Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
21-05-2017
De Vette Os
Een fikse plensbui vlak na de middag doet de Placora's naar de buienradar rennen. Het zal toch niet waar zijn, zeker? WhatsApp draait overuren, twijfel alom. Iedereen is er immers op gebrand om de laatste voorbereidingen te treffen voor de week die komen zal: Limburg, Mallorca, Kom op Tegen Kanker of doodweg thuisblijven, er staan drukken dagen in het verschiet.
We nemen het zekere voor het onzekere en stoppen een regenjasje is de achterzak. Op onze verzamelplaats beslist Rich om de Picon te testen in Leisele, een voorstel dat op heel wat bijval kan rekenen. Renaud consulteert voor een laatste maal de buienrader en stelt een buienontwijkend traject voor waarbij het risicogebied langs de kust gemeden wordt. Remi kondigt aan dat hij geen meter kop zal doen en ook alcohol zal mijden. De voorbije dagen hebben hun tol geëist, niet in het minst de emotionele klap die donderdag door KVO werd uitgedeeld.
Daar gaan we dan, met Renaud VDW als GPS. De onweersneiging van de voorbije dagen zorgt voor enige storing in de data en Leisele ligt plotseling veraf. Het dient gezegd dat er heel wat beschutting is tegen een bijwijlen krachtige zuidwester. We rijden dus via Nieuwpoort, Koksijde, De Panne, Adinkerke en zo naar de Franse grens. In Ghyvelde slaan we linksaf en trekken we de Moeren is. Met de wind van op zij worden waaiers gevormd; het tempo is strak, maar iedereen kan goed mee.
De kilometerteller wijst nu al boven de 50 km aan en bij velen plakt de tong tegen het verhemelte. In de verte duikt eindelijk het pittoreske kerkje op waar ook De Vette Os gelegen is. Uw dienaar verheugt zich al op het vooruitzicht van een welverdiende Picon, maar dan wordt plots hard in de remmen gegaan. Een toevallige voorbijganger kan net ontweken worden, hij kan er gelukkig nog om lachen. En dan blijkt dat de tussenstop niet de Vette Os wordt, maar een tankstation op de schreve. Positief gegeven: de prijzen zijn bijzonder laag, maar de Picon mag uw dienaar op zijn buik schrijven. Dan maar een Hommel en de gedachte dat uitgesteld niet verloren is.
De afspanning blijkt populair te zijn onder wielertoeristen, want enkele minuten later maken ook onze collega's uit Middelkerke er hun opwachting.
Verder dan. Rich neemt de leiding richting Leisele, want dat was per slot van rekening het doel van de rit. Dit veroorzaakt nogal wat protest waarbij uw dienaar de volle laag krijgt. Maar goed, dat zal wel tot het takenpakket van een voorzitter behoren, zeker. Wanneer de rust is teruggekeerd kan er genoten worden van het landschap, want met de wind in het voordeel gaat het goed vooruit. Via Lo en Pollinckhove tikken de kilometers verder aan.
Tussen Alveringhem en Lampernisse hebben we af te rekenen met een dubbele bandbreuk. Zowel Pilot Pascal als Rich rijden op hetzelfde ogenblik plat. We krijgen een demonstratie 'synchroon banden leggen' en kunnen dan weer verder.
Het is even voor zessen wanneer we het zonnige terras van ons lokaal bereiken. 110 kilometer aan een gemiddelde van 29.7. We zijn klaar voor wat komen zal.
Er kan ook gemeld worden dat de twee Placora-teams voor Stene Koerst compleet zijn. Rekening houdend met de respectievelijke leeftijd van de deelnemers bestaat de Placora Bullets uit Jean (59), Peter (55), Steve (53), Pascal M (50) en Geert G. (48), totale leeftijd 265 . De Placora Jets is samengesteld uit Wim (58), Rich (57), Pilot Pascal (55), John (52) en Paul (48), totale leeftijd 275.
Een voorspoedige reis aan zowel Kamp Zuid als Kamp Noord. We verwachten boeiende verslagen en dito fotoreportages!