Vaak heb ik de nood om te ventileren wat er in mijn hoofd rondspookt. Het schrijven van deze korte stukjes, geeft weer ruimte in de bovenkamer.
In mei 2011 volgde ik een cursus columns schrijven bij Creatief Schrijven maar kwam al snel tot de vaststelling dat mijn stijl cursiefjes worden genoemd.
Ik volg geen bepaalde tijdslijn maar probeer toch iedere maand een paar cursiefjes neer te schrijven. Ze komen of ze komen niet. Net zoals een droom je bezoekt of een vogel in je tuin neerstrijkt. Nooit voorspelbaar en daarom wonderlijk.
Laat maar horen hoe je erover denkt. De stijl, het onderwerp, de woordkeuze, mijn denkpatroon,... maakt niet uit wat. Iedere reactie is meer dan welkom.
Herman Van Veen ziet Antwerpen graag. Bij iedere nieuwe tournee kiest hij steevast voor de Arenberg Schouwburg.
Net daarom is het zo bizar, dat ik nog nooit een voorstelling van hem zag.
Gisteren kreeg ik door Concertnews de kans om dit als genodigde te doen.
Als ik Kleine meid op je kinderfiets hoor, dan krijg ik het steeds warm en koud tegelijk. Dat lied pakt me iedere keer weer.
Ik zie de foto van het beeld dat hij beschrijft gewoon voor me. Keer op keer.
Dus ja, ik was heel benieuwd wat deze Nederlander (leeftijdsgenoot van mijn pa) me zou brengen.
De voorstelling begint en de rust die Herman uitstraalt, dwaalt als het ware door de zaal. Je voelt je veilig in je eigen cocon, die hij in alle eenvoud voor je ter beschikking stelt. Het afwisselen van zang, muziek en tekst is zo prachtig in mekaar gestoken dat het als een geheel aan je voorbij speelt. Je staat even buiten de wereld en laat je met alle gemak meevoeren in zijn fantasie.
Een woordenkunstenaar, een acrobaat, een muzikant, een imitator en zoveel meer. Ik vraag me zeker af of ik in het verleden al zo'n complete artiest aan het werk zag. Er zijn flarden die sowieso blijven hangen. Woorden of zinspelingen die je mee naar huis neemt en die je niet meer loslaten.
Het deel voor de pauze lag me meer dan het tweede deel. Dit is een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Het geheel zit gewoon prima in mekaar. Zelfs van de presentatie van de bis nummers maakt hij iets bijzonder. Hoe creatief kan je zijn? Hoeveel talent kan je meegekregen hebben bij je geboorte? Het spoort me enkel aan om m'n eigen talenten weer intenser te gaan gebruiken.
Dit weekend stond ik nog in een heerlijk zonnetje en bij 26°C foto's te schieten in Palma stad.
Bij het 3x50 project is echt tot uiting gekomen dat straat fotografie me enorm ligt. De gewone bijzondere plaatjes waaraan meestal achteloos wordt voorbijgegaan, hebben voor mij altijd een bijzondere magie. In één van de smalle en lommerrijke steegjes zat een man te schilderen. Niet van dat commercieel schilderen dat je in alle steden terugvind, maar echt beelden met karakter waaruit in niets wees, dat we toch wel in een heel toeristische omgeving vertoefden.
De man was al wat ouder en je zag de creativiteit in de groeven van z'n gezicht. Toen hij merkte dat ik m'n fototoestel op hem gericht had, knikte zijn hoofd heel langzaam nee.
Hij wenkte me toe en ik ging wat dichterbij staan om naar hem te luisteren.
Of ik Engels sprak? Hij had duidelijk geen behoefte aan Duitse toerist nummer tweeduizendezesenvijftig die zijn moedertaal nog maar eens aan de man wil brengen in een land dat buiten een eindeloze toestroom aan medelandgenoten, niks met deze taal gemeen heeft.
Op mijn beurt knik ik ja. Hij vertrouwt me toe dat zijn gezicht echt te veel getekend is, om nog op de foto te gaan.
Ook al opper ik dat dit juist een foto mooi en anders maakt, ik kan hem niet overtuigen.
Er valt een stilte en plots krijgen we allebei een glimlach om onze mond.
Een teken van "jij en ik", wij begrijpen mekaar. Ik steek de Nikon weg en bewaar dit plaatje in m'n hart.
De mooiste foto's zijn degene die we om één of andere reden niet maken.
Ze komen enkel op de harde schijf van ons hart. En of die schijf dan weer zo hard is, daar heb ik m'n twijfels over.
Ken
je die mop van de vijf Vlaamse leeuwen en één Waalse haan? Flauw, ik weet het
wel maar de perfecte voorzet voor een Waalse goalgetter als Czernia die zeker
het punt zou verzilverd hebben. Zou hebben, nee hij deed het gewoon.
Een
Waalse avond, dat was het wel. En dan heb ik het niet enkel over eurosong. Mijn
Waalse vriend Alex (niet verwarren met Axel) liet samen met zijn Vlaamse vriend
Bob zijn eerste klasse voetbalploeg in een veilige haven binnenvaren. Dit
klinkt als muziek in mijn oren. Ik ben al jaren fan van Alex en zal deze
koppige Waal ook altijd in mn hart blijven dragen. Wat de muziek betreft, daar
gaat het zeker een andere kant op.
Misschien
ben ik niet echt objectief. Ik had al een boon voor Udo Mechels toen hij
kandidaat was bij X-factor. Daarna kreeg ik de kans om hem een heel klein
beetje beter te leren kennen. Een geweldig persoon en daarbovenop perfect
tweetalig. Niet iemand die Frans spreekt zoals ikzelf en het overgrote deel van
Vlaanderen maar iemand die twee van onze drie landstalen echt beheerst. En nog
zijn we niet bij de muziek.
Of
jullie nog geduld moeten hebben tot het hoofdstuk muziek zich aanbied? Ik vrees
van niet, want het gaat hier helemaal niet over muziek. Gisterenavond zagen we
een staaltje van broedermoord. Als je het scenario aan Jan Verheyen gaf, zou je
denken dat hij er een loopje mee nam, maar het is de echte realiteit. In een
wedstrijd die alternerend door de Vlaamse en Waalse landshelft wordt
georganiseerd werd gisteren onder het instemmend oog van mens en Vlaming een
Waalse deelnemer tot koning gekroond. Vlaanderen op zn best.
Moeten
de Vlaamse artiesten zich in vraag gaan stellen als een Waalse kandidaat zich
voor de Vlaamse beurt als winnaar uitroept? Nee absoluut niet. Want dit was
geen wedstrijd. Dit was een schertsvertoning avant la lettre. Een 100% van de
vakjury, de meeste smsen van het publiek. Krijg je dit echt nog verkocht?
Blijkbaar wel. Want we hebben waarschijnlijk massaal gekeken. Ja hoor, ook ik.
Het
is een echte aanfluiting voor al de Vlaamse Artiesten die aan de weg timmeren
om hun broodwinning te verzekeren. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen
verwijt naar onze Waalse vriend, maar wel aan alle zelfuitgeroepen muziekminnende
experten die echt geen moer geven om een Vlaams Artiest.
