Een masterclass bij Alex Vanhee? Natuurlijk zag ik dat
zitten. Wie anders kan je op onze geboortegrond meer vertellen over
concertfotografie dan hij?
Maar het was niet een kwestie van inschrijven, betalen en
vertrekken maar van portfolio insturen en uitgekozen worden. Een week voor de bewuste datum werd ik op de
hoogte gebracht dat ik erbij was. Wat
een verrassing, echt waar. Ik had fotomaatjes (en andere maatjes zijnde niet
van het visachtige soort) die er alle vertrouwen in hadden maar ik schat mezelf
echt niet zo hoog in. Ik ging ervan uit dat het niets zou worden maar met niet geschoten, altijd mis in het
achterhoofd heb ik mijn twintig concertfotos ingestuurd.
We werden onthaald in het fotomuseum waar de tentoonstelling
You aint see nothing yet loopt.
Ook Vanhee deed hiervoor zijn duit in het zakje en exposeert hier de fotos van
zijn afstudeerproject.
Daarna begint het interessante deel van de avond. Aan de hand
van een presentatie met massas eigen fotos loopt de rockfotograaf met ons
door mogelijkheden, uitdagingen, portretten en actiefotos. Zijn verhalen zijn
legio maar je pikt zelf de dingen op die in je fotografiekraam passen en daar
zit zeker voor ieder wat wils tussen.
Alex heeft blijkbaar iets met lampadaires. Voor fotos die off stage genomen zijn,
krijgt hij vaak een kleine tijdsspanne in een hotel waar hij al ettelijke keren
is geweest (om het zacht uit te drukken). Uitdaging is daar om toch weer een
hoekje of een opstelling te vinden die helemaal anders is. Het gebruik van
verschillende lichtbronnen geeft hem vaak de nodige creativiteit. En omdat
niets toeval is, krijgt hij tijdens zijn uiteenzetting een oproep binnen van
een zekere Arno. Toch even opnemen. In zijn eigen taal, het westvlaams, staat
hij de artiest kort te woord en belooft hem de dag nadien terug te bellen. Als
de verbinding afgebroken is, vertrouwt hij ons toe dat Arno toch blijft bellen
tot hij opneemt dus beter de korte pijn.
Het verbaast me dat de eenvoud van sommige fotos toch net dat
bijzondere kan brengen. Het licht is een
bron van warmte en energie en dit geldt zeker in de fotografie
De hoofdmoot is het beoordelen van onze fotos. Je legt echt je ziel op tafel en hoopt dat hij
op een positieve manier weer opgepikt wordt. Alex neemt echt zijn tijd voor
alle portfolios. Hij bekijkt de fotos en herbekijkt ze. Daarna kiest hij zorgvuldig zijn woorden. Ook
voor mij. Mijn moment zit blijkbaar goed al voelt hij wel aan dat ik nog
zoekende ben naar een eigen stijl.
Vooral het portret dat ik van Willy Willy nam tijdens Villa Vanthilt
vindt hij een knap shot waarbij een stilstaand beeld toch de nodige emotie en
beweging in zich heeft. Kort samengevat, hij vond het goed maar gaf de tip op
toch nog wat aan de afwerking te schaven.
De concertfotos volgen elkaar één na één op en het is
bijzonder dat ieder toch zijn eigen stijl en invalshoek heeft. Zo leuk om het
werk van gelijkgestemden te zien . Alex bevestigt ook dat het niveau van deze
groep redelijk hoog ligt en dat is zeker een opsteker voor ieder van ons. Het is al tien uur voorbij als we afronden
met de planning voor het volgende deel van deze Masterclass. Het Rivierenhof
wil onze gastheer zijn voor drie optredens waarvan we er ééntje mogen
uitkiezen. Daarna komt er nog een bespreking van deze fotos en als kers op de
taart een projectie in het fotomuseum en een tentoonstelling in de Arenberg in
het najaar.
Op weg naar huis moest ik door een felle hemelwaterdouche en
dat terwijl ik al uit een enorm warm creatief bad kwam. Het moet allemaal nog
eventjes doordringen, veronderstel ik maar ik kom wel reeds tot de ontdekking
dat dit een bijzonder inspirerende avond was die nog lang zal nazinderen.
|