Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
14-11-2007
Politie-motoren : Nederland
De Verkeerspolitie van het Korps Landelijke Politiediensten heeft vandaag de eerste vijf nieuwe boxermotoren van het merk BMW, type R1200RT-P in gebruik genomen.
Deze tweecilinders gaan 20 motoren in 2007 vervangen. Deze motorfiets is speciaal ontworpen voor de politie en is ingebracht in de Europese aanbesteding. Rijcomfort, vooral onder slechte weersomstandigheden, is onder andere doorslaggevend geweest bij de keuze van deze motor.
De Verkeerspolitie van het KLPD rijdt al sinds jaar en dag ook op de motor. De speciale unit Motor Ondersteuning is o.a. belast met het begeleiden van staatsbezoeken, zeer uitzonderlijke transporten en wielerrondes. De Verkeerspolitie verricht ook toezicht met de tweewielers op de aangewezen trajecten. (de vroegere K1200-P)
De R1200RT-P volgt de K1200-P op en heeft een aantal accessoires, die een normale R1200RT niet heeft. In de koffer bevindt zich een standaard staaflamp, uitschakelbare verlichting, bedienknop voor C2000, controle led's voor optische- en geluidsignalen, een extra accu met hoofdzekering, een aangepaste jiffy, een verstelbaar solozadel met speciaal schuim en bevestigingen voor navigatiesystemen en kaartenboeken.
De motorfiets biedt een comfortabele werkplek door een speciaal voor dit type motorfiets ontworpen kuip. Motorrijders van de Verkeerspolitie rijden onder alle weersomstandigheden. Slechts als er sprake is van gladheid blijven de motoren even binnen totdat de gladheid is bestreden. De Verkeerspolitie van het KLPD beschikt over 70 opvallende surveillancemotoren.
In het Chinese Sjanghai is het vervoermiddel bij uitstek de fiets of de scooter. De tweetaktmodellen van weleer zijn voorgoed uit het straatbeeld verdwenen. Ze werden vervangen door electrische scooters en fietsen met een electromotor in de naaf van het achterwiel.
Honda's 'fuel cell' scooter
Honda Numo Hybrid Scooter
Nagenoeg alle andere scooters hebben een viertaktmotor die op LPG draait. Het extra tankje van 5 liter gas zit onder het zadel of kan gemonteerd worden in een topcase op de sissybar achteraan. Daar berg je normaal gezien een helm in op, maar niemand in Sjanghai gebruikt daar een helm.
Sinds de lancering in 2001 is de Yamaha Tmax een trendsetter.
In die mate dat liefhebbers van motoscooters al spreken van een tijdperk voor en na de T-max. Yamaha feeht sinds die lancering al meer dan 100.000 over (of meer waarschijnlijk rond..) de toonbank zien gaan.
Nu achten ze de tijd rijp voor een nieuwe versie van de krachtpantser onder de scooters. De nieuwkomer combineert de prestaties van een echte motorfiets met het comfort van een luxescooter.
Je kunt er net zo goed met 170km/u mee over een snelweg zoeven (maar liefst in Duitsland dan...) als er in 't stad mee om boodschappen gaan.
Dank zij een uitermate stijf frame en een vermogen van 44PK is de Tmax bijzonder vinnig in acceleratie en kan hij zonder stabiliteitsproblemen hoge snelheden aan.
Anderzijds biedt hij windbescherming en bergruimte die je alleen op zware toermotoren terugvindt. Dank zij de vario-overbrenging hoef je je bovendien geen zorgen te maken over het schakelen.
Politie in Thailand. Meer een 'brommer'-agent dan een motoragent, maar toch is dit zijn dienstmotor. Kijk maar eens naar de sirene vooraan... Gespot in Chiangmai, Thailand
The Associated Press rapporteerde deze week dat motoragenten van het NewYork Police Dept een nieuwe electrische scooter aan het uittesten zijn, de Vectrix, die dan de vloot benzinemotoren zou moeten vervangen... dit allemaal om een beetje tegemoet te komen aan de oproep van Al Gore om de vervuiling tegen te gaan enz...want deze motorunit zou zich een beetje schuldig voelen !
