Waarom
een verslag?
Afspraken oplijsten
Houvast om op terug te vallen en punten
op te volgen
Archief van je werking
Handig voor afwezigen op een
vergadering
Inhoud
van een goed verslag
Datum en locatie
Lijst van aanwezigen en verontschuldigden
Per agendapunt: kort verslag van de
bespreking en formulering van besluit
Afgesproken taakverdeling
Datum volgende vergadering
Enkele
tips
Bij het schrijven denk je best na over
wie het verslag zal lezen of bij wie het verslag misschien kan terecht komen.
Maak indien nodig afspraken over het
nalezen van een verslag vooraleer je dit doorstuurt.
Bij discussies, noteer eventueel de
argumenten voor en tegen in je verslag, maar zeker de beslissing.
Om taken en afspraken goed op te
volgen, is het handig om op het einde van elk verslag een afsprakenrooster in
te voegen.
Breng het
vorig verslag telkens mee naar de vergadering. Zo kan je afspraken nauwgezet
opvolgen en vermijd je discussies over reeds genomen beslissingen.
Goede notulen maak je door je verslag
zo objectief en beknopt mogelijk te schrijven. Formuleer positief/neutraal.
Een verslag mag geen persoonlijke meningen of waarnemingen bevatten. Notulen
moeten een feitelijke weergave zijn van een vergadering. Suggestief
taalgebruik moet je dan ook zien te vermijden.
|
|