Dit
gaat niet enkel om onze vriend Mechels maar ook over de vier andere kandidaten
die nooit een kans hadden. De wedstrijd wordt overbodig. Geef gewoon een leuke
show op tv en geef eerlijk toe dat de winnaar reeds bekend is.
Gaat
Axel potten breken in Shopenhagen? Wellicht niet en daar kan zijn dansende
Isabelle geen punt aan veranderen. Alex deed dat wel, in Vlaanderen, waar hij
al lang eentje van ons is. Dit gezegd zijnde , hoe ist? Alles goed!
Ive lost the friend that I needed losing, found others on the way (*)
Het gebeurt wel vaker dat mensen op een bepaald moment je
pad kruisen , een tijdje met je meelopen
en dat dan toch vrij snel de splitsing der wegen volgt en je elk een andere
richting kiest. Soms komt het onverwacht, soms kondigt het zich al weken, maanden
of reeds jaren aan.
Je deelt samen een bepaald gedachtegoed en op een bepaald moment houdt het
gewoon op.
Het leven is kiezen en de hoofdzaak is dat je voor jezelf blijft kiezen.
Het is moeilijk om rechttoe/rechtaan te zeggen : het hoeft niet meer voor mij. Vaak
blijft de vriendschap nog wat aansudderen of doormodderen. De beslissing is al gevallen maar, god wat is
het moeilijk om dit onder woorden te brengen. Mensen doen mekaar daardoor vaak
meer ellende aan dan nodig is. Helemaal triest wordt het als er verwijten
beginnen vallen. Als de koek op is, is
het tijd om afscheid te nemen en door te gaan.
Aan wie ligt het? Dat
is een moeilijke. Mensen denken soms dat
dingen vanzelfsprekend zijn en vaak liggen kleine ergernissen aan de basis. Wil
ik zo wel verder in deze vriendschap?
Het is me een aantal keer overkomen dat ik een hele tijd de frustraties
van vrienden aanhoor en met goede bedoelingen mijn adviezen voor het grijpen
leg. Op een bepaald moment zijn de problemen aan de andere kant opgelost en
daalt er een stilte over de vriendschap neer. Nu zou ik dit niet echt een
vriendschap durven noemen. Mensen hebben een andere uitweg gevonden en de nood
is niet meer aan de man (vrouw) om de aanhoorder ook even te bedanken en de
vriendschap verder te laten groeien .
Hierin heb ik echt geleerd om voor mezelf te kiezen en afstand te
nemen. Vaak bloeit de vermeende
vriendschap dan ook dood en blijft er enkel een verre kennis over. Als je luisterend oor gewaardeerd wordt, heeft
de vriendschap genoeg water en voedsel om dieper en sterker te groeien.
Maar ook zelf verander en groei je als mens zodat
vriendschappen die al jaren meegaan, plots niet meer in je leefwereld passen . Tenslotte
liegt ook onderstaande liedjestitel er ook niet om . Du kriagst immer nur
die Freund, die du verdienst(**)
Het is triest maar vaak al te waar dat je goede bedoelingen
misbruikt worden. Die vriend die jarenlang met je op citytrip ging, blijkt je
gewoon al die tijd als makkelijk vervoersmiddel gebruikt te hebben. De
vriendschapswortel zit totaal niet diep en je wordt te kijken gezet als een
kleuter. Klinkt je dit bekend in de oren?
Dan geef ik je één goede raad : maak er niet te veel woorden aan vuil maar maak
hier zo snel mogelijk een einde aan. Kies voor jezelf en maak plaats voor al
die fijne mensen die het wel goed met je voorhebben. Schoon schip maken, toch?
Vandaag zou hij 75 jaar oud geworden zijn. Ik ben met zijn muziek grootgeworden en ken bijna alle songs nog woord voor woord al heb ik ze in jaren niet meer gehoord. Herinner me nog goed de shows op de Franstalige televisiezenders vol kleur en Claudettes. Soms lijkt het wel of de taalgevoeligheid die me is aangeleverd, echt wel komt door de muziekinteresses van mijn ouders. De vreemde woorden vlogen me al om de oren terwijl ik nog maar net onder de knie had hoe mijn eigen taal in mekaar stak. Toen zong ik al mee maar wist echt niet wat ik uitkraamde en het staat vast dat vele woorden niet echt overeenkwamen met de bijgeleverde teksten. Frans is nooit mijn sterkste vreemde taal geworden maar zijn songs hebben me wel een gevoel voor deze taal meegegeven. Iets wat ik koester.
Mijn ma was (is) enorme fan van Claude François en Udo Jürgens. We hebben thuis echt alle geluidsmateriaal wat deze twee gasten op de markt hebben gebracht. Maar ook het ganse crooner genre is mij sinds mijn peuterjaren bekend. Net daarom is het zo geweldig om de covers die Bublé nu brengt, gewoon van moment één te kunnen meezingen. Het brengt zoveel nostalgie mee. Oergezellig om sinds begin dit jaar op zondagavond Radio 2 Rat Pack te beluisteren samen met de mensen die mij het leven gaven.
Muziek is echt wel een rode draad in ons gezin. Ik heb heel veel meegenomen van de jaren '60 en '70 toen mijn ouders jong waren en zij op hun beurt gaan helemaal mee in de muziek uit mijn "jonge" tijd. Er zijn heel veel liedjes met fijne herinneringen en de Magnolia die in onze tuin groeit, staat daar niet enkel omdat we het een mooie boom vinden (Magnolias forever).
Dan komt er een jonge snaak op je pad die al die Franstalige songs weer naar de oppervlakte brengt. Ik werd bijna duizelig toen we het een namiddag lang over het Franse Chanson hadden en namen als Charles Aznavour, Gilbert Montagné, Dave en menig ander inwijkeling de revue passeerden. Terug in de tijd met een jongere generatie, dat is heel bijzonder.
Dankbaar omdat deze muziek me met de paplepel werd ingegeven. Het is een communicatiemiddel, zoveel is zeker.
Het verenigt mensen en het maakt vreemde talen plots niet meer zo vreemd.
Het verre opeens heel dichtbij. Een andere wereld die voor het grijpen ligt.
Het jaar loopt weer op zn
einde en er zijn zoveel fijne dingen om op terug te kijken. Count your
blessings, zeggen ze wel eens en sinds een paar jaar doe ik dat ook effectief. Dit
jaar ging ik weer aan de slag. Ik kwam in een hele fijne groep mensen terecht,
zo anders dan ik in het verleden gewoon was. Een kantoor vol met positieve
mensen, het doet je echt enorm goed. De waardering was er weer. Ze vinden het
gewoon fijn om mij in hun groep te hebben en dat geeft het zelfvertrouwen toch
een boost.
Ik heb er lang over gedaan,
om de negativisme van de vorige werkgever los te laten. Maar goed, voorbij is
voorbij en ik kan ondertussen ook alle contacten met die gezondheidsfirma
loslaten. Het voelt als een bevrijding.