Voor lange achtervolgingen zal deze Vectrix alvast niet dienen, want met één oplading raakt hij amper 60 miles ver. Maar heeft dan ook geen enkele schadelijke uitstoot. Niet helemaal zuiver, dat verhaal, want om electriciteit te produceren moet nog altijd kool of zware diesel verstookt worden !
Electrische scooters zijn daarentegen ultra-geruisloos, wat dan weer uitstekend is voor het verrassingseffect wanneer er plots een agent achter je staat. Als de NewYorkse politie dan toch gaat bezuinigen op zijn brandstofverbruik, waarom dan niet opnieuw inversteren in paarden ? De bereden politie te paard hebben alvast een langere uithouding dan hun collega's op hun electrische scooter !
Ook in het Engelse Hampshire zijn er twee zo'n karretjes aan het proefrijden.
We aren't conspiracy theorists, and we believe that government usually wants to do the right thing. Nevertheless, we do wonder sometimes how large groups of smart people come up with such dumb ideas. In this case, it's wire rope barriers used to act as a median on rural roads.
The barriers, already in use in Sweden, the Netherlands and New Zealand, are used to prevent head-on collisions between automobiles on narrower roads that don't allow for thick concrete barriers. The UK was in favor of installing them, until a study by a motorcycle group showed that they would be fatal for motorcyclists. In New Zealand, the barriers were nicknamed "cheese cutters" after a 22-year-old motorcyclist encountered them at speed and was sliced in two like a brick of fromage.
Now the Institute of Advanced Motorists, the group that had been lobbying for them in the UK, has withdrawn its endorsement. It now wants to "ensure that any barrier system proposed anywhere on our roads places the safety needs of motorcyclists at the top of the list."
Hoe ziet de toekomst van de tweewieler eruit ? Op 4 wielen !
Op het salon van Tokio stelde Yamaha z'n Tesseract voor, een motor op vier wielen. En dat, beste motorvrienden, is toch niet helemaal hetzelfde als een Quad...
Hij is nauwelijks breder dan een standaardmotor en wordt aangedreven door een combinatie van een V-twin motor en een electromotor. Motoren, scooters en auto's groeien zienderogen naar elkaar toe en mobiliteit en gebruiksgemak worden steeds belangrijker. Omvallen kan je met de Tesseract in ieder geval niet meer en na de Piaggio MP3 met drie wielen, is dit de logische volgende stap.
Verschillende merken brengen gemoderniseerde versies uit van klassieke motoriconen uit de gescjiedenis. Eerder deed Ducati het al met de Classics en ook Honda werkt aan een nieuwe retro-bike op basis van de CB1000 van weleer.
Yamaha komt met een nieuwe en erg modern gestylede versie van de Ténéré, de legendarische woestijnvreter, op de markt.
Yamahas Ténéré is een van de meest legendarische modellen die het merk ooit produceerde. De motoren waarmee het Japanse merk naam en faam maakte in o.a. de Dakar rally spraken tot de verbeelding van velen. Na een stuk of 15 sabatjaren, pikt Yamaha de draad nu weer op met deze gloednieuwe XT660Z Ténéré. De motor pikt de draad van de roemruchte Adventure Tourers van Yamaha weer op en mag onmiddellijk bestempeld worden als een klassieker in het gamma. Hij werd deze week voor het eerst getest in Marokko.
... ja die testpiloten moeten er toch het een en ander voor over hebben...
