Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
09-08-2015
Zwaar motorongeval in Waaslandhaven
We starten met een pas binnengelopen bericht.
Bij een zwaar ongeval op de Sint-Antoniusweg in Kallo is één dode gevallen.
Een motorrijder uit het Brusselse verloor om een nog onbekende reden de controle over het stuur.
Hij reed rechtdoor over een rotonde en overleed ter plaatse.
Hij was samen met een twintigtal andere motorrijders op pad in de Waaslandhaven.
Bij het ongeval waren geen andere voertuigen betrokken.
Er is een verkeersdeskundige ter plaatse gekomen om de omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
Doodgeschoten verpleegster stuurde motorbende op ex af
Volgens de eerste ex-vrouw van John F., de man die wordt verdacht van het neerschieten van de Nederlandse verpleegster Linda van der Giesen, zou het slachtoffer leden van de beruchte motorclub Satudarah op de verdachte hebben afgestuurd. Een lid van motorbende Satudarah toont zijn tatoeage: "God forgives, Satudarah don't".
John F. zou, na de bedreigingen, een tijdlang ondergedoken hebben gezeten.
Dat zei zijn eerste ex-vrouw Bianca woensdagavond in een interview met het tv-programma Hart van Nederland.
De bedreigingen aan het adres van de verdachte zouden volgens haar de reden zijn dat hij een vuurwapen had aangeschaft.
De ex-vrouw zegt ook dat de laatste vriendin van de verdachte zou hebben samengespannen met Linda om hem te bedreigen, nadat Linda belastende informatie over John F. had gedeeld met de ex-vriendin.
Daarop besloot die ex-vriendin dat John F. de zoon die hij met haar heeft niet meer mocht zien.
Volgens Bianca ging daar het conflict tussen Linda en de verdachte om.
Tussen Linda en John F. was sprake van een 'complexe relatie', die een maand voor het incident op de klippen liep.
Over en weer zijn aangiftes en meldingen gedaan, zo werd woensdag op een persconferentie bekendgemaakt.
Volgens de politie hebben verschillende exen aangifte tegen de verdachte gedaan.
Linda van der Giesen overleed nadat ze werd neegeschoten op de parkeerplaats van het TweeSteden ziekenhuis in de gemeente Waalwijk (Noord-Brabant) maandag.
Ze laat een zoontje van vier achter.
De 28-jarige vrouw uit Zevenbergen werkte als verpleegkundige op de afdeling plastische chirurgie.
Van der Giesen kwam net als de hoofdverdachte uit Zevenbergen.
Cafébaas Peter Verschraegen (36) uit Zelzate is zondagnacht (16 aug) om het leven gekomen bij een zwaar ongeval met zijn motor op de N49 in Zelzate.
Verschraegen, die samen met zijn vrouw Bianca Scheepers achter de toog stond van café Markt 19, reed in op een bestelwagen.
Het zware ongeval gebeurde om 2.55 uur aan het op- en afrittencomplex van de N49 ter hoogte van Zelzate-Oost.
Peter Verschraegen reed er met zijn BMW S1000 RR achteraan in op de bestelwagen van een koppel van 67 en 68 jaar oud uit Eeklo.
De hulpdiensten waren onmiddellijk ter plaatse, maar voor de 36-jarige motard kon geen hulp meer baten. Hij overleed ter plaatse.
Het koppel liep lichte verwondingen op. Het is voorlopig nog onduidelijk wat er precies is gebeurd.
Het parket van Oost-Vlaanderen was gisteren erg karig met commentaar. Het stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse om de precieze omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
"De motorfiets werd in beslag genomen en het slachtoffer is overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis in Gent", klinkt het.
Of overdreven snelheid of alcohol het ongeval veroorzaakt hebben, was nog niet duidelijk.
Samen met zijn vrouw Bianca had Peter nog maar sinds 1 januari van dit jaar het café Markt 19 op de Grote Markt in Zelzate overgenomen.
Zij stond achter de toog en hij kwam na zijn uren - Peter werkte bij een chemisch bedrijf in Gent - altijd een handje toesteken.
Het koppel wilde het teloorgegane café een nieuw elan geven.
Burgemeester Frank Bruggeman kwam er graag en vaak over de vloer en leerde Peter de voorbije maanden ook beter kennen.
"Hij was een aanwinst voor de Grote Markt", bewierookt de burgemeester Peter.
"Hij dacht na over de toekomst van de Grote Markt, wilde de problemen in Zelzate oplossen.
Het is doodzonde dat hij er niet meer is. Hij zal gemist worden."
