Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
Terpenlandroute Deze route voert door het Friese terpenlandschap. Terpen ontstonden vanaf 500 v. Chr. Toen de eerste bewoners zich in een nog onbedijkt land moesten beschermen tegen overstromingen door de zee. Voorbij Dokkum begint het coulisselandschap van de Friese Wouden.
Wie Friesland wil ontdekken maakt met de Friese Merenroute een goede keus. De kaas, de meren, de boten en de terpen: u komt het allemaal tegen in het weidse landschap met veel water en pittoreske dorpen. Friesland op zn mooist!
De eerstvolgende keer dat ik Frankske Deboosere tegen het lijf loop, zal hij er van lusten : een zonnige dag beloven en wat blijkt : ijskoud en nog een fors windje erbij. Deze morgen gestart bij 4° en dat zou amper 7° worden tegen de middag. Soit : voor hetzelfde geld kon het de ganse dag regenen.
Onderweg een nieuws-item tegengekomen : de door een gestoorde activist omgezaagde bomen bij Woesten...
Bij aankomst in Alveringem, duidelijk aangeven naar de inschrijving...
Onthaal door de organisatie die de inschrijvingsformulieren overhandigden.
Naast enkele trikes, deze Can-Am Spider RT Roadster. (http://www.vmbb.be/) Eerder een Smartje Cabrio op drie wielen... Echt motorrijden is dat niet, hé ?
De ontvangstzaal en de inschrijvingstafel op het podium.
Vanwege het koude weer werden er meer warme soepjes en koffies geserveerd dan frisse pinten ! Daarnaast kon je al een boterham met lekkere boerenpaté krijgen.
Bij het vertrekken omstreeks 09.45u viel het op dat er reeds verschillende motoren rondreden met de nieuwe nummerplaten...
Dit waren de gesponsorde pijlen die we moesten volgen... En er waren er genoeg : een blinde die nu nog verkeerd reed !
En dat krijg je als je voorjaars-ritten meedoet : niet te veel bezienswaardigheden onderweg en lange eenzame wegen zonder veel verkeer... zoals hier de baan naar Diksmuide.
Eerst nog even bijtanken in Pervijze voor we Frankrijk binnenrijden...
En dan plots DIT ! Even voorbij Booitshoeke verliest een rijder de controle over zijn stuur en belandt in de gracht. Volgens de piloot een verkeerde inschatting van de bocht, een stuurfout en pardaf ! Vlug kon je daar eigenlijk niet rijden, want het was de ene bocht na de andere daar te velde. Maar ja, met zo'n BMW1200 moet je al niet te gek doen... Ik kan het weten want ik heb 11 jaar met een Yamaha Venture 1200 gereden !
Eerst nog een kiekje en dan met vereende krachten de bike uit de (gelukkig met niet veel water) gracht getrokken.
De schade viel op het eerste zicht nog mee : een beetje plastieken onderdelen gebroken, de zijkoffers eraf, maar het schermmechanisme was intact.
Hoe het er verder uitzag zal men pas in de garage weten, maar na het verwijderen van de modder bleek ook het motorblok niet gehavend. Toch besloot de berijder (die er gelukkig zonder kleerscheuren is vanaf gekomen) niet verder te rijden : hij zal wel ne serieuze 'post gepakt' hebben.
We zetten onze rit verder naar Veurne en in Wulpen krijgen we een eerste controle in Honda Motorcenter Westhoek
Daar kregen we een lekkere kop koffie-met-een-koekske, een tractaat van de organisatie.
Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de zaak, werd in de toonzaal een klein retro-altaar opgericht...
Jaja, opa op schok met kleinzoon !
Bij het verlaten van Veurne passeren we het bakkersmuseum...
We rijden richting De Panne langsheen het beroemde Oosthoekduinen domein...
In het gehucht De Panne-Kerk zien we DIT ! Dat zien de mensen als ze buiten komen na de zondagmis ! Hoeveel steekpenningen deze pizza-uitbater aan een lokale politieker heeft geschonken, weet ik niet, maar om uw gevel zo te mogen beschilderen, zullen het er wel een pak geweest zijn !
