Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
11-01-2006
Cagiva Raptor 650
De Cagiva Raptor 650 is terug van weggeweest, dank zij de investering van de Maleisische auto gigant Proton eind vorig jaar. Gelanceerd in 1999, was de Raptor getekend door Miguel Galluzzi, de man achter het Ducati Monster (hieronder).
Dit nieuwe model die eigenlijk een Raptor 650ie is vanwege zijn benzine-injectie-motor, leunt sterk aan tegen het originele design, maar profiteerd van een nieuwe 645cc 90° V-Twin Suzuki-motor met digitale SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve) injectie en PAIR (Pulsed secondary air injection), zoals we die ook op de Suzuki SV650 terugvinden.
Voor de prijs moet je het niet laten : voor £ 5000,- heb je met deze Raptor een custom met Italiaanse stijl en Japanse kwaliteit.
Wie het beu is om met de zoveelste Japanner rond te rijden en niet meteen op een Harley wil stappen, moet eens gaan rondkijken bij het Amerikaanse Confederate. Monsterlijk design en puur vakmanschap, manueel gefreesd van luchvaartaluminium met buitengewone technische oplossingen. Het verhaal van de Confederate begon in 1991 met een stel enthousiaste designers en ingenieurs die in 1994 hun eerste motorfiets klaar hadden : de Hellcat, vernoemd naar een oorlogsvliegtuig uit WOII.
Vanaf 1996 begon men al motoren te bouwen op bestelling. Ondertussen zijn we toe aan een tweede generatie van de Hellcat. Het Amerikaanse S§S motorblok werd van 2031cc teruggetuned naar 1851cc, wat niet wegneemt dat dit een ontzettend eigenwijs beest is. Kijk maar eens naar de uitlaten die meteen ook dienst doen als achterophanging, met de vering net naast het ouderwets ogende zadel (jammer voor je lief maar ze kan niet mee achterop...) vastgemaakt aan het dikke ruggegraatframe bovenaan het motorblok. Waanzin maar wel lekker ! 125 PK voor 227 rijklare kilo's, dat is niet slecht voor een beest van dat formaat. De allernieuwste Confederate is helemaal geschift. Zoiets als de B91 heb ik nog nooit gezien. De 45° V-Twin is afgeleid van de luchtgekoelde 7-cilinder Curtis Vliegtuigmotor en omdat ze bij Confederate een beetje in de vliegsfeer wilden blijven, maakten ze de hele motor uit licht aluminium en carbon. Daardoor weegt dit machientje slechts 189 kilo, wat voor een 1490cc verbazend weinig is.
Het ruggegraatframe met daarin de olie loopt net zoals bij de Hellcat over het motorblok heen. De benzinetank zit onder de motor, wat zorgt voor een geweldig laag zwaartepunt. het gebruik van al dat licht materiaal heeft een heel laag onafgeveerd gewicht als gevolg, waardoor de motor heel licht stuurt. Klinken doet die Wraith ook al niet alledaags : hij lijkt wel te rammelen, zoals een oude tweedekker die overvliegt.
Een Confederate motor koop je overigens niet zomaar. Je boekt een vliegticket naar New Orleans, blijft er twee dagen en nachten voor de testritten en wie besluit er eentje te kopen, krijgt zijn verblijf terugbetaald. Mag ook wel, want met 50.660 voor de Hellcat en 45.110 voor de wraith zijn dot niet bepaald koopjes te noemen. Maar voor het stijfste motorframe uit de geschiedenis (met patentnummer 005857538A) moet je natuurlijk wat overhebben...
De kans dat je deze Yamaha RX1 deze winter nog zult nodig hebben, is vrij klein. Hoewel hij als motor niet direct op de baan hoort, wil ik je deze snowmobile toch even voorstellen wegens heel indrukwekkend.
De RX1 wordt aangedreven door een injectie-gevoede motor van de al even indrukwekkende Yamaha R1, de eerste motorfiets die meer PK's (175) produceerde dan kilos (172). Yamaha heeft het motorblok wat koppelrijker gemaakt (er rest nog 150 PK) waardoor je met de rupsaandrijving de stenen (zeg maar ijsblokken) uit de grond rukt ! Meteen ook goed voor een topsnelheid van 180km/u, wat op sneeuw en ijs beangstigend hard is !
