This blog may not be used by others than myself. So if you try to put in some advertisement for goods, pills of other stuff on this blog, by using the reactingbutton or otherwise, your writings will be rejected and removed by the bloghost.
Beoordeel dit blog
26-08-2017
school
We gaan met muziek terug naar school, naar de schoolmeesters...
Het merendeel van de mensheid heeft leren lezen.... En daar zijn speciale lesmethodes voor. Een van de meest bekende in Nederland is het leesplankje.
Het Leesplankje van Hoogeveen, met de woorden aap, noot, mies enzovoorts, is een houten plankje van Nederlandse origine met daarop afbeeldingen en daaronder de bijbehorende woorden. Het is in Nederland het bekendste voorbeeld van een leesplankje. Dit leesplankje werd bedacht in 1897 door de hoofdonderwijzer M.B. Hoogeveen uit Stiens (1863-1941). Uitgangspunt achter het leesplankje van Hoogeveen was dat scholieren leerden woorden te ontleden in klanken, maar ook leerden dat door het samenvoegen van klanken woorden konden worden gemaakt.De uitgeverij J.B. Wolters de rechten en verzocht aan Jan Ligthart en Rieks Scheepstra een nieuwe serie leesboekjes te schrijven met een nieuw leesplankje. Ligthart bedacht de geschiedenis en Scheepstra schreef de boekjes.Boekjes en plankje werden toen door Cornelis Jetses voorzien van nieuwe afbeeldingen.
U kent vast wel de verhalen van Ot en Sien, Pim en Mien en Buurkinderen.
In 1905 verscheen er ook een versie speciaal voor katholieke scholen: aap, roos, zeef, muur, voet, neus, lam, gijs, riem, muis, ei, juk, jet, wip, does, hok, bok, kous. Het werd uitgegeven door het rooms-katholiek Jongensweeshuis in Tilburg en was samengesteld door frater Euthymius Becker.
Het "Indische leesplankje" bestond uit: jaap, gijs, dien, zus, boe, oom, waf, vuur, rook, tol, zeil, de neus, het huis, een schip.Zelf heb ik leren lezen met dit leesplankje; gemaakt van plastic met aan de zijkant opbergruimte voor de losse letters om de woorden mee te vormen.
Een jongere generatie kreeg een nieuwere variant voor de neus: namelijk Boom-Roos-vis:
Het Nederlandse alfabet heeft officieel 26 letters en is afgeleid van het Latijnse alfabet.
Het alfabet is een verzameling symbolen om equivalenten van klanken in de gesproken taal schriftelijk weer te geven.Voor de Nederlandse spelling word gebruik gemaakt van het Latijnse Alfabet. In de loop van de eeuwen werden er letters aan toegevoegd, zoals de Y en de Z en later in de middeleeuwen kwamen de J en U erbij.
Het alfabet is makkelijk om te leren schrijven, maar op een schrijfmachine of toetsenbord maken we gebruik van het QWERTY-alfabet
Bij de eerste schrijfmachines (die in Engeland werden ontwikkeld) stonden de letters in alfabetische volgorde. Dat bleek al snel onhandig, want de ene letter wordt veel vaker gebruikt dan de andere. Om te zorgen dat de mechanieken niet vastliepen, veranderde de volgorde van de letters eind negentiende eeuw in de QWERTY-reeks die we nu kennen. Overigens staan de letters in een aantal andere talen (zoals Duits en Frans) in een andere volgorde. Ook in Vlaanderen trouwens: daar hebben ze meestal AZERTY-toetsenborden om zo Franstalige woorden beter te kunnen typen. De spatiebalk is de meest gebruikte toets. Daarna volgt de letter E. En de jeugd van tegenwoordig gebruikt :
De kermislichtjes zijn gedoofd...... en in deze regio gaan de scholen weer beginnen:
Een moeder trof haar zoon in bed aan, terwijl hij al lang op school had behoren te zijn. Ze zei hem ogenblikkelijk naar school te gaan, of anders twee goede redenen te geven om zulks niet te doen. 'Ten eerste vinden de kinderen me niet aardig. En ten tweede vinden de leraren me he-le-maal niet aardig. Geef mij maar eens twee goede redenen waarom ik wél naar school zou gaan.' 'Nou, ten eerste ben je veertig. En ten tweede ben je rector.'
Flipke komt 's middags opgewonden thuis van school, en vertelt dat hij die dag heeft leren schrijven. "Wat knap!" zegt zijn moeder, "Wat heb je geschreven? "Dat weet ik niet," zegt Flipke. "We leren morgen pas lezen."
