Liever bereid ik dertig lessen voor dan dat ik drie examens moet verbeteren. (Voor alle duidelijkheid: het is een boutade.)
Nu, vanavond, iets rond elf uur, zit het er weer op. Heb ik me door tonnen papier geworsteld, heb ik duizenden hele en halve zinnen geploegd en ben ik op zoek gegaan naar logica en samenhang in honderden antwoorden. Dat die soms ver te zoeken was, is niet bepaald prettig. Je vraagt je af wat je een heel jaar hebt staan doen. Daarom was het niet onprettig te kunnen eindigen met het doorlopen van de leesdossiers van de leerlingen. Daarin gaan ze zelf terug tot hun oudste herinneringen aan leeservaringen, voor de meesten de verhalen die werden voorgelezen toen ze nog een kleuter waren.
Het is grappig je je leerlingen als kleuter voor te stellen, met open mond luisterend naar de 365 verhalen voor het slapengaan, de sprookjes van Roodkapje of Sneeuwwitje en de boekjes van Musti of Nijntje. Opvallend veel lazen (of lezen) Rowling (Harry Potter), Dirk Bracke en Marc De Bel. Velen lezen alleen nog de boeken die "verplicht" zijn. En daar zitten soms wel aangename verrassingen. Iemand die ondersteboven is door het lezen van een boek uit een leeslijst die je heel zorgvuldig hebt samengesteld, die erover is beginnen nadenken, soms op basis daarvan opnieuw wat meer is beginnen lezen of toch die intentie heeft...
Voor sommigen is lezen nog steeds "crap". Iemand gaat er zelfs prat op in zijn hele leven niet veel meer dan tien boeken te hebben gelezen. Mij niet gelaten, maar ik ben niet van plan mij te beperken tot de nu al meer dan tien boeken dit jaar.
Een "Natureingang" is een idyllische beschrijving van een natuurtafereel, waarop in veel middeleeuwse verhalen een liefdesscène volgde. Een boeiend begrip is dat dus sowieso al, maar... Wat doe je wanneer je niet meer weet wat dat woord betekent en er wordt toch wel iets over gevraagd op het examen Nederlands, zeker?
Dan ga je zelf maar iets bedenken. Met een dikke duim en veel wishful thinking levert dat soms hilarische verklaringen op: "Dit is eigenlijk het vrouwelijk geslachtsdeel. Bij het bedrijven van de liefde is dit de ingang tot het nieuwe leven."
Wie graag weet hoe crimineel hij is, kan zijn misdaadprofiel laten becijferen bij "den Humo". De test is grappig, de uitleg bij de profielen te genieten, maar bij de boekentips gaat het mis. Waarom anders is de helft van de boeken voor het "softie" profiel hetzelfde als het "hardboiled" profiel? Dit vraagt nader onderzoek.
Bij een examen esthetica hoort muziek. In de omgebouwde kapel staat daar tegenwoordig voldoende apparatuur voor. Eén stuk klassiek en één stuk hedendaagse: genoeg om heel wat wenkbrauwen te doen fronsen... Het was niet aan hen besteed. Welgeteld één iemand kon een goed antwoord verzinnen voor het klassieke en één iemand (anders) voor het hedendaagse. Pfff...
Het was anders goed uitkijken: ik heb minstens tien spiekpogingen bemerkt, dus hoeveel zouden er in totaal geweest zijn? Bovendien regende het vragen. "Meneer, wat betekent dit?" "Meneer, wat bedoelt u met dat?" Allemaal met een glimlach tot achter de oren en om het vriendelijkst. Grrr...
Het resultaat? Een perfecte Gauss-curve, vermoed ik. Het is trouwens uitkijken naar de eerstvolgende optredens van Bart Moeyaert: hij is blijkbaar een beroemd componist, een Vlaams polyfonist nog wel!
"kmo": het blijft een mysterieus begrip, of wat dacht u van volgende omschrijvingen? - kleine multionderneming - kleine en matige overeenkomsten - korte en middelmatige ondernemingen - katholiek maatschappelijke onderneming
Volgens mij zijn dat allemaal KunstMatige Oplossingen.
verbeteren op de tonen van Wolfgang Amadeus Mozart
Op de fiets mag het rocken en electronica spuien dat het een lieve lust is, maar om te verbeteren heb ik graag wat klassieke muziek. Wolfgang Amadeus Mozart bijvoorbeeld. Enkele hoornconcerti begeleiden de examens van de vierde graad. Bijzonder boeiende examens zijn dat meestal. Wist u dat een "kmo" een "kleine middelmatige onderneming is"? Ik vermoed dat een "kzo" staat voor een "kleine, zwakke" en een "kgo" voor een "keigoeie onderneming". 'k Zal 't eens aan de student in kwestie moeten vragen.