Afgelopen weekend gebeurden er verschillende ongevallen waarbij motorrijders betrokken waren. Bij één daarvan in Oost-Vlaanderen kwamen 2 mensen om het leven. Een nieuwe statistische analyse van het Kenniscentrum van het BIVV toont aan dat motorongevallen gemiddeld 2 tot 3 keer dodelijker zijn dan bijvoorbeeld auto- of fietsongevallen. Nog een andere vaststelling: bij meer dan één vierde van de ongevallen gaat het om een eenzijdig ongeval met een motorrijder.
In ons land zijn meer dan 420.000 motorfietsers ingeschreven. Dat is een stijging van meer dan 30% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans, tijdens diezelfde periode, gedaald met 25%. In tegenstelling tot wat sommigen denken, is de veiligheid van de motorfiets er dus op vooruit gegaan. Al worden er gemiddeld 3600 ongevallen opgetekend per jaar, ofwel een tiental per dag.
Om motorongevallen beter te begrijpen, heeft het BIVV deze ongevallen onder de loep genomen. Hieruit kunnen 4 belangrijke lessen getrokken worden:
1) Zeer ernstige ongevallen, vooral in Wallonië
Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. We noteerden 26 dodelijke slachtoffers bij de motorrijders op 1000 letselongevallen ten opzichte van 8 fietsers, 11 automobilisten en 22 voetgangers bijvoorbeeld. De afwezigheid van een beschermend koetswerk gecombineerd met hun snelheid maakt dat de ernst van de ongevallen natuurlijk groter is.
We merkten ook op dat de motorongevallen in Wallonië ernstiger zijn dan in Vlaanderen. Zo vond 32% van de motorongevallen in Wallonië plaats, maar we registreerden er wel 52% van de gedode motorrijders. Omgekeerd gebeurde 52% van de motorongevallen in Vlaande- ren, maar telden we maar 45% van de doden in Vlaanderen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, registreerden we 16% van de ongevallen en 4% van de doden.
2) Vaak alleen een motorrijder betrokken
Bij meer dan 1/4de van de ongevallen gaat het om een eenzijdig ongeval met alleen een motorrijder (26%). Motorrijders zijn de weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. Slechts 18% van de auto-ongevallen, bijvoorbeeld, zijn eenzijdige ongevallen.
3) Ongevallen geconcentreerd over enkele maanden tijd
Meer dan ¾ de van de ongevallen met motorrijders vindt plaats tussen april en oktober. De eerste zonnige weekends van het jaar zijn erg gevaarlijk. Heel wat motorrijders halen hun motor van stal, vaak na een lange periode van rust.
Dat maakt de eerste ritten vaak gevaarlijk. De motorrijders moeten hun voeling terugvinden en zich weer aanpassen aan hun motor.
4) Vooral mannen tussen 25 en 29 en tussen 50 en 54 jaar
Een grote meerderheid van de motorrijders die betrokken zijn bij ongevallen zijn mannen tussen 20 en 50 jaar. We merken in het bijzonder twee pieken op: tussen 25 en 29 jaar en tussen 50 en 54 jaar. Enkele jaren geleden lag de tweede piek eerder rond de 45 jaar. Dit zou kunnen aantonen dat de populatie motorrijders (die betrokken zijn bij ongevallen) veroudert.
Wat de omstandigheden van de ongevallen betreft, daar toont de Motac1-studie van het BIVV aan dat er twee soorten ongevalssituaties erg vaak voorkomen. De twee situaties zijn op zich al goed voor bijna twee derde van de ernstige ongevallen die geanalyseerd werden:
- De motorrijder verliest de controle (bij 32% van de ongevallen). Dit type ongeval gebeurt meestal op een moeilijk stuk weg met vaak een scherpe bocht. De belangrijkste oorzaken van de ongevallen zijn overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol en een gebrek aan ervaring.
- De andere weggebruiker merkt de motorrijder niet op (bij 30% van de ongevallen) wanneer hij/zij naar links afslaat of ergens moet invoegen. De belangrijkste oorzaak van het ongeval is de aandacht van de andere weggebruiker. De snelheid van de motorrijder die nadert kan een bezwarende factor vormen.
Besluit
Volgens Jacqueline Galant, Minister van Mobiliteit, "is de veiligheid van de gemotoriseerde tweewielers er wel op vooruit gegaan, maar blijven de motorongevallen toch zeer ernstig. Met het mooie weer in het vooruitzicht staan er weer lange ritten voor de deur. Motorrijders moeten er dan ook voor zorgen dat hun voertuig goed in orde is op technisch vlak. Het is ook aan te raden dat ze een praktische cursus volgen om hun niveau terug op te krikken en de nodige reflexen op te frissen.
Het feit dat één motorongeval op vier een eenzijdig ongeval is, bewijst dat het absoluut noodzakelijk is om de technische rijvaardigheid goed onder de knie te hebben. Het gaat dan vooral over uitwijkmanoeuvres en noodstoppen.
Febiac lanceert vandaag de Week van de Motor. Motorrijders die dat wensen kunnen deelnemen aan een wedstrijd en zo genieten van een korting op sommige cursussen van RACB. Meer info is terug te vinden op www.moto.be/weekvandemotor.
|