Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
16-05-2015
Lectuurlijst 2008
titels 2008
Het jaar van de Grote Stripinvasie: honderden stripalbums, meestal gegroepeerd, omdat 1 stripalbum te kort is om als 1 boek te worden gezien.
61 De plaag 1, 2, Py en Houot; Mister Joe and Willoagby Red Bridge, Gamberini en Charles en Charles; Ripley 1986-1993, Kota Base, Erika Raven; Lova integraal, Servais; De avonden 1, 2, 3, Gerard Reve en Dick Matena; De erfgenaam 1, 2, 3, Giroud en Béhé en Meyer; Samber 1, 2, 3, 4, 5, Yslaire en Balac, Harry Dickson, De beulsgeesten, De drie cirkels van de angst, Koning Schaak, Jean Ray en Vanderhaeghe en Zanon; Rode taiga 1, Perriot en Malherbe
60 Een nachtegaal in de stad, Pieter van Oudheusden en Jeroen Janssen; Nick Naffer gangsta zonder blaffer, Larcenet; Morgan, Saint-Exupéry de laatste vlucht, Hugo Pratt; Foc De genadelozen, Durand en Bordes; De dwaze monnik, Het stenen geheugen, De purperen mist, Vink; Paradijs op aarde, Gisquière; Titanic, Micheluzzi; De fotograaf 2, 3, Guibert en Lefèvre en Lemercier; Agadamgorodok, Dailly en Lapière; Jan Karta Weimar, Der Sturm, Dal Pra en Torti; Bloedbanden, Hermann en Yves H. ; Terreur 1, René Follet en Duchâteau; Het geheim van de wurger, Tardi en Siniac; De blanke weduwe, Gillon: De muzikant, Persepolis 1, 2, 3, 4, Satrapi; Vallende ziekte 1, 2, David B.; Pauls vakantiebaantje, Rabagliati; Icebound, Zimbabwe, Erika Raven; Daar gaat Fout varken, Gummbah; De ondergang van Amsterdam, Guido van Driel; Gilgamesj, De Bonneval en Duchazeau; Gus 1 Nathalie, Blain; Het geheim van het huis Winchester, Carenes en Delmas; Corto Maltese Altijd maar verder 1, De Ehtiopiërs, Hugo Pratt; William Hazehart In eer en ongeweten, Ernst; Het geluid van rijp, Mattotti en Zentner; De wetten van het kwaad 1, 2, Carré en Michaud (van 22-28/12/2008)
59 De schorpioen 4, 5, 6 Marini en Desberg; De kraai 1, 2, 3, 4, 5, 6, Lax; Luka 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10; De kapers van Alcibiades 1, 2, Liberge en Filippi; Kaamelott 1, Astier en Dupré; De heer der dolende zielen: Het eiland Brac, De zwarte madonna, Vehlmann en Bonhomme; Kort en triest 1, Jean-Marc van Tol; De klaagzang van de verloren gewesten 1, 2, 5, Rosinski en Dufaux en Delaby; De sleutel van het mysterie 1, 2, 3, 4, 5, Sikorski en Lapière; Cowboy Henk 1, 2, Kama en Seele; Link 1, Steve van Bael; Libertair intermezzo, Teng; Meestersteenhouwer 1, 2, 3, Stainer en Bardet; De vlucht van de reiger, Jokal; Nicolas Eymerich Inquisiteur De godin 1, Zentner en Sala en Valerio Evangelisti; Mana en Mano, Mirallès en Ruiz; De maagd en de neger, Judith Vanistendael; Oxford 1, 2, Gaú en Quitanilcha en Zentner en Montecarlo; Over de grenzen van de tijd 1, 2, Abolin en Pont; Het meisje van de Yukon 1, 2, Radovic en Thirault; Sabatini Het mummiecongres; Du Caju en Morjaeu; De sterrenjagers 3, Wozniak en Yann; Takuan 1, 2, Le Tendre en Simeoni: Titia en Pijpelijn 1, 2, Yann en Hardy; Fatal Jack 1, Djian en Zibel en Floch; Vincent, Brecht Evens; West 1, Rossi en Dorison en Nury; Prosopous, De Crécy; De val, Davodeau (nieuwe record: week van maandag 15/12/2008 - 21/12/2008: 60 strips)
58 Bouwtechniek tabellenboek, D. J. H. Bone en A. H. L. G. Bone
57 Figaro 1, Steve Van Bael; Thomas Pips in microfilms en raketten, De mini-gijzelaar, De operatie "O", Buth; Donjon Monsters, La carte majeure, Andreas en Sfar en Trondheim; Franka 11: De vlucht van de Atlantis, Henk Kuijpers; Nino 2: De prinses van Manhattan, Stallaert en Leemans; Kees en Klaas: De ongrijpbare dief, Greg en Alain Saint-Ogan; Flor en Toosje 1, Greg; Nahomi 2, 3, Crisse; Aria 29, 30, Weyland en Weyland
56 Berts Bobje, Kamagurka; Isaac de piraat 1, 2, 3, 4, 5, Christophe Blain; Beeld van Amok 1, 2, Conrad; De tien geboden 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Frank Giroud en Béhé en De Vita en Jean-François Charles en TBC en Rocco en Alain Mounier en Gillon en Michel Faure en Franz; Cordelia Oraal, Kan ze kussen !, Haar goesting, klopt hart, Ilah; Jessica Blandy 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 Renaud en Dufaux; Jessy Blandy: Het Dossier, diversen; De woesteling 1, 2, Baru; Ibicus 1, 2, 3, Rabaté; De reis, Baudoin; De vier stromen, Baudoin en Vargas; Boris Vanderhoeven privé-detective De koffer, Herman Brusselmans en Caril Strzelecki; Clara 2, 3, Chauzy en Lapière; Café Kin' La Belle, Warnauts en Raives en Vandam; Bunker 1, Bec en Betbeder en Genzianella; Blacksad 1, 2, 3 Canales en Guarnido; De wraak van graaf Skarbek 1, 2, Sente en Rosinski; Tosca 1, 2, 3 Desberg en Vallès; Godin wit, godin zwart 1, 2, Servais en Raives; Rapido moderna, Blutch; Wilson 1, 2, 3, Fahrer en Trillo; Een deken van sneeuw, Craig Thompson; Murena 1, 2, 3, 4, 5, 6 Dufaux en Delaby; Donjon Monsters, Jan-Jan de boeman, Mazan en Sfar en Trondheim; Donjon Zenit 1, 2, 3, 4, Sfar en Trondheim: Donjon Zenit 5, Boulet en Sfar en Trondheim; Donjon Ochtendgloren 1, Sfar en Trondheim; Donjon Avondschemer 102, Sfar en Trondheim; Donjon Parade 1, 2 Larcenet en Sfar en Trondheim; Venetiaanse suites 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, Warnauts en Raives; Jugurtha 6, Franz en Vernal; Dagboek van een bos Isabelle, De toverkol, Het temperament van Marilou 1 en 2, De kinderen van de citadel 1 en 2, Servais; De bosduivel, Tom Tirabosco; CC4 Thomas Noland Enkele reis naar de hel, Franz en Pecquer; CC5 De hondenmenner, Dimitri; CC6 Dampierre en Morrison, Het kerkhof der dwazen, Al Coutelis en Rodolphe; CC9 Condor Alarm in Afrika, Rousseau en Autheman; CC11 Dick Herisson De schim van de torero, Savard; Charly 10, Magda en Lapière; De teenloze adelaar, Lax; Lijf om lijf, Mardon; Sofaletta 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, Eric Arnoux en Dominique Hé; CC 12, 15, 18 De onaantastbare Lading voor China, Het meisje in de kooi, Slavinnen van het oosten, Parras en Mora; De meesters van de gerst 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, De Steenforts, Van Hamme en