Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
01-01-2011
Onderzoek naar ongevallen met motorrijders
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid voerde een diepteonderzoek uit op basis van de gerechtelijke dossiers van 200 zware of dodelijke motorfietsongevallen. De studie MOTAC (MOTorcycle Accident Causation) werd mede gefinancierd door de FOD Mobiliteit en Vervoer. Het is de eerste keer dat er zon studie over motorfietsongevallen in België werd uitgevoerd. Het doel was om de oorzakelijke en verzwarende factoren van zware motorfietsongevallen in België vast te stellen en de typische ongevalssituaties te identificeren.Motorrijders vormen immers een kwetsbare groep binnen het verkeer. Wie een motor bestuurt, maakt twaalf keer meer kans op een dodelijk verkeersongeval dan een gemiddelde gebruiker van een motorvoertuig.
Ongevalstypes en oorzaken
Van de 200 zware of dodelijke ongevallen speelden zich 84 % af in 2010 en de overige 16% in 2009. Bij de helft van de onderzochte ongevallen waren er dodelijke slachtoffers, bij de andere helft waren er slachtoffers met zware verwondingen.56% van de ongevallen werden door de motorfietser geïnitieerd en 41% door een andere weggebruiker. Daarbij is de initiator niet noodzakelijk de (enige) schuldige (in juridische zin) voor het veroorzaken van het ongeval, maar wel de persoon die de verkeerssituatie zo heeft doen keren dat een ongeval ontstond. In 3% werd het ongeval door een extern probleem veroorzaakt (bv. een wegdekprobleem).
35% van de motorongevallen was een eenzijdig ongeval, dat wil zeggen een ongeval waarbij geen andere weggebruiker betrokken was. Eenzijdige ongevallen werden in 90% van de gevallen door de motorrijder zelf geïnitieerd. Bij eenzijdige ongevallen was er meestal een uitvoeringsprobleem, zoals controleverlies over het stuur of slippen bij het remmen (80%). Meer dan de helft (58%) van de eenzijdige ongevallen gebeurde in een bocht.
In 65% van de ongevallen botste de motorrijder met een andere weggebruiker. 42% van deze tweezijdige ongevallen vond plaats op kruispunten en 17% aan de uitrit van een privé-eigendom. In 54% van de tweezijdige ongevallen zagen de andere betrokken weggebruikers de motorrijder niet of te laat. In 10% van de gevallen hadden ze onderschat hoe snel de motorrijder eraan kwam.
Ongevalssituaties
Er werden vijf terugkerende ongevallenpatronen geïdentificeerd, waarin 86% van de ongevallen gecategoriseerd konden worden.De meest voorkomende ongevalssituaties zijn motorfietser verliest controle en andere weggebruiker ziet motorfietser over het hoofd.
32%
Profiel 1 De motorrijder verliest controle. Dit zijn ongevallen die door de motorrijder werden geïnitieerd. Dit soort ongevallen doet zich vaak voor op een moeilijk traject, veelal omwille van een scherpe bocht. Naast het traject waren overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of een gebrek aan ervaring een belangrijke oorzaak.
30%
Profiel 2 De andere weggebruiker ziet motorrijder over het hoofd bij het afslaan naar links of bij het invoegen in een verkeersstroom. De initiator was de andere wegge-bruiker; de aandacht van de andere weggebruiker is de belangrijkste oorzakelijke factor, waarbij de snelheid van de naderende motorrijder een verzwarende factor vormt.
13%
Profiel 3 De motorrijder is onvoldoende zichtbaar tijdens het inhalen van een andere weggebruiker of een file. Een andere weggebruiker verwacht de motorrijder niet aan zijn linkerkant en snijdt hem de weg af omdat hij wil afslaan of zelf inhalen. De verant-woordelijkheid voor dit soort ongevallen is vaak gedeeld tussen de motorrijder en de andere weggebruiker.
