If I were a rich man dan zat ik in Londen, één van de tallozen
die de Brexit verafschuwen, die de smeltkroes van de wereld in hun hart
sluiten. Onbetaalbaar Londen waar een optrekje onbetaalbaar is, waar je naar de
verkeerde kant moet kijken als je de straat , waar de duiven van Trafalgar
Square een onuitroeibare plaag zijn voor de onschuldige flaneerder, waar je op
zoek gaat naar die onvervalste pub die stilaan zijn karakter verliest.
De liefde voor Londen en bij
uitbreiding voor Engeland heeft alles te maken met muziek, inzonderheid met
de onovertroffen koormuziek: heeft alles te maken met de tradities van
anglicaanse kathedraalmuziek die meer dan ooit leeft. My heart is inditing.
En als je even verzadigd bent van Westminster Abbey of van Saint Pauls
cathedral, dan is er nog altijd mijn favoriete plekje in de kerk van Saint
Martin in the Fields, tempel van liefdadigheid en vooral ook van intieme
concerten op wereldniveau.
Stap je mee in de trein om te luisteren
naar een gratis concert overmorgen in Saint Martin dat de titel draagt Adonai
Roi en waarin de Holocaust Day aan de orde is? Of blijven we hangen om op
diezelfde dag s avonds Vivaldis Gloria en Allegris Miserere te horen? En als
we er toch zijn, dan gaan we toch op vrijdag naar Bach, Händel en Vivaldi by
candlelight.
Wie gaat er mee zitten soezen op een
bankje op Leicester Square terwijl straatmuzikanten de lucht vullen met hun
muziek? Of toch maar liever een musical meepikken op West End?
Op zaterdag
27 januari organiseert Koor&Stem Antwerpen een repertoiredag miscomposities.
Met de hulp van een ondersteunend koor stelt
Jeanine Lambrechts twee zeer bruikbare missen voor die de deelnemers samen
kunnen instuderen: de Missa Lumen van Lorenz Maierhofer en de Missa Christus
Sacerdos van Marc Van Hoorick.
Jeanine
Lambrechts is soliste en stempedagoge en zij gaf in 2010 een boek uit over
stemvorming, Een doe-boek voor dirigenten en koorzangers. Met Jeanines
deskundigheid in stemvorming zal deze workshop veel meer zijn dan het leren van twee
nieuwe composities alleen!
Alle
praktische gegevens van dit evenement vindt u via deze link:
www.koorenstemantwerpen.be/
Tickets
bestellen kunt u hier:
www.e-ticket.store/tc-events/repertoiredag-miscomposities
Rüdiger Lotter en zijn Hofkapelle München brengen voor het programma
Angel, Devil, Priest een uitzonderlijke soliste mee, violiste Chouchane
Siranossian.
We starten in Italië bij
Devil Pietro Antonio Locatelli, de eerste Italiaanse violist die, zoals zijn
Concerto Grosso Il pianto dArianna illustreert, adembenemende effecten voor
zijn instrument voorzag.
Ook Angel Jean-Marie Leclair was vioolvirtuoos en grondlegger van de Franse
vioolschool. Het opus 10 nr 6 is zijn allerlaatste vioolconcerto, meteen ook
het meest veeleisende.
De faam van Priest Antonio Vivaldi als vioolvirtuoos reikte tot ver buiten
Italië: zijn Concerto in D voor twee violen en orkest werd in 1736 in Amsterdam
gepubliceerd. Dit is één van de meest virtuoze composities die Vivaldi ooit
neerpende.
DeSingel- Antwerpen 20.00
uur 30
Een boeiend en beklijvend Russisch concert
Een
spetterend Russisch programma met enkele overbekende, niettemin schitterende
partituren uit het oeuvre van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Wat zou je anders
kunnen verwachten van een dirigent als Valery Gergiev. Naast de kleurrijke
taferelen uit het kerstsprookje De Notenkraker en een topper als het briljante
eerste pianoconcerto koos hij voor de Symfonie nr. 4, waarvan de componist ooit
zei: deze muziek is de echo van mijn reële en oprechte emoties.
Koningin
Elisabethzaal 20.00 uur 76
Daniel Barenboim, piano
Werken van Debussy
Levende legende Daniel
Barenboim is naast een gevierd dirigent ook een uitmuntend pianist. Voor zijn
nieuwe recital bij BOZAR neemt de muzikant voor de eerste keer in België zijn
Barenboim-Maene mee: een gloednieuw instrument dat de gevoeligheid en kracht
van de moderne piano verzoent met de rijke klankkleur van de pianoforte.