Niet veel verder rijden we Frankrijk binnen in Bray-Dunes en rijden op de D60 verder richting Zuydcoote, Téteghem, Lefferinckoucke, Le Tlegerveld en Warkem. Dan volgde een lange eentonige ijswind-trotserende rit langsheen het kanaal van de Moëres tot aan de 'ring' van Hondschote. In Houtem rijden we weer België binnen. In de Oude Gemeenteschool van Leisele kregen we een tweede controle.
Daar had de organisatie gezorgd dat de verkleunde motorrijders zich konden te goed doen aan warme soep en een heerlijke spaghetti-maaltijd. Een welkome onderbreking want het was al tegen het middaguur.
Dan gaat het verder naar Beveren/Alveringem... in Roesbrugge rijden we de IJzer over en dan gaat het weer via een eentonig lange weg naar Krombeke. Via Westvleteren geraken we in Poperinge waar we een derde controle krijgen in cafe Eclips. (12.30u)
Aan de overkant van de weg had je dan dit fantastisch zicht op de hoppe-architectuur : die fameuse (voormalige) ingepekte telefoonpalen langswaar de hoppeslierten zich aan optrekken en het basisbestand leveren voor onze pintjes. Een bedrijvigheid die op sterven na bijna dood is. Ze zouden het beter nationaal erfgoed maken, verdorie !
Zuidschote... Reninge... Polinckhove... en dan komen we in het mysterieuse LO : na Mesen de kleinste STAD van België/ Als je de dorpskom binnenrijdt komt de geur van vers gebak je onmiddellijk tegemoet : niet verwonderlijk... hier worden de lekkere wafeltjes, koekjes en de beroemde 'lukken' van Jules Destroopere gemaakt (je kan er trouwens het bakkerijmuseum bezoeken).
Op het stadsplein, dit meer dan levengrote bronzen beeld van een musicerende minnestreel, een verwijzing naar het middeleeuwse verleden van deze stad.
Nog een eigenaardigheid in Lo is deze 'caesars'-boom : een oude taxusboom (ook wel venijnboom) naast de middeleeuwse Westpoort.
De boom komt aan zijn naam omdat volgens de legende Julius Caesar, toen hij op weg was naar Brittannië, hier zou hebben halt gehouden om te rusten en zijn paard aan deze boom hebben vastgebonden. Hoewel dit een legende is, is de boom in elk geval erg oud.
De kruin is in de twintigste eeuw nog stevig gegroeid, wat er op duidt dat de plant nog in goede gezondheid verkeerde. Tegenwoordig is de holle stam dichtgemetst en worden de takken met ijzeren stangen ondersteund. De stam heeft aan de basis een omtrek van zo'n 2,8 meter.
We verlaten Lo via de Lovaart (jaja, in één woord) en stoten in gehucht Polinckhove op deze blauw-groene Markeymolen. Een standaard-graanmolen van het driezolder-type uit 1797. Gerestaureerd in 1993.
Open elke zondag in juli en augustus van 15 tot 19 uur. Groepen na afspraak. 056/25.49.74 - 057/40.09.56
We rijden verder naar Hoogstade en StRijkers, waar onderstaande taferelen in het oog sprongen : een dood varken aan de ingangspoort van een kwekerij...
... en een batterij satelietschotels op de binnenkoer van dat varkensbedrijfje. Misschien het nieuwe buitenverblijf van James Bond ???
Tegen 13.20u aangekomen in 'De Kwelle' waar de organisatoren de trofeeën klaarzetten.
Voor de terugreis nog een babbel met de eigenaar van deze mooie (2 jaar oude) Moto Guzzi met Corbin stuurkap en Harley-raampje.
En dit moet waarschijnlijk de kleinste toipcase ter wereld zijn : amper groot genoeg voor een brooddoos en enkele blikjes drank. Zelfs zijn helm kon er niet in ! Maar wel met alles erop en eraan !
Al bij al een prachtige rit met meer dan 500 inschrijvingen. Een aanrader aan alle toerrijders om via deze weg kennis te maken met de Vlaamse Westhoek. Proficiat en zeker voor herhaling vatbaar !
Motorrijder komt om bij frontale botsing in Brugge
In de Havenrandweg Zuid in Dudzele nabij Brugge is maandagavond een 21-jarige motorrijder uit Sint-Kruis omgekomen toen hij frontaal werd aangereden door een Range Rover.
