Europese Economische heropbouw, hersenschim van onze politici.
De Europese
welstand:
De Europese economie is opgebouwd op de rijkdommen van kolonies, terwijl
Europa geen noemenswaardige eigen winningen van ertsen of mineralen heeft. De
grootste handicap bestaat er echter in dat een massa van de bevolking door
onverantwoorde beloftes van politici, naast de eisen van vakverenigingen die sprookjes
en luchtkastelen boden, veeleisend is geworden, waardoor er een uitgebreide
elite is ontstaan van leidinggevenden en specialisten met uitzonderlijk hoge
honoraria.
Uiteindelijk zijn het de
nuttige krachten op de werkvloer die de grootste massa vertegenwoordigen, doch
nauwelijks drukking konden uitoefenen om hun deel van de koek op te eisen. Elke
loonsverhoging die zij verwierven joeg echter de productiekostprijzen mee de
hoogte in, wat door producenten en werkgevers in hun producties of diensten
werd doorverrekend.
De noodzaak aan
gekwalificeerd leidinggevenden heeft echter haast op alle niveaus
uitzonderlijke lonen gecreëerd waardoor kosten voor productie en
dienstverleningen bleven stijgen. Kosten aan de verbruiker dwingen echter tot
indexaanpassingen om de sociale vrede te bewaren en de kiezer zoet te houden.
Een mallemolen zonder einde die het competitievermogen ten overstaan van
opkomende industrielanden stelselmatig uitholde, terwijl deze landen hun
productie geleidelijk op westers niveau en conform westerse kwaliteitsnormen
weet aan te passen.
Enorme prestigeprojecten
en doelstellingen op particulier vlak bij een redelijk groeiend deel van de
bevolking en vooral bij tweeverdieners, hoger geschoolden, overheden,
kapitalisten en industrieën, hebben enorme verspillingen doen ontstaan, waarmee
de werkende bevolking die nauwelijks of soms zelfs niet menswaardig van een
voltijds inkomen kan overleven, worden geconfronteerd.
Ondermijning
van de welvaart:
Ook de waanzinnigen druk van vermeende menslievende doelgroepen om
vluchtelingen en parias ter hulp te schieten, hulp die uiteindelijk door de
belastingenbetaler wordt gedragen, heeft een stroom van gelukzoekers naar de
westerse landen ten top gedreven. Het vluchtelingenprobleem is een probleem dat
grotendeels door westerse regeringen werd gecreëerd, en direct gevolg van
onverantwoorde interventies en ontwrichting van natuurlijk en maatschappelijk
evenwicht in landen die omwille van natuurlijke of strategische waarden door
onze overheden of industrie gegeerd zijn.
Zowel het vluchtelingenprobleem
als interventies in derdewereld landen slokken massas geld van de westerse
belastingenbetaler op, zonder dat er een echte noodzaak aanwezig was of is,
terwijl het een ontwrichtend effect geeft in zowel de westerse maatschappij als
in de betrokken derdewereld landen, en slechts een kleine minderheid enorme
winsten boekt. De stroom van vluchtelingen en gelukzoekers is ook de voeding
voor een ware maffia op het terrein van de migratie, wat geleid heeft tot de
ontplooiing van een ware mensenhandel.
Humanitaire hulp programmas: Nood aan humanitaire hulp en interventies zijn vooral een gevolg van een
te grote bevolkingsaanwas, wat op zich weer te danken is aan de onverantwoorde
toepassingen van moderne technologieën op medisch gebied en op het gebied van
landbouw en veeteelt.
De medische ontwikkelingen
heeft de natuurlijke selectie aan banden geleg, waardoor er steeds meer mensen
die in een natuurlijke maatschappij nauwelijks overlevingskansen zouden hebben,
overleven en oud worden.
De gemiddelde leeftijd is
in nauwelijks 100 jaar nagenoeg verdubbeld, doch het werkelijke probleem schuilt in
het feit dat een steeds grotere groep van deze ouderlingen in de westerse
maatschappij hulpbehoevend zijn, terwijl zij als gevolg van dementie of
ernstige ziekten geen enkele notie of genot hebben aan hun oude dag, en geen
bijdragen meer kunnen leveren aan de maatschappij. Vele ongeneselijke die nog
bij zinnen zijn, verzetten zich niet zelden tegen het rekken van hun lijdensweg,
terwijl medische interventies hun lijdensweg verlengen en de middelen van hen
of hun kinderen verbruiken onder de mom van humaniteit.