"Het ideale instrument om de innig poëtische en hoogst oprechte wereld van
Claude Debussy te verklanken", volgens Barenboim. Om het met de woorden
van de componist zelf te zeggen: Het geluid van de zee, de aanblik van de
horizon, het ruisen van de bladeren door de wind laten talrijke indrukken na.
En plots, zonder dat we er de geringste vat op hebben, komt zon herinnering
weer boven en spreekt ze ons toe in de taal van de muziek. Met dit recital
gaat het Debussy-jaar 2018 van start, honderd jaar na het overlijden van de
componist.
Voor wie van fotografie houdt, heb ik
een aanrader in Antwerpen. Tot 26 januari loopt de tweejaarlijkse overzichtstentoonstelling
van de fotografische kring Iris in de gebouwen van SD Worx (Brouwersvliet 2).
Geopend: alle werkdagen van 9 tot 17 uur.
De kenners op de vernissage waren onder
meer vol lof over het werk van mijn vrouw Marina De Beul (en ik maar fier
zijn).
Gisteren
kreeg ik dit mailtje van Korile; wellicht had onze erevoorzitter Rita de pen
vastgehouden. We kunnen natuurlijk een tijdje bezig blijven met het over en
weer sturen van dankwoorden. Maar alles wat in KORILE gebeurt, is natuurlijk
alleen maar mogelijk door de inzet van al ons zangers/zangeressen. Ook daarvoor
een warme dank!
Allen
gegroet,
In
naam van alle Korileetjes bedanken wij het voltallige bestuur voor hun inzet
(versta: hun harde werk) van het voorbije jaar.
Ook aan Carlo een welgemeend dankwoord
voor het vakkundig leiden van onze groep liefhebbers van het zingen.
Met spijt nemen wij afscheid van Fanny
Van Hoof als bestuurslid, daar zij jarenlang haar taak met toewijding heeft
vervuld, waarvoor nen dikke merci. Met vreugde verwelkomen wij Hilde Baetens,
als nieuw bestuurslid en jonge kracht. We wensen haar veel succes.
De jaarlijkse algemene ledenvergadering
van gisteren 9 januari verliep heel gemoedelijk met een toast op het nieuwe
jaar.
Dit nieuwe hebben wij ingezet met een
mond- en maagverwennerij van jewelste door het bestuur, waarvoor nogmaals onze
oprechte dank.
We zijn fier op ons bestuur en onze
dirigent, want met hen gaan we vol vertrouwen een supermooi jaar tegemoet.
Getekend: de bassen, de alten, de
tenoren, de sopranen = Korile.
Houvast om op terug te vallen en punten
op te volgen
Archief van je werking
Handig voor afwezigen op een
vergadering
Inhoud
van een goed verslag
Datum en locatie
Lijst van aanwezigen en verontschuldigden
Per agendapunt: kort verslag van de
bespreking en formulering van besluit
Afgesproken taakverdeling
Datum volgende vergadering
Enkele
tips
Bij het schrijven denk je best na over
wie het verslag zal lezen of bij wie het verslag misschien kan terecht komen.
Maak indien nodig afspraken over het
nalezen van een verslag vooraleer je dit doorstuurt.
Bij discussies, noteer eventueel de
argumenten voor en tegen in je verslag, maar zeker de beslissing.
Om taken en afspraken goed op te
volgen, is het handig om op het einde van elk verslag een afsprakenrooster in
te voegen.
Wat
Wanneer
Wie
Breng het
vorig verslag telkens mee naar de vergadering. Zo kan je afspraken nauwgezet
opvolgen en vermijd je discussies over reeds genomen beslissingen.
Goede notulen maak je door je verslag
zo objectief en beknopt mogelijk te schrijven. Formuleer positief/neutraal.
Een verslag mag geen persoonlijke meningen of waarnemingen bevatten. Notulen
moeten een feitelijke weergave zijn van een vergadering. Suggestief
taalgebruik moet je dan ook zien te vermijden.
In de hall
van ons huis hangt een ets van de duizendjarige eik van Lummen. Monument van
eeuwen en beeld van iets dat we onvergankelijk achten. In mijn bibliotheek
staan werkjes die het hebben over de teloorgang van verenigingen en bedrijven
die bij gebrek aan vernieuwing langzaam verstenen en tenslotte omgehakt worden,
bij gebrek aan jonge ideeën. In de bestuurskamers van fossiele bedrijven hangen
de verkleurde portretten van mannen met eerbiedwaardige snorren bakkenbaarden
die de vergadering toefluisteren: wij hebben het altijd zo gedaan, waarom
zouden we veranderen?.