In tegenstelling tot zijn voorgangers is dit geen motor geworden waarvoor je verplicht hopen motorervaring moet hebben of een snelcursus zandvreten volgen. De nieuwe XT660Z Ténéré is een zeer toegankelijke motor, geschikt voor beginners én gevorderden en bovendien met het potentieel zowel op als naast de weg goed te presteren. Yamaha gaf de nieuwste Ténéré ook een uitstekende zitpositie mee en een actieradius van om en bij de 400 km. Het monocilinderblok is dus erg zuinig. Het blok presteert overal uitstekend en heeft een zeer egale vermogensafgifte. Dat alles voor een motorfiets die 7.290 euro kost en al de hiervoor opgesomde kwaliteiten heeft. Je moet het maar doen
Ook de al even legendarische V-Max wordt na bijna 15 jaar helemaal vernieuwd.
Yamaha stond verleden jaar bovenaan als bestverkochte motormerk in België en dat hebben ze voor een groot deel te danken aan de quads die naaste concurent Honda in België niet invoert. De quad is ook weer zo'n samensmelting van een motorfiets en een auto of zeg maar een multi-inzetbare bike op vier wielen.
De Quadski van Gibbs Technologies is een schitterend voorbeeld van hoe één voertuig voor vele doeleinden kan gebruikt worden.
De Quadski is immers een quad, maar als het verkeer echt vastzit, duik je gewoon de rivier op, want het is ook een jetski met een topsnelheid van 80km/u op en naast het water.
Geniaal toch ? Nu alleen nog een paar vleugeltjes en een straalmotoortje en we zijn helemaal gered !
Suzuki speelt al lang een grote rol in het scootergebeuren met zijn Burgmanreeks. Hoe het verder moet evolueren, tonen de Japanners met de Gemma 250.
De zitpositie van een chopper, extra laag en vlak zadel en héél lang voor nog meer confort met z'n tweeën, of zullen we maar zeggen een auto op twee wielen...
Op het vlak van motoren toont Suzuki ook de integratie met de luchtvaart. Niet dat deze 'bolide' nu meteen de lucht ingaat, maar deze 'biplane' is een motor die op het vlak van de aërodynamica op de luchtvaart gebaseerd is en een V4-motorblok bezit.
Vertegenwoordigers van verschillende politiekorpsen uit het hele land hebben onlangs de nieuwe Kawasaki 1400GTR in politie-uitvoering getest.
De speciale uitvoering is nog niet te koop, maar de positieve reacties van de motards bespoedigen de productie wel. Om alvast te wennen aan de nieuwe politiemotor kan het publiek de 1400GTR in politiekleuren bewonderen tijdens het Auto- en Motosalon in Brussel, te bezoeken van 17 tot 27 januari 2008.
De ombouw van de Kawasaki 1400GTR tot politiemotor werd uitgevoerd door Belgium Motorcycle Transformation (BMT), gevestigd in Hofstade, bij Aalst. Het bedrijf van Kris Schockaert is specialist in het ombouwen van motoren tot bijvoorbeeld politie-, ambulance- of zelfs pizzakoeriermotor.
Om de politiekorpsen kennis te laten maken met de nieuwste ontwikkelingen, heeft BMT een testdag voor politiekorpsen georganiseerd waarbij de Kawasaki 1400GTR in de smaak viel. Of en wanneer de motor dienst gaat nemen, is nog niet bekend.
De presidentiele auto met politie-escorte bij aankomst in het Keniase Nairobi. President Mwai Kibaki en Raila Odinga moesten allebei de eed afleggen in het Parlement. Het was geleden van 27 december 2007 dat beide nog eens samen in eenzelfde kamer waren geweest, nadat Odinga toen de president beschuldigde van fraude tijdens de voorbije verkiezingen.
Leden van het Korps militaire Politie voeren een acrobatie uit op motoren tijdens de jaarlijkse Army Day Parade in New Delhi, 15 Januari 2008, dit ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van het Indische Leger.