Landbouw en veeteelt hebben door de laatste decennia een zo snelle opmars en uitbreiding
gekend dat westerse landen via subsidiëring en moderne technologie een enorme
overschoten van voedsel zijn gaan produceren, die uiteindelijk als voedselhulp
in landen met een te lage voedselproductie aan zeer gunstige prijzen worden
verdeeld met het oog op de goede relaties in het voordeel van donerende landen.
Dat bevolkingsaanwas in deze landen net hierdoor verder stijgt hoef geen betoog,
doch deze humanitaire carrousel levert de betrokkenen in de donerende landen massas
geld op kosten van de actief werkende en belastingen betalende bevolking.
De hulp aan noodlijdende
landen zou een positieve invloed moeten hebben op de wereld economie indien men
deze hulp beperkt tot steunprojecten op educatief vlak, en de noodlijdende
landen help met kennis van technieken en ervaringen, die bij hen eenvoudig en
met plaatselijke middelen toegepast kunnen worden, om zo met hulp van moderne
kennis en eigen middelen de tekorten in te dijken.
Groeiende
armoede:
Terwijl de werkende bevolking via belastingen altijd weer opdraait voor het
vullen der putten, rijven aangestelde en mandatarissen die pronken met hun
humanitaire daden, grove promoties en erelonen op. Hun persoonlijke vrienden
worden niet zelden bedacht met belangrijke posten of toeleveringen. Deze
carrousel van vriendjespolitiek levert een leger aan onbekwame
verantwoordelijken, die niets beter kunnen dan blunderen tegen de kleppen van
de hel op, terwijl ook hier de belastingsgelden rijkelijk verkwist worden en
massas van zinloze of zelfs schadelijker maatregelen de maatschappij verder
uitputten.
De arbeider wordt armer en
het aantal bevoorrechte stijgt, waardoor de onvrede ook weer om de hoek komt
loeren. Elke opslag die de arbeider krijgt wordt niet alleen teniet gedaan door
de stijgende kosten, doch uiteindelijk wordt de arbeider slechts armer, terwijl
hij met lede ogen de stijgende welstand van zijn meerderen, werkgevers en
overheidsmandatarissen moet aanzien.
België het
Europese voorbeeld:
België behoort tot die landen die een degelijk sociaal systeem erfden dat door
het NAZI regime in bezette gebieden werd geïnstalleerd, doch deze sociale voorzieningen
worden stelselmatig afgebouwd en dit terwijl opgeslagen reserves uit bijdragen
rijkelijk aan immigranten worden verstrekt. De eigen autochtone bevolking gaat anno
2012 tot de kansarmen behoren en kan nauwelijks een sociale woning bemachtigen terwijl
de schrijnende armoede onder hen razend snel stijgt.
Ondanks het feit dat
België tot een der landen behoort met een hoog gemiddeld inkomen per kop, is de
massa der minder gegoede een snel groeiende groep in de maatschappij, en kan
een laag geschoolde met één voltijds dagloon geen gezin onderhouden.
De Belgische politicus die
zijn functie, na jaren van knoeien en blunderen, neerlegt, trekt mogelijk vele
honderdduizenden Euros als vergoeding, de werknemer van een private
onderneming die zijn functie neerlegt krijgt zelfs geen werkloze steun.
Waanzinnige vergoedingen
voor mandatarissen en bestuurders putten de bronnen en middelen van de Staat, nog
eens extra uit, terwijl men betoogt dat het telkens om peanuts gaat. Inderdaad
in verhouding tot het geheel zijn het slechts luttele bedragen, haast te
verwaarlozen, was het niet dat het om wel heel veel te verwaarlozen gevallen
gaat, en zoals het spreekwoord zegt vele graantjes maken het brood of
voldoende kleine druppels geven een overstroming.
Zijn we opgeschept met een
regering van imbecielen of zijn het imbecielen die hen steunen en mandaad
geven?
Nee, imbecielen zijn de heren
ministers het nauwelijks of niet, als het om geld hun eigen vergoedingen gaat.
Belangenvermengingen zijn aan de orde van de dag. De echte imbecielen zijn hun
kiesvee dat zich met mooie, onredelijke en onmogelijke beloftes laat paaien.