Koor &
Stem probeert al jaren koren op een ander spoor te zetten: vernieuwing in het
repertorium, professionele aanpak van het bestuur van een vereniging, openheid
naar nieuwe groepen. Koorcoaching, studiemomenten rond modern efficiënt bestuur
waardoor enthousiast amateurisme hand in hand gaan met een professioneel
werkend bestuur, het aanboren van een modern repertoire, het overhoop gooien
van statische optredens voor een statisch publiek zijn even zoveel tools om de verstening
tegen te gaan. Innovatie is hét sleutelwoord. Maar ocharme we hebben het toch
altijd zo gedaan. Durf de oude gewoontes aanpakken en je koor vernieuwen, zelfs als
de fossielen moeten sterven .
Het nieuwjaarsconcert van het Antwerp
Symphony Orchestra op zaterdag 6 januari om 15 en 20 uur.
Hoe zou het de wals vergaan zijn, mocht Johann Strauss er
niet geweest zijn? De koning van de driekwartsmaat heeft deze dans tot een van
de meest prestigieuze uit de muziekgeschiedenis gemaakt. Philippe Herreweghe
neemt u mee naar het Wenen van weleer, toen de Donau nog schoon en blauw was en
champagnekurken feestelijk de lucht in schoten. Kom dat horen, want zijn
historisch geïnformeerde lezing van Strauss meest fijnzinnige orkestwalsen
laat zich niet samenvatten in een-twee-drie. Ditmaal met de nachtegalenstem van
Sandrine Piau als geschenkverpakking.
Wie van kamermuziek houdt en zich niet
de moeite ontziet om Antwerpen te bereiken, moet zeker in zijn agenda zaterdag
27 januari aankruisen. Dan palmt Klara voor het zevende jaar op rij deSingel
in. Live muziek weerklinkt dan een dag lang in alle zalen, studios en gangen.
Met - zoals gebruikelijk voor Klara - klassieke muziek in al haar
verschijningsvormen. Van barok tot hedendaags, van jazz tot wereldmuziek, van
muziektheater tot debat.
Van 12 uur s middags tot laat in de
avond kan je op ontdekkingstocht. De kroon op het werk wordt geplaatst in de
Grote Zaal om 20.00 u. door het Brussels Philharmonic en het Vlaams Radiokoor met
muziek uit de Baltische staten (Arvo Pärt en andere Vasks ).
WIJ (doorgestuurd
door Jos Metdenanxt en Gilbert Potoms)
Geboren
in de jaren 1940 - 1960
Wij waren de sterken uit de jaren '40... 50...
Vooreerst hebben wij een normale geboorte overleefd,
met moeders die rookten, en of dronken
gedurende hun zwangerschap.
Zij namen aspirines, aten vinaigrettesaus,
mayonaise en desserten en zij werden
niet getest op suikerziekte of cholesterol.
En na dat trauma werden wij op onze buik
te slapen gelegd in kinderbedden
geverfd met mooie blinkende loodverf.
Er waren geen kindersloten op de deuren
en als wij met de fiets reden hadden wij
basketbalpetten op en geen helmen.
Als baby of kind reden wij mee
op de schoot van moeder
in autos zonder gordels,
noch kinderstoelen of opblaasbare kussens.
In de bak van een camionnette zitten, of op het paard van Boer Zutter, op een
zonnige dag, was altijd een belevenisen iets héél speciaal.
Wij dronken putwater of water van de kraan
en geen water uit een plastic fles.
Wij aten taartjes, wit brood, echte boter,
spek met eieren en beukennootjes
en walnoten die al op de grond lagen.
Wij dronken warme chocolademelk
met echte suiker erin.
We hadden geen last van obesitas.
WAAROM ?
Omdat wij steeds buiten speelden.
Daarom!!
Wij verlieten de woning s morgens vroeg
om naar school te FIETSEN
(er waren toen geen moeders die ons met de auto even konden brengen),
of om heel de dag te spelen in de frisse lucht
en dit op voorwaarde dat we
s avonds bij donkerte thuis waren.
(of als de straatverlichting begon te branden)
Onze ouders wisten helemaal niet waar we uithingen.
