Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
02-06-2011
10de Damiaan Motortreffen Tremelo 2 juni 2011
10de Damiaan Motortreffen Tremelo 2 juni 2011
Het was omstreeks 10.00u als ik in Tremelo arriveerde en biezonder was dat de toegangsweg naar het Pater Deveusder-centrum versierd was met balonnen en de huizen bevlagd met de beeltenis van Pater Damiaan.
Niet alleen motorrijders waren van de partij op Hemelvaartsdag, het jaarlijkse feest van de christelijke mutualiteiten. Ook waren er wandeltochten en een fietsersparcours uitgetekend.
Op de weg naar Werchter kom ik de 'voetbedevaart' van Zemst naar Laar tegen.
Richting Haaght was er pas een ongeval gebeurt (politie was nog niet ter plaatse). Deze jongeman was met zijn Opel Corsa in het gat gereden van een luxe-Jaguar van een bejaard koppel.
Dan gaat het verder naar Bierbeek... Willebringen en in Opvelt kon ik het niet laten om even te stoppen voor een foto van deze majestieuse hoevepoort.
Na een 'ommetje' komen we terug op Bierbeeks grondgebied en worden we toegewuifd door deze sympatiek-ogende bakker...
In Korbeek-Lo worden we afgeleid voor een wielerwedstrijd en hadden grappenmakers van koerscommissarissen de pijltjes verplaatst of weggenomen. Daarbij verwezen ze de verdwaalde motorrijders nog eens de verkeerde kant op. Vlug nog een kiekje van dit leegstaand 'herenhuis' met opschrift 'confortant se portarum'.
Een 19-jarige motorrijder uit Roermond is vanochtend om het leven gekomen als gevolg van een verkeersongeval in zijn woonplaats. .
Het ongeval gebeurde rond kwart voor twaalf toen de motorrijder op de Maasbrug een vrachtwagen inhaalde, bestuurd door een 26-jarige man uit Heel. Die week op dat moment naar links uit en botste mogelijk tegen de motorrijder. Als gevolg daarvan raakte de motorrijder een paaltje op de middenberm en kwam op de tegenovergestelde rijbaan terecht. Daar botste hij op een auto, kwam ten val en overleed ter plaatse.
Lichtervelde ken ik, dus dat is niet het probleem en de weg naar de inschrijvingslocatie (de plaatselijke brandweerkazerne) wat overal duidelijk aangegeven.
De leden van de motorclub zaten paraat aan de inschrijvingstafel. Er zouden tenslotte meer dan 500 deelnemers komen opdagen !
De trofeeën stonden netjes opgesteld...
... en dit waren de pijltjes die we moesten volgen... en ik mag zeggen : ze werden klaar en duidelijk en op de juiste manier geplaatst, zodat de motorrijder op zijn gemak de rit kon volgen (heel iets anders was het in Tremelo de week eerder).
Op deze landweg hier in Koolskamp lag het nog ietsje nat. Deze Goldwings deden het dan ook op hun gemakske...
In de Vlasbloemstraat in Ardooie hebben we het Leen ter Heilen, een herenboerderij uit 1643. Deze historische hoeve bestaat voornamelijk uit eind 19de-begin 20ste-eeuwse gebouwen en een midden 20ste-eeuwse tabaksast, gelegen op de oudere site en minstens opklimt tot de tweede kwart van de 17de eeuw. Op de foto de grote gerenoveerde boerenwoning met oudere kern en de ankerdatering '1643'.
Iets verder heeft een fantast zijn opritje versierd met deze Citroën oldtimer. Restaureren zou een beetje te duur uitvallen, dan maar het beestje laten oproesten. Ik ken er toch een paar die daar nog geld voor zouden geven...
En hier zit ie dan, de ongeluksvogel. Heeft nog een half uurtje moeten wachten op de depanneur, maar de sympatieke biker liet er zijn humeur niet bij zakken. Gelukkig viel de schade nog mee. Voor hem was de rit echter wel afgelopen.
Dat zijn dan de boosdoeners op het wegdek : losgekomen grind en asfalt vanaf de kanten van de deklaag, EN GEEN ENKELE BUURTBEWONER DIE DE MOEITE DOET OM EENS EEN BORSTEL BOVEN TE HALEN OM DAT IN DE BERMEN TE VEGEN !!!!!!!!!!
Het was dan weer even schrikken toen we iets verder moesten wachten om de rijbaan over te steken en er plotseling drie van die kastaars tegen je aan staan te blaffen !
We rijden verder op het traject van de Molenland-route en komen in Ardooie het provinciedomein 'tVeld tegen.