Een nieuwe titel mag ik
onder mn naam zetten : huisfotograaf. Het nieuwe album van David Vandyck
bracht een aantal cd voorstellingen met zich mee en daar heb ik echt mijn
hartje kunnen ophalen. Kaartjes volgeschoten en heel tevreden over mn werk.
Dit resulteerde in een samenwerking voor het nieuwe blad : magazine David 2
bevat heel veel van mijn hand, zowel fotowerk als schrijfwerk. Ik kreeg zijn
vertrouwen om deze kans te grijpen en dat deed ik met beide handen. Het is mooi
dat zowel hij als ik van onze hobby dat ietsje meer kunnen maken wat wil zeggen
dat de inzet meer dan 100% is. We zitten op een rollercoaster in iets wat we
vooraf niet voor mogelijk hebben gehouden. Zo zie je maar : what you believe is
true.
Ook het afgelopen jaar
stonden er weer wat internationale concertjes op het programma. Ik mocht Sting
vanop een eerste maar strontnatte rij zien in Tienen en voor Ronan reden we net
de grens over voor jawel, weer die eerste rij.
Boeken verslinden was er ook dit jaar weer bij. Iets meer dan 60 werken
passeerden de revue met als uitschieter Zoveel Hemels Boven De Zevende, voor
mij toch echt wel mijn boek van het jaar.
We kijken ook alvast even
vooruit. Net na de jaarwisseling gaat het naar Michael Bublé. Volgende week
reeds starten we met 3 x 50, een project waarbij 50 fotografen gedurende 50
weken met een 50 mm
lens op pad gaan. Iedere week dus een foto inleveren wat wil zeggen dat de
NIkon altijd paraat moet zijn.
Twee werkvakanties liggen
alvast (wat een straf) eentje naar de zon en eentje naar de sneeuw. Privé ga ik
een oud collega in Istanbul bezoeken en staat ook UK weer op het programma.
Ik ben een gelukkig mens, ik
geef dat gewoon toe.
Als ik en mn dierbaren gezond
mogen blijven dan is er niks meer wat ik mezelf kan wensen. Enkel doorgaan op
dit elan en vooral doen wat het hart me ingeeft.
Het is zo simpel en toch had
ik daar bijna een halve eeuw voor nodig om dit te beseffen. Het is nooit te
laat .
Ze was mijn schoolmaatje, ze
wordt mijn politieke chef.
Het klinkt een beetje hard
maar dat is het in werkelijkheid absoluut niet.Zo mooi om te zien hoe mensen
het maken in het leven.Hoe iemand als jong
volwassene al een bepaalde drive heeft en hoe die iemand toekomstgericht ook
haar stempel kan/mag drukken.
Ze was altijd enorm creatief
en enorm gedreven. Ik herinner me de lessen verbale expressie waarin ze zonder
schroom de hoofdrol op zich nam. Niet om haantje de voorste te zijn maar gewoon omdat dat haar ding was.Improviseren was haar van
moeder natuur meegegeven en we lagen meermaals in een deuk met rollende tranen
over de wangen als ze in haal element was.De lessen Frans waren voor
leraar Maurice een hel. De speelvogel werd losgelaten omdat de taal voor haar
kinderspel was. Opgevoed in een meertalig milieu voelde ze zich als een vis in
het water in de taalvakken. Fysica en scheikunde waren
voor ons allebei een ander paar mouwen. Ik denk spontaan aan de wet van Galileo
die erin gedramd werd maar waarbij we allebei de mist ingingen op het examen
toen we naar de wet van de zwaartekracht werden gevraagd.
Twee jaar was ik haar
klasgenootje en reeds toen zag je een glimp van wat ze nu geworden is. Door wie
ze is, waar ze voor staat en omdat ze steeds haar eigen koers vaart.
Ik las ergens "'t stad is van A", ....
"A"wel dat is de nagel op de kop zie. De madame van Turnhout komt
eraan. Respect Astrid.
Of ik meewil naar Londen? De vraag komt onverwacht en kort voor
vertrek maar het antwoord is vanzelfsprekend en volmondig ja. Londen is echt een
stad naar mijn hart. Zoveel te zien en zelfs na meer dan 30 bezoeken zijn er nog
steeds heel veel dingen nieuw voor me.Zeker als je gaat met
iemand die de stad door heel andere ogen bekijkt, opent dat een nieuwe wereld.
Enfin op vrijdagochtend heel vroeg van start, eigenlijk kan ik
beter zeggen donderdagnacht. Via Kontich en Groot Bijgaarden richting Calais. Op
de aloude manier met de boot over het kanaal. Het heeft iets speciaals als de
White Cliffs aan de einder verschijnen. Daarna doorkruisen we Kent om halt te
houden in Greenwich voor een bezoek wandeling naar de kapel. De herfstkleuren
geven de natuur toch ook weer een andere dimensie. Greenwich huisvest de
nulmeridiaan, het maritiem centrum met Royal Observatorium en het Naval College.
Die vrijdag laat prins Philip er een oude clipper te water en is het
uitzonderlijk druk. Via de Cutty Sark begeven we ons naar het water waar de
Avontuur ons opwacht. We schepen in en varen richting centrum. Daarbij varen we
langs de oevers waar de meest schitterende nieuwe hoge gebouwen met de meest
uitzonderlijke architectuuraan
ons voorbij schuiven.Het weer zit enorm mee en we kunnen dus van
al dit moois genieten op het dek. Onder de Tower Bridge door komt de Big Ben al
in zicht met aan de overkant de Londen Eye.
We stappen uit ter hoogte van Houses of Parliament en nemen daar de
metro naar station Blackfriars (de zwarte paters). Ons doel is Tate Modern waar
een tentoonstelling van Paul Klee recent in première is gegaan. Maar vooreerst
versterken we de innerlijke mens met zicht op de Thames en St. Pauls. Na het
bezoek aan Tate, lopen we over de Millinium brug richting St. Pauls. De
verlichting is fenomenaal en aan beide kanten van de brug is het uitzicht
adembenemend.De Kathedraal ligt er bij als een oude wijze man die
schitterend uitgelicht is. Ik wordt er zowaar even stil van. Metrostation St.
Pauls brengt ons via Holborn naar ons hotel in Heathrow.
Dag twee vangen we aan met een stevig ontbijt. Het wordt een lange
dag dus we zijn beter goed voorbereid.Bus en metro brengen ons
weer richting centrum waar we over de London Bridge bij Borough Market toekomen.
