Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
14-06-2015
Motorrijder sterft na val in gracht in Koekelare
In het West-Vlaamse Koekelare is vanochtend een 29-jarige man om het leven gekomen, nadat hij met zijn motor in een gracht was terechtgekomen.
Dat meldt het parket van Brugge. Bij het ongeluk waren geen andere voertuigen betrokken.
Het ongeval gebeurde vanochtend vroeg op de weg tussen Koekelare en Eernegem.
Op de grens tussen beide gemeenten belandde de 29-jarige D.B. met zijn motor in de gracht.
De precieze omstandigheden van het ongeval zijn niet bekend.
Er zijn geen ooggetuigen en het lichaam van D.B. werd pas later opgemerkt.
Het parket gaat ervan uit dat de motorrijder na een bocht de controle verloor over het stuur en daardoor in de gracht belandde.
Er werd dan ook beslist om geen verkeersdeskundige ter plaatse te sturen.
Deze anonieme motoren helpen Antwerpse politie verkeershooligans klissen
De Antwerpse politie heeft twee sportieve en wendbare BMW-enduromotoren aangekocht om beter te kunnen optreden tegen verkeersovertredingen en agressief rijgedrag in de stad.
De motoren - en de politieagenten die ze besturen - zijn bovendien anoniem, zodat ze niet opvallen in het verkeer.
'De lokale politie merkt steeds meer egoïsme, toegenomen ongeduld, zenuwachtigheid en onverdraagzaamheid in het verkeer'
Bedoeling van de nieuwe motoren is dat ze beter dan gewone politiemotoren - die veel meer opvallen - of anonomie auto's - die niet zo wendbaar zijn in het stadscentrum - de strijd kunnen aangaan met agressief en roekeloos rijgedrag.
Daarom worden ze ook specifiek ingezet in kleine straten en zone 30, om op die manier overtreders op heterdaad te kunnen betrappen. Twintig agenten zijn daartoe opgeleid.
Het Antwerpse stadsbestuur besliste al in 2013 om de motoren aan te kopen.
"De lokale politie merkt steeds meer egoïsme, toegenomen ongeduld, zenuwachtigheid en onverdraagzaamheid in het verkeer", zo argumenteerden de schepenen en burgemeester Bart De Wever (N-VA) toen.
"Door gericht verkeerstoezicht wil de afdeling verkeer deze problematiek aanpakken.
Het opsporen van dit type bestuurders, hen effectief staande houden en hen onmiddellijk confronteren met hun daden is niet evident en vereist een bijzondere inzet van personeel en middelen."
"De anonieme motorvoertuigen worden in probleemwijken ingezet", zo bevestigt ook Johan Vermant, woordvoerder van De Wever in Gazet Van Antwerpen.
"De aangekochte motoren zijn erg dynamisch en wendbaar en bewegen zich gemakkelijker dan combi's in de straten.
De lokale politie weet ook zeer goed waar ze de meeste kans maakt overtreders te pakken."
Voor de kenners: de twee aangekochte motoren zijn enduromotoren, een kruising tussen een crossmotor en een wegmotor, van het type BMW F800 GS met een tweecilindermotor van 85 pk en een gewicht van 214 kg bij volle tank. Beide motoren samen
kostten de stad 20.083,87 euro, zo blijkt uit het collegebesluit van december 2013.
Motorrijder stabiel, maar nog in levensgevaar na aanrijding
Een 29-jarige motorrijder uit Hasselt is gisteren betrokken geraakt bij een verkeersongeval in Rapertingen bij Hasselt en verkeert nog in levensgevaar.
Zijn toestand is evenwel voorlopig stabiel. De man kwam in aanrijding met een terreinwagen.
De zware klap gebeurde op de Luikersteenweg, ter hoogte van het kruispunt van de Mombeekdreef.
De terreinwagen draaide vanop de Luikersteenweg de Mombeekdreef in, waarbij de motorrijder op het voertuig knalde.
Aan de Professor Gerbrandyweg in de Botlek heeft een eenzijdig ongeval plaatsgevonden met een motorfiets. De bestuurder is met onbekend beenletsel afgevoerd naar het ziekenhuis. De verkeersongevallendienst doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.
Ook aan de grenspost in Beveren, ook wel t Cappeltje genoemd, staat een schuilhuisje uit 1870. Voor de Europese eenmaking was hier een belangrijke grensovergang.
In 1993 werden de grenscontroles afgeschaft en kwam er een vrij verkeer van personen en goederen. Maar opgelet, hier kan je nog altijd gecontroleerd worden door de vliegende of mobiele douane.