Vallès; CC 14 Dick Herisson, De oor-rovers, Savard en Escudie; CC20 Condor, Het rijk van de Pacific, Rousseau en Autheman en Barquins; CC21 Thomas Noland De wees van de sterren, Franz en Pecquer; Jim Cutlass Colts, spoken en zombies, De donkere nacht, Rossi en Giraud; CC22 Dick Herisson, De laatste akte, Savard; CC34, 35 De onaantastbaren New York-New York, De terreur van de Piranha, Parras en Mora; CC26 Léo Tomasini Devine Justice, Delvaux en Francq; CC25 Het merkteken van de heks De hanekoning, Redondo en Harriet; CC24 Tristan Het eiland van de drie koningen, Pusson en Cornen; CC28 Andreas de Florentijn De nacht van het gif, Aidans en Dufaux; CC29 Tristan De roep der druïden, Plisson en Cornen; CC31 Andreas de Florentijn Het noodlot, Aidans en Dufaux; CC32 Thomans Noland Gestrand in de jungle, Franz en Pecqeur; CC36 Léo Tomasini Komplot in Zaïre, Francq en Delvaux; CC40 Tristan Het elixer der vergetelheid, Pusson en Cornen; CC42 Melmoth De weg naar Londen, Rodolphe; CC43 Condor Het testament van Marius Casanova, Rousseau en Autheman; De tempelier van Notre-Dame De beheksing, Vassaux en Piscaglia; Duivels complot, Taymans en Delperdange; De laatste, Comès; Quintett 1, 2, 3, 4, Bonin en Gillon en Cuzor en Kraehn en Giroud; Zelie Noord-Zuid, Cosey; Het kind van het onweer 1, 2, Poli en Bichebois; Cycloop 1, 2 Jacamon & Matz; De Chninkel 1, 2, 3, Rosinski en Van Hamme; Boerke 4 Pieter de Poortere; De familie Doorzon 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 17, 18, 24, 27, 28, 29 De Jager en Stevenhagen; Coma 1, 2, 3 Steven Dupré; Marzi: Karpertje, Sovaia en Sowa; Guus: De ballade van de klaters, collectief; Hannah 1, 2, 3 Franz en Annestay en Sulitzer; Incognito 1: Volmaakte slachtoffers, Mardon; Giovani 2: De heksen, Pleyers; Hartendief 1, 2 NIcolas en Duchêne; I.R.S. 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10 Vrancken en Desberg; He Pao, de bewegende berg, Vink; Een kaakslag te ver!, Quirit; De oneven orde 1, 2, 3 Teng en Cuadra en Miel; De schorpioen 1, 2, 3, Marini en Desberg; De kraai 1, 2, 3, 4, 5, 6, Lax; Luka 3, 4, 7, 8, 9, 10 (nieuwe record: week van maandag 8/12/2008 - 14/12/2008: 50 +2 strips)
55 De vrouw die van Dante hield, Bob Van Laerhoven
54 De wraak van Baudelaire, Bob Van Laerhoven
53 Harry Dickson 3 De schaduw van Blackfield, Nolane en Roman; Thomas Pips: De spookrijder, Apocalips, De spekschieters, Zwaartekracht "0", Sport en spel, Buth; Gloriande van Thémines, Croci; Verder, Marc Legendre; Jessica Blandy 1, 2, Renaud en Dufaux; T.D.B. (Terreur van de bron) 1. Bilou, Morvan en Lejeune en Stamb; De 9e dag van de duivel, Convard; Adler 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10 Sterne; Akira 2, 3 Katsuhiku Otomo; Al's Baby 2, Wagner en Ezquerra; Anton Blake Op zoek naar gevoelens, Bobillo en Trillo: Oorlogsjunkies, Joel Andreas; Broze stad, Paul Auster en Paul Karasik en David Mazzucchelli; De furox 1, Simon Spruyt; De tweede kus 3: Hanne, Conz; Argyll 1, Herlé en Biancarelli; Venus H. 1, 2, 3, Dufaux en Renaud; Boerke 1, 2, 3, Pieter de Poortere; De laatste koningin 1, 2, Caracuzzo en Weber en Kathelyn; Gen barrevoets in Hiroshima 1, 2, 3, Keiji Nakazawa; Spertijd, Adri van Kooten en Pieter van Oudheusden; De spiegels van de tijd 1, Delmas en Wininger; De Rochesters 1, 2, 3, Wurm en Dufaux
52 vanaf 25/8/8 DNA 1, 2, 3, Makyo en Toldac en Rocco; De poort naar de hemel 1, Sicomoro en Makyo: Schurkenbloed, Loustal en Paringaux; Exterminator 17, Bilal en Dionnet; Een onderzoek van inspecteur Canardo: in de schaduw van het beest, Dodelijke spijt, Sokal; De expert 1, 2, 3, 4 Giroud en Brada; De Janitor 1, 2, Boucq en Sente; Tanatos 1, 2, Convard en Delitte; Geheimen: De schimmenwals 1, 2, Pellejero en Germaine en Giroud; Het uitstel 1, 2, Gibrat; Reiziger 1, 2, 3, Boisserie en Stalner en Guarnido; Zoo 1, 2, 3, Frank en Bonifay; Albatros 1, Vincent; Sam Lawry 1, 2, Hervé Richez en Mig en Pierre Schelle; Lucy 1, 2, Malès en Thirault; Wild River 1, Wagner en Seitner; Iriacynthe, Servais; De mysteries van Osiris 1, Maryse en J-F Charles en Roels en Jacq; Alim de leerlooier 1, 2, 3, Lupano en Augustin; Onder Palestijnen, Joe Sacco; Brieven uit de bar integraal, Stassen en Lapière; Paradise 1, 2, 3, 4, Sokal en Bingono; De dagelijkse worsteling 1, 2, 3, 4, Larcenet; Dracula, Bram Stoker, Séra en Yves H.; Dracula, Transsylvanië, Dany en Yves H.; El Nino 1, 2, 3 Perrissin en Pavlovic; De verborgen geschiedenis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Pécau en Kordey en Beau en Sudzuka en Geto en Pilipovic en Chuckry; Esther Verkest 1, 2, 3, 4, 5 Kim; Niklos Koda 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Dufaux en Grenson; De ster van de woestijn 1, 2, Desberg en Marini; Azrayen 1, 2, Lax en Giroud; War and Dreams 1, 2, Maryse Charles en Jean-François Charles; Caroline Baldwin 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, André Taymans; Tramp 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, Kraehn en Jusseaume; De Fleury-Nadals, Ninon, Giroud en Rollin; Het bloed van de Porphyres 1, 2, Parnotte en Balac TOT EN MET 3/10/2008
51 Kroniek van Geraardsbergen, een vogelvlucht door het verleden, Ivo Mariën
50 De vlindertatoeage, Philip Pullman
49 Vista: The Review, Vincent Hermann en Jérome Bosch op http://www.pcinpact.com/a-206-1-Vista___The_Review.htm
48 Onze Taal Taalkalender 2008
47 De tijdschim, José Carlos Somoza
46 Beminde ongelovigen, atheïstisch sermoen, pamflet, Anne Provoost
45 De vampiers van Croglin Grange, De gouden geit, De uitvaart van Ouwe Dusty, De automobiel van Franz Ferdinand, Waar de zon nu staat, Patrick Bernauw
44 Demonata-serie 6: Monsteroorlog, Darren Shan
43 De doden zwijgen niet, Thierry Deleu
42 Capricornus 1-5, Rork 5, Andreas
41 Ythaq 1, 2, 3: Onbekende wereld, Arleston en Floch; Donjon Zenit 6, Boulet, Sfar, Trondheim; Donjon parade 3, Larcenet, Sfar, Trondheim