6%
Profiel 4 De motorrijder haalt in op de verkeerde wijze. Terwijl het vorige profiel in-haalmanoeuvres omvatte die correct werden uitgevoerd, vinden we in dit profiel ongevallen die werden veroorzaakt door een inhaalmanoeuvre dat op het verkeerde tijdstip, op de verkeerde plaats of op de verkeerde wijze werd uitgevoerd.
7%
Profiel 5 De andere weggebruiker komt op het rijvak van de motorrijder. Om diverse redenen rijdt de andere weggebruiker plots op het rijvak van de motorrijder omdat hij de controle verloor, door onoplettendheid of omdat hij iemand wou inhalen en de motorrijder niet zag.
Plaats en tijd
Gewest Behalve in Brussel vond de overgrote meerderheid van de ongevallen plaats in de eigen regio van de motorrijder.
Plaats Het grootste deel van de ongevallen vond plaats buiten de bebouwde kom (65%) en op een weggedeelte zonder kruispunt (70%).
Tijdstip Ongeveer twee derde van de ongevallen (64%) vond plaats tijdens de week. Drie vierde van de ongevallen (78%) vond plaats bij daglicht; de meeste gebeurden tussen 14 en 19 uur (44%). De eenzijdige ongevallen en met name de dodelijke ongevallen vertonen een afwijkend patroon, want 63% van deze ongevallen vindt plaats tussen 19 uur s avonds en 6 uur s morgens.
Seizoen De maanden april tot en met juli zijn de maanden met de meeste ongevallen voor motorrijders. Twee derden van de ongevallen (62%) vond plaats in deze vier maanden.
Profiel
Bijna alle motorrijders in de bestudeerde ongevallen waren mannen (98%). De gemiddelde leeftijd van de motorrijders betrokken in de bestudeerde zware ongevallen was 40 jaar.
Motorfietsers in de leeftijdscategorie 25-34 hebben een verhoogd risico op dodelijke ongevallen. Ze vormen echter niet de meerderheid van de motorrijders in de ongevallen. Drie groepen 25-34, 35-44, 45-54 vormen namelijk samen drie vierde van de motorrijders in de ongevallen, en elke leeftijdsgroep is ongeveer even groot.
44% van de motorrijders had het rijbewijs B vóór 1989 behaald en had daarom geen specifiek examen moeten afleggen om een motorfiets te besturen.Het aandeel van deze groep (die 40 jaar of ouder was in 2010) in de ongevallen was niet groter maar ook niet kleiner dan in de rijdende populatie. De beginnende motorrijders (met een rijbewijs van maximaal één jaar oud) vormen een relatief kleine groep (8%), maar in vergelijking met de rijdende populatie zijn ze in de zware, met name de dodelijke ongevallen sterk oververtegenwoordigd.
Motorfietstype
1 op 3 motorrijders in de zware ongevallen reed met een sportieve motorfiets. De sportieve motorfietsen komen in alle leeftijdsgroepen voor, maar terwijl bij de jonge bestuurders 3 op 5 met een sportieve motorfiets rijdt, is dat bij de 45-plussers nog slechts 1 op 5. Bestuurders van dit type hebben een sterk verhoogd risico op dodelijke ongevallen. De ongevallen met een sportieve motorfiets waren vaker eenzijdige ongevallen dan bij de meeste andere types. Ze vertoonden ook vaker overtredingen zoals overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of een ongeldig rijbewijs.
Overtredingen
Minstens 1 op de 3 motorrijders in de bestudeerde ongevallen reed te snel. Overdreven snelheid houdt een drievoudig risico in: (1) controle verliezen over de motor; (2) niet meer tijdig kunnen remmen in een noodsituatie; en (3) niet of te laat gezien door andere weggebruikers.
1 op de 5 motorrijders in de zware ongevallen was onder de invloed van alcohol. Deze verhouding is lager dan bij autobestuurders betrokken in zware ongevallen. Motorrijders die onder invloed van alcohol waren, verloren vaker de controle over het stuur dan ander motorrijders.
Infrastructuur
Problemen met het wegdek hadden in minder dan 1 op de 10 ongevallen een bijdrage aan het ontstaan van het ongeval en waren dan meestal een bijkomstige oorzaak. In nog eens 10% van de ongevallen werden andere infrastructurele problemen gerapporteerd zoals slechte signalisatie, slechte verlichting of een inadequate weginrichting.