Dat bevestigt de lokale politie van Brugge.
De motorrijder reed in de richting van Brugge toen hij werd aangereden.
De bestuurder van de wagen was net aan een inhaalmanoeuvre bezig waardoor hij op het linkerrijvak reed.
Op die manier kwam de wagen frontaal in botsing met de motor.
De motorrijder werd tegen een verlichtingspaal katapulteerd en was op slag dood.
De bestuurder van de wagen en diens passagier belandden in de sloot, maar raakten niet gewond.
De bestuurder legde een negatieve ademtest af. De baan was een hele tijd gesloten in beide richtingen.
In Herne is net voor de middag een motorrijder om het leven gekomen bij een ongeval. Hij reed samen met een andere motorrijder met volle snelheid in op een tractor. De tweede motorrijder raakte gewond.
De tractor reed vanuit de Hollestraat in Herne de Ninoofstesteenweg op. Net toen kwamen volgens de landbouwer twee motorrijders met hoge snelheid aan.
Eén motorrijder kon de tractor nog ontwijken en kwam ten val, de andere kwam tegen de laadwagen terecht. De man overleed ter plaatse.
Op zondag 8 mei 2011 organiseren FEBIAC en de Motorcycle Council de derde editie van de 'Dag van de Motor'. 2010 verzamelde 10.000 enthousiaste deelnemers uit het hele land op een unieke lokatie, de luchtmachtbasus van Beauvechain met tal van uitdagende activiteiten. Dit jaar trekken ze naar het decor van het Circuit van Zolder, waar ze zowel de motorrijders als het grote publiek verwelkomen. En het wordt nog groter en uitdagender dan verleden jaar. Wie geen rijbewijs voor motorrijden heeft, kan zich toch een hele dag komen amuseren : meerijden met trikes en sidecars, een motor- of scooter-initiatie volgen, zelf rijden met quads en buggy's. Ook voor de kinderen en de jongeren zijn er speciale activiteiten op maat. Op www.moto.be kan je het volledige programma vinden en kan je je meteen inschrijven voor de testritten.
De man verloor iets voor 20uur om een nog onbekende reden de controle over zijn stuur en kwam zwaar ten val. Mogelijk is de Ichtegemnaar, die in het mooie weer een grote motorrit had gemaakt, onwel geworden op zijn motor. Het slachtoffer kwam met zijn hoofd tegen een boom terecht en overleefde de klap niet. Zijn motor lag amper twee meter naast hem. Hulpdiensten probeerden de man nog te reanimeren, maar de motorrijder overleed uiteindelijk ter plaatse. Er waren geen andere voertuigen bij het ongeval betrokken. Het parket oordeelde dat er geen verkeersdeskundige ter plaatse moest komen. De Bourgognestraat was tot 22.15 uur afgesloten voor het verkeer.
WEVELGEM/ROESELARE - De 31-jarige Christophe Demeulenaere uit Roeselare verloor zaterdag omstreeks 18.10uur het leven toen hij met zijn motor Suzuki 1000 langs de Ledegemstraat ten val kwam.
De man reed volgens getuigen aan zeer hoge snelheid en botste tegen twee bomen. Na de botsing met de eerste boom schoot zijn voertuig ruim twee meter de hoogte in en kraakte daarbij een zware tak af. De man werd van zijn motor gekatapulteerd over een sloot. Bij de botsing met de tweede boom brak het voertuig in vier grote stukken. De helm van de ongelukkige motorrijder lag honderd meter verder in de weide. Voor de man kon geen hulp meer baten. Hij was op slag dood.
Demeulenaere was vrachtwagenchauffeur en gepassioneerd door snelle motoren. Hij was op de terugweg van de paraclub in Moorsele, waar hij zijn eerste parachutesprong wou maken. Door de wind werd die echter uitgesteld. 'Christophe had nog plannen gemaakt voor een volgende sprong voor hij vertrok. Op amper 500meter van het vliegveld verongelukte hij', zegt zijn vader Albert Demeulenaere, die met zijn vrouw Viviane in Hooglede woont.
Roeselaarse motorrijder komt om bij ongeval in Moorsele
Roeselaarse motorrijder komt om bij ongeval in Moorsele
In Moorsele is zaterdagavond omstreeks 18 uur een 31-jarige motorrijder uit Roeselare om het leven gekomen.