Er komt een professor bij een universiteit kijken of de studenten wel slim genoeg zijn. Hij vraagt of de slimste student even bij hem wilkomen voor een paar vraagjes. Nou dus die jongen komt naar de professor toe. En de professor begint met de eerste vraag:"Hoe noemen we het ding om naar de sterren te kijken?"Waarop de student antwoordt:"Een telescoop.""Goed," zegt professor, "en om naar bacteriën te kijken?""Een microscoop.""Goed. En nu een lastige: Hoe noemen we het ding om door muren te kijken?"Waarop de student vraagt:"Kan dat dan?""Ja," zegt de professor."Waarmee dan?" vraagt de student."Met een raam, mijn beste jongen, met een raam!"
Les 1:ik ga naar school =tegenwoordige tijdik ging naar school = verleden tijdik zit op school = verloren tijdik werk voor school = stommiteit
De Nederlandse taal blijft moeilijk, zowel voor ouder als kind.
De volgende 15 zinnen zijn afkomstig uit schoolbriefjes en opstellen.
De fouten die daarin staan, hebben een komisch effect, hoewel dat niet de bedoeling van de schrijver is geweest.
1.Briefje voor school: Met het oog op z'n knie kan onze Jantje niet deelnemen aan de gymnastieklessen.
2. Briefje van moeder: Geachte Juf, Hiermede zet ik mij neder, alsdat Jolanda ziek is. Ik teken en blijf in verwachting,
mevrouw Stroecken.
3. Ik deel u hierbij mede dat mijn dochter dyslesbies is.
4. Uit opstel: Mijn tante ging met mij naar de dierentuin. Daar zitten vele apen. Mijn oom was er ook bij.
5. Ook uit een opstel: wij hebben thuis een gevaarlijke hond, het is een pisboel terrier.
6. Mijn vader heeft een stuurverkrachting op zijn auto.
7. Oproepje aan alle ouders: "Mocht u des ondanks bij uw kind haarluizen aantreffen, dan verzoeken wij u dringend, doch vriendelijk deze zo snel mogelijk aan de leerkracht door te geven."
8. Hij wordt misschien verrast in het crematorium
9. Toen Karel V begon te regeren waren de Friezen nog niet ontworpen.
10. Dit is stelling van Piet Apegras
11. Ik heb mijn leesverslag niet af kunnen maken want onze lezersprinter is kapot.
12. Je mag niet stelen anders kom je nooit in de HEMA.
13. In een mortuarium liggen dodelijke overschotten.
14. Als je in hoger beroep gaat ga je naar het Hof van Castratie.
15. Kunstmatige inseminatie is wanneer de boer het doet in plaats van de stier.
De overheid wil dat alle bassisscholen binnen afzienbare tijd interactief lesgeven. Vele onderwijsprogramma's zijn via basispoort toegankelijk, waarbij een internetverbinding noodzakelijk is.
Vele scholen willen dan ook het computer gebruik verder gaan uitbreiden. Dit is nodig om de leerlingen goed voor te bereiden op de steeds digitalere toekomst en omdat werken met de computer het onderwijs op maat steeds beter mogelijk maakt.Niet alleen op school zelf is internet belangrijk, maar bij langdurige ziekte kan internet bijdragen aan een zo optimaal mogelijke ontwikkeling van het kind, waarmee het kind zelfs in contact kan blijven met klasgenoten.
Het basisonderwijs op het platteland dreigt echter op achterstand te komen door gebrekkig internet. Snel internet via glasvezel wordt de norm, maar op het platteland is dat niet beschikbaar.
Liefst 42% van alle basisscholen in plattelandsgemeenten heeft geen snel internet en kan daar zonder hoge investeringen ook niet op aangesloten worden.
......En als er suppersnel-internet is; dan maar hopen dat ook alle leerkrachten er mee om kunnen gaan.....
Ik zocht naar een leuke dagvulling voor vandaag dat aansloot bij het weekthema, en vond deze 'rijmelarij'. Helaas is mij niet bekend wie dit gedichtje geschreven heeft, maar mocht iemand weten wie de auteur is, dan vermeld ik het alsnog.
In grote delen van Nederland gaan de scholen weer beginnen, of zijn reeds begonnen. Vandaar deze week:
Leering: kon ik maar in het weekend naar school, had ik teminste 5 dagen vrij...
Vier jongens komen te laat op school. Maar ze hebben een excuus. Ik had mijn boeken vergeten, meester, en toen ben ik moeten teruggaan om ze te halen, zegt de eerste jongen. Ik moest mijn moeder eerst helpen met de afwas, meester, zegt de tweede jongen. Ik had een bloedneus, meester, zegt de derde jongen. De vierde jongen begint te huilen. Waarom huil je? vraagt de meester. Omdat die anderen alles al gezegd hebben, meester. Nu kan ik niks meer bedenken.
Jantje komt thuis na een lange schooldag en zijn vader zegt tegen hem: Hoe was het op school? Zegt Jantje: Nou... we gingen met scheikunde een bom maken. Zegt de vader van Jantje: Ik vroeg hoe het op school ging. Zegt Jantje tot volle verbazing: Welke school?!
Jantje moet op school rekenen. De meester zegt: "Jantje als ik vier eieren leg en jij legt er drie eieren bij, hoeveel liggen er dan?" Jantje: "Nog steeds vier, want ik kan geen eieren leggen."
De vrijdag-video van vandaag geeft ons een inkijkje in een van de nieuwste schoolsystemen van Nederland: de SteveJobs-school.
Dit type onderwijskundige ideologieën kennen we uit de geschiedenis volop, evenals elke keer de mislukkingen ervan. Het gebrek aan structuur, het tekort aan training in concentratie en aandacht, de verwaarlozing van uit het hoofd leren van woorden, grammatica en spelling, de afwezigheid van een inspirerende docent die onderwijs geeft en weet heeft van wat kinderen moeten kennen, hebben er mede toe geleid dat de schoolklassen zijn gevuld met kinderen die rugzakjes hebben vanwege aandacht- en concentratieproblemen, die geen fatsoenlijke Nederlandse zin meer kunnen spreken en schrijven en andere tekorten in hun schoolse ontwikkeling hebben.
Het blijft opmerkelijk en wat mij betreft schaamtevol dat de talloze leerstoelhouders in de onderwijskunde in Nederland totaal geen greep hebben op deze ontwikkelingen en aan de zijlijn staan toe te kijken......
Een bekende en veel gekopieerd gedicht is het gedicht "Taal der talen" van de schrijver Charivarius. Vandaag ook te lezen op deze blog: De nederlandse taal en haar grilligheden in de spelling.....
De taal der talen
Het meervoud van slot is sloten Maar toch is het meervoud van pot, geen poten Evenzo zegt men; een vat twee vaten Maar zal men niet zeggen: een kat twee katen
Wie gisteren ging vliegen, zegt heden ik vloog. Dus zeggen ze misschien ook van wiegen ik woog. Neen mis! want ik woog is afkomstig van wegen. Maar is nu ik "voog", een vervoeging van vegen.
En van het woord zoeken vervoegt men ik zocht En dus hoort bij vloeken, misschien wel ik vlocht Alweer mis! want dit is afkomstig van vlechten Maar ik hocht is geen juiste vervoeging van hechten
Bij roepen hoort riep, bij snoepen geen sniep Bij lopen hoort liep, maar bij slopen geen sliep Want dit is afkomstig van het schone woord slapen Maar zeg nu weer niet, ik riep bij het woord rapen.
Want dat komt van roepen, en u ziet terstond Zo draaien wij vrolijk in een kringetje rond Van raden komt ried, maar van baden geen bied Dat komt van bieden, (ik hoop dat u 't ziet) Ook komt hiervan bood, maar van wieden geen wood.
U ziet de verwarring is akelig groot Nog talloos veel voorbeelden kan ik u geven Want gaf hoort bij geven, maar laf niet bij leven Men spreekt van wij drinken, wij hebben gedronken Maar niet van wij hinken, wij hebben gehonken
Het volgende geval, dat is bijna te bont Bij slaan hoort, ik sloeg, niet ik sling of ik slond Bij staan niet ik stong ik sting maar ik stond Bij gaan hoort ik ging, en niet ik goeg of ik gond
Een mannetjeskat, noemt men meestal een kater Hoe noemt men een mannetjesrat, soms een rater zo heeft het NEDERLANDS verschillende kwalen Nietemin is en blijft het, DE TAAL DER TALEN.
Welkom op mijn blog. Deze blog start heel traag op. Dit komt door het vele bewegende beeldmatriaal dat er in de loop der jaren op verzameld is.
Voor hen die het geduld hebben om te wachten veel blogplezier op deze blog. En voor hen die niet willen wachten tot de blog zich geladen heeft: Bedankt voor je kortstondige bezoekje!