De kogel is door de kerk: in een ijltempo hebben we met 6 (weer eentje meer dan vorig jaar) kunnen reserveren in een hotelletje om deel te nemen aan de Choralies 2013 in Vaison-la-Romaine. Het geluk is voor de heel vluggen, want alle hotels in Vaison zelf waren nu al volgeboekt. Maat dat kan de pret niet bederven: lekker vroeg iedere dag uit bed en een klein ritje met de auto zal nog net kunnen als we geen grote uitspattingen doen 's avonds. De keuze van onze ateliers krijgt ook al gestalte: Mozart, Orff, Fauré, Simon en Garfunkel staan bovenaan het lijstje. Ik weet nu al dat we met deze fijne groep een mooie tijd tegemoet gaan in la douce France, en zullen ontwaken met de geur van lavendel.
Ook meegebracht van de repertoiredag een Zweeds lied Koppangen in een zetting van de ons zo goed bekende Robert Sund. Zelfs al versta je er geen woord van dan nog grijpt het je aan. In plaats van een vierstemmige versie, vind je hieronder de interpretatie van Sissel. En als je met je ogen toe geluisterd hebt, dan kan je toch nog eens een Engelse vertaling nalezen, die je meteen in de juiste stemming brengt. Het kan best dienen voor een kerstconcert.
There is silence around me in this peaceful winter night. From the church down in the valley I can see the candlelight. And I stopped for a moment in this winter paradise, When I heard a choir singing through the darkness and the ice.
And the rays of lights behind the window's vaulted frames Have united the souls in hope that something great is waiting. And I know that those who have left us here had the same thoughts as I, We're like flames in the darkness and stars up in the sky.
And I see how they sparkle and they fade before my eyes And the truth is coming closer like a wonder in disguise. We are caught here for a moment like an imprint of a hand On an old and frosted window or a footprint in the sand.
For a while I'm eternal - that's the only thing I know, I am here and we share our dreams about our destination. It is cold out here, the snow is white but I'm warm deep inside. I am warm 'cause I know that my faith will be my guide
Vanmiddag nog net op tijd om het tweede deel van de repertoiredag van Koor & Stem mee te maken in de heerlijke locatie van AMUZ, en zo toch nog een impressie te krijgen van deze dag. Laat mij eerst zeggen dat de afwezigen ongelijk hadden, want daardoor misten zij vooral de dirigent met een ongewone uitstraling: Joop Schets, de eerste man die er in Nederland in slaagde een privé conservatorium op te richten dat zich vooral richt op koordirectie en kerkmuziek. Daarmee is tegelijkertijd gezegd dat naar mijn gevoel de aanwezigheid echt wel klein was, als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met de repertoiredagen die de uitgeverij Harmonia vroeger inrichtte. Het bleef echter een leuke kennismaking met wat minder bekende muziek. Mij zal vooral de ontdekking bijblijven van een jonge Noorse componist: Ola Gjeilo (°1978). Zijn "Northern Lights" wil ik zeker en vast op het programma nemen en ik ga met aandacht zijn composities volgen. (zie foto)
* Een delegatie van Ter Looveren zingt zaterdag 6 oktober tijdens de uitvaartdienst van mevr. Broos-Van Doorslaer. We komen samen in de Sint Niklaaskerk, August Van Landeghemstraat in Willebroek om 9.30 u stipt.
* Het bestuur van KORILE gaat dinsdagmiddag de locatie en het orgel van Hombeek bekijken, waar we ons (eerste) kerstconcert hebben op 15 december (en waar ook de generale repetitie doorgaat op 13/12)
* Musica ad Nives wordt op Allerheiligen begeleid door dhr. Rens Swart, die we al kennen van een vroegere samenwerking.
* De ontwerpen van affiches, inkomkaarten en flyers voor de kerstconcerten, ontworpen door Walter Hoet, zien er heel mooi uit. Ze worden nog even gecheckt door de respectieve besturen.
Bisschop Bony van Antwerpen zal wel een goede reden hebben om dit jaar 450 jaar bisdom Antwerpen te vieren, al ontgaat mij een beetje de keuze van de datum. In 1559 werd het bisdom opgericht middels de bul Super Universas door paus Paulus IV. Pas in 1570 bekleedde de eerste bisschop (Sonnius) zijn zetel. Als je die data zo bekijkt dan was de viering door de Provinciale Commissie voor Geschiedenis en Volkskunde in 2009 dan ook het juiste moment.
