Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
03-06-2018
Waar condoleren voor Eddy C. Bertin?
Eddy was samen met zijn vrouw en enkele anderen op vakantie op Kreta, toen hij onwel werd. Hij is daar naar het ziekenhuis gevoerd en overleed door een hartaanval. Dat was op 21 mei 2018.
Hij werd gecremeerd in het Crematorium Westlede op zaterdag, 2 juni om 14.30 uur (zie de rouwkaart in mijn vorige bericht).
De uitvaart werd verzorgd door Uitvaart Mussche. Zij geven ook de gelegenheid om hier online te condoleren.
Toen ik op internet surfte, vond ik onderstaande tekst van Eddy C. Bertin. Het was een brief die hij in 1978 stuurde naar het tijdschrift van Guido Eekhaut, Rigel Magazine. De tekst telt maar 540 woorden - al doet de (...) vermoeden dat Guido Eekhaut heeft ingekort - maar ze vertelt ons veel over Eddy: zijn ideeën over sf, over het onderscheid hard core sf / soft core sf, over space opera, over goeie en slechte schijvers ... Er blijkt ook het nerd-karakter uit, dat in het fandom van de sciencefiction veel voorkomt.
Brief van Eddy C. Bertin (2.6.78):
To be hard core or
not, m.a.w. je commentaar op mijn brief van l0.12 in Rigel 62: natuurlijk is er
een groot verschil, mijn beste, dat hoor jij toch te weten! Hard core is sf
gebaseerd op zuivere 'harde' wetenschap (astronomie, ruimtevaart, biologie,
enz) met verwerking (én kennis) van door de wetenschap aanvaarde feiten en
theorieën: dus het soort sf dat geschreven werd door bv Asimov, Clarke, om de
twee grootsten te noemen op dat gebied; het genre dat voortgezet wordt door bv
Larry Niven om bij de recentere auteurs te komen. Natuurlijk dient dit te
gebeuren in een avontuurlijk en boeiend verhaal, maar dat maakt het nog geen
'space opera'.
Space Opera is bv wat
Edmond Hamilton, Leigh Brackett e.d. ons leverden in de jaren waarover ik
sprak, en meer recent zelfs auteurs zoals Vance, Carter (die mengt het dan weer
met Sword & Sorcery). Soft core sf is die sf die steunt op de wetenschappen
die niks met 'hard core' te maken hebben, bv. sociologie, psychologie, futurologie,
extrapolatieve biologie, enz. Star Wars is zuivere Space Opera, maar ondanks
het feit dat er veel met sterretjes en hardware (dwz: ruimteschepen, computers)
gesold wordt is het geen hard-core sf. CE3K daarentegen is zuivere soft core.
De oude SF (1920-1935) had overwegend twee kenmerken: space opera en hard core,
dus ofwel avontuurtjes met ruimtepiraten en BEM's ofwel wetenschappelijk
verantwoorde zeurverhaaltjes waar weinig actie en nog minder psychologie bij te
pas kwam .
Precies in de Golden
Age (1940-55) kwam een verandering door introductie van zowel de soft core, als
het menselijke aspect. De meeste goede verhalen uit die periode zijn precies
een vermenging van hard core, soft core en psychologisch-menselijke tintjes.
(...)
re: Holland's
FLOATING WORLDS. Natuurlijk vergelijkt iedereen Holland met Leguin... maar
Leguin schrijft BOEIEND. Wat Holland niét doet. Leguin schept personages waarin
je gelooft en die je IETS TE ZEGGEN HEBBEN. Hollands vrouwelijke hoofdpersonage
twijfelt het hele boek door aan wat ze zelf wil (de lezer twijfelt mee), en op
het einde weet ze eigenlijk zelf nog niet wat ze wil. Nu is het misschien wel
leuk een dergelijk dik boek te schrijven over een personage dat zich zo maar
laat meedrijven met de stroom, er dat misschien ook wel eigen ideeën erop
nahoudt...maar als auteur dien je dat dan ook AAN DE LEZER TE COMMUNICEREN.
Cecelia Holland faalt omdat ze 1e een boek durft te leveren dat boordevol gaten
zit wat wetenschap, sociologie, psychologie en logica betreft; als ik een dergelijk
absurd brouwsel voor de neus krijg kàn ik het niet meer serieus nemen; 2e omdat
ze gans het boek door nergens ook maar probeert haar personage zélf uit te
diepen, haar motieven uit te leggen; we worden als lezers verondersteld alles
uit te maken door contacten met andere personages, maar dat loopt helemaal in
de war. Kortom, een enorme zeur van een boek, waar ik twee volle weken aan
geworsteld heb om het uit te krijgen.
Smets bespreekt
CATHOLICS? Kon je wel even vermelden dat het reeds in 1973 in het Nederlands
verscheen als KATOLIEK (Contact), hetgeen de meeste lezers beslist
interessanter zullen vinden dan de vermelding van een Penguin uitgave van 1972.
Blij dat je tenminste akkoord bent met mij over het afschuwelijke ROCKET SHIP
GALILEO
(bron: Rigel
Magazine, nr. 66, februari 1979, p. 19)
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:eddy c bertin, eddy charly bertin, rigel magazine, guido eekhaut, ursula le guin, isaac asimov, jack vance, arthur clarke, larry niven, robert smets, cecelia holland,
29-05-2018
Eddy Charly Bertin, 26 december 1944 â 21 mei 2018
Nu bereikt me het bericht dat Eddy C. Bertin op maandag 21 mei 2018 tijdens zijn laatste vakantie aan een hartaanval is overleden.
We wisten wel dat hij ziek was hij had immers een probleem met kanker en dat was onrustwekkend. Maar het leek genoeg onder controle te zijn. In elk geval leek hij er niet veel last van te hebben, want hij was op vakantie in Kreta.
En daar kreeg hij een hartaanval.
Vreemd genoeg wordt zijn overlijden alleen vermeld in de regionale katern van Het Laatste Nieuws, terwijl hij toch heel wat prijzen heeft gekregen en in de loop van de jaren 70 en 80 een tiental boeken en bundels heeft gepubliceerd.
Hij schreef al heel jong verhalen. Eind de jaren 60 verschenen zijn eerste sciencefiction- en horrorverhalen voor volwassenen.
Het bekendste werd hij door zijn verhalen over de membraancyclus, met bundels zoals Eenzame bloedvogel, De sluimerende stranden van de geest, en Het blinde, doofstomme beest op de kale berg.
In 1984 verscheen zijn eerste kinderboek, en daarmee had hij misschien nog het meeste succes, al was hij voor mij daardoor onder de radar verdwenen.
Zijn kinder- en jeugdboeken brachten hem zelfs tot op de ABC-eilanden om er enkele schoollezingen te houden.
Eddy at en ademde griezel en sciencefiction. Daardoor gaf hij jarenlang zijn eigen blad SF-Gids uit, en werkte mij aan diverse andere bladen. Hij loopt als een rode draad door de hele geschiedenis van de horror, sciencefiction en fantasy vanaf de jaren 70 in Vlaanderen en Nederland. Hij verscheen in bijna alle bladen, gaf er zelf enkele uit, en was bij een massa bijeenkomsten betrokken. Er verschenen zelfs drie verhalen van Eddy in De Tijdlijn en hij was gast op de eerste sf-conventie die ik organiseerde. Hij was ook gastschrijver van mijn bundel Atlas in 2013.
Hij werkte intens mee aan bladen en organisaties van Alfons J. Maes, die enige tijd geleden overleed. Van 1994 tot 2003 was Eddy secretaris van het Griezelgenootschap, acht schrijvers van griezelverhalen voor de jeugd, die bij uitgeverij Elzenga jaarlijks een bundel naar een specifiek jaarthema samenstelden.
Eddy is 73 jaar geworden.
Hij zal gecremeerd worden in het crematorium Westerlede.
Door allerlei omstandigheden, die te veel tijd zouden kosten om hier uit te leggen, moet ik enkele van mijn blogs verhuizen. Voor strips ga ik door hier op Ezzulia: http://www.ezzulia.nl/forum/viewforum.php?f=188. Op de site Ezzulia komen zowat alle lees-onderwerpen aan bod: papieren boeken, e-books, stripboeken, romans enz ...
Grensverleggend 950
Geraardsbergen, de stad van de vrijheden
1068: de vrijheid van de keure
2018: de vrijheid van de kunst
Tijdens de Week van de amateurkunsten stellen de leerlingen van de Kunstacademie van Geraardsbergen tentoon in de Dierkosttoren.
Ingang
- gratis
Datum
- zaterdag en zondag 28 en 29 april 2018
- dinsdag 1 mei 2018
- zaterdag en zondag 5 en 6 mei 2018
Uur
- van 10.00 uur tot 12.00 uur
- van 14.00 uur tot 17.00 uur
Plaats
- Dierkosttoren op de Vesten, Geraardsbergen
Onder leiding van Jimmy Carnier, met medewerking van Kunstacademie Geraardsbergen, Stad Geraardsbergen en copywriter-vertaler Peter Motte
Frank Roger is bekend door zijn satirische toekomstvisies, die zowel onze maatschappij als menselijk gedrag kritisch benaderen.
In zijn nieuwste korte roman, "Santiago! Santiago!", neemt hij religieus fanatisme op de korrel.
"Santiago! Santiago!", door Frank Roger, 2017, Nieuw Vennep (NL), uitg. St. Fantastische Vertellingen, Rare Boekjes-reeks 46, geïllustreerd door Fred Hemmes, omslagontwerp Ingrid Heit, paperbeck, 17,5 x 11 cm, 81 blz, ISBN 978-90-78499-38-1, 5 euro
Verkrijgbaar via de Stichting Fantastische Vertellingen
Pen Stewart werd op 7 april 1977 geboren in Gent (België), en woont nog altijd in die streek.
Haar creatieve activiteiten waren aanvankelijk sterk op schilderen gericht. Pas toen ze door persoonlijke omstandigheden tijdelijk niet meer kon schilderen, begon ze te schrijven.
In haar jongste fantasyroman, "Wintercode", heeft ze schrijven en schilderen samengebracht door het boek zelf te illustreren.
"Wintercode 1", Pen Stewart, 2017, Quasis Uitgevers, paperback, 220 mm x 150 mm x 36 mm, 440 p's, ISBN 9789492099303, 20 euro
Verkrijgbaar via Quasis en via De Standaard Boekhandel
Deze thematische bundel van de avonturen van Yoko Tsuno brengt de Duitse avonturen samen waarin Ingrid een rol speelt.
Net als in de vorige bundel is ook hierin een thematische inleiding, in dit geval over Roger Leloup en zijn belangstelling voor Duitsland, en vooral het Rijngebied op de Duits-Franse grens.
Open door or closed door?
by Peter Motte, 265 words
Lots of greenies will have been irritated by it from the early beginning, and lots of shivery people too: retailers keeping the doors open during the whole day, irrespective of the weather, hoping that walkers would be blown into the shop by the breeze.
But does it work?
A scientific study has been conducted using counters in the shops. That gave researchers more than ten thousand registrations, supplemented by street camera's with almost one and a half million registrations of passerbys. The shopkeepers were asked to follow a cycle of closed doors during one week, and open doors the next week, during in total five weeks. In that way a bunch of data was collected, which made it possible to compare the entering clients with passerbys in case of closed or open doors.
That information could also be compared with outside temperatures and the days of the week. After all, a sunny Saturday afternoon draws more visitors than a rainy Monday morning, and the type of shop is important too.
After comparing the figures in all possible ways, it turned out that closed or opened doors don't make any difference in the number of visitors or in the turnover. But it does make in difference in energy consumption: apparently closed doors prevent 39% of the energy to walk out of the store.
The research was conducted by Eandis, collaborating with Stadslab2050, Haystack International, the Flemish Energy Agency, the City of Antwerp, the shop keepers organisation Quartier National and the freelancers organisation Unizo.
Wednesday, 15 November 2017
translator: Peter Motte
Deurtje open of deurtje dicht?
door Peter Motte, 221 woorden
Het zal de groene jongens wel vanaf het begin hebben geïrriteerd, en de koukleumen zeker: handelaren die de hele dag door hun voordeur wagenwijd laten openstaan in de hoop dat passerende wandelaars door tocht in de winkel worden geblazen.
Maar werkt dat ook?
Er werd een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd met behulp van tellers in de winkel. Dat leverde meer dan tienduizend registraties op, door straatcamera's aangevuld met bijna anderhalf miljoen registraties van voorbijgangers. De winkeliers werd gevraagd hun deur afwisselend een week open en een week dicht te houden, en dat gedurende vijf weken. Daardoor werd een massa gegevens verzameld waarbij binnenkomende klanten konden worden vergeleken met passanten in geval van open en gesloten deuren.
Die data werden ook vergeleken met buitentemperaturen en de dag van de week. Een milde zaterdagmiddag trekt immers meer bezoekers aan dan een regenachtige maandagochtend, en de aard van de winkel speelt ook een rol.
Na de cijfers op alle mogelijke manieren met elkaar te hebben vergeleken, bleek dat gesloten of open deuren geen verschil maken in het aantal bezoekers, en evenmin in de omzet. Wel in het energieverbruik: als de deuren dicht blijven, gaat er 39% minder energie vandoor.
Het onderzoek werd uitgevoerd door een samenwerking tussen Eandis, Stadslab2050, Haystack International, het Vlaamse Energieagentschap, de Stad Antwerpen, winkelvereniging Quartier National en de zelfstandigenorganisatie Unizo.
woensdag, 15 november 2017
Bemoedigende afscheidsmail van een klant voor vertalingen
In september 2017 kreeg ik een e-mail van een project manager, die ik jullie niet wil onthouden.
"Dearest XXXXX Translators,
This is my goodbye message because, after three years, tomorrow is my last day (...).
I would like to express my deep and sincere respect for the way you work and the way you are as people. You have been reminding me how significant, demanding and at the same time exciting the translation profession is. Could we imagine the world without (good) translators? ;) Please always remember how meaningful your work is, and never underrate yourselves. You are the highest level.
During our cooperation I could unalterably rely on you, and I think that we could create kind of mutual trust and... comfortable, friendly relationship, which has been of a great importance to me and has made my work simply pleasurable. Well, working with you has been the best thing that could happen to me here.
Just not to keep that message too long (because who likes too long messages), let me finish with virtual massive thanks and the very best wishes for the future: loads of health, energy and passion! I really hope that you will remember me in a more positive than negative way. ;)
Warm wishes,"
Daarmee toont die language project manager waardering voor de vertalingen die ik drie jaar lang via hem uitvoerde.
Het ging om gebruikshandleidingen en onderhoudshandleidingen voor zwaar materiaal.
Meer informatie over mijn vertaalwerk
De uitgever doet hard z'n best om de nieuwe Robbedoes Special deel 1 âHappy Familyâ te steunen, en organiseert nu ook een wedstrijd in samenwerking met TUI waarmee je een reis naar Zuid-Frankrijk kunt winnen.
Iedereen mag meedoen!
Klik op de link en beantwoord de vragen.