Foto

Welkom in Huldenberg


Foto
Zoeken in blog

De teksten op dit webblog zijn authentiek.  Mogen wij u dus daarop wijzen dat iedere overname van tekst een schriftelijke toelating vereist van de auteur.
De redactie.

N i e u w
  • De watermolen van Huldenberg
  • De kerk van Sint-Agatha-Rode
  • Historische doopvont in de OLV-kerk
  • Kapelletje schoolgebouw Elzasstraat
  • Ottenburg : de Tomme
  • O.-L.-Vrouw ten Pui
  • De Casino
  • De kapel Minet
  • Art déco in Loonbeek
  • De boogschuttersgilde
    Geschiedenis
  • Ontstaan van Huldenberg
  • Ontstaan van Loonbeek
  • Ontstaan van Neerijse
  • Ontstaan van St-Ag.-Rode
  • Ottenburg: magische Tomme
  • Koninklijke Filharmonie 1
  • Koninklijke Filharmonie 2
  • Ganspoel
  • De kerk van Sint-Agatha-Rode
  • De kerk van Loonbeek
    Foto
    Monumenten
  • OLV-kerk: vroege gotiek
  • OLV-kerk: Brabantse gotiek
  • De zonnewijzer
  • De pomp is honderd jaar
  • Loonbeek: het Blauwhof
  • Art deco in Loonbeek
  • 50 jaar gedenkenzuil Felix Sohie
  • Meisjesschool Loonbeek
  • Het monument
  • Kapelletjes
    Kunstpatrimonium OLV-kerk
  • Aanbidding der Wijzen
  • Aanbidding der herders
  • Bekering St-Hubertus
  • H. Rosalia gekroond
  • OLV tenhemelopneming
  • Jezus aan het Kruis
  • La Deposizione
  • De graflegging
  • Primaat van Petrus
  • De Heilige Familie en de kleine Johannes
    Kunstpatrimonium 2
  • De klokken van Huldenberg 1
  • De klokken van Huldenberg 2
  • De Mariaklok
  • De angelusklok
  • O.-L.-V. van den Elzas
  • De kapel Minet
  • Restauratie orgel Neerijse
  • Restauratie orgel Ottenburg
  • Kruisweg St-Niklaas Ottenburg 1
  • Kruisweg St-Niklaas Ottenburg 2
    Kunstpatrimonium 3
  • Zuidportaal en zijn beelden
  • Historische doopvont in de OLV-kerk
  • Kapelletjes
  • Kapelletjes 1
  • Kapelletjes 2
  • Kapelletjes 3
  • Kapelletjes 4
  • De Heilige Familie historiek
  • Inhuldiging van O.-L.-Vrouw van den Elzas
  • O.-L.-V. van den Elzas
  • Foto
    Monumenten: Keyhof
  • De kloosterkapel - 1
  • De kloosterkapel - 2
  • De kloosterkapel - 3
  • De kloosterkapel - 4
  • De kloosterkapel - 5
  • De kloosterkapel - 6
  • De kloosterkapel - 7
  • De kloosterkapel - 8
  • De boom van Jesse
  • De kruisweg
    Verdwenen erfgoed 1
  • De Stroobants hoeve
  • Pachthof Sneessens 1
  • Pachthof Sneessens 2
  • Pachthof Van Bruystegem
  • Het Hospice 1
  • Het Hospice 2
  • Het Hospice 3
  • De Mariakring 1
  • De Mariakring 2
  • De Mariakring 3
    Verdwenen erfgoed 2
  • Ter Meeren of Roodhof
  • Het Blauwhof - 1
  • Het Blauwhof - 2
  • Het Blauwhof - 3
  • Het Blauwhof - 4
  • Schuur v papiermolen 1
  • Schuur v papiermolen 2
  • Schoolgebouw Elzasstraat
  • De watermolen van Huldenberg
  • Toponymie - 1
  • Straatnamen & betekenis
  • De Zesdagmaalstraat
  • De Korenheide
  • De Billande
  • De Hasselheide
  • De Elzasstraat
  • De Oliestraat
  • Wolfshaegen
  • Loswegstraat
  • Schaveistraat
    Toponymie - 2
  • De Kausdelle
  • Foto
    Bijnamen in Huldenberg
  • Het Gemeenteplein
  • De KVLV in 1958
    Bijnamen in Loonbeek
  • St-Jansbergsteenweg -1
  • De KVLV Deel 1
  • De KVLV deel 2
  • De KVLV deel 3
    Foto
    Bijnamen in Neerijse (1)
  • Foto
    Bijnamen in Ottenburg (1)
  • Foto
    Bijnamen in St-Agatha-Rode
  • Volkse wijsheden
  • Bamis, kermis in het dorp
  • Antonius met het varken
  • Antonius: weerspreuken gezegden
  • De boogschuttersgilde
  • De kribbe Gemeenteplein
  • De Huldenb. processie 1
  • De Huldenb. processie 2
  • De Huldenb. processie 3
  • De Huldenb. processie 4
  • St.-Rochusommeganck
    Verhalen
  • De Jonkvrouw en de kikkers
  • Voor een mot'cyclet
  • Het verhaal van de instrumenten
  • Den Bluts
  • Cafés en handelszaken
  • Cafés in St.-Agatha-Rode
  • Wolfshaegen: cafés & winkels
  • Winkels in St.-Ag.-Rode
  • Uit het dagboek van een pastoor
  • Liefdesverdriet
  • Den drapeau
  • Monsieur Dupont
  • Vergaderen
  • De broek van Juffrouw Linda
  • Kapsalon
  • Kerstvrede ?
  • Dialoog
  • Huisbezoek
  • Uit het dagboek van Mariette Vandenschrieck
  • Inleiding
  • D1 Mobilisatie 1
  • D2 Mobilisatie 2
  • D3 Oorlog breekt uit
  • D4 Op vlucht
  • D5 Op vlucht
  • D6 Oorlogsjaren
  • D7 Voedsel
  • d8 crash
  • Foto