Tanja Dexters was ooit Miss België maar is nu onder andere een bekende mediamadam, een gevierd fotomodel, een vlotte presentatrice en een knappe zangeres. Dat ze een zwak heeft voor extreme sporten zoals basejumpen en motorracen is ondertussen goed bekend bij het grote publiek. Op het podium van de animatiezone van het Motorsalon te Brussel kregen we haar even te pakken voor een interview. Zonder dat ze het wist hadden we voor haar ook een uitdaging voorbereid waarop ze maar moeilijk neen kon zeggen. Maar we lopen op de zaken vooruit ; hier volgt (een deel van) het interview
Motornet: Naast mediamadam zijn, sta je er ook om bekend dat je een vrouw bent die wel van extreme sporten houdt. Basejumpen is daar één van. Je sprong bijvoorbeeld ooit van de Eifeltoren. Hoe kom je er in s hemelsnaam bij om dergelijke stunts uit te voeren?
Tanja: Heel eenvoudig: enkele jaren geleden heb ik een opleiding skydiving gevolgd. Dat bezorgde me al heel fijne kicks, maar daarbij leerde ik ook basejumpers kennen. Toen ik beelden zag van basejumpsprongen dacht ik meteen dat ik dat ook wel eens wilde doen. Ik ben eerst enkele keren gaan kijken naar het basejumpen en daarna heb ik het zelf geprobeerd. Van het één kwam het ander en op den duur was het Eifeltoren-avontuur niet meer dan een logisch gevolg van de voorgaande sprongen. Het was trouwens heel leuk op die sprong te maken; zo leuk zelfs dat ik het twee keer heb gedaan.
Motornet: Waren de plaatselijke autoriteiten op de hoogte van die sprongen?
Tanja: Helemaal niet. Je kunt natuurlijk altijd de toestemming aanvragen, maar die wordt je sowieso geweigerd. Gelukkig zijn we door die sprong niet in de gevangenis beland, al had ik er een nachtje in de cel wel voor over gehad.
Motornet: Wat was tot nu toe je grootste kick?
Tanja: Basejumpen vanaf de Notre Dame en motorracen hebben me tot nu toe de grootste kicks bezorgt. De Notre Dame is namelijk heel laag om van te springen en dat ik toen bijna in mijn broek heb gedaan durf ik eerlijk toe te geven. Je moet daar namelijk meteen nadat je springt je parachute gebruiken en wanneer je daar een fractie van een seconde te laat mee bent, dan heb je pech
Motornet: Je rijdt ook met de motor hebben we ons laten vertellen?
Tanja: Ik heb vorig seizoen met de motor gereden. Een echte freak ben ik niet want ik concentreer me met motorrijden veeleer op het racen op circuits. Zo heb ik twee jaar geracet met het Foster-Suzuki Team. Ik kreeg van het team een opleiding en heb daarna enkele wedstrijden kunnen rijden. Dat was een héél leuke ervaring.. dat was ook écht kicken. Het risico dat je als racer loopt vind ik ook groter dan bij basejumpen. Maar dat is wellicht een heel persoonlijke mening
Motornet: Heb je ook zelf een motor?
Tanja: Neen, en dat is op zich ook niet echt nodig. Ik kan hier en daar gemakkelijk een motor ophalen voor een periode van pakweg enkele maanden indien ik dat wens. Dat is nu eenmaal één van de voordelen waarvan je als Bekende Vlaming kunt van genieten. Zo heb ik van Ducati regelmatig een motor meegekregen in het kader van mijn deelname aan Mediamadammen. Daarnaast heb ik met Suzuki geracet, waardoor ik voor de zomerseizoenen over een Suzuki kon beschikken.
Motornet: Heb je er nog nooit over gedacht om een televisieprogramma te maken waarin het motorrijden aan bod komt ? We denken daarbij aan iets als "De bende van Tanja"
Tanja: Zeker ! Er zijn al besprekingen geweest met televisiezenders over het maken van motor- en autoprogrammas, maar tot nu toe heeft de televisie daar niet echt een boodschap aan. Je kan het altijd voorstellen, maar ze zijn moeilijk over de brug te krijgen voor dit soort projecten.
