De voltallige regering Di Rupo neemt ons in de maling!
Het federale begrotingsakkoord en waaraan niet
of onvoldoende werd gedacht:
Bevriezen van
alle tegemoetkomingen aan hoge inkomens, en extra lastenverlaging voor gezinnen
met een laag inkomen en minstens een voltijdse werkkracht, moet de
werkaanvaarding aanwakkeren.
Aandeel in
medische zorgen voor hoge inkomens tot de leeftijd van 65 verminderen, en wel
oplopend voor gezinnen of personen, vanaf 500/maand per persoon, bij een
forfaitaire gezinsvrijstelling van 1000/maand per gezin of alleenwonende ouder
dan 21.
Alleenwonende
jonger dan 21, die niet op gerechtelijk bevel het ouderlijke huis verlieten of
niet ontvoogd werden, enalleen gaan
wonen, kunnen hiervan dus niet genieten.
Minimum
pensioenen moeten opgetrokken worden naar 2000/maand per gepensioneerd
gezinshoofd met partner ten laste, te verhogen met 500/maand per kind of
bijkomende persoon ten lasten.
Tegemoetkoming
en tussenkomsten door sociale of medische diensten moeten omgekeerd evenredig
met hun inkomsten verminderd worden voor die personen die meer dan 2000/maand
of gezinnen 1000/maand forfaitaire, vermeerderd met meer dan 1000/per
gezinslid ten laste inkomen hebben. Begin index 2013. Tegemoetkomingen voor
mindervalide uitgezonderd.
Het moet
duidelijk zijn dat men niet de lage- of minimumlonen uit arbeid moet viseren om
de economische problematiek aan te pakken. Het is uiteindelijk deze grote groep
in de samenleving die de economie rendabel moet houden, en dus over een gezonde
koopkracht moet beschikken.
Tegemoetkoming
aan gezinnen of personen die arbeidsgeschikt zijn en niet werken moet grondig
beperkt worden in tijd om nadien tot het strikte minimum herleid te worden.
Tegemoetkomingen aan arbeidsgeschikte zonder betrekking, moet aangevuld worden
met verplichte dienstverlening aan de gemeenschap.
De effectieve
besparingen betekenen ook indirecte beknottingen van inkomens, waardoor de massa
van laag en middelbaar geschoolden er
onrechtstreeks het zwaarst onder zullen leiden.
De extreem hoge inkomens werden gespaard, de middenklasse
krijgt hierdoor de klappen te verwerken, doch vormt een belangrijk deel der bevolking,
die door ruimer inkomen het leeuwendeel der consumptie voor hun rekening nemen,
en dus ook de tewerkstelling in onze bedrijven en de economie onderhouden,
waardoor ook de lagere arbeidsklasse een groot deel van tewerkstelling en
verbonden koopkracht verliest, wat de economie weer verder aantast.
De
Europese gemeenschap, nut of last?
Ook Belgische
Eurocraten worden nauwelijks of niet belast terwijl zij zich, zoals Karel De
Gucht (Open VLD) ons openlijk demonstreerde, zich niet schamen om zich openlijk
te verzetten tegen inzage door de fiscus.
Als men
bedenkt dat een Europarlementariër of ambtenaar nagenoeg het dubbele van een
federale ambtenaar verdiend, terwijl de federale topambtenaar een maandloon
ontvangt van 5 a 6 maanden minimumloon voor een arbeider, betekend dit dat een
ambtenaar van de Europese regering tot ongeveer maandelijks een jaarloon van
een arbeider op kan strijken.
Men mag zich
de vraag gaan stellen of de Europese unie niet gecreëerd werd om vriendjes een
gouden loon te geven in plaats van het bewerken van het nut voor de bevolking
van Europa, een bedenking die vooral zin heeft indien we vaststellen dat de
resultaten van de unie een catastrofe voor de Europese economie en de bevolking
betekent.
De gemeenschap
heeft het nadeel voor de bevolking dat de politiek minder dan ooit buiten de
invloed van de bevolking ligt en daarmee ver verwijdert is van de beoogde
democratie, en de bevolking alle inspraak dreigt te verspelen.