Laten we het vandaag maar eens hebben over één van mijn favoriete filmsterren. En neen, het gaat niet over Catherine Deneuve, mijn absolute voorkeur. Wel over Julie Andrews die vandaag haar 77e verjaardag viert en die mij en mijn kleinkinderen nog altijd bekoort met haar megasuccessen Mary Poppins en The Sound of Music. Grote dame met (vroeger) een schitterende stem, die ze helaas in 1997 door een mislukte operatie voor goedaardige gezwellen aan haar stembanden voorgoed verloor. Spreken lukt nog best, maar zingen is er niet meer bij. Dat ze ondertussen al overgrootmoeder is maakt haar leven alleen maar completer en mooier.
Het tijdperk van de belleman zijn we al een tijdje ontgroeid. we hebben gsm's, emails, facebook. Dat hebben we maar ... of we het gebruiken is een andere zaak. Stel, je hebt een boodschap voor je koorleden en ze hebben allemaal een emailadres. Ik verwed er mijn hoofd op dat de helft het niet leest. Als je er dan op terugkomt dan zijn de excuses legio: niet gekregen, geen tijd gehad om naar mijn mail te kijken, je zal het verkeerde adres hebben. Laten we dus niet langer naief zijn: email is blijkbaar geen geschikt middel om te communiceren met je leden. Een bevestiging of een antwoordje komt er toch niet in 50 % van de gevallen. En dan maar jammeren dat je niet geïnformeerd wordt. Of is het dan verregaande nonchalance? Ik zal het eens uitproberen met een uitnodiging voor een gratis etentje.
Van 9 tot 11 november gaan mijn vrouw en ik nog eens een keertje naar Parijs. Voor haar wordt het een weekend vol tentoonstellingen i.v.m. fotografie. Om de twee jaar is er immers "Le mois du photographie", een evenement dat voor iedere rechtgeaarde fotograaf een must is. Ikzelf zal wel een paar van die tentoonstellingen meepikken, maar kan toch van de gelegenheid gebruik maken om op 11 november een orgelconcert mee te maken in de Madeleinekerk op het groot Cavaillé-Collorgel. Op het programma: de tweede orgelsonate van F. Mendelssohn, een werk van Jürgen Essl (die het orgel bespeelt), organist van de kathedraal van Stuttgart, en Franz Liszt: Fantasie en Fuga op "Ad nos, ad salutam undam". En zoals steeds zullen flaneren en een goed restaurant de tijd zeker laten voorbij vliegen.
Naar aanleiding van de 125ste verjaardag van componist Lodewijk de Vocht (1887-1977) nam het Leuvens vrouwenkoor Cappella Concinite o.l.v. Ludo Claesen een cd op met zijn mooiste religieuze koormuziek. Hierbij de volledige Missa in honorem Angelorum, zijn 14 Cantica en de Mariamotetten Memorare en Tota pulchra es. Organist Luk Bastiaens, die het koor begeleidt aan een Cavaillé-Coll orgel uit 1878 (H. Hartkerk Hasselt), sluit de cd met het Larghetto voor orgel. De cd verschijnt onder het kwaliteitslabel van In Flanders Fields. Het koor brengt de werken ook nog eens live tijdens een concert op zaterdag 6 oktober om 20.00 uur in de O.L.Vrouw van Troostkerk in Heverlee.
Uitgave: Phaedra Referentie: ANZ 330 Prijs: 17.99 Euro
Hallo TL-ers! Als je nu iets leest wat je nog niet wist, ofwel heb ik een slechte mailinglijst, ofwel zijn jullie zelf geen driftige lezers van je mail. Op zaterdag 6 oktober komen wij met zoveel mogelijk mensen van Ter Looveren tegen twintig na negen samen in Willebroek in de Sint Niklaaskerk (Van Landeghemstraat) om de uitvaart te verzorgen van mevr. Broos-Van Doorslaer. Ik zou heel graag hebben dat jullie mij laten weten of je al dan niet aanwezig kunt zijn (de familie heeft dit gevraagd). Let op: volgende week repetitie op woensdagavond i.p.v. maandagavond. Gewone plaats, gewoon uur. Maandag lekker TV kijken.