Kunstenaar Erik Dupont ontwierp het prachtige kunstwerk van Camiel, de zittende douanier. Je vindt Camiel terug voor het douanehuisje.
In Blauberg (Herselt) aan de kerk is de eerste gedenksteen in België onthuld ter nagedachtenis voor alle verongelukte motorrijders.
We willen hiermee de aandacht vestigen op de veiligheid en stilstaan bij het overlijden van onze makkers, zegt initiatiefnemer Gerrit Lahey, die zelf zijn zoon 2 jaar geleden verloor in een motorongeval.
Na de onthulling doen we ook nog een motortocht van 53 kilometer om onze vrienden en familieleden die we verloren hebben, te herdenken.
Voor de tocht kwamen zon 250 motards van over heel Vlaanderen opdagen.
Motorrijder (60) komt om bij ongeval in Lichtervelde
In Lichtervelde is een motorrijder uit Wingene (60) omgekomen toen hij op de N35 tegen aan Audi A3 aanreed die net vanuit de Koolskampstraat de N35 kwam opgedraaid.
De motorrijder, die met zijn Honda uit de richting van de A17 kwam aangereden, was op slag dood.
De bestuurder uit Torhout in de Audi A3 kwam er met de schrik van af.
Het parket van Brugge stuurde een deskundige om het ongeval te onderzoeken.
Rond 21.00 u kon de baan terug vrijgegeven worden.
Chauffeur was onder invloed van alcohol toen hij jong koppel doodreed
Bij een ongeval in het West-Vlaamse Gistel zijn vanmiddag twee mensen om het leven gekomen toen ze van hun motor werden geslingerd na een aanrijding.
Dat bevestigt het Brugse parket.
De bestuurder van de personenwagen raakte lichtgewond, maar moest ook in shock overgebracht worden naar het ziekenhuis.
De politie stelde vast dat hij onder invloed was van alcohol. Zijn rijbewijs werd meteen 15 dagen ingetrokken.
Het ongeval deed zich rond 17 uur voor op de Brugse Baan in Gistel.
Volgens het parket reed een 23-jarige man met zijn personenwagen op roekeloze wijze op de rijweg.
Hij zou een vluchtheuvel hebben geraakt, waardoor de wagen aan het slingeren ging.
De wagen kwam terecht op de andere rijbaan.
De motard, een 30-jarige man uit Diksmuide, kon de wagen niet meer vermijden en kwam terecht tegen de flank van de personenwagen.
De motard en zijn 25-jarige vriendin werden van de moto geslingerd.
De man overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. Zijn vriendin, ook uit Diksmuide, werd in kritieke toestand overgebracht naar het AZ Damiaanziekenhuis in Oostende.
Daar is ze korte tijd later ook overleden.
Het parket heeft een verkeersdeskundige aangesteld om het ongeval te onderzoeken.
Bij een tragisch verkeersongeval in de Brugsebaan in Gistel zijn de 30-jarige motorrijder Jonathan Vandecasteele en zijn 25-jarige vriendin Marie-Laure Geers, beiden uit Diksmuide, om het leven gekomen.
Ze werden van de motorfiets gereden door een bestuurder (23) uit Gistel die onder invloed van alcohol was.
De bestuurder van een Opel zou volgens getuigen van zijn rijvak zijn afgeweken, waardoor hij tegen motorrijder Jonathan (30) en zijn vriendin Marie-Laure botste.
Het ongeval gebeurde rond 16.40 uur.
"Ik zag de motorfiets voorbijrijden. Enkele seconden later volgde een luide klap. Toen ik omkeek, zag ik dat de motor vuur had gevat. Twee mensen lagen roerloos op de grond, tussen de brokstukken", vertelt getuige Melissa Foré (15) uit Gistel.
Ze passeerde net met de fiets. Buurtbewoners namen brandblussers tot zich en probeerden het vuur te doven.
De brandweer van Gistel kwam ook ter plaatse om de motor te blussen.
Andere getuigen verwittigden de hulpdiensten, die snel ter plaatse kwamen, maar niets anders dan het overlijden van de Jonathan konden vaststellen.
De man overleed onmiddellijk na het ongeval aan zijn verwondingen onder het oog van tientallen omstanders.
De hulpdiensten probeerden lang zijn vriendin Marie-Laure ter plaatse te reanimeren.
Daarna werd ze nog in allerijl overgebracht naar het ziekenhuis AZ Damiaan in Oostende.
Even later werd duidelijk dat ook zij het leven gelaten had, ondanks de verschillende reanimatiepogingen.