Het Provinciaal Domein 't Veld is een natuur- en bosgebied van 44,3ha die een aantal recreatieve voorzieningen bezit: bosleer-pad, kinderspeeltuin, wandelpad, Het domein beschikt over drie vijvers waarvan er twee voor de hengelaars zijn opengesteld. De derde vijver en omgeving wordt als natuurreservaat beheerd en kan vanuit een kijkhut geobserveerd worden.
Bij het binnenrijden van Meulebeke is er snelheidscontrole. Jammer dat ik ietsje te laat was met afdrukken, maar deze kerel reed hier nog 103km/u waar je maar 50 mag !
De volgend had het al in de gaten...
Deze Maria-kapel uit 1929 met eigenaardige klokkentoren en imitatie-uurwerk was dan weer zeer fraai ingericht vanbinnen...
Iets minder glamour in de St Aldegondiskapel even verderop.
Helemaal af was deze reuzenkapel in Marialoop van OLV Ter Ruste.
Meulebeke... Tielt... we zitten in 'molenland' en dat was nog zo duidelijk te zien aan de vele miniatuur-molens en maquettes die men terugvindt in de voor- en achtertuintjes van sommige bewoners.
Tielt... het is ondertussen 16° en het blijft droog... We rijden weer langs die calvarie op de Poelberg (zie molenlandroute-rit)... volgen een beetje de Mandeldalfietsroute en komen aan in Wontergem waar de eerste controle plaatsvindt in Taverne De Klokke.
Naast De Klokke is er de kerk met op het voorplein het standbeeld van Lucien Buysse, ooit winaar van de Ronde van Frankrijk... een mooi eerbetoon aan deze 'flandrien'...
In Vinkt, deelgemeente van Deinze, weten er sommige mooie villa's te bouwen !
En dan kom je ook nog dat tegen...
Een vuil kapelletje waarvan het interieur waarschijnlijk al jaren geen bezoekers meer over de vloer heeft gehad, want geeft toe, hier kijkt niemand nog naar op ! Spinnewebben van boven tot onder, alle beeldjes zijn beschadigd of totaal vernield... Jammer...
Iets verderop heb je dan weer wel bedehuisjes die door de buurt of door een of andere gemeenschap onderhouden worden en voorzien van bloemen en brandende kaarsen...
Het was tegen het middaguur en de inwendige mens begon te protesteren. Niet getalmd : in Poeke (Aalter) een bakker binnengewipt om twee 'puntjes' franchipane te kopen.
Dan was het uitkijken naar een bankje om die cakekjes op mijn gemak te verorberen. Maar eerst passerde ik nog deze kapel waarvan de deur op een kier stond...
Het gaat hier om de kapel Maria de Perpetuo Succursu.
Aan het kasteel zelf geraak je niet met een motorvoertuig, maar vooraan zijn er enkele bijgebouwen (moa fietsenstalling).
Aangekomen in Lotenhulle zie ik er hier ook nog een waar het open-deur-dag is :
Ook weeral zo'n geval van verwaarlozing... erger nog : een onverlaat had het aangedurft om in een hoekje van dit kleine 'heiligdom' te staan braken ! Die had mij op dat moment eens moeten tegenkomen !
Even stoppen aan deze met mooie smeedijzeren versierselen gedecoreerde oprit van 'Huis 'tLoo'.
En de plaatselijke Honda verdeler 'Wim Motors' is ermee gestopt...
In Bellem rijden we over de E17.
Op het middaguur heb ik De Kraenepoel bereikt en vond er een gezellig plekje om iets te eten...
Ondertussen raasden de collega's motorrijders heftig toeterend voorbij.
Aan dit Kraenepoel-domein is er een 'Manor' verbonden. Even oprijden en een praatje maken met de heer des huizes.
Het gebied wordt beheerst door het Markettebos en daarin ligt 'Het Paviljoen'. Ik maakte een praatje met de eigenaar van dit landhuis en nam een foto van een van de twee biezonder mooie lantaarns aan de gevel.
Hoewel het ook al privaat domein is, kon ik het niet nalaten om even op te rijden tot aan het Kasteel van Hansbeek. De kasteelheer was uit en ik sloeg dan maar een babbel met de huisbediende : jaja... daar hebben ze een permanente 'butler' in dienst ! Bij het wegrijden besloot ik nog een foto te nemen, prompt achternagezeten door twee grote zwarte (maar totaal ongevaarlijke) labradors.
Tank halfleeg/halfvol, dus tijd om even bij te vullen... Total Hansbeek.
Zoiets valt op !
Het lijkt meer op een Romeins/Griekse tempel dan een vlaamse kapel. En toch... opgedragen aan de Heilige Philomena, de Wonderdoenster van de 19de eeuw, (288-Rome 302) zou als martelares gestorven zijn op 14-jarige leeftijd. Men dacht in 1802 haar geraamte gevonden te hebben in de katacomben van de H.Priscilla in Rome. De gebeenten werden naar Mugnano overgebracht en er werden haar talrijke mirakels toegeschreven, zoals genezingen van kanker en van de meest verscheidene wonden. Wegens gebrek aan historische bewijzen werd haar cultus evenwel opgeheven door paus Johannes XXIII in 1961. Haar feestdag was op 11 augustus. Zij was de patrones van de kinderen (van Maria), de toekomstige moeders, de gefolterden en de gevangenen.
