Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
21-08-2008
Gedragscode filerijden.
Gedragscode filerijden.
Algemeen
Over het tussen-de-file-rijden is al heel wat gesproken en geschreven geweest. Mag het niet, mag het wel, als het mag waar moet je dan rijden, ben je in je recht bij een ongeval en zo verder.
In de Nederlandstalige tijdschriften verschijnen daaromtrent regelmatig lezersbrieven en af en toe verschijnt er ook al eens een artikel waarin de juridische kant van het motorrijden doorheen de file belicht wordt. We verwijzen dan ook naar een ander artikel waarin dieper ingegaan wordt op de wetteksten omtrent het filerijden. Dit artikel behandelt echter een totaal ander aspect van het filerijden, nl. het gedrag van de motorrijder in de file.
Zoals we allemaal wel weten is motorrijden gevaarlijk. Wat nòg gevaarlijker is, is het inhalen en voorbij rijden van voertuigen. Gezien de risicos die motorrijders lopen én omwille van het feit dat de wetten niet in het voordeel spelen van de motorrijder hebben een aantal bekende instanties waaronder Febiac en de Motorcycle Councel zowel voor motorrijders als autorijders een gedragscode ontwikkeld. Doel van deze gedragscode is tweeledig.
Door het promoten van een bepaald gedrag helpen deze code om het aantal ongevallen tussen motorrijders en andere voertuigen te beperken, anderzijds zijn deze handvol regels een mooie leidraad waarmee verkeersaggressie in de kiem gesmoord kan worden.
Het is niet zo evident geweest om goede bruikbare regels op te stellen, want er is geen wettelijk kader dat bepaalt wat mag en niet mag. De enige bruikbare maatstaf die we hebben is ons eigen logische en hopelijk gezonde verstand. Met onze hersens in de hand filosoferen we wat heen en weer over het filerijden en stap voor stap kun je zo de gedragscode zien ontstaan.
Gedoogbeleid
Wie een file wil doorkruisen mag niet uit het oog verliezen dat wat hij doet zich eignlijk niet mag. De wetteksten over filerijden zijn niet meteen de meest duidelijke maar je kan wel algemeen stellen dat het gemakkelijker is om er fouten tegen te begaan dan om ze op te volgen. Motorrijden tussen de voertuigen in een file wordt getolereerd door de autobestuurders en door de controlerende macht (de politie, de rijkswacht, ). Of je al dan niet veilig door de file geraakt hangt dus in feite af van de "good will" van diegenen die je voorbij rijdt. Een negatieve houding aannemen is dan ook uit den boze. Alle handelingen die ook maar enigszins als provocerend geïnterpreteerd zouden kunnen worden vermijd je dus best. Vergeet niet dat je de "underdog" blijft, zelfs al denk je dat je iedereen de baas kunt.
Filerijden: de handleiding
Achterkomers verwittigen
Laten we beginnen met het begin: we komen aangereden en we zien in de verte de autos zeer sterk vertragen. Wat doen we? Aangezien de meeste onder ons geen alarmknipperlichten hebben is ons remlicht ons enige middel om achter ons rijdende chauffeurs te verwittigen. Onder het motto "alle beetjes helpen" knijpen we herhaaldelijk en in een vrij hoog tempo in ons remhendel en hopen dat onze achtervolgers ons felle knipperende remlicht opmerken en correct interpreteren.
Snelheid aanpassen
Vervolgens duiken we de file in. Dit doen we met een aangepaste snelheid. Je moet nu geen snelheidsaanduidingen verwachten want de snelheid waarmee je doorheen de file rijdt is afhankelijk van de snelheid van de autorijders en van de verkeersdrukte (en eigenlijk ook van het weer). Kies je snelheid zodanig dat de overige chauffeurs de tijd krijgen om zich bewust te worden van je aanwezigheid. Jouw veiligheid staat of valt met hun gedrag! Als ze weten dat je eraan komt kunnen ze hun gedrag op jou afstemmen. Hoe trager je doorheen de file rijdt, hoe meer tijd de bestuurders hebben om in hun spiegels te kijken en te beseffen dat er een motorrijder afkomt. Een dergelijke redenering staat haaks op de slogan "In een flits door de spits" maar zal meer levens redden.
Anticiperen
In de file aangekomen is het een kwestie van met argusogen alles en iedereen in de gaten te houden. Pro-actief denken en handelen is het toverwoord. Leer gedragingen en stromingen interpreteren. We zetten even een aantal aandachtspunten op een rijtje.
De gaten tussen de voertuigen op éénzelfde rijstrook variëren volgens het harmonica-effect. Bij vertragende files verkleinen de gaten, bij versnellende files vergroten de gaten. Zenuwachtige bestuurders maken hiervan gebruik om snel van rijstrook te veranderen. Hierbij maken ze weinig of nooit gebruik van hun richtingaanwijzers. Dat ze een levensgevaar vormen, daar denken ze zelfs niet aan. Daarom ook dat de positie van de individuele wagens je bij het voorbijrijden van voertuigen niet mag ontgaan. Als enkele voertuigen uit naast elkaar gelegen rijstroken in baksteenformatie rijden dan is er voor hen ruimte zat om onverwachts te wisselen van rijstrook. Enige achterdocht is dus aangewezen. Het is veiliger om tussen twee voertuigen door te rijden die vlak naast elkaar hangen. Beide zullen elkaar gezien hebben (dat zou toch moeten .) en er is geen ruimte om te veranderen van rijstrook. Hiertussen kun je met een relatief gerust gemoed doorheen manoeuvreren.