"De aanrijder, die een positieve ademtest aflegde, raakte met zijn Opel de controle over het stuur kwijt ter hoogte van de Dullaertweg.
Hij ramde een vluchtheuvel, begon te slingeren en botste frontaal op het koppel", zegt Annemie Wittesaele van de lokale politie Kouter.
"Kort na het ongeval stapte de autobestuurder uit en greep hij naar zijn hoofd.
Niet omdat hij eraan gewond was geraakt, maar omdat hij besefte wat hij had gedaan.
Hij leek in alle staten en begaf het net niet", gaat ooggetuige Melissa verder
Ze zag ook de hond van aanrijder M.R. uit Oostende wegrennen.
De berner sennen was uit de wagen gesproken en sloeg op de vlucht uit schrik.
De politie Kouter, die ter plaatse vaststellingen kwam doen, vond de hond wat verder in de velden terug.
De bestuurder zelf werd in shock overgebracht naar het ziekenhuis.
Ondertussen trok het parket zijn rijbewijs voor minstens 15 dagen in en stelde het een verkeersdeskundige aan, die de omstandigheden onderzocht.
De Brugsebaan bleef een lange tijd afgesloten voor alle verkeer.
Blankenberge eerste kustgemeente die jetski aankoopt
De strandredders van Blankenberge maken als eerste langs de kust gebruik van een jetscooter.
Het is een meerwaarde voor de interventies die we moeten uitvoeren, zowel voor zwemmers in de problemen als voor kitesurfers, zegt hoofdredder Tom Cocle.
Nadat ze als eersten verhoogde beachhouses op het strand hadden geplaatst waardoor ze beter zichtbaar zijn, blijken de strandredders nu ook de voorlopers door een jetscooter in gebruik te nemen.
In maart en in mei werden er testen uitgevoerd met twee modellen, maar de voorkeur van de strandredders ging naar de Yamaha die in Blankenberge werd getest.
Als alles volgens plan verloopt, wordt de jetscooter, die 14.000 euro kost, geleverd op 4 juli.
Blankenberge eerste kustgemeente die jetski aankoopt
De strandredders van Blankenberge maken als eerste langs de kust gebruik van een jetscooter.
Het is een meerwaarde voor de interventies die we moeten uitvoeren, zowel voor zwemmers in de problemen als voor kitesurfers, zegt hoofdredder Tom Cocle.
Nadat ze als eersten verhoogde beachhouses op het strand hadden geplaatst waardoor ze beter zichtbaar zijn, blijken de strandredders nu ook de voorlopers door een jetscooter in gebruik te nemen.
In maart en in mei werden er testen uitgevoerd met twee modellen, maar de voorkeur van de strandredders ging naar de Yamaha die in Blankenberge werd getest.
Als alles volgens plan verloopt, wordt de jetscooter, die 14.000 euro kost, geleverd op 4 juli.
Blankenberge eerste kustgemeente die jetski aankoopt
De strandredders van Blankenberge maken als eerste langs de kust gebruik van een jetscooter.
Het is een meerwaarde voor de interventies die we moeten uitvoeren, zowel voor zwemmers in de problemen als voor kitesurfers, zegt hoofdredder Tom Cocle.
Nadat ze als eersten verhoogde beachhouses op het strand hadden geplaatst waardoor ze beter zichtbaar zijn, blijken de strandredders nu ook de voorlopers door een jetscooter in gebruik te nemen.
In maart en in mei werden er testen uitgevoerd met twee modellen, maar de voorkeur van de strandredders ging naar de Yamaha die in Blankenberge werd getest.
Als alles volgens plan verloopt, wordt de jetscooter, die 14.000 euro kost, geleverd op 4 juli.
De gestolen unieke Honda MSX 125 van Jurgen Vergote (40) uit Dadizele is terecht. "Jammer genoeg is de motorfiets zwaar beschadigd", zucht de eigenaar.
Eind vorige maand werd de motorfiets gestolen, toen de eigenaar een bezoek bracht aan vrienden in de Meensesteenweg in Dadizele.
"Toen ik daar buiten kwam, bleek mijn Honda verdwenen", zegt Jurgen Vergote. Het gaat om een unieke tweewieler, die uitgerust is met tal van handgemaakte stukken.
"Ik vreesde dat de motor al ergens in Polen of Frankrijk was, maar tot mijn grote verbazing bleek iemand uit mijn eigen gemeente hem te hebben gestolen."
De motorfiets werd eerst door een attente voorbijganger, die over de diefstal in deze krant had gelezen, opgemerkt.
De politie werd verwittigd en kon de dader betrappen toen hij de Honda in de tuin van zijn buurman wou verbergen.
