Verslag rit dinsdag 20 september 2011: Eupenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Miezerig weer voor t vertrek wat me even deed twijfelen om mee te gaan. Buienradar gaf geen regen dus riskeerde ik het maar.
Aan t bushokje zat Marcel al te wachten, hij had al kennis gemaakt met Frans, die vandaag voor t eerst zou meerijden. Hij kende Sabine al van op wielertoerist. Nog present waren Marc, Yvan, Santiago Flor, Leon, Valère en Jos P die ons vandaag via een andere weg naar Eupen zou gidsen.




Het startsein werd gegeven. Natuurlijk Valère aan kop, maar wie nog ? Voor ik t goed en wel besefte hing ik naast Valère op kop. Dat was niet de bedoeling dus riep ik Marc maar om mn plaats in te nemen. Schoonbeek, Munsterbilzen, Gellik, waar Jos lek reed.


De wind stond feller als gedacht, en tegen natuurlijk. Om mn krachten te sparen verschoof ik van de tweede naar de derde rij, de beste plaats volgens Leon. Veldwezelt, Vroenhoven, om zo langs t water te rijden tot in Lixhe.
Geen sprake meer van kuilen in de weg in Lixhe, een goede zaak dat ze daar eindelijk eens wat nieuwe asfalt gelegd hebben. Moelingen, s Gravensvoeren, en dan niet de Plank op zoals gewoonlijk maar wel door het charmante Veurs. Klimmen geblazen, want in Veurs gaat de door de Duitse bezetter aangelegde spoorwegtunnel onder het Veursbos door, deze spoorwegtunnel is daarmee de langste in ons land.
We rijden naast het rode bos, nu nog groen. Hier moeten we beslist binnen enkele weken opnieuw passeren om de herfstkleuren te aanschouwen.
Ook in de Voerstreek waren de wegwerkzaamheden legio. Een eerste asfaltlaag was reeds gelegd, wat wilde zeggen dat we een hele strook kiezel onder de wielen geschoven kregen. Burgemeester Huub Broers himself legde ons uit waar we ons juist aan kiezel mochten verwachten, en omdat het vrijliggende fietspad niet meer zo ver af lag, reden we toch maar ( voorzichtig ) door.
Sabine en Frans verlieten ons na de helling in Obsinnich, ze moesten op tijd thuis zijn.
Hombourg, waar we normaal over zouden steken om naar Henri-Chapelle zouden rijden. Een politiewagen hield ons tegen: we mochten er niet door omdat er een vrachtwagen gekanteld was. Dan maar over Montzen, Lontzen
de weg die we andersom wel al vaak gereden hebben.
Waldhorn, Kettenis en dan zijn we snel in Eupen: waar er weer wegwerkzaamheden zijn ! We banen ons een weg over de kasseien die rond de kerk liggen, en komen uit aan onze bakker. Maar omdat die dicht is ( wegens ziekte ), gaan we ietsje verderop waar het aanbod aan patisserie nog uitgebreider is.



Na koffie en taart rijden we terug over Membach, over de kasseien van Limbourg, Dolhain. Kopwerk wordt verzorgd door de twee paar Spaans gebruinde benen ( Valère en Flor ). Vanaf Timister-Clermont is het puur genieten: bergaf !!!! Froidthier, langs de abdij van Val-Dieu, Mortroux, Dalhem.
Dan nog langs achterkant van de Richelle, waar ik verkeerd schakel en mn ketting afvliegt :-?. Marc helpt ze me opleggen, euvel hersteld !



In Spanje gebruinde benen !

 
Hermalle-sous-Argenteau, Haccourt om de helling in Oupey te omzeilen. Heure-le-Romain, zodat we bijna boven op de Houtain uitkomen. Bergaf richting Bassenge, waar een flikkerende tegenliggende camioneur ons aanmaant kalmer te rijden. Waarom blijkt even verder: de ziekenwagen en mug staan er naast de weg.
Marc vervangt Flor zn kopplaats. Aan een strak tempo rijden we over Valmeer, de stomme helling in Herderen , Grote Spouwen, Bilzen en voor we t weten zijn we aan t Paenhuys waar Miet trakteert op wafels, en blokjes kaas en salami. Bedankt Miet !
Bedankt aan de kopmannen, en aan Jos voor het uitstippelen van deze route, meer van dat zou ik zeggen !
Nog een dikke proficiat aan Flor, die na zn bedevaart toch de energie gevonden heeft om terug aan te sluiten met de groep. Chapeau zunne !
Ritgegevens: 149 kms, 1327 hms, 28,2 gemidd
Link naar de rit: http://connect.garmin.com/activity/115820584#
Gereden door: Valère, Flor, Marc, Jos, Marcel, Leon, Yvan, Sabine, Frans, Vanessa
|