    Lente: Vergeet-mij-nietje

    Natuur 1
  • Langs de IJse - De lente
  • De smeerwortel
  • De stinkende gouwe
  • Langs de IJse - De zomer
  • De klaproos
  • De moerasspirea
  • Langs de IJse - De herfst
  • Het boerenwormkruid
  • De vlier
  • Natuur 2
  • Het koninginnenkruid
  • De paardebloem
  • Het pijlkruid
  • De grote kattenstaart
  • De mispel
  • De hulst
  • De maretak
  • Het sneeuwklokje
  • De IJse in de winter
  • De merel
    Foto
    Natuur 3
  • De koolmees
  • De pimpelmees
  • De staartmees
  • De kuifmees
  • Het roodborstje
  • De groene specht
  • De zwaluw
  • De mus
  • De egel
  • De kalkoen
    Natuur 4
  • De meikever
  • De distelvlinder
  • Het wilgenroosje
  • De wesp
  • De sleedoorn
  • De klimop
  • De brandnetel
  • De dovenetel
  • Het koolwitje
  • De koninginnepage
    Natuur 5
  • De meerkoet
  • De waterhoen
  • Het fluitenkruid
  • De houtduif
  • De meidoorn
  • Brem
  • De robinia
  • De duizendblad
  • De madonnalelie
  • De vos
    Natuur 6
  • De Japanse kerselaar
  • De Boshyacint
  • De kerkuil
  • Het madeliefje
  • Natuurwandelingen 1
  • Rode Bos
  • Huldenberg: 't middenrif
  • Huldenberg: langs kleine weggetjes
  • Huldenberg: langs nieuwe weggetjes
  • Huldenberg: langs de velden
  • Naar het Westen
  • Bij de buren
  • Op 't dak van Huldenberg
  • Op't dak van Huldenberg2
  • De Kapelletjeswandeling
    Natuurwandelingen 2
  • Loonb.-Neerijse-Loonb.
  • Weg en zo terug thuis
  • Huld.-Terlaenen-Huld.
  • De stoomtram
  • Dichtbij wandelen
  • Huldenberg: bergop bergaf
  • Taal
  • De sjup in de sjeu (1)
  • De sjup in de sjeu (2)
  • Gebouwen
  • Het oud gemeentehuis van St.-Ag.-Rode
  • Het nieuw kasteel van St.-Ag.Rode
  • Allerlei
  • KVLV Loonbeek naar Luik
  • In het Nieuwsblad
  • Pastoor Bertmans, 30 jaar in Huldenberg
  • Huwelijk Graaf Rodolphe
  • Loflied voor F. Sohie
  • Schapen door Huldenberg
  • Schapen verlaten Huldenberg
  • Huwelijksverjaardag platina
  • Sofie Van Binnebeek, Laureate beurs
  • Winter in Huldenberg

