Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
Terpenlandroute Deze route voert door het Friese terpenlandschap. Terpen ontstonden vanaf 500 v. Chr. Toen de eerste bewoners zich in een nog onbedijkt land moesten beschermen tegen overstromingen door de zee. Voorbij Dokkum begint het coulisselandschap van de Friese Wouden.
Wie Friesland wil ontdekken maakt met de Friese Merenroute een goede keus. De kaas, de meren, de boten en de terpen: u komt het allemaal tegen in het weidse landschap met veel water en pittoreske dorpen. Friesland op zn mooist!
De eerstvolgende keer dat ik Frankske Deboosere tegen het lijf loop, zal hij er van lusten : een zonnige dag beloven en wat blijkt : ijskoud en nog een fors windje erbij. Deze morgen gestart bij 4° en dat zou amper 7° worden tegen de middag. Soit : voor hetzelfde geld kon het de ganse dag regenen.
Onderweg een nieuws-item tegengekomen : de door een gestoorde activist omgezaagde bomen bij Woesten...
Bij aankomst in Alveringem, duidelijk aangeven naar de inschrijving...
Onthaal door de organisatie die de inschrijvingsformulieren overhandigden.
Naast enkele trikes, deze Can-Am Spider RT Roadster. (http://www.vmbb.be/) Eerder een Smartje Cabrio op drie wielen... Echt motorrijden is dat niet, hé ?
De ontvangstzaal en de inschrijvingstafel op het podium.
Vanwege het koude weer werden er meer warme soepjes en koffies geserveerd dan frisse pinten ! Daarnaast kon je al een boterham met lekkere boerenpaté krijgen.
Bij het vertrekken omstreeks 09.45u viel het op dat er reeds verschillende motoren rondreden met de nieuwe nummerplaten...
Dit waren de gesponsorde pijlen die we moesten volgen... En er waren er genoeg : een blinde die nu nog verkeerd reed !
En dat krijg je als je voorjaars-ritten meedoet : niet te veel bezienswaardigheden onderweg en lange eenzame wegen zonder veel verkeer... zoals hier de baan naar Diksmuide.
Eerst nog even bijtanken in Pervijze voor we Frankrijk binnenrijden...
En dan plots DIT ! Even voorbij Booitshoeke verliest een rijder de controle over zijn stuur en belandt in de gracht. Volgens de piloot een verkeerde inschatting van de bocht, een stuurfout en pardaf ! Vlug kon je daar eigenlijk niet rijden, want het was de ene bocht na de andere daar te velde. Maar ja, met zo'n BMW1200 moet je al niet te gek doen... Ik kan het weten want ik heb 11 jaar met een Yamaha Venture 1200 gereden !
Eerst nog een kiekje en dan met vereende krachten de bike uit de (gelukkig met niet veel water) gracht getrokken.
De schade viel op het eerste zicht nog mee : een beetje plastieken onderdelen gebroken, de zijkoffers eraf, maar het schermmechanisme was intact.
Hoe het er verder uitzag zal men pas in de garage weten, maar na het verwijderen van de modder bleek ook het motorblok niet gehavend. Toch besloot de berijder (die er gelukkig zonder kleerscheuren is vanaf gekomen) niet verder te rijden : hij zal wel ne serieuze 'post gepakt' hebben.
We zetten onze rit verder naar Veurne en in Wulpen krijgen we een eerste controle in Honda Motorcenter Westhoek
Daar kregen we een lekkere kop koffie-met-een-koekske, een tractaat van de organisatie.
Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de zaak, werd in de toonzaal een klein retro-altaar opgericht...
Jaja, opa op schok met kleinzoon !
Bij het verlaten van Veurne passeren we het bakkersmuseum...
We rijden richting De Panne langsheen het beroemde Oosthoekduinen domein...
In het gehucht De Panne-Kerk zien we DIT ! Dat zien de mensen als ze buiten komen na de zondagmis ! Hoeveel steekpenningen deze pizza-uitbater aan een lokale politieker heeft geschonken, weet ik niet, maar om uw gevel zo te mogen beschilderen, zullen het er wel een pak geweest zijn !
Niet veel verder rijden we Frankrijk binnen in Bray-Dunes en rijden op de D60 verder richting Zuydcoote, Téteghem, Lefferinckoucke, Le Tlegerveld en Warkem. Dan volgde een lange eentonige ijswind-trotserende rit langsheen het kanaal van de Moëres tot aan de 'ring' van Hondschote. In Houtem rijden we weer België binnen. In de Oude Gemeenteschool van Leisele kregen we een tweede controle.
Daar had de organisatie gezorgd dat de verkleunde motorrijders zich konden te goed doen aan warme soep en een heerlijke spaghetti-maaltijd. Een welkome onderbreking want het was al tegen het middaguur.
Dan gaat het verder naar Beveren/Alveringem... in Roesbrugge rijden we de IJzer over en dan gaat het weer via een eentonig lange weg naar Krombeke. Via Westvleteren geraken we in Poperinge waar we een derde controle krijgen in cafe Eclips. (12.30u)
Aan de overkant van de weg had je dan dit fantastisch zicht op de hoppe-architectuur : die fameuse (voormalige) ingepekte telefoonpalen langswaar de hoppeslierten zich aan optrekken en het basisbestand leveren voor onze pintjes. Een bedrijvigheid die op sterven na bijna dood is. Ze zouden het beter nationaal erfgoed maken, verdorie !
Zuidschote... Reninge... Polinckhove... en dan komen we in het mysterieuse LO : na Mesen de kleinste STAD van België/ Als je de dorpskom binnenrijdt komt de geur van vers gebak je onmiddellijk tegemoet : niet verwonderlijk... hier worden de lekkere wafeltjes, koekjes en de beroemde 'lukken' van Jules Destroopere gemaakt (je kan er trouwens het bakkerijmuseum bezoeken).
Op het stadsplein, dit meer dan levengrote bronzen beeld van een musicerende minnestreel, een verwijzing naar het middeleeuwse verleden van deze stad.
Nog een eigenaardigheid in Lo is deze 'caesars'-boom : een oude taxusboom (ook wel venijnboom) naast de middeleeuwse Westpoort.
De boom komt aan zijn naam omdat volgens de legende Julius Caesar, toen hij op weg was naar Brittannië, hier zou hebben halt gehouden om te rusten en zijn paard aan deze boom hebben vastgebonden. Hoewel dit een legende is, is de boom in elk geval erg oud.
De kruin is in de twintigste eeuw nog stevig gegroeid, wat er op duidt dat de plant nog in goede gezondheid verkeerde. Tegenwoordig is de holle stam dichtgemetst en worden de takken met ijzeren stangen ondersteund. De stam heeft aan de basis een omtrek van zo'n 2,8 meter.
We verlaten Lo via de Lovaart (jaja, in één woord) en stoten in gehucht Polinckhove op deze blauw-groene Markeymolen. Een standaard-graanmolen van het driezolder-type uit 1797. Gerestaureerd in 1993.
Open elke zondag in juli en augustus van 15 tot 19 uur. Groepen na afspraak. 056/25.49.74 - 057/40.09.56
We rijden verder naar Hoogstade en StRijkers, waar onderstaande taferelen in het oog sprongen : een dood varken aan de ingangspoort van een kwekerij...
... en een batterij satelietschotels op de binnenkoer van dat varkensbedrijfje. Misschien het nieuwe buitenverblijf van James Bond ???
Tegen 13.20u aangekomen in 'De Kwelle' waar de organisatoren de trofeeën klaarzetten.
Voor de terugreis nog een babbel met de eigenaar van deze mooie (2 jaar oude) Moto Guzzi met Corbin stuurkap en Harley-raampje.
En dit moet waarschijnlijk de kleinste toipcase ter wereld zijn : amper groot genoeg voor een brooddoos en enkele blikjes drank. Zelfs zijn helm kon er niet in ! Maar wel met alles erop en eraan !
Al bij al een prachtige rit met meer dan 500 inschrijvingen. Een aanrader aan alle toerrijders om via deze weg kennis te maken met de Vlaamse Westhoek. Proficiat en zeker voor herhaling vatbaar !
Motorrijder komt om bij frontale botsing in Brugge
In de Havenrandweg Zuid in Dudzele nabij Brugge is maandagavond een 21-jarige motorrijder uit Sint-Kruis omgekomen toen hij frontaal werd aangereden door een Range Rover.
Dat bevestigt de lokale politie van Brugge.
De motorrijder reed in de richting van Brugge toen hij werd aangereden.
De bestuurder van de wagen was net aan een inhaalmanoeuvre bezig waardoor hij op het linkerrijvak reed.
Op die manier kwam de wagen frontaal in botsing met de motor.
De motorrijder werd tegen een verlichtingspaal katapulteerd en was op slag dood.
De bestuurder van de wagen en diens passagier belandden in de sloot, maar raakten niet gewond.
De bestuurder legde een negatieve ademtest af. De baan was een hele tijd gesloten in beide richtingen.
In Herne is net voor de middag een motorrijder om het leven gekomen bij een ongeval. Hij reed samen met een andere motorrijder met volle snelheid in op een tractor. De tweede motorrijder raakte gewond.
De tractor reed vanuit de Hollestraat in Herne de Ninoofstesteenweg op. Net toen kwamen volgens de landbouwer twee motorrijders met hoge snelheid aan.
Eén motorrijder kon de tractor nog ontwijken en kwam ten val, de andere kwam tegen de laadwagen terecht. De man overleed ter plaatse.
Op zondag 8 mei 2011 organiseren FEBIAC en de Motorcycle Council de derde editie van de 'Dag van de Motor'. 2010 verzamelde 10.000 enthousiaste deelnemers uit het hele land op een unieke lokatie, de luchtmachtbasus van Beauvechain met tal van uitdagende activiteiten. Dit jaar trekken ze naar het decor van het Circuit van Zolder, waar ze zowel de motorrijders als het grote publiek verwelkomen. En het wordt nog groter en uitdagender dan verleden jaar. Wie geen rijbewijs voor motorrijden heeft, kan zich toch een hele dag komen amuseren : meerijden met trikes en sidecars, een motor- of scooter-initiatie volgen, zelf rijden met quads en buggy's. Ook voor de kinderen en de jongeren zijn er speciale activiteiten op maat. Op www.moto.be kan je het volledige programma vinden en kan je je meteen inschrijven voor de testritten.
De man verloor iets voor 20uur om een nog onbekende reden de controle over zijn stuur en kwam zwaar ten val. Mogelijk is de Ichtegemnaar, die in het mooie weer een grote motorrit had gemaakt, onwel geworden op zijn motor. Het slachtoffer kwam met zijn hoofd tegen een boom terecht en overleefde de klap niet. Zijn motor lag amper twee meter naast hem. Hulpdiensten probeerden de man nog te reanimeren, maar de motorrijder overleed uiteindelijk ter plaatse. Er waren geen andere voertuigen bij het ongeval betrokken. Het parket oordeelde dat er geen verkeersdeskundige ter plaatse moest komen. De Bourgognestraat was tot 22.15 uur afgesloten voor het verkeer.
WEVELGEM/ROESELARE - De 31-jarige Christophe Demeulenaere uit Roeselare verloor zaterdag omstreeks 18.10uur het leven toen hij met zijn motor Suzuki 1000 langs de Ledegemstraat ten val kwam.
De man reed volgens getuigen aan zeer hoge snelheid en botste tegen twee bomen. Na de botsing met de eerste boom schoot zijn voertuig ruim twee meter de hoogte in en kraakte daarbij een zware tak af. De man werd van zijn motor gekatapulteerd over een sloot. Bij de botsing met de tweede boom brak het voertuig in vier grote stukken. De helm van de ongelukkige motorrijder lag honderd meter verder in de weide. Voor de man kon geen hulp meer baten. Hij was op slag dood.
Demeulenaere was vrachtwagenchauffeur en gepassioneerd door snelle motoren. Hij was op de terugweg van de paraclub in Moorsele, waar hij zijn eerste parachutesprong wou maken. Door de wind werd die echter uitgesteld. 'Christophe had nog plannen gemaakt voor een volgende sprong voor hij vertrok. Op amper 500meter van het vliegveld verongelukte hij', zegt zijn vader Albert Demeulenaere, die met zijn vrouw Viviane in Hooglede woont.
Roeselaarse motorrijder komt om bij ongeval in Moorsele
Roeselaarse motorrijder komt om bij ongeval in Moorsele
In Moorsele is zaterdagavond omstreeks 18 uur een 31-jarige motorrijder uit Roeselare om het leven gekomen.
Het ongeval gebeurde in de Ledegemsestraat in de richting van
Ledegem, vlakbij het Moorseelse vliegveld. De motorrijder verloor de
controle over zijn motorfiets, hij komt ten val en botst tegen een boom.
De klap bijzonder hevig. De motorfiets en het slachtoffer belandden in
de wei. De 31-jarige Roeselarenaar is ter plaatse overleden. Er waren
geen derden betrokken bij het ongeval.
(De Motorvrienden verzamelden zich voor hun eerste rit.)
LENDELEDE - Onder een
stralend zonnetje reden de Lendeleedse Motorvrienden voor het eerst uit.
In februari deed Nico Rigolle nog een oproep naar medemotards om samen
maandelijks een gemoedelijk ritje te maken. Een dikke maand later was
het zover en reden elf motorrijders uit.
"De eerste rit was een groot succes en smaakte
naar meer", zegt initiatiefnemer Nico Rigolle. "De Motorvrienden tellen
ondertussen 19 ingeschreven leden en daarvan reden er op zondag 11 mee
op de eerste tocht." Die bracht de motorliefhebbers naar Mont-St.Aubert,
goed voor een rit van een dikke 100 kilometer. De volgende afspraak van
de Motorvrienden is op de derde zondag van april.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....