Harley-Davidson ontsnapt niet aan het feit dat steeds minder jongelui zich geroepen voelen om op de motor te stappen.
Dus als Harley over twintig jaar nog dikke toerbakken aan gefortuneerde motorrijders wil verkopen, dan moeten ze er nu mee voor zorgen dat er nieuwe motorrijders bij komen.
De oplossing van Harley-Davidson is de Street 750, een Harley voor het volk.
Net zoals ze bij Harley-Davidson vastgesteld hebben dat jongeren en motorrijden steeds minder goed samengaan heeft de motorbouwer uit Milwaukee inmiddels ook al in de smiezen dat produceren in Azië een pak goedkoper is. En dus worden de
exemplaren van de Street 750 die buiten de USA worden verkocht in een nagelnieuwe fabriek in India gebouwd.
Aan de afwerking van de motor kan je in ieder geval niet afleiden dat de Street al wat zeemijlen op de teller heeft vooraleer hij bij ons aan land ging want de motor zit goed in de lak en de afwerking is prima voor een motor die een richtprijs van 7.500 euro
mee kreeg. Of Harley die prijs zal kunnen behouden tot het moment waarop de machine effectief bij de dealer staat (eind augustus begin september) is een ander paar mouwen.
Blok en rijwielgedeelte
Harley-Davidson wil met de Street 750 vooral jonge mensen aanspreken en gaat er van uit dat die jongelui het grootste deel van hun tijd in de stad doorbrengen.
Vandaar dat Harley voor een watergekoelde V-twin opteerde, kwestie van de nieuwbakken motorrijders niet meteen met geroosterde kuiten op te zadelen.
In de stad accelereert de Street 750 dankzij het nieuwe Revolution X motorblok gezwind van stoplicht naar stoplicht en gun je hem even tijd, dan holt de motor ook dapper naar de maximumsnelheid van 180 kilometer per uur op de teller.
Omdat de Street in eerste instantie ontworpen werd voor gebruik in de stad werd de vering heel zacht afgesteld.
Die zachte vering is bij het sportievere scheurwerk buiten de city wel één van de beperkende factoren want in de bochten gaat de Street bij up tempo werk een beetje aan het deinen.
Om budgetredenen werd voorlopig geen ABS gemonteerd en jammer genoeg is de kwaliteit van de remmen niet bijzonder want zowel qua remkracht als dosering had het beter gekund, zelfs in dit
segment. Maar ik kan mij zo voorstellen dat de eerste Volkswagen Kever, de ultieme auto voor het volk, ook niet vrij van verbeterpuntjes was.
Het verdict
Type: Harley-Davidson Street 750
Motor: vloeistofgekoelde V-twin, 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen, injectie, 749 cc , 57 pk en 60 Nm
Topsnelheid: 180 km/u
Gemiddeld verbruik: +/- 5,7 l /100 km
Prijs: 7.500 euro (richtprijs)
Tof: Pittig blokje
Maar: Remmen en vering verplichten je tot een rustige rijstijl



|