelfdertijd wordt de tweetaligheid ten gunste van de gebruikers, de overheidsdiensten en hun personeel bevorderd.

    -         Afschaffing verbod op tweetalige lijsten in Brussel

    -         Toekenning van 461 miljoen euro aan Brussel tegen 2015

     

    3) FISCALE AUTONOMIE

     

    1. 10 miljard fiscale autonomie voor de gewesten (personenbelasting)
    2. De Gewesten zullen in het kader van hun bevoegdheden en binnen de perken van 5% van de ontvangsten op hun grondgebied ook een fiscale autonomie over de VEN.B verwerven.

     

    4)  BEVOEGDHEIDSOVERDRACHTEN

     

    1) GEZONDHEIDSZORGEN

     

    1. De integratietegemoetkoming voor personen met een handicap en de tegemoetkoming hulp aan bejaarden
    2. De mobiliteitshulpmiddelen
    3. De onderdelen A1 en A3 van het ziekenhuisbudget (BFM)
    4. De volledige bevoegdheid inzake rusthuizen

    5.     De rust- en verzorgingstehuizen

    6.     de centra voor dagverzorging

    7.     de centra voor kort verblijf

    8.     de geïsoleerde G-diensten en Sp-diensten

    9.     De volgende revalidatieovereenkomsten: NOK, PSY, slechthorenden, gezichtsstoornissen, psychosociale revalidatie voor volwassenen, functionele revalidatie vroegtijdige stoornissen interactie ouders-kinderen, autisme, revalidatie-instellingen voor kinderen met een ernstige medisch-psychologische aandoening, instellingen voor motorische revalidatie.

    10.                       De overlegplatforms geestelijke gezondheidzorg worden aan de deelstaten overgedragen.

    11.                       De volledige bevoegdheid inzake de psychiatrische verzorgingstehuizen (PVT) de initiatieven Beschut Wonen (BeWo) wordt naar de Gemeenschappen overgeheveld.

    12.   Het preventiebeleid

    13.                       het Fonds ter bestrijding van verslavingen.

    14.                       Het Impulseofonds

    15.                       De huisartsenkringen

    16.                       De Lokaal Multidisciplinaire netwerken (LMN)

    17.                       De Geïntegreerde Diensten Thuiszorg (GDT)

    18.                       De preventieacties door tandartsen

    19.                       De palliatieve netwerken en de multidisciplinaire teams worden aan de deelstaten overgedragen.

    20.                       eHealth (gedeeltelijk)

    21.                       de contingentering

    22.                       de aanpassings- en evaluatiemodaliteiten van het KB nr. 78:

    23.                       De deelstaten worden bevoegd om de zorgverstrekkers te erkennen, met naleving van de door de federale overheid bepaalde erkenningsvoorwaarden.

    24.                       De federale overheid organiseert een overleg met de deelstaten vooraleer zij sociale akkoorden in de zogenaamde “federale sectoren” afsluit (en, insgelijks, overleggen de deelstaten vooraf met de federale overheid).

    25.                       de wijze waarop het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) wordt bestuurd en gefinancierd (gedeeltelijk)

     

    2) JUSTITIE

     

    1.     administratieve rechtbanken (voor deelstatelijke bevoegdheden)

    2.     het positieve injunctierecht, maar in overleg met de federale minister van Justitie

    3.     het vervolgingsbeleid van het Openbaar Ministerie en het opstellen van richtlijnen inzake het strafrechtelijk beleid (gedeeltelijke inspraak, door samenwerkingsakkoord)

    4.     de vertegenwoordiging van de deelstaten in het College van procureurs-generaal (gedeeltelijke inspraak door samenwerkingsakkoord)

    5.     de kadernota Integrale veiligheid en het Nationaal veiligheidsplan (gedeeltelijke inspraak door samenwerkingsakkoord)

    6.     Betrokkenheid van de deelstaten in de strafuitvoeringsrechtbanken, via de aanduiding van bijzitters.

     

    7.     Justitiehuizen: Communautarisering (GGC in Brussel) van de organisatie en de bevoegdheden m.b.t. strafuitvoering, slachtofferhulp, eerstelijnshulp en subsidieopdrachten

    8.     Jeugdbeschermingsrecht: het bepalen van de aard van de maatregelen ten aanzien van de minderjarigen die een als strafbaar omschreven feit hebben gepleegd;

    9.     Jeugdbeschermingsrecht: de regelgeving inzake uithandengeving;

    10.                       Jeugdbeschermingsrecht: de regelgeving inzake de plaatsing in een gesloten instelling

     

    3) VERKEERSREGLEMENTEN/TRANSPORT

     

     

    1.     De Wegcode

    2.     Het Verkeersreglement, inclusief de handhaving via administratieve en strafrechtelijke boetes.

    3.     Het Verkeersveiligheidsfonds.

    4.     Het BIVV

    5.     De normering van de verkeersinfrastructuur

    6.     De controle op de technische normering van de voertuigen worden naar de Gewesten overgeheveld.

    7.       De technische keuring van voertuigen, homologatie van radars en andere instrumenten die gelinkt zijn met de Gewestelijke bevoegdheden worden naar de Gewesten overgeheveld. Het federaal –

    8.     De rijopleiding

    9.     De rijscholen

    10.                       De regelgeving en de controle op de binnenscheepvaart, inclusief de bevoegdheid van de politie

    11.                       De Gewesten krijgen vertegenwoordigers in de raden van bestuur van de entiteiten van de NMBS-Groep.