Motornet: Nochtans gaan motoren en mooie vrouwen best wel samen; deze combinatie heeft het al altijd goed gedaan in de media
Tanja: Je moet in België altijd opboksen tegen het voetbal weet je. Iets zoals Jan Leyers gemaakt heeft met "De schaduw van het Kruis" zou ik wel zien zitten. Een racemotor moeten ze mij daarvoor niet geven. Een cruiser is hier meer op zijn plaats. Mijn vader heeft een Harley-Davidson en ik vind het ronduit schitterend om met een dergelijke motor over mooie wegen te rijden; een zonsondergang erbij en het kan voor mij niet meer op
Motornet: Mocht je uit het huidige aanbod van de motorindustrie mogen kiezen, welke motor zou dan je voorkeur wegdragen?
Tanja: Dat is een vraag waar ik momenteel echt geen antwoord kan op geven. Ik heb wel al veel met motoren gereden, maar voor de rest weet ik er allemaal maar bitter weinig van. De Suzuki en Ducati motoren ken ik wel, maar met de rest heb ik helemaal geen ervaring. Dat vind ik een beetje jammer en daarom hoop ik dat ik nog veel de kans mag krijgen om met zoveel mogelijk motoren te rijden. Enkel op die manier kan ik ze leren kennen en te weten komen welke motor er nu het beste bij mij past.
Motornet: Ben je ooit van plan om zelf een motor aan te schaffen en er regelmatig wanneer de zon schijnt bijvoorbeeld- mee op pad te gaan?
Tanja: Mijn vriend is ook een motorrijder en we hebben het er onlangs nog over gehad. De mogelijkheid bestaat dat ik me binnen afzienbare tijd een cruiser aanschaf om samen met hem van het motorrijden te kunnen genieten.
Motornet: Je bent een durfal. Denk je dat er één kick bestaat die je met een motor beslist niet zou aandurven?
Tanja: Ik ben echt niet te vinden voor het echte stuntwerk op de motor. Ik ben helemaal geen stuntvrouw, maar enkel een vrouw die af en toe een kick nodig heeft. Aan hoge snelheden over een omloop racen, daar hou ik wel van. Op Francorchamps aan 290 kilometer per uur rijden vind ik bijvoorbeeld wel leuk Dat is gemakkelijk, dan heb je het allemaal zelf in de hand
Motornet: Zou je de uitdaging aandurven om bijvoorbeeld achterop de motor bij Werner Daemen te proberen de kaap van de 300 kilometer per uur te doorbreken?
Tanja: Ja, dat lijkt me nog wel eens wat!
Motornet: Bij deze wordt je wens vervuld. We noteren dat je de uitdaging aanneemt en zorgen ervoor dat alles geregeld wordt. Waarschijnlijk wordt het een Honda Fireblade waarmee Werner samen met jou deze poging zal wagen. We zijn benieuwd hoe veel kicks dit jou dit zal opleveren. Motornet zal er in alle geval bij zijn om deze poging te verslaan. Tot ziens Tanja en nogmaals bedankt voor deze leuke babbel!
Honda verwittigd dat deze modificatie van een PC800 naar een sneeuwscooter het verlies van de garantie in de hand werkt. Deze conversie is voornamelijk toegepast in de Scandinavische landen.
De maatschappelijke rol die de bond sinds haar oprichting in 1883 vervult, zal geregeld als thema terugkeren in de reclamecampagnes tijdens het jubileumjaar.
Op de televisie wordt daar op 21 januari een start mee gemaakt. Dan wordt op zowel de publieke als commerciële omroepen voor het eerst de 125 seconden durende commercial 'Even Wennen aan de Wegenwacht' uitgezonden.
In de spot ziet de kijker hoe Nederland met vallen en opstaan gewend raakt aan de inmiddels volledig ingeburgerde pechhulpverlening van de Wegenwacht.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....