Los hiervan echter staat er wel een heel mooie muzikale productie in de steigers. Op donderdag 18 oktober (pffff, donderdag = repetitiedag van Musica ad Nives) is er om 20.15 uur een uitzonderlijk concert in de kathedraal onder de titel Missa Solemnis. Het programma is samengesteld door Lieven De Roo, titularis-dirigent van Polyfoon. Het omvat een virtuoze mix van oude en hedendaagse polyfonie met componisten die allemaal wel iets met de kathedraal van Antwerpen te maken hadden: Joannes Ockegem, Philippus De Monte, Mattaeus Pipelaere, Josquin Desprez maar ook Geert DHollander, Alain De Ley, Arvo Pärt, Sebastiaan van Steenberge.
600 jaar kathedraalmuziek voor een 453 jarig bisdom. Dirigent van de dag is Sebastiaan van Steenberge, kapelmeester van de Antwerpse kathedraal. http://www.youtube.com/watch?v=OAc3v1sZ9as
Enkele jaren geleden waser een verwoede discussie in Europa over de vraag of in het Europees handvest moest opgenomen worden dat het christendom één van de wortels was van de Europese beschaving. Uiteindelijk heeft de strekking die dit verdedigde het niet gehaald: een symbool van de verderschrijdende laïcisering van onze maatschappij. Met altijd opnieuw wederkerende verwondering zit ik te kijken naar spelprogramma's als Blokken waarin (jonge) kandidaten vaak niet eens meer de meest elementaire dingen weten zoals bvb. wat er op Pasen gevierd wordt. Waarom dit vandaag naar boven komt? Een kleine uitdaging dan maar. Het is vandaag dierendag. Wie kan er mij vertellen waarom die juist vandaag gehouden wordt? Tip: als je het antwoord gaat zoeken in Gubbio dan ben je er.Ik vrees wel dat dit voorbehouden is voor de harde kern.
Laten we het vandaag maar eens hebben over één van mijn favoriete filmsterren. En neen, het gaat niet over Catherine Deneuve, mijn absolute voorkeur. Wel over Julie Andrews die vandaag haar 77e verjaardag viert en die mij en mijn kleinkinderen nog altijd bekoort met haar megasuccessen Mary Poppins en The Sound of Music. Grote dame met (vroeger) een schitterende stem, die ze helaas in 1997 door een mislukte operatie voor goedaardige gezwellen aan haar stembanden voorgoed verloor. Spreken lukt nog best, maar zingen is er niet meer bij. Dat ze ondertussen al overgrootmoeder is maakt haar leven alleen maar completer en mooier.
Het tijdperk van de belleman zijn we al een tijdje ontgroeid. we hebben gsm's, emails, facebook. Dat hebben we maar ... of we het gebruiken is een andere zaak. Stel, je hebt een boodschap voor je koorleden en ze hebben allemaal een emailadres. Ik verwed er mijn hoofd op dat de helft het niet leest. Als je er dan op terugkomt dan zijn de excuses legio: niet gekregen, geen tijd gehad om naar mijn mail te kijken, je zal het verkeerde adres hebben. Laten we dus niet langer naief zijn: email is blijkbaar geen geschikt middel om te communiceren met je leden. Een bevestiging of een antwoordje komt er toch niet in 50 % van de gevallen. En dan maar jammeren dat je niet geïnformeerd wordt. Of is het dan verregaande nonchalance? Ik zal het eens uitproberen met een uitnodiging voor een gratis etentje.
Van 9 tot 11 november gaan mijn vrouw en ik nog eens een keertje naar Parijs. Voor haar wordt het een weekend vol tentoonstellingen i.v.m. fotografie. Om de twee jaar is er immers "Le mois du photographie", een evenement dat voor iedere rechtgeaarde fotograaf een must is. Ikzelf zal wel een paar van die tentoonstellingen meepikken, maar kan toch van de gelegenheid gebruik maken om op 11 november een orgelconcert mee te maken in de Madeleinekerk op het groot Cavaillé-Collorgel. Op het programma: de tweede orgelsonate van F. Mendelssohn, een werk van Jürgen Essl (die het orgel bespeelt), organist van de kathedraal van Stuttgart, en Franz Liszt: Fantasie en Fuga op "Ad nos, ad salutam undam". En zoals steeds zullen flaneren en een goed restaurant de tijd zeker laten voorbij vliegen.