Maar het gebouwtje stond leeg (restauratie ?)
Bij het 'Selles Kasteel' geraak ik niet binnen... Dit Kasteel uit de 18de eeuw is gelegen in een mooi kasteelpark met vijver, omgeven door een ijzeren afsluiting en ronde arduinen hekpijlers. Het kasteelgoed dankt zijn naam aan Charles de Seillie, burgemeester van Hansbeke van 1819 tot 1831, die in het kasteel woonde. het kasteel telt vijf traveeën (http://nl.wikipedia.org/wiki/Travee) en twee bouwlagen onder een zadeldak. De drie midelste traveeën worden bekroond door een driehoekig fronton (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fronton_(bouwkunde). In de tuin voor het huis staat een zeshoekig bakstenen prieeltje.
We zijn in Merendree (deelgemeente van Nevele) en is een merkwaardig project aan de gang : kapellekes restaureren.
Zo ook deze OLV-kapel...
Het wapenschild met latijnse spreuk Fortiter et Leviter komt eigenaardig ook voor op het kasteel van Noisy bij Dinant...
Binnenin zijn ze klaarblijkelijk al begonnen aan de opknapbeurt.
Drongen... Vinderhoute... En ondanks het feit dat deze kapel, gelegen op een rondpunt, leegstaat en er sporen zijn van vandalisme, toch is er een goede burger die zorgt dat er bloemen aan de kapel hangen ! Respect !
Bierstalbrug... richting Eeklo;.. Evergem... Belzele. Aan de gevel van schrijnwerkerij De Splinter zie je deze mooie muurschildering.
We rijden over De Lieve. Lees zelf maar waarom dit belangrijk is...
Deze Maria-kapel in centrum Belzele heeft dan weer een prachtig interieur. De glasraampjes zijn beschermd door een traliewerk.
De symboliek van deze lettergroep boven de pui van de ingang is me een raadsel....
Het is 13u30 en 21° en we komen aan aan het Kasteel van Wippelgem. (Wippelgem is namelijk de geboorteplaats van Luc De Vos, zanger van de pop-groep Gorki) Niet toegankelijk voor voertuigen, wel voor wandelaars en joggers.
De vroegste bron vermeld het Kasteel van Wippelgem in 1375 toen het nog eigendom was van de Gentse patriciër Sander Cante. Het was een zogenaamd 'landkasteel' dat zijn rijkdom haalde uit de omliggende landerijen en boerderijen. In de 18de eeuw ontstond er een evolutie in de functie van het kasteel dat nu eerder een zomerverblijf werd. Het werd te huur gesteld als 'Huys van Plaisance', een hoerenkot zoals ze bij ons zeggen. Omstreeks 1850 werd Victor Baron de Neve de Roden de nieuwe eigenaar. Hij schonk een stuk grond om de bouw van de kerk van Wippelgem mogelijk te maken. Bij gebrek aan rechtstreekse erfgenamen werd Victor Baron De Crombrugghe de Looringhe de nieuwe eigenaar. Zijn enige dochter, Josine Barones de Crombrugghe de Looringhe bewoonde het kasteel tot zij in 1986 overleed. In 2008 werd het domein aangekocht door het gemeentebestuur van Evergem. Het beslaat een oppervlakte van 27 ha, waarvan 16 ha landbouwgrond en 5 ha bos. Op het domein liggen verder nog het U-vormig kasteel, het park en de 8-vormige omwalling, de bijgebouwen, stallingen, serre, ommuurde moestuin, duiventoren en ijskelder. Sinds 1997 is het domein beschermd als dorpsgezicht en de gebouwen zijn bovendien beschermd als monument.
Als je binnenrijdt in Waarschoot krijg 'Grote Zwier' in je vizier.
De gerestaureerde kerk van Waarschoot. Tijdens de nieuwjaarsnacht van 2001 op 2002 werd de kerk opzettelijk in brand gestoken door een scholier uit het naburige Eeklo. Na enkele jaren van overleg, voorstellen en een uiteindelijk plan werd de nieuwe kerk ingehuldigd op 24 juni van 2007. Men opteerde voor een nieuwbouw achter de oude kerk, de toren en de ruïne van de middenbeuk zijn de getuigen uit het verleden. Tijdens de renovatie werd de Sint-Jozefkerk aan de Bellebargie gebruikt als noodkerk. In 2008 werd deze kerk ontwijd, in 2010 werd beslist om ze af te breken.