Zijn vrouw Bianca was gisteren bijzonder aangeslagen door het nieuws.
"Het is verschrikkelijk", reageert ze. "Ik heb deze morgen alleen maar vernomen dat hij overleden is. Ik weet nu nog altijd niet wat er gebeurd is", snikt ze.
Bianca kreeg gisteren gelukkig heel wat steun van haar broer Mario. Hij begrijpt ook niet hoe het ongeval kon gebeuren.
"Peter was nochtans een erg ervaren rijder. Vroeger reed hij zelfs op circuits", zegt Mario.
Een goeie vriend en stamgast van de '19' is er ook het hart van in.
"Ik ken Peter al vele jaren", zegt hij. "We gingen normaal over twee weken een weekendje naar Amsterdam.
Ik ben er nog nooit geweest, hij zou me rondleiden. Ik heb het nieuws vanmorgen vernomen via een sms-bericht.
Ik kan het nog altijd niet geloven, hij was nog zo jong."
Helft Belgische motorrijders niet verzekerd voor lichamelijke schade
Minder dan de helft van de Belgische motorrijders is voldoende verzekerd voor lichamelijke letsels bij een ongeval in fout of bij een eigen val.
Dat meldt verzekeraar Ethias.
"Dit is een onrustwekkend laag cijfer als men weet dat motorrijders een kwetsbare groep blijven in het verkeer", zo luidt het.
Ethias analyseerde 38.000 verzekeringspolissen en stelde vast dat slechts 47 procent verzekerd is voor lichamelijke letsels bij een ongeval in fout of bij een eigen val.
Volgens de verzekeraar sluiten de meeste motorrijders de wettelijk verplichte BA-verzekering meestal wel af, maar die dekt eventuele lichamelijke letsels niet.
Cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) begin maart wijzen op een stijging van het aantal ernstige ongevallen waarbij ten minste één motorrijder betrokken is.
In 2011 vielen 114 doden bij ongevallen met motoren, wat neerkomt op 14,8 procent van alle verkeersdoden.
Zowat 700 motorrijders raakten zwaargewond.
"Meestal gaat het om ongevallen waarbij de motorrijder zelf ten val komt", aldus Ethias.
"En als hij onvoldoende verzekerd is, zal hij zelf alle gevolgen moeten dragen in geval van lichamelijke letsels."
Leden van de Antwerpse Joodse gemeenschap zijn al langer bekend met Hatzoloh, de religieuze spoeddienst. Anderen hebben ze misschien ook al zien rondrijden op hun bekende rode scooters maar weten niet wie of wat Hatzoloh is. Joods Actueel had een gesprek met Shmulie (Samuel) Markowitz, hoofdcoördinator van de organisatie.
Hatzoloh is het Hebreeuwse woord voor redding. Het concept van Hatzoloh is eenvoudig, een kleine groep vrijwilligers staat in voor de dienst eerste zorgen bij ongevallen.
Het idee zag in 1978 het levenslicht in New York. De religieuze jood, Hershl Weber was op straat getuige van hoe iemand in elkaar zakte.
De omstaanders wisten niet wat doen en verwittigden de hulpdiensten.
Toen de ambulance ter plaatse kwam (wat ettelijke minuten duurde) bleek de man overleden.(Uit ons archief, januari 2008)
Waarom geen interne dienst in de joodse gemeenschap organiseren van mensen die de eerste zorgen toedienen in de vaak cruciale momenten voor de ambulance aankomt dacht Weber bij zichzelf.
En zo werd het idee van Hatzoloh geboren, een spoeddienst die binnen enkele ogenblikken ter plaatse is, en door effectieve communicatie met de hulpdiensten, de patiënt kan helpen bijstaan.
De organisatie is uitgegroeid tot een officiële spoeddienst van vrijwilligers en telt in New York zon 1.500 leden, een tiental ambulances en zelfs een helikopter.
Het is de grootste vrijwillige spoeddienst ter wereld.
Het duurde niet lang of andere Joodse gemeenschappen namen het idee over.
Vandaag vindt men dan ook lokale Hatzoloh diensten in alle steden met een Joodse aanwezigheid zoals L.A., Londen, Zurich, Johannesburg en ook Antwerpen.
De Antwerpse tak van Hatzoloh zag het levenslicht in 2001.
De Joodse gemeenschap stond aanvankelijk sceptisch tegenover het idee vertelt Shmulie Markowitz, een van de drie hoofdverantwoordelijken van Hatzoloh Antwerpen,
maar vandaag heeft elk Joods huishouden in Antwerpen ons telefoonnummer bij de hand.