Het ongeval gebeurde in de Ledegemsestraat in de richting van
Ledegem, vlakbij het Moorseelse vliegveld. De motorrijder verloor de
controle over zijn motorfiets, hij komt ten val en botst tegen een boom.
De klap bijzonder hevig. De motorfiets en het slachtoffer belandden in
de wei. De 31-jarige Roeselarenaar is ter plaatse overleden. Er waren
geen derden betrokken bij het ongeval.
(De Motorvrienden verzamelden zich voor hun eerste rit.)
LENDELEDE - Onder een
stralend zonnetje reden de Lendeleedse Motorvrienden voor het eerst uit.
In februari deed Nico Rigolle nog een oproep naar medemotards om samen
maandelijks een gemoedelijk ritje te maken. Een dikke maand later was
het zover en reden elf motorrijders uit.
"De eerste rit was een groot succes en smaakte
naar meer", zegt initiatiefnemer Nico Rigolle. "De Motorvrienden tellen
ondertussen 19 ingeschreven leden en daarvan reden er op zondag 11 mee
op de eerste tocht." Die bracht de motorliefhebbers naar Mont-St.Aubert,
goed voor een rit van een dikke 100 kilometer. De volgende afspraak van
de Motorvrienden is op de derde zondag van april.
Omschrijving: De Molenlandroute laat de bezoeker kennismaken met de landelijke omgeving rond Tielt. Het gebied vormt de overgang tussen de zandstreek en de zandleem-streek. Het reliëf varieert er van vlak tot zacht glooiend. Karakteristiek voor de streek zijn de vele windmolens. Met hun hoog uitstekende wieken dragen ze bij tot het aantrekkelijke landschapsbeeld. Een aantal molens is nog in bedrijf. Sommige kunnen worden bezocht. Andere wachten duidelijk op een restauratiebeurt. Uitgangspunt van de rondrit vormt Tielt. Van hieruit worden allereerst naar het bloemendorp Kanegem gereden. Vervolgens maakt de route een ommetje op Oost-Vlaams grondgebied, waarbij het kasteeldomein van Poeke wordt aangedaan. Via het molendorp Ruiselede gaat het daarna in noordelijke richting naar de Vagevuurbossen en het Lippensgoed-Bulskampveld. Daarna zakt men af via Wingene en Pittem naar Ardooie, met het provinciedomein t Veld.
Een reisverslag...
00 km Markt Tielt 13.00u
Bij tractorgarage Verbrugghe stond dit uit machineonderdelen samengeflanst vliegtuigje en Milan moest daar persé even bij staan...
POELBERGMOLEN
Toen deze molen in 1980 eigendom van de stad werd, verkeerde hij in vervallen toestand. In 1993 werd hij door het stadsbestuur maalvaardig hersteld en is momenteel op zondagnamiddag meestal in werking. De omgeving van de Poelberg, en het Tieltse gehucht de Poelberg, één van Vlaanderens mooiste molengezichten, is sedert 1993 beschermd als dorpsgezicht. Aan beide zijden genieten we van prachtige panoramas op Groot-Tielt en bij ideale weersomstandigheden reikt het zicht tot aan de Vlaamse Ardennen! Voor ons ligt het stemmige Poelbergschooltje De Hoop, vroeger een privé-school tot de congregatie van t Geloof het gebouwtje in 1881 overnam en er basisonderwijs gaf tot 1985. In 1938 werd op initiatief van de Zusters van de Poelberg een Onze-Lieve-Vrouw-grot ingewijd. Dit devote oord van Maria-verering wordt nog steeds door de Tieltenaren gekoesterd.
Even verder kregen we een Maria-grot met kruisweg in het vizier. Even afstappen...
09 km Aarsele
DELMERENSMOLEN
Ter vervanging van een staakmolen werd deze molen in 1857 gebouwd. In 1956 werd hij buiten bedrijf gesteld. Ondanks een grondige herstelling, staat de molen (beschermd sedert 1944) er erg verwaarloosd bij. De Delmerensmolen is een stenen bergmolen. De molenwal werd in 1973 afgevoerd. De kap is bedekt met eternietschaliën en de wieken hebben een vlucht van 24 meter. De molen is ingericht als korenmolen en oliemolen. Hij bevat drie koppels maalstenen, een koppel pletstenen, een graanreiniger en twee builmolens.