    Magische Tomme
    Tulpvormige aarden potten

    Foto
    Langs de IJse
    Herfst

    Kardinaalsmuts
    Haagwinde
    Reuzenpaardenstaart
    Foto
    Foto
    Foto

    Langs de IJse
    Zomer

    - reuzenbalsemien
    - moerasspirea
    - kattenstaart
    - wikke
    - wilgenroosje
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Langs de IJse
    Lente
    - Smeerwortel
    - Look-zonder-look
    - Fluitenkruid
    - Witte dovenetel
    - Hondsdraf
    - Vergeet-mij-nietje

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Nest van koolmees

    Foto
    Foto
    HULDENBERG
    Vroeger en nu
    21-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Art deco in Loonbeek

    Art Deco in Loonbeek

    De kapel van het Blauwhof

    Huldenberg, en meer bepaald Loonbeek, mag trots zijn op een gebouw dat in het midden van de 20steeeuw in Art Deco-stijl gebouwd werd.
    Het gebedshuis werd in 1954 door de zusters van de Heilige Harten of Picpussinnen in het toenmalige klooster opgericht.

    Art Deco is een kunststroming waarvan de naam is afgeleid van de 'Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes' die in 1925 in Parijs plaatsvond. De stroming volgde, in België althans, de Art Nouveau op, maar zij was, in tegenstelling tot deze laatste, ook terug te vinden in kerken.

    Het is een stijl met geometrische vormen, geïnspireerd op Egyptische en oriëntaalse kunst.De vormgeving is strak en eenvoudig;lange, dunne vormen, gebogen oppervlakten en heldere kleuren.In kerken die meestal in mooie baksteen gebouwd zijn, brengen glasramen een aparte atmosfeer.

    De architecten maakten gebruik van kostbare materialen maar ook nieuwe zoals bakeliet en chroom.Art Deco is een allround-stijl zowel in de architectuur als in de interieurinrichting.

    Art Deco bereikte zijn hoogtepunt in het interbellum maar had ook nog succes na de tweede wereldoorlog: de kapel van het Blauwhof is daar een voorbeeld van.

    De kapel in Loonbeek is merkwaardig door haar eenvoud, haar stijl en haar zuivere glasramen, waarbij symboliek overal aanwezig is.




    Het koor is uiterst sober.Het invallende licht van de zes rechthoekige glasramen brengt tot bezinning en gebed.

    Het hemelsblauw geeft de toon aan.Aan beide kanten ontwaren we één fraaie slanke roos, die staat voor liefde, schoonheid, vreugde, geluk en genegenheid; zij zijn ook een beeld van de eeuwigheid met hemelse volmaaktheid van Christus en van de Kerk.



    Ze wordt omringd door twee sierlijke lelies, die vanuit de grond naar de hemel toegroeien. Deze zijn het symbool van de zuiverheid en de maagdelijkheid ; de lelie vertegenwoordigt beminnelijkheid, vruchtbaarheid, vrouwelijkheid en vergankelijkheid bij verlies of rouw.

    De noordelijke zijde van de kapel is voorzien van kleine glasramen waarop veel dierensymboliek te vinden is.

    Een drinkend hert staat voor snelheid, gratie en rennen naar het ware geluk. Het glasraam verwijst naar psalm 42 uit het Boek der Psalmen waarvan de eerste strofe luidt:´Zoals het hert dorst naar de waterbron, zo dorst mijn ziel, O God, naar U¡.