Zon 100 maandelijkse interventies bewijzen het nut van deze dienst.
Zero Motorcycles levert motorfietsen met aanpasbare opties voor politie en beveiligingsdiensten, deze voldoen aan de specifieke vereisten bij een groot aantal patrouilletoepassingen.
Deze nieuwe motorfietsen kunnen zowel op de openbare weg als in terrein patrouilleren en hebben daarom voor politiekorpsen en beveiligingsdiensten unieke pluspunten vergeleken met machines met verbrandingsmotor.
De 100% elektrische aandrijving is vrijwel g...eruisloos en ontwikkelt geen uitlaatgassen en nauwelijks warmte.
Het volledige aandrijfkoppel is onmiddellijk vanuit stilstand beschikbaar en de machines zijn heel gemakkelijk te manoeuvreren.
Dankzij 'brandstofkosten' van slechts 0,01/km en de onderhoudsvrije aandrijflijn kan een groep motorfietsen van Zero Motorcycles uw organisatie geld besparen, terwijl u hiermee bovendien tactisch in het voordeel bent.
Onderhoudsvrij aandrijfsysteem Lange levensduur van motorfietsaccupakket Topsnelheid van 158 km/u Maximale actieradius van 286 km per oplaadbeurt Regeneratief remmen Opties voor gebruik op openbare wegen of in terrein
De lokale politiezone Rupel pakt als eerste van het land uit met twee elektrische politiemotoren.
De motoren zijn van Amerikaanse makelij en dragen de naam Zero DS.
We hebben eerst op de Europese markt gezocht, maar voorlopig kunnen die modellen niet op tegen deze Amerikaanse motoren.
De batterij is goed voor 224 kilometer patrouilleren, als er niet op de snelweg gereden wordt.
De batterij slaat immers de energie die vrij komt bij het remmen opnieuw op, legt commissaris Peter Van den Abbeele uit.
De motor haalt met gemak 160 kilometer per uur en gaat van 0 naar 100 kilometer per uur in amper vijf seconden.
Als je het vergelijkt met gewone motoren, dan heeft deze elektrische motor een vermogen tussen 850 en 1.000 cc.
Het bijladen van de batterij voor 90% kan op een uurtje gebeuren.
We gaan nog snelopladers kopen zodat, indien nodig, het bijtanken in amper tien minuten kan gebeuren, zegt Van den Abbeele.
Een 49-jarige man uit Zeebrugge is afgelopen nacht om het leven gekomen na een bijzonder zwaar ongeval op een landelijke weg in Meetkerke.
Hij reed op zijn motor rechtdoor aan een kruispunt waar in het midden een kapelletje stond.
Hij reed dwars door het gebouwtje dat half instortte. De brandweer had liefst 4 uur werk om alle brokstukken op te ruimen en het kapelletje te stutten.
"Omdat het om een beschermd monument gaat moeten we ons nu eerst informeren wat te doen", zegt burgemeester Alain De Vlieghe.
Het ongeval gebeurde rond middernacht aan het kapelletje op het kruispunt van de Molenweg en de Mareweg in Meetkerke (Zuienkerke).
Het slachtoffer reed met zijn motor op de Molenweg komende uit de richting van de Oostendse Steenweg en reed allicht met hoge snelheid in op het kapelletje op het kruispunt aan het einde van het rechte stuk van de Molenweg.
Er waren geen remsporen te vinden vlak vóór de kapel. De klap moet enorm geweest zijn.
De motor lag tussen de brokstukken in de kapel die gedeeltelijk instortte. Het slachtoffer overleed ter plaatse.
Toen de hulpdiensten arriveerden konden ze enkel nog maar de dood van de motorrijder vaststellen.
Het Brugse parket stelde een verkeersdeskundige aan die vaststelde dat het ongeval te wijten was aan een te hoge snelheid.
Na het ongeval blijft van de kapel enkel nog een puinhoop over.
Humanoïde bikerrobot van Yamaha kan helemaal alleen moto rijden
Motorfabrikant Yamaha stelt op de Tokyo Motor Show een robot voor die helemaal autonoom een moto kan besturen.
In een promofilmpje is te zien hoe de Motobot inderdaad zelf aan de hendels draait en stuurt.
Een begeleidend stemmetje zegt dat de robot nog veel moet leren, maar dat "hij gemaakt is om ons te overtreffen".
De lui van techsite Gizmodo zien de robot al Robocopgewijs snelheidsovertreders achternazitten op de snelweg, zonder dat een agent daarbij zijn leven moet wagen.