Als Limburger (van oorsprong) en Beringenaar (ook al van oorsprong) laat deze verjaardag mij niet koud, zeker als je weet dat mijn vader zijn hele leven werkte op de kolenmijn van Beringen.
In de gemeente Heusden-Zolder wordt op 25 september 1992 in de enige nog in werking zijnde Belgische kolenmijn voor de laatste keer steenkool gedolven. Met de definitieve sluiting van Zolder op 30 september 1992 wordt de Belgisch Limburgse mijnbouw definitief geschiedenis. In totaal werd 441 miljoen ton steenkool gewonnen. Het hoogste productiecijfer werd in het midden van de jaren vijftig bereikt toen 44.000 mijnwerkers aan het werk waren. Omdat de belangstelling voor mijnwerk in België afnam werden veel Italianen gerekruteerd voor de mijnsector. Na de mijnramp in Marcinelle (1956), waarbij 200 Italianen stierven, werden Spanjaarden, Grieken en later Turken en Marokkanen aangetrokken. De bij de mijnsluitingen betrokken gemeenten kennen nog steeds een hoger percentage werklozen.
Europa Cantat 2012 ligt nog vers in ons geheugen, maar de zangweken van 2013 staan al in de steigers. Ik heb het gevoel dat we er hoe langer hoe vlugger moeten bij zijn: als je bvb. probeert een hotel te vinden in Vaison-la-Romaine voor de Choralies in augustus, dan is dit vandaag al een levensgroot probleem. Wat is er van leuks en moois te verwachten in 2013?
* 5-12 mei in Novi Sad (Servië): Gouden zangweek voor senioren met Musica Romantica en American Songbook * 20-27 juli: Briançon: Choralp: Händel op het programma met o.m. de anthem "The ways of Zion". * 22-28 juli in Vic (Catalonië): een unieke kans om met Jordi Savall Catalaanse renaissancemuziek te zingen, tenzij je Miskinis verkiest. * 1-9 augustus: Choralies 2013 in Vaison-la-Romaine met een keuze uit 30 ateliers * 25-31 augustus: Cantat Novi Sad * 1-8 september: Alpe Adria Cantat:
Hoe krijgen we een kerkgemeenschap aan het zingen? Waarop richt ik me als cantor bij de voorbede? Zing ik als zangleider wel of niet mee met de gemeenschap? Wat moet ik als koorleider weten vooraleer ik muziek voor een viering kan kiezen? Hoe wordt de kooropstelling bepaald? Ondersteun ik als voorganger de samenzang door in de micro mee te zingen? Ik ben organist en wil improvisaties van het laatste moment vermijden: waaraan moet ik allemaal denken? Antwoorden op dit alles vind je in een nieuwe en toegankelijke gids, geschikt voor iedereen die de liturgische vieringen door zang en muziek wil versterken. Naar het voorbeeld van de eerder uitgegeven Gids voor lectoren (Heer, open mijn lippen, Licap, 2009) biedt de Interdiocesane Commissie voor Liturgische Zielzorg (I.C.L.Z.) opnieuw een toegankelijke en gebruiksvriendelijke gids aan voor iedereen die de liturgische vieringen door zang en muziek versterken. Van de organist tot de kinderstem, van de doordeweekse kerkganger tot de cantor, van de voorganger tot het meerstemmig zingende koor: iedereen die een muzikale diensttaak op zich neemt, vindt in deze publicatie achtergrond en informatie, concrete werktips, ideeën en handige hulpmiddelen om bij te dragen tot een geslaagde uitvoering van zang en muziek in de liturgie. Daarnaast biedt deze gids voor kerkmuziek ook gedetailleerde vragenlijstjes om de eigen muzikale praktijk te evalueren.
U komt de lof toe, U het gezang - Gids voor kerkmuziek is het ideale geschenk om alle medewerkers die zich inspannen voor zang en muziek in de liturgie te bedanken voor hun inzet, en hen te motiveren in hun engagement. De gids telt 40 paginas en kost 7,5 euro. Hij is verkrijgbaar in de liturgische boekhandel of online via de website www.licap.be.