Naar aanleiding van de 125ste verjaardag van componist Lodewijk de Vocht (1887-1977) nam het Leuvens vrouwenkoor Cappella Concinite o.l.v. Ludo Claesen een cd op met zijn mooiste religieuze koormuziek. Hierbij de volledige Missa in honorem Angelorum, zijn 14 Cantica en de Mariamotetten Memorare en Tota pulchra es. Organist Luk Bastiaens, die het koor begeleidt aan een Cavaillé-Coll orgel uit 1878 (H. Hartkerk Hasselt), sluit de cd met het Larghetto voor orgel. De cd verschijnt onder het kwaliteitslabel van In Flanders Fields. Het koor brengt de werken ook nog eens live tijdens een concert op zaterdag 6 oktober om 20.00 uur in de O.L.Vrouw van Troostkerk in Heverlee.
Uitgave: Phaedra Referentie: ANZ 330 Prijs: 17.99 Euro
Hallo TL-ers! Als je nu iets leest wat je nog niet wist, ofwel heb ik een slechte mailinglijst, ofwel zijn jullie zelf geen driftige lezers van je mail. Op zaterdag 6 oktober komen wij met zoveel mogelijk mensen van Ter Looveren tegen twintig na negen samen in Willebroek in de Sint Niklaaskerk (Van Landeghemstraat) om de uitvaart te verzorgen van mevr. Broos-Van Doorslaer. Ik zou heel graag hebben dat jullie mij laten weten of je al dan niet aanwezig kunt zijn (de familie heeft dit gevraagd). Let op: volgende week repetitie op woensdagavond i.p.v. maandagavond. Gewone plaats, gewoon uur. Maandag lekker TV kijken.
Als Limburger (van oorsprong) en Beringenaar (ook al van oorsprong) laat deze verjaardag mij niet koud, zeker als je weet dat mijn vader zijn hele leven werkte op de kolenmijn van Beringen.
In de gemeente Heusden-Zolder wordt op 25 september 1992 in de enige nog in werking zijnde Belgische kolenmijn voor de laatste keer steenkool gedolven. Met de definitieve sluiting van Zolder op 30 september 1992 wordt de Belgisch Limburgse mijnbouw definitief geschiedenis. In totaal werd 441 miljoen ton steenkool gewonnen. Het hoogste productiecijfer werd in het midden van de jaren vijftig bereikt toen 44.000 mijnwerkers aan het werk waren. Omdat de belangstelling voor mijnwerk in België afnam werden veel Italianen gerekruteerd voor de mijnsector. Na de mijnramp in Marcinelle (1956), waarbij 200 Italianen stierven, werden Spanjaarden, Grieken en later Turken en Marokkanen aangetrokken. De bij de mijnsluitingen betrokken gemeenten kennen nog steeds een hoger percentage werklozen.
Europa Cantat 2012 ligt nog vers in ons geheugen, maar de zangweken van 2013 staan al in de steigers. Ik heb het gevoel dat we er hoe langer hoe vlugger moeten bij zijn: als je bvb. probeert een hotel te vinden in Vaison-la-Romaine voor de Choralies in augustus, dan is dit vandaag al een levensgroot probleem. Wat is er van leuks en moois te verwachten in 2013?