Hieronder een voorbeeld van een aannemer die voor niets of niemand respect heeft... Gewoon schandalig dat het gemeentebestuur DIT toelaat !
Een machtige toegangspoort tot een voormalige notariswoning
Via Zomergem (waar we opnieuw De Lieve overrijden) komen we aan in Oostwinkel waar de centrumstraat vol staat met bloemenkolommen en pilaarhangers.
Maldegem... Adegem... Ursel... We rijden door Meetjesland. In Aalter rijden we over de brug van het Kanaal Gent-Brugge.
We rijden een heel eind langs het water tot aan de Knesselarebrug.
Even voorzichtig deze ruiters voorbijrijden, want je weet nooit wat zo'n paard in zijn hoofd haald als een motor in volle vaart voorbijsuist...
St.Joris : Controle in cafe, De Brug.
Bij het verlaten van de gemeente, krijg je dit mooie beeld te zien van de 'Lattenkliever'
Sint-Joris, het lattenklieversdorp
Via het kanaal werd Sint-Joris van
dennenstammen voorzien, de grondstof voor de belangrijkste nijverheid van het
dorp: het lattenklieven of de lattenspletterij. Door een reeks opeenvolgende
splijtingen van boomstammen dunne en smalle latjes worden bekomen. Die latjes werden
gebruikt voor bepleistering en stucwerk. Vanaf 1888 kende de lattenklieverij in
Sint-Joris een grote bloei, door de komst van het houtbedrijf Lemahieu. Heel
het dorp was bij het lattenklieven betrokken. De latten werden ook naar het
buitenland uitgevoerd. Door de komst van de moderne bouwmethodes na WOII
behoort het lattenklieven voorgoed tot het verleden.
Een idioot van een gemeentewerker vond het nodig om daar een afbakeningslint aan vast te sjorren !!!!!!
Ik kom aan bij het Bakensgoed in Wingene. Daar staat een bankje, dus even halthouden voor een natje en een droogje.
Het 'goed' is genaamd naar de familie Bake, eigenaars in de 17de en de 18de eeuw. Het huidige boerenhuis dateerd uit de 17de eeuw en 18de eeuw, maar er was reeds rond 1525 sprake van een goed op deze plaats. Pal tegenover de boerderij staat het fraai, rond pijlerkapelletje Bakensgoed, ook het 'Kapelletje van de Zeven Dreven' genoemd.
En hier is er duidelijk iemand niet akkoord met de gang van zaken...
Dit landelijke kapelletje wordt wel degelijk bezocht en onderhouden, gezien het hangslot en de brandende kaarsen.
Dat boeren harde werkers zijn, daar ga ik niet over redetwisten, maar dat er bij sommige hooi in plaats van hersenen in hun hoofd zitten, daar mag je zeker van zijn. Deze 'moderne' agrarier vond het plezant om zijn waterspuit tegen de wind in te plaatsen zodat wandelaars, fietsers, motorrijders en andere passanten een serieuze 'douche' kregen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
We zijn er bijna... Nog even stoppen aan het lokaal van de motorclub De Betonstuivers in Ruddervoorde voor een verfrissende pint en een sociale babbel.
Het intereur van het clubhuis is gezellig-griezelig ingericht.
Op de parking dit vehikel... Volgens insiders en de piloot komt dit monstertje uit het Oostblok...
Via Zwevezele geraken we weer in Lichtervelde waar aan de brandweerkazerne de wegcommissarissen ons de plaats aanduiden voor een veilige parking.
Het was een rit voor clubs, dus zaten de verschillende groepen in spanning te wachten op de resultaten van hun deelname.
Er was gezorgd voor drank en hotdogs.
In een klein hoekje vond ik dit belletje... Een antiek alarmtoestel... mijn gedacht !
Berichten
over spanningen tussen de motorclubs Satudarah Maluku en de Hell's
Angels in Nederland borrelen op. Het traditionele polder-model dat de
MC's in Nederland vredig naast elkaar liet bestaan lijkt barstjes te
vertonen. Deze week staat in de Panorama een groot verhaal over de
problematiek. Hoe ernstig de geschillen zijn is afwachten.
Zeker is dat de politie de verhoudingen tussen de Nederlandse motorclubs scherp in de gaten houdt. Ook al door het schietincident in de Belgische grensstreek waar Outlaws en Hell's Angels bij betrokken waren.
Maar die aandacht dateert al van wat langer geleden: vorig jaar werd
bekend dat de Harley-dag in Breda deze zomer niet doorgaat. De kosten
voor de beveiliging zouden te hoog oplopen. De afgelopen weken hebben
burgemeesters verschillende Harley-bijeenkomsten afgelast.