    De Pelikaan is met zijn drie jongen afgebeeld.Dit is een verwijzing naar het Heilig Bloed.De pelikaan doorboort zich de borst om met zijn bloed zijn jongen te voeden, als symbool van de Christusÿ zelfopoffering aan het kruis.



    Bij de symboliek van het Lam Gods wordt Jezus Christusvoorgesteld als het onschuldige lam, Hij heeft met zijn gewillige lijden en dood op het kruisverlossing bewerkstelligd. Dat wil zeggen dat hij met zijn dood, net als een offerdier, de zonden van de mensen heeft weggenomen, en daarmee de mensen heeft verzoend met God.



    De zuidelijke zijde van de kapel is merkwaardig.Op de vier grote glasramen worden vier van de belangrijkste figuren van de Kerk afgebeeld.Zij verschijnen alle vier op een virtuele wolk.


    - De heilige Augustinus (354-430) wordt voorgesteld als bisschop van Hippo (nu Annaba, stad in het NO van Algerije) met mijter en staf.In zijn rechter hand houdt hij een vlammend hart als symbool van de liefde tot God en de evennaaste.Hij is één van de vier grote westerse kerkvaders (samen met Ambrosius, Hiëronymus en Gregorius de Grote, Paus Gregorius I).



    - De heilige Bernardus van Clairvaux (1090-1153) was één van de belangrijkste (strenge) hervormers van het middeleeuwse kloosterleven bij de Cisterciënzers. We zien hem met boek en schrijfveer, kijkend naar de hemel, in het witte monnikspij van het Cisterciënzersklooster van Citeaux. Hij is o.a. de patroonheilige van de veehoeders, zijn beeld staat ook in de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg. De boeren gingen vroeger hier op bedevaart en namen het stuk koord mee, waarmee ze de koe naar de stier hadden geleid opdat hij voor een gezond kalf zou zorgen. Hij wordt dan ook aangeroepen tegen ziekten van hoornvee.



    - De heilige Dominicus Guzman van Caleruega (1172-1221), stichter van de Dominicanen of Predikheren, zit met een boek in de rechter hand en een (groene) lelie in de linker. Boven zijn hoofd prijkt de klassieke gouden ster die zijn peettante tijdens zijn doop op zijn voorhoofd zou hebben gezien. Het woord Dominicus komt van het Latijnse Domini canes (honden van de Heer). Zijn moeder droomde voor zijn geboorte van een hond die met een brandende fakkel door het veld liep en het in brand stak, een voorspelling dat Domenicusÿ orde de wereld zou verlichten. In 1206 kreeg hij van de paus een missietaak in het zuiden van Frankrijk (Albi) waar hij samen met de Cisterciënzers de katharen ketters moest bestrijden. Ook het verder bestaan van de plaatselijke begijnenbeweging moest eronder lijden.


    - De heilige Benedictus van Nurcia (nu Norcia, een stad in het centrum van Italië) (480-547) is de stichter van de benedictijnen.Hij draagt een zwart habijt met kap en abtstaf.Zijn gezicht is bebaard.In zijn rechter hand draagt hij, zoals de twee vorige heiligen, een boek waarop soms de tekst ‘ora et laboraÿ (bid en werk) staat; hij verwijst naar de gestelde regel van Benedictus (540): 8 uur werken, 8 uur bidden en 8 uur slapen werd een voorbeeld voor alle kloosters in Europa.

    De kapel van het Blauwhof is al een aantal jaren een stapelruimte van gemeentelijke diensten geworden.De oorspronkelijke functie is verloren gegaan.Niet alleen verloedering dreigt; de nieuwe bestemming van het Blauwhof en de geplande werken waarbij een gedeelte van het gebouw alafgebroken is, doen twijfels rijzen rond de toekomst van de kapel die niet beschermd is.

    Mogen dit een oproep zijn voor de verantwoordelijken om dit enig gebouw in Art Deco te vrijwaren voor verdwijning.