* 5-12 mei in Novi Sad (Servië): Gouden zangweek voor senioren met Musica Romantica en American Songbook * 20-27 juli: Briançon: Choralp: Händel op het programma met o.m. de anthem "The ways of Zion". * 22-28 juli in Vic (Catalonië): een unieke kans om met Jordi Savall Catalaanse renaissancemuziek te zingen, tenzij je Miskinis verkiest. * 1-9 augustus: Choralies 2013 in Vaison-la-Romaine met een keuze uit 30 ateliers * 25-31 augustus: Cantat Novi Sad * 1-8 september: Alpe Adria Cantat:
Hoe krijgen we een kerkgemeenschap aan het zingen? Waarop richt ik me als cantor bij de voorbede? Zing ik als zangleider wel of niet mee met de gemeenschap? Wat moet ik als koorleider weten vooraleer ik muziek voor een viering kan kiezen? Hoe wordt de kooropstelling bepaald? Ondersteun ik als voorganger de samenzang door in de micro mee te zingen? Ik ben organist en wil improvisaties van het laatste moment vermijden: waaraan moet ik allemaal denken? Antwoorden op dit alles vind je in een nieuwe en toegankelijke gids, geschikt voor iedereen die de liturgische vieringen door zang en muziek wil versterken. Naar het voorbeeld van de eerder uitgegeven Gids voor lectoren (Heer, open mijn lippen, Licap, 2009) biedt de Interdiocesane Commissie voor Liturgische Zielzorg (I.C.L.Z.) opnieuw een toegankelijke en gebruiksvriendelijke gids aan voor iedereen die de liturgische vieringen door zang en muziek versterken. Van de organist tot de kinderstem, van de doordeweekse kerkganger tot de cantor, van de voorganger tot het meerstemmig zingende koor: iedereen die een muzikale diensttaak op zich neemt, vindt in deze publicatie achtergrond en informatie, concrete werktips, ideeën en handige hulpmiddelen om bij te dragen tot een geslaagde uitvoering van zang en muziek in de liturgie. Daarnaast biedt deze gids voor kerkmuziek ook gedetailleerde vragenlijstjes om de eigen muzikale praktijk te evalueren.
U komt de lof toe, U het gezang - Gids voor kerkmuziek is het ideale geschenk om alle medewerkers die zich inspannen voor zang en muziek in de liturgie te bedanken voor hun inzet, en hen te motiveren in hun engagement. De gids telt 40 paginas en kost 7,5 euro. Hij is verkrijgbaar in de liturgische boekhandel of online via de website www.licap.be.
Overgenomen uit het recente E-zine van Koor en Stem:
Als taal vervaagt, kan muziek een uitkomst bieden
Social singing - 20/09/2012
Vandaag, 21 september, is het Wereld Alzheimer Dag. De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. In Vlaanderen lijden momenteel 100.000 mensen aan de ziekte. Studio Brussel wijdt dit jaar zijn 'Music for Life'-actie aan dit thema. Ook Koor & Stem, als organisatie voor vocale muziek, heeft hier een rol te spelen! Samen met het Expertisecentrum Dementie zetten we componiste Hanne Deneire aan het werk om het project de Stem van ons Geheugen te ontwikkelen. De bedoeling is om een kant en klaar muziekpakket te maken voor zorgverleners, mantelzorgers en iedereen die zich wil engageren om met mensen met dementie te zingen. Een eerste CD met twintig liedjes, een tekstboek en een praktische handleiding komt er later dit jaar aan. Meer Informatie over het project vind je hier: www.koorenstem.be/de-stem-van-ons-geheugen.
In de krant De Morgen van 20/09/2012 was Hanne Deneire aan het woord in een artikel rond muziektherapie en zingen met mensen met dementie. We geven een citaat mee. Hanne Deneire: " De meeste mensen met dementie zijn zeventig en ouder en we zijn op zoek gegaan naar liedjes uit hun jeugd. Je kunt die liedjes natuurlijk ook gewoon op het internet vinden maar vaak zijn ze veel te hoog tngezongen. Een stem zakt met het ouder worden, daar moet je rekening mee houden. Bovendien is het tempo voor veel mensen ook te snel. Daarom ben ik die twintig liedjes aan het herschrijven, naar een lagere stem en een trager tempo."
Iedereen moet met dit pakket aan de slag kunnen. "Jonge verzorgers kennen die oude liedjes vaak niet meer. En daarnaast is zo'n tekstboek ook heel handig voor anderstalig personeel. Ook mantelzorgers zijn een doelgroep, want het is niet altijd even gemakkelijk om nog contact le maken met mensen met dementie. Daar hebben de andere gezinsleden het heel moeilijk mee. Door samen te zingen en te lachen kan die communicatie er wel zijn."