De papieren Panorama
schrijft deze week dat de politie in 2010 heeft vastgesteld dat de
verhouding tussen Satudarah en Hell's Angels 'koel en afstandelijk'
lijken te zijn. Verder schrijft Panorama dat de politie in november over
een telefoontap de informatie zou hebben gekregen dat de Hells' Angels
andere motorclubs op de vingers hebben getikt om details over hun colors en zelfs een support club eruit hebben gezet. De aanleidingen voor dergelijke manoeuvres kunnen klein zijn, het lijkt vooral te gaan om machtspolitiek.
Satudarah zou daarop één van die clubs als hangaround club zou hebben geadopteerd, hetgeen gevoelig ligt.
De Hell's Angels hebben het niet makkelijk. Als in Amsterdam het
belangrijkste chapter, dat wel eens het hoofdkwartier van de Hell's
Angels in Europa is genoemd, door de gemeente Amsterdam van hun terrein
gaat worden verdreven is dat een gevoelige tik. En alle onderzoeken en
procedures die er in de afgelopen jaren door justitie tegen de club en
hun leden zijn uitgevoerd helpen ook niet om de aanwas van nieuwe leden
te stimuleren.
Binnen Nederland is er een soort polder-overleg tussen MC's: de Raad van
Acht. Een evenwicht, met ook een gemeenschappelijk belang: dat er geen
nieuwe MC's in Nederland worden opgericht.
Panorama schrijft dat de politie afgelopen maand mei het bericht
heeft gekregen dat Satudarah uit de Raad van Acht is gezet. Begin juni
wordt bekend dat zeventig leden van de Confederates zich bij de Hell's
Angels hebben aangesloten.
In Nederland heeft nooit een openlijke biker war gewoed. Gewelddadige rivaliteit tussen MC's, zoals in Duitsland
of Scandinavië, is Nederland bespaard gebleven. Wel waren binnen de
gelederen van de Hell's Angels de nodige strubbelingen. Oud-president
Willem van Boxtel heeft in 2004 in bad standing het veld moeten
ruimen nadat bekend werd dat hij weet had van de voorbereiding van een
mogelijke aanslag op Willem Holleeder. En in Limburg werden in 2004 drie
Limburgse Nomads geliquideerd, die aan de Hell's Angels waren geliëerd.
In 2009 was er een bericht over contacten van Satudarah's met Duitse
Bandido's, die laatsten gelden als doodsvijanden van Hell's Angels. De
beide internationaal meetellende clubs Bandido's en Outlaws zijn in
Nederland niet aanwezig. Op de website van de eveneens internationaal
vertakte Hell's Angels Nederland prijkt bovenaan: 'WELCOME 2 HELLAND'. Voor de Hell's Angels zal enige invloed van Bandido's of Outlaws in Nederland zeer moeilijk te accepteren zijn.
Hell's Angels-president Daniel Uneputty (1954) is zelf Moluks en
afkomstig van de streek rond Gouda. Satudarah is opgericht in
Moordrecht. "Unu" heeft zelfs familie onder de Satudarah.
Uneputty noemt in Panorama de berichten over 'oorlog' tussen de twee clubs 'paranoia zaaien' vanuit justitie en politie. 'Support all bikers', is zijn oproep.
Unu zegt over de Harley-dag in 2010 in Breda in Panorama:
'Duizend man politie, de nationale recherche was aanwezig, een
helicopter die de hele dag boven het centrum cirkelde. Reden: uit
"betrouwbare bronnen" was vernomen dat er een oorlog is tussen HA en SD.
Weer een staaltje van paniek zaaien. Aan het eind van de dag blijkt dat
er helemaal niets gebeurd is en dat is voor de nationale recherche een
regelrechte teleurstelling.'
Panorama schrijft dat er geen 'zakelijke' grond is voor een conflict tussen de twee clubs.
Welke belangen er precies spelen binnen de gelederen, en tussen de
clubs, is zeer moeilijk te peilen: er wordt niet over gecommuniceerd met
niet-leden. En of er een eventueel zakelijk conflict, of een conflict
over een code of erekwestie, eventueel door wantrouwen, tot ontvlamming
komt is evenmin een peil op te trekken.
Informatief aangaande wijziging Belgische verkeerswet voor motoren
Informatief aangaande wijziging
Belgische verkeerswet voor motoren: (met aan Jake de Snake)
Op maandag 20 juni verscheen in
het Belgisch Staatsblad het Koninklijk besluit ter bevordering van de
veiligheid van de motorrijders, een KB dat er kwam op initiatief van
staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe en dat op 1 september 2011 in
voege gaat. Dit verandert er concreet voor wie zich met een motor op de
Belgische openbare weg begeeft.