Deze markt stond al geruime tijd op mijn to-do lijstje maar eerst nu is er tijd
voor een bezoek. Een wirwar van straatjes en tentjes huisvesten de
meest bizarre producten. Alles ziet er ongelofelijk lekker uit en het is dus een
kwestie van kiezen die niet makkelijk is. Het is ook gewoon een lust voor het
oog. Al die kleuren, al die specifieke verkopers met daarbij een massa volk. Ik
kies voor een Streusselkuchen (komt de origine toch steeds weer bovendrijven) en
we sluiten af met een pimms op een geïmproviseerd terras bij een temperatuur die
je aan het voorjaar doet denken. Volgende doel is Camden. Vermits de Northern
Line uitligt, is het een hele tocht van Euston Square uit. We krijgen ook een
paar regendruppels cadeau. Hier scheiden ook even onze wegen. Ik keer terug naar
het centrum (met de bus via Kings Cross) om me aan mijn oude vertrouwde Marks
& Spencer te wijden.Gewoon even shoppen met een rustpauze bij
een fijne kop koffie. Nadien voegt zich ook mijn citytripmaatje weer bij me en
spenderen we drie uur in dit gigantische warenhuis.Ondertussen is
het in Oxfordstreet een niet te overziende drukte geworden. De mensenmassa
stroomt uit beide richtingen toe. We nemen het station Bond Street en sporen
richting St. Pauls waar we neerstrijken bij Yos en ons tegoed doen en sushi en
meer van dat Aziatisch. Daarna gaat het weer richting luchthaven en dus hotel.
Dag drie voegen we ons weer bij de grotere groep en bussen richting
centrum naar The Tower. We beslissen om een wandeling rond The Tower te maken
richting docklands. Over de Tower Bridge die echt wel de rode draad was in deze
trip, krijgen we een schitterend zonlicht over ons heen. Het blauw van de brug
schitterend in het licht. In de smalle straatjes van de docklands komen we een
groepje mannen tegen die van die oude fietsen meezeulen. Ik vraag of ze willen
poseren en dat doen ze dan ook met de glimlach. Wel wordt er een tegenprestatie
gevraagd. We moeten zelf ook even op de fiets plaatsnemen. Dit is makkelijker
gezegd dan gedaan.De fiets is enorm hoog en het kost dan ook een
paar pogingen om op bestemming te geraken. De heren stellen ook voor om een
aantal fotos te maken. Een toevallige ontmoeting die net dat
beetje peper en zout op de trip is, die het gerecht helemaal afmaakt. Terug
richting tower komen we Mr. Beefeater en zijn aanhang tegen die ons onverwacht
trakteren op een mooi spektakel. Nog snel iets kopen voor de innerlijke mens en
dan weer door Kent richting Dover en het kanaal over. Om 21.30h. stap ik weer op
het thuisadres binnen. Het was een trip met vele nieuwe indrukken van een stad
die toch zo bekend is.
Tja, het is voor mij nog
altijd zo onwezenlijk, die gast uit de wijk.Die jongen die voor sommige
onder ons (ik noem geen namen) niet interessant genoeg was om mee te spelen.
Die jongen werd een topacteur.
Vind je dat? Absoluut.Laat ze maar Matthias
Schoenaerts bewierroken (en weer noem ik geen namen). Ik doe niet mee. Dit is
m, dit is Vlaanderens grootste acteur.
De film is ook een andere
manier bekijken waard. Natuurlijk kennen we ondertussen allemaal het verhaal
van Het Vonnis maar er zit ook een prachtige structuur achter met schitterende
shots. Verheyen maakt veel gebruik van een welbepaald camerastandpunt. De camera
neemt boven het personage of de situatie plaats. Het geeft ons een overzicht, iets wat ons
gerust stelt. Is dat ook niet zo in het leven an sich? We zijn op ons gemak
als we het overzicht bewaren.De sterkste scènes vond ik
het woonkamerconflict tussen Lomme en De Bouw. De stiltes waren het boeiends,
het kijken, zonder woorden, ongelofelijk sterk.Ik deel daarin de mening van
een vriend uit de showbizz (zou ik een naam noemen? nee toch maar niet) die
echt dweept met Chris Lomme. Wat speelt ze sterk in deze film. Een dame met het
metier in haar DNA, zoveel is zeker. Ook onwaarschijnlijk sterk met een
mede-acteur van het Schorvoort-kalieber.Ook het opeten van de sandwich
samen met de strafpleiter werd heerlijk in beeld gebracht. Zoveel dingen tussen
de lijnen, zoveel dingen ongezegd maar toch zo duidelijk. Ook zoveel tijd aan
de kijker om er zijn eigen idee over te vormen. Als het ware een stuk kladblad
in de kant voor je eigen verhaallijn.
Dus ja, het is een aanrader.
Een absolute aanrader en dit niet enkel naar Vlaamsche normen.
Er werd me een depri gevoel
voorspeld (zonder een naam te noemen) maar nee, dat had ik niet. Het gaf me
energie om ook weer verder te gaan met mn eigen project. Ik zie alvast
situaties voor me die ik zelf nog moet schrijven maar ik weet nu dat ik er meer
dan ooit aan toe ben. Het loopt beslist niet zon vaart maar in mijn gedachten
heb ik ook al een acteur in het achterhoofd of kan ik beter zeggen in de
moestuin.
Laat m rustig nog wat ouder
worden, ook ik heb nog de tijd.
Soms zit je in een flow, een soort roes en dan komt erop aan om die juiste gevoelens te verwoorden en op papier te zetten. Hier gaan we.
Via een gemeenschappelijke vriendin leerde ik een aantal jaren geleden een beginnend Vlaamse zanger kennen. Mooie kerel, prima stem en dito looks. Weet nog goed dat we mekaar tijdens de eregalerij voor het eerst zagen en dat er die instant klik was. Er werd toen vooral over muziek in het algemeen en Ronan Keating in het bijzonder gepraat. Dat beeld van jou toen David, dat staat in mijn geheugen gegrift. Iets in mij wist dat dit niet een kleindagelijkse ontmoeting was.
Daarna kwam de eerste fotoreeks, zaal Etropal, tegen het eind van België, dus een hele rit maar ook toen weer het vertrouwen. Zowel jij naar mij, als ik naar jou.
Onze lunch in Antwerpen toen je niet kon wachten om me te vertellen dat je een platencontract had. Je was trots, apetrots en je deelde dat gevoel met mij. Hoe kon ik anders dan mee-trots zijn? De cd voorstelling, het toeren door het land, je eigen magazine en privé je huwelijk me Isabelle. Ik mocht er altijd getuige van zijn. Je liet me toe en deelde je lief en leed.
Maak je niet ongerust, er zijn ook vele momenten geweest dat mijn vertrouwen grote deuken opliep en dat ik niet meer zo zeker was van de vriendschap, maar gaat dat in het leven niet altijd zo? De aard van je muziek is niet mijn leefwereld maar ook dat kan ik makkelijk aan de kant zetten. Eine echte Freundschaft die hat Kannten und is manchmal unbequem. Tja, ook onze westerburen slaan soms de nagel op de kop. De vriendschap is soms een eb en vloed en je danst mee op de golven van de onderstroom. Soms verlies je het evenwicht en soms sta je niet meer op.
Maar ik blijf geloven in je spontaniteit, in je toch wat uit de kluiten gewassen ego (smile) maar vooral in je oprechtheid om geluk en emotie te delen met al wie je lief is. Tussen het persgedeelte en het officïele gedeelte van de voorstelling van je tweede cd, wil ik graag een wens uitspreken : dat ik nog lang je huisfotograaf mag zijn! En als het op het knopje drukken niet meer moest lukken, dan mag die vriendschap blijven, tot we stokoud zijn en jij misschien toch nog een liedje voor me kan neuriën (liefst eentje van Sting)
Ik koester deze vriendschap en de weg die je me laat meelopen. Merci!