SINT-NIKLAAS - In 't Bau-huis in Sint-Niklaas vindt op zaterdag 22 september Festicert plaats. Festicert is een christelijk muziekfestival dat geschraagd wordt door praise - bands en het is het belangrijkste project van de vzw He Is Alive.
Het eendagsfestival vindt voor de eerste keer plaats in Sint-Niklaas. Het Bau-huis is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De klemtoon ligt op live-muziek van christelijk geïnspireerde muziekgroepen. Onder andere Sun Garden, Good Weather Forecast, West Rim, cabaretier Kees Versteeg, The Fruits en The Gentlemen zullen optreden. Het eerste optreden is al gepland om 10.30 uur. Het einde is gepland tegen 21 uur. De toegangsprijs varieert van 15 tot 21 euro voor een ticket.
In de inflatie van "Dag van ..." valt vandaag de werelddag voor Alzheimer op. Het is zo een beetje het schrikbeeld geworden voor mensen die een dagje ouder worden: het contact met de wereld, met zijn verleden, met zijn familie verliezen is zo wat het ergste wat mij mogelijk kan overkomen. Niemand kan de klok stilzetten en ophouden te verjaren. Normaal gesproken is dit niet één van de dingen waar je elke minuut aan denkt. Deze werelddag, en de documentaire die gisteren op de tv over De Bijster werden uitgezonden drukken je met je neus op de realiteit.
Piet Huysentruyt heeft er niks aan, aan zo een titel. Ik heb het nochtans nog eventjes over onze koorcoach. Op een drafje ging zij gedurende een vijf en twintig minuten 'warm up' door al de basisbeginselen van houding en ademhaling. Door de voetzoelen in- en uitademen, van je buik en je rug een ballon maken, al kloppend en tikkend je hele lichaam laten ontwaken, je resonantie verbeteren ... noem maar op. In de grote traditie van topkoren bleef zij vervolgens een hele tijd stilstaan bij de tekst als basis voor expressief zingen (woorden en begrippen kregen aureooltjes), zinnen werden muzikale frases. Dat ik dit nog even herneem, is omdat wij binnen twee weken dit allemaal niet mogen vergeten zijn. En dat ook de dirigent een werkpuntje heeft, is alleen maar leuk.
Gisterenavond hadden wij met KORILE de eerste van drie sessies met de koor- en stemcoach ELISE CALUWAERTS. Zij zal proberen met haar ervaring en talent het koor op een hoger niveau te tillen.
Elise studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en tegelijkertijd vroege muziek aan het conservatorium in Brussel.In 2006 beëindigde zij haar verdere opleiding aan het conservatorium van Den Haag. Sindsdien trad zij als soloïst op met zeer bekende dirigenten als Philippe Herreweghe, Jordi Savall, Reinbert De Leeuw. Ze trad op in de Vlaamse Opera, het Concertgebouw in Amsterdam, voor Radio France in Parijs, maar even goed in Noord-Amerika en Mexico. Momenteel zit zij in het Festival van Vlaanderen en er staan concerten op het programma in Australië.
In de krant vandaag een verslag over O de Gand, de opening van het Festival van Vlaanderen-Gent. En daarin enkele regels over King's College Choit uit Cambridge. Enkele regels ... ik hoorde ze vorige vrijdag in De Doelen in Rotterdam en kan er alleen maar lyrisch over worden. Dirigent Cleobury doet geen toegift aan een publiek dat het zich gemakkelijk wil maken. Tijdens zijn tour op het Europese vasteland, laat hij zijn koor zien zoals het hoort te zijn: zingend voor de diensten in de kapel van het College. Met alles er op en eraan inclusief het orgel. Dit koor is wereldtop, of het nu Palestrina zingt of Howells, Tallis of Wesley. De zin voor frasering, het heldere geluid van knapenstemmen, de ongelooflijke precisie ... het brengt je in vervoering. En ongelooflijk hoe Cleobury er telkens weer opnieuw in slaagt om knapen te recruteren, hen te laten musiceren met zoveel professionaliteiot, om hen na een paar jaar te moeten vervangen. Hij bereikt dit via een loodzwaar schoolprogramma voor deze jongetjes, met een ongeëvenaarde liefde voor de muziek, en met groot respect voor de Engelse koortraditie. Dit was voor mij dé belevenis van 2012.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.