Brandweer in grootsteden test blusmotoren. (Weliswaar 10 jaar na datum van enkele buurlanden...)

Voor alle duidelijkheid : op de foto hierboven staat een afbeelding van een Engelse brandweermotor.




-----------------------------
In Nederland zijn ze dan weeral enkele stapjes voor...
Brandweer Maarssen test nieuw type (blus)motor BMW C1 25 augustus 2000 De Brandweer Maarssen is in samenwerking met BMW Nederland gestart met een innovatief concept om de nieuwe BMW C1, aangepast als blusmotor, te testen op geschiktheid voor brandweerdoeleinden. De motor is in brandweerkleuren uitgevoerd, voorzien van optische en geluidssignalen alsmede blusapparatuur. Gelet op een steeds vaker verstopte infrastructuur in relatie met de activiteiten van deze hulpdienst zal snelheid van handelen gewaarborg dienen te blijven ter voorkoming van verergering van een eventueel incident. Vooruitlopend op eventuele wijziging van de wetgeving in Nederland omtrent de helmplicht, heeft minister Netelenbos als experiment, aan de commandant van de brandweer Maarssen Jack Ruibing, toestemming verleend om Maarssense brandweerlieden zonder helm met de BMW C1 te laten rijden. In vele landen is de plicht tot het dragen van een veiligheidshelm voor dit éénsporig voertuig inmiddels niet meer van toepassing. Door de veiligheidsconstructie en de beschermende maatregelen voor de berijders(sters) van dit ontwikkeld voertuig is het dragen van een helm niet meer nodig. De ontheffing van de helmplicht voor dit motorvoertug is verleend en zal in het najaar ook voor geheel Nederland zijn geformaliseerd.
Om nu reeds ervaring op te doen bij de brandweer met dit unieke mobiliteitsconcept o.a. als vooruitgeschoven verkenningspost met de mogelijkheid aan te vangen met blusactiviteiten, is de BMW C1 motor ingericht als blusmotor. Uiteraard zal te allen tijde de te doen gebruikelijke back-up plaatsvinden door de reguliere brandweervoertuigen. Met name de snelheid van het inwinnen van informatie en handelen "in geval van" wanneer zich files voordoen op de A2, is reden geweest dat de Brandweer Maarssen in samenwerking met BMW Nederland het innovatieconcept van de nieuwe tweewieler voor brandweerdoeleinden wil gaan testen. Brandweer Maarssen richt zich wat dat betreft veel op de toekomst op het gebied van mobiliteit en tracht de bedrijfsvoering alert aan te passen aan bereikbaarheid. Zo is ondermeer de bereikbaarheid van b.v. hoogbouw in ogenschouw genomen, met als resultaat dat onlangs ook het innovatieve proefproject helicopterblussing is gestart.
Ervaringen met de BMW C1, niet alleen voor blussing, maar ook voor controlerende taken t.b.v. de preventie zullen tijdens de pilot worden geëvalueerd. De bijzondere eigenschappen van de C1 maken het dus mogelijk om zonder helm en speciale regenkleding aan het verkeer deel te nemen, waarbij de parkeerproblematiek in de binnensteden zoals thans met de huidige personenauto´s het geval is ook wordt verminderd.
De overhandiging van de blusmotor aan de Brandweer Maarssen heeft ondetussen plaatsgevonden op vrijdag 25 augustus 2000 om 10.00 uur bij de brandweergarage aan de Gaslaan 4 te Maarssen.
-----------
Blusmotor - BMW R 1200 RT

De Firexpress brandweer motor heeft een onafhankelijk systeem met 2 gekoppelde tanks van 25 liter met een premix van water en schuim. Het systeem wordt aangedreven door perslucht wat komt uit een kunststof ademluchtfles met een inhoud van 6.8 liter en een druk van 300 bar. De druk wordt gereduceerd naar 20 bar voordat het naar een van de tanks gaat. Een terugslagklep is gemonteerd tussen drukregelaar en de watertank om drukval te voorkomen als de ademluchtfles wordt losgekoppeld terwijl het systeem onder druk staat. Een veiligheid klep (40 bar) is in de drukregelaar gemonteerd. Wanneer de lucht de bovenkant van de 1e tank bereikt wordt de Premix / water naar beneden, door een slang, naar de 2e tank gedrukt. Van onder uit de 2e tank wordt de premix / water door een slang naar de slangenhaspel gedrukt. Op de tank is een veiligheidsklep (26 bar) gemonteerd. Door deze constructie wordt vanuit de bodem van de 2e tank alleen premix / water in de haspel gedrukt. Er kan geen lucht in de slang worden geblazen zolang er premix / water in de tanks aanwezig is. Vanuit de watertank wordt de premix / water in de 30 meter haspel gedrukt welke is voorzien van de gepatenteerde bluslans. De lans wordt bediend met een pistoolgreep. De maximale capaciteit is voor water 22 liter / minuut en voor premix 110 liter / minuut met een bereik van 11 meter. De brandweer motor is een optimale oplossing als de brandweer te maken heeft met grotere afstand vanaf de brand, kleine nauwe straatjes, inzet in een tunnel. Hij is zeer wendbaar en makkelijk door druk stadsverkeer te loodsen waardoor het brandobject veel eerder wordt bereikt dan met een blusvoertuig. Het Firexpress brandblussysteem is gemonteerd op een Duitse BMW R 1200 RT en is de enige brandweermotor die in samenwerking met de motorfabrikant is ontwikkeld. Als basis dient de BMW politie motor en wordt geleverd met optische en geluidsignalen.
----------------------------------
Ook in Griekeland blussen ze sinds 2002 brandjes met behulp van motorfietsen. De Griekse brandweer is de verkeersellende in de steden zat en zet voortaan motorfietsen in bij het blussen van de branden. Het zijn vooral de files die ervoor zorgen dat de zware brandweerwagens moeilijk ter plaatse komen wanneer het ergens brand. De oplossing lag een beetje voor de hand, dus werden motorfietsen uitgerust om de branden te bestrijden. Met dit doel werden enkele BMW's , RT 1200 motorfietsen, omgebouwd tot brandweermotors.
Het is niet de bedoeling dat de motorrijder op zijn eentje de brand zal bestrijden, maar wel dat hij aan de klus kan beginnen om de steun te krijgen van de grote brandweerwagens, wanneer die een tijdje later ter plaatse komen. Ook voor kleine branden zullen deze motorfietsen ingezet worden. Een brandend voertuig kan dan met behulp van een enkele motorfiets geblust worden.

De uiteraard rode BMW heeft twee tanks aan boord die tussen de 20 en de 25 l blusvloeistof bevatten. Onder een druk van 20 bar kan er per minuut 22 l blusvloeistof gebruikt worden en dat zou voldoende zijn om binnen de minuut een brandende monovolume te blussen.

http://www.6minutes.be/NL...ID=15196&RubriekID=61
In Nederland hebben ze er verleden jaar (2010) al een telg bij : de OMS-motor voor de brandweer van Ridderkerk.
|