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    Foto's : Jean-Pierre Van Binnebeek

    Bibliografie

    Sanctus, meer dan 500 heiligen kennen. Davidsfonds Leuven. 2004

    Grote Winkler Prins.-Elsevier 1973



    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze-Lieve-Vrouw-ten-Pui

    Onze-Lieve-Vrouw-ten-Pui in het daglicht.

    Op de hoek van de Kapelweg en aan de voet van de Kapelbergstraat staat de slotkapel van de baronnen van Neerijse. Binnenin, boven het altaar pronkt in normale toestanden Onze-Lieve-Vrouw-ten-Pui. Wat is haar legende ? Hoe zijn de baronnen d'Overschie in Neerijse aangekomen ? Wat was hun aandeel in de bouw van de kapel ? Deze vragen behandelen we in onderstaande tekst.



    O.-L.-V.-ten-Pui in de parochiekerk van Neerijse (eigen foto).

    De kapel heeft haar ontstaan te danken aan een wonderbaarlijke gebeurtenis. Een schaapherder van de hoeve Roodhof (die op de plaats stond van het huidige WZC Ter Meere) trof langs de weg in het struikgewas een houten lievevrouwbeeldje aan. Hij nam het mee en borg het thuis op in een kist. De volgende morgen was het beeldje echter verdwenen en de herder vond het opnieuw tussen de struiken. Dat herhaalde zich nog een paar keer. Tenslotte zette de herder het beeldje bij de vindplaats op een stenen verhoging, een pui. Daar komt de benaming van de kapel vandaan.

    De verering van Maria moet geplaatst worden in een algemene trend van de contrareformatie, een reactie op de reformatie, d.i. het opkomen van het protestantisme. Met de steun van de aartshertogen Albrecht en Isabella kreeg de Heilige Maagd een belangrijke aandacht. Overal werd ze vereerd, soms werden kerken of kapellen voor haar gebouwd, denk maar aan Jezus-Eik, aan de Zoete Waters en vooral Scherpenheuvel.

    Arthur Gottignies, de eigenaar van de hoeve Van Ophem en Corbeye (het huidige Lindenhof) liet in 1611 een eerste kapelletje bouwen waar nu geen sporen meer van zijn.

    Inmiddels was de familie d'Overschie in de streek aangekomen. Ze waren afkomstig van Delft in Holland en vergaarden een fortuin uit de inkomsten van een brouwerij. Zij waren katholiek en moesten na de vrede van Munster in 1648, die een einde maakte aan de godsdienstoorlogen, en onder het dreigend gevaar en de repressie van de protestanten hun land ontvluchten. Ze vestigden zich in het kasteel van Wisbecq te St.-Renelde bij Saintes in Henegouwen. In 1672 verwierf Michiel-Govert de titel van 'vrije baron van Overschie en van het Heilig Roomse rijk'. Zijn zoon, Charles-Joseph d'Overschie, huwde in 1722 met Maria Bouwens van der Boyen die eigenares was van een deel van de heerlijkheid Neerijse. Zeer snel breidden ze hun domein in Neerijse uit door het verwerven van het jachtpaviljoen 'Ter IJse' ook 'Ridderhof' genoemd, de daarbij horende watermolen en een bierbrouwerij.

    Ook de eerste kapel was al in hun bezit. In 1733 liet Charles-Joseph de huidige kapel bouwen. Op de voorgevel, onder het familiewapen verwijst een door de tijdserosie aangetaste Latijnse tekst naar het bouwjaar van de kapel : 1733 ; dit is het beste bewijs van de bouwdatum van de kapel. In de literatuur wordt de datum altijd verkeerd vermeld.

    Op 8 juni 1739 schonken ze het jachtpaviljoen aan hun oudste zoon Jean-Albert d'Overschie. In Brussel werd deze laatste kamerheer van Karel van Lorreinen. Hij liet het kasteel van Neerijse op de plaats van het jachtpaviljoen bouwen en betrok het met zijn broers en later met zijn echtgenote. Door zijn toedoen zou het dorp een drastische metamorfose ondergaan. Vanaf dan kreeg de kapel een aparte aandacht : hij maakte er de slotkapel van de familie van.