Een derde van de motorrijders in dodelijke ongevallen kwam terecht tegen een boom, paal of muur. Slechts in 3 van deze gevallen was de hindernis beveiligd door een vangrail.
Aanbevelingen
Op basis van de bevindingen werden een aantal aanbevelingen geformuleerd. De belangrijkste daarvan zijn de volgende:
Garanties bieden voor defensieve rijstijl en voertuigcontrole bij de motorrijders. Verplichte rijlessen, screenings en een aanbod van (goedkope en laagdrempelige) voortgezette opleidingen voor bestuurders van de leeftijdscategorieën 25-34 en 35-54.
Voortzetten van sensibiliseringscampagnes. Belangrijke thema´s daarbij moeten zijn: gedrag van de motorrijders, vooral snelheidsgedrag en defensief rijden, en aandacht voor de motorrijder door de andere weggebruikers.
Zorgen voor handhaving tijdens de lente en zomer, in het bijzonder snelheids- en alcoholcontroles en controle van de boorddocumenten.
Promoten van zichtbaarheidsverhogende kledij (vooral helm) bij motorrijders en verder onderzoek voeren naar specifieke verlichting die de zichtbaarheid van de motorfiets kan verhogen.
De helm werd vanaf 1938 gedragen door motocyclisten. Je komt die ook tegen op foto's bij bemanningsleden van de gemotoriseerde anti-tankkanonnen (T-13). Normaal gezien was dit een helm voor gebruik in vredestijd. In oorlogstijd moest de standaard stalen helm gedragen worden, hoewel andere foto's aantonen dat er hier en daar een militair was die zijn kurken helm droeg in mei 1940.
Ronde vormen en kronkelige wegen zetten in Limburg de toon in het landschap van het Mergelland. Overal ziet u wel de golving van een heuvel in een vaak bosrijke omgeving. De vele kleine dorpjes en boerenhoeven met hun ronde poorten en de rondborstige Bourgondische sfeer maken het plaatje compleet.
De Krekenroute is verbonden aan geweld: van het water en oorlogsgeweld uit de Tachtigjarige Oorlog. Lome vrede hangt nu over het lege platteland. Havenplaatsjes liggen veilig achter hoge deltadijken. U proeft nog overal de invloed van de zee.
De Koggenroute voert u langs veel mooie boerderijen, molens, weilanden, sloten en musea. Vooral bij hemelsblauwe luchten en bloemkoolwolken kunt u fantastische Hollandse plaatjes schieten. Maar ook Hoorn, Medemblik, Enkhuizen en de Rijp zijn niet te versmaden.
Deze route voert u door bossen en langs de landgoederen en kastelen van de groene Utrechtse Heuvelrug. Neem wandelschoenen mee, want de bossen, heidevelden en duinen die u onderweg tegenkomt nodigen uit tot een korte of langere wandeling.
Terpenlandroute Deze route voert door het Friese terpenlandschap. Terpen ontstonden vanaf 500 v. Chr. Toen de eerste bewoners zich in een nog onbedijkt land moesten beschermen tegen overstromingen door de zee. Voorbij Dokkum begint het coulisselandschap van de Friese Wouden.
Wie Friesland wil ontdekken maakt met de Friese Merenroute een goede keus. De kaas, de meren, de boten en de terpen: u komt het allemaal tegen in het weidse landschap met veel water en pittoreske dorpen. Friesland op zn mooist!
De eerstvolgende keer dat ik Frankske Deboosere tegen het lijf loop, zal hij er van lusten : een zonnige dag beloven en wat blijkt : ijskoud en nog een fors windje erbij. Deze morgen gestart bij 4° en dat zou amper 7° worden tegen de middag. Soit : voor hetzelfde geld kon het de ganse dag regenen.
Onderweg een nieuws-item tegengekomen : de door een gestoorde activist omgezaagde bomen bij Woesten...
Bij aankomst in Alveringem, duidelijk aangeven naar de inschrijving...
Onthaal door de organisatie die de inschrijvingsformulieren overhandigden.
Naast enkele trikes, deze Can-Am Spider RT Roadster. (http://www.vmbb.be/) Eerder een Smartje Cabrio op drie wielen... Echt motorrijden is dat niet, hé ?
De ontvangstzaal en de inschrijvingstafel op het podium.
Vanwege het koude weer werden er meer warme soepjes en koffies geserveerd dan frisse pinten ! Daarnaast kon je al een boterham met lekkere boerenpaté krijgen.
Bij het vertrekken omstreeks 09.45u viel het op dat er reeds verschillende motoren rondreden met de nieuwe nummerplaten...
Dit waren de gesponsorde pijlen die we moesten volgen... En er waren er genoeg : een blinde die nu nog verkeerd reed !
En dat krijg je als je voorjaars-ritten meedoet : niet te veel bezienswaardigheden onderweg en lange eenzame wegen zonder veel verkeer... zoals hier de baan naar Diksmuide.
Eerst nog even bijtanken in Pervijze voor we Frankrijk binnenrijden...
En dan plots DIT ! Even voorbij Booitshoeke verliest een rijder de controle over zijn stuur en belandt in de gracht. Volgens de piloot een verkeerde inschatting van de bocht, een stuurfout en pardaf ! Vlug kon je daar eigenlijk niet rijden, want het was de ene bocht na de andere daar te velde. Maar ja, met zo'n BMW1200 moet je al niet te gek doen... Ik kan het weten want ik heb 11 jaar met een Yamaha Venture 1200 gereden !
Eerst nog een kiekje en dan met vereende krachten de bike uit de (gelukkig met niet veel water) gracht getrokken.
De schade viel op het eerste zicht nog mee : een beetje plastieken onderdelen gebroken, de zijkoffers eraf, maar het schermmechanisme was intact.
Hoe het er verder uitzag zal men pas in de garage weten, maar na het verwijderen van de modder bleek ook het motorblok niet gehavend. Toch besloot de berijder (die er gelukkig zonder kleerscheuren is vanaf gekomen) niet verder te rijden : hij zal wel ne serieuze 'post gepakt' hebben.
We zetten onze rit verder naar Veurne en in Wulpen krijgen we een eerste controle in Honda Motorcenter Westhoek
Daar kregen we een lekkere kop koffie-met-een-koekske, een tractaat van de organisatie.
Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de zaak, werd in de toonzaal een klein retro-altaar opgericht...
Jaja, opa op schok met kleinzoon !
Bij het verlaten van Veurne passeren we het bakkersmuseum...
We rijden richting De Panne langsheen het beroemde Oosthoekduinen domein...
In het gehucht De Panne-Kerk zien we DIT ! Dat zien de mensen als ze buiten komen na de zondagmis ! Hoeveel steekpenningen deze pizza-uitbater aan een lokale politieker heeft geschonken, weet ik niet, maar om uw gevel zo te mogen beschilderen, zullen het er wel een pak geweest zijn !
Niet veel verder rijden we Frankrijk binnen in Bray-Dunes en rijden op de D60 verder richting Zuydcoote, Téteghem, Lefferinckoucke, Le Tlegerveld en Warkem. Dan volgde een lange eentonige ijswind-trotserende rit langsheen het kanaal van de Moëres tot aan de 'ring' van Hondschote. In Houtem rijden we weer België binnen. In de Oude Gemeenteschool van Leisele kregen we een tweede controle.
Daar had de organisatie gezorgd dat de verkleunde motorrijders zich konden te goed doen aan warme soep en een heerlijke spaghetti-maaltijd. Een welkome onderbreking want het was al tegen het middaguur.
Dan gaat het verder naar Beveren/Alveringem... in Roesbrugge rijden we de IJzer over en dan gaat het weer via een eentonig lange weg naar Krombeke. Via Westvleteren geraken we in Poperinge waar we een derde controle krijgen in cafe Eclips. (12.30u)
Aan de overkant van de weg had je dan dit fantastisch zicht op de hoppe-architectuur : die fameuse (voormalige) ingepekte telefoonpalen langswaar de hoppeslierten zich aan optrekken en het basisbestand leveren voor onze pintjes. Een bedrijvigheid die op sterven na bijna dood is. Ze zouden het beter nationaal erfgoed maken, verdorie !
Zuidschote... Reninge... Polinckhove... en dan komen we in het mysterieuse LO : na Mesen de kleinste STAD van België/ Als je de dorpskom binnenrijdt komt de geur van vers gebak je onmiddellijk tegemoet : niet verwonderlijk... hier worden de lekkere wafeltjes, koekjes en de beroemde 'lukken' van Jules Destroopere gemaakt (je kan er trouwens het bakkerijmuseum bezoeken).
Op het stadsplein, dit meer dan levengrote bronzen beeld van een musicerende minnestreel, een verwijzing naar het middeleeuwse verleden van deze stad.
Nog een eigenaardigheid in Lo is deze 'caesars'-boom : een oude taxusboom (ook wel venijnboom) naast de middeleeuwse Westpoort.
De boom komt aan zijn naam omdat volgens de legende Julius Caesar, toen hij op weg was naar Brittannië, hier zou hebben halt gehouden om te rusten en zijn paard aan deze boom hebben vastgebonden. Hoewel dit een legende is, is de boom in elk geval erg oud.
De kruin is in de twintigste eeuw nog stevig gegroeid, wat er op duidt dat de plant nog in goede gezondheid verkeerde. Tegenwoordig is de holle stam dichtgemetst en worden de takken met ijzeren stangen ondersteund. De stam heeft aan de basis een omtrek van zo'n 2,8 meter.
We verlaten Lo via de Lovaart (jaja, in één woord) en stoten in gehucht Polinckhove op deze blauw-groene Markeymolen. Een standaard-graanmolen van het driezolder-type uit 1797. Gerestaureerd in 1993.
Open elke zondag in juli en augustus van 15 tot 19 uur. Groepen na afspraak. 056/25.49.74 - 057/40.09.56
We rijden verder naar Hoogstade en StRijkers, waar onderstaande taferelen in het oog sprongen : een dood varken aan de ingangspoort van een kwekerij...
... en een batterij satelietschotels op de binnenkoer van dat varkensbedrijfje. Misschien het nieuwe buitenverblijf van James Bond ???
Tegen 13.20u aangekomen in 'De Kwelle' waar de organisatoren de trofeeën klaarzetten.
Voor de terugreis nog een babbel met de eigenaar van deze mooie (2 jaar oude) Moto Guzzi met Corbin stuurkap en Harley-raampje.
En dit moet waarschijnlijk de kleinste toipcase ter wereld zijn : amper groot genoeg voor een brooddoos en enkele blikjes drank. Zelfs zijn helm kon er niet in ! Maar wel met alles erop en eraan !
Al bij al een prachtige rit met meer dan 500 inschrijvingen. Een aanrader aan alle toerrijders om via deze weg kennis te maken met de Vlaamse Westhoek. Proficiat en zeker voor herhaling vatbaar !
Motorrijder komt om bij frontale botsing in Brugge
In de Havenrandweg Zuid in Dudzele nabij Brugge is maandagavond een 21-jarige motorrijder uit Sint-Kruis omgekomen toen hij frontaal werd aangereden door een Range Rover.
Dat bevestigt de lokale politie van Brugge.
De motorrijder reed in de richting van Brugge toen hij werd aangereden.
De bestuurder van de wagen was net aan een inhaalmanoeuvre bezig waardoor hij op het linkerrijvak reed.
Op die manier kwam de wagen frontaal in botsing met de motor.
De motorrijder werd tegen een verlichtingspaal katapulteerd en was op slag dood.
De bestuurder van de wagen en diens passagier belandden in de sloot, maar raakten niet gewond.
De bestuurder legde een negatieve ademtest af. De baan was een hele tijd gesloten in beide richtingen.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....