Het doel van Yamaha spreekt een beetje minder tot de verbeelding.
De fabrikant wil de robot uiteindelijk sneller dan 200 kilometer per uur laten rijden op consumentenmodellen zonder extra aanpassingen.
De resultaten van die tests moeten dan dienen om de veiligheid en het comfort van bestuurders te verbeteren.
Waar vind je in Nederland als motorrijder nog die sensatie van pure vrijheid?
In de lucht zou je denken, maar daar is nog niet echt een haalbare oplossing voor bedacht.
Dan gaan we toch het water op, met de Gibbs Biski.
Want ligt Nederland ook niet vol met bochtige waterwegen?
Hoe zou het zijn wanneer je toerend door Nederland geen rekening hoeft te houden met asfalt?
Wanneer je als een commando in een rechte lijn van A naar B kunt rijden zonder rekening te houden met kanalen..., sloten en zelfs meren?
Dat moet pas echt een gevoel van vrijheid geven. Sterker: het zou motorrijden zoals we nu kennen zelfs ontwrichten.
De Gibbs Biski is een fascinerend ding.
Met deze mix van een motorscooter en een jetski maakt het niet uit wanneer je rijdend van A naar B ineens voor een waterweg staat.
Het is gewoon een kwestie van gasgeven en doorgaan. De Gibbs amfibiemotor, in Australië inmiddels straat legaal verklaard, heeft een tweecilinder blok van 55pk.
De topsnelheid op de weg bedraagt 129 km/u, op het water 60 km/u.
In watermodus trekt de Biski het achterwiel in en wordt de aandrijving overgenomen door een waterjet.
Ook het voorwiel wordt dan vastgezet. Het inschakelen van de watermodus duurt zon vijf seconden.
De Gibbs Biski weegt inclusief alle vloeistoffen 228 kilo en is daarmee slechts negen kilo zwaarder dan bijvoorbeeld een Yamaha TMax.
In het water lijkt de Biski behoorlijk stabiel.
Je kunt er zonder dat de Biski omkukelt opklimmen wanneer je door een scherpe stuuractie in het water bent beland.
Als we de video moeten geloven, is het stuurgedrag op de vaste wal lang niet zo enerverend als op het water.
Zo te zien heeft de Biski een nogal zeer beperkte grondspeling.
De prijs van de Gibbs Biskji is nog niet bekend.
Voor Nederland is er wel een importeur: Quadski Benelux uit Assen.
Verkleed als kerstman of kerstvrouw hebben 340 mensen op 286 Harley-Davidsons een rit gemaakt door de straten van Brussel die eindigde op de kerstmarkt.
Daar deelden de motorrijders snoep en cadeautjes uit aan de kinderen.
De motorrit vertrok in de Notelaarstraat in Schaarbeek en liep langs het shoppingcenter van Woluwe, het Jubelpark en de Wetstraat. Eindigen deden ze op de kerstmarkt in het centrum van Brussel.
"Dit jaar hadden we een recordaantal deelnemers, het was een echt succes", zei woordvoerder Eric Bosman. "Het was de eerste keer dat we geen toestemming hadden gevraagd aan de stad Brussel of aan de politie en er heeft zich geen enkel ongeval voorgedaan."
Bosman merkte op dat er minder volk was op de kerstmarkt dan de vorige jaren. "Maar we zijn er erg warm ontvangen. Dit defilé is een manier om het imago van 'bad boys' te veranderen dat Harley-motorrijders soms hebben."
Kersverse bruid overleden na aanrijding met motorrijder
Een jonge Franse bruid is vandaag in het ziekenhuis overleden na een zwaar ongeval op de Elisabethlaan in Brugge.
De vrouw uit de stad Dieppe werd omstreeks kwart voor elf deze morgen van de weg gemaaid op een zebrapad door een 20-jarige motorrijder uit Knokke-Heist.
Ze stak samen met haar 26-jarige man over op een zebrapad toen een Lijnbus stopte om de twee over te laten.
De motorrijder had niet gezien dat er twee mensen overstaken en reed frontaal op de vrouw in.
De 25-jarige Laureen Q. werd vijftien meter verder geslingerd en werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
Haar kersverse echtgenoot zag alles gebeuren.
In het AZ St. Jan in Brugge bezweek ze aan haar verwondingen.
Het echtpaar zou nog maar twee dagen getrouwd geweest zijn en was op huwelijksreis in Brugge.
De motorrijder raakte lichtgewond.
