Het aantal motorongevallen is de afgelopen tien jaar met een kwart afgenomen, terwijl er in dezelfde periode 30 procent meer motorfietsen werden ingeschreven. Dat blijkt vandaag uit een statistische analyse van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Motorongevallen blijven wel nog steeds twee tot drie keer dodelijker dan auto- of fietsongevallen.
Bij motorrijders zijn er 26 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen. Bij fietsers ligt dat aantal op 8 en bij automobilisten op 11.
"In tegenstelling tot wat sommigen denken, is de veiligheid van de motorfiets er dus op vooruitgegaan", stelt het BIVV. Toch blijft motorrijden gevaarlijk: jaarlijks worden gemiddeld 3.600 motorongevallen opgetekend, wat overeenkomt met bijna tien per dag.
Motorongevallen blijven ook dodelijker dan ongevallen met de fiets of met de auto. Het BIVV noteerde bij motorrijders 26 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen, terwijl dat aantal bij fietsers op 8 en bij automobilisten op 11 ligt.
"De afwezigheid van koetswerk gecombineerd met de snelheid maakt dat de ernst van motorongevallen groter is", luidt het.
Meer slachtoffers in Wallonië Opmerkelijk is dat bijna 52 procent van de in het verkeer omgekomen motorrijders in Wallonië geregistreerd werden, terwijl er maar 32 procent van de ongevallen plaatshadden. Dat wijst erop dat de motorongevallen in Wallonië vaak veel ernstiger zijn dan in Vlaanderen, een fenomeen waarvoor het BIVV geen duidelijke verklaring heeft.
|