Motorrijbewijs vanaf 24 jaar: de zoveelste onaanvaardbare poging om motorrijden te ontmoedigen !
Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) grijpt een nieuwe Europese wet aan om het grote aantal motorongevallen in te dijken. Hij verhoogt de minimumleeftijd om met zware motoren over onze wegen te mogen rijden tot 24 jaar, staat in de Coreliokranten.

Momenteel kunnen jongeren al op hun 21ste hun motorrijbewijs halen, maar Schouppe wil daar drie jaar aan toevoegen. In januari 2011 zouden de wetteksten daarvoor klaar zijn, maximaal twee jaar later zal de nieuwe regelgeving van kracht worden, aldus de kranten. "Overlijdensrisico niet negeren"
Het gaat om de uitvoering van een Europese richtlijn, die nu ook in ons land werkelijkheid wordt en de motorsector zwaar treft. "Tussen 2000 en 2007 is het aantal omgekomen motards op onze wegen met 7 procent gestegen", verdedigt Schouppe zijn beslissing. "Het overlijdensrisico is 20 keer groter op de motor dan in de auto. Zoiets kan je niet negeren."

"Motor-onvriendelijk"
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) grijpt de nieuwe Europese regelgeving aan om het aantal motorongevallen in te dijken. 'Tussen 2000 en 2007 is het aantal omgekomen motards op onze wegen met zeven procent gestegen', stelt hij. 'Het klopt dat er ook meer motards zijn bijgekomen, maar de motor blijft nog altijd veel gevaarlijker dan de auto. Het risico om te sterven op een motor is twintig keer groter. Dat kan je niet negeren. Daarom zullen jongeren nu langer op een lichter model moeten rijden, vooraleer van het échte werk te mogen proeven', zegt Schouppe. 'Ervaring is nu eenmaal de beste leerschool.'
De Belgische motorbond is niet te spreken over de plannen van Schouppe. 'Op die manier sluit je de motor voor een pak jongeren af', zegt Erwin Steegmans van de Motorcycle Action Group. 'Dit is motoronvriendelijkheid van de ergste soort. Dit past helemaal in de ontmoedigingsstrategie van de motor, waar de overheid al langer mee bezig is. Op hun 24ste hebben jongeren nu eenmaal andere prioriteiten dan wanneer ze 21 zijn.'

En het stopt niet voor de motorrijders. Iemand met een rijbewijs B mag vandaag nog altijd met een lichte motor te rijden. Vanaf 2013 zal ook dat gedaan zijn. Zelfs voor het lichtste model zal je dan een motorrijbewijs nodig hebben.
Ook het Vlaams Belang is niet te spreken over deze zoveelste anti-motor demarche van de Staatssecretaris. Reeds jaren wordt in dit land een waar anti-motorbeleid gevoerd, waarbij het rijden met een motor ontmoedigd in plaats van aangemoedigd wordt. In plaats van jongere motorrijders te straffen voor het cowboygedrag van enkelen, zou men beter tijd en energie steken in het sensibiliseren van jongeren en motorverkopers. Vandaag de dag stappen heel wat motorrijders die net hun rijbewijs haalden (jong en oud) de motorwinkel binnen om een 650cc motor te kopen en worden door sommige verkopers overhaald om toch maar direct een 1150 cc motor te kopen. Het probleem ligt dus niet bij de leeftijd van de bestuurders, maar bij de ervaring, of het gebrek er aan.
 Vlaams Belang zal bij monde van volksvertegenwoordiger Tanguy Veys in de Kamer dan ook de Staatssecretaris ondervragen over diens nieuwe plannen. Het VB blijft bij het standpunt dat motorrijden niet mag ontmoedigd worden, en dat bekwaamheid weinig met leeftijd maar des te meer met ervaring te maken heeft.
|