1. Filefilteren
Filefilteren is vanaf 1 september
toegestaan op voorwaarde dat de motorrijder niet sneller dan vijftig kilometer
per uur rijdt en het snelheidsverschil met de andere voertuigen die hij passeert
niet groter is dan twintig kilometer per uur. Motorrijders die tussen de traag
rijdende of stilstaande rijen autos door willen rijden moet daarvoor de ruimte
tussen de twee meest linkse rijstroken gebruiken.
2. Parkeren op het trottoir
Binnen de bebouwde kom mogen
motorfietsen op het trottoir en op de verhoogde berm worden geparkeerd, op
voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet hinderen en een begaanbare strook
van minstens 1,50 meter vrij laten.
3. Kinderen op de motor
Vanaf 1 september mogen kinderen
vanaf acht jaar op om het even welke motor als passagier worden meegenomen.
Kinderen tussen drie en acht jaar mogen als passagier enkel plaats nemen op een
125cc tweewieler die voorzien is van een speciaal kinderzitje.
Kinderen jonger
dan drie jaar mogen niet worden vervoerd op een
motorfiets.
4. Beschermende kledij
De verplichting voor motorrijders
om een valhelm te dragen wordt uitgebreid en omschreven als de verplichting om
beschermende kledij te dragen. Naast een valhelm bestaat die beschermende kledij
uit handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of overall. Het
schoeisel laarzen of bottines - moet de enkels
beschermen.
5. Busbanen
Motoren mogen vanaf 1 september
op de busbaan rijden. Hiervoor dient wel een bord F17 aanwezig te
zijn.
Een 53-jarige motorrijder uit Ter Apel is vanmiddag door een ongeval om het leven gekomen op de N381 ter hoogte van Westerbork. Door nog onbekende oorzaak kwam de man vanuit de richting Emmen frontaal in botsing met een personenauto, die uit de richting Assen kwam, en overleed ter plekke. Dat heeft de politie vandaag gemeld.
De 39-jarige automobilist uit Emmen raakte levensgevaarlijk gewond en moest door de brandweer worden bevrijd uit zijn voertuig. Hij is overgebracht naar het UMCG in Groningen. De andere inzittende, zijn 11-jarige dochter, is met onbekend letsel overgebracht naar het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen.
Volgens dat ze ons mooi weer beloofd hadden, was het toch maar mistig en fris deze morgen toen we om 10.00u richting Torhout tuften. Maar ja... wie had er nu aan dat Belgisch Kampioenschap wielrennen in Hooglede gedacht. De slimmen was de Rijksweg doorgereden en stond even voor Roeselare voor een wegomlegging die mij langs Oostnieuwkerke, Vijfwegen, Houthulst, Zarren en Kortemarkt naar mijn bestemming stuurde.
Wegkapiteins dirigeerden de aankomende motoren op de juiste plaats... moet wel lukken dat juist voor de inschrijvingsplek (Cafe Rozenveld) wegeniswerken aan de gang waren geweest en heel de straat ondersteboven lag. Gelukkig was het droog !
Iedereen werd er hartelijk ontvangen door de organiserende motorclubleden en medewerkers.
De zaal zat ondertussen al barstensvol met dolenthousiaste (coladrinkende) bikers. Voor de start nog even een kiekje van de souvenirswinkel, de inschrijvingstafel en de trofeee. Die glasachtige schotels kregen een eigenaardige 'uitstraling' door het flitslicht van mijn camera !!
Milan was tevreden met zijn 'badge' en linyard.
Buiten stond alles kant en klaar om in de nammiddag de hongerigen op te vangen.
10.30u : de hoogste tijd om te vertrekken... Ik stop af en toe om een kiekje te nemen voor mijn verslag en sla dan ook soms nog eens een babbel met de lokale bevolking over hetgeen ik zojuist heb gefotografeerd... en met de kleine achterop die als een wielrennersreporter ook aan het filmen is, kan je maar best je rijstijl aanpassen of er komen ongelukken van.
Dit waren de pijltjes die de niet-GPS'ers moesten terugvinden om feilloos het traject af te kunnen leggen... En mensen : ER HINGEN ER GENOEG !
Een paar voor het kruispunt of afslag, een zestal op het kruispunt of afslag en nog een paar in de afgeslagen richting. Je moest al bijna blind zijn om ze niet op te merken.
En toch waren er die ze af en toe 'voorbijzoefden'...
Bij ons vertrek kwam er een 'beauty' aangereden die Milan moest fotograferen. Geen fantasietje, maar een rijder met evenwichtsstoornissen die niet op een gewone motorfiets kan rijden en het vrouwtje toch kon verleiden om deze prachtige machine aan te kopen. (tussen haakjes : zij heeft de kleur mogen kiezen) De Cam-Am Roadster-Spider RT ! (http://www.impala.nl/index.php?category=homepage&id=26)
We reden door de industriezone Torhout Noord en komen via een stukje Houtlandroute in deelgemeente Driekoningen aan. Hier wachtte de fotograaf ons op (zijn werk helemaal onderaan dit artikel)
Even verder draai ik het domein van het Kasteel van Aartrijke op.