Overgenomen uit het recente E-zine van Koor en Stem:
Als taal vervaagt, kan muziek een uitkomst bieden
Social singing - 20/09/2012
Vandaag, 21 september, is het Wereld Alzheimer Dag. De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. In Vlaanderen lijden momenteel 100.000 mensen aan de ziekte. Studio Brussel wijdt dit jaar zijn 'Music for Life'-actie aan dit thema. Ook Koor & Stem, als organisatie voor vocale muziek, heeft hier een rol te spelen! Samen met het Expertisecentrum Dementie zetten we componiste Hanne Deneire aan het werk om het project de Stem van ons Geheugen te ontwikkelen. De bedoeling is om een kant en klaar muziekpakket te maken voor zorgverleners, mantelzorgers en iedereen die zich wil engageren om met mensen met dementie te zingen. Een eerste CD met twintig liedjes, een tekstboek en een praktische handleiding komt er later dit jaar aan. Meer Informatie over het project vind je hier: www.koorenstem.be/de-stem-van-ons-geheugen.
In de krant De Morgen van 20/09/2012 was Hanne Deneire aan het woord in een artikel rond muziektherapie en zingen met mensen met dementie. We geven een citaat mee. Hanne Deneire: " De meeste mensen met dementie zijn zeventig en ouder en we zijn op zoek gegaan naar liedjes uit hun jeugd. Je kunt die liedjes natuurlijk ook gewoon op het internet vinden maar vaak zijn ze veel te hoog tngezongen. Een stem zakt met het ouder worden, daar moet je rekening mee houden. Bovendien is het tempo voor veel mensen ook te snel. Daarom ben ik die twintig liedjes aan het herschrijven, naar een lagere stem en een trager tempo."
Iedereen moet met dit pakket aan de slag kunnen. "Jonge verzorgers kennen die oude liedjes vaak niet meer. En daarnaast is zo'n tekstboek ook heel handig voor anderstalig personeel. Ook mantelzorgers zijn een doelgroep, want het is niet altijd even gemakkelijk om nog contact le maken met mensen met dementie. Daar hebben de andere gezinsleden het heel moeilijk mee. Door samen te zingen en te lachen kan die communicatie er wel zijn."
SINT-NIKLAAS - In 't Bau-huis in Sint-Niklaas vindt op zaterdag 22 september Festicert plaats. Festicert is een christelijk muziekfestival dat geschraagd wordt door praise - bands en het is het belangrijkste project van de vzw He Is Alive.
Het eendagsfestival vindt voor de eerste keer plaats in Sint-Niklaas. Het Bau-huis is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De klemtoon ligt op live-muziek van christelijk geïnspireerde muziekgroepen. Onder andere Sun Garden, Good Weather Forecast, West Rim, cabaretier Kees Versteeg, The Fruits en The Gentlemen zullen optreden. Het eerste optreden is al gepland om 10.30 uur. Het einde is gepland tegen 21 uur. De toegangsprijs varieert van 15 tot 21 euro voor een ticket.
In de inflatie van "Dag van ..." valt vandaag de werelddag voor Alzheimer op. Het is zo een beetje het schrikbeeld geworden voor mensen die een dagje ouder worden: het contact met de wereld, met zijn verleden, met zijn familie verliezen is zo wat het ergste wat mij mogelijk kan overkomen. Niemand kan de klok stilzetten en ophouden te verjaren. Normaal gesproken is dit niet één van de dingen waar je elke minuut aan denkt. Deze werelddag, en de documentaire die gisteren op de tv over De Bijster werden uitgezonden drukken je met je neus op de realiteit.
Piet Huysentruyt heeft er niks aan, aan zo een titel. Ik heb het nochtans nog eventjes over onze koorcoach. Op een drafje ging zij gedurende een vijf en twintig minuten 'warm up' door al de basisbeginselen van houding en ademhaling. Door de voetzoelen in- en uitademen, van je buik en je rug een ballon maken, al kloppend en tikkend je hele lichaam laten ontwaken, je resonantie verbeteren ... noem maar op. In de grote traditie van topkoren bleef zij vervolgens een hele tijd stilstaan bij de tekst als basis voor expressief zingen (woorden en begrippen kregen aureooltjes), zinnen werden muzikale frases. Dat ik dit nog even herneem, is omdat wij binnen twee weken dit allemaal niet mogen vergeten zijn. En dat ook de dirigent een werkpuntje heeft, is alleen maar leuk.
