Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
Het Amerikaanse Indian Motorcycle Company kreeg in 1999 wat verse zuurstof toegediend en even leek het erop dat het legendarische motormerk zou blijven bestaan. Maar toen vorig jaar enkele geldschieters zich defintief terugtrokken bleef het faillissement niet lang uit. Toen de fabriekpoorten definitief toegingen, stonden er nog veertig fonkelnieuwe Indians voor de nieuwe lijn van 2004 in de productiehal.
Bill Melvin, grote baas van een liquidatiebedrijf, kreeg het boeltje inclusief de hele voorraad van Indian-onderdelen in handen en het toeval wil dat Melvin ook motorliefhebber is en dus meteen het potentieel inzag van deze collecters items. Nu hield hij er zelf ook een paar bij voor zn privé-collectie, maar de overige productiemodellen voor 2004 en de hele huiscollectie van de Indian Motorcycle Company staan nu in de vitrine bij Melvins bedrijf. Onder het aanbod bevinden zich enkele motoren die gebruikt werden in verschillende Hollywood-producties zoals Terminator 3 en Scooby Doo 2. Voer dus voor verzamelaars en Melvin richtte onderhand ook een exclusieve motorclub op voor de (toekomstige) eigenaars van de 2004 modellen, kwestie van twijfelaars over de streep te trekken. Op de site www.nrel.com kan je ze bezichtigen en wie weet een bod uitbrengen.
Sinds Voxan de Street Scrambler in haar gamma heeft, gaat het blijkbaar ietsje minder met de gewone Scrambler. Daarom rust de Franse fabrikant deze laatste tegenwoordig ook uit met een bagagehouder, een topcase en een klein windschermpje en bedacht deze uitvoering met de veelzeggende naam 'ScramblerVoyager'.
Naast de Voyager zal ook de Scrambler nog steeds te verkijgen zijn, maar vermits u voor exact dezelfde prijs, zijnde 11.412 euro, er de reisuitrusting bij krijgt, verwachten ze bij Voxan niet dat er nog veel mensen voor de naakte versie zullen gaan. De Voyager is beschikbaar in een zwarte en oranje uitvoering.
Inderdaad, de Beierse toerbuffel werd in de rangschikking van de best verkopende motoren in België voorbijgestoken door de CBF 600 van Honda.
In de loop van het eerste kwartaal van dit jaar gingen er 253 sleutels van deze alleskunner over de toonbank. In de top 10 is Big Red met 5 vertegenwoordigde modellen ook de grootste slokop. De BMW R 1150 RT doet het net iets minder goed en volgt met 240 verkochte stuks op een tweede stek. De derde plaats gaat naar de Honda Deauville (216 stuks), de vierde naar Yamaha met zn Fazer 600 (205 stuks) en de top vijf wordt afgesloten door alweer een Honda, deze keer met de SCV 100 Lead. De rest van de top 10 wordt vervolledigd door de Yamaha FJR 1300 (123 stuks), op plaats zeven gevolgd door de Honda VT 750 C (101 stuks), plaats acht is voor de Suzuki SV 650 (99 stuks), plaats negen is alweer voor Honda met de ST 1300 (96), net als plaats 10 : de CBR 125 R (95 stuks).
Ondanks de onzekere toekomst van Moto Guzzi komen ze in Mandello del Lario aandraven met een nieuwe Nevada Classic. Deze klassieker gaat vanaf heden als de Nevada Classic 750 I.E. door het leven, waarbij de afkorting staat voor elektronische injectie. Deze nieuweling werd ontwikkeld op basis van dezelfde aandrijflijn als de Breva V 750 I.E. Vergeleken met voorgaande versie, die uitgerust was met een carburator, werden naar verluidt 87 % van de componenten opnieuw ontworpen of herdacht. Daarbij horen ook de volledig nieuwe achterpartij, het zadel en de tank. De nieuwe Nevada Classic zou voor 7.690 euro, hetzelfde bedrag als dat van de Breva, over te toonbank gaan en al vanaf volgende maand in de showroom staan.