Hoe ouder ik word, hoe meer ik gehecht geraak aan simpele dingen. Natuurlijk is het leuk om af en toe gigantisch uit de band te springen en iets geks of duurs te doen. Maar naarmate de jaren vorderen, kan ik gewoon heel erg genieten van de kleindagelijkse dingen in het leven.
Een zonnige dag begint en we halen alvast wat verse groenten en fruit van de markt. Misschien ook een fleurig boeket om de natuur binnen te brengen. We koken een doordeweekse maar eerlijke maaltijd met die vers gehaalde ingrediënten. Een simpel glaasje wijn erbij maar ook een fris glas water kan ongelofelijk smaken. Een koffietje na om even wat te verpozen.
De tuinstoel staat al uitdagend in de eigen tuin te wachten en onder de parasol met een goed boek komt toch stilaan de namiddagslaap je overvallen. Je doezelt langzaam weg om na een korte siësta weer rustig te ontwaken.
Omringd door de mensen die het dichtst aan je hart liggen in de eigen tuin, wordt het tijd voor een frisse dorstlesser. We praten wat over en weer, over ditjes en datjes, over dingen die er niet toe doen maar toch belangrijk zijn.
De zon verdwijnt achter de hoge populieren en ook de innerlijke mens vraagt om wat versterking. We hebben zo weinig gedaan en toch is deze dag er eentje die je helemaal geslaagd kan noemen. Groots in zijn kleinheid. Overlopend van simpelheid en daarom ook gewoon goed.
Er komen vast weer spetterend dagen met uitdagingen zo hoog als een huis maar laat er vooral veel van deze eenvoudige intermezzo's komen. Het hoeft allemaal niet "je van het" te zijn, het mag ook een pak minder.
Ieder jaar ga ik weer een
keertje bij haar op bezoek. Bij Paula, die ondertussen tachtig is geworden. Ze
woont nog steeds zelfstandig en is een enorm bezige bij. Haar huis is steeds spic
en span en ook haar tuin bereddert ze met de grootste zorg.Iedere keer stel ik haar
weer de vraag, wanneer die nieuwe serre er nu gaat komen. Die oude serre, zo
zegt ze, gaat samen met haar ten onder. Dan lachen we uitbundig.
Paula heeft het niet
makkelijk gehad in dit leven. Ze verloor haar ouders, samen op heel jonge
leeftijd. Ze verloor haar enige dochter toen die achtendertig jaar was aan een
slepende ziekte. Ze zag twee van haar kinderen uit de echt scheiden en verloor
twee jaar geleden haar man.
Vorig jaar had ze het
helemaal gehad. Ze was toen ook erg somber de dag dat ik haar bezocht maar het
feit dat ze tegen mij openlijk kan praten over wat haar bezighoudt, brengt een
stukje verlichting. Ik krijg na ieder bezoek ook een bedankje via e-mail. Ja ja,
deze kranige dame heeft op latere leeftijd ook nog eens de pc ontdekt.
Het bezoek aan Paula brengt
voor mij ook altijd bijzondere herinneringen naar boven. Het lijkt wel of ik
een schuld moet inlossen door haar te bezoeken maar dat is überhaupt niet zo.
Ik doe het vrijwillig en het trekt ook ieder jaar weer aan me, om te gaan.
Paula is de moeder van mijn
overleden vriendin Anja.
Ik zie in bepaalde
handelingen, hoor in bepaalde zegswijzen helemaal haar dochter. Het is een
beetje griezelig en tegelijkertijd ook heel geruststellend.Ze praat erg vrijuit met me.
Over haar angsten, over de spoken in haar hoofd en over haar verdriet. Het gaat
nooit over, zegt ze dan, maar het slijt wel een heel klein beetje.
Blijf nog wat, vraagt ze als
ik wil opstaan om naar huis te gaan. We wandelen nog even de tuin in en ze
plukt wat rode bessen om mee te nemen naar huis.Deze eenvoudige dingen
ontroeren me iedere keer weer. Want ook voor mij leeft er weer dat hele kleine
stukje Anja, als ik bij haar ben.
Een masterclass bij Alex Vanhee? Natuurlijk zag ik dat
zitten. Wie anders kan je op onze geboortegrond meer vertellen over
concertfotografie dan hij?
Maar het was niet een kwestie van inschrijven, betalen en
vertrekken maar van portfolio insturen en uitgekozen worden.Een week voor de bewuste datum werd ik op de
hoogte gebracht dat ik erbij was.Wat
een verrassing, echt waar. Ik had fotomaatjes (en andere maatjes zijnde niet
van het visachtige soort) die er alle vertrouwen in hadden maar ik schat mezelf
echt niet zo hoog in. Ik ging ervan uit dat het niets zou worden maar met niet geschoten, altijd mis in het
achterhoofd heb ik mijn twintig concertfotos ingestuurd.
We werden onthaald in het fotomuseum waar de tentoonstelling
You aint see nothing yet loopt.
Ook Vanhee deed hiervoor zijn duit in het zakje en exposeert hier de fotos van
zijn afstudeerproject.
Daarna begint het interessante deel van de avond. Aan de hand
van een presentatie met massas eigen fotos loopt de rockfotograaf met ons
door mogelijkheden, uitdagingen, portretten en actiefotos. Zijn verhalen zijn
legio maar je pikt zelf de dingen op die in je fotografiekraam passen en daar
zit zeker voor ieder wat wils tussen.
Alex heeft blijkbaar iets met lampadaires.Voor fotos die off stage genomen zijn,
krijgt hij vaak een kleine tijdsspanne in een hotel waar hij al ettelijke keren
is geweest (om het zacht uit te drukken). Uitdaging is daar om toch weer een
hoekje of een opstelling te vinden die helemaal anders is. Het gebruik van
verschillende lichtbronnen geeft hem vaak de nodige creativiteit. En omdat
niets toeval is, krijgt hij tijdens zijn uiteenzetting een oproep binnen van
een zekere Arno. Toch even opnemen. In zijn eigen taal, het westvlaams, staat
hij de artiest kort te woord en belooft hem de dag nadien terug te bellen. Als
de verbinding afgebroken is, vertrouwt hij ons toe dat Arno toch blijft bellen
tot hij opneemt dus beter de korte pijn.Het verbaast me dat de eenvoud van sommige fotos toch net dat
bijzondere kan brengen.Het licht is een
bron van warmte en energie en dit geldt zeker in de fotografie
De hoofdmoot is het beoordelen van onze fotos. Je legt echt je ziel op tafel en hoopt dat hij
op een positieve manier weer opgepikt wordt. Alex neemt echt zijn tijd voor
alle portfolios. Hij bekijkt de fotos en herbekijkt ze.Daarna kiest hij zorgvuldig zijn woorden. Ook
voor mij. Mijn moment zit blijkbaar goed al voelt hij wel aan dat ik nog
zoekende ben naar een eigen stijl.Vooral het portret dat ik van Willy Willy nam tijdens Villa Vanthilt
vindt hij een knap shot waarbij een stilstaand beeld toch de nodige emotie en
beweging in zich heeft. Kort samengevat, hij vond het goed maar gaf de tip op
toch nog wat aan de afwerking te schaven.