Gisterenavond hadden wij met KORILE de eerste van drie sessies met de koor- en stemcoach ELISE CALUWAERTS. Zij zal proberen met haar ervaring en talent het koor op een hoger niveau te tillen.
Elise studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en tegelijkertijd vroege muziek aan het conservatorium in Brussel.In 2006 beëindigde zij haar verdere opleiding aan het conservatorium van Den Haag. Sindsdien trad zij als soloïst op met zeer bekende dirigenten als Philippe Herreweghe, Jordi Savall, Reinbert De Leeuw. Ze trad op in de Vlaamse Opera, het Concertgebouw in Amsterdam, voor Radio France in Parijs, maar even goed in Noord-Amerika en Mexico. Momenteel zit zij in het Festival van Vlaanderen en er staan concerten op het programma in Australië.
In de krant vandaag een verslag over O de Gand, de opening van het Festival van Vlaanderen-Gent. En daarin enkele regels over King's College Choit uit Cambridge. Enkele regels ... ik hoorde ze vorige vrijdag in De Doelen in Rotterdam en kan er alleen maar lyrisch over worden. Dirigent Cleobury doet geen toegift aan een publiek dat het zich gemakkelijk wil maken. Tijdens zijn tour op het Europese vasteland, laat hij zijn koor zien zoals het hoort te zijn: zingend voor de diensten in de kapel van het College. Met alles er op en eraan inclusief het orgel. Dit koor is wereldtop, of het nu Palestrina zingt of Howells, Tallis of Wesley. De zin voor frasering, het heldere geluid van knapenstemmen, de ongelooflijke precisie ... het brengt je in vervoering. En ongelooflijk hoe Cleobury er telkens weer opnieuw in slaagt om knapen te recruteren, hen te laten musiceren met zoveel professionaliteiot, om hen na een paar jaar te moeten vervangen. Hij bereikt dit via een loodzwaar schoolprogramma voor deze jongetjes, met een ongeëvenaarde liefde voor de muziek, en met groot respect voor de Engelse koortraditie. Dit was voor mij dé belevenis van 2012.
Of meer dan vijf mensen gehoord hebben wat we op de kiosk van Mechelen gebracht hebben met een mooie delegatie van KORILE weet ik niet zeker. Het blijft altijd een klein beetje ondankbaar zingen in open lucht met zoveel mensen om je heen die kwamen genieten van het mooie weer op de autoloze markt. Wat mij betreft: het was een mooie vuurproef met een paar nummers die we voor het eerst in het openbaar zongen. En ik kon horen dat we het er helemaal niet slecht van af brachten, integendeel. Zelfs Eres Tu was beter dan we op de repetities deden, en dat wil toch wat zeggen. Flink gedaan tenoren! Dank je wel aan iedereen die zijn zondag opofferde om te laten zien dat KORILE niet tevergeefs iedere dinsdag repeteert en een waardig stuk is van de Mechelse cultuurscène.
Ter Looveren was gisteren te gast in het ons vertrouwde dienstencentrum De Kastanje. Een dank-u-optreden was al langer gepland, omdat wij elke week mogen gebruik maken van een mooi lokaal voor onze repetities. En alhoewel het weekdag was, waren er toch genoeg (goede) zangers om van een geslaagd optreden te mogen spreken. Opmerkelijk toch dat met de nodige aandacht (en stress) ineens een aantal dingen lukken die op een repetitie soms moeilijker gaan. Dus ... flink gewerkt en nu op naar de kerstconcerten die ongetwijfeld een succes zullen worden. Niet vergeten dat we maandag al terug aan de slag zijn.
