Zijn er barsten en scheuren in de cordon sanitaire?
Laten we
eerlijk en neutraal het aspect cordon sanitaire bekijken zoals het door
politiek links werd opgetrokken rond het Vlaams Blok.
Een cordon
sanitaire is een techniek waarbij men een ongewenste of gevaarlijke situatie
probeert te isoleren en te neutraliseren door er een beschermende kring of
barrière rond op te trekken, en zo voor verdere verspreiding te behoeden.
Het Vlaams Blok
werd als ondemocratisch en racistisch omschreven door de andere partijen, doch
gezien hun succes bij het volk en de aanhang die haar in 2004 tot de grootste Vlaamse
partij maakte, sluit dit de omschrijving als zijnde ondemocratisch uit.
De aanklacht
als zijnde racistisch stond echter voor het feit dat men absolute voorrang wenste
te verlenen aan de eigen bevolking en men de gastarbeiders die geen werk meer
hadden terug wenste te zenden naar hun thuisland. Gezien het om gastarbeiders
ging, was hun eis correct, gerechtvaardigd en logisch, daar deze mensen als
gastarbeider toegelaten werden om arbeidsplaatsen en tekorten op de arbeidsmarkt
aan te vullen. Daar een gastarbeider die geen arbeid verricht ook geen
gastarbeider kan genoemd worden, was de terugkeer naar hun thuisland de enige
juiste oplossing, wel te verstaan met toezegging van het door hen opgebouwde pensioenrecht
en een afkoopsom overeenkomstige de gepresteerde jaren en dekking van ziekte of
werkonbekwaamheid. Het verzet van het Vlaams Blok en later Vlaams Belang
was dus slechts logisch en correct, en had vanuit deze stelling niets met racisme
te maken.
Het Vlaams Belang
kwam echter in 2009 naar de verkiezingen met de slagzin Islam nooit en stelde
zich hiermee tegenover alle volgelingen van de Islam, waardoor de gematigden en
extremisten op een lijn werden gezet, wat dus generaliseren is, en geen
beoordeling van het individu of individuele stelling name van een volgeling van
de islam zonder onderscheid. Hier kan men dus wel spreken van het afbakenen van
racisme op basis van ideologie of godsdienst, ook wetenschappelijk racisme
genoemd. Elke godsdienst is echter onderhevig aan de interpretaties van de leer
door haar en volgelingen, terwijl interpretaties onderhevig en beïnvloed wordt
door inzicht van de interpretator, de maatschappij, natuur en cultuur van de
volgelingen en hun leefomgeving.
Het uitsluiten
van een partij voor haar ideologie is echter een aanfluiting van het begrip
democratie, gezien een partij geen deelname kan hebben zonder steun van het
volk, en het volk dus het alleenrecht heeft om te bepalen welke ideologie zij
willen volgen.
Barsten in het
fameuze Cordon sanitaire rond een politieke partij zoals het Vlaams Belang is
hierom een zege voor de democratie, ongeacht of men de ideologie van deze
partij goedkeurt of afkeurt. In een democratie mag iedere noemenswaardige
vertegenwoordiging deelnemen, ook indien anderen er een bedreiging in zien,
gezien de deelname van elke strekking een weerspiegeling en informatie biedt
van wat er bij het volk leeft of welke verzuchtingen er door de politiek niet
of onvoldoende ingevuld worden. Het is aan de regerende partijen om de bevolking
te volgen en te vertegenwoordigen, en niet om dictatoriaal tegen de meerderheid
in te gaan. Het is trouwens duidelijk dat een groeiende massa van de Belgische
bevolking de betuttelingen en het dictatoriale optreden van zowel Europa als
van de monarchie beu zijn, en hun optreden tegen de democratische normen, rechten
en belangen van de massa terecht in vraag stellen. Hierbij komt dat de recente
ontwikkelingen op economisch vlak de onrust en het ongeloof in de politiek en Europa
versterken en het wantrouwen tegenover de gevestigde machten slechts bevestigen.