Mandatarissen en ministers
die tot de grote klassieke en koningsgezinde partijen behoren zijn immune en
voor het leven straffeloos, terwijl in haast alle andere landen van onze
planeet uittredende ministers en mandatarissen die zich ernstig misdragen
hebben ter verantwoording worden geroepen, is dit nooit het geval voor de
mandatarissen van de grote politieke fracties die telkens weer voor de monarch
knielen. Het is zelfs voor de burger niet mogelijk om een klacht met succes
tegen hen neer te leggen, en degene die dit toch wagen, worden in opdracht van
(?) om de haverklap gepest en op alle mogelijke manieren legaal en illegaal
tegengewerkt.
Recht en
rechtvaardigheid:
Problemen van recht en rechtvaardigheid, zijn te herleiden tot de
overvloed van rechten voor immigranten, criminelen en parias.
Rechten worden in de westerse wereld gekoppeld aan het gevoel voor recht dat
door sentimentele en vermeende humanitaire gevoelens wordt bepaald, eigen aan het
individualisme der meerderheid in onze samenleving.
Door het individualiseren
ontstaat een vaak uitzinnige drang om op te komen tegen het doden van dieren of
de wijze waarop het wordt gedaan, terwijl vlees een niet weg te denken deel van
onze voeding vertegenwoordigd.
In geen enkele cultuur die
geen verwantschap heeft met het westerse individualisme, vind men sporen of
neigingen van sadisme, waardoor de niet westerse wereld de aanwezigheid van
dierenrechten organisaties ook moeilijk kunnen begrijpen. Het is verrassend dat
primitieve niet westerse volkeren jagen met gif, terwijl het gejaagde dier erna
wordt gedood terwijl het verdoofd is, en dis ook niet zal lijden.
Misbruik en geweld tegen
weerlozen, het doden louter om de pret die men hier aan beleeft, incest en
verkrachting zijn mensonterende afwijkingen in de natuurlijke ontwikkeling van
het individu, doch hoofdzakelijk verbonden aan het gedegradeerde individualisme.
Normbesef:
Normbesef is iets dat zich bij normaal ontwikkelde
kinderen opbouwt op grond van opgedane ervaringen die gekoppeld aan gezond en
voldoende inzicht of intelligentie, leiden tot het bepalen van wat aanvaardbaar
is in de maatschappij met het oog op de vredelievende overleving, daar elk
individu voor eigen welzijn een stabiele en vriendelijke omgeving nodig heeft. Het
is opmerkelijk dat bij de overgrote meerderheid der zwarte Individualisten die
nagenoeg ruw geschat 40% van de zwarte Afrikaanse bevolking vertegenwoordigen, is
ook hier een drang tot competitie, doch zonder dat dit enige bedreiging geeft
voor de ontwikkeling van eigen normbesef. Leden van deze gemeenschappen zullen
dan ook van jongstaf de gewenste normen voorrang geven, terwijl de competitie
door het normbesef aan banden wordt gelegd. Criminaliteit is hier dan ook
slechts zeer uitzonderlijk en botst op een uitzonderlijk zware veroordeling waarbij
de doodstraf effectief wordt toegepast. Dat deze volkeren open staan voor het
meer realistische principe van de Sharia der Islamieten, is dan ook niet te verwonderen.
Seksuele misvormingen komen in het westen veel voor en worden in bepaalde gevallen vandaag als norm aanvaard. Denken we maar aan de
homoseksualiteit die wijd verspreid is en schaamteloos ten tonele wordt
gevoerd. Niet de mens die er achter schuilt, noch het fenomeen zijn bedreiging
voor de maatschappij en bestraffen is zinloos noch vereist. De homoseksuele is
doorgaan een persoon met een individualistisch instinct, waardoor het fenomeen
zich vooral in de westerse wereld voordoet. Met hun gevoelsleven is er
doorgaans wel iets mis. Homoseksuelen kunnen door hun instinctief
individualisme en de daaruit voortvloeiende persoonlijke gevoelsnoden, de stap
naar partnerschap met personen met totaal andere gevoelswaarden niet
overbruggen, en gaan zich hierdoor richten naar personen met een gelijkgerichte
gevoelsbasis. Het fenomeen komt bij maatschappelijk gerichte personen eveneens
voor doch in minderen maten daar zij zich ontplooien naar het dominerende
element in de maatschappij waarin zij zich thuis gaan voelen.