Het parket van West-Vlaanderen afdeling Brugge stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse om de precieze omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
Sinds de oprichting in het jaar 1990 werd Akrapovič snel een toonaangevende fabrikant van premium uitlaatsystemen,
maar dat ze ook nog andere talenten bezitten blijkt uit deze Full Moon Custom Show Bike.
De tweewieler van Akrapovič is niet meteen het type motor waarop je een dik gat van iemand van The Hells Angels zou zien opzitten,
want qua design heeft het weg van een toestel uit één van de Marvel films.
Akrapovič zegt dat je de bike moet zien als één grote uitlaat, voorzien van een 30-inch voorwiel.
De 1,5-liter S&S Knucklehead V-Twin heeft dan ook een uitlaat die een integraal onderdeel vormt met het plaatwerk van de motor.
Dit futuristisch pareltje heeft de naam Full Moon gekregen, vanwege het voorwiel dat compleet dicht is en hierdoor op een volle maan lijkt.
Ondanks dat er 800 manuren zijn ingestoken, is de motor niet te koop voor één of andere excentrieke miljonair maar zal het de wereld rondreizen om tentoongesteld te worden.
Nadat het aantal ongevallen de afgelopen dagen op de oprit A29 niet meer op één hand waren te tellen was het vanmiddagopnieuw raak. Een ambulance werd om tien over half twee met spoed gealarmeerd voor een ongeluk op de oprit vanaf de Kilweg.
In dezelfde bocht als waar afgelopen dagen meerdere ongevallen plaatsvonden, was deze keer een motor betrokken.
Het bergingsbedrijf dat de beschadigde voertuigen de afgelopen dagen heeft opgehaald lietvanmiddag weten dat er opnieuw zou gaan worden geasfalteerd. De oprit is hiervoor langere tijd afgesloten.
De beschadigde motor is ook in dit geval afgevoerd.
Of en wat voor letsel de bestuurder heeft opgelopen is niet bekend.
Maandagavond is op de Brugsesteenweg in Kuurne een dodelijk verkeersslachtoffer gevallen bij een ongeval.
Het slachtoffer is een man van 49 uit Ingelmunster.
Toen een vrouw met haar wagen de parking van een tankstation wilde verlaten, nadat een bestuurder was gestopt om haar de weg te laten dwarsen, liep het fout.
Een motorbestuurder, die op dat ogenblik de file links aan het inhalen was, greep de wagen in de flank.
Door de klap die daarmee gepaard ging werd de bestuurder van zijn motor geslingerd.
Hij kwam met een smak op het tegenliggende rijvak terecht.
De pogingen van de hulpdiensten om de man nog te reanimeren waren tevergeefs.
Ook de bestuurster die het voertuig bestuurde diende voor verzorging te worden overgebracht naar het ziekenhuis.
BIVV roept weggebruikers op na motorongevallen: "Wees extra voorzichtig"
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid roept alle weggebruikers op extra voorzichtig te zijn na verschillende ongevallen met motorrijders gisteren. "Met meer verschillende weggebruikers op de baan komt het erop aan nog meer aandacht te besteden aan elkaar."
Op de eerste mooie lentedag van dit jaar - gisteren - zijn verschillende ongevallen gebeurd met motorrijders.
Het zwaarste gebeurde in Zingem, tussen Gent en Oudenaarde, waarbij twee doden vielen: een motorrijder en een kind van 7 jaar.
Getuigen spreken van overdreven snelheid, maar dat moet het onderzoek nog verder uitwijzen.
In Lokeren is een andere motorrijder in kritieke toestand weggebracht naar het ziekenhuis na een aanrijding met een auto.
In Hofstade bij Aalst raakte nog een motorrijder zwaargewond na een val.
"Voorzichtig zijn"
"Het mooie weer nodigt motorrijders uit om de motor te nemen en een ritje te maken", zegt Karin Genoe van het BIVV aan VRT Nieuws.
"Na enkele maanden niet gereden te hebben, vraagt dat toch weer wat gewenning. In een aantal gevallen hebben motorrijders nog onvoldoende controle, waardoor ze in een ongeval kunnen belanden. Het is dus niet aangewezen om meteen de openbare weg op te gaan, maar eerst even op een privéterrein te oefenen."
Anderzijds moeten ook autobestuurders extra waakzaam zijn.
"Voor hen is het weer wennen dat motorrijders zeer snel kunnen opduiken", klinkt het. "Met meer verschillende weggebruikers komt het erop aan nog meer aandacht te besteden aan elkaar en dat kan enkel door voorzichtig te zijn."
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....