
(Op het blog van Eric ( http://www.godvoordommen.nl/2008/01/07/evolutie-creatie-lees-er-alles-over/) verscheen het volgende berichtje dat ik hier als inleiding op een " vertaalproject " gedeeltelijk overneem ;in het rood mijn toevoegingen ...)
......De National Academy of Sciences en het Institute of Medicine hebben een bijgewerkte versie van twee eerder verschenen versie uitgebracht van " science evolution and creationism " , dat uit moet leggen waarom evolutie wel wetenschap is en creationisme niet. In het daglicht van de rechtszaken die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden omtrent het wel of niet onderwijzen van creationisme in de Amerikaanse schoollokalen, heeft men besloten tot dit initiatief over te gaan.(1)
De eerste dateert van 1984, de tweede van 1999( die was speciaal gericht op het zogenaamde"scientific creationism") . De NAS heeft al tijdens de rechtszaken ( Nu over de jongste mutant van het creationisme: de ID"theorie" ) een begin gemaakt met het maken van deze nieuwe versie en werd geleid door bioloog en filosoof Francisco Ayala, van de universiteit van Californië.
In deze nieuwe versie, die tweemaal zo dik is als haar voorganger uit 1999,( waar ook toendertijd SJ Gould had aan meegewerkt ) zijn de meest recente vondsten opgenomen. Zo valt er ook eindelijk kennis te maken met het in Canada gevonden fossiel van de Tiktaalik. ( overwegend nederlandstalige link en archief --> Tiktaalik ) Een beestje dat 380 miljoen jaar geleden leefde en geldt als de missing link tussen vissen en vier potige landdieren. Dit mag gerust een unicum genoemd worden. Deze vondst is namelijk nog niet te vinden in het onderwijsmateriaal, omdat de revisie doorgaans te lang duurt. Tevens is in deze publicatie de rol van evolutie in de medische wetenschap opgenomen, teneinde de lezer een beter inzicht te geven in de mutaties van virussen zoals HIV en SARS.
Er is zelfs ruimte opgenomen waarin geestelijken uitleggen waarom evolutie niets te maken heeft met religie: Het NOMA argument van Stephen Jay Gould. (zie ook voor verdere besprekingen en bemerkingen (vanuit niet-gelovige hoek ) op deze uitgave ) : http://scienceblogs.com/pharyngula/2008/01/mixed_messages_from_the_nas.php http://scienceblogs.com/gregladen/2008/01/nas_religion_and_science_are_c.php http://pandasthumb.org/archives/2008/01/new-nas-book-on.html
Er is een proef versie in pdf vorm te downloaden.
zie verder ---> bedoeling en oproep (tsjok45)
en een vermelding / bespreking in Nature http://www.nature.com/nature/journal/v451/n7175/full/451108b.html :met een paar erg ad rem links dat ik hier in de reacties opneem vooraleer het verdwijnt van internet --> Nature over NAS document (Tsjok45)
(1)
< klik voor een vergroot beeld
de aarde IS rond http://www.earthfromspace.si.edu/
Brontekst ; Summary http://books.nap.edu/html/11876/SECbrochure.pdf
(zie uitgebreider teksten 11876.pdf 2008 / evolution, science , creationism download : http://www.scribd.com/word/download_preview/960325 )
* * *
I Het belang van de Evolutie-wetenschap(pen)
De ontdekking en het begrip van de evolutie-processen ( en de fossiele documentatie vd geschiedenis van het levende ) zijn één van de krachtigste verwezenlijkingen in de geschiedenis van de (natuur)wetenschap .
* Evolutie verklaart met succes de waargenomen BIODIVERSITEIT in de wereld en is door observatie en experiment vanuit een breed spectrum van wetenschappelijke disciplines herhaaldelijk bevestigd.
* De evolutie- wetenschap is het theoretische bind-middel/frame van de moderne biologie.
* Evolutie-wetenschap heeft de deuren voor volledig nieuwe aanpakken van medisch, landbouwkundig , en milieu-onderzoek, wijd geopend en leid tot de ontwikkeling van technologieën die kunnen helpen ziekten( en epidemieen) preventief te verhinderen en te bestrijden.
Helaas, wordt het efficiënte wetenschapsonderwijs in onze (*1 )scholen ondermijnd door vele inspanningen om niet-wetenschappelijke concepten over evolutie in wetenschapsklassen te introduceren.
