Inhoud blog
  • false friends
  • Murakami in Staalkaart
  • goochelen met groene woordenschat
  • easy solution to biodiversity problems
  • gelezen op een examen
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    geheugenhectaren
    wat ik nog weet over de week
    09-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groepswerkjes: het kàn...
    Zo frustrerend als het luisteren naar de voorstellingen van de groepswerkjes van de verpleegkundestudenten dinsdag was, zo aangenaam was het woensdag. VB2 bracht zijn gezondheidspromoties alsof het al jaren niets anders deed. Sommigen bleven nog vrij theoretisch, maar de meesten maakten er een echt vraag-antwoordspel van, één groepje zelfs een echt spel.

    Van dat aidsbekerspel had ik al wel eens gehoord. Iedereen krijgt een kaartje met een profiel om zijn nek en krijgt de kans om tien mensen te 'ontmoeten'. Uit die ontmoetingen kunnen seksuele contacten voortvloeien, soms veilig, soms onveilig. Eén iemand van de groep is echter besmet met het hiv-virus...

    Tien minuten later waren er al vijf besmette personen. Ondanks één risicovolle actie bleek ik daar niet bij te zijn. Oef!

    09-05-2008 om 20:26 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's lessenmarathon
    Vanmorgen zaten de organisatoren van de lessenmarathon bijeen om het verloop en de organisatie ervan te evalueren. Dat ze er in elk geval van hebben genoten, mag blijken uit de foto's:

















    09-05-2008 om 20:20 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Suomi rules!
    Een donderdagnamiddagje "lang" kwamen studenten van een school in Naantali, Finland bij ons op bezoek in het kader van een Europese schoolreis naar België. Eerder deze week bezochten ze al het Europees Parlement en enkele andere Europese instellingen. Vandaag keren ze huiswaarts, naar het charmante vissersdorpje in het zuiden van het Land van Duizend Meren.
    Op school werden de leerlingen eerst rondgeleid door turnzalen met kapelzuilen, langs trappen met een spreekgestoelte en, misschien het meest spectaculaire, door enkele klassen waar nietsvermoedende leerlingen les kregen. Iemand van het eerste of tweede jaar vroeg of ze Nederlands spraken.
    Voor de Finse leerlingen was het allemaal een grote cultuurshock. Iemand beweerde dat dit geen echte school kon zijn. Finse scholen zijn ultramodern in vergelijking met onze campussen.
    Om twee uur kwamen zesdejaars van onze school erbij. Iemand vroeg me "of er veel knappe meisjes bij zijn, anders doe ik niet mee." Nu, eens het eerste ijs gebroken was, konden de leerlingen in kleine groepjes de koppen bij elkaar steken voor het nadenken over hun betrokkenheid bij de EU en mochten ze ook voorstellen suggereren om de werking van die mastodont te optimaliseren. Eén leerling zag muziekfestivals als een prima middel om contacten te leggen. Jongeren en muziek, dat bleek ook al op het discussieforum vooraf een boeiend uitgangspunt.
    Na de pauze was de Europese interesse, voor zover die er al was, grotendeels weggeëbd, maar werden de sociale contacten wat versterkt met Fins snoepgoed: drop en vodkapralines! Een halfuurtje later trokken de leerlingen samen de stad in...

    09-05-2008 om 20:12 geschreven door aeneasindeklas  


    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.haar
    Hoe ze erin slagen, is me nog steeds niet duidelijk, maar als de verpleegkundestudenten hun groepswerkjes moeten presenteren, zit het er altijd gloeiend tegen. Aanleiding dit keer was een gesprek over verloving en huwelijk. Niet iedereen was even romantisch aangelegd, blijkbaar...

    Er werden overigens nogal wat merkwaardige uitspraken gedaan tijdens de presentaties. Zo beweerde een van de studenten hetvolgende: "Kinderen krijgen is heel belangrijk voor het nageslacht."

    06-05-2008 om 19:48 geschreven door aeneasindeklas  


    05-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.evolutie
    Soms helpt het om wat langer met hetzelfde onderwerp te werken. Zo was het toch bij creatief schrijven. De twee dames van de harde kern toonden hun uitgewerkte versie van de opgave van vorige week: "vul aan".

    Toevallig had ik zelf ook vorige maandag wat zitten voortwerken aan mijn 'verhaal' van toen (zie eerder bericht). Vandaag kwamen daar amper twee zinnen bij.

    De teksten van de leerlingen waren wel gegroeid, niet in het minst inhoudelijk. Iemand die tot voor kort vooral beschrijvend werkte, was erin geslaagd een hallucinante monologue intérieure neer te zetten; de andere, meest getalenteerde, van de twee had geworsteld met stereotypen in verband met allochtonen en had een manier gezocht om dat te doorbreken. Haar tekst was zo 'donker' geworden dat haar mam had gezegd: "Als er iets is, mag je 't altijd laten weten." Met zulke reacties weet je 't zeker: de tekst wérkt!

    05-05-2008 om 21:25 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wil die jongen punten?

    Aan de uitvoering van zijn project had hij weinig of niets gedaan, zo weinig zelfs dat het programma erdoor moest worden gewijzigd. In zijn logboek schreef hij: "Geen problemen."

    Vanmorgen was dezelfde leerling niet op school, vanmiddag wel. Hoogstwaarschijnlijk moest hij nog wat bijslapen na de Barcelonareis.

    Wil die jongen punten?

    05-05-2008 om 21:16 geschreven door aeneasindeklas  






    Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken met Google




    free counters

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs