Persbericht
http://www.cdenv-vlaamsparlement.be/nieuws_detail.php?id=562
23-08-2002
Beginselverklaring van de Boetfortgroep.
Een
christen-democratische toekomst voor Vlaanderen: confederalisme
Het
CD&V-congres van Kortrijk is een belangrijke stap in het streven naar
volwaardig Vlaams zelfbestuur.
De grootste politieke partij uit het Vlaams Parlement heeft op dat
congres immers een duidelijke keuze voor confederalisme gemaakt.
Omdat
een parlementair debat over de institutionele toekomst van Vlaanderen momenteel
onmogelijk blijkt, heeft CD&V op 8 juni ll. een Vlaamse Conferentie
georganiseerd: specialisten en maatschappelijke actoren werden gehoord over hun
verwachtingen t.a.v. de verdere institutionele ontwikkeling van Vlaanderen. Tot
besluit van deze Vlaamse Conferentie werd door de initiatiefnemers ervan het
voorstel gedaan tot de oprichting van een Vlaamse Conventie over de toekomst van
Vlaanderen. De doelstellingen van deze
Vlaamse Conventie zijn dubbel: enerzijds een Manifest voor Vlaanderen uitwerken
en anderzijds standpunten en voorstellen ontwikkelen voor een Vlaamse inbreng in
de Europese Conventie. Op 20 juni ll. werd door Vlaams Volksvertegenwoordiger
Luc Van den Brande een ontwerp van Manifest voor Vlaanderen voorgesteld, waarin
de essentiële bouwstenen worden aangegeven voor de verdere opbouw van de
politieke instellingen van Vlaanderen.
De
keuze van CD&V voor confederalisme is het logisch gevolg van een aantal
maatschappelijk ontwikkelingen. De
voorbije decennia is immers duidelijk geworden dat Vlaanderen en Wallonië een
eigen en verschillende visie ontwikkelen inzake beleid en bestuur.
Maatschappelijke problemen stellen zich anders in Vlaanderen dan in
Wallonië. Ook de voorgestelde
oplossingen verschillen. Als antwoord
hierop hebben Vlaanderen
en Wallonië instellingen, bevoegdheden en middelen gekregen om op een aantal
terreinen een eigen beleid te voeren.
Maar
dit proces is niet ten einde. We stellen
immers vast dat niettegenstaande de diverse staatshervormingen de huidige bevoegdheidsregels
onvoldoende transparant en duidelijk zijn. Ze
staan vaak een efficiënt bestuur in de weg of maken het onmogelijk.
De
mensen willen meer duidelijkheid in de organisatie van onze staat.
Hoe vaak valt het immers niet voor dat problemen
niet echt opgelost geraken omdat bij nader inzien blijkt dat de bevoegdheid over
verschillende niveaus verspreid is.
Wij
gaan uit van de democratie van de verbondenheid.
Het is vanuit dit uitgangspunt dat wij de politieke structuren dicht bij
de mensen willen brengen en ervoor zorgen dat ze duidelijk en eenvoudig zijn.
Het
is dan ook vanuit dit uitgangspunt dat wij een keuze voor confederalisme maken,
vertrekkende vanuit het éénvoudig vertrekpunt: laat ons samen kijken wat we
samen willen doen.
In
onze visie moeten de bevoegdheden in eerste instantie bij de twee deelstaten
liggen. Zij beslissen, in onderling overleg en met wederzijdse instemming, welke
bevoegdheden, op welke wijze en door welke instellingen op het Belgisch niveau
worden uitgeoefend.
Wij
kiezen daarbij prioritair voor de gemeente en de gemeenschap. Vlaanderen moet
voor ons het belangrijkste beleidsniveau worden. Dankzij een gemeenschappelijke
taal, cultuur en geschiedenis kunnen we hiervan het makkelijkst een warme thuis
maken.
Vanuit
een grensoverschrijdende verbondenheid en omwille van de menselijke zekerheid
kiezen wij ook voor een objectieve, doorzichtige en omkeerbare solidariteit
tussen de deelstaten, volgens de juiste criteria en met de juiste
verrechtvaardiging.
Wij
kiezen ook voor meer Vlaanderen in Europa. Vlaanderen moet
zelf een volwaardige rol kunnen spelen in de Europese Unie en andere
internationale instellingen.