II Hoe werkt Wetenschap ?
Hoe de wetenschappers te werk gaan wordt door de studies over de evolutie , uitstekend geillustreerd .
Wetenchappers stellen toetsbare vragen over de natuurlijke wereld en testen/toetsen die vragen door experiment en nieuwe observaties; Ze stellen concepten , modellen en theoretische verklaringen op van het verschijnsel evolutie ( en van de geologische geschiedenis van het leven ) die op feitelijk bewijsmateriaal (= bewijsstukken ) worden gebaseerd.
Aangezien de wetenschappers steeds nieuwe resultaten en bevindingen blijven verzamelen, blijven zij hun ideeën verfijnen : De verklaringen worden veranderd of soms verworpen wanneer dwingend /tegenstrijdig bewijsmateriaal opduikt . Sommige wetenschappelijke verklaringen zijn echter al reeds zo lang gevestigd en beproefd dat geen nieuw bewijsmateriaal hen waarschijnlijk nog wezenlijk zal veranderen. De verklaring wordt dan een wetenschappelijke theorie. In dagelijkse taal betekent een theorie een gok , een gissing of een speculatie. Niet zo in wetenschap. In de wetenschap, verwijst het woord theorie naar een uitvoerige verklaring van belangrijke waargenmen en kontroleerbare eigenschappen die door vele feiten gesteund wordt en in tijd worden en werden verzameld. De theorieën staan ook wetenschappers toe om voorspellingen over tot hiertoe niet waargenomen fenomenen te maken.
Een goed voorbeeld komt voort uit de studies rond de zwaartekracht Na honderden jaren van observatie en experiment, worden de basisfeiten van de zwaartekracht onderkend en begrepen. De opgestelde theorie van de zwaartekracht is een verklaring van die basisfeiten. De wetenschappers gebruiken dan de theorie om voorspellingen te maken over hoe de zwaartekracht onder verschillende omstandigheden ( 2) zal functioneren. Dergelijke voorspellingen zijn geverifieerd in talloze experimenten (3) ,die verder de theorie bevestigen . De evolutietheorie is eveneens gebouwd op een stevige basis van observatie, experiment, en bevestigend bewijsmateriaal
III de Evolutie-Theorie is herhaaldelijk getest en bevestigd (4)
Evolutietheorie vertrekt van wat wij allen al vanuit onze ervaring weten , nml dat de biologische trekken van ouders worden gekopieerd en doorgegeven aan de nakomelingen Dit is de "conditio sine qua non" van de evolutie.(5)
Soms veranderen de trekken in de opeenvolgende generaties. Als een nieuwe trek zich in de nakomelingen ontwikkkeld die het beter in de natuurlijke omgeving doet zodat het helpt meer nakomelingen te produceren die ook de voordelige trek erven , zal die trek meer wijdverspreid geraken (6) Als de nieuwe trek de nakomelingen minder bekwaam( = fit ) maakt en zo minder nakomelingen veroorzaakt dan zal de trek er toe neigen langzaam te verdwijnen.
De natuurlijke selectie is het proces waardoor sommige trekken succesvoller zijn dan anderen in het milieu waar de opeenvolgende populaties en generaties van het beschouwde organisme in overleven .
Aan elk type van levend wezen dat wij vandaag kennen , gingen veel andere types vooraf die niet( of minder ) succesvol bleken en daarom uitstierven.(7)
De wetenschappers vragen niet meer naar de basisfeiten van evolutieprocessen . Het concept heeft het uitgebreide testen door tienduizenden specialisten uit de biologie, geneeskunde, antropologie, de geologie, chemie, en andere vakgebieden goed doorstaan .... De ontdekkingen op verschillende deelgebieden van de wetenschap hebben elkaar versterkt, en het bewijsmateriaal voor de evolutie is gedurende de laatste 150 jaar blijven accumuleren IV Het Fossielen archief
Het evolutie-concept wordt ondersteund door de vondsten van fossielen in de rotslagen en afzettingen uit verschillende periodes van de geschiedenis van de Aarde. Over het algemeen, worden fossielen die morfologisch goed gelijken op de huidige vormen van het levende , in de jongere rotslagen/afzettingen gevonden , terwijl vele fossielen die slechts oppervlakkig op de huidige biota lijken in de oudere lagen voorkomen.