Afgezien van de rups en de skieën lijkt deze snowmobile helemaal op een motorfiets met Öhlins-vering voor en achter (verstelbaar aan het stuur aub) en een hydrolisch bediende schijfrem.
De RX1 is een 'automatique' met een achteruitversnelling. Deze schoonheid heeft een 38-liter tank en daar kun je al een heel eind mee rijden (of liever schuiven...). Gas geven doe je met een duimschakelaar op het rechterhandvat, net zoals op een jetski. De RX1 wordt in België enkel op bestelling geleverd en dit voor de prijs van 9500 euro. Voor de sneeuw moet je zelf zorgen.
Door de enorme productiecapaciteit (en de lage loonkosten) van de Chinese bedrijven, bedragen de prijzen van hun motoren bijna de helft van wat we voor een Japanner of een Europeaan betalen.
En daar waar China het eerst nog hield bij kleine brommertjes, verschijnen nu de eerste grote jongens op de Europese markt.
Het voor ons onbekende merk Jialing heeft sinds zijn ontstaan in 1979 maar liefst 12 miljoen motorrijwielen gebouwd ( met alleen al 2,4 miljoen exemplaren in het topjaar 2002) en met de Rocane600 stelt het zijn eerste dikke eencilinder voor.
Aangaande het design doet hij sterk denken aan de BMW Funduro van enkele jaren geleden (foto onder).
De Rocane loopt op een watergekoelde eencilinder met injectie en katalysator die goed moet zijn voor een topsnelheid van 160km/u en dat bij 8500opm. Deze grote Chinees ziet er erg stevig uit en als je het mij vraagt is dit weer zo'n 'alleskunner' die je nooit kapot krijgt, tenzij je er zoals Tanja Dexter mee gaat base-jumpen in de Grand Canyon... En als de prijs ook écht laag zal liggen, is de kans heel groot dat de Japanners eveneens aan het soilden zullen slaan... Je kunt deze superbrommer bestellen bij Deck in Aalst (www.deck.be).
De tijd van de dikke megacruisers is duidelijk nog niet voorbij. Suzuki stelde zopas de 1800cc Intruder voor en ook Yamaha komt nu met een volledig nieuwe en dikke Midnight Star op de proppen. Dat mocht ook wel, want met enkel nog de classieke Dragstar1100 in zijn gamma, miste Yamaha een zware custom.
In de U.S. bestaat de Midnight Star al langer, maar dat is een variant op de Wild Star die in de States dan weer Road star heet. Moeilijk doen als het gemakkelijk kan, noem ik dat. Soit.
De Europese Midnight Star is volledig nieuw, met het dikke V-Twin motorblok uit de Yamaha-geschiedenis (oa Venture) en een onder hoge druk gegoten aluminium frame van maar liefst 2,5 meter lengte en technologie die rechtstreeks afstamt van de racerij.
In navolging van andere megacruisers heeft deze Yamaha wel meer van die supersport-allures. Een injectiegevoed motorblok van 100PK (bij 4500opm), 167Nm aan koppel bij slechts 2500opm, een EXUP-klepsysteem in de uitlaat om bij elk toerental een optimaal vermogen te creeëren. Dat mag ook wel als je 320 kilo moet voortsjouwen. Dit beest kost je dan wel om en bij de 15.000 euro.
Tijdens de laatste maand van 2005 en het begin van 2006 heeft de politiezone WestLimburg kunnen beschikken over een nieuw model motorfiets van het type YAMAHA FJR 1300 om dit voertuig te testen met het oog op de aanschaf van een nieuwe motorfiets. De testen werden positief gevonden en er waren weinig tot geen opmerkingen van de berijders. Hieronder een foto van het desbetreffende model.
In maart 2006 is dan uiteindelijk een nieuwe motorfiets in gebruik genomen in deze politiezone. De motorfiets Yamaha FJR 1300 is evenwaardig aan de machines in dienst genomen bij de Federale Politie.
Hyosung is weer zo'n voor ons nog onbekende Oosterse gigant die in 1970 al 'side step' lichte motoren en scooters is beginnen bouwen.