In oost Azië, waar de
meerderheid bestaat uit instinctief solitaire, is het fenomeen haast onbekend
en voor hen ook onbegrijpelijk, wat trouwens ook het geval is voor de seksuele
ontwikkelingen in Indonesië waar de meerderheid van de bevolking instinctief
nestgebonden is, doch hun nestinstinct laat hen toe om in het kader van de
bescherming en voorzieningen voor hun nest, sekstoeristen te bevredigen op alle
terreinen, daar zij instinctief alles op alles zetten om hun gemeenschap te
verzorgen. Deze laatste vorm van vermeende homoseksualiteit beperkt zich echter
tot een schijnvertoning, terwijl er van daadwerkelijke homoseksualiteit niet
gesproken kan worden.
Opvoeding en normalisering: Het idee dat opvoeding normen kan aanbrengen is niet altijd juist,
normen kan men slechts aanbrengen daar waar de persoon zelf niet in staat is om
zijn normen op grond van ervaringen en inzicht vast te leggen. Het aanbrengen
van normen is daardoor nuttig bij kinderen, doch verdwijnt in het niet daar
waar het kind door ontwikkeling en ervaring tot het bepalen van anderen normen
op eigen ervaringen overgaat.
Invloed van
het christendom:
Het christendom dat kort voor de val van het West Romeinse
rijk (476 AC) tot zuidwest Europa wist door te dringen en later in opdracht van
Paus Gregorius de grote (590-604 AC) uitgebreid naar Groot Brittannië dat de springplank werd
voor de verdere kerstening van West Europa.
De kerstening van Europa
had tot gevolg dat de adel van Europa zich, onder Karel de
Grote die zich
in 800AC tot Romeinse Keizer liet kronen door paus Leo III, zich onder de kerkelijke
banier schaarden en aan Romen verbond.
De adel was vermoedelijk
degenen die de parabel van Christus, waarin hij stelde dat indien men u op de
ene wang slaat, men uw andere wang aan moet bieden als de doctrine en basis
van christelijke verdraagzaamheid tegen onrecht naar voor schoven. Deze leer
zal op termijn uitgroeien als een onontkoombare macht voor de Clerus en de
Adel, die het schuitje van macht gewin voortaan deelden. Ongebreidelde macht
bij Kerk en Staat leidt tot in de 20ste eeuw tot een onuitputtelijke
bron van onrecht en uitbuiting van de bevolking.
Volgens het christendom
vergeeft de goede god in zijn oneindige goedheid alle misdaden aan hen die hun
berouw tonen.
De Roomse kerk trek dit nog verder uit zijn sociaal verband door de biecht. Deze biecht
is daarbij weer het neusje van de zalm voor criminele geesten en sociaal
debielen, gezien men zijn geweten kan witwassen zonder de gemaakte brokken te
moeten betalen, daar waar de islam de wet predikt van oog om oog en tand om
tand.
De islamiet krijgt hierin
de straf in overeenstemming met de misdaad die hij pleegt, of wordt dus volgens
de Sharia (godsdienstige maatschappelijke en sociale richtlijnen) veroordeeld
om de schade voluit te herstellen.
Het
Socialisme en de democratie:
Gedurende de 20ste eeuw zal het Socialisme in Europa, op grond van meer ontwikkeling bij
de burgerij, vaste voet aan de grond krijgen, en onder impuls van het naziregime in de tweede helft der 20ste eeuw
een versnelde opmars te kennen. Hiermee krijgen de democratische
rechten van de
meerderheid en het volk een duidelijke vorm, rechten die uiteindelijk haaks
staan op de machten der edelen en koningen.
De rechten die tot voor de
tweedewereldoorlog slechts een privilege bleken te zijn van de Kerk en de Adel,
werden onder het Duitse gezag van het Nazi regime verschoven naar de burgerij
met duidelijke nadruk op de werkende massa en de arbeidersklasse.
Vooral de landen waar Kerk
of Adel een impact hebben op de politiek, lopen achter op de daadwerkelijke
toepassing en erkenning van de rechten van de burgerij, terwijl een
schimmenspel van hun regeringen de indruk moeten wekken dat de burgers
democratische rechten hebben.
