Mechelen, de stad om te zoenen zoals burgervader Bart Somers het uitdrukt. Bij slecht weer is het echter oppassen geblazen, alle straten worden namelijk ofwel met van die mooie kleine kasseien gelegd. De berijdbaarheid of begaanbaarheid met slecht weer kan dus behoorlijk tegenvallen, waardoor die stad om te zoenen, onverwacht en ongewenst door haar bezoekers soms letterlijk gezoend wordt, doordat men met zijn voorgevel op de kasseien beland. Doch men moet toegeven, de stad is, wat aantrekkelijkheid betreft, er fel op vooruit gegaan, en het is ook figuurlijk een stad om te zoenen.
Er zijn echter enkele schoonheidsfoutjes aan verbonden, namelijk de stad is om de binnenstad van verkeersdrukte te sparen, minder toegankelijk voor voertuigen, wat pas echt een hinder is voor hen die niet al te mobiel zijn, en via de ene kant de stad binnen komen om te ontdekken dat zij plots bij het winkelen tot de vaststelling komen, dat indien men enkele straten of honderden meters verder moet zijn, men er niet het voertuig naartoe kan, doch eventueel terug de stad uit moet en rond de stad aan de andere kant terug binnen moet komen. Een behoorlijk deel van de stadskern wordt door het verbodsteken C3 met ingang van 11 uur afgesloten, waardoor alle verkeer in beide richtingen vanaf dat ogenblik verboden is. Indien men niet goed oplet, riskeert men door een der controle cameras gefilmd en verbaliseert te worden. Ach, een boete is maar 50 wat echter in deze crisistijd voor vele een behoorlijks struikelblok kan zijn.
Gemeentehuis en Huis van de Mechelaar:
Voor wie niet al te mobiel is en geen twee of meer honderden meters kan stappen is het nagenoeg onmogelijk om het gemeentehuis en zijn diensten na 11 uur te bereiken zonder een boete van 50 of meer euros op te lopen.
Men kan zich gerust de vraag stellen wie op dit idee gekomen is en waarom, gezien men in de stad slechts maximum 30km/h mag rijden en deze snelheid in de binnenstad zelfs nauwelijks of niet kan halen.
Degelijke maatregel lijkt me zinloos, doch maakte het de bezoekers ook ontzettend moeilijk, terwijl het geen nut heeft, behalve voor een winkelstraat als de Bruul, die de winkelstraat bij uitstel is en relatief smal waardoor men er tijdens de opening der winkels beter geen verkeer toelaat.
Uiteraard heeft het tot gevolg dat niemand de binnenstad als verkorte route naar de andere kant van de stad kan gebruiken, doch het gekke is dat dit ook zinloos is gezien men in de stad zelf onmogelijk de 30km/h kan overschrijden, en men dus altijd sneller rond de stad dan door de stad is. Vernauwingen of afwisselende hindernissen kunnen de snelheid voldoende inperken waardoor er ook s nacht geen hoge snelheid mogelijk zou zijn.
Huis van de Mechelaar Een prachtig nieuw deel aan het stadhuis Huis van de Mechelaar met meer dan tien loketten waaraan de Mechelaar wordt bediend, doch er is wel een probleempje, je moet er als oudere en minder mobiele burger wel geraken zonder een boete van 50 of meer op te lopen, alle pistes naar het Huis van de Mechelaar worden met cameras bewaakt en de minder mobiele burger die zich met een gemotoriseerd voertuig tot aan het Huis van de Mechelaar wil begeven moet dit voor 11:00 uur weten te klaren of hij vliegt de bon op met zijn auto of brommer.
Hij of zij kan namelijk tot op enkele honderden meters van de bestemming in een ondergrondse parking terecht. Maar wat als de man of vrouw niet op trappen of niet ver kan stappen en kort genoeg bij de bestemming parkeert. Dat kost dan minsten 50 gezien men na 11uur niet in de zone mag rijden tenzij met een fiets of step. Ach, misschien is er wel een piste doch het is dan wel de kwestie die te vinden.
Centraal Station
Een futuristisch 22eeuw project geraamd op 420 miljoen Euro, wat dus betekend dat het waarschijnlijk wel het dubbel kan kosten, voor een stad die verzuipt in de schulden en waar alle straten volhangen met cameras zodat je niet kunt bewegen zonder gefilmd te worden, en voor elke muggenpis een boete in je bus krijgt.
Het is simpel men verhoogd de gemeentelijke opcentiemen, maak zeker dat die cameras voldoende opbrengen en klaart is kees. De stupide redenering van het is maar zoveel per inwoner
Mechelen een veilige stad:
We zullen eerlijk blijven, Mechelen is er op gebied van veiligheid al wel een beetje op vooruitgegaan. De inspanningen op dat vlak hebben dus al wel een goed rapport verdient, hoewel er al bij al, nog veel werk aan de winkels is. De camerabewaking is dus niet vruchteloos, terwijl het door veel onschuldige burgers die om een muggenpis een fikse boete krijgen best als een pest zal ervaren worden.
Mechelen een stad om te zoenen, doch aan welke prijs en is de stad nog leefbaar voor haar bevolking, per slot is er iemand die het prijskaartje zal moeten betalen.