Opgelet Schouppe op kemeljacht! Puinhoop bij ABX kost NMBS 1,847
miljard euro (De morgen
22/10/08)
Het was niet 650 miljoen
euro, en ook niet anderhalf miljard euro. De financiële put van ABX bij de
nationale spoorwegmaatschappij bedraagt 1,847,1 miljoen euro.
Terwijl de omvang van het
ABX-debacle zichtbaar wordt, verhoogt staatssecretaris Etienne Schouppe
(CD&V) zijn greep op het NMBS-management. Er is nog een selectieprocedure
met acht kandidaten aan de gang, maar zijn ex-rechterhand Marleen Verdonck is
volgens interne NMBS-documenten nu al 'generaal manager' van de dienst
patrimonium.
In maart eiste Herman De
Croo (Open Vld) een parlementaire onderzoekscommissie voor ABX. Het
vrachtwagenbedrijf waar de NMBS jarenlang honderden miljoenen euro's in had
geïnvesteerd, was in 2006 voor een prikje verkocht aan de Britse
durfkapitaalgroep 3i: 80 miljoen euro. Twee jaar later bleek 3i in het Deense
DSV een overnemer te hebben gevonden die er 750 miljoen euro voor wou
neertellen. En dat terwijl de NMBS zelf 1,5 miljard euro in ABX had gestopt,
aldus De Croo.
Wet Schouppe vanaf 1 september 2011, deze keer een bok geschoten.
(De motorSite.be door Bart
De Schampheleire | 20 jun 2011)
Op maandag 20 juni verscheen
in het Belgisch Staatsblad het Koninklijk besluit ter bevordering van de
veiligheid van de motorrijders, een KB dat er kwam op initiatief van
staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe en dat op 1 september 2011 in
voege gaat. Dit verandert er concreet voor wie zich met een motor op de
Belgische openbare weg begeeft.
1)
Filefilteren:
Filefilteren is vanaf 1
september toegestaan op voorwaarde dat de motorrijder niet sneller dan vijftig
kilometer per uur rijdt en het snelheidsverschil met de andere voertuigen die
hij passeert niet groter is dan twintig kilometer per uur. Motorrijders die
tussen de traag rijdende of stilstaande rijen autos door willen rijden moet
daarvoor de ruimte tussen de twee meest linkse rijstroken gebruiken.
2) Parkeren
op het trottoir
Binnen de bebouwde kom mogen
motorfietsen op het trottoir en op de verhoogde berm worden geparkeerd, op
voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet hinderen en een begaanbare
strook van minstens 1,50 meter vrij laten.
Mr Schouppe
schijnt niet te weten dat er haast nooit een voetpad of berm is van meer dan
1,5m, waardoor deze regeling haast nergens toepasselijk is, en dus nagenoeg
zinloos.
3) Transport
van kinderen op de motor
Vanaf 1 september mogen
kinderen vanaf acht jaar op om het even welke motor als passagier worden
meegenomen. Kinderen tussen drie en acht jaar mogen als passagier enkel plaats
nemen op een 125cc tweewieler die voorzien is van een speciaal kinderzitje.
Kinderen jonger dan drie jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets.
Kinderen
mogen onder de 3 jaar niet naar de kleuterklas gevoerd worden per motorfiets,
dus ook niet indien de moterfiets of scooter tot klas A, max. minder dan 25Km/h
behoort?
4)
Beschermende kledij
De verplichting voor
motorrijders om een valhelm te dragen wordt uitgebreid en omschreven als de
verplichting om beschermende kledij te dragen. Naast een valhelm bestaat die
beschermende kledij uit handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange
broek of overall. Het schoeisel, laarzen of bottines moet de enkels beschermen.
Uit
welk materiaal moet deze kleding vervaardigd zijn? Geld
dit ook voor kinderen die naar school worden gebracht? Geld dit ook op
scooters? Ook op toermotors? Weet Etienne
Schouppe wat een motor is? Kent hij de
bepalingen van veilige motorkleding? Weet hij uit welk materiaal
veiligheidkleding voor race, sport en supersport motoren wordt vervaardigd?
En
wat is de meerwaarde die zijn wet biedt op het gebied van veiligheid?
5) Busbanen
Motoren mogen vanaf 1
september op de busbaan rijden.
Opgelet daar is Schouppe weer, doch nu met een
machinegeweer!
'Zeker in 275
Vlaamse gemeenten voorakkoorden gesloten'
Bedenk dat
CD&V overal en alom in het verleden bij regeringen en besturen de toon
aangaf.
(Knack - dinsdag
25 september 2012 om 17u29)
Etienne Schouppe (CD&V) schat dat er "in zeker 275
Vlaamse gemeenten" voorakkoorden zijn gesloten.
"Je kan er gif op innemen dat er
in ten minste 250 en mijn persoonlijke inschatting is zeker 275 van de 308
Vlaamse gemeenten nu al voorakkoorden zijn gemaakt". Dat zegt CD&V'er
Etienne Schouppe in een interview met de nieuwssite Apache.
Schouppe
was zes jaar geleden als politiek secretaris van CD&V nauw betrokken bij de
lijstvorming en wordt nu "aangesproken om behulpzaam te zijn", ook
bij het maken van voorakkoorden. "Als partij sturen we er zelf niet op
aan, maar we weten natuurlijk dat het gebeurt. Door iedereen. Het is een grote
huichelarij hoe politici voor televisie verklaren dat ze voorakkoorden niet
correct vinden", zegt Schouppe.
Of
er voorakkoorden tegen de N-VA gesloten worden? "Als dat al zo
zou zijn, dan is dat omdat ze het zelf hebben gezocht",Schouppe zegt
Schouppe. "Op de plaatsen waar ik weet heb dat mensen van Open Vld,
CD&V of sp.a zijn overgestapt, zie ik geen coalities met N-VA tot stand
komen. Wat wil je ook? Met 36 procent in de peilingen moet je geen calimero
meer spelen".
Hoe
de spanning tussen CD&V en N-VA na 14 oktober evolueert, zal afhangen van
de conclusies die uit de gemeenteraadsverkiezingen worden getrokken, zegt
Schouppe. "Als N-VA niet de grote dooddoener blijkt te worden, dan zal de
spanning zakken. Anders wordt het een kwestie van overleven". (Belga/SD)
Uit het relaas van Schouppe kan men
uitmaken dat er voorakkoorden werden en worden gesloten, doch zijn partij zetelt
haast altijd in de regeringen, wat de veronderstelling rechtvaardigt dat het
specifiek zijn partij is die via voorakkoorden de beste positie wist te
behouden. Er zijn slechts drie partijen die voor dergelijke afspraken in het
brandpunt staan, namelijk de drie klassieke grote partijen, CD&V, Open VLD
en Sp-a. Ook het verloop van de laatste regeervorming net zoals het cordon
sanitaire bewijzen het bestaan van voorakkoorden. Het is trouwens geen geheim
dat de klassieke partijen streven naar onderlinge samenwerking om NV-A uit te
sluiten, net zoals bij de federale regeringsvorming.
|