Zwaar beschadigd
"Ik ben blij dat ik mijn motor terug heb, maar hij is wel zwaar beschadigd.
Zo boorde de dief in de klep van de brandstoftank om die te kunnen openen.
Ook ging de motorfiets twee keer tegen de vlakte en werd de bedrading kapot gemaakt.
Hoeveel de herstellingen zullen kosten, weet ik niet. Het zal echter niet min zijn."
Gearresteerde tiener moet geboeid meelopen met motor van agent
Gearresteerde tiener moet geboeid meelopen met motor van agent
Een politieagent op de motor heeft afgelopen zondag in het Nederlandse Almere een 13-jarige verdachte geboeid laten meelopen met zijn politiemotor.
Dat is te zien op een filmpje dat maandagavond op Facebook werd geplaatst.
De video werd ondertussen al meer dan 212.000 keer bekeken en lokte heel wat verontwaardigde reacties uit.
Volgens de Nederlandse website Omroep Flevoland heeft een woordvoerder van de politie laten weten dat ze niet gediend zijn met de manier waarop de agent de 13-jarige jongen door het centrum van Almere naar het politiekantoor begeleidde.
De politie startte een onderzoek naar het gedrag van de agent. Hij mag momenteel niet meer de baan op en moet zich beperken tot bureauwerk.
De 13-jarige jongen werd aangehouden door de agent omdat hij tweemaal een valse identiteit opgaf.
"Porcaro, village motards"... Porcaro, de stad van de motards !
Bienvenue à toutes et à tous !Welkom aan allen !
Porcaro est une petite commune du Morbihan qui compte 645 habitants et se situe entre Guer et Ploermel, à 45 km de Rennes.
Porcaro is een klein dorpje in de Morbihan-streek, telt 645 inwoners en is gelegen tussen Guer en Ploermel, op 45 km van Rennes.
Elle est désormais reconnue comme la capitale française des motards. Chaque année, près de 20 000 motards de toute la France et de l'europe se retrouvent pour le «Pardon de la Madone» créé en 1979 par le père Louis Prévoteau.
Ze heeft het statuut van 'de Franse hoofdstad voor motorrijders'. Ieder jaar vinden ruim 20.000 motards de weg naar dit dorpsevenement, genaamd de "Pardon de la Madone", opgericht in 1979 door priester Louis Prévotau.
Op 15 augustus zakken 20.000 motards af naar het kleine Franse dorpje Porcaro om er hun zonden van zich af te wassen met een zegening, een concert en rondritten.
Motorrijder overleden na ongeval op circuit in Zolder
Een Nederlandse motorrijder van 19 jaar uit Hendrik-Ido-Ambacht in de Nederlandse provincie Zuid-Holland is zondag bezweken aan de verwondingen die hij op 16 juli had opgelopen bij een ongeval op het circuit in Zolder.
Dat heeft de lokale politie Heusden-Zolder bevestigd.
Diezelfde dag kwam ook een motorrijder uit Beringen bij een ander noodlottig ongeval op het circuit om het leven.
De 19-jarige Pim van den Berg liep levensgevaarlijke letsels op bij een zware crash op het circuit.
Om een onbekende reden was hij met zijn motorfiets in een bocht rechtdoor gereden.
De hulpdiensten brachten hem naar het ziekenhuis, waar hij afgelopen zondag overleed.
Later die donderdag liep het een tweede maal mis bij de start van een wedstrijd.
Zes motorrijders kwamen met elkaar in aanrijding.
Een 44-jarige motard uit Beringen liet daarbij het leven.
Wie denkt dat Honda met zijn Dax nieuwe wegen bewandelde, heeft het misschien wel bij het verkeerde eind.
Tot die conclusie kom je ongetwijfeld als je voor de Mustang Pony staat.
Een heel compacte, eenvoudige motorfiets die tussen 1947 en '65 in de Verenigde Staten van Amerika werd gebouwd en verkocht.
Bij veel motormerken speelde de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol in hun geschiedenis.
Zo ook bij Mustang.
Het was aan het eind van de Tweede Wereldoorlog dat John Gladden uit Glendale Californië zich in het haar krabde en zich afvroeg wat te doen nu hij geen vliegtuigonderdelen voor het leger meer diende te produceren.
Zijn keuze viel op motorfietsen, een sector waarin hij ook al voor de oorlog actief was geweest.
Zijn geesteskind dat tot stand kwam met de hulp van zijn assistent Howard Forrest, was echt wel een product van zijn tijd.