Wij
kiezen dan ook resoluut voor méér Vlaanderen, voor volwaardige fiscale,
economische en sociale autonomie. Ons uitgangspunt is het Vlaams belang en dus
het belang van de mensen, dat gediend is met een efficiënt, nabij en
democratisch bestuur.
Een
standvastige christen-democratische actie- en drukkingsgroep voor Vlaanderen
Om
dit Vlaams project uit te werken, heeft zich op initiatief van enkele jongeren
een groep gevormd. Deze
groep, die op geregelde tijdstippen samenkomt en bestaat uit lokale, provinciale
en nationale mandatarissen en partijverantwoordelijken, ziet voor zichzelf een
drieledige opdracht weggelegd:
-
zij
wil een actiegroep zijn die in overleg met de Vlaamse Beweging op een
constructieve en verantwoordelijke wijze bouwt aan een autonomer Vlaanderen;
-
zij
wil een drukkingsgroep zijn om vanuit CD&V en doorheen alle standpunten
die zij inneemt, dit confederalisme vorm te geven;
-
zij
wil, met het oog op het algemeen Vlaams belang, permanent de dialoog aangaan
met het maatschappelijk middenveld in Vlaanderen.
Concreet
wil deze groep
-
in
debat treden vanuit CD&V;
-
via
de parlementaire actie en buitenparlementaire actie van CD&V vorm geven
aan het project Vlaanderen;
-
studiedagen
organiseren;
-
via
publicaties haar activiteiten kenbaar maken.
De
initiatiefnemers van de Boetfortgroep
-
Luc Van den Brande
-
Johan Sauwens
-
Wouter Beke
-
Ludwig Caluwé
-
Brigitte Grouwels
-
Servais Verherstraeten
-
Helga De Baets
-
Cathy Berx
-
Danny Geerts
-
Frank Judo
-
Kris Declercq
-
Jozef
Ostyn
|
-
Michael Voordeckers
-
Huub Broers
-
Koen Palinckx
-
Filip Van Gilbergen
-
Caroline Deiteren
-
Anne Sobrie
-
Jan Walraet
-
Peter Poulussen
-
Raf De Backer
-
Steve Ronse
-
Steven
Morrens
|
Beginselverklaring
van de Boetfortgroep
De
Boetfortgroep:
1.
wenst vanuit een christen-democratische visie het belang van Vlaanderen
en al haar inwoners te verdedigen;
2.
beklemtoont dat er in onze
samenleving nood is aan meer burger-, gemeenschaps- en
verantwoordelijkheidszin;
3.
wenst te bouwen aan een nieuw
positief Vlaams samenlevingsmodel, gebaseerd op de verbondenheid tussen mensen;
4.
benadrukt dat op staatsniveau
Vlaanderen de ambitie moet uitstralen om de Vlamingen geborgenheid te bieden
en de verbondenheid zichtbaar te maken;
5.
streeft ernaar ook in
Europees perspectief de Vlaamse identiteit meer herkenbaar en complexloos
zichtbaar te maken;
6.
kiest voor méér Vlaanderen in
Europa en in de wereld. Vlaanderen moet herkenbaar aanwezig zijn in de Europese
besluitvorming en vanuit de eigen bevoegdheden internationaal zijn
verantwoordelijkheid opnemen voor wereldvrede, solidariteit en
sociaal-economische gelijke kansen;
7.
verdedigt resoluut de Vlaamse
belangen in permanent overleg met het maatschappelijke en sociaal-economisch
middenveld;
8.
kiest dan ook voor méér
Vlaanderen, voor volwaardige fiscale, economische en sociale autonomie;
9.
eist verdere stappen in de
staatshervorming met als uiteindelijk doel het realiseren van het confederaal
programma, dit wil zeggen dat Vlaanderen en Wallonië in onderling overleg en
met wederzijdse instemming bepalen welke bevoegdheden, op welke wijze en door
welke instellingen op het Belgisch niveau worden uitgeoefend;
10.
nodigt alle Vlamingen uit om op basis van deze doelstellingen een front
te vormen in een gemeenschappelijk streven naar meer Vlaams zelfbestuur.
Enkele
concrete voorstellen voor volgende stappen naar een confederaal model:
Ons
uitgangspunt is dat het zwaartepunt van bevoegdheden bij de twee deelstaten moet
komen te liggen en dat de Belgische overheid alleen een beperkt aantal
bevoegdheden zal uitoefenen.