40 De vreemde nacht van meneer Korb, Bézian; Loses, Goffaux: De blauwe engel, Clement; Een dot van een robot, Lingot; In bluer skies onder een blauwe hemel, Truong; Droombeelden, Aloys; Boeman, Vandenheede; Een parfum van Guerlain, Mendl en Scheuer; Dubbelganger nv, Avril; Arena, Cañal; Hotel Gagarin, Hérody; The Science Service in dienst van de wetenschap, Hughes-Freeman
39 De hemel boven Brussel 2, Yslaire; De tranen van de duivel 1, 2, Picaud; De tweede kus, Ringo, Conz; Croco & co, Vepy en Ceppi; Thomas Pips: Gevangen in de Oldoway-kloof, Buth; Wat de wind brengt, Jaime Martin; De jacht, Het dorpje dat ging vliegen, Enki Bilal en Christin
38 1/7/8: Kaas, Dick Matena & Ellschot; Trust 1, Fleuriet en Weber en Salvatori en Faina; De herberg aan het eind van de wereld 1, 2, 3, Prugne en Oger; Er was eens een voorbijganger 2, 3, Bilal-Christin; De verloedering, Tardi en Pennac; Hugo & Iris 1, Yslaire en Bastide en Mezil; Vier? Enki Bilal, Indian Summer, Manara en Hugo Pratt; Angela, Vatine en Pecqueur en Rabarot; Op zoek naar Peter Pan, Cosey; Tschaï 1, 2, 3, Morvan en Li-An en Scarlett en Vance; Op zoek naar de tijdvogel 5, 6 Le Tendre, Loïsel, Lidwine, Aouamri
38 Afrika, Hermann; Salade Niçoise, Baudoin; Feiten, uitspraken, overpeinzingen & avonturen van Bardin de Surrealist, Max; De hemel boven Brussel 1, Yslaire; De havik 1, 2, 3, 4, 5, 6, Pellerin; De Fleury-Nadals, Benjamin 1, Giroud en Hulet; De tweede kus, Martha, Conz; De grote dode 1, Loisel en Mallié en JB Djian en Lapierre
37 Dracula, Vlad de Spietser, Hermann en Yves H.; Braakland, De ruitenwissers, Baudoin; De Bamburgers 1, 2, Simon en Fritz; Mekong 1, 2, Bartoll en Coyère; Gouden eeuw 1, Andriveau; De Almanak 1, 2, Servais; De ware stadslegenden 1, 2, Corbeyran en Guérin en Guérinau en Damour en Henriet en Formosa en Melvil en Frusin en Picard en Defali en Fournier; Magasin General 1, 2, 3, Loisel en Tripp
36 Kafka, Crumb en Mairowitz; Over naar jou, Adriaan van Aken en Philip Paquet; Piero, Baudoin; Aantekeningen voor een oorlogsverhaal, Gipi; Empire 1, 2, 3, Pecau en Kordey en Chuckry; Tekort, Tomine; Toen ik nog baas van de wereld was, Conz; Conquistador, Van Linthout en Leclerq; Fats Waller, Igort en Sampayo; De jood van New-York, Ben Katchor
35 vanaf 12/6/2008: Spookmaterie 1, 2, 3, Douay en Flechard; Isabelle Avondrood 4: Het geheim van de Salamander, 7: Allemaal Monsters, 9: Het helse labyrinth, Tardi; Het ware verhaal van de onbekende soldaat & Het gedrocht en de guillotine, Tardi; Ernie Pike 1, 2, 3, 4, 5, Pratt en Oesterheld; De falangisten van de zwarte orde, Enki Bilal-Christin; Op zoek naar de tijdvogel 1, 2, 3, 4 Le Tendre, Loïsel
35 Bleach 1, 2, 3 Tite Kubo
34 The Wind From Nowhere, J. G. Ballard
33 The Drought, J. G. Ballard
32 Hello America, J. G. Ballard
31 A Choice of Catastrophes, Isaac Asimov
30 The End of Eternity, Isaac Asimov
29 The Stars Like Dust, Isaac Asimov
28 The Currents of Space, Isaac Asimov
27 Ring van eeuwigheid, John C. Vermeulen
26 Apeliefde, John Vermeulen
25 Wraakgodin, John Vermeulen
24 Childhood's End, Arthur C. Clarke
23 Vampiraten 3: Bloedzee, Justin Somper
22 Sterrenkunde, Duncan John
21 Verzameld Werk 7 - Vlaamsche Filmkens 2, John Flanders
20 Verzameld Werk 6 - Vlaamsche Filmkens 1, John Flanders
19 The Difference Engine, William Gibson & Bruce Sterling
18 De Biolessen van Drs. P. VandeAa; De Biolessen II van Drs. P. VandeAa; Gedicht met zicht op zee, Rik Van Damme; Meer avonden dan ochtenden, Osiris & Els De Vuyst; Allemaal aan boord, Peter Bently & Lynne Chapman; Variaties, Hans Kilian; Robert Herberigs Gent 1886 - Oudenaarde 1974, een uniek Vlaams kunstenaar; Egyptiserende maçonnieke tempels, overdruk uit M&L, 3e jg., nr. 3, mei-juni 1984, Maclot & Warmenbol & De Schampheleire & Celis
17 De oorlog tegen Jugurtha, Sallustius
16 Het grote foute clichés boek, Wim De Bock
15 Frank Lloyd Wright 1867-1959 Bouwen voor de democratie, Bruce Brooks Pfeiffer; Cromwell Stone trilogie, Andreas
14 Zoek de moordenaar, Agatha Christie
13 De Holocaust herschrijven? Joodse post-Holocaust-literatuur, red. Jaak De Vos; Historische plaatsen van de slag om Normandië; Norbert Beernaet "Bosnote", Peter Van de Parre & Norbert Beernaert; "De bevrijding", red. Peter Van de Parre; De Scheldebode, april 2007, Hubert Lampo Genootschap; RTD Info Special Edition Art & Science march 2004; "Achttiendaagse veldtocht, Foubert Albert, Sergeant 3e linieregiment", red. Peter Van de Parre
12 Wonder en is gheen wonder 2007
11 Spirou 289
10 Spirou 288
09 Buth, leven en werk, Buthologie, leven en werk van Leo DeBudt, D. Dewilde & D. De LaeT; Thomas Pips in E506 doet het, Zigzag de blauwe mol, Herrie in de "ronde", De pimpelpaarse pot, De zielepoot, De 13 stoelen, De zwartgevlekte meteoor, De papegaai van Montezuma, Het blauwe document, De rode heks, De witte tijger, De groene sleutel, In de greep van Bullakos, Het bokkige aureooltje, Buth
08 Laat ze strips lezen. Informatie en suggesties voor school, thuis en bibliotheek, Jan Cumps & Kurt Marissens; Ithaq 2-3, Arleston & Floch
07 Monster 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Urasawa; Ode aan Kirihito 1, Osamu Tezuka
06 Spirou 290e album
05 Superdinosaurussen, Robert Mash MA, BSc
04 Shaman King 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 Takei
03 Capricorne 12, Andreas (x2); De duivels van Alexia 1, 2 tekeningen: Ers, scenario: Dugomier, inkleuring: Smulkowski; Nana 3, 7, 8, Ai Yazawa; Blake en Mortimer: Het geheim van de zwaardvis, Edgar P. Jacobs; ; Yu-Gi-Oh! 13, Kazuki Takahashi; Witte tijgerin 4, 5, Conrad & Wilbur; Het heiligdom van Gondwana, Yves Sente & André Juillard; Yoko Tsuno 3: La forge de Vulcain, Roger Leloup; Arq 11: Zwarte Meester, Andreas; De fantastische avonturen van Edgar Poe: De gouden kever, Thouard & Seiter naar Poe; Een verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot: Robbedoes, dagboek van een fantast, Emile Bravo
02 Death Note 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 Ohba & Obata
01 Spirou 293e album
16-05-2015, 00:02 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
01-02-2015
Qui est Charlie ?