Gebaseerd op dergelijke vaststellingen , stelden de naturalisten voor dat de soorten, veranderen of, in tijd evolueren. De natuurlijke selectie is daarbij geïdentificeerd als stuwende kracht achter deze veranderingen. Sedertdien hebben de wetenschappers een overweldigend aantal fossielen in rotslagen van verschillende leeftijden gevonden die herhaaldelijk de veranderingen in de levensvormen bevestigen die door de evolutie-theorie worden voorspeld.

Volledig skelet van een overgangsfossiel van een vogel-(Gansus yumenensis ) dat in China werd ontdekt en in 2006 werd gemeld. http://www.carnegiemnh.org/news/06-apr-jun/gansus/changma3_72.jpg
V Moleculaire biologie , genetica Moleculaire genetica
DNA onderzoek heeft aangegeven hoe de evolutie(- wetenschap moet rekening houden en steunen op mechanismen van , en ) werkt op het moleculaire niveau Dit soort vakgenied was onbekend toen de evolutie (en het mechanisme van de natuurlijke selectie) voor het eerst in 1859 werden voorgesteld...
De genetica heeft aangetoond dat vertikale overdracht van de(erfelijke) eigenschappen van de ouders aan hun nakomelingen gebeurt dmv DNA: een macromolecule die in alle levende wezens die sleutelfunctie functie vervuld (8!) en tevens de informatie bevat(= het recept) die de celgroei , de celreproductie en de montage en ontwikkeling van organismen (9) , stuurt (samen met de omgeving )
Vergelijkende DNA studies steunen de bevindingen die werden gevonden in andere takken van de(levens en evolutie)wetenschappen . Bijvoorbeeld, vertonen de huidige (= extante) met elkaar vergeleken soorten die verder weg in de geologische tijd ( qua veronderstelde oorsprong of radiatie (10 ) zijn te situeren , grote morfologische verschillen die ook in hun DNA(sequenties/ chromosomen en genomen ) worden weerspiegeld .... De graad van verschil geeft een hint over de mogelijke verwantschap ...Stambomen (11) die zijn opgesteld op basis van moleculaire vergelijkingen tussen verschillende species ( vooral van hun vergelijkbare ( homologe ) DNA sequenties , genprodukten en aminozuuropeenvolgingen in eiwitten )vallen dikwijls samen met reeds(voorlopige) bekende fossiele stambomen afkomstig uit de paleontologie , de vergelijkende anatomie , de fylogenetica etc (12)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - A - gorilla GTGCCCATCCAAAAAGTCCA-A-GATGACACCAAAACCCTCATCAAGACAATTGTCACCAGG Mens GTGCCCATCCAAAAAGTCCA-G-GATGACACCAAAACCCTCATCAAGACAATTGTCACCAGG Chimp
ATCAATGACATTTCACACACGCAGTCAGTCTCCTCCAAACAGAA-A-GTCACCGGTTTGGAC Mens ATCAATGACATTTCACACACGCAGTCAGTCTCCTCCAAACAGAA-G-GTCACCGGTTTGGAC Chimp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -G- gorilla
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -C- gorilla TTCATTCCTGGGCTCCACCC-C-ATCCTGACCTTATCCAAGATGGACCAGACACTGGCAGTC Mens TTCATTCCTGGGCTCCACCC-T-ATCCTGACCTTATCCAAGATGGACCAGACACTGGCAGTC Chimp
TACCAACAGATCCTCACCAGTATGCCTTCCAGAAAC-G-TGATCCAAATATCCAACGACCTG Mens TACCAACAGATCCTCACCAGTATGCCTTCCAGAAAC-A-TGATCCAAATATCCAACGACCTG Chimp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -A-gorilla
GAGAACCTCCGGGA-T-CTTCTTCAGGTGCTGGCCTTCTCTAAGAGCTGCCACTTGCCCTGG Mens GAGAACCTCCGGGA-C-CTTCTTCAGGTGCTGGCCTTCTCTAAGAGCTGCCACTTGCCCTGG Chimp - - - - - - - - - - - - - - - - -C-gorilla
Vergelijking bij Mens en Chimpansee van de DNA opeenvolgingen voor het gen dat codeert voor het peptide-hormoon Leptine(betrokken bij het metabolisme van vetten )
* Er zijn slechts vijf plaatsen waar de opeenvolging van de 250 nucleotiden verschillen . * Daar waar de mens en chimpansee sequenties (= Nucleotiden- opeenvolgingen) verschillen, kan het overeenkomstige ( =homologe ) nucleotide ( op dezelfde locus in de DNA sesuentie ) in hetzelfde gen bij de gorilla worden gevonden .... * uit de vergelijking van die drie (mens /chimp /gorilla) kan men het vermoedelijke nucleotide (op die bepaalde plaats) af leiden dat waarschijnlijk in de gemeenschappelijke voorvader ( = de "common ancestor" of CA )van mensen, chimpansees, en gorilla's bestond. * In twee gevallen, zijn het gorilla en het menselijke nucleotide op die loci gelijk aan elkaar terwijl in de andere drie gevallen, de gorilla en de chimpansee- opeenvolgingen hetzelfde zijn.