    Links : Charles-Joseph d'Overschie naast zijn echtgenote : zij lieten de kapel van O.-L.-V.-ten-Pui bouwen.

    Rechts : hun zoon, de jonge Jean-Albert d'Overschie : hij liet het huidig kasteel van Neerijse bouwen.

    (eigen foto, schilderij uit de collectie van G. de Coune)

    De kapel Onze-Lieve-Vrouw-ten-Pui vertoont duidelijk de overgang van barok naar classicistische stijl. De architectuur van het bedehuis is een mengeling van barokke herinneringen, zoals de klokvormige voorgevel, de vensters met segmentbogen en het klokkentorentje met peerspits, en van classicistische elementen, zoals het driehoekig fronton waarmee de voorgevel bekroond is. De kapel was in het wit gepleisterd zoals het bij een classicistisch gebouw hoorde. Twee verschillende stijlen vullen elkaar aan tot een harmonieus geheel. De fraaie portaalomlijsting die versierd is met een waaiervormig bovenlicht en die aanleunt bij de opkomende rococostijl nodigt de bezoeker uit om naar binnen te gaan ; hij zal er een wit gepleisterd interieur ontdekken met een overheersend altaar in Louis XVI-stijl onder een classicistische halfronde koorsluiting.


    Zo zag de kapel eruit in de tijd van de baronnen d’Overschie: wit gepleisterd en sober zoals het hoorde in de classicistische stijl (postkaart).

    De kapel bezit tevens één van de belangrijkste galerijen obiits of rouwborden van de streek (17). Het aanbrengen van rouwborden in kerken en kapellen vond in Europa ingang in de XVe eeuw. Men wilde aldus overledenen in eeuwige gedachtenis houden. Adellijke families hebben door de eeuwen heen de traditie bewaard. In Neerijse werden de rouwborden niet in de parochiekerk opgehangen maar in de kapel Onze-Lieve-Vrouw-ten-Pui omdat ze de slotkapel van de familie was. Hier vonden dan ook ter gelegenheid van het overlijden van een lid van de familie rouwceremoniën plaats. Zo staat vast dat baron Jean-Albert d'Overschie hier opgebaard werd.

    De kapel werd in de 19e eeuw voor andere doeleinden gebruikt. Zo werd op 17 juni 1838 de zondagsschool opgericht. Volwassenen konden er elke zondag na het lof in de kapel lessen volgen. Het programma bestond uit het essentiële van het lager onderwijs en een godsdienstonderricht. De zondagsschool bleef bestaan tot 1914.

    De prachtige Kapel van Onze-Lieve-Vrouw-ten-Pui is een beschermd monument sinds 14.9.2009 en wordt tijdens de meimaand opengesteld door de parochieverantwoordelijken. Door de corona-verplichtingen zijn er andere gebruiken in voege.

    Tekst en foto's : Jean-Pierre Van Binnebeek

    Referentiewerk : De getuigen van het verleden van Neerijse. Van Binnebeek & Hallet. H.K. Huldenberg 2005.



    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Casino

    ONDER DE KERKTOREN STAAT VOORLOPIG NOG DE CASINO



    Het café ´De Casino is een monument in het centrum van Huldenberg, meer nog, een begrip voor de lokale samenleving. Het staat al 250 jaar juist onder de kerktoren van de O.-L.-Vrouwekerk.

    Het staat nu vast dat het gebouw gesloopt wordt. Na het Hospice, de hoeve Van Bruystegem, de hoeve Stroobants, het pachthof Sneessens (Pijlijzer), het café van Jef Stoel en de Mariakring is het één van de laatste historische gebouwen die tot nu toe de plaats moet ruimen voor vaak een modern appartementsgebouw.