De macht van
het kapitalisme:
Voor geld dans de
duivel nog wel,
en voor geld is alles te koop, althans is de westerse wereld wel te verstaan.
Geld wist alle onrecht weg en zelfs de Kerk liet zich door macht en geld
verleiden en stapelde fortuinen op van goedgelovigen die dachten daarmee de
eeuwige zaligheid te kopen. De idealist van vandaag is morgen te koop, en gooit
voor geld zijn idealen over boord.
Sociale degradaties van
onze soort, die niet geduld of aanvaard zijn in betere en stabielere
maatschappijen, werden van in de oertijden als parias verstoten en moesten zich
in de meest onherbergzame gebieden en het extreem koude noorden terugtrekken.
Zij weerspiegelen dun gebrek aan sociaal inzicht door hun strijd om macht,
glitter en glorie, die hun sociaal onvermogen moeten te verbergen.
De Arische ontwikkeling getekend door de Arische ziekte of psychopathische geldgier, die vooral vertoond wordt in de eerste goddienstige
ontwikkelingen der Ariërs, het Hindoeïsme, tonen ons de goden zoals de godin S'rî
Lakshmî, de schepper Brahma, de twee meest aanbeden goden Vishnu en Shiva. Ganesh
met het olifantenhoofd staat voor kennis en wijsheid, en wordt gezien als de
zoon van Shiva en Parvati. Opvallen is bij de voorstellingen van deze goden net
zoals bij de voorstellingen van Arische edelen en koningen in de Hindoe cultuur,
de hoeveelheid aan sierraden waarin zij zich tooien.
Jodendom en de Bijbel vertonen deze kenmerken door de eisen die hun god aan Mozes zou gesteld
hebben, en ons een god tonen die tot in de kleinste detailles beveelt uit welke
kostbare materialen de ark des verbonds vervaardigd moest worden.
Westerse adel toont ons dezelfde kenmerken van schraapzucht, terwijl hier net zoals
bij andere Arische ontwikkelingen de rechten van de eerst geborenen
uitzonderlijke voorrechten inhouden biedt die er voor moeten, zorgen dat naam
rijkdom en kapitaal bijeen blijft en niet vergaat.
Depsychopathische geldgier leidt in de westerse wereld, waar het
individualisme en de behoefte om individueel aanvaart of verkozen te worden
boven de concurrenten, tot onrecht en criminaliteit. Geld en macht staan
hierdoor centraal daar waar de eigen persoonlijkheid en karakter het positieve
imago niet kunnen onderhouden, en de eigen intelligentie niet in staat is om
tot een stabiele positie in de maatschappij te komen. Met geld vul men zo de
leemten die men persoonlijk niet in kan vullen.
De 21ste
eeuw, val van het westerse kapitalisme.
Migraties:
De ontwikkelingskloof tussen zuidwestelijk en noordoostelijk
Europa is zodanig extreem hoog dat gelijkschakeling alleen maar kan leiden tot
een totale sociaalmaatschappelijke degradatie van het Europese continent. Dat
industrie en economie hieronder te lijden heeft is onvermijdelijk, en catastrofaal
doch gelijktijdig onomkeerbaar voor de Europese industrie die de hete adem van
de opkomende Aziatische economie in de nek voelt.
De stroom van migranten
uit Maghreb landen heeft een minder nefaste impact, doch biedt een tweede probleem dat zeker
zo groot is, namelijk de tegenstellingen tussen christendom dat een irreële
verdraagzaamheid predikt en zelfverweer afzweert en de Islam die het natuurlijke
en logische recht op zelfverdediging, zonodig met geweld, predikt en
aanmoedigt, twee dogmatische opvattingen die haaks opeen staan.
De opkomende stroom van
migraties uit het Middenoosten vormt door de aanwezigheid van Arabische
stammen die door de eeuwen heen op voet van oorlogen met hun buren leefden en
hun extremisme, een ander probleem en bedreiging die echter ten onrechte aan de
islam wordt gekoppeld, terwijl de Arabische wereld een extreem patriarchaal
karakter vertoont met een haast totale onverdraagzaamheid naar de rechtloze
vrouw. Ook hier ligt het doorsnee ontwikkelingsniveau beneden het westerse
peil, en is dergelijke migratie een stap verder naar de totale degradatie van
west Europa.
Nefaste en
dictatoriale impact van Europa:
Open grenzen beperkt veiligheid in gebieden en deelstaten
en geeft een gebrek aan politionele mogelijkheden. De moderne technologie en
het gebruik van kentekenerkenning moeten, dit probleem uiteindelijk oplossen,
doch is dergelijke oplossing wel een oplossing? Men mag niet vergeten dat de
massale aanwending van camerabewaking ook een prijskaartje heeft dat door de burger
betaald moet worden. Dat uiteindelijk de criminelen bendes rekening gaan houden
met het feit dat zij nooit opeenvolgende criminele acties mogen uitvoeren
gesteunde door voertuigen met steeds eenzelfde kenteken, lijkt me logisch.
De interne politiek wordt ook al door Europa mee gestuurd en zelfs beperkt naar Europese
maat, terwijl hierdoor de interne politiek aan de lokale belangen voorbijgaan
en niet voldoen aan democratische wensen, noden en rechten van een lokale
bevolking.
Het westerse kapitalisme en de adel plegen
zelfmoord. Zij
slepen echter de welstand van de bevolking met zich mee de diepte in.
Spilzucht die onder staatswaarborgen met het oog op tewerkstelling en vooruitgang,
en door banken via krediet verlening werd aangewakkerd, heeft uiteindelijk via
tweede inkomens en hogere opleidingen geleid tot goede koopkracht bij
tweeverdieners en hoger geschoolden, wat uiteindelijk uitmondde in hoger
inkomsten voor de staat en de industrie, terwijl onderzoeken en in dienst name
van nieuwe technologieën de concurrentie op dreef.
Aziatische landen werden vooral door oorlogen om strategische belangen onder de voet
gelopen en werden zo gedwongen aan de wedren voor technologische vooruitgang
deel te nemen, doch een belangrijk deel der Aziaten behoort tot de nestvormers voor wie door nestinstinct het
gemeenschapsbelang voorrang heeft op het persoonlijke welzijn. Hierdoor vormen
deze nestvormers een onuitputtelijke bron met grenzeloze en onderlinge solidariteit
die hun industrie een onvoorstelbare slagkracht geeft. Het tweede deel der
vastelandbevolking bestaat uit solitairen die van nature door hun solitair zijn,
zich aansluiten bij elke gemeenschap die hen overheerst, op voorwaarde dat deze
gemeenschap geen bedreiging vormt. Deze volgzame en hardwerkende solitairen
vormen hiermee een belangrijke schakel en kracht in de Oost Aziatische economie,
industrie en samenleving, en maken van de Oost Aziatische concurrentie een
ernstige bedreiging voor de westerse economie en industrie.
De obstakels voor de
westerse industrie en economie worden extra aangevuld door het debiele beleid
van de Europese regeringen, die in hun ijver om Europa tot een geheel te vormen,
en zo een derde wereldoorlog in de toekomst te voorkomen, in hun haast de
mogelijkheden of ongelijkheden en obstakels van de diverse deelstaten niet
onder de loep namen. Er werd een Europese Unie uit de grond gestampt bestaande uit Staten
die vaak geen enkele overeenkomst vertonen en onmogelijk aaneen te koppelen
zijn. De verscheidenheden op monetair, economisch, sociaal, maatschappelijk en
ontwikkelingsniveau is echter van dien aard dat een koppeling tussen de diverse
deelstaten op voorhand gedoemd was.
Een paleizen
vol parasieten contra democratie:
Hiërarchieën zijn een gevolg van de drang om te
overheersen, een direct gevolg van individualisme dat ook waarneembaar is bij
zoogdieren zoals de Gorilla, Wolven en vele aanverwanten van de huishond.
Hiërarchieën ontstaan door dat de sterkste de leiding neemt en de anderen
onderwerpt terwijl de onderworpenen op hun beurt weer zwakkeren aan zich gaan
onderwerpen, wat maakt dat de opbouw van hiërarchieën slechts tot stand komen
via een vorm van directe agressie.
Monarchieën behoren tot een der meest extreme
hiërarchische vormen, en zijn een directe weerspiegeling van onvermogen om
menswaardig en beschaaft een plaats op grond van eigen persoonlijkheid in de
maatschappij in te nemen. Elke monarchie is perslot onts