Milan deed achterop niets anders dan foto's trekken van alles wat hij in zijn vizier kreeg ... waaronder deze koeien.
We rijden door Bekegem (waar je de Boskapelroute tegenkomt)... Ichtegem... Roksem...
(ja, die gaan ook niet gauw uit de weg)
Een heel eigenaardige straatnaam... en ze hebben dan nog een S vergeten achteraan Streuvel !
...en Eernegem. Daar staat deze mooie kapel die eigendom is van de grootgrondbezitter Vander heyden daar niet ver vanaf. Weet ik van overbuurvrouw Christiane die dagelijks een kijkje gaat nemen en het bedehuisje zo'n beetje onderhoud en van kaarsen en bloemen voorziet..
Nu rijden we op het Hoevenroute-parcours op het grondgebied Koekelare naar Gistel...
Koekelare-Zande... Leke (die al bij Diksmuide hoort) en terug naar Koekelare-Mokker voor een plaspauze.
Die jeugd van tegenwoordig heeft een uitgelezen vorm van humor wat betreft hun benamingen voor de fuifjes die ze organiseren...
Jaja, die vetzakskes van boerenzoons en -dochters !
Even wat praktijkles... want die gastjes die in stad zijn opgevoed leren zulke dingen niet op school !
Voor we Ichtegem binnenreden dook plotseling aan de kruising met de Kortemarkstraat deze reuzenkapel op.
Een prachtig interieur, maar waarschijnlijk in geen weken of maanden nog iemand over de vloer gehad om het stof af te doen.
Ook de gevel is aan restauratie toe.
Het is middag en zochten een schaduwplekje op op een bankje onder een grote denneboom vlak naast de StMichielskerk, pal in het centrum van Ichtegem. Want, inderdaad... de zon was er ondertussen doorgekomen en het werd behoorlijk warm. De weerman had het ons beloofd !
Even buiten de bebouwde kom staat op een rondpunt deze verschijning :
Even verder dit...
En weer even verder dit...
Ik heb er misschien nog een paar 'gemist', maar deze dames maakten deel uit van een openluchttentoonstelling van kunstenaar Irenee Duriez in het kader van 'Zomer in Ichtegem'. (http://www.ireneeduriez.be/)
Niet ver daar vandaan was de eerste controlepost in het Brouwershof. Daar konden de hongerigen ook een hapje eten.
Wat onze Milan zo plezant vond, is dat gans Ichtegem vol hing van de affiches van Circus Pipo. Telkens weer riep hij 'PIPO !' als we zo'n pancarte tegenkwamen en geloof me, er hingen er HONDERDEN !
Bij het verlaten van Ichtegem rijden we langs de Kapel OLV der Armen. Als je het mij vraagt, lijkt dat meer op een bushokje...
We rijden naar Handzame... en in Werken staat de Kruistraatmolen nog steeds in de steigers voor een opknapbeurt. Ja, zo'n restauratie is niet in een handomdraai klaar !
Ondanks het rode lichtsignaal en de bel schuurden enkele 'onverlaten' met hun motor de rails over, nog noet voor de slagbomen neerkwamen.
Idioten die eigenlijk onmiddellijk van de weg moeten gehaald worden, want die gaan vroeg of laat zichzelf of anderen de dood injagen.
Toch maar even wachten voor de aankomende trein...
(foto Milan)
Verder via Woumen naar Klerken voor een foto bij de beeltenis van de Vrouwtje met het Kantkloskussen...
In Zarren staat deze grote Mariakapel met gevelbegroeiing : het interieur doet denken aan de grot van Lourdes...
Ook een raar lettertype : je leest eerder EVA MARIA dan Ave Maria... Komt daar nog bij dat 'kwakkels' het straatnaambordje aan de gevel hebben geklonken ! (ER BESTAAN GEEN PAALTJES NIET MEER, ZEKER !)
Ondertussen schuren de motards voorbij...
Ironie of niet, maar iets verderop staat dan dit kleine bakstenen veldkapelletje...
We rijden nu richting Werken en plots zie ik in een hoek van mijn oog iets raars flitsen... een signalisatiebord die je alhier niet veel zult tegenkomen.
Ik rij de oprit van deze 'hofstee' op en inderdaad, hier worden echte everzwijnen gekweekt voor de consumptie (pate, worst, gebraad,...) De eigendom is volledig 'ommuurd' door een mensenhoge haag zodat de kwekerij eigenlijk niet zichbaar is vanaf de openbare weg. Het risico dat er kinderen op komen gelopen en die beesten proberen te aaien... ! Ik mag er niet aan denken. De opzichter wond er geen doekjes om : 'Zo'n volwassen beer bijt direct je been eraf' vertelde hij nog. Trouwens gans de weide is nog eens met electrische bedrading beveiligd. Wij mochten wel een kijkje gaan nemen in de stallen, want overdag komen die gasten niet veel buiten, vooral omdat ze nu met jongen zitten.