11 km Kanegem
Tijd voor een broodje op een bankje achter de kerk...
MEVROUWMOLEN
Deze stellingmolen met 5 verdiepingen (beschermd sinds 1974) werd gebouwd halfweg de 17de eeuw. De Mevrouwmolen werd door de heren van Hames op gronden van hun heerlijkheid gebouwd. Na het overlijden van de heer had mevrouw de douairière van Hames een tijdlang de goederen van haar overleden man in beheer, waardoor de molen Mevrouwmolen genoemd werd. Het is een korenwindmolen met drie koppels stenen. De molen telt 5 verdiepingen: de benedenverdieping, waar vroeger de olieslagerij was; de meelzolder, waar het gemalen graan opgevangen wordt; de steenzolder of maalzolder, waar de maalstenen staan; de luizolder, tot waar de zakken graan via de lui worden opgetild en ten slotte de kapzolder.
In Kanegem zijn nog de mote en molenstenen van de vroegere Axpoelemolen bewaard.
ARTEMEERSMOLEN
De Artemeersmolen bevindt zich niet op Tielts grondgebied, maar wel net over de grens in Poeke (deelgemeente van Aalter), maar deze molen prijkt centraal in een beschermd dorpsgezicht dat ook een deel van Kanegem omvat.
De molen werd gebouwd in 1810 op een mote en is een steen korenwindmolen. Hij bezit drie paar molenstenen en een haverpletter. De molen is nog volledig maalvaardig en kan op aanvraag bezocht worden.
Een jong stiertje aaien zat er niet onmiddellijk in...
18 km Kasteel van Poeke
Poeke is een van de deelgemeenten van Aalter. Wanneer je over de weg wandelt die je van Lotenhulle naar Poeke brengt, zie je aan de Poekebeek een kasteel staan. Dit is het kasteel van Poeke, vooral indruk makend met zijn opvallende hoektorens, de vele ramen en het fronton boven de deur. De gevel, in een zachte tint roze, wordt prachtig weerspiegeld in het water dat zich rond dit kasteel bevindt.
Het kasteel van Poeke werd op 13 oktober 1943 als monument beschermd, terwijl het domein sedert 1 maart 1978 als landschap is beschermd. Verder is het kasteel onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van het dorp, de Poekebeek en de omgeving. Het is als dusdanig een collectief en tastbaar geheugen en dus meer dan een groots en mooi monument. Het park van maar liefst 56 ha geeft het gebouw nog een extra dimensie.
Het jaartal 1750 op de gevel verwijst naar een ingrijpende bouwcampagne halfweg de 18e eeuw, uitgevoerd door architect Jan-Baptist Simoen.
In 1988 werd de symmetrische voortuin opnieuw in Franse neostijl gerenoveerd. Nadien werden, ten einde het kasteel tegen verder verval te behoeden, dringende instandhoudingwerken aan de daken uitgevoerd.
De gemeente werd in 1978 eigenaar van het kasteel, toen ze het kochten van een katholieke school. Deze school had het dan weer geërfd van Inés Pycke de Petegem, die ooit nog burgemeester was van Poeke, net als haar vader. Die familie zat al in Poeke toen Amédée in 1872 het kasteel kocht van de Burggraaf van Nieuwpoort, Alfred Preudhomme dHailly. De familie Preudhomme had de gronden in 1597 gekocht en het was wellicht ook deze familie die de zeskantige burcht had laten bouwen die hier volgens een gravure stond. Op 31 maart 1597 kwam Jean de Preudhomme namelijk in het bezit van de heerlijkheid van Poeke en van het vervallen huus ghenaempt tcasteel te Poucques.