De dag van Charlie Hebdo
1.
Wat is er allemaal gebeurd op die dag van woensdag 7 januari 2015?
De opsomming slaat toe met de saaiheid van langdurige rampspoed.
âs Morgens begon voor mij de gewone routine: koffie, krant, e-mail, omkleden â¦
Niets aan de hand.
Een klant wou enkele bestanden over gamification en andere softwaretoepassingen voor de verzekeringssector vertaald hebben. We hadden de afspraken de dag ervoor al gemaakt, maar toen hielden andere dingen me bezig, zodat ik enkel zijn bestanden had geprepareerd om ze door mijn vertaalprogrammaâs te draaien.
Ik verwachtte de nodige terminologische problemen met de tekst, maar niet meer dan gewoonlijk. Ik was er wel in geslaagd om de deadline te verlengen tot maandagmiddag, want anders had ik het zondag moeten inleveren. Aan weekendwerk ontkwam ik desondanks niet, maar dat is ook zoals gewoonlijk.
âs Middags voerde ik een plannetje verder uit, waar ik al een maand mee bezig was. Ik reed na het eten de auto uit de garage, voorzichtiger dan gewoonlijk, want door een wet van de Vlaamse Gemeenschap is het uitvoeren van archeologische opgravingen bij alle openbare werken verplicht en had ik minder manoeuvreerruimte. Bij de wegenwerken aan de Abdijstraat wordt door de archeologen twee maanden extra overlast veroorzaakt, maar ik mag me gelukkig achten dat ze niet voor onze garage graven, anders kon ik twee maanden langer nergens heen. En een cabrio met een afneembare kap en een plastic achtervenster wil niemand tijdens de donkere dagen âs nachts buiten zetten.
Hoe was het weer?
Het weer is een bekende gespreksopener, maar de meesten onder ons herinneren zich een week later al niet meer hoe het was.
Ik herinner het me nog, omdat ik op weg naar Lessen werd gehinderd door de zon die op het natte wegdek blonk. De temperatuur was laag en nog lager geweest, zodat ik te voorzichtig oppaste voor onverwachte rijmplekken, want dat gevaar was niet groot. Gevaren loeren nooit waar je ze verwacht. Verwachte gevaren zijn geen gevaren meer. En ook deze keer loerden ze elders.
In Lessen reed ik via de rotonde over de markt, naar de rivierbrug, en werd net daarvoor geblokkeerd. File kennen ze daar ook. Geen idee waarom. De tijdschriftenhandel waar ik moest zijn, lag een eind verder, maar niet zo ver dat te voet onmogelijk was. Een wegpiraat reed mij en de rest van de file voorbij, maar sloeg na de rivierbrug linksaf. Minder piraat dan ik had verwacht.
Er vloog een vogel over. Niet al te gehaast. Daarna een tweede uit de tegenovergestelde richting. Of misschien was dat weer de eerste.
De file was nog niet opgelost. Merkwaardig. Het duurde iets te lang om normaal te zijn. Er leek een bus tussen te zitten. Zat die klem?
In de linkerachteruitkijkspiegel zag ik niets aankomen. Voor mij ook niet. Richtingaanwijzer aan, een meter naar links rollen en vooruit, de brug over, de file voorbij, en linksaf, een straat in waar wat verderop een parking was.
Een eindje wandelen naar een tijdschriftenhandel zoals je ze bij ons zelden ziet: weggedoken tussen andere huizen, met een naar achteren verplaatste ingang, weggestopt in de schaduw. Jaren-70-stijl: goudgeel aluminium vensterranden. Zoals gewoonlijk bij halve kiosken de deur vol posters en lotto-reclame. Waarschijnlijk ook sigarettenreclame, maar daar let ik niet op.
De duisternis was niet veelbelovend, en de deur gaf niet mee. Nergens openingsuren. Dat kon twee uur worden. En ik had geen zin om daar drie kwartier te staan verpieteren.
De krantenhandel op de markt lag een heel eind verder, een hele heuvel op, en bovendien wou ik die om allerlei vreemde redenen vermijden. Die hadden gek genoeg niets met die winkel te maken, maar alles met het plannetje dat ik een maand eerder uitbroedde.
Maar ik herinnerde me ooit te hebben geparkeerd bij een oude Delhaize, en aangezien de nieuwe op de weg Geraardsbergen-Lessen ook wel eens had aangeboden wat ik zocht, ging ik die kant op.
Ja, het was een eind. Voor de tweede keer die dag de rivierbrug over. Als chauffeur kon je niet verdwalen, want waar je links af moest, mag je niet rechtdoor, en dat wist ik nog.
Gelukkig hadden ze wel degelijk wat ik zocht. Een van de laatste fasen van mijn plan was daardoor gelukt: de jongste aflevering van het stripblad Spirou kopen. En het was een meevaller, want er stond maar één exemplaar. Mijn abonnement begon rond deze periode te lopen, maar zolang ik geen afleveringen had ontvangen, wist ik niet of het al actief was. En ik wou niets missen.
Terug naar huis met het koppelstuk tussen mijn losse nummers en het abonnement. Lekker gangetje. En me ondertussen afvragen hoe ik in Geraardsbergen weer thuis zou geraken, want door de eenrichtingsstraten en de wegenwerken is het een groot doolhof geworden.
2.
Communicatiecomputer aanzetten. E-mail controleren. Ik herinner me er niets bijzonders van. Vertaalcomputer aan. Een vreemde foutmelding, die ik wegklikte. Vertaalprogramma starten. De teksten waren stukken van een softwareleverancier die diensten aan de verzekeringssector leverde, maar het was geen overdreven gespecialiseerde verzekerings-technische terminologie, en mijn achtergrond informatica kon wel eens meer van pas komen dan mijn kennis van verzekeringen. Maar, zoals altijd, loeren gevaren steeds waar je ze niet verwacht.
Bij het eerste probleem schakelde ik de Van Dale Engels-Nederlands in. Een woord vertalen is dikwijls een kwestie van de juiste nuance, en het is veilig om niet te denken dat de voor de hand liggende vertaling correct is. Ik zoek daardoor meer op dan nodig is.
En toen kwam het eerste woord waarvoor ik een gespecialiseerd woordenboekprogramma opende, en ik werd geblokkeerd. Het woordenboek werd geactiveerd. De woordenlijsten verschenen. De zoekfunctie werkte. Maar als ik op een lemma van een gevonden ingang klikte, verscheen dat niet. Dus had die foutmelding wel iets te betekenen gehad.
Pas twee uur later kreeg ik het progamma eindelijk weer aan de praat, na een hele hoop gedoe: via de functie Software van het Configuratiescherm proberen het programma te herstellen, het programma daarna met dezelfde functie verwijderen en herinstalleren vanaf de cd-rom. Een probleem met de virusscanner? Dat durf ik zeker niet uit te sluiten, want rond kwart voor vier draaide er een andere versie van de virusscanner.
De laatste minuten voor vier uur gebruikte ik om toch nog iets vertaald te krijgen. Maar ik had dus wel twee uur verloren door problemen met de computer.
Nogal wat vertalers die ik ken zijn halve computerherstellers geworden.
3.
Alle goede dingen bestaan uit drie, elk verhaal heeft een begin, midden en eind. En het gevaar loert altijd waar je het niet verwacht.
Het vervolg van de vertaling was het gewone werk: nuance zoeken, dubbelzinnigheden ontrafelen, beseffen dat de woordenboeken niet juist zijn, de context niet over het hoofd zien, steekproeven op internet uitvoeren om te weten wat het meeste voorkomt â¦
De vertaling vorderde aan een goed gangetje, maar ik moest 2500 woorden per dag vertalen om ze op tijd af te krijgen, en toen het nieuws om zeven uur begon, had ik er nog maar duizend gedaan. Ondanks het behoorlijke uurgemiddelde, leek het niet vooruit te branden. En de computerproblemen âs middags hadden vanzelfsprekend niet geholpen.
Zoals gezegd loert het gevaar altijd waar je het niet verwacht, en terwijl ik eerst dacht dat de aanslag op de redactie van het cartoon- en een-beetje-strip-blad Charlie Hebdo wel weer een rotje zou zijn dat de journalistiek opblies tot een volwassen atoombom, bleek dat tijdens mijn zoektocht naar de nieuwste Spirou er twaalf doden waren gevallen en er een klopjacht op twee schutters was ingezet.
1245 woorden
zondag 18 januari - zondag 1 februari 2015
01-02-2015, 17:55 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
10-12-2014
S P I R O U 4 0 0 0
Het Belgische stripblad Spirou heeft deze week zijn 4000e nummer uitgebracht!
Dat verdient een flinke
Een geweldige lading strips en over strips.
Allemaal Frans, maar een stuk leuker om Frans te leren dan Molière.
Het tijdschrift begon in... lang geleden voor de Tweede Wereldoorlog, en werd bekend met personages zoals Robbedoes en Kwabbernoot, Guust Flater, de Smurfen, Lucky Luke, Yoko Tsuno en een massa anderen die ik nu niet vermeld (RSI vermijden ).
Mijn exemplaar ligt momenteel ergens anders (jaja, de koper is nooit de eerste lezer ), maar het zou me niet verbazen dat er weel heel wat fantasy en sf in staat. In elk geval loopt momenteel Zizi: een reeks over een heksje of zo in wiens haar een vleermuis woont.
Het kost 2,90 euro voor 100 p's, en bovendien zit er ook een kortingsbon in zodat je 12 afleveringen kunt krijgen voor de prijs van 6. Dat is -50%.
10-12-2014, 16:58 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
18-09-2014
Cassette Store Day
Als aanvulling op ons artikel De evolutie van de media en de strijd om de aandacht : Na de Record Store Day is er nu ook de Cassette Store Day .
De cassette is aan een revival bezig, net als vinyl. Of het meer is dan nostalgie, is niet duidelijk, maar er zijn in België enkele labels die opnieuw inzetten op tape, onder andere Bed Rugs, JFJ, Double Veterans, Teen Creeps, The Future Dead, Benny Zen en Toxic Shock.
18-09-2014, 15:18 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
14-09-2014
De evolutie van de media en de strijd om de aandacht
De evolutie van sf- en fantasytijdschrift naar sf- en fantasypaperback heeft weinig te maken met de voorkeur van de lezer, maar wel met de prijzen.
Paperbacks verdrongen tijdschriften van de markt, omdat ze aantrekkelijk konden worden geprijsd. Toen de tijdschriften populair waren, was dat nog niet het geval.
Als een medium verdrongen wordt door een nieuw medium, verdwijnt het nooit helemaal. Er worden bijvoorbeeld nog altijd affiches gemaakt en verspreid. En dat is niet uit gewoonte, maar uit noodzaak: er worden nog altijd veel mensen van allerlei zaken op de hoogte gebracht via affiches.
Zelfs al zouden sommigen dat anders willen.
De vraag is: wie wil dat anders?
Wie de affiches moet betalen, ziet het veel liever gebeuren dat het publiek gewoon een website bezoekt, of vrede neemt met een e-mail.
Het zijn niet zozeer de drukkosten die affiches duur maken, maar wel de verspreiding: er moeten plakploegen worden rondgestuurd, die vele kilimeters moeten afleggen. Dat kost geld én tijd. Een affiche in een uurtje verspreiden, is er niet echt bij.
Maar het publiek zit niet te wacvhten op nog meer e-mail met reclame, en het voelt er ook niets voor om websites te bezoeken om op de hoogte te blijven.
En dat heeft er niets mee te maken dat het publiek behoudsgezind of conservatief zou zijn. Totaal niet. Het heeft er alles mee te maken dat het publiek gewoon geen boodschap heeft aan die berichten. Het hoéft niet te weten wat op die affiches staat. Er is geen noodzaak. Ergo: het doet geen inspanningen om te weten te komen wat erop staat. Dus wilt het ook geen e-mails met de inhoud van die affiches ontvangen.
De media voert vaak onderling strijd om de voorkeur van het publiek te genieten, maar ze voeren ook strijd met dat publiek zélf. Ze moeten in de eerste plaats die aandacht te pakken krijgen. En de goedkoopste oplossing voor een medium is niet altijd het meest succesvolle medium: een succesvol medium is een medium dat zijn boodschap bij het publiek krijgt. En als het publiek het medium niet lust, dan is het nutteloos. Vandaar de oorlog om de aandacht van het publiek.