Gisteren zijn we begonnen met het bekijken van het gregoriaanse gezang Puer natus est, gregoriaans dat de oudste bekende muziek is uit onze Westerse wereld. Hoe oud blijkt wel uit het volgende:
Tussen de jaren 0 en 600 zijn vele verschillende plaatselijke christelijke liturgieën ontstaan, waarvan we niet veel concreet weten. Wel is zeker dat waar het christendom verspreid wordt, de plaatselijke muziek ook een rol speelt in de ontwikkeling van de liturgische muziek. Dat betekent dus grote verschillen tussen de muziek in gebieden als bijvoorbeeld het huidige Italië, Frankrijk en aan de andere kantLibanon en Syrië.
Volgens een legende uit de negende eeuw was paus Gregorius de Grote namelijk de schepper van het hele gregoriaanse repertoire. Een duif zou Gregorius de gezangen in het oor gefluisterd hebben, waarna de heilige ze zingend dicteerde aan een achter een scherm gezeten schrijver. Nieuwsgierig geworden door de vele onderbrekingen in de voordracht van de paus besloot de schrijver een kijkje aan de andere kant van het scherm te nemen. Daar zag hij op de schouder van Gregorius de duif zitten (symbool van de Heilige Geest)
De oorsprong van het Gregoriaans ligt in de muziek van de Joodse synagoge. Daarom zijn als kenmerken uit de Joodse muziek te herkennen:
het responsoriaal gezang (wisselzang tussen voorganger en koor)
de psalmodie ( het reciteren op één toon met een kleine aanhef en slotcadens)
het melismatisch zingen (meerdere tonen worden gezongen op één lettergreep).
Het Gregoriaanse repertoire bestaat uit 3000 overgeleverde melodieën. De belangrijkste functie van het Gregoriaans was de geloofsgemeenschap in een stemming van vroomheid te brengen. De muziek stond dus volledig in dienst van het geloof.
Over hoe het Gregoriaans ritmisch moet worden uitgevoerd zijn de meningen verdeeld. Het is voldoende te weten, dat het ritme vrij is, dus niet gebonden aan vaste maatschema's. Uitvoering van het ritme wordt bepaald door de voordracht van de tekst. Het notenschrift dat in de oudste handschriften voor het Gregoriaans wordt gebruikt,is het neumenschrift. Dit is het begin van muzieknotatie in de westerse muziek: de toonhoogte is bij benadering gegeven als een soort geheugensteun, de ritmische structuur is niet gegeven.
Het Sint Jacobshuys (Centrum voor Koor- en Kerkmuziek, Brugge) organiseert van 2 tot 4 november een compleet studieweekend rond de figuur van Adriaen Willaert, waarin de deelnemers aan de hand van afbeeldingen, partituren, muziekfrgmenten en extra uitleg 3 dagen ondergedompeld worden in de muziek van deze grote Vlaamse polyfonist. De motetten 'O magnum Mysterium', 'In illo tepore stabant', 'Pater Noster', 'Ave Regina coelorum' en het Kyrie uit de Missa Christus resurgens' worden o.l.v. Ignace Thevelein ingestudeerd. Zondag 4 november is er dan het toonmoment in de Sint Jacobskerk in Brugge (inkom gratis). Voor meer info: http://www.sint-jacobshuys.be/internationale-bachdagen/polyfonieweekend
Op zaterdag 20 en zondag 21 april 2013 organiseert het Jeugd-en Kinderkoor De Konsinjoorkes uit Kontich voor de negende maal het KORENFESTIVAL VLAANDEREN. Dit korenfestival voor alle Vlaamse koren gaat door in de St. Martinuskerk te Kontich, telkens van 10.00 tot 17.00 uur. Het Korenfestival Vlaanderen wordt georganiseerd in samenwerking met Koor&Stem vzw, het Gemeentebestuur van Kontich, de Cultuurraad van Kontich en het Sint-Jozefinstituut.
Gerenommeerde juryleden zullen instaan voor een objectieve beoordeling van de deelnemende koren. Meedoen aan dit koortreffen is een mooie gelegenheid om uw koor te laten beoordelen door een competente jury. Naast de hoofdprijs zijn er nog andere interessante prijzen te verdienen. Elk koor krijgt naast een geschreven beoordeling van de jury ook een getuigschrift van de deelname en een geluidsopname van het eigen optreden.
Ieder koor mag in zijn eigen categorie aantreden: van basiskoren tot gerenommeerde koren.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.