Het was even schrikken als die kerel tussen de spijlen van de hekkens kwam snuffelen...
Echt bang van mijn flitsaparaat was deze moordenaar ook al niet !
De kleintjes daarentegen...
We dankten de opzichter voor de ontvangst en het woordje uitleg en reden verder naar Handzame.
De tweede controle post was in de zaak Moto Di Esere / City Motorcycles.
Opnieuw richting Kortemark...
Handzame/Staden...
Staden/Reke...
Paardje geschrokken van het voorbijrazend geweld...
Vijfwegen...West-Rozebeke.
Milan nam voortdurend foto's 'in de vlucht'...
In Oostnieuwkerke staat de kapel Moeder van Christus BVO 1896 met een mooie 'pieta' achter glas... Een rustpunt...
Terwijl anderen afdraaiden, even een praatje maken met Jean-Paul Eggermont, de voorzitter van MTC Freedom Izegem die jaarlijks het grootse Mandeltreffen organiseert.
Onze benzinetank was halfleeg, dus even voltanken vij Avia... Het is 14.30u en het wordt warm...
Oostnieuwkerke... Passendale/Moorslede...
Een driedimentionele foto in een vitrine...
Rumbeke... Beitem...
... en daar aan de Ieperseweg hangen er aan de zijhoeken van een huis twee zulke ringen.
Ik weet wat het is, maar onze kleine Milan niet. Even aankloppen en een woordje uitleg vragen aan de bejaarde bewoonster, die wist te vertellen dat vroeger hier de herberg 'De Knok' gevestigd was en dat het reeds uitgebaat werd door haar grootmoeder ! En inderdaad : op de kaart zitten we hier in de wijk Toveresse-Knok.
Die ringen dienden om de teugels van de paarden aan vast te binden wanneer de ruiters binnen een kroes bier aan het nuttigen waren.
StElooiswinkel... Lendelede... Izegem.
We zijn op vertrouwde bodem en een derde controle was opgesteld ter hoogte van cafe De Kabien even voor Emelgem.
We besloten om onze jas uit te laten en de rit op een kwakkeldrafje verder af te werken. We rijden omheen Izegem en arriveren via Kachtem aan het kanaal naar Roeselare waar een 'geheime' controle opgesteld stond.
Roeselare... Ardooie.
Hier staat de Kapel OLV van Gedurende Bijstand. Het stalen hekje is voor de helft afgebroken, maar de beeltenissen van wel zeven verschillende heiligen waren intact. Een goeie poetsbeurt dringt zich hier op ...
Zonder veel bezaienswaardigheden rijden we het traject af via Pittem... Koolskamp... Zwevezele... Wingene en Ruddervoorde.
Beoordeling ?
Een prachtige rit ! Proficiat 2-Route !
Een mooi parcours van waarschijnlijk meer dan 85 % goedberijdbare landelijke wegen (misschien niet zo interessant voor de trikes en de hele zware toermachines), maar verder was het 6 uur genieten. Op enkele 'cowboy's' na waren de deelnemers tamelijk gedisciplineerd (kan nog beter in de bebouwde kom).
Twee opmerkingen aan de mensen die de pijltjes hangen :
- je hebt het ons wel héél gemakkelijk gemaakt... je moet daar niet in overdrijven. Dat is persoonlijk, maar een beetje 'zoektocht' maakt het nog zo spannend.
- pijltjes uithangen is altijd een moeilijke kwestie geweest (heb vroeger ook al het een en ander georganiseerd in die zin) waarbij er in sommige gevallen zelfs toelating aan het plaatselijk bestuur of politie moet gevraagd worden om ze aan de verlichtings- of verkeerspalen te mogen hangen. Hang ook nooit pijltjes aan private omheiningen of installaties. Ik ben er tegengekomen die gemonteerd waren aan enkele samengebundelde maisstengels. Pas op : als de eigenaar klacht indient daartegen, kan het de club een aardige cent kosten. In het mindererge geval nemen ze de pijltjes weg (dat mogen ze) en zitten de motards zonder GPS dan met de gebakken peren.
Een 22-jarige motorrijder uit Zwolle is om het leven gekomen door een ongeval in zijn woonplaats. De motorrijder haalde op de brug van de Westenholterallee een auto in.
Door onbekende oorzaak raakte hij de macht over het stuur kwijt, kwam aan de rechterkant van de weg in de berm terecht en raakte daarbij een lantaarnpaal.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....