|
Leerkrachten trokken op bedrijfsstage en getuigen enthousiast. Hoe praat je over extremen? Nederlands is leuk en nuttig. Kinderen van leraren halen beste resultaten. Maak huiswerk zinvol.
Elke maand ploeg ik door de recentste Klasse, met de nodige zin, tegenzin, weerzin en goesting. Tips, ideeën en goede moed bekampen de tegenslagen, teleurstellingen en de stapel still-to-do. Inspiratiebron en genadeloze evaluatiemap tegelijk is het, dat tijdschrift. Een nieuwe publicatie over hoe je een toneelstuk schrijft, startend van het lege blad. Boeiend, uitdagend, maar dat is de prijs helaas ook: 50 euro! Een topic over omgaan met racisme in de klas. Niet meteen straffen en ook niet minimaliseren, zeggen ze. Vragen wat ze ermee bedoelen, zeggen wat het bij je oproept, verwijzen naar het schoolreglement. Volledig ermee eens hoor, dat niet, maar wat doe je wanneer een groepje quasi-stiekem, steeds lachend provoceert met racistische opmerkingen? Wat doe je wanneer de geviseerde groep gelijkaardig gedrag gaat stellen?
Soms krijg ik zin om alle traditionele lesjes uit te scheuren en gewoon met leerlingen erop uit te trekken. De natuur in, de stad in, het bedrijfsleven in, de politiek in, de media in. Waarom doe ik het eigenlijk niet?
29-01-2008 om 19:57
geschreven door aeneasindeklas 
|