    Op het dorpsplein van Huldenberg stonden niet alleen historische gebouwen maar ook fraaie huizen die een eenvormige stijl vertoonden. Ze stamden uit dezelfde bouwperiode: op de zijgevel van de Casino lezen we het opschrift A(NN)O 1768, een jaar dat getuige is van een bloeiperiode in ons dorp ; de baronnen de Baudequin de Peuthy zwaaiden hier in die jaren de scepter; ze slaagden erin, na een lange periode van armoede en verwoestende godsdienstoorlogen de Huldenbergse verenigingen nieuw leven in te blazen. Bewijs hiervan is deze oude postkaart uit de periode van voor wereldoorlog I ; ze toont duidelijk dat alle huizen toen gebouwd waren in een eenvormige classicistische stijl. Jammer genoeg zijn ze haast allemaal verdwenen of verbouwd, de Casino wordt één van de laatste.



    Op deze postkaart van voor 1914 ziet men de fraaie uniformiteit van stijl van de huizen op het gemeenteplein. Het centrum van Huldenberg was tot dan gedurende 150 jaar een perfect classicistisch dorp gebleven.

    Classicisme is een stroming afkomstig uit Frankrijk die een terugkeer naar klassieke Griekse en Romeinse voorbeelden nastreefde, als reactie op de dolle barok- en rococostijl. Dominant aanwezig zijn monumentaliteit, witte gebouwen met duidelijke contourlijnen en vooral symmetrie. Als men de Casino bekijkt, dan merken we dat ramen symmetrisch rond de ingangsdeur ingevoegd werden. De postkaart toont goed aan dat tussen 1768 en 1914 de huizen op het plein hun uniform classicistisch karakter gedurende 150 jaar bewaard hadden. De afbraak begon nadien.

    De Casino speelde in die periode een sleutelrol in de bevoorrading en de sociale contacten van het dorp. Het is voor ons moeilijk te bedenken dat de Casino een afspanning, een ´relais' was voor postkoetsen en diligences. Toen reden er nog geen auto's of motorvoertuigen. Het paard deed het zware werk. Daarom was er trouwens rechtover de kapel van de Heilige Familie aan de ingang van het dorp een pomp waar zowel voetgangers als dieren even konden uitrusten en hun dorst lessen. Vanaf de jaren 1920 stopte hier de autobus van Theo die tussen Overijse en Leuven pendelde. De Casino was het tref- en verzamelpunt van Huldenberg.

    Waarom het café ´De Casino' genoemd werd, blijft nog een raadsel. In Overijse had een herberg een gelijknamige naam. Het woord ´casino' komt uit het Italiaans ; het was oorspronkelijk in Italië een huis waar gezellige bijeenkomsten werden gehouden ; men kon er dansen, naar muziek luisteren, kletsen en een gokje wagen. Het woord is onzijdig, men zegt ´het casino' terwijl het café in Huldenberg ´de Casino' is. De betekenis heeft een evolutie gekend: ´casino¡ is ook het verkleinwoord van ´casa¡ (huis), dus huisje. Maar let goed op de uitspraak in het Italiaans : als je de klemtoon op de ´ i ´ plaatst, dus als je ´casino zegt, dan spreek je over een bordeel. Als je de klemtoon op de ´ o ´ legt, dus als je casino zegt, dan spreek je over een gokplaats. En in Huldenberg zeg je ´de casino ´ met de klemtoon op de ´a´.

    In ieder geval was de Casino voor wereldoorlog I een combinatie van drankgelegenheid, relais, herberg, feestzaal, winkel en misschien ook gokplaats.

    De winkel hebben nog veel Huldenbergenaars gekend ; hij is tot 1969 blijven bestaan. Iedereen wist dat je ´Bij Gilam¡ (een bijnaam voor Guillaume of Guglielmus), een klein winkeltje, veel kon kopen. De ingang van de winkel bestaat nog altijd, aan de zijkant van de Casino, onderaan de trap die naar de kerk leidt.





    Popp-kaart (midden 19e eeuw) Situatieschets van de Casino.


    Postkaart uit de jaren 1947-48. Naast de Casino : een schuur en varkenstallen. De huisjes links zijn afgebroken toen men de weg (toen de Langestraat) rechttrok. Op de muur een opschrift voor de terugkeer van koning Leopold III tijdens de koningskwestie.