Die gasten van de Nederlandse Pacific Coast MV heb ik ook eens naar ons vlaanderenland laten overkomen. Ik had een rondrit georganiseerd in onze Westhoek en het traject lag grotendeels op de Flanders Fields Autoroute.
Mijn Herlinde maakte voor elke deelnemer deze mooie herinneringsfolder.
Voortaan kijkt u maar beter goed uit wanneer u een nieuwe grijze Honda Pan European voorbijzoeft op de snelweg. De betreffende Pan op bovenstaande foto is immers niet zomaar een alledaags - rechtstreeks uit de showroom - geplukt model. Deze politiemotor, voorzien van een digitale camera en bijhorende opname-apparatuur, legt u ongenadig vast op tape wanneer u zich niet naar de geldende verkeersregels schikt. Het is maar dat u het weet
De Bullet Sixty-5 is het nieuwste model van het legendarische motormerk Enfield. Jaja, dat bestaat nog ! De motor is voorzien een nieuw ontwikkelde 5-versnellingsbak en standaard voorzien van een startmotor. Hij is verkrijgbaar in een zwarte metallic- en een zilveren versie voor de ronde prijs van 6.000 euro. Meer info bij invoerder Locotrans op 02/351 09 55.
Na de FZ6 en de FZ6 Fazer kunnen we bijna gaan spreken van een heuse FZ6-lijn. Yamaha stelt met de FZ6-S immers een derde nieuwe telg voor.
Nu ja nieuw, buiten de volledige onderkuip van fabrikant TCP, bestaat er geen wezenlijk verschil tussen de gewone Fazer en de FZ6-S. De kuip zou volgens Yamaha voor een meer uitgesproken touring-karakter moeten zorgen.
Voor deze gelimiteerde serie zal u 7.850 euro moeten neertellen en dat is exact 260 euro meer dan de FZ6 Fazer.
Door de alsmaar strengere emissienormen diende we vorig jaar al afscheid te nemen van Yamahas stoere populaire V-Max.
Maar in het land van Uncle Sam en Canada kan je dit jaar nog een speciale editie kopen van de V-Max, dit ter gelegenheid van zijn twintigste levensjaar.
Naast het jubileum-logo kreeg de V-Max ook een speciale vlammend rode kleurstelling mee en werden de velgen voorzien van een zwart tintje. Prijskaartje voor zon 20th Edition bedraagt 11.099 dollar. Waar wacht u nog op?
Dit jaar bestaat het historische Tsjechische motormerk Jawa exact 75 jaar en dat vieren ze met de introductie van een volledige nieuwe motor, de Jawa 650 Classic, wat meteen de eerste van een nieuwe reeks modellen zou moeten worden.
Deze Tsjech heeft een watergekoeld 4-takt Rotax-blok in het ondersteven zitten. Deze monocilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen met vier kleppen is goed voor zon 47 pk en 57 Nm aan 5.000 o.p.m. en zou door het gebruik van een katalysator aan de laatste milieunormen moeten voldoen.
De nieuwe reeks wordt later in dit jaar aangevuld met het Bison model en voor volgende jaar is een derde model, de Jawa 650 Style voorzien.
Exacte prijzen zijn nog niet bekend maar zullen voor de Nederlandse markt volgens invoerder Verstegen rond de 7.500 euro schommelen, inclusief BTW en BPM. Meer info bij Verstegen Motors via mail op info@verstegenmotors.nl .