* volwaardige fiscale en
sociaal-economische autonomie verwerven. Zij moeten alleszins de bevoegdheid
krijgen over:
·
het volledige gezins- en gezondheidsbeleid;
·
alle aspecten van het werkgelegenheidsbeleid;
·
eigen middelen, volgens het principe van de
fiscale autonomie waarbij het beleidsniveau dat verantwoordelijk is voor de
uitgaven ook verantwoordelijk is voor de inkomsten. De basis hiervan wordt
gevormd door de meest democratische van de belastingen: de personenbelasting.
Tevens moeten de deelstaten ook de bevoegdheid krijgen voor kortingen op
de vennootschapsbelasting;
* bevoegd worden voor:
·
de organisatie van justitie;
·
belangrijke aspecten van het
mobiliteitsbeleid;
·
het volledige wetenschapsbeleid;
·
aspecten van de verkeersreglementering.
-
Bij
de eerstvolgende grondwetswijziging moeten de voorwaarden gecreëerd worden
om het zwaartepunt bij institutionele hervormingen bij de deelstaten te
leggen en hen terzake ook initiatiefrecht te geven. Een materie wordt dan
slechts Belgisch als de twee deelstaten ermee instemmen.
-
Wanneer
de deelstaten het niet eens raken over de gewenste
bevoegdheidsverdeling, mag dit niet leiden tot een patstelling waarvan de
burger het slachtoffer dreigt te worden. Conform het subsidiariteitsbeginsel
dient een bevoegdheid in dat geval uitgeoefend te worden op het dichtst
mogelijke niveau, zijnde dat van de deelstaten.
Wij
willen ook dat Vlaanderen een herkenbare stem krijgt in alle Europese
instellingen voor bevoegdheden die het als deelstaat heeft. De rechtstreekse
toegang tot het Hof van Justitie en de Europese rechtbanken is daarbij
noodzakelijk.
Een
bijzonder statuut voor de tweetalige hoofdstad Brussel
Wij
kiezen voor een staatsmodel met Vlaanderen en de
Franstalige deelstaat als enige twee deelstaten, met een speciaal statuut voor
de tweetalige hoofdstad Brussel en een geëigende autonomie voor het Duitstalige
gebied.
Dit
betekent dat:
-
Brussel
omwille van zijn opdracht als
tweetalig gebied en hoofdstad van Vlaanderen, België en Europa
vanzelfsprekend een geëigend statuut moet hebben waarbij de autonomie
m.b.t. de lokale materies behouden blijft en zijn hoofdstedelijke rol verder
wordt uitgebouwd. Dit statuut is van een andere aard als dat van de
deelstaten. De Brussels Hoofdstedelijke Raad oefent verder de gewestelijke
bevoegdheden uit die hem worden toegewezen door de deelstaten alsook de
provincie -, agglomeratie - en gemeentebevoegdheden;
-
de
bevoegdheid van de twee
deelstaten zich uitstrekt over Brussel waar eigen instellingen opdrachten
kunnen vervullen voor de deelstaten. Deze instellingen fungeren ook als
instrumenten van
ontmoeting en samenwerking, geënt op de specificiteit van Brussel. De
gelijke behandeling van alle Vlamingen van binnen of buiten Brussel en van
de andere Brusselaars die dit wensen, is hierbij het uitgangspunt;
-
de
inwoners van de
hoofdstad, die hiervoor kiezen, net als alle andere Vlamingen, volwaardig
mee de toekomst van de Vlaamse deelstaat bepalen;
-
de
Belgische overheid en de
deelstaten ter vrijwaring van de internationale en Europese rol en de
hoofdstedelijke functie van Brussel beslissingen van de hoofdstedelijke
instellingen kunnen evoceren. Hiertoe nemen zij tevens in gezamenlijk
overleg mee de financiële verantwoordelijkheid;
-
de
bepalingen inzake de werking van de taalgroepen in
de Brusselse instellingen
ongedaan worden gemaakt;
-
wij
ook de splitsing van het
kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde willen (met een gewaarborgde
vertegenwoordiging van de Vlamingen in het kiesarrondissement Brussel) voor
de verkiezing van de Kamer van Volksvertegenwoordigers alsook van het
gerechtelijk arrondissement (overeenkomstig het CD&V-wetsvoorstel
terzake). De integriteit van het Nederlandse taalgebied en de versterking
van de band tussen Vlaams Brussel en de rest van Vlaanderen zijn daarbij
onze uitgangspunten.
|