Enkele maanden na de aankoop overleed Jean de Preudhomme. Zijn zoon Jean-Baptist werd in 1600 te Atrecht in de ridderstand verheven door Aartshertog Albrecht. Hij was krijgsman in het Spaanse leger. Waarschijnlijk was hij het die begon met het herbouwen van het kasteel. Sommigen stellen dat dit al gebeurde onmiddellijk na het Twaalfjarig Bestand in 1609. De kaart die Loys de Bersaques in 1627 maakte van het grensgebied tussen de Oudburg van Gent en de Kasserij van Kortrijk toont echter op de plaats waar het kasteel van Poeke zich situeert, de ruïnes van een rechthoekig gebouw, wat er zou kunnen op wijzen dat er in 1627 nog altijd niet begonnen was met het bouwen van een nieuw kasteel.
Nochtans toont Antonius Sanderus ons in zijn Flandria Illustrata een prachtige afbeelding van het kasteel van Poeke omstreeks 1641. De tekening toont een zeshoekige waterburcht met op vijf hoeken een ronde toren. Op de zesde hoek bevindt zich de toegang die via een ophaalbrug te bereiken is. Op de binnenplaats staat een donjon. Dat Jean-Baptist de Preudhomme dHailly in de 17de eeuw nog opteerde voor een dergelijke constructie is allicht te verklaren door zijn militaire carrière. Volledigheidshalve moeten we stellen dat er geen andere bronnen zijn die bevestigen dat het kasteel er in 1641 uitzag zoals Sanderus het tekende. Maar rond 1660 zijn er zware verbouwingen aan deze burcht geweest, met dit U-vormig Barokkasteel tot gevolg.
In de beide zijgevels vormden de vier ronde hoektorens het dominerende volume. Boven de waterspiegel hadden deze torens rond 1872 vier bouwlagen, met onderaan kleine keldervensters en in de andere bouwlagen telkens twee licht getoogde vensters. De vier hoektorens hebben, samen met de middenrisalieten, een verticaliserend effect. Zonder deze effecten zou het kasteel waarschijnlijk niet zo imposant zijn. Verder bezit het kasteel ook een leistenen dak met een mansarde. Een ander gebouw met mansardes is het Koninklijk Paleis te Laken. Daar wordt een mansardedak gedragen door hoekrisalieten.
Merk op dat laatste traveeën afzonderlijk met pilasters afgetekend zijn en dat de dakkapelletjes daarboven een rond venster hebben. Boven de toegangsdeur zitten drie grote vensters en boven diezelfde vensters rijst een fronton bekroond met een mooi kruis in Franse steen. Doordat het kasteel door water omgeven is, heb je op zonnige dagen een hele mooie weerspiegeling van het kasteel. Je zou het raakpunt kasteel-water een soort symmetrieas kunnen noemen, net als de verticale lijn die je zou kunnen trekken door de voordeur. Symmetrieassen kom je doorgaans niet zo gauw tegen in de barok, maar hier is het goed doordacht en volledig op zijn plaats. Nu is het kasteel prachtig in evenwicht.
Met al deze argumenten vind ik dat we kunnen stellen dat het kasteel van Poeke echt een pareltje is. Een mooier voorbeeld van een barokkasteel is er in België niet te vinden, volgens mij. We vinden de beweeglijkheid, het triomfalisme, de pracht en praal, wat zo typisch is voor de barok, allemaal terug in dit gebouw, maar toch is het niet te overdreven. (*) Een risaliet is een stuk van de gevel dat naar voor uitspringt. Bij een middenrisaliet is het uitspringende gedeelte gelegen in het midden van de gevel.
(**) Bij deze dakvorm wordt het onderste deel van een zadeldak steiler uitgevoerd dan het bovenste deel. Hierdoor ontstaat er een knik in de dakschilden. De techniek wordt vaak toegepast om een grotere zolderverdieping te verkrijgen. De naam werd afgeleid van de Franse 17de eeuwse architect Mansard.
Ook dat kleine molentje kon Milan bekoren...
23 km Ruiselede
HOSTENSMOLEN
Vincent Scheere bouwde in 1774 een houten graan- en oliewindmolen. .In 1834 was griffier Jan-Baptist Vincent eigenaar en in 1842 zijn zoon Vincentius Vincent. Deze houten molen (kad. E 117) werd afgebroken en op de plaats van deze molen werd in 1865 een stenen windmolen gebouwd. Het was molenaar Ferdinand Hoste, gehuwd met Maria-Julia Vincent en eigenaar sinds 1849, die in 1865 de huidige stenen windmolen liet bouwen.