    12.                       De Gewesten moeten kunnen zorgen voor bijkomen financiering voor de aanleg, aanpassing of modernisering van de spoortrajecten (onder voorwaarden)

     

    4) ARBEIDSMARKT

     

    1.       De beslissings- en uitvoeringsbevoegdheid om de beschikbaarheid van de werklozen te controleren en sancties op te leggen.

    2.     Vrijstellingen van beschikbaarheid in geval van studiehervatting of het volgen van beroepsopleiding

    3.     De RSZ-kortingen voor doelgroepen en van de activering werkloosheidsuitkeringen.

    4.     De Gewesten krijgen de volle bestedingsautonomie voor de budgetten

    5.     (ze kunnen autonoom doelgroepcriteria, het bedrag en de duur van 'categorale' loonkostensubsidies bepalen).

    6.     De dienstencheques

    7.     Het Ervaringsfonds

    8.     De programma's voor de arbeidsmarktbegeleiding van leefloners  

    9.     PWA-begeleiders en de bijhorende middelen

    10.                       Outplacement

    11.                       de inhoudelijke vereisten die niet in cao 51 en 82 vastliggen,

    12.                       de terugbetaling van outplacementkosten aan de bedrijven

    13.                       het opleggen van sancties aan werkgevers bij gebrek aan outplacement.

    14.                       Het betaald educatief verlof en industriëel leerlingwezen

    15.                       De loopbaanonderbreking

    16.                       de regelgevende bevoegdheid voor arbeidskaarten A en B en de beroepskaart voor zelfstandigen.

    17.                       De startbaanovereenkomsten in kader van globale projecten

    18.                       De start- en stagebonus voor de stagiaires uit het alternerend onderwijs: naar de Gewesten

    19.                       De werkhervattingstoeslag voor oudere werklozen en eenoudergezinnen

    20.                       De sociale economie

    21.                       De uitzendarbeid:

    22.                       elk Gewest zal deelnemen aan de vergaderingen van het beheerscomité van de RVA via een vertegenwoordiger van de Gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling

     

    5) Buitenlandse handel: een grotere betrokkenheid van de deelstaten bij het BABH

     

    6) Het grootstedenbeleid

     

    [7) Ontwikkelingssamenwerking: geschrapt]

     

    8) Orde- en hulpdiensten

     

    1. de brandweer
    2. de civiele bescherming (gedeeltelijk)
    3. het federale crisiscentrum

    4. de afbakening van lokale politiezones (gedeeltelijk)

     

    9) Financiële diensten/hulpfondsen

     

    1.Het participatiefonds
    2.Finexpo (gedeeltelijk)
    3.De Belgische Maatschappij voor Internationale Investeringen (BMI) (gedeeltelijk)

    4.De Nationale Delcrederedienst (gedeeltelijk)

    5.Het Belgisch Interventie en Restitutie Bureau (BIRB)

    6. Het Landbouwrampenfonds
    7. Het Federaal Impulsfonds voor Migrantenbeleid

     

    10) Andere instellingen en bevoegdheden

    1.    Interuniversitaire attractiepolen

    2.    Technologische attractiepolen

    3.    De Plantentuin van Meise

    4.    Het vergunningsbeleid inzake handelsvestingen

    5.    Het nationaal sociaal-economisch comité voor de distributie

    6.    Het NIS (gedeeltelijk)

    7.    Het INR (gedeeltelijk)

    8.    Toegang tot beroepsvoorwaarden

    9.    Kruispuntbank onderneming (gedeeltelijk)

    10.                      Erkenning toeristische centra

    11.                      Prijzencontrole (voor materies waar deelstaten bevoegd zijn)

    12.                      De distributietarieven voor gas en electriciteit

    13.                      Het Fonds ter Reductie van de globale energiekost

    14.                      De handhaving van de regelgeving van de doorvoer van afvalstoffen

    15.                      De woninghuur

    16.                      De handelshuur

    17.                      De pachtwet

    18.                      De onteigeningsprocedure

    19.                      De aankoopcomités

    20.                      De sportinfrastructuur

    21.                      De beroepsopleiding

    22.                      De provinciale instellingen

    23.                      Het Europees Integratiefonds

    24.                      Het dierenwelzijn

    25.                      De filmkeuring

    26.                      Telecommunicatie (gedeeltelijk)

    27.                      Het ambtenarenkorps van de deelstaten

    28.                      belastingsverminderingen of -kredieten voor de eigen woning;

    29.                       belastingsverminderingen en -kredieten voor de uitgaven voor de beveiliging tegen diefstal of brand van een woning;

    30.                       belastingsverminderingen of -kredieten met betrekking tot de uitgaven voor het onderhoud en de restauratie van beschermde monumenten.

    04-07-2011, 21:31 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    02-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grafiek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-07-2011, 14:40 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Foto

    Hoofdpunten blog bobvangeel
  • Verhofstadt III: proficiat!
  • Het heeft eventjes geduurd, ja...
  • VERHOFSTADT IS TERUG!
  • MARS OP BRUSSEL!
  • goe filmke over RON PAUL

    Zoeken in blog


    Zoeken met Google




    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Belgische hart-vlaggen
  • Belgisch Hart-Coeur Belge (drapeaux-vlaggen)

  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs