Dee's paradise ... Karibu! Habari gani?
De blog van Dopsie, a.k.a. Miss Dee!!! :-)
Inhoud blog
  • homeopathie - vervolg
  • homepathie - zelftest
  • The life of Sheba
  • Bezige bijtjes
  • Negen Vlaamse provincies?
  • speciaal voor Knut...
  • De prinses en het vuur
  • een hart voor (knaag)dieren
  • It Don't Mean a Thing If It Ain't Got That Swing
  • Een "bucket list"
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Dopsie/Miss Dee
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 06/12/1984 en ben nu dus 39 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: ik hou van genieten, cultuur, wellness, dansen, diertjes en de natuur.
    Ik ben miss Dee!
    Foto
    Foto
    Linke linkjes;-)
  • Nichtje Hendrine in Bolivia
  • Wookieepedia: de Star Wars Wikia
  • Voor fonetici, erg handig!
  • om gewone lettertekens om te zetten naar hobbit- en elfenrunen
  • Roedi
  • Wikipedia
  • Toneelvereniging De Kleine Kunst
  • een selectie van mijn reisfoto's
  • Jeronimo
  • Senegambiagroep
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Categorieën
  • actua (31)
  • Afrika (5)
  • cavia (6)
  • cultuur (16)
  • ECHT (12)
  • film (21)
  • foto's (11)
  • global warming (3)
  • humor (3)
  • literatuur (3)
  • Malaga (3)
  • Ontkoppeld (3)
  • persoonlijk (21)
  • Senegal (6)
  • sfeerbeelden (3)
  • Sheba (5)
  • taalkunde (1)
  • Thailand (2)
  • toneel (9)
  • verjaardag (3)
  • weekend (1)
  • 20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ali Baba en de 4(0) Rovers
    Ik kom hier even reclame maken voor het komende toneelstuk van De Kleine Kunst, de toneelvereniging waar ik ook lid van ben. Binnenkort speelt DKK weer een kinderstuk: Ali Baba en de Veertig Rovers. Ik speel dit keer niet mee, maar niet getreurd, want de cast is weer schitterend. Ik ga supporteren voor de acteurs Gregory, Roos en Jens en hoop van harte dat jullie dat ook gaan doen. Dompel je onder in de mysterieuze sfeer van Duizend en Een Nacht en neem je kroost mee naar Ali Baba; het zal de moeite zijn! Mooie decors en kostuums, goeie muziek (live begeleiding!), puike acteerprestaties...En het gaat lekker spannend worden, want er komen ook juryleden van de wedstrijd De Gulden Spot kijken. Hopelijk winnen we één of meerder theaterawards .

    Praktische info:

    - Data:
     >> zaterdag 8, vrijdag 14 en zaterdag 15 maart, om 19 uur.
    >> zondag 9 en 16 maart, om 15 uur

    - Kaarten:
    >> 5,00 euro voor kids en 7,00 voor volwassenen
    >> te bestellen bij De Coninck - Van Bogaert, 03/775.38.94

    - Place to be:
    >> Zaal Katholieke Kring, Pastoor Steenssensstraat 39,
         Beveren-Waas

    Verdere info op
    http://www.dekleinekunst.be/. I'll be there, inch'Allah.

    Categorie:toneel
    20-02-2008, 00:00 geschreven door Dopsie  
    08-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De goeie ouwe (jonge;-) tijd...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

















    Ik kreeg onlangs via  Roedi
     een stokje toegegooid: blijkbaar zetten allerhande bloggers een foto uit hun jonge jaren op hun weblog. Ik zal niet aan mijn plicht verzaken, hier is een foto uit de oude doos. Genomen toen ik 9 jaar was, op het schoolfeest van mijn lagere school. Ik was toen al artistiek bezig - eh, aan het klooien met wasco's en verf bedoel ik . Als ik het mij goed herinner, was ik een soort onderwaterlandschap aan het tekenen met allerlei walvissen, haaien en octopussen...Volgens mij heeft mijn pa die tekening nog altijd. Ik teken trouwens nog altijd graag, maar spijtig genoeg heb ik vaak te weinig tijd/inspiratie ...

    Dit gezeg zijnde, geef ik het stokje door aan MorganBlue3
     . Maar eigenlijk heb ik al wat kinderfoto's gezien van deze blogster. Verras me dus, Eline!
    Andere lezers van mijn blog mogen trouwens ook het stokje aannemen hoor



    Categorie:foto's
    08-02-2008, 00:00 geschreven door Dopsie  
    04-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Echt # 5
    Storm vandaag weer naar de hogescholen en universiteiten in en rond Antwerpen, want er is weer een nieuwe editie van de fenomenale krant ECHT uitgekomen! We zitten ondertussen al aan nummer 5. Zoals gewoonlijk is het krantje ook nu weer de moeite waard om te lezen. En er staat dit keer nog eens een artikel van mij in, dus dat moet voor jullie een extra motivatie zijn om een exemplaar te bemachtigen.

    De info omtrent de verdeelpunten vinden jullie, zoals steeds, op de Echt-blog (
    http://echtblog.wordpress.com/). Ik wil nog even kwijt dat jullie daar ook altijd mogen reageren, hoe meer zielen hoe meer vreugd! En vergeet vooral de website niet: http://www.echtvrij.be/ . Check it out!
    Voor wie niet tot de gebruikelijke verdeelpunten raakt, ik heb thuis ook nog altijd  een voorraadje. Laat gewoon maar iets weten.

    Veel leesplezier iedereen!





    Categorie:ECHT
    04-02-2008, 00:00 geschreven door Dopsie  
    30-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbox
    Mijn naam duikt tegenwoorden her en der op. Eergisteren ontdekte ik hem nog in het personeelsblaadje van de UA, Inbox getiteld (die naam komt mij bekend voor ). Niks bijzonders eigenlijk, mijn naam stond gewoon vermeld in de lijst van personeelsleden die er in het laatste kwartaal bij zijn gekomen. Aangezien ik sinds januari een andere functie uitoefen, vraag ik me wel af of ik in de volgende lijst weer vermeld ga worden . Onder de nieuwe personeelsleden vond ik verder nog de naam van een van mijn vroegere mede-studenten, ook wel grappig. Van de laatste der germanisten zijn er dus meerdere die de UA nooit verlaten hebben . Wat mij echter bijzonder veel deugd deed, was een naam in de lijst van het vertrekkende personeel: de tweede lezer van mijn thesis. Zelfs in mijn studententijd werd dat mens al een domme geit genoemd die haar doctoraat maar niet afkreeg, en mijn promotor heeft zich ook nooit positief over haar uitgelaten. Ze is ook nooit haar verplichtingen t.a.v. mijn thesis nagekomen. Het verbaast me niks dat ze er dan ook definitief uitgebonjourd is. En dát moest dan een oordeel vellen over míjn thesis?

    30-01-2008, 14:21 geschreven door Dopsie  
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cleo de taaie cavia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog iets geblogd heb. Maar ik heb het dan ook - cliché - druk druk druk. Ik heb gelukkig wel even de tijd om hier wat nieuws te posten over mijn lieve cavia Cleo. Een tijdje geleden was ze plots ziekjes. Als ik 's ochtends opsta, staan de caafs mij gewoonlijk allebei enthousiast op te wachten en te bedelen om eten, ondertussen vrolijk rondstuivend door het hok en kunstjes opvoerend om het baasje gunstig te stemmen. Die ochtend vertoonde alleen de jonge Sheba de gebruikelijke tekenen van enthousiasme, terwijl Cleo weinig bewoog en liever in een hoekje ging zitten, met de rug naar ons toe. Slecht teken...Toen ik haar een heerlijke maaltijd van ontbijtkorrels voorzette, probeerde ze wel te reageren maar eten deed ze er toch niet van. Cleo's leeftijd en voorgeschiedenis in acht genomen vreesde ik al voor het ergste. Ik verwachtte dan ook dat ik 's avonds een lijk zou aantreffen in het caviahok . Cleo mocht overdag echter in de ziekenkooi (vooral omdat dat jonge geweld haar anders zou kunnen lastigvallen) en dat bleek nog te helpen ook. Toen ik 's avonds thuiskwam had ze van het hooi en haar avondeten geknabbeld en toen ze na een paar dagen voldoende hersteld was, mocht ze weer in het gewone hok. Dat hok heeft ze meteen half afgebroken, dus ik veronderstel dat ze wel weer topfit is. Die Cleo toch...Vast en zeker een winterdipje. Taai is dat rakkertje wel! Sheba was in ieder geval blij dat haar vriendinnetje terug was, want dat beestje kan niet tegen alleen zitten. Het leek wel alsof ze elke dag op Cleo's favoriete zitplekje zat te treuren . Ondertussen hebben de dames al duchtig ruzie gemaakt, dus de situatie is weer helemaal genormaliseerd. Cleo wordt vast nog duizend jaar oud, net zoals Dokter Le Compte zaliger .

    Oh ja, even voor alle duidelijkheid: Sheba is - in tegenstelling tot wat iedereen lijkt te denken - géén konijn. Of kunnen jullie misschien lange oren en grote platvoeten bespeuren bij dat beestje  ?

    Tot zover het cavianieuws! (^_^)

    Categorie:cavia
    21-01-2008, 00:00 geschreven door Dopsie  
    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De show van Natalia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zaterdagavond had ik de eer en het genoegen om de premiere van Natalia's nieuwe concertreeks bij te wonen. Voor deze optredens werkt onze Vlaamse diva samen met de ladies van En Vogue en "Mister Lover Lover" Shaggy, dus dat kon alleen maar vuurwerk geven! Ik moet zeggen: Natalia (en de show) stáát er!!! Onze eigen Queen of Soul zingt nog steeds even goed en uiteraard brengt ze haar liedjes met het vuur en enthousiasme dat we van haar gewoon zijn. Persoonlijk vind ik dat Natalia zelfs een betere stem heeft dan de vier zangeressen van En Vogue tesamen, maar dat kan chauvinisme zijn...of een afkeer van gillende R'n'B-sterren uit Amerika, dat kan ook.
    Shaggy daarentegen kan helemaal níet zingen, maar dat is wel het minste van onze zorgen, aangezien "Mr. Boombastic" zijn naam niet gestolen heeft. Alleen al zijn aanwezigheid was voldoende om het kot in brand te steken. Shaggy is de ambiancemaker bij uitstek.
    De show stak verder ook zeer goed in elkaar: leuke kostuumwissels (ik wil best wel een paar van natalia's kleedjes), wulpse danspasjes en natuurlijk de artiesten die blijkbaar zeer goed op elkaar ingespeeld waren. En we mogen ook de backing vocals en de band niet vergeten; die verdienen echt een pluim.
    Je zag echt dat de artiesten, en zeker Natalia, er veel plezier aan beleefden. Nu begrijp ik meteen waar de Vlaamse reïncarnatie van Tina Turner de titel van haar biografie ("Met hart en soul") vandaan heeft. Ze is een echt podiumbeest en sleept ook moeiteloos het publiek mee. Stijlvolle diva, disco queen, sambadanseres, nasty rapster...Natalia kan elke rol aan. Do you wanna funk? Ga dan naar Natalia meets En Vogue & Shaggy, want deze show is een echte AANRADER!!!

    (foto van onze fotograaf Goldie:
    http://www.myspace.com/goldfactory)

    Categorie:cultuur
    07-01-2008, 00:00 geschreven door Dopsie  
    05-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Obama for president
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Amerikaanse presidentsverkiezingen beginnen stilaan te naderen. Wat mij betreft kan George W. Bush niet vlug genoeg "troonsafstand" doen (de helft van de wereld in brand steken is meer dan voldoende, dank u wel ) dus ik kijk natuurlijk uit naar de verkiezingen. Momenteel is de periode van de voorverkiezingen aangebroken. Zowel de Democraten als de Republikeinen zullen de komende maanden beslissen wie hun kandidaat voor het Witte Huis wordt. Eergisteren vond de eerste voorverkiezing plaats in de staat Iowa. En voor beide partijen is die voorverkiezing uitgelopen op een verrassing!



    DEMOCRATEN
    1. Senator Barack Obama - 38 procent

    2. John Edwards - 30 procent
    3. Senator Hillary Clinton - 29 procent
    4. Gouverneur Bill Richardson - 2 procent



    REPUBLIKEINEN
    1. Mike Huckabee - 34 procent
    2. Mitt Romney - 26 procent
    3. Senator John McCain - 13 procent
    4. Fred Thompson - 13 procent
    5. Afgevaardigde Ron Paul - 10 procent


    Bij de Democraten was Hillary Clinton eigenlijk de gedoodverfde favoriet, met haar naambekendheid en jarenlange politieke ervaring. De laatste tijd voelde ze echter de hete adem van Barack Obama in haar nek, een politicus die belooft "verandering" te brengen. Wat mij betreft mag die verandering er zeker en vast komen, want dankzij Bush ligt hun land wel mooi in puin - en de wereld stilaan ook.
    Dat Clinton door rijzende ster Obama verslagen werd, was voor haar al beschamend genoeg, maar dat ze slechts derde eindigde is al helemaal ontoelaatbaar. Ik verwacht dan ook dat de voormalige First Lady de komende maanden er voor zal zorgen dat de strijd bijzonder bitsig zal worden.

    Ook Huckabee van de Republikeinen is een verrassing. Velen hadden verwacht dat mormoon Mitt Romney, die veel in zijn campagne in Iowa investeerde, de grote overwinnaar zou zijn. Hij moet echter de duimen leggen voor de charismatische televisiepredikant "Huck Chuck".

    Iowa is niet zo'n belangrijke staat en deze voorverkiezing zou in theorie dus weinig effect hebben op de rat race naar het presidentschap. De voorverkiezing van eergisteren is echter vooral van psychologisch belang: het is de eerste voorverkiezing en alle ogen zijn dus gericht op degene die hier als winnaar uitkomt. Een enorm voordeel voor Obama dus, die nog wel eens voor een verrassing kan zorgen op de belangrijkste voorverkiezing op Super Tuesday (5 februari). Op die dag worden er voorverkiezingen gehouden in zomaar eventjes 22 (!) staten! Ik kijk er al naar uit.

    Mijn eigen favoriet is Barack Obama en dat zal voor velen géén verrassing zijn . Het wordt hoog tijd dat er een nieuwe, frisse wind door het politieke landschap van de VS waait. Bovendien was Obama van in het begin tégen de oorlog in Irak, wat niet van