Dat noem ik nog eens een typebenaming! Maar als u het niet erg vind zullen we het hier maar gewoon bij de City X houden. Niet alleen om de beginnende artrose in onze vingers wat rust te gunnen, maar ook omdat die naam de lading het best dekt. De CityX werd immers speciaal ontwikkeld voor wat Buell 'the city jungle' noemt en bij uitbreiding voor rijders die houden van stoplichtsprintjes en door druk verkeer laveren. Het is op zn minst een aparte machine te noemen. Het luchtfilterdeksel en het zogeheten flyscreen werden uitgevoerd in blauw doorzichtig plastic, wat een aantal mechaniekjes blootlegt. Dat blauw is overigens de enige verkrijgbare kleur, wat gecombineerd met de blauwe gloed van het instrumentenpaneel een sinister beeld moet opleveren wanneer de nacht is gevallen over de stadsjungle. Eén uitzondering :
Buell Lightning CityX XB9SX met zwarte kap
De CityX werd op Pirelli Scorpion Sync banden gezet die met een wat dieper profiel steeds voor voldoende grip moeten zorgen op verraderlijk asfalt, putdeksels en substanties die achteloos door honden, duiven en daklozen werden achtergelaten. Omdat er bij het laveren door de stad altijd wel ergens een autoportier voor je neus kan openzwaaien, was Buell zo goed ook een rooster voor de koplamp en handvatbeschermers te monteren voor het geval de zeszuiger remklauw en 375 mm schijf geen hulp meer kunnen bieden. De Showa UPSD voorvork en de achterschokdemper uit hetzelfde huis zijn volledig instelbaar en moeten voor een optimale wendbaarheid zorgen.
Definitieve prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat die onder de 10.890 euro van de XB9S zullen liggen. Wie meer info wenst surft naar www.buell.com.
De politie van de Brusselse hoofdstad en elsene ging over tot de aankoop van 11 gloednieuwe Harley-Davidsons. Ze werden voor het eerst aan het publiek voorgesteld tijdens de Korpsfeesten op de Brusselse Grote Markt op 23 juni laatstleden. Terug naar de goeie ouwe tijd ?
De laatste Harley's werden in de jaren '70-'80 aan de politiediensten verkocht en reden rond tot in de jaren '90. Toen werd er volledig overgeschakeld op BMW. Commissaris Chr. Wouters, verantwoordelijke van het escadron motorrijders binnen de 'directie verkeer' van de lokale politie Brussel-Hoofdstad/Elsene, verteld waarom er nu weer voor harley-Davidson gekozen werd... "Uit de aanbesteding kwamen twee merken naar voren : uiteraard BMW, maar ook de foldertjes van Harley lagen op tafel. We hebben ons enkel gebaseerd op pure objectieve gegevens en vergeleken prijs en kwaliteit. De Harley bleek de meest interessante aankoop te zijn." De prijs wil hij liever niet kwijt, enkel dat de HD er goedkoper uitkwam dan de BMW. "Harley Davidson wil opnieuw de markt veroveren en mijn indruk is dat ze dat proberen te doen met hun prijzen te drukken. De fabrikant verzekerde ons tevens dat vroegere problemen zijn weggewerkt, maar de ervaring zal moeten aantonen of dat werkelijk zo is.Wie weet is de HD zelfs een betere werkmakker dan de BMW !" Tijdens de Korpsfeesten werden de 11 HD's officieel voorgesteld aan het publiek (mag wel : 't is wij die ze betaald hebben...) Insp. Rudy Spinnoy van het escadron motorrijders had de eer om met één van die gloednieuwe machines te rijden. "Het geeft een machtig gevoel. De 'look' is ook heel anders". Hij wist eveneens te zeggen dat de Harley's niet enkel voor escortes zullen worden ingezet, maar ook voor patrouilles. "Tot in '91 reed de politie hier enkel op Harley's. Ze konden alle soorten werk aan, dus waarom zouden ze nu geen achtervolgingen aankunnen ?"
De 11 Amerikaanse politieversies van de Harley-Davidson zijn van het type Electra Glide en zijn uitgerust met een Twin Cam 88-motor. Ze wegen 344 kilogram en hebben een cilinderinhoud van 1450cc. Ze verbruiken rond de 7,5 liter benzine per 100 km en zijn voorzien van politiemateriaal zoals een sirene, zwaailichten en radio.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....