De concertfotos volgen elkaar één na één op en het is
bijzonder dat ieder toch zijn eigen stijl en invalshoek heeft. Zo leuk om het
werk van gelijkgestemden te zien . Alex bevestigt ook dat het niveau van deze
groep redelijk hoog ligt en dat is zeker een opsteker voor ieder van ons.Het is al tien uur voorbij als we afronden
met de planning voor het volgende deel van deze Masterclass. Het Rivierenhof
wil onze gastheer zijn voor drie optredens waarvan we er ééntje mogen
uitkiezen. Daarna komt er nog een bespreking van deze fotos en als kers op de
taart een projectie in het fotomuseum en een tentoonstelling in de Arenberg in
het najaar.
Op weg naar huis moest ik door een felle hemelwaterdouche en
dat terwijl ik al uit een enorm warm creatief bad kwam. Het moet allemaal nog
eventjes doordringen, veronderstel ik maar ik kom wel reeds tot de ontdekking
dat dit een bijzonder inspirerende avond was die nog lang zal nazinderen.
Het voordeel van job-hoppen is dat je heel veel mensen ontmoet. Nieuwe collegas worden ex-collegas en de meesten houden nog een tijdlang contact maar verdwijnen dan aan de horizon. Nu was ik al een job switcher voor het populair werd.
Ik heb me steeds moeilijk kunnen vinden in for ever and ever zelfs op werkgebied. De way-out is iets wat ik standaard in mijn broekzak heb zitten. Niet om te pas en te onpas boven te halen maar wel goed voor de gemoedsrust, als een stok achter de deur.
Ondertussen ben ik aan werkgever nummer acht en heb ik al een heel palmares aan jobs en dito collegas vergaard. Mijn eerste werkgever was een ijsroom fabrikant en samen met een andere collega ben ik er in een duobaan gestart. Ook dit was lang voor het duo bestaan populair werd. Met haar heb ik nog steeds contact. Het klikte dan ook à la minute en vorig jaar zijn we nog samen naar een concertje geweest. Heerlijk is dat.
Toen zijn er wat kortstondige werkadressen opgedoken waar ik niet echt aan iemand ben blijven hangen. Het leek wel of ik nergens mn draai kon vinden en dan is het ook logisch dat je daar geen mensen uit meeneemt.
De werkgever waar ik absoluut nooit wou werken, bood mij een tijdelijke job aan. Nu goed, voor het tijdelijke wil ik best wel wat van mn principes opzij zetten dus ik ging de uitdaging aan. Herinner me nog goed dat sollicitatiegesprek. Voor een jury van 4 mannelijke toekomstige collegas werd ik voor de leeuwen gegooid. Een Italiaan, een Zweed, een Brit en een Belg (nee dit is niet het begin van een grap). De vragen werden bang bang na mekaar afgevuurd en die Belg had best wel wat pittige stellingen op zijn figuurlijke spiekbriefje staan. Even ging het door me heen : zolang ik maar niet voor hem moet werken.
De job werd aan me toegewezen en je raad het al, ik mocht voor de Gentse inwijkeling gaan werken. Nooit heb ik op zon evidente manier met iemand samengewerkt. Er was een onuitgesproken gelijkgestemdheid die ik in alle werkjaren voordien nooit ervaren had. We hebben veel gelachen, nog meer gefilosofeerd maar ook hard gewerkt.
De afdeling verhuisde naar Zwitserland en ik was gedwongen andere uitdagingen op te zoeken. Ook voor hem kwamen er andere kansen. Ondertussen is dat alweer meer dan 10 jaar geleden maar als we mekaar zien of mailen is die vertrouwdheid er onmiddellijk terug. Momenteel woont en werkt hij in Turkije maar er is echt geen land te ver om contact te houden.
Ook daarna zijn er mensen gekomen waarmee ik het goed kon vinden en die ik af en toe nog zie of hoor. Het verruimt je horizon want iedereen brengt toch weer een ander verhaal mee.
Momenteel zit ik in een hele leuke groep ambtenaren en voel me tussen hen als een vis in het water. Maar nooit was er een vanzelfsprekendheid zoals met Olivier.
Hij is en blijft de collega der collegas maar stil, vertel het hem niet, het zou zn ijdelheid enkel strelen. Maar ach, weten doet hij dat waarschijnlijk al heel lang.
Of ik een stukje wil maken als ode aan de 50 mm lens? Ik kan enkel schrijven over wat ik zelf ervaar en bovenal voel. Stel je hierbij niks professioneels voor want ik ben een amateur fotograaf die vaak de technische zijde letterlijk ook aan de figuurlijke kant laat staan en heel erg focus op wat ik aanvoel.
De 50 mm kwam op mijn pad toen ik al een 18-55 lens en een 55-200 lens had. Best tevreden met dit duo maar ik ben ook wel een heel erg portret mens en kon vaak het beeld niet vatten wat ik in mn hoofd had.
Wat dan? Dan ga je rondvragen en rondhoren. Daar kwam de 50 mm lens vaak bovendrijven als een prachtig lensje, een prima koopje en iets dat je echt in je fototas moet hebben. Bovendien is de aankoopprijs ook echt democratisch dus ja, ik ging overstag.
Ondertussen is het mijn meest gebruikte lens omdat ik er me gewoon heel erg goed bij voel (ja, je hoort het al, bij mij draait heel erg veel om gevoel). Deze lens zit standaard op mijn Nikon D90 toestel en samen zijn ze voor mij echt de eerste klasse spitsen.
De prille vijftiger is geen lens die bij de pakken blijft zitten. Rust roest en dus geen gedraai aan het objectief om je onderwerp dichterbij te halen. De 50 mm houdt je fit want je voeten doen het loopwerk. Het geeft je een stuk vrijheid, het geeft je de ruimte met de wereld als speelterrein.
Toen Mischa zijn project van 50 dagen 50 mm begon, dacht ik, dit moet ik even in de gaten houden. Dagelijks bekeek ik zijn foto en was best trots op dat geweldige lensje. Je kunt er echt alle kanten mee uit. Heel diep binnenin was ik best ook jaloers. Het leek me super om zelf een dergelijk project op te starten maar alleen is maar alleen. Toen de vraag kwam naar 50 enthousiastelingen die 50 weken met een 50 mm op pad zouden gaan, heb ik niet geaarzeld. Fotografie is voor mij het schrijven met beelden en mijn favoriete pen is mijn 50 mm lens.
Overkomt het je ook wel eens dat je op
een voor jou vreemde plaats komt en je er je toch onmiddellijk thuis voelt ? Ik
heb er zo een aantal op mijn wereldbol staan.
