Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
27-05-2016
Motorambulance
Op vrijdag 27 mei is in de showroom van Triumph Wevelgem een vernieuwend concept ambulance voertuig voorgesteld. Het gaat om een motorfiets, welke is uitgerust om advanced live support te verlenen.
Het project is het initiatief van de 39-jarige Bernard Geldof. Bernard is van opleiding verpleegkundige en heeft 15 jaar ervaring binnen de brandweer en de dienst 100. Hij startte daarna, in 2010, een groepspraktijk thuisverpleging in Wervik. Al snel bezocht hij zijn klanten met de motor en van het een kwam het ander; in 2015 begeleidde hij per motor als hulpverlener 17 sportwedstrijden hetgeen hem deed nadenken over de toekomstmogelijkheden van hulpverlening per motor.
Al snel kwam aan het licht dat deze invalshoek niet te versmaden realistische voordelen biedt. Een professionele ambulance motorfiets is een hulpvoertuig dat zelfs in de moeilijkste omstandigheden -files, mensenmassas, moeilijk bereikbare plaatsen etc - extreem korte aanrijtijden weet neer te zetten. Een belangrijk gegeven want zo snel mogelijk professionele assistentie bieden is voor een hulpbehoevende van groot belang; elke seconde telt en kan het verschil betekenen tussen leven en dood.
Na rijp beraad en overleg met Triumph Wevelgem startte Bernard het project op dat hem een eigentijds, professioneel hulpvoertuig moest opleveren. Als basis werd voor de Triumph Explorer XRx gekozen, een polyvalente motorfiets die zich door zijn hoogwaardige techniek, groot gebruiksgemak, stevige prestaties en zeer complete uitrusting perfect leent voor een dergelijk project. Bernard wist niet alleen Triumph Wevelgem voor zijn project te winnen; de firma Rauwers kwam aan boord om de prioritaire verlichting te verzorgen, OTM zorgde voor de professionele belettering en in een later stadium zal de firma GTV uit Harelbeke de motor voorzien van radiocommunicatie.
Triumph Wevelgem stond in voor de professionele montage van alle accessoires, verzorgde de ingewikkelde extra bedrading en tekende eveneens voor het lakken van de motor in de door de wet vereiste RAL 1016 kleur. In diezelfde kleur werd door de firma Damen uit Breda een speciaal pak voor de bestuurder ontwikkeld; een Schubert systeemhelm - terug geel afgelakt met dezelfde markering als de motor- maakt de uitrusting van de bestuurder compleet.Om het project te financieren deed Bernard beroep op ING Menen. De ING directie toonde niet alleen meteen interesse in het project maar zorgde men er ook voor dat de financiële afhandeling ervan van een leien dakje liep.
De realisatie van de ambulance motor diende in een strak tijdsbestek uitgevoerd te worden; de eerste contracten voor het medisch begeleiden van evenementen in 2016 waren reeds geboekt dus werd er in samenspraak tussen Bernard en Triumph Wevelgem een draaiboek gemaakt van de uit te voeren werken. De ervaring van Triumph Wevelgem in het managen van projecten - het bedrijf is gespecialiseerd in onder andere het realiseren van gepersonaliseerde motorfietsen- kwam daarbij uitstekend van pas. Door de inzet van alle betrokken partijen werd de vooropgezette planning nauwlettend gevolgd en de afleveringsdatum gehaald.
De motor is intussen uitgebreid in de praktijk getest en voldoet aan alle vooropgestelde criteria. Dat bleef niet onopgemerkt want de boekingen stromen binnen; het is duidelijk dat dit initiatief een professionele oplossing biedt voor verschillende vraagstukken uit de hulpverlening sector. Komt daarbij dat mits kleine aanpassingen de nu reeds verleende service aangepast kan worden aan andere noden die de moderne hulpverlening nu zeer duur maakt of zelfs schier onmogelijk. We denken daarbij aan het transport van donororganen en andere, specifiek urgente, opdrachten.
De medische uitrusting van de motor is zeer compleet. Aanwezig zijn onder andere diagnostische apparatuur, bloeddrukmeter, saturatiemeter, glycemiemeter, stethoscoop, infuus kits, steriele kompressen, absorberende steriele kompressen, extra zwachtels en verbanden, een beademingsballon en mayo canules plus zuurstofmaskers. Voor het reanimeren is er een semi automatische externe defibrillator aan boord. Door automatische zelf tests wordt deze gecontroleerd op operationaliteit. Deze is inzetbaar voor zowel volwassenen als kinderen. Het immobilisatiemateriaal bevat onder andere een halskraag. Een extra koffertje met reservemateriaal om indien nodig aanvullingen te kunnen doen is eveneens voorzien.
Het spreekt vanzelf dat deze uitrusting aangepast kan worden aan specifieke noden eigen aan een bepaalde opdracht of risico. Door zijn medische expertise en zijn ervaring in de noodhulpsector kan Bernard perfect bepalen welke uitrusting bij welke opdracht hoort.
Kort na zeven uur vanmorgen is een motorrijder om het leven gekomen langs de N8 op de grens tussen Avelgem en Heestert. Het ongeval gebeurde in een flauwe bocht. Er waren geen andere voertuigen bij betrokken.
Wat het ongeval precies veroorzaakte is nog niet duidelijk, maar wellicht ging de motorrijder van de baan af en knalde hij daardoor op een boom.
Een deskundige van het parket was ter plaatse.
Vermoedelijk is het ongeval te wijten aan hoge snelheid.
De N8 is lange tijd afgesloten geweest voor alle verkeer tussen Avelgem en Heestert.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....