In 1885 werd een stoommachine geplaatst, die reeds in 1910 weer verwijderd werd.
In 1959 werd de molen verdekkerd op één roede. Dit kon niet beletten dat Hostesmolen in 1961 werd stilgelegd en in verval geraakte. Vanaf 1985 werden een aantal herstellingswerken uitgevoerd. De molen werd aangekocht door het gemeentebestuur in december 1997 en werd volledig gerestaureerd (molenmaker: Roland Wieme uit Deinze) en uitgebreid met een polyvalente zaal en een sanitair blok.
Hij werd opnieuw geopend in september 2001. Hij wordt regelmatig draaiend gehouden door molenaar Marc Gelaude en Ruud Dekeukelaere.
Even verder even bijtanken bij een Powersstation en een 'vieruurtje' verorberen in de buurtwinkel ernaast : Milan een worstenbroodje en ik een éclair met een lekkere kop koffie.
34 km Provinciedomein Lippensgoed-Bulskampveld 40 km Wingene 46 km Egem
Spiegelfoto in Egem...
49 km Pittem
Even halt houden in Pittem naast enkele pareltjes van MG's aan het standbeeld van Pater Verbiest...
Ferdinand Verbiest (Chinese naam: 南怀仁 Nán Huáirén) S.J. (Pittem, 9 oktober 1623 Peking, 28 januari 1688) was een Vlaams jezuïet, missionaris en astronoom.
Ferdinand Verbiest studeerde in Leuven en Mechelen; theologie in Rome en Sevilla. Hij trad in bij de Jezuïetenorde in 1641. Als missionaris werd hij naar China uitgezonden (1659 ten tijde van de Qing-dynastie). Een andere jezuïet, Johann Adam Schall von Bell, riep hem naar het keizerlijk hof als assistent dishi (kroonprinsleermeester).
Verbiest werd zeer gewaardeerd aan het keizerlijk hof in China. Hij bouwde een instrumentarium voor het Oude observatorium te Peking -dat tot op de dag van vandaag nog steeds bewonderd kan worden- en was mee verantwoordelijk voor de wijziging van de Chinese kalender, wijziging die gebaseerd was op zijn sterrenkundige waarnemingen. Hij ontwierp lichte kanonnen voor het leger van keizer K'ang-si die hij eveneens lessen in wiskunde gaf. Hij ontwierp de eerste stoomauto en een thermometer. Hij tekende ook een andere wereldkaart.
De reden waarom hij naar China reisde was in feite om Christendom in China haar intrede te laten maken en Verbiest gaf keizer Kangxi (=K'ang-si) dan ook een introductie tot deze Westerse religie. Om zijn verdiensten mocht hij in het ganse Chinese keizerrijk preken en werd hij benoemd tot mandarijn.
Hij ontwierp het eerste voertuig met een motor. Het was een, als speelgoed bedoelde, kleine stoomauto. [1]
Hij overleed als gevolg van een val van zijn paard. De Vlaming kreeg een staatsbegrafenis; de keizer betaalde het mausoleum waarin hij werd begraven. Verbiests assistent, de jezuïet Antoine Thomas, volgde hem op als keizerlijk wiskundige en astronoom.
In 2005 eindigde hij op nr. 79 in de Vlaamse versie van De Grootste Belg.
Nog even een zelfbeeld in een spiegeletalage...
Even verder moest Milan op de foto met dit postbus-ornament aan de Veebascule van Pittem.
53 km Koolskamp
56 km Ardooie
61 km Provinciedomein t Veld
67 km Meulebeke
HERENTMOLEN
17de
eeuw-1922-1956
Gentstraat 307, gehucht
Marialoop.
Staakmolen op hoog torenkot. Graanmolen. Vliegende gaanderij.
Heropgebouwd in 1956 met onderdelen van verschillende molens. 77 km Poelberg 82 km Markt Tielt
Wat ook typisch is in het Vlaamse landschap zijn die speciale brievenbussen aan de opritten van boerderijen... Ja... de melkkitten ! Ik heb er enkele vereeuwigd...
Brochure met uitgebreide routebeschrijving te verkrijgen bij de Dienst voor Toerisme Ieperstraat 42-46 8700 Tielt - 051 42 82 55 toerisme@tielt.be
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....