De eerste is er eentje die al zolang
meegaat als ikzelf oud ben. Of toch bijna. De eerste herinnering die ik eraan
heb, dateert van de leeftijd van 6 jaar. Aan de Duits Zwitserse grens rechtover
Insel Mainau, ligt een klein dorpje waar mijn biologische grootvader geboren
is. De familie komt er dus al verschillende generaties en zelf overvalt me
steeds het gevoel van thuiskomen van zodra we het meer zien en er bij aankomst
een stukje mee parallel rijden. Mijn vroegste herinnering gaat terug naar de
straat waar het ouderlijk huis staat en het op en neer lopen van die straat op
het voetpad. De vraag die ik toen stelde
moeten we hier bij den boer blijven slapen?, wordt me nog steeds voor de
voeten gegooid. De fruitstreek is na jaren uitgegroeid tot een toeristische trekpleister
en lokt iedere zonnige dag in het zomerseizoen massas bezoekers. Ik zal
waarschijnlijk levenslang een band houden met dit dorp omdat het niet alleen
een rode draad vormt in de grens tussen twee landen maar ook door mijn eigen leven
trekt.
Op naar nummer twee. Een stad, een
wereldstad met 4 miljoen inwoners. Toch is en blijft het voor mij de wereld in een
notendop. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak ik er reeds op bezoek was. Het
doet er ook niet toe want er zullen waarschijnlijk (en hopelijk) nog ettelijke
bezoeken aan toegevoegd worden. Anglofiel tot in het binnenste van mijn ziel,
heeft de mentaliteit van Londen me helemaal in zijn greep. Ik hou van de
grootwarenhuizen, de fotomuseums, de metro maar ook van de Royal Albert Hall .
Iedere keer als de eurostar in St. Pancras binnenstuift, komt het thuisgevoel
weer opduiken. Het mooie van deze stad is dat iedereen er zn eigen weg in kan
vinden en ook zijn eigen doel. De tijd dat Madame Tussauds, Big Ben en meer van
die verplichte locaties op het programma stonden, is reeds lang voorbij maar ik
blijf een ongelofelijke aantrekkingskracht voelen naar de Houses of Parliament
en de fel verlichte Tower Bridge. Kijken en bekeken worden als je in een
overvolle metro je opponent niet kan ontwijken.
We blijven in hetzelfde land maar gaan
zuidelijke richting uit. Op de M20 tussen Londen en Dover, verlaat je in
Ashford de autostrade en draai je het groene landelijke Kent in. Op zoek naar
een B&B in de buurt van Sissinghurst kwam ik via via in contact met de
eigenares van het mooie huis Arden. Ondertussen ben ik er kind aan huis en is
het vanzelfsprekend dat wanneer ik weer eens boodschappen ga doen aan de
overkant van het kanaal dat hier mijn bedje gespreid is. Het is heerlijk
vertoeven in het schitterende Arden House waar Sue je warm onthaalt en waar
Willow, haar zwarte labrador je al opwacht bij aankomst aan de oprijlaan. Een
schitterend huis waar je je ongewild in het decor van Downtown Abbey waant. Het
groene Engelse platte land brengt rust in je gelederen maar zeker in je hoofd.
Van het zuiden gesproken, gaan we nu ook
echt richting zuiden van Europa. Een hotel in een super toeristische badplaats
en toch een thuishaven als geen ander. Reeds een tiental jaren is dit in het
voor -en najaar standaard onze verblijfplaats voor een vier of vijfdaagse. De
voorjaarszon doet je weer opbloeien na de donkere winter en in het najaar pik
je er de laatste zonnestralen mee die in ons Belgenland allang weer het
hazenpad gekozen hebben. Wat we daar doen? Het antwoord is heel simpel :
helemaal niks.Genieten van de zon onder
het toeziend oog van een goed boek, een schaduwrijk terras opzoeken, een
ontspannen wandeling maken en s avonds een heerlijke maaltijd met een goed
glas wijn. De simpele dingen die de dag
met zich meebrengt maar vooral alles op het gemakje.Om dan na een paar dagen weer met een extra
koffertje energie terug richting thuishaven te vliegen.
Deze vier ankerpunten blijven de
zekerheden in het leven.De korte rustpunten
in het lopende levensjaar. De groene energie voor de komende weken en maanden.
Het beginnen van een nieuwe job is steeds een emotioneel
geladen periode. Je weet niet waar je je aan kan verwachten en stelt duizend
vragen waarvan ze zeker 909 overbodig zijn. Het houdt je wakker uit je slaap nog voor je
aan de job begonnen bent.
Wat als je al langere tijd thuis bent? Dan stelt zich het
bijkomende euvel van jezelf weer te gaan organiseren. Ook daar steken de vragen
dan weer de kop op.
Ja dus, ik ben gestart met een nieuwe job en dit na bijna 3
jaar thuis te zijn geweest.Totaalzonder verwachtingen deed ik mee aan een
aantal testen voor een werfreserve. Telkens kreeg ik weer het bericht dat ik
geslaagd was en door mocht naar de volgende ronde. Begin dit jaar stak er een
briefje in de bus dat ik de eindmeet gehaald had en dit wel met 70%. Een paar
weken nadien werd ik al opgeroepen en nog eens een week later was ik al aan de
slag. De job zocht mij, niet andersom, dit was de indruk die ik kreeg.
Ja, ik was eraan toe en eigenlijk ook nog niet. Want laten
we eerlijk zijn, het is ongelofelijk fijn om thuis te zijn. De rust, de
vrijheid, het zelf alles kunnen bepalen, Toch was er een heel klein stemmetje
binnenin (wat nooit de kans kreeg om luid te worden) dat vanuit de kelder om
verandering fluisterde. Zelf heb ik dat nooit uitgesproken maar ik wist dat het
er was en dat het steeds luider zou gaan praten. Zo zie je maar dat je onbewust
dat naar je toetrekt waar je behoefte aan hebt. De kosmos vulde het mooi in
voor me.
Ondertussen ben ik twee weken ver in het nieuwe hoofdstuk en
de gewenningsperiode is achter de rug. Drie dagen in de week mag ik bewijzen
wat ik waard ben en de andere dagen vul ik vrij in.Lijkt me echt geen slecht compromis, als er
van dit laatste al überhaupt sprake is.
Een periode loopt ten einde en een nieuwe neemt zn aanvang.
Mooi toch?
