Lieve collega's, jullie moeten het me vergeven als ik al de hele week de melodie van de Moldau loop te fluiten. Het is een rechtstreeks gevolg van de lessen esthetica over hoe je een rivier omvormt tot muzieknoten.
Boeiend is dat: ontdekken hoe ver de fantasie van de leerlingen reikt wanneer je hen een rivier laat componeren. Mag het met een piano, of net niet? Hoe ga je elfen en nimfen in het bos typeren. En ja, ik geef het grif toe: ik ga zelf nog het verst van allemaal door na te denken over hoe laat het is op de dorpsbruiloft, wie er allemaal al naar huis is en wat ze daar dan doen... Niemand tot nu toe die zei dat het saai was of te klassiek... Houden zo!
(En die room, zul je vragen? Dat blijkt de betekenis te zijn van de familienaam van de componist: Smetana! Zo leer ik zelf ook weer bij...)
Als ik vreesde dat de sessies creatief schrijven elk moment konden verdwijnen, dan kon ik vandaag toch iets minder ongerust zijn. Nadat maandag niet lukte voor m'n twee leerlingen hadden ze zelf voorgesteld om vanmiddag bijeen te komen. Meer nog, er kwam nog een derde "schrijfster" mee opdagen. Samen fantaseerden we een boeiend plot bij elkaar, wars van alle film- en tv-clichés, of toch zoveel mogelijk. Ook de personages werden scherper gesteld, zodat we maandag beter weten welke richting we uit kunnen. Kernwoorden: carrièreblind, sneeuw, advocaten. Meer zeg ik voorlopig niet. ;-)
Met de krantenactie duiken ook de vele promopakketten van de verschillende kranten op in de leraarskamer. Vandaag bevochten de sprookjescd's "met boek" van Studio 100 de "Parels van de Nederlandse literatuur" elkaar, terwijl de spaarpunten voor dalmatiërs en aristocats nog altijd dagelijks worden afgedrukt. Of de "jonge vaders" de sprookjes dan niet kopen voor hun dochters? Ik heb bedankte ervoor en kocht voor de schoolbib de "parels". Sprookjes bij de vleet...
De dobbelstenen zijn gegooid. Op een enkeling na hebben alle vijfdes en zesdes uit de talenrichtingen hun opdracht gekozen en gekregen. Verwacht u dus de komende maanden maar aan - een PR-team voor de musical en het bezoek van de Finse school uit Naantali - een taalkamp Frans - vereenvoudigde versies van "The White Tiger" en "Odette Toulemonde" - romanbewerkingen van kinderstripverhalen - een tentoonstelling of presentatie in verband met bewerkingen van de Ilias van Homeros - een poëzieploeg die ondermeer de Gedichtendag (volgende week donderdag) in de spotlights moet plaatsen - een informatieve schoolkrant/schooltijdschrift die/dat driemaal zal verschijnen in de loop van het tweede semester - een online boek - een onderzoek naar de talige achtergronden van alle leerlingen van de aso-campus dat moet leiden tot adviezen aan het taalbeleid van de school
Vanmorgen ben ik door m'n fiets gezakt. Vraag me niet hoe. Het ene moment was ik klaar om de straat over te steken, het volgende stond ik midden op de straat verdwaasd naar m'n ketting te kijken. Eerst dacht ik nog dat het ding er weer afgegleden was, zoals dat de laatste weken al eens vaker gebeurde. Moet hij alweer gesmeerd worden, bromde ik in gedachten. Ik taxiede naar het trottoir, onderstebovende m'n vehikel en legde de schakels op het tandrad. Hielp dat? Vergeet het! Amper erop of ik kon alweer stoppen... Diagnose: tandwiel verbogen. Kon ik te voet verder naar school. Gelukkig had ik wat reservetijd gerekend. Je weet maar nooit dat ik nog kopies moest nemen en daar pas om halfnegen aan denk. Enfin, met zwarte vingers en een pijnlijke knie loodste ik m'n fiets de stalling in, gaf 'm wat hooi en beloofde hem de komende vier dagen niet meer lastig te vallen.
Bedankt voor de vele superfijne reacties die we kregen op onze toneelvoorstellingen van "de wijze kat". Dat doet echt deugd. We hebben er allemaal enorm van genoten, maar het is ook heel vermoeiend geweest.
Hier al enkele foto's van de kindjes, net voor de generale repetitie (woensdag). Binnenkort hopelijk meer foto's.
Vanmorgen nog een overgebleven stuk podium en de staande klok van het toneel naar school verhuisd. Niet gedacht dat mijn armen het nu nog zouden voelen... maar het was wel een hoogst originele uitstap, zo om halftwaalf 's morgens met de hele klas naar het theater en met die grote stukken door de winkelstraten stappen.