De Belgische
rechtspraak heeft wel zeer uitzonderlijke uitwassen, waardoor deze als pervers en
onbetrouwbaar moet omschreven worden.
Eerst
en vooral is er het feit dat de rechtspraak wordt gevoerd door één en dezelfde partij,
namelijk de advocatuur.
Zowel beoordeling
of dus de rechter zelf als de vertegenwoordiging der partijen, worden door advocaten
gedaan, waardoor drie hoofdpersonages en de rechtspraak zelf, binnen een
onderling verbonden college blijft.
Uiteraard
is er toezicht op de rechtspraak, doch deze wordt door een procureur of zijn
vertegenwoordiger, substituut, uitgeoefend, welke op zijn beurt advocaten die
met hem goed staan, naar voor schuift om als rechter benoemd te worden, en
waarmee de vraag rijst in hoeverre deze tak van het parket, als onafhankelijk
en neutraal beschouwd kunnen worden.
De praktijk
leert ons dat de rechtspraak in België een ongeëvenaarde kakofonie is, terwijl
elke rechtszitting de corruptie verder bloot legt, doordat het aantal jaren activiteit
aan de balie, bepalend is voor de volgorde waarin de raadslieden naar voor
mogen treden, terwijl de oudst gediende voorrang heeft.
Uiteindelijk
leidt dit systeem, en de onderlinge gebondenheid, onvermijdelijk tot extra
uitwassen in het systeem, gaande van onderlinge afspraken en verdeling van de
koek, ongeacht de rechten der vertegenwoordigde partijen in het geding, waardoor
uitspraken vaak elke verbeelding tarten, doch ver verwijderd blijven van elke
zin voor recht en order.
Uiteraard heeft de ouds gediende de meeste
relaties in het geheel, kan dus het meeste bereiken, staat veelal het dichts
bij zijn tot rechter gepromoveerde collega, bepaald daardoor meer dan eens de
gang van zaken en afloop van het geding, en kan dus ook de hoogste vergoedingen
vorderen.
Het gaat
zo ver dat men voor alles en nog wat een rechtsverzekering nodig heeft, wat u per
slot een hoop miserie bespaart, doch geen zekerheid geeft, doordat ook hier de
onderlinge afspraken onder raadslieden de zaak bepalen.
Dat
dergelijk systeem niet anders kan dan voedingsboden voor corruptie zijn is
duidelijk, en wordt ons via de berichtgevingen en media dagelijks voorgeschoteld.
Voor de
balie wordt er met wetten en wetteksten gejongleerd en gegoocheld zonder acht
te slaan op recht en orde, om uiteindelijk pseudo-legaal degene te bevoordelen
die men wil bevoordelen, en dit terwijl zowel rechter als procureur dit rustig
aanhoren en laten gedijen.
Nieuwe leden
van de advocatuur die het spel niet meespelen verdwijnen in de kortste keren
van de balie, en gaan noodgedwongen elders hun carrière maken.
De
vraag in hoeverre procureurs en hun vertegenwoordigers, als onafhankelijk en
neutraal beschouwd kunnen worden, dient hier dus blijkbaar niet gesteld te
worden, het antwoord is duidelijk negatief.
Er
dient echter op gedrukt te worden dat ook vanuit de politiek, door elke regering
en elke betrokken regeringspartij, door de jaren heen, dit systeem duidelijk opzettelijk
tot op heden aangehouden en gekoesterd wordt.