De Antwerpse politie heeft twee sportieve en wendbare BMW-enduromotoren aangekocht om beter te kunnen optreden tegen verkeersovertredingen en agressief rijgedrag in de stad.
De motoren - en de politieagenten die ze besturen - zijn bovendien anoniem, zodat ze niet opvallen in het verkeer.
'De lokale politie merkt steeds meer egoïsme, toegenomen ongeduld, zenuwachtigheid en onverdraagzaamheid in het verkeer'
Bedoeling van de nieuwe motoren is dat ze beter dan gewone politiemotoren - die veel meer opvallen - of anonomie auto's - die niet zo wendbaar zijn in het stadscentrum - de strijd kunnen aangaan met agressief en roekeloos rijgedrag.
Daarom worden ze ook specifiek ingezet in kleine straten en zone 30, om op die manier overtreders op heterdaad te kunnen betrappen. Twintig agenten zijn daartoe opgeleid.
Het Antwerpse stadsbestuur besliste al in 2013 om de motoren aan te kopen.
"De lokale politie merkt steeds meer egoïsme, toegenomen ongeduld, zenuwachtigheid en onverdraagzaamheid in het verkeer", zo argumenteerden de schepenen en burgemeester Bart De Wever (N-VA) toen.
"Door gericht verkeerstoezicht wil de afdeling verkeer deze problematiek aanpakken.
Het opsporen van dit type bestuurders, hen effectief staande houden en hen onmiddellijk confronteren met hun daden is niet evident en vereist een bijzondere inzet van personeel en middelen."
"De anonieme motorvoertuigen worden in probleemwijken ingezet", zo bevestigt ook Johan Vermant, woordvoerder van De Wever in Gazet Van Antwerpen.
"De aangekochte motoren zijn erg dynamisch en wendbaar en bewegen zich gemakkelijker dan combi's in de straten.
De lokale politie weet ook zeer goed waar ze de meeste kans maakt overtreders te pakken."
Voor de kenners: de twee aangekochte motoren zijn enduromotoren, een kruising tussen een crossmotor en een wegmotor, van het type BMW F800 GS met een tweecilindermotor van 85 pk en een gewicht van 214 kg bij volle tank. Beide motoren samen
kostten de stad 20.083,87 euro, zo blijkt uit het collegebesluit van december 2013.

|