    Om het café te betreden heb je enkele treden die toegang geven tot een grote plaats, met een toog waar achteraan gewonnen bekers blinken. In de open ruimte staan tafels en stoelen, tegen de muur banken met tafeltjes. De indeling heeft zijn oorspronkelijk karakter bewaard. Nog altijd mooi is de oorspronkelijke vloer met tegeltjesmotief.

    In de garage ernaast hangt aan het plafond het souffleurshokje, de ´buisschouw¡, dat uitgeeft op de historische zaal van de eerste verdieping, boven het café. Konden de muren hier spreken, dan zouden we geschiedenisboeken kunnen schrijven want deze ruimte was wat men nu pleegt te noemen een ´polyvalente zaal¡. Hier vonden in het verleden allerlei activiteiten plaats : feesten, toneelopvoeringen, repetities, soupers, vergaderingen van verenigingen, hier leefde Huldenberg. Wellicht werd deze zaal reeds gebruikt voor de feestelijkheden van de handboogschuttersgilde die baron de Baudequin de Peuthy als beschermheer had. De Koninklijke muziekmaatschappij ´De ware vrienden heeft er zijn locatie ; hier werd in 1869 het huidige Koninklijke Sint-Ceciliakoor opgericht. En de zaal werd ook de trekpleister voor talrijke andere verenigingen : de Casino Boys, de toneelkring BisArt, de voetbalclub Huldenberg, de vissersclub en zelfs de Spaarkas ´De Vooruitziende Spaarders.

    Maar één mysterie heeft de Casino nog niet prijsgegeven. Onder het café, in een overwelfde kelder, zou er ooit een tunnel uit lang vervlogen tijden vertrokken zijn. Sommigen zeggen naar het kasteel, anderen beweren naar de kerk. Misschien zal met de sloopwerken het geheim van de Casino onthuld worden !

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    Bronnen

    Internet – Café Casino bij Herman.

    Met de hulp van en dank aan Herman Vanderveken, Christiane Vanderveken, Paula Ackermans, Léon Kumps en Jef Dekeyser.


    Christiane en Herman wensen via deze weg iedereen te bedanken die in de loop der jaren bijgedragen heeft tot het succes van de Casino.

    "Vrienden, familieleden en trouwe klanten, we zullen jullie nooit vergeten voor de mooie jaren en de toffe momenten die we samen meegemaakt hebben in ons historische café. Van harte dank voor alles wat u voor ons gedaan hebt."



    >> Reageer (0)


    Foto


    Ontdek Huldenberg



    Foto

    Gastenboek


    Blog als favoriet !

    Bijnamen in Ottenburg
    De Leuvense Baan
    De vroegere poel in het centrum van het dorp


    Foto

    Bijnamen in Huldenberg
    Het Gemeenteplein onder de loep

    Foto

    Foto

    Bijnamen uit Huldenberg
    Den Elzas onder de loep.
    Zakke Norekkes voor haar deur.

    Foto

    Bijnamen uit Huldenberg
    Het hospice (voor 1963)
    (foto uit het archief van Keihof)

    Foto



    De pomp,

    van levensbelang !


    Foto

    Loonbeek:
    het klokje klept niet meer


    Foto

    Het Blauwhof:
    binnenkort uit het straatbeeld !

    Foto

    Fraaie glasramen in de Art-Deco-kapel van het Blauwhof in Loonbeek 
    Foto

    Foto

    Foto

    Bijnamen in Loonbeek
    'Bij Kozze'

    Foto

    Bijnamen in Neerijse
    Marieke Flaurius en Witte Lowieke voor hun huis met bakstenen trapgevel

    Foto

    Bijnamen in Neerijse
    De Put
    Tekening van Steven Wilsen


    Foto

    Bijnamen in
    Sint-Agatha-Rode

    De Leuvense Baan

    Postkaart uit 'Dorpsbeelden uit het verleden' - R.Van Hoegaerden


    Foto

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 01-2024
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 12-2022
  • 09-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 09-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 01-2020
  • 10-2019
  • 06-2019
  • 10-2018
  • 04-2018
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 01-2017
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 04-2016
  • 01-2016
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 02-2015
  • 11-2014
  • 08-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 10-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 11--0001


    Foto




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs