Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
10-01-2008
Belgische politie test Kawasaki GTR1400
Testdag voor politiekorpsen
Vertegenwoordigers van verschillende politiekorpsen uit het hele land hebben onlangs de nieuwe Kawasaki 1400GTR in politie-uitvoering getest.
De speciale uitvoering is nog niet te koop, maar de positieve reacties van de motards bespoedigen de productie wel. Om alvast te wennen aan de nieuwe politiemotor kan het publiek de 1400GTR in politiekleuren bewonderen tijdens het Auto- en Motosalon in Brussel, te bezoeken van 17 tot 27 januari 2008.
De ombouw van de Kawasaki 1400GTR tot politiemotor werd uitgevoerd door Belgium Motorcycle Transformation (BMT), gevestigd in Hofstade, bij Aalst. Het bedrijf van Kris Schockaert is specialist in het ombouwen van motoren tot bijvoorbeeld politie-, ambulance- of zelfs pizzakoeriermotor.
Om de politiekorpsen kennis te laten maken met de nieuwste ontwikkelingen, heeft BMT een testdag voor politiekorpsen georganiseerd waarbij de Kawasaki 1400GTR in de smaak viel. Of en wanneer de motor dienst gaat nemen, is nog niet bekend.
Suzuki speelt al lang een grote rol in het scootergebeuren met zijn Burgmanreeks. Hoe het verder moet evolueren, tonen de Japanners met de Gemma 250.
De zitpositie van een chopper, extra laag en vlak zadel en héél lang voor nog meer confort met z'n tweeën, of zullen we maar zeggen een auto op twee wielen...
Op het vlak van motoren toont Suzuki ook de integratie met de luchtvaart. Niet dat deze 'bolide' nu meteen de lucht ingaat, maar deze 'biplane' is een motor die op het vlak van de aërodynamica op de luchtvaart gebaseerd is en een V4-motorblok bezit.
Yamaha stond verleden jaar bovenaan als bestverkochte motormerk in België en dat hebben ze voor een groot deel te danken aan de quads die naaste concurent Honda in België niet invoert. De quad is ook weer zo'n samensmelting van een motorfiets en een auto of zeg maar een multi-inzetbare bike op vier wielen.
De Quadski van Gibbs Technologies is een schitterend voorbeeld van hoe één voertuig voor vele doeleinden kan gebruikt worden.
De Quadski is immers een quad, maar als het verkeer echt vastzit, duik je gewoon de rivier op, want het is ook een jetski met een topsnelheid van 80km/u op en naast het water.
Geniaal toch ? Nu alleen nog een paar vleugeltjes en een straalmotoortje en we zijn helemaal gered !
Verschillende merken brengen gemoderniseerde versies uit van klassieke motoriconen uit de gescjiedenis. Eerder deed Ducati het al met de Classics en ook Honda werkt aan een nieuwe retro-bike op basis van de CB1000 van weleer.
Yamaha komt met een nieuwe en erg modern gestylede versie van de Ténéré, de legendarische woestijnvreter, op de markt.
Yamahas Ténéré is een van de meest legendarische modellen die het merk ooit produceerde. De motoren waarmee het Japanse merk naam en faam maakte in o.a. de Dakar rally spraken tot de verbeelding van velen. Na een stuk of 15 sabatjaren, pikt Yamaha de draad nu weer op met deze gloednieuwe XT660Z Ténéré. De motor pikt de draad van de roemruchte Adventure Tourers van Yamaha weer op en mag onmiddellijk bestempeld worden als een klassieker in het gamma. Hij werd deze week voor het eerst getest in Marokko.
... ja die testpiloten moeten er toch het een en ander voor over hebben...
In tegenstelling tot zijn voorgangers is dit geen motor geworden waarvoor je verplicht hopen motorervaring moet hebben of een snelcursus zandvreten volgen. De nieuwe XT660Z Ténéré is een zeer toegankelijke motor, geschikt voor beginners én gevorderden en bovendien met het potentieel zowel op als naast de weg goed te presteren. Yamaha gaf de nieuwste Ténéré ook een uitstekende zitpositie mee en een actieradius van om en bij de 400 km. Het monocilinderblok is dus erg zuinig. Het blok presteert overal uitstekend en heeft een zeer egale vermogensafgifte. Dat alles voor een motorfiets die 7.290 euro kost en al de hiervoor opgesomde kwaliteiten heeft. Je moet het maar doen
Ook de al even legendarische V-Max wordt na bijna 15 jaar helemaal vernieuwd.
Hoe ziet de toekomst van de tweewieler eruit ? Op 4 wielen !
Op het salon van Tokio stelde Yamaha z'n Tesseract voor, een motor op vier wielen. En dat, beste motorvrienden, is toch niet helemaal hetzelfde als een Quad...
Hij is nauwelijks breder dan een standaardmotor en wordt aangedreven door een combinatie van een V-twin motor en een electromotor. Motoren, scooters en auto's groeien zienderogen naar elkaar toe en mobiliteit en gebruiksgemak worden steeds belangrijker. Omvallen kan je met de Tesseract in ieder geval niet meer en na de Piaggio MP3 met drie wielen, is dit de logische volgende stap.
We aren't conspiracy theorists, and we believe that government usually wants to do the right thing. Nevertheless, we do wonder sometimes how large groups of smart people come up with such dumb ideas. In this case, it's wire rope barriers used to act as a median on rural roads.
The barriers, already in use in Sweden, the Netherlands and New Zealand, are used to prevent head-on collisions between automobiles on narrower roads that don't allow for thick concrete barriers. The UK was in favor of installing them, until a study by a motorcycle group showed that they would be fatal for motorcyclists. In New Zealand, the barriers were nicknamed "cheese cutters" after a 22-year-old motorcyclist encountered them at speed and was sliced in two like a brick of fromage.
Now the Institute of Advanced Motorists, the group that had been lobbying for them in the UK, has withdrawn its endorsement. It now wants to "ensure that any barrier system proposed anywhere on our roads places the safety needs of motorcyclists at the top of the list."
The Associated Press rapporteerde deze week dat motoragenten van het NewYork Police Dept een nieuwe electrische scooter aan het uittesten zijn, de Vectrix, die dan de vloot benzinemotoren zou moeten vervangen... dit allemaal om een beetje tegemoet te komen aan de oproep van Al Gore om de vervuiling tegen te gaan enz...want deze motorunit zou zich een beetje schuldig voelen !
Voor lange achtervolgingen zal deze Vectrix alvast niet dienen, want met één oplading raakt hij amper 60 miles ver. Maar heeft dan ook geen enkele schadelijke uitstoot. Niet helemaal zuiver, dat verhaal, want om electriciteit te produceren moet nog altijd kool of zware diesel verstookt worden !
Electrische scooters zijn daarentegen ultra-geruisloos, wat dan weer uitstekend is voor het verrassingseffect wanneer er plots een agent achter je staat. Als de NewYorkse politie dan toch gaat bezuinigen op zijn brandstofverbruik, waarom dan niet opnieuw inversteren in paarden ? De bereden politie te paard hebben alvast een langere uithouding dan hun collega's op hun electrische scooter !
Ook in het Engelse Hampshire zijn er twee zo'n karretjes aan het proefrijden.
Politie in Thailand. Meer een 'brommer'-agent dan een motoragent, maar toch is dit zijn dienstmotor. Kijk maar eens naar de sirene vooraan... Gespot in Chiangmai, Thailand
Sinds de lancering in 2001 is de Yamaha Tmax een trendsetter.
In die mate dat liefhebbers van motoscooters al spreken van een tijdperk voor en na de T-max. Yamaha feeht sinds die lancering al meer dan 100.000 over (of meer waarschijnlijk rond..) de toonbank zien gaan.
Nu achten ze de tijd rijp voor een nieuwe versie van de krachtpantser onder de scooters. De nieuwkomer combineert de prestaties van een echte motorfiets met het comfort van een luxescooter.
Je kunt er net zo goed met 170km/u mee over een snelweg zoeven (maar liefst in Duitsland dan...) als er in 't stad mee om boodschappen gaan.
Dank zij een uitermate stijf frame en een vermogen van 44PK is de Tmax bijzonder vinnig in acceleratie en kan hij zonder stabiliteitsproblemen hoge snelheden aan.
Anderzijds biedt hij windbescherming en bergruimte die je alleen op zware toermotoren terugvindt. Dank zij de vario-overbrenging hoef je je bovendien geen zorgen te maken over het schakelen.
In het Chinese Sjanghai is het vervoermiddel bij uitstek de fiets of de scooter. De tweetaktmodellen van weleer zijn voorgoed uit het straatbeeld verdwenen. Ze werden vervangen door electrische scooters en fietsen met een electromotor in de naaf van het achterwiel.
Honda's 'fuel cell' scooter
Honda Numo Hybrid Scooter
Nagenoeg alle andere scooters hebben een viertaktmotor die op LPG draait. Het extra tankje van 5 liter gas zit onder het zadel of kan gemonteerd worden in een topcase op de sissybar achteraan. Daar berg je normaal gezien een helm in op, maar niemand in Sjanghai gebruikt daar een helm.
De Verkeerspolitie van het Korps Landelijke Politiediensten heeft vandaag de eerste vijf nieuwe boxermotoren van het merk BMW, type R1200RT-P in gebruik genomen.
Deze tweecilinders gaan 20 motoren in 2007 vervangen. Deze motorfiets is speciaal ontworpen voor de politie en is ingebracht in de Europese aanbesteding. Rijcomfort, vooral onder slechte weersomstandigheden, is onder andere doorslaggevend geweest bij de keuze van deze motor.
De Verkeerspolitie van het KLPD rijdt al sinds jaar en dag ook op de motor. De speciale unit Motor Ondersteuning is o.a. belast met het begeleiden van staatsbezoeken, zeer uitzonderlijke transporten en wielerrondes. De Verkeerspolitie verricht ook toezicht met de tweewielers op de aangewezen trajecten. (de vroegere K1200-P)
De R1200RT-P volgt de K1200-P op en heeft een aantal accessoires, die een normale R1200RT niet heeft. In de koffer bevindt zich een standaard staaflamp, uitschakelbare verlichting, bedienknop voor C2000, controle led's voor optische- en geluidsignalen, een extra accu met hoofdzekering, een aangepaste jiffy, een verstelbaar solozadel met speciaal schuim en bevestigingen voor navigatiesystemen en kaartenboeken.
De motorfiets biedt een comfortabele werkplek door een speciaal voor dit type motorfiets ontworpen kuip. Motorrijders van de Verkeerspolitie rijden onder alle weersomstandigheden. Slechts als er sprake is van gladheid blijven de motoren even binnen totdat de gladheid is bestreden. De Verkeerspolitie van het KLPD beschikt over 70 opvallende surveillancemotoren.
Een motoragent van de 'Ottawa Police Service' (OPS) rijdt hier voor op Queen Street tijdens de 'Parade of Veterans' die de ceremonie van Remembrance Day 2007 in het Canadese Ottawa voorafgaat.
Politie Motoren : Sacramento County Sheriff's Dept
Maandag 12 november 2007
De 'Sacramento Bee' deelt mede dat het Sacramento County Sheriff's Department de prijs van het "Best Police Motorcycle Design" gewonnen heeft. Deze politie-eenheid bezit maar liefst 19 BMW Sport Touring motoren uitgerust met speciale lichten en computers, teneinde de 'bad guys' nog vlugger te kunnen klissen.
Deze motoren, die een snelheid van 130mph en meer kunnen halen, zijn uitgerust met LED-lichtpanelen aan beide zijkanten van de machines waar de berijder een woord of een tekst kan op laten verschijnen... iets wat tot op heden alleen in de voertuigen gebruikelijk was maar nu voor het eerst op motoren wordt toegepast. Een laptop-computer zit achteraan in de radiokoffer, compleet met alle nodige software om de deputy toe te laten ter plaatse en 'te velde' individuele informatie op te vragen aan de database van het departement
Nu maar te hopen dat ze, met al deze high-tech toeters en bellen meer gaan doen met deze motoren dan zich verschuilen achter reclameborden en wachten op een snelheidsfreak...
Spektakel alom op de Boekenbeurs. Motorcrosser Stefan Everts, die tussen 14 en 16 uur zijn biografie kwam signeren, maakte een grootse entree door met zijn motor de stand van Uitgeverij Houtekiet op te rijden. Bezoekers keken eerst verschrikt op van al dat geronk, maar konden de stunt van de tienvoudige wereldkampioen wel smaken. Na geposeerd te hebben voor de foto, haalde de motorcrosser zijn pen te voorschijn en begon hij te signeren.
De herfst en de nakende winter zijn niet meteen de lievelingsseizoenen van motorrijders. Gelukkig is het net in deze periode dat de constructeurs hun nieuwe spullen vor 2008 tijdens diverse salons voorstellen. Zoals dat van Tokio, dat vorige week zijn deuren opende. Alle Japanse merken komen voor 2008 sterk voor de dag, maar Honda springt er toch wel uit.
De Honda Transalp bestaat straks in 2008 twintig jaar en wordt volledig vernieuwd.
Terwijl hij bij zijn lacering in 1987 nog volledig in het teken stond van Parijs- Dakar en veel zand, is de nieuwe Transalp een pure asfaltvreter geworden die evenwel nog een zandweggetje kan meepikken, maar meer niet.
Gelukkig breekt de nieuwe Transalp met het wat softe imago van de vorige versies en krijgt hij door vier kleppen per cilinder (ipv drie) er wat extra pit bij (59pk). Dat heeft hij ook te danken aan de ruimere cilinderinhoud van 680cc. De eerste Trans hadden slechts 583cc. Door benzine-injectie te gebruiken zal het nieuwe model 7% minder verbruiken en werd de tank dan ook wat kleiner (van 19 naar 17,5L). Deze alleskunner is verkrijgbaar met gecombineerd remsysteem en ABS.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....