Je gaf me de kans om kwaad te zijn Je gaf me de ruimte om te zeggen ik wil je nooit meer zien Toen kwam de tijd, die er altijd was, maar die nu uitgestrekter leek. Hij tikte langzaam weg, zich bewust van iedere seconde. Het dal in, zo diep hij kon. Daar zat ik, op de bodem en keek enkel diep in mezelf. Ik zag de verbinding en de zielsverwantschap. Daarom kwam ik weer naar bov...en en zocht contact. Heel schuchter, heel langzaam, werd er weer gepraat. Over stomme doordeweekse dingen Heel weloverwogen en voorzichtig, als op glad ijs. En weer kwam de tijd, verstreek en bracht klaarheid. Het is duidelijk nu, als een koord die wordt gespannen tussen twee mensen. Vriendschap in gewone taal. Hij was dun en werd dunner, het dal in en dan naar de bodem toe. Toch werd hij sterker door dat ene niet loslatende draadje. Nu staan we verder, dieper in die vriendschap. Geen enkele nieuwjaarswens kan hier tegenop. Niet loslaten, nooit loslaten als je in iets geloofd. Als mensen zijn we klein, in verbinding zijn we groots Als we kunnen loslaten
Het lijkt wel of ik er stilaan weer aan toe ben om terug te beginnen werken. Zelf vind ik het heel erg gek want ik ging ervan uit dat de zin nooit meer zou komen. Mijn afkeer was gericht tegen het gehele woord arbeid terwijl ik nu stap voor stap ontdek dat ik vooral was aangetast door dit specifieke werk op deze welbepaalde plek. Vooral het laatste heeft een enorm overwicht in de weegschaal gelegd.
Laat één ding duidelijk zijn, werk verziekt je niet, je laat je verzieken, je laat het toe.
Steeds verder drijft het negatief gevoel je naar de diepte tot je enkel nog donker en duister ziet en geen enkel straaltje licht.
Dan neem je een beslissing en zeg je : nu is het genoeg, ik stop ermee.
Dat ligt ondertussen twee en een half jaar achter me. Ik had (heb) de luxe om hiervoor te kunnen kiezen. Ook al ben ik van mening dat een mens altijd voor zichzelf mag opkomen toch ben ik er me van bewust dat er vaak onderliggende factoren zijn die dit heel moeilijk maken.
Ik heb genoten van de tijd buiten de krijtlijnen. Soms fantaseer je vooraf over wat je zou doen als je een jaar thuis zou zijn. Als puntje bij paaltje komt, ga je toch gewoon de niet uigestippelde weg en geniet je vooral van kleine dingen die in een andere leefsituatie niet mogelijk zijn. Ja ik heb verschillende reizen gemaakt maar dat was iets wat ik voordien ook deed. Ook de concerten op het agenda groeiden gestaag aan maar ook dat was niks nieuws onder de zon.
Wat was er dan wel anders? Het vrij kunnen kiezen, het wegvallen van alle stress en geen vooropgestelde dagplanning meer. Niet snel nog dit en gauw nog dat. Ik heb de rust leren kennen en heb mn leven zn eigen richting laten gaan. Heeft me dat erg veranderd? Nee, niet echt. Maar het heeft me wel klaargemaakt om verder te gaan, om dingen positiever te gaan bekijken, om niet alles door één zelfde bril te beoordelen.
Het is een rijke periode geweest maar het lijkt wel of het nu tijd is voor een volgend hoofdstuk. Zonder argwaan, zonder angst en zonder invulling vooruit kijken, is nieuw voor mij. Ik kan het nu laten gebeuren door hetgeen wat er aan vooraf gegaan is. Het lijkt wel of ik een verborgen stuk van mezelf mocht leren kennen. Dat is nu min of meer bekend terrein en daarom kan ik ook verder. Mooi toch als een mens zo mag groeien.
Dankbaarheid staat voorop maar ook vertrouwen dat ik dat deel mag behouden en ook nog mag uitbreiden. Het volste vertrouwen.
Een nieuw jaar is steeds weer uitkijken naar nieuwe muzikale dagen. Want een concertje is steeds een feest voor mij. Laat de kelken van trouwpartijen en verjaardagspartijtjes heel snel aan mij voorbijgaan want dit zijn niet de feesten waarop ik zit te wachten. Muziek, soms stil genieten, soms helemaal meegaan in het ritme. Het geeft me een gevoel van absolute vrijheid en ook totale afzondering.
Internationaal is bijna iedereen die ik op mijn lijstje had staan, de revue gepasseerd.
Niet dat ik als jongeling de namen had opgelijst maar gaandeweg begin je door te strepen wat je al voor de kiezen kreeg.
Sommige artiesten zijn leuk om gezien te hebben maar voor andere lijkt er wel steeds een volgende keer te komen. Door de jaren is er zo ook een top drie gegroeid.
Als ik terugkijk op de Symphonica concerten van George Michael de afgelopen jaren dan is dit met een ongelofelijk tevreden gevoel. De man uit de rand van Londen is altijd een favorietje geweest, als sinds de Wham! Tijd die eigenlijk in niks meer gelinkt is aan de muziek die hij nu brengt.
Eén man en dus één stem zonder franjes, enkel die stem, die zich in iedere song helemaal inleeft en de liedjes opbouwt vol gevoel. Ik denk niet dat hij me ooit zal vervelen. Zijn rode cd Songs of the last Century (1999) gaat weer steeds vaker in de cd speler. Bewandel zelf eens de paden van zijn onbekende songs en laat de all time classics voor het grote publiek. Luister bijvoorbeeld eens naar I remember you
Toch is de muziek van nummer twee meer aanwezig in mijn dagelijkse leven. Gordon Summer is een man uit Newcastle die na zoveel jaren spelen in allerhande soorten basements, toch doorbrak met zijn Engelse gitarist en Amerikaanse drummer.
Bij George word ik meegezogen in het gevoel terwijl Sting me meetrekt in de mystiek. Zowel de noten als de tekst doen vermoeden dat hierachter een heel spiritueel man schuilgaat. Ik kan niet één enkele favoriete song noemen en het wijzigt dan ook nog eens dagelijks. Momenteel komt me Whenever I say your name voor de geest en dat wonderwel ook in zijn symphonische versie. Maar ook zijn Pirates Bride is voor
mij een enorm sterk nummer. Nee, nee, stop ermee, er komt geen einde aan de lijst.
Sting staat voor kwaliteit en uitstraling. Van zodra die man op het podium verschijnt, ga je automatisch even de adem inhouden. Even een moment op de pauzeknop om zo de energie bij je binnen te laten stromen.
Het kaartje voor de Ierse vader van drie kids staat ondertussen alweer op de kast.
Een eerste rij in Duitsland want in ons land heeft hij nog nooit geconcerteerd. Ook deze man is een blijver in mijn concertbezoeken. De warme diepe stem, de perfecte timing, het ritme en de uitstraling maken van dit klein gestalte een grote mijnheer.
Life has been a rollercoaster de laatste tijd maar toch kwam hij weer met een nieuwe cd voor de pinnen. Mijn eerste concertje in Glasgow was een ware ontdekkingstocht van zijn performance en van deze grauwe interessante stad.
Ronan zoekt mee naar talent in de Australische versie van Britains got talent maar als hij zelf het podium opspringt staan de kandidaten al gauw in de schaduw.
Zijn coverversies van Carrickfergus en Caledonia zijn voor mij absolute toppertjes alhoewel de kans heel erg klein is dat hij ze live zal brengen.
Natuurlijk mag dit jaar me ook een aantal verrassingen brengen, graag zelfs. Openstaan voor nieuwe soorten muziek, voor nieuwe sterren aan het heelal, het mag er zeker zijn. Verras me!