We hadden geen gsm maar we hadden ook Dutroux nog niet meegemaakt.
We hadden "vuile kleren om te spelen"
en "schone kleren" om op bezoek
of naar de kerk te gaan.
Wij hadden uren nodig om ons speelgerief zelf te maken.
Wij hadden geen
Playstations, Nintendos, X-box, iPod enz.
Er waren geen videospelen,
geen 150 tv kanalen, geen videofilms of Dvds
geen stereoketens.
Voor 18 uur keek je alleen naar het 'testbeeld'
Er waren geen computers of internet.
WIJ HADDEN NOG VRIENDEN
en wij gingen buiten om met hen te spelen.
Wij vielen uit bomen, sneden ons,
braken af en toe een arm, been of een tand,
We gingen appels en peren "plukken"
en er waren daar geen gerechtelijke vervolgingen voor,
om iemand daarvoor de schuld te geven.
Als we dan toch gepakt werden,
dan kregen we een pak slaag en
thuis hielden wij wijselijk onze mond.
Wij kregen voor onze 12de verjaardag loodjesgeweren, speelden met stokken als
degen, een deksel van de vuilbak als schild, katapulten, slingers, boog en rieten
pijlen met vooraan een grote nagel...
We maakten van oude messen, goede werpmessen en oefenden ons op een boomstam of
een oude vogelpikdoel uit het café.
Ondanks dat men ons vertelde
dat wij ons ogen konden verliezen
of ons gingen kwetsen met die dingen
hebben wij dat allemaal overleefd.
Wij reden met de fiets of gingen te voet
tot aan de woning van een vriend en gingen gewoon
langs achter binnen.
Wij waren er van harte welkom en schoven soms mee aan tafel voor het
middagmaal.
Het idee dat onze ouders ons uit de gevangenis
dienden te halen, was absurd, dat bestond gewoon niet.
Zij waren Met en Voor de wet, en Met de leraars.
Als we op school een straf kregen,
kregen we thuis nog eens extra straf erbij!
Onze generaties hebben enkele van de beste ondernemers, denkers en uitvinders
van alle tijden en van heel de wereld voortgebracht.
Deze jaren brachten een explosie van nieuwigheden en nieuwe ideeën.
Wij hadden de vrijheid om te proberen, de schrik voor het falen, het succes en
de verantwoordelijkheid
die er mee gepaard ging.
Wij hebben geleerd om dat te beheersen
en om daar mee om te gaan.
Als U één van hen bent?
PROFICIAT!
Misschien wilt U dit delen met anderen
die het geluk hebben gehad groot te worden
voor dat de advocaten en politici
alles kwamen regelen en reglementeren?
Wat was het leven mooi, simpel en helder.
Soms wat ruw maar klaar en duidelijk
maar mét regels
en wat waren we gelukkig!
Lang geleden begon
het nieuwe jaar bij het begin van de lente,
als de natuur weer tot leven kwam, of begin januari, als de dagen beginnen te lengen. Bij de invoering van
het christendom wilde de Kerk een eind maken aan de heidense gewoonten rond deze nieuwjaarsviering, en riep 1
januari uit tot bid- en boetedag om de besnijdenis van Jezus (8 dagen na de geboorte) te vieren. Maar
ook daarna vierde men het nieuwe jaar nog rond de oude heidense data, maar ook
op Sint Maarten (11 november); de eerste adventsdag; de zonnewende (rond 21 december); of Maria Boodschap (25 maart). De Spaanse landvoogd Requesens
besloot in 1575 dat het nieuwe jaar officieel op 1 januari begon.
Bij de Romeinen begon het nieuwe
jaar op 1 maart, totdat Julius Caesar in 44 v.Chr. de juliaanse kalender invoerde,
vanaf die tijd was Nieuwjaar op 1 januari. De Romeinen offerden sindsdien op
die dag aan de god Janus (waarnaar januariis genoemd) om hem mild te stemmen voor
het aankomende jaar.
Verrassend toch hoeveel internationale koorcompetities
georganiseerd worden in Europa.
In maart zouden we kunnen starten aan
het Gardameer samen met het Coro voci bianchi. Rond 1 mei treedt het Coro in
musica gaudium op als gastheer voor een wedstrijd in Caorle en Venetië. Enkle
weken later zingen we aan de Donau met de Budapest Chorl Society. In juli 2018
begint een heuse marathon. We beginnen in Tolun (Polen), gaan dan even langs in
Berlijn en eindigen in Rome bij het koor Citta di Roma.