De gemeenschappelijke voorvader van de gorilla, de chimpansee, en de mens zal dus waarschijnlijk het nucleotide hebben dat hetzelfde is in twee van de drie huidige vormen van het gen ; omdat dit enkel één verandering(substitutie ) van een nucleotide op die plaats vergt ipv twee
wat linkt met deze paragrafen ?
I : evolutietheorie is verouderde troep?
(Noot 1) Het gaat voornamelijk over de lessen wetenschap en biologie in de Amerikaanse (middelbare en public ) school en onderwijssystemen De recente druk om ook in europese scholen en onderwijsnetten het degelijk wetenschapsonderwijs te ondermijnen( op grond van sectaire religieuze doctrines die hun absolute waarheden bedreigd voelen en pseudo-wetenschappelijke kwak )maakt dit werkstuk van het NAS ook belangrijk voor de geinformeerde opinie-vorming in europa
II :
overgenomen van QABOUTER ( http://www.volkskrantblog.nl/blog/257 )
De wetenschappelijke methode

In het plaatje is te zien hoe de wetenschappelijk methode hoort te werken. Je ziet iets, dan stel je over het waargenomen fenomeen een hypothese op.
De gestelde hypothese wordt met gedachte- en fysieke experimenten getoetst. Vele malen. Als hij ook maar één maal faalt moet de hypothese aangepast worden. Dan begint het testen van de hypothese opnieuw. Dezelfde experimenten moeten herhaald worden en daarna moeten nog extra experimenten gedaan worden. En geen enkele keer mag de hypothese falen in haar verklaring van de observaties tijdens het experiment.
Vervolgens wordt de hypothese pas een theorie. Geen voldongen feit nog, maar een theorie. Een theorie heeft bewezen in haar kinderlijke hypothesetijd sterk te staan. Een theorie wordt wederom vele malen getoetst middels experimenten. De theorie moet álle experimenten kunnen doorstaan. Doorstaat hij deze niet moet er een nieuwe hypothese gemaakt worden en kan de theorie komen te vervallen. Daarvoor in de plaats moet dan een nieuwe theorie komen.
Pas nadat een theorie lange tijd is getoetst en er duidelijk verklaarbare wetmatigheden ontdekt zijn, die alle experimenten en resultaten volledig kunnen verklaren, kunnen deze als wetmatigheden beschreven worden. Dan kan nog altijd dit weer vervallen doordat wetenschappelijke experimenten aantonen dat de natuurwet niet alle werkelijkheid kan verklaren. Maar een hypothese moet wel heel sterk groeien, kan het een theorie wegbeuken, en een theorie moet een grote jongen/meid worden voordat het een wet kan kraken.
zie ook :
De wet van ( scepticus ) Digit --->
Verschil tussen wetenschappelijke en geloofs-verschijnselen /-entiteiten. *Datgene wat is geloofd kan alleen bestaan omdat mensen erin ... In cache (<klik )
(Noot 2) =opstellingen ?