Daardoor investeert Google tegenwoordig erg veel in YouTube. Ze laten massa's mensen gratis massa's filmpjes op YT zetten, in de hoop dat het publiek het gewoon wordt om YT te bezoeken, zodat YT de reclamefilmpjes kan tonen waarvoor YT wordt betaald.
Daarvoor bedenken ze vanalles: ze betalen mensen om filmpjes te maken voor YT (vsauce, bijv.), ze laten mensen gratis filmpjes op YT zetten (zoek maar eens Vertaalbureau Motte op YT), en volgens mij laten ze het ook oogluikend toe dat er massaal copyrights worden geschonden (ik denk dat je alle muziekalbums van David Bowie gratis op YT kunt beluisteren, en ik kan me niet voorstellen dat Bowie daar helemaal achterstaat).
Hoe groter het aanbod is, en hoe meer functies ze aanbieden (gratis veel ruimte om film op internet te zetten, commentaren achterlaten, likes/dislikes, gemakkelijk doorsturen naar andere sites, een heel arsenaal aan statistische gegevens....), hoe groter de kans is dat de bezoekers naar YT willen gaan en willen blijven komen.
En als het YT niet lukt, lukt het misschien Dailymotion, of Vimeo, of een van die vele andere sites.
En toch bljven affiches bestaan.
En ook sf&f-tijdschriften zijn blijven bestaan.
Ze geven nu eenmaal meer dan paperbacks het gevoel dat je iets recents te pakken hebt, dat je verhalen heet van de naald krijgt, het nieuwste dat er is.
Het is een gevoel dat een paperback moeilijk kan geven.
Maar de evolutie gaat verder.
Eerst werden paperbacks goedkoper, dan tv, nu film maken en zelfs zélf film maken.
En dat zet op zijn beurt de paperback onder druk.
Maar zal de paperback verdwijnen?
Ik denk het niet.
Net zoals ook de lp niet is verdwenen, en VHS veel meer veerkracht blijkt te hebben dan we hadden gedacht.
En al zouden de adverteerders het liefst verlost zijn van de noodzaak hun reclame via dure media zoals tv en affiches te moeten verspreiden, het zal de lezer en kijker worst wezen, als hij maar krijgt wat hij wilt: informatie en entertainment, afhankelijk van de situatie.
Uiteindelijk is het niet het doel van de kijker en lezer om advertenties te zien.
Zie ook Cassette Store Day
14-09-2014, 16:30 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
31-07-2014
Hoeveel verdien je met YouTube?
YouTube is leuk!
En je kunt met "monetization" zelfs GELD verdienen aan je filmpjes!
Maar is dat ook zo?
We zochten het uit, en onze vermoedens werden bevestigd: op veel meer dan 1 euro per 1000 kee bekeken, hoef je niet te rekenen. Oké, je kunt eens geluk hebben met 2 euro, en af en toe zelfs een euro of 20, 25, maar dat zijn toevalstreffers.
Waarom?
Je wordt niet zozeer betaald per aantal keren dat je filmpje wordt bekeken, maar volgens de advertenties die er voor en op staan.
"Monetisatie" betekent dat je YouTube de toelating heeft om die advertenties te plaatsen.
Maar om te beginnen betekent dat niet dat wie je filmpjes ziet, ook advertenties te zien krijgt. Als YouTube immers geen adverteerders heeft die bij jouw soort filmpje willen adverteren, dan wordt je filmpje zonder meer zonder advertenties uitgezonden, en dan verdien je er niets aan.
Sommige YouTubers hebben dan ook al gemerkt dat hun inkomsten per 1000 bezoeken in december stijgen, en in januari weer zakken. De eindejaarsperiode is immers een typische advertentieperiode.
De hoogte van je CPM (cost per mille, of het bedrag dat je per 1000 bezoeken krijgt) is daardoor afhankelijk van het seizoen, maar ook van het onderwerp van je filmpje.
Je zou natuurlijk kunnen denken dat, hoe langer een filmpje op YouTube staat, hoe mee kijkers het trekt.
Dat is waar.
Alleen: het blijkt dat het niet betekent dat je ook meer verdient. Integendeel: nogal wat YouTubers melden een dalende CPM naarmate het aantal bezoeken stijgt.
Hoe dat kan?
Wij vermoeden omdat adverteerders bij voorkeur op nieuwe filmpjes verschijnen, en dat YouTube adverteerders de mogelijkheid biedt om daarvoor te kiezen.
Wie dus denkt op termijn een lekker cumulatief bedrag te kunnen oogsten doordat zijn totale aantal filmpjes stijgt en daardoor ook zijn totaal aantal bezoeken pe maand stijgt, moeten we dus ook een illusie ontnemen.
Er zijn ook heel wat filmpjes van lage kwaliteit, waar adverteerders gewoon geen advertenties bij willen hebben. Zelfs al geef je de toelating, toch kunnen ze je vermijden.
Maar, zullen sommigen opmerken, je kunt ook YouTube Partner worden.
Er zijn inderdaad verschillende formules.
Je kunt gewoon je filmpje op YT zetten zonder monetisatie.
Je kunt het met monetisatie plaatsen, maar zonder dat je er advertenties op laat zetten.
In die laatste twee gevallen krijg je natuurlijk niets.
Je kunt bij monetisatie kiezen voor een advertentiefilmpje voor je filmpje, voor advertentiebalkjes IN je filmpje (dus op de beelden, boven of onder), of voor allebei. In die gevallen word je wel betaald, en het is te verwachten dat hoe meer advertenties je toelaat, hoe meer je zult krijgen.
Toch lees je ook geen getuigenissen van actieve adverteerdes met veel bezoeken dat ze veel verdienen aan hun filmpjes.
En inderdaad: er zijn speciale programma's, zoals het partnerprogramma, maar we hebben ook nog geen cijfergegevens gevonden over dat partnerprogramma.
Je moet ook oppassen met wat je her en der vindt over hoeveel iemand op YouTube verdient. Er worden enorme cijfers geciteerd, met werkwoorden zoals "earns" en "verdient". Maar er wordt verzwegen dat YouTube daar een percentage vanaf houdt, namelijk 45%. En dat hakt al veel weg.
Aangezien je hoge bedragen niet zomaar ergens in een potje kunt wegstoppen, komen ook de belastingen langs, en dan verdwjnt nog ongeveer de helft.
Al die indrukwekkende cijfers moet je daardoor minstens door vier delen.
Er zijn echter ook de kosten om het filmpje te maken, en vergeet niet de kosten om het te promoten.
En dan blijft er nog een vijfde over.
Een van de problemen is dat YouTube in 2013 het monetisatieprogramma heeft uitgebreid van enkele bevoorrechten naar iedereen. Je moet alleen maar je toelating geven om advertenties bij je filmpje over je hond te zetten.
Het gevolg is dat tegenwoordig meer dan 72 uur video PER MINUUT op de site van YouTube wordt gezet, en al de advertentie-inkomsten moet over al die video's worden verdeeld.
De adverteerders betaalden in 2013 al maar een derde meer van wat ze een jaar of twee daarvoor betaalden om een advertentie op het filmpje van een populaire jongen te krijgen.
Zelfs hele grote namen zagen hun inkomsten gehalveerd, al hadden ze evenveel bezoeken als eerder.
Maar wat blijkt er nog meer?
Er zijn studio's en netwerken die zich speciaal met YouTube bezighouden.
Een daarvan is Machinima Ze beweerden al 2,2 miljard views te hebben. Zij onderhandelen rechtstreeks met de adverteerders over de prijzen die sponsors voor advertenties betalen. Zij zijn dus niet afhankelijk van de prijzen die YouTube bepaalt.
Overigens is niet iedereen tevreden van bedrijven zoals Machinima of Maker Studios. Ze zouden hun creativelingen te weinig betalen en slechte contracten aanbieden.
De meeste huis-tuin-en-keuken-filmpjes zullen het echter moeten doen met 1 euro per 1000 bezoeken, en dat is grof onderbetaald. En zoals gezegd: ook wie een half miljoen bezoeken heeft op een filmpje, moet niet direct verwachten dat hij gegarandeerd mee dan 500 euro zal krijgen. En voor zoiets zie ik Marcel Vanthilt niet van zijn stoel komen.
Meer info:
http://tinyurl.com/l347jc8
http://tinyurl.com/jvtepcw
31-07-2014, 14:48 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
22-12-2013
Monografie Rosinski
De stripwereld werd dit jaar verrast door een schitterende monografie over Rosinksi.
Rosinski?
Ja, Rosinksi: de tekenaar van Thorgal . En van De Chninkel en nog veel andere meesterwerken.
Rosinski is van oorsprong Pools, maar leverde zijn werk al in het Westen toen het IJzeren Gordijn er nog hing (of stond, haha).
Hij is een van de beste realistische tekenaars die de stripwereld rijk is, en dat wil wat zeggen.
De laatste jaren legt hij zich meer toe op schilderijen, die doorgaans gebruikt worden als voorpagina voor zijn strips. Ook dat levert pareltjes af.
Het boek kost 50 euro, maar het is het waard: het vertelt zowat het volledige levensverhaal van Rosinski, bevat veel interviews met scenaristen en anderen waarmee hij samenwerkt(e), en bevat enorm veel beeldmateriaal: vroege foto's, vroege tekeningen, afbeeldingen uit zijn werk, enz.
Dankzij die afbeeldingen zijn de uiteenzettingen goed te volgen.
Het is fascinerend om te zien hoe Rosinski's stijl zich ontwikkelde, en hoe veelzijdig hij is.
Het is ook fascinerend om te lezen dat Rosinski vindt dat hij veel heeft geleerd toen hij nog aan Thorgal werkte, terwijl hij precies met Thorgal is doorgebroken.
Doe er glitterpapier en een strik rond, en zowat iedere stripliefhebber gaat uit z'n dak als hij het onder de kerstboom vindt.
22-12-2013, 15:07 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
11-11-2013
Atlas: een verrassend nieuwe bundel fantasy, magisch-realisme, horror en sciencefiction
Zaterdag 2 november 2013, werd Atlas voorgesteld, een nieuwe bundel fantasy, magisch-realisme, horror en sciencefiction.
Onze verrassingsauteur-cum-gastauteur Eddy C. Bertin nam zijn exemplaren in ontvangst voor zijn verhaal in onze bundel, maar het is ook bedoeld als bedankje voor alle verhalen die hij al heeft gepubliceerd.
Eddy C. Bertin is een van de origineelste auteurs van sciencefiction en horror die we in de Lage Landen kennen.
Hij was ook 18 jaar actief met zijn tijdschrift SF-Gids, dat 140 afleveringen bereikte. Het blad schiep een band tussen veel mensen die in de genres actief waren.
Een andere gevierde aanwezige was Petra de Vries, die de sfeervolle illustratie voor de voorpagina schilderde
Zij heeft eerder al o.a. voor het blad SF-Terra voorpagina's gemaakt.
We hebben ook Johnny Bekaert van Vorm in de bloemetjes gezet, omdat hij ons hielp bij het vinden van de drukker en bij het persklaarmaken. De drukker leverde trouwens klassewerk af, en het geheel is zelfs beter afgewerkt dan we hadden verwacht.
De aanwezigen, waaronder enkelen van onze schrijvers en illustrators, vonden het een prettige bijeenkomst.
En die titel?
Die werd Atlas.
Het werd Atlas omdat de grote verscheidenheid van de verhalen duidelijk toont dat je met de gekozen genres - fantasy, sciencefiction, horror en magisch-realisme - de hele regenboog van de werkelijkheid en de verbeelding kunt uitdrukken.
Zoals Atlas de wereld op zijn schouders draagt, en zelfs het hele universum, kan ook de bundel de hele realiteit dragen.
Inhoud
Verhalen
Eddy C. Bertin (gastschrijver), Piep! was alles wat ze zei 5
Mieke Sonck, Reis naar het wit 7
Frank Roger, De man die op wraak zon 10
Killian McNeil, Starman 22
Rik Raven, Verloren dame 27
Jos Lexmond, Een plaats als hemel 32
Yorgos Dalman, Nocturne 39
Pen Stewart, Daar waar alles mogelijk is 54
Hans Kilian, De man zonder hoofd 57
Ludo Noens, Hubris 59
Karlien Van Houtte, Het lied van de sterrenjongen 70
Cynthia Helena van der Hoogte, Achtervolgers 81
K. C. Berlin, De vreemde verhalen van Frank Driebergen 88
M.H. Bartels, Atrissima 99
Paul van Leeuwenkamp, Ruurd 117
Raf de Bie, Dokter Kegelkops Gratis Operatiefuif 127
Terrence Lauerhohn, Een betreurenswaardige vondst 137
Remco Meisner, Daniëlle, of een nieuw begin 150
Juliette van Nes, Een zwarte lakkist 159
Tom Schoonbaert, Het perfecte ritme 162
Annemarie Enters, Ivan de Verschrikkelijke 166
Karel Smolders, Het eerste slachtoffer 119
Lodewijk Verbeek, Een laatste reis 187
Illustraties
Voorpagina: Petra de Vries, Eindbestemming
Pagina 21: Cynthia Helena van der Hoogte, Half
Pagina 58: Eline Krus,
Pagina 98: Ingrid Paenen, Sprookjesboom, detail
Pagina 149: Peter Scheefhals, Demon spell
De bundel telt 192 p's, A5-formaat, is geïllustreerd en kost 19,90 euro.
Hij is verkrijgbaar bij de auteurs en tekenaars, in de Standaard Boekhandel te Geraardsbergen, via Stichting Fantastische Vertellingen en rechtstreeks
bij de uitgever via peter.motte@skynet.be.
Zie ook http://users.skynet.be/peter.motte/de.tijdlijn/index0.htm
11-11-2013, 13:25 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
29-08-2013
Inzendtermijn voor verhalen en illustraties 25 september 2013
Persbeicht
Bundel op zoek naar verhalen en illustraties
Opgeteld door: Peter Motte, 9 augustus 2013, 16:00
Algemeen
In juli 2013 werd me gevraagd om een bundel samen te stellen met:
- fantasy
- sciencefiction
- horror
- magisch-realisme
Er komen zowel verhalen als illustraties in.
Er komen ongeveer 20 verhalen en illustraties in.
Verhalen
De verhalen mogen maximum 6000 woorden tellen.
Elke auteur mag zo veel verhalen insturen als hij wil, maar er wordt per auteur slechts één verhaal opgenomen.
De opgenomen auteurs worden opgenomen in volgorde van inzending. Dat betekent dat wie het eerst inzendt, het meeste kans heeft om te worden opgenomen. Er wordt wel geselecteed op kwaliteit.
Gelieve de verhalen niet in te zenden met allerlei versieringen in de tekst.
Geen kopteksten, voetteksten, paginanummers, sierletters, of initialen (eerste letter van een alinea van een speciaal formaat).
Illustraties
De illustraties zullen in het boek op een pagina worden gedrukt, maar de ingezonden illustraties mogen groter zijn. We kunnen ze altijd verkleinen.
De illustraties worden geen illustraties van de verhalen, maar moeten wel bij de vermelde genres passen.
De illustraties moeten in zwart-wit zijn. Het volledige binnenwerk van de bundel wordt in zwart-wit gedrukt, er is daardoor geen mogelijkheid om speciale effecten toe te passen.
Inzendtermijn
Het is de bedoeling om vóór 1 december 2013 de bundel kant en klaar te hebben, zodat vóór 31 december 2013 het hele project is afgerond.
Op die manier kan het boek als eindejaarsgeschenk of nieuwjaarsgeschenk worden gebruikt.
Doordat het op de grens van een nieuw jaar verschijnt, kan dat ook een extra inspiratie zijn voor de sciencefictionauteurs (maar gelieve je niet allemaal daardoor te laten inspireren. )
De uiterste inzendtermijn voor verhalen en illustraties is 25 september 2013 .
Titel
De titel van de bundel is een verrassing.
Verrassingsauteur
Er is ook een auteur als verrassing.
Adres voor inzending
Gelieve in te zenden naar peter.motte@skynet.be met vermelding "Bijdrage nieuwe bundel".
Aangezien het geen wedstrijd is, is er geen enkel probleem met anonimiteit.
Met vriendelijke groeten,
Peter Motte
hoofdredactie De voormalige Tijdlijn
Adijstraat 33
B-9500 Geraardsbergen
België
http://users.skynet.be/peter.motte/de.tijdlijn
29-08-2013, 10:39 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
10-08-2013
Zoektocht naar verhalen en illustraties begonnen
Persbeicht
Bundel op zoek naar verhalen en illustraties
Opgeteld door: Peter Motte, 9 augustus 2013, 16:00
Algemeen[
In juli 2013 werd me, Peter Motte, gevraagd om een bundel samen te stellen met:
- fantasy
- sciencefiction
- horror
- magisch-realisme
Dat magisch-realisme was een suggestie van mij, om te verhinderen dat iedere fantasyschrijver zich verplicht voelt In de Ban van de Ring te imiteren.
Er komen zowel verhalen als illustraties in.
Er zouden 20 verhalen in komen, en evenveel illustraties, maar afhankelijk van de omstandigheden, d.w.z. de lengte van de verhalen, is het mogelijk dat er meer verhalen worden opgenomen. De maximum aantallen opgenomen bijdragen van iedere inzender zullen echter niet worden aangepast.
Er hebben al enkele bekende namen gereageerd, maar momenteel wensen we die nog niet vrij te geven.
Verhalen
De verhalen mogen maximum 6000 woorden tellen, maar er is een voorkeur voor kortere teksten. Soit, kwaliteit primeert, natuurlijk.
Elke auteur mag zo veel verhalen insturen als hij wil, maar er wordt per auteur slechts één verhaal opgenomen.
Als een opgenomen verhaal door meer dan één auteur is geschreven, telt elke auteur voor dat verhaal als 1 gedeeld door het aantal auteurs dat aan het verhaal heeft geschreven.
Bij een opgenomen verhaal dat door acht auteurs is geschreven, telt dat verhaal dus voor 1/8e inzending van elk van die auteurs, en mogen al die auteurs dus nog 7/8e inzendingen publiceren.
De opgenomen auteurs worden opgenomen in volgorde van inzending. Dat betekent dat wie het eerst inzendt, het meeste kans heeft om te worden opgenomen.
Gelieve de verhalen niet in te zenden met allerlei versieringen in de tekst.
Daarmee bedoelen we: geen kopteksten, voetteksten of paginanummers gebruiken.
Wees voorzichtig met sierletters, want als onze tekstverwerkers uw sierletters niet bevatten, dan gaat het effect ervan de mist in.
Gebruik geen initialen in de tekst (eerste letter van een alinea van een speciaal formaat), want dat levert doorgaans problemen op.
Verder is experimenteren met lay-out wel toegestaan, maar als we het niet kunnen verwerken, moet er eventueel worden vanaf gezien.
Illustraties
De illustraties zullen in het boek op een derde van een pagina worden gedrukt, maar de ingezonden illustraties mogen groter zijn. We kunnen ze altijd verkleinen.
De illustratoren onder jullie zullen echter weten dat het niet altijd goed is dat een illustratie wordt verkleind.
De illustraties worden geen illustraties van de verhalen, maar moeten wel bij de vermelde genres passen.
De illustraties moeten in zwart-wit zijn. Het volledige binnenwerk van de bundel wordt in zwart-wit gedrukt, er is daardoor geen mogelijkheid om speciale effecten toe te passen.
Inzendtermijn
Het is de bedoeling om vóór 1 december 2013 de bundel kant en klaar te hebben, zodat vóór 31 december 2013 het hele project is afgerond.
Op die manier kan het boek als eindejaarsgeschenk of nieuwjaarsgeschenk worden gebruikt.
Doordat het op de grens van een nieuw jaar verschijnt, kan dat ook een extra inspiratie zijn voor de sciencefictionauteurs (maar gelieve je niet allemaal daardoor te laten inspireren. )
De inzendtermijn voor de verhalen en illustraties is dus een flink eind vóór 1 december 2013. We verwachten dat eind augustus alles vol zit. De bijdragen worden immers opgenomen in volgorde van binnenkomst, en als we er voldoende hebben, wordt er afgesloten.
Titel
De titel van de bundel wordt momenteel nog geheim gehouden.
Hij is al lang bekend, maar er wordt rekening gehouden met het verrassingseffect.
Adres voor inzending
Gelieve in te zenden naar peter.motte@skynet.be met vermelding "Bijdrage nieuwe bundel".
Aangezien het geen wedstrijd is, is er geen enkel probleem met anonimiteit.
Als het een succes wordt, wordt het misschien een jaarlijkse traditie.
Met vriendelijke groeten,
Peter Motte
hoofdredactie De voormalige Tijdlijn
Adijstraat 33
B-9500 Geraardsbergen
België
http://users.skynet.be/peter.motte/de.tijdlijn
10-08-2013, 11:54 geschreven door Peter Motte
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.
(c) 2023 , Peter Motte of van de respectieve auteurs en kunstenaars.
Use by AI not allowed. Use for training purposes of AI not allowed.
De teksten en afbeeldingen op deze blog mogen niet worden gebruikt door AI, ook niet voor trainingsdoeleinden.
Alle teksten en afbeeldingen op deze blog zijn louter bedoeld voor kennisgeving aan menselijke gebruikers.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.