Da nemen we de tijd om de zangers toe
te laten Europa Cantat in Tallin te vervoegen.
In oktober vliegen we naar Fundao
(Portugal).
Nu nog eventjes Euromillions winnen
voor de koorkas en ons programma een beetje opkrikken.
Nu één van
mijn zonen voor 14 dagen naar Zuid-Afrika is met zijn gezin vroeg ik mij af of
en hoe er daar Kerstmis gevierd wordt. Zoals steeds heeft Google het antwoord:
Zuid-Afrikanen
zetten meestal geen kerstboom neer, je zal er soms alleen een paar zien in
winkelcentra. Maar toch is er volop kerstsfeer in Zuid-Afrika met versiering en
kerstliedjes.
Kerstmis en Nieuwjaar worden in Zuid-Afrika voornamelijk buiten gevierd. Veel
Zuid-Afrikanen trekken er rond deze tijd op uit, en omdat internationale
vluchten voor hen redelijk duur zijn nemen de meesten vakantie in eigen land.
Wie op vakantie is gaat dan op zoek naar het leukste plekje: wie in Kaapstad op
vakantie is zal ongetwijfeld de Tafelberg opzoeken en met het kabelspoor naar
de top gaan. Natuurlijk kun je op zo'n feestdag ook iets spectaculairs doen:
een safari in het Krugerpark bijvoorbeeld.
Als je in de Zuid-Afrikaanse zomer in Kaapstad bent zal je verbaasd zijn over
de vele kerstverlichting en gezelligheid. Omdat het zo warm is zou je denken
dat je het kerstgevoel een jaartje overslaat, maar niets is minder waar. Vooral
als je 's avonds door de drukke Adderley Street in het hart van Kaapstad
loopt. Tijdens de Adderley Street Night Market is het volop genieten van
stalletjes, muzikanten en natuurlijk heel veel kerstversiering!
In Zuid-Afrika
wordt tijdens de feestdagen vooral lekker gegeten: vooral kalkoen, kreeft en
oesters worden met grote hoeveelheden verorberd. Kreeft en oesters zijn niet
overdreven duur in Zuid-Afrika, omdat ze lokaal gekweekt of gevangen worden.
Dus vieren de meeste Zuid-Afrikanen hun Kerstfeest of Nieuwjaarsdiner
zoals het volgens hen hoort: met een braai - een barbecue zoals alleen in Zuid-Afrika
dat kan!
Het moet nog
Kerstmis worden en we denken al aan Pasen. Velen onder u zullen de stukken
herkennen die ik met het Hanswijkkoor wil aanpakken. Mocht je zin hebben om mee
te komen doen, dan krijg je dit vanaf 8 januari op je bordje:
Charles
Gounod: Messe brève in C groot
Joan
Pau Pujol: Regina coeli
Albert
De Klerk: Christus die verrezen is
Graham
Kendrick: Here is bread
Iedereen welkom: iedere maandagvond van
19.30 u tot 21.00 uur.
Gisteren laatste repetitie van 2017 met
Korile. Behalve 4 dames, was het koor compleet (vorige week deden we zelfs nog
beter, we werkten met een voltallig koor). De laatste weken hebben we vooral
gewerkt aan ons concert van 16 maart, maar om de boel niet te saai te maken,
zetten we telkens een kort koorwerkje op het programma, om te zorgen dat
repeteren een verrassing bleef en dat we de nodige fun beleefden aan het louter
zingen an sich.
Nu leggen we er even de zangriem af tot
16 januari. We komen wel een eerste keer samen op 9 januari voor de obligate
nieuwjaarsreceptie en ledenvergadering. Voor de eerste keer in jaren belooft de
gedeeltelijke verkiezing van bestuursleden spannend te worden. De oproep van de
voorzitster is niet in dovemansoren gevallen: 6 kandidaten voor 3 zitjes. Een
bewijs dat leden zich willen engageren!
Laten wij vandaag eens kijken hoe het kerstfeest ontstaan is. Het is niet
bepaald een feest wat er ineens, van de ene op de andere dag, was. Het
kerstfeest is namelijk veel ouder dan 2000 jaar. Het is een feest dat ver
daarvoor in met name Noord-Europa werd gevierd. Van oorsprong is het het
Joel-feest. Dat feest werd gevierd vanaf midden december tot januari, ook wel
het midwinterfeest genoemd.
