Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
27-05-2007
Politie-motoren : Nederland
Niets gaat boven een Harley... zal die Nederlandse motoragent gedacht hebben.
Senagalese politie-patrouille op het strand even ten noorden van Saint Louis.
Sinds juli 2006 gebruikt de politie van Saint Louis deze quads om, in het kader van het 'Frontex European Surveillance Pact' dat Senegal afsloot met buitenlandse politiediensten en gendarmeries, douane en Zeemacht-eenheden, clandestiene immigranten van het strand te plukken.
Politie escorte op lichte behendige motoren. Stichting Dreamnight At The Zoo 01-06-2007
Zoals elk jaar werd ook in dit jaar de 'Dreamnight At The Zoo' georganiseerd door de Stichting Dreamnight At The Zoo, uit Rotterdam voor chronisch zieke en gehandicapte kinderen. Ook dit jaar werd een dag naar Artis georganiseerd met zieke kinderen. Dat om kinderen even te laten genieten en vergeten dat ze ziek zijn. Een aantal ambulances en politiewagens en ook de brandweer kwam in escorte naar het Ziekenhuis Amstelland. Daar haalden ze kinderen op met een bus en vanuit daar reden ze onder escorte naar Artis.
Tijdens het bezoek van de Amerikaanse President hielden deze motoragenten op Honda Panam een oogje in het zeil toen Bush het Praagse Hilton Hotel verliet.
Een motorrijder van de Belgische Douane op zijn BMW RT1200.
Sinds juli 2007 worden deze ingezet voor intercepties en controle van voertuigen en bijstand op controleposten. Een bijkomende taak van de motards is tevens het escorteren van hoogwaardigheidsbekleders en VIP's. Ook zijn de motorrijders van de douane volledig bevoegd om verkeersovertredingen vast te stellen mits een Pv "art 29" strafwetboek. Naast dieselcontrole, controle op drugssmokkel, controle op boorddocumenten, controle op zeeschepen, vliegtuigen, passagierscontrole, en andere douanecontroles, heeft de douane ook bevoegdheden voor verkeer en aanverwante materies. De motards van de douane kunnen u aan de kant zetten als u geen gordel aan hebt, door het rood rijdt of andere verkeersovertredingen begaat.
De ambtenaren van de Douane en Accijnzen hebben dezelfde bevoegdheden als die van de Politie. Sommigen hebben al ondervonden dat die gasten de meest uitgebreide en volledige bevoegdheden hebben van al de overheidsdiensten in het land.
De motards van de douane worden, ondanks door hun jong bestaan als de besten beschouwd in hun vak. Anders dan de motards van de Militaire Politie of federale en lokale Politie hebben de motorrijders van de douane een loodzware opleiding genoten van 3 maanden in de militaire kazerne van Diekirch "Luxemburg". Het betrof een interne opleiding waarbij de kandidaten enkel in het weekend naar huis mochten. Het was al geen senicure om de toegangsexamen te slagen, gezwegen van de eigenlijke opleiding. Waarbij de kandidaten moesten uitblinken in behendigheid, motocross, intercepties, sport en mentale uithouding. Na drie promoties waarbij in totaal 108 personen zich inschreven en 75 hun ingangsproeven mochten afleggen in Luxemburg, zijn er op de dag van vandaag slechts 13 die de opleiding met vrucht behaalden en motorrijder zijn bij de Belgische douane en accijnzen. De motorrijders van de douane en accijnzen zijn nationaal inzetbaar, in tegenstelling tot de motards van de militaire politie of federale en lokale politie die zich aan hun zones moeten houden. Een motorrijder van de douane die in Antwerpen of Brussel zijn standplaats geniet, rijdt op heel het grondgebied. De motoren van de Militaire Politie, lokale en federale Politie en van de Douane doen jaarlijks een ijkingstest op een startbaan van een afgesloten luchthaven.
Door een revolutionair nieuw flitssysteem zal de Federale Wegpolitie ten vroegste vanaf eind dit jaar een pak meer snelheidsduivels op hetredaad kunnen betrappen. De Traffic Observer LMS-06 werd gisteren voorgesteld op het militaire vliegveld in het Oostvlaamse Knesselare. Men weze gewaarschuwd : er is geen ontkomen meer aan !
De Traffic Observer is een flitssysteem uitgerust met een onzichtbare radar en niet detecteerbaar zelfs niet voor verklikkersystemen, zodat zelfs de meest hardnekkige en uitgekookte snelheidsduivel op heterdaad zal betrapt worden zegt Carl Schwenke van het Gentse bedrijf SIM Security&ElectronicSystems, die de flitspaal in België verdeelt.
