rooms-katholiek priester, dichter, vertaler, essayist en hoogleraar.
27-02-2015
Het Vlaanderen van Demedts en de toekomst
Preek 11 juli 2006: Het
Vlaanderen van Demedts en de toekomst
Piet Thomas
Waarde geloofsgenoten,
Op een dag als vandaag is het
goed de samenhang tussen Vlaamsgezindheid en christelijk engagement in
herinnering te brengen zoals die bestond in de tijd van André Demedts, van wie
wij dit jaar de honderdste verjaardag vieren van zijn geboorte.
Wij zijn namelijk van oordeel dat
Vlaanderen niet op een efficiënte wijze aan zijn toekomst kan werken, zonder
zich het verleden te herinneren. En uitgerekend Demedts is als schrijver, leraar
en cultuurdrager zo een uitstekend voorbeeld en geschenk voor Vlaanderen
geweest.
Daarom wil ik zeer in het kort
iets zeggen over de manier waarop hij zijn zoektocht naar de condities van het
menselijke geluk, de zin van leven en dood en de ontvoogding en vrije toekomst van
zijn Vlaamse volk met een oprecht geloof en evangelisch geïnspireerde
daadkracht wist te verbinden. Hij was een melancholicus die wist dat het geluk
van individuen en volkeren nooit helemaal in het heden kan gerealiseerd worden.
Dat de volheid van het geluk hier op aarde nooit te bereiken was. De afstand
tussen wat nu als geluk kan gelden en wat de droom van de toekomst inhield
bepaalde juist zijn melancholie. Deze belette hem echter niet gedurende heel
zijn leven een dromer en een strijder, een bemoediger en een kritische
waarnemer te zijn.
Over die combinatie schreef Luc
Verbeke ooit: Hij neemt het altijd op voor de armen en verdrukten, en spreekt zijn bewondering uit voor wie zich inzet voor gerechtigheid, familie
en volk, voor de idealisten, de machtelozen en de trouwen. Tegelijk valt hij
onverbloemd, soms zelfs striemend uit tegen de materialisten, profiteurs,
uitbuiters, verraders en ontrouwe machthebbers.
Demedts, aldus nog Luc
Verbeke,is er ook van overtuigd dat het
echte geluk niet individueel is maar collectief. Een mens kan slechts gelukkig
zijn samen met zijn medemensen in een
rechtvaardige samenleving en wereldorde Demedts probeerde met zijn werk ook
bij te dragen tot de verheffing van het Vlaamse volk (een woord dat nu taboe
is), maar besefte zeer goed dat de langzame groeivan de mensheid naar vergeestelijking een
proces van eeuwen is.
Hoe waarachtig dit besef was
kunnen wij het best inschatten door het Vlaanderen waar Demedts van droomde en dat hij voor een deel
gerealiseerd zag, te vergelijken met de realiteit van nu. De tijd van het
verlies van de grote verhalen, van het oeverloze consumentisme, van de
toenemende kerkverlating, de woekering van de amusementscultuur, de
verwaarlozing van algemeen aanvaarde normen en waarden, het schaamteloze
populisme in de politiek.
Zeker, er is ook heel wat
positiefs te merken. Daar is ongetwijfeld meer welvaart voor meer mensen. De
schrokkerigheid en de graaizucht van de machtigen wordt vlugger ontmaskerd. Er
zijn vlottere omgangsvormen ontstaan tussen gezagsdragers en ondergeschikten.
Gezag wordt meer dan vroeger op kundigheid, communicatiebekwaamheid en
overredingskracht beoordeeld. In de kerken moet de overdreven dogmatisering van
de orthodoxie wijken voor de eisen van de orthodoxe praktijk (de orthopraxis).
Maar wij staan in onze tijd in vele opzichten
veraf van de door de Demedts gedroomde symbiose van Vlaamsgezindheid en geloof,
van cultuur en religie, van elitevorming en massacultuur. Het wordt hoog tijd
dat wij er ons over bezinnen hoe dit alles zo gelopen is.
Zie ik het verkeerd als ik een
eerste oorzaak zoek en vind in het tomeloze individualisme dat niet de stem van
het geweten is, maar wellicht een exponent van het verlangen naar een vaderloze
maatschappij? Vervelend is de manier waarop sommigen in weekbladen en dagbladen
nog steeds klagen over pedagogische eisen die allang niet meer opgelegd worden.
Er is een jubeltoon te herkennen in de wijze waarop ze belijden dat ze van hun
Vlaamse en christelijke idealen afscheid genomen hebben. Het staat blijkbaar zo
fraai om met een grijnslach of een triomfkreet als omhooggevallen bekende
Vlaming hersenloos te peroreren over geloofsinzichten die hij of zij nooit echt
hebben begrepen.