Weet waar op- en afritten zijn zodat je kunt anticiperen op van rijstrook wisselende chauffeurs.
Hou de voorwielen van de voertuigen in de gaten zodat je tijdig kan reageren.
Hou je eigen spiegels in de gaten zodat je snellere collega-motorrijders kunt voorbij laten. Anderzijds moeten de snelleren onder ons kunnen verdragen dat er een trager iemand voor hen rijdt. Er is niet altijd gelegenheid om je even voorbij te laten. Geef de nieuwelingen een kans om rustig de "stiel" aan te leren. Ongeduldig aandringen maakt iedereen alleen maar zenuwachtig.
Leg als je traag tussen files rijdt (alleen dan!) je beide handen op je koppelingshendel en je voorrem. Hiermee win je heel belangrijke tienden van seconden waarmee je kunt vermijden van onder iemands wagen te belanden. Let er wel op dat je bij normale snelheden en als je niet in de file rijdt je vingers aan het stuur houdt! Iedereen heeft namelijk aangeboren reflexen die vooral tot uiting komen bij schrikreacties. Als jij nu bvb. 100km/u rijdt met je vingers aan de voorrem en iemand doet plots een gek manoeuvre dan is de kans groot dat je zult verschieten. Tegelijk zal je uit een reflex harder in je stuur knijpen. Jouw vingers hebben echter je remhendel vast. Het gevolg laat zich raden: de voorrem blokkeert en jij gaat loeihard tegen het wegdek.
Let er op dat je concentratie niet verslapt. Het kan misschien wel gek klinken maar ook aan filerijden kan je wennen. Het nadeel van een gewoonte is dat je alles automatisch gaat doen en je concentratie verliest. Doe dit niet want het is op zon momenten dat een ongeval zich voordoet.
Hoffelijkheid
Stel nu dat je aan komt gereden en je kunt er niet door omdat enkele voertuigen op twee naast elkaar gelegen rijstroken te dicht bijeen staan. Dat kan gebeuren. Ze doen dit (normalerwijze) niet om ons motorrijders te pesten. Per slot van rekening is de mens een nieuwsgierig dier en zon chauffeur wil natuurlijk ook graag weten wat er gaande is. En dus is hij of zij wat uitgeweken om even in de verte te turen. Gelijk hoe, we staan aan zijn bumper en kunnen er niet langs. Alles zit muurvast. Wat te doen?
Het antwoord is simpel: doe niets. Word niet zenuwachtig, sla niet tilt, mep niet op die man of op zijn wagen, hou je mond, claxonneer niet, vertoon geen provocerende gebaren. Kortom, blijf rustig en geduldig. Het gebeurt zelden dat voertuigen in de file meer dan enkele seconden stilstaan dus met wat geduld kun je er zo voorbij. Vergeet trouwens niet dat je daar staat dankzij de tolerantie van diezelfde chauffeurs! Als zij een slecht humeur krijgen moeten ze maar even aan hun servostuur draaien en lig jij op de grond. En wie zal er in fout zijn? Veel kans dat jij dat bent. Dus doe zoals Bobby McFerin en zing "Dont worry, be Happy". Gelukkig zijn de meeste chauffeurs behoorlijk oplettend. t Is te zeggen, dankzij onze knipperlichten en ons meestal toch iets te hoog afgesteld dimlicht zien ze ons van verre aankomen. Ze hebben dan tijd zat om uit te wijken en meestal doen ze dit dan ook. Wees hoffelijk en dank hen voor deze geste met een vriendelijk handgebaar of een hoofdknik.
Gedragscode
Als we alles samenvatten komen we tot het volgende lijstje.
Wat je NIET doet is :
Te snel doorheen de file rijden
Om de haverklap veranderen van baanvak
Claxonneren als je niet voorbij een voertuig geraakt
Overmatig aandringen om voorbij een voertuig (auto, motorfiets, ) te geraken
Wat doe je dan WEL :
Aan matige snelheid doorheen de files laveren (±10 km/h sneller dan de andere voertuigen).
Alles en iedereen in de gaten houden
Richtingaanwijzers gebruiken
Zoveel mogelijk in je eigen achteruitkijkspiegels kijken
Ten allen tijde rustig en oplettend blijven
Vriendelijke chauffeurs bedanken
Onoplettendheid door gewoonte vermijden
Wie graag even de gedragscode doorneemt zoals ze opgesteld is door de Motorcycle Council kan deze bekijken op www.febiac.be, onder het puntje Veiligheid in het hoofdstuk Motorfietsen. Daar vind je ook een gedragscode voor autobestuurders.
Conclusie
Eigenlijk kan al het voorgaande in één slogan samengevat worden. In twee woorden zelfs. Woorden die we vroeger regelmatig soms misschien zelfs teveel - van onze ouders te horen kregen. Deze twee wijze woorden zijn: GEDRAAG JE. Zo eenvoudig is het. Niet meer dan dat. Altijd beleefd blijven, het gezonde verstand gebruiken, ruimdenkend en tolerant zijn en bedanken voor hetgeen je krijgt. Daarmee kan een heleboel misérie vermeden worden.
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....