De oude Germaanse stammen gebruikten een maandkalender om het tijdstip te
bepalen waarop het feest begon. Een houten blok, versierd met dennenappels,
hulst en mistletoe (het Joel-blok) werd in brand gestoken. Hierbij werden
belangrijke eden gezworen. Een eed gezworen bij het branden van het Joel-blok
werd als een van de zwaarste gezien die men kon afleggen. Het feest zelf duurde
twaalf dagen. Aan het einde hiervan werden de resten van het Joel-blok
verbrand, om zo het nieuwe jaar in te luiden. Gedurende het Joelfeest werd er
veel gegeten en gedronken.
Hierin zijn al een aantal elementen van het huidige kerstfeest te herkennen. Zo
duurt het kerstfeest ook twaalf dagen, tot aan Drie Koningen. Ook nu beloven we
aan het nieuwe jaar dat we ons aan onze goede voornemens houden. Tijdens de
feestdagen branden overal lichten en soms ook vuren. Eten en drinken staan
hierbij centraal. Dat eten en drinken had in de oudheid een andere betekenis.
Men ging immers een periode van schaarste tegemoet. In de winter is weinig
voedsel voorhanden, en men moest het doen met de voorraden en wat de jacht
eventueel nog opbracht. Pas rond Pasen konden de eerste oogsten verwacht
worden. Ook het feest van Sint Maarten, waarbij de kinderen langs de deuren
gaan voor snoep, kent zijn oorsprong in onze oudheid. Zo vlak voor de winter
moesten de armen ook aan eten zien te komen. Dat deden ze door bedelend langs
de deuren te gaan.
Voor de christenen was het kerstfeest al wel bedoeld om de geboorte van
Christus te vieren. Tot aan de vierde eeuw werd Kerst echter niet op een
bepaalde datum gevierd, maar in april, mei, december, zelfs november. Daar kwam
verandering in toen Paus Julius I (337 - 352) de datum vastlegde op 25
december. Het is niet helemaal duidelijk waarom hij die datum gekozen had. De
meest waarschijnlijke theorie is dat hij op die manier af kon rekenen met de
heidense gebruiken zoals het Joelfeest. Zelfs n de kerstening was het lastig om
mensen van hun oorspronkelijke geloof af
te brengen. Dat zou alleen maar op verzet stuiten. Makkelijker was het om hen
hun gebruiken te laten houden, maar er een andere uitleg aan te geven. Door
de eeuwen heen verdwenen de oude gebruiken naar de achtergrond, en kwam meer en
meer de nadruk te liggen op het christelijke aspect van het feest. Lange tijd
werd echter niet het Kerstfeest zelf gevierd, maar het Drie Koningenfeest. Dat
is de dag dat volgens de vertelling de Drie Wijzen uit het Oosten de pasgeboren
Christus kwamen bezoeken, en daarbij geschenken mee brachten. Ook zou dit de
dag zijn dat Christus gedoopt werd. Men vierde deze dag door elkaar cadeaus te
geven, zoals de Drie Wijzen dat deden.
De gebruiken zoals wij die nu kennen met Kerstmis zijn grotendeels overgekomen
uit de middeleeuwen. In de middeleeuwen werd er vaak gans gegeten. Later, na de
ontdekking van Amerika, stond vanaf midden 1500 kalkoen op het menu. De kalkoen
was makkelijk vet te mesten en goedkoper. In Engeland kent met de humble pie.
Dit is een taart oorspronkelijk gemaakt van de humbles van een hert: hart,
lever, hersenen en alles wat niet door de rijken werd gegeten. De rijke dames
en heren kregen de goede stukken vlees, de bedienden maakten van de restanten
de humble pie. Tegen het einde van 1700 was dit een van de belangrijkste
kerstgerechten geworden.
Wat natuurlijk ook niet mag ontbreken is de traditionele kerstboom. De boom was
een belangrijk symbool in bijna elke heidense cultuur. De druïden vereerden
bijvoorbeeld de eik. De Vikingen versierden sparren- en essenbomen met
oorlogstrofeeën. In de middeleeuwen werden door de Kerk bomen versierd met
appels. Dit deden ze op Kerstavond, wat zij "Adam en Eva Dag"
noemden. In de zestiende eeuw was het de gewoonte om een sparrenboom, versierd
met papieren bloemen, door de straten te voeren. Op het dorpsplein werd de boom
neergezet, en men vierde een groot feest. Aan het eind van dat feest werd de
boom ritueel verbrand.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.