De Traffic Observer, die in Zwitserland werd ontwikkeld, bestaat in 3 modellen:
- vast model : kostprijs 70.000 euro - mobiel model :kostprijs 50.000 euro - semimobiel model : kostprijs 115.000 euro
Politieman Colin Chamberlain demonstreert hier de 'T3 Personal Mobility Vehicle' tijdens de jaarlijkse conferentie van de Association of Chief Police Officers, op de binnenkoer van het Midland Hotel in Manchester.
Het is best mogelijk dat in de nabije toekomst de politie aldaar gaat patrouileren met dergelijke driewielers, speciaal ontworpen voor de officieren om binnen een kortere tijdspanne hun patrouilles te voet te bereiken.
Deze electrische scooters zijn ideaal voor bewaking in overdekte winkelcentra en in de luchthavengebouwen.
Politie en de Westdeutsche Zeitung verwezenlijken een kinderdroom ! Voor de 10-jarige Michel K. staat het vast : hij zal politieman worden, en dan nog het liefst op de motor. Tijdens een opendeur bij de politie-post van Wuppertal kon Michel zich al eens knusjes installeren op deze BMW.
Motocykl z wózkiem bocznym jest dosyć dziwnym tworem. Trzeba przyznać, że w wielce wdzięczny sposób łączy on wady motocykla z wadami samochodu. Mimo to wózki boczne miały, mają i mieć będą swoich zagorzałych zwolenników. Mimo wszystko mają one dużo większą ładowność niż zwykły motocykl i potrafią zabrać więcej pasażerów na swój pokład niż jakikolwiek inny motocykl. Jednak aby zaprzęg: motocykl-wózek boczny mógł poruszać się i zasłużyć na miano pojazdu kierowalnego niezbędne jest spełnienie pewnych geometrycznych uwarunkowań.
Istnieje kilka podstawowych parametrów, które decydują o możliwości prawidłowego, bezpiecznego poruszania się zaprzęgiem: motocykl-wózek boczny. Należą do nich: wyprzedzenie, zbieżność, pochylenie oraz rozstaw kół. Parametry te powinny być zgodne z zaleceniami producenta wózka jak również zaleca się ich kontrolę co 5000km. Pogorszenie kierowalności jest również pierwszą oznaką konieczności przeprowadzenia kontroli powyższych regulacji. Należy również pamiętać o częstszej zmianie oleju silnikowego. .
Wózek do motocykla nie wyposażony w hamulec koła uważany jest wg polskiego prawa za "lekki" i nie wymaga homologacji. Jeśli chodzi o przepisy, należy wspomnieć, że wózki boczne nie podlegają również rejestracji i nie wymaga się ich dodatkowego ubezpieczenia. Każdy, kto będzie chciał motocyklem z koszem jeździć w 3 osoby, zmuszony będzie do udania się na przegląd całym zestawem w celu zmiany "ilości miejsc" w dowodzie rejestracyjnym.
Wyprzedzenie
Wyprzedzenie (ang.wheel-lead) jest to odległość pomiędzy: osią koła wózka bocznego i osią koła tylnego motocykla. Im większe jest wyprzedzenie, tym mniejsze pochylanie wózka do przodu przy szybko pokonywanych zakrętach (w stronę wózka). Rośnie wtedy także opór toczenia stawiany przez koło wózka w czasie jazdy po łuku. W przypadku produkowanych współcześnie wózków bocznych parametr ten osiąga wartość od 200mm do 400mm.
Zbieżność
Zbieżność (ang.toe-in) jest to kąt pomiędzy podłużnymi osiami przedniego koła i koła wózka bocznego zmierzony w płaszczyźnie, na której stoi motocykl. W praktyce koła te są właśnie zbieżne. Im większa jest zbieżność, tym większe jest zużycie opony wózka bocznego. Zbieżność ma decydujące znaczenie dla zachowania motocykla z wózkiem bocznym przy jeździe na wprost i pozytywnie wpływa na jego stateczność kierunkową. Parametr ten ma mniejsze znaczenie w nowoczesnych konstrukcjach, w których zastosowano małe i szerokie koła typu samochodowego. W tym przypadku zbieżność mierzona jest jako odstęp pomiędzy punktami przecięcia osi podłużnej koła wózka i prostą równoległą do osi motocykla i przechodzącą przez środek koła wózka. Wartości te mierzy się wzdłuż osi przedniego koła. W przypadku tego typu motocykli zbieżność osiąga wartość rzędu 5-35mm zależnie od konstrukcji (najczęściej ok.1,5o).
Pochylenie
Pochylenie (ang.lean) jest określone przez kąt pomiędzy płaszczyzną pionową i osią koła wózka bocznego. Ma ona szczególne znaczenie dla prowadzenia motocykli "starszej daty" o wąskich kołach średnicy 18" i 19". Jego wartość wynosi wtedy około 3o. W przypadku nowoczesnych konstrukcji jeżdzących na np. 15" kołach, wartość pochylenia z reguły wynosi 0o.
Niestety, wśród producentów brakuje zgodności, co do jednolitej metody określania i mierzenia geometrii wózków bocznych. Na przykład jedna z metod polega na pomiarze zbieżności pomiędzy osiami kół wózka przedniego i przednim motocykla. Druga - dwa metry przed osią wózka bocznego (wg. starej normy DIN, dziś już bardzo rzadko spotykana). Trzecia przewiduje pomiar na wysokości najbardziej do przodu wysuniętego elementu motocykla. Praktyka wykazuje różnice do 1,5o w zależności od obranej metody pomiaru zbieżności.
Naar goede gewoonte is Harley-Davidson er weer heel vroeg bij om z'n 2008-modellen voor te stellen, die eind 2007 reeds in de showrooms staan. De drie grootste kleppers zijn zondermeer de Sportster 1200 Nightster, de Softail Rocker en de Fat Bob. Volledig nieuwe motoren met die 'typische-maar-toch-weer-zo-anders'-HarleyDavidson-stijl.
De HarleyDavidson XL1200N Nightster (hierboven) werd al eerder in Amerika voorgesteld, maar wordt nu in een Europese versie gepresenteerd. Hierbij zijn opvallend de langere veerwegen achteraan, specifiek voor het betere bochtenwerk, en een ruiger disign, wat de Sportsterfamilie wel kon gebruiken.
De Nightster ziet er ontzettend cool, duister en onwettelijk uit : zo is het achterlicht niet meteen zichtbaar omdat het in de richtingaanwijzers verwerkt zit.
Nu nog een stoppelbaard en ongewassen kleren en iedereen loopt in een boog om je heen. Een vriendinnetje meenemen op de bike zit er niet in, want ze kan sowieso toch niet achterop !
Het meest verrassende nieuws komt van de Softail Rocker en de Rocker C. Deze twee 1584cc tellende pantsers zien er helemaal uit als de hardtails van vroeger.
Dat waren toen minimalistische motoren zonder achtervering !
Ook bij de Rockers zitten de spatborden rechtstreeks op de swingarm gemonteerd, al is er wel een vering aanwezig die mooi weggestoken zit ter hoogte van het zadel. Het zadel bij de C heeft trouwens nog een verborgen eigenschap : zo kan de zitting van de passagier verborgen worden onder het zadel van de bestuurder zodat je kan kiezen voor een lekkere egocentrische look of een meer sociaal bewogen typetje. Hier kun je dan wel weer je lief meepakken !
FXCW Softail Rocker
FXCWC Softail Rocker C
De achterband is een knoert van 240mm en het verschil tussen de Rocker en de Rocker C is louter het chroom.
De Fat Bob is de laatste telg van de Dynareeks en heeft een dubbele koplamp zoals we ze ook kennen van de Triumph Speed Triple (foto onder).
Een Tommy Gun-uitlaat en en recht stuur maken van deze Harley de meest sportieve uit de Dyna familie op een 180 slof.
Wil je motor rijden, maar zo min mogelijk comfort verliezen, dan koop je een Honda Goldwing. Dat is al sinds de jaren '80 zo. Ik herinner me een man die met zijn Goldwing aan kwam rijden, inclusief autoradio, die de hele straat deed meegenieten met 'we don't need another hero'. Tina Turner zou zich omdraaien in haar graf, als ze niet nog leefde. Maar deze berijder mocht dan stereo hebben, een airbag had hij niet. Die werd in 2005 al aangekondigd door Honda maar is nu dan eindelijk beschikbaar. Moet je er niet aan de zijkant afvallen natuurlijk.
Het stond eraan te komen... airbags worden beetje voor beetje geïntegreerd in het motorwereldje. Honda was daar de eerste in door zo'n luchtzak op hun vlaggeschip, de Goldwing1800, te monteren.
De Spaanse compagnie APC Systems hebben zich de laatste jaren gebogen over het uittekenen, produceren en testen van een motorhelm met airbag. Het resulteerde in een airbag aan de achterkant van helm. In geval van een ongeluk, ontplooid de airbag zich in minder dan 0,15 sec, daarbij de nek en de rug van de berijder beschermend.
Het systeem kan op eender welke helm geintalleerd worden en kan ook gemakkelijk opnieuw hervuld worden. Binnenkort komt deze kit op de markt : de prijs is nog onbekend...
Daarnaast bestaan er ook al motorjassen met airbag-vulling.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....