De eerste Mustang was een kleine, goedkope en lichte motorfiets met een cilinderinhoud van 125 cc.
De gebruikte krachtbron was een uit Engeland afkomstige Villiers tweetakt motor.
De Colt, zoals die Mustang heette, was echter geen lang leven beschoren.
Door de bescheiden aantallen waarin de Villiers motoren vanuit Engeland werden geleverd, werd de productie van de Colt al snel stopgezet.
Gladden was echter voor niet één gat te vangen. Hij had intussen een eigen viertakt krachtbron ontwikkeld.
In 1947 was die krachtbron, een industriële motor met een cilinderinhoud van 320 cc, productierijp.
De nieuwe Mustang-motor, die de naam Pony kreeg, was van meet af aan met deze luchtgekoelde zijklepper uitgerust.
De versnellingsbak, een Burgman met drie verhoudingen, werd middels een primaire kettingaandrijving aangesproken, terwijl eveneens een kettingtransmissie voor de eindoverbrenging zorgde.
Schakelen gebeurde met de rechtervoet en ook de kickstarter is aan de rechterkant terug te vinden.
Later, in de jaren '60, zouden er een Bronco en een Stallion model het levenslicht zien.
Die werden onder andere uitgerust met een voorrem, gespaakte wielen en een vier verhoudingen tellende versnellingsbak.
Het topmodel destijds was de Thoroughbred, een model dat zich van de rest onderscheidde door onder andere een swingarm achtervering.
Ook waagde Mustang zich aan het bouwen van driewielers die als werkpaardjes allerhande in het dagelijkse leven werden ingezet.
Het rijwielgedeelte van de Pony die we hier tonen, is een toonbeeld van eenvoud.
Het stalen buizenframe heeft een hydraulisch gedempte upsidedownvork in het vooronder.
Het achterwiel is niet afgeveerd, voor het benodigde rijcomfort rekende John op een uit de kluiten gewassen zweefzadel.
Volle wielen met een diameter van 12 duim dragen zowel voor als achter 4 duim brede banden.
Remmen kan alleen op het achterwiel.
Een met de linkervoet te bedienen trommelrem deed samen met de motorrem van de naar verhouding flink grote motor zijn best om de zaak tot staan te brengen.
De Mustang-motoren bleken al snel niet alleen gewild voor alledaags straatgebruik.
Ze werden ook in de motorsport ingezet.
In de lichtgewichtklasse doken ze op in de racesport en zelfs op de dragstrips maakten ze naam door hun opvallende prestaties.
Zo is het geval bekend van een dragracer die met zijn Mustang op de kwartmijl geregeld snelheden haalde van meer dan 90 mijl per uur en een tijd van 12 seconden wist neer te zetten.
Heel wat Amerikanen hebben met de Mustang-motoren gereden.
Zelfs in het begin van de jaren '60 verkochten de Mustangs helemaal niet onaardig en dat niet alleen in Californië, maar ook in de omliggende staten.
Toch waren de Mustang-motoren geen lang leven meer beschoren.
Onder druk van de goedkope Japanse producten moest dit mooie Amerikaanse product tenslotte het hoofd buigen.
In 1963 stopte de productie en in 1965 werden de laatste nieuwe Mustang-motoren verkocht.
De dag van vandaag zijn diezelfde Mustang-motoren natuurlijk heel in trek bij verzamelaars.
Geen wonder, want wie zou niet voor de stijlvolle, cleane look van de Mustangs vallen.
Bovendien heeft de verzamelwoede ervoor gezorgd dat diverse bedrijven onderdelen aanbieden die bij de restauratie van de Mustang-motoren van pas komen.
't Is dan ook geen wonder dat er nu Mustang-motoren in omloop zijn die mooier zijn dan ze ooit waren, zelfs mooier dan toen ze spiksplinternieuw uit de fabriek uit Glendale rolden.
Wil je een Mustang, dan zal je naar de States moeten om er eentje te kopen.
Neem minstens 8.000 dollar mee, want zelfs voor een niet compleet gerestaureerd exemplaar zal je een bedrag van die grootte moeten neertellen.
Wil je voor je zover gaat Mustang-motoren in levende lijve zien, dan kan dat en wel in het Forgotten Times Museum te Zandvliet.
Daar staat niet alleen de Pony uit deze reportage, maar ook een aantal andere exemplaren waaronder zelfs een driewieler
Forgotten Times Museum Zoutestraat 19 2040 Zandvliet Open van dinsdag tot vrijdag van 14 tot 18 uur. Op zaterdag van 10 tot 17 uur en op zondag van 12 tot 16 uur.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....