(Noot 3) =waarbij de parameters van de opstelling kunnen worden gekontroleerd gewijzigd ? Veel experimenten zijn door de natuur al gedaan , en moeten alleen maar worden ontdekt en ontrafelt uit het reeds waargenomen materiaal en de voorhanden kennis vanuit modellen ...(in de geneeskunde( met name in de genetica ) heeft de natuur reeds experimenten gedaan die NIET zouden kunnen worden uitgevoerd in labo's : om ethische en morele redenen bijvoorbeeld ) |
III
(noot 4) Het is een van de meest uitgeteste wetenschappelijke theorieen die er bestaan
(noot 5) de voortplanting ( en afstamming ) door kopiering /replicatie "Descent with modifications " (Darwin )
(noot 6) in de tijd = vertikale spreiding /doorheen de cellijnen die rechtstreeks hebben te maken met de voortplanting )
(noot 7) elk "goed aangepast " huidig levend organisme is het resultaat van een ononderbroken reeks van overlevers met veel geluk ... het aantal voorouderlijke verwanten van die ( achteraf succesrijk bevonden ) stamlijn , die uitgestorven ( of verongelukte ) stamlijnen hebben voortgebracht is onnoemelijk groot
IV Tussenvormen bestaan niet ? <
Er wordt altijd zo leuk gehamerd op het gebrek aan fossielen http://groups.msn.com/anti-creato/general.msnw?action=get_message&mview=1&ID_Message=76
Over fossielen : http://www.gea-geologie.nl/publicrelations/fossielenfolder/fossielen.html
Gansus yumenensis Tientallen exemplaren ontdekt van 'bijna-recente' vogel uit Vroeg-Krijt http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/geonieuwsart.php?artikelnr=717
V
De genetica of erfelijkheidsleer Molecular evolution | Molecular genetics | Phylogenetics
http://users.ugent.be/~avierstr/ met o.m.
The central dogma of molecular biology
The mystery of sequencing for phylogenetic research...
- What is DNA ?
- DNA in a cell
- Preparation of gDNA
- PCR to amplify the requested gene
- Sequencing of the obtained PCR product
- Aligning of the gene with genes from other species
- Calculating the phylogenetic trees
Vitamine C & het Gulo gen
Tomasso agricola Unintelligent design (6): Vitamine C http://www.volkskrantblog.nl/bericht/32654
Bart klink Waarom het GULO-gen bewijs is voor evolutie http://evolutie.blog.com/2523702/
Creationisten en het GULO-gen http://evolutie.blog.com/2534762/
(8) De "vertikale " spreiding van de kopieen van het DNA in de tijd doorheen de opeenvolgende generaties van de populaties van het bestudeerde organisme ( species )
(9) het vakgebied van de ontwikkelingsbiologie en evo-devo -->Embryologie / FOX-genen / Homeobox/ Epigenetica etc...
(10) Moleculaire klokken Molecular clock
(11) zie Cladistiek
( Bart klink te vinden op een discussie met creato's http://www.volkskrantblog.nl/bericht/173735 )
".... Bij het achterhalen van evolutionaire verwantschappen gaat het voornamelijk om gedeelde veranderingen ten opzichte van het ancestrale gen. Dit worden synapomorfieën genoemd en zijn het belangrijkste bij het bepalen van verwantschappen.
Interpretaties van uitslagen van sequentievergelijkingen moeten rekening houden met synapomorfieën ; Dat er synapomorfieën zijn is vrij simpel vast te stellen door zoveel mogelijk sequenties te vergelijken ....
Zie hier voor meer uitleg van de cladistische terminologie: http://www.palaeos.com/Systematics/Cladistics/defApomorphy.html
Waarschijnlijkheid is het sleutelwoord in dit soort analyses. Het gaat steeds om wat het meest waarschijnlijk is, niet of alle andere opties volledig uitgesloten zijn. Dit geldt trouwens voor heel veel wetenschappelijk onderzoek. Als je je in de literatuur over dit onderwerp verdiept (= cladistiek), zul je heel veel wiskunde en statistiek tegenkomen. De betrouwbaarheid van uitspraken neemt toe naarmate je grotere sequenties en meerdere soorten kunt vergelijken. Dit kost echter ook veel meer computerkracht.
(12) Deze zoektochten naar de meest waarschijnlijke C A's blijven natuurlijk allemaal wel een grote legpuzzel( en er zijn steeds weer discussies over de manieren waarop de stukjes in elkaar moeten passen ) ..maar er is de laatste jaren een zeer grote versnelling opgetreden in het ontdekken van nieuwe stukjes( de toenemende automatisering en een gevoelige versnelling van de sequencing technieken ) en het ineenpassen van de stukjes ( dmv wiskundige en statistische analyses van het reeds bekende materiaal)
|