De media hebben hier een
verpletterende verantwoordelijkheid. Het lijkt wel alsof op de beeldbuis en in
bepaalde kranten geschoten moet worden op alles wat Vlaamsgezind en religieus
is. Alsof bepaalde beleidsmensen niets
anders te doen hebben dan bisschoppen die om een menselijker begrip voor de
problemen van asielzoekers vragen, te verwijten dat zij politiek bezig zijn. En
daarbij vergeten dat zij zelf de grens van de scheiding der machten
herhaaldelijk overschreden hebben en de vrijheid van godsdienst miskend hebben
door het openbare domein aan religieus gemotiveerde discussies en morele
standpunten te ontzeggen.
Ergerlijk is ook dat de pogingen
om interreligieuze gesprekken op te zetten als naïef worden afgedaan. Waarbij
men dan steeds weer vergeet hoe de religie een sociaal bindmiddel kan zijn en
allerlei vredesbewegingen in de loop van de geschiedenis geactiveerd heeft.
Liever stelt men het soms voor alsof religie zelf een achterhaald verschijnsel
zou zijn, terwijl de confrontatie religie en cultuur steeds vernieuwende aspecten
aan het licht kan brengen.
Zeer te betreuren is ook dat
vanuit Vlaanderen, ook in gelovige kringen, zou weinig inspanningen zijn gedaan
om de christelijke religie in de conventie van de Europese grondwet een
passende plaats te geven. Dit leidt kortweg tot de ontkenning van belangrijk
element in de schepping van de Europese cultuur. Zodat stilaan een grondwet
zonder eigen ziel is ontstaan.
De ontbossing van het geheugen
heeft zowel de geschieden,is van de Vlaamse beweging als de geschiedenis van de
religie getroffen. Wat de Vlaamse beweging als positieve resultaten heeft
opgeleverd wordt door jonge generaties gewoon niet meer met enthousiasme en
dankbaarheid aanvaard. Men legt het hun allemaal ook niet meer voldoende uit.
Zoals men zelfs in sommige katholieke scholen ook niet meer de volle aandacht
durft te schenken aan wat de geloofsleer en de geloofspraktijk in onze tijd van
liturgische vernieuwing en groot sociaal engagement zoboeiend maakt.
Beste vrienden,
André Demedts zou zich in dit
Vlaanderen niet herkennen. Het is gewoon niet het christelijke Vlaanderen meer
van de sociale solidariteit, de beginselvastheid en de trouw waarvan hij
droomde. Ook niet het Vlaanderen dat een blijvende samenwerking met Nederland
beoogt en gelooft in een taalunie en in een cultuur die traag maar gestaag op
weg is om een eenheid in diversiteit te worden.
Er rest ons nog veel te doen.
Maar vooral moeten wij geloven in de vele mogelijkheden die onze cultuur en het
religieuze leven nog hebben om die veronachtzaamde droom waar te maken. Wat
kunnen wij vandaag de dag doen om van die niet ten volle gerealiseerde droom
een nieuwe werkelijkheid te maken? Zonder ons op het terrein van de
politiekte begeven? Vanuit ons geloof in de evangelische waarden
en in de verenigende kracht van de religie, door de kracht van ons getuigenis
bij te dragen tot het herstel van de geestelijke band tussen Vlaamse
overtuiging en christelijk geloof. Vanuit het bewustzijn ook dat het echte
Vlaanderen meer is dan de optelsom van onze niet evenredig verdeelde
economische rijkdom. Dat Vlaanderen een geestelijke entiteit is die de
scheppende liefde van God kan doorgeven.
Meer dan in een wettenmoraal
moeten wij in de lijn van de deugdenmoraal van de acht zaligheden werken aan
wat er uiteindelijk toe doet. Werken aan een toekomst waar solidariteit,
verdraagzaamheid en respect de samenhorigheid een nieuwe glans geven.
Werken aan een toekomst waarin
politiek meer is dan een optelsom van individuele wensen ofpartijlisten. Strijden opdat bepaalde media
en de politiek de geestelijke dimensies van de maatschappijopbouw niet zouden
verwaarlozen. En vooral door een persoonlijk getuigenis de inspirerende kracht
en taaiheid zichtbaar maken van de Vlaming die, zoals Gezelle ooit dichtte,God Vlaming schiep.
Laten we hier vandaag ook bidden
voor zo een nieuw Vlaanderenen voor al
diegenen die Vlaanderen naar de toekomst willen leiden. En laat ons, trouw aan onze jeugdidealen, maar
met alle nuances van een
voortschrijdende cultuur waarin de religie steeds nieuwe uitdagingen ziet, ons
inzetten om Vlaanderen te vernieuwen in Christus. Amen.