Momenteel biedt Hyosung een gamma van motoren tot 650cc, waarvan de laatste sportieveling behoorlijk wat te bieden heeft. De Hyosung GT 650 R/S is de topper van de GT-reeks, waarin ook een 125cc en een 250cc zitten. De gewone GT650 bestond al een tijdje, maar kon niet helemaal mee met de Japanners. Daar komt nu met de R en de S-versies verandeing in, mede dank zij het 80PK sterke blok. Voor een gewicht van 190 kilo is dat meer dan voldoende om heerlijk te scheuren langs bochtige baantjes.
GT S
SV650
Qua design is de GT R niet wereldschokkend. Hij lijkt op een kruising tussen een Honda CBR600 en een Triumph Daytona, maar hij heeft toch nog wel wat anders afgekeken : de GT S met zijn halve kuip is een regelrechte kopie van de Suzuki SV650, al is hij met 6000 toch 1000 euro goedkoper... de R-versie doet er zelfs 1200 euro af. Chinezen, Taiwanezen en nu Koreanen... we gaan er moeten aan gewend geraken !
Er zijn niet zoveel motoren waar je echt alles mee kan. De Yamaha Frazer 1000 was wel zo'n machine. Je kon ermee gaan racen, een vakantie met z'n tweeën was ook geen probleem en er zijn er die ermee in het zand hebben gereden ! Nu is er de nieuwe Frazer 1000, met daarenboven nog een naakte versie, de FZ1
Als we de Yamaha-familie even mogen omschrijven, staat bovenaan de supersportieve R1, de eerste motor die meer PK's produceert dan kilo's meetorst en helemaal van kuipwerk is voorzien.
Dan volgt de Frazer 1000 met een halve kuip en vervolgens de FZ1 zonder kuip, maar met het beestige blok van de R1.
De zitposities van de FZ1 en de Frazer 1000 zijn gelijk en met dat lekker rechte, maar niet te brede stuur zit je perfect ontspannen en toch nog redelijk sportief. De machtige design-uitlaat ronkt veel dieper dan de vorige Frazer. Omdat bij dit soort motoren gillend topvermogen niet prioritair is, hebben ze het motorblok een sterker middengebied gegeven, wat niet wegneemt dat er 150 PK bij 11.000 opm uitrolt. Dat is behoorlijk indrukwekkend, en zelfs al hebben ze de Frazer en de FZ iets langer gemaakt dan de R1, ze sturen ongelooflijk vlot.
Die R1 blijft seks op wielen, maar zijn kleinere broertjes zijn wel bruikbaarder voor wie het doorbreken van de geluidsmuur geen topprioriteit vindt. Prijskaartje 11.000
Een foto van een motoragent op HD, genomen tijdens een oefening behendigheid op 27 maart 2006 in het Monroe County Training Center, georganiseerd door het Stroud Regional Police Dept.
Moto Morini is terug van weggeweest en de rentree in 2005 met de Corsaro was behoorlijk indrukwekkend. Maar omdat motoren zoals een Corsaro 1200 nogal extreem zijn en het de bedoeling is om ook nog wat exemplaren te verkopen, brengt Moto Morini nu een teruggetunede sportieve roadster uit, gebaseerd op die Corsaro 1200.
Het 87° V-Twinblok (de Bialbero Corsacorta Twin Cylinder-engine) is alvast hetzelfde, al levert het op de 9 1/2 maar 105 PK tegenover 140 op de Corsaro. Op de 9 1/2 gaat het er dus allemaal wat meer ontspannen aan toe.
De naam van de 9 1/2 verwijst trouwens naar de 3 1/2, een legendarisch model van Moto Morini.
Het motorblok van de 9 1/2 wordt gebruikt als dragend onderdeel, waardoor het frame veel minder complex wordt en het onderste deel van het motorblok er eenvoudig kan worden afgehaald voor beter en gemakkelijker onderhoud. Het is alleen jammer dat ze heel wat minder designinspanningen hebben geleverd : de 9 1/2 lijkt als twee druppels water op een Ducati Monster. De prijs is nog niet bekend, maar ik gok op 10.000 euro.
Als Massimo Tamburini destijds in 1972 niet op zijn snufferd was gegaan met zijn Honda 750 Four, had Bimota waarschijnlijk nooit bestaan, want nadat hij was hersteld van drie gebroken ribben, besloot Tamburini een nieuw frame voor zijn Honda te bouwen.
De eerste Bimota's hadden een te extreme zitpositie (het waren dan ook racemotoren) en later was Bimota het merk waarvan men zei dat het binnenkort wel falliet zou gaan wegens veel te duur en exclusief.
Dat is ondertussen ook gebeurd maar Bimota is sinds 2003 weer terug en zoals altijd in zulke gevallen met hypermodern en heel mooi spul.
Meer dan alle andere supersportieve Bimota's koop je een Delirio omwille van zijn design, al maakt ie net zoals de andere Bimota's gebruik van een getuned (zij het iets minder) Ducati Desmodue 922cc motorblok. Naar Bimota-normen is deze Delirio met 170 kg niet superlicht, maar dit is dan ook geen racemotor, al heeft hij alle componenten zoals een vakwerkframe, radiale Brembo stoppers, Marzocchi vorkpoten, enz...
Ik voorspel de Delirio een mooie toekomst want dit pareltje van design is teminste bruikbaar. Iets wat van andere Bimota's niet meteen kan gezegd worden... Voor een prijsis het nog even wachten, maar reken maar op een 25.000 euro.
Het zat eraan te komen ! Nadat BMW zijn contract verloor met Yamaha, begon de fameuse Franse Gendarmerie er wel zin in te krijgen om steeds snellere motoren de baan op te zenden.
Laatst tekenden ze nog een contract met Kawazaki voor de levering van 50 motoren van het type Kawazaki ZZR1400 voor hun 'snelle-interventie-brigades'. 'Snelle-interventie' is wel de juiste term want met zijn 190 paarden haalt die vogel maar liefst 315 Km/u !!!
De motoragenten krijgen uiteraard een doorgedreven opleiding om met deze machine te kunnen rijden. Ze zullen dan ook ingezet worden op autosnelwegen om de achtervolging aan te gaan met snelheidsmaniakken.
Met de HP2 heeft BMW voor het eerst een echte terreinmotor in het gamma die (nog veel meer dan de GS familie) gemaakt is voor puur modder- en zandplezier. Een Dakar-beest, met andere woorden. Maar 17.000 euro is wel erg duur voor een motor waarmee je enkel naast de weg kunt rijden. De meeste Japanse enduro-motoren kosten minstens 7000 euro minder ! Oké, Deze High Power telt wel 1100cc en is daarmee meteen de dikste motor op de crossmarkt, maar ik zou zo'n dure motor bijna niet vuil durven maken.
Maar BMW speelt het heel slim en maakt de HP 950 euro duurder, maar daartegenover krijg je er standaard twee extra wielen bij, waardoor de HP geschikt wordt om op het asfalt te rijden.
Dat is behoorlijk goed gevonden, want wie meer plezier uit zijn BMW wil halen, verandert hem in een wip in een supermotard die meteen kan wedijveren met de KTM Superduke. Een supermotard waarmee je ook echt het terrein op kan is een unicum op de markt. Wat er ook slim is bekeken : je kan het benzineniveau aflezen op een transparant stukje op de tank en het pedaal voor de achterrem kan je aanpassen naargelang rij-of crosslaarzen.
Een motorrijder die nog nooit van ee Ducati Monster heeft gehoord, is sinds 1992 niet meer boven gekomen. De 'monster' is zowat het arche-type van de sportieve 'naked bike', of hoe je met enkel een motorblok, twee wielen en een stuur toch een knappe motrofiets kunt bouwen. Het concept is ongeëvenaard er er was keuze uit een 600, een 800 en een 1000cc.
De 600, (hierboven) de ideale opstapfiets of ook nog wel 'het vrouwenmonster' genoemd, groeide door de jaren heen tot 620cc (hieronder) ...
... maar nu staat er voor modeljaar 2007 een 695cc gepland. Dat zorgt natuurlijk voor meer pk's (van 63 naar 73). Verder zit er op de 695 nu een 'back torque'-koppeling die ervoor zorgt dat bij sterk terugschakelen het achterwiel niet gaat stuiteren. Elke uitlaat beschikt over een katalisator en er is maar onderhoud om de 12000 km.
En omdat dat kleine monster bij de meiden nogal geliefd is, werd de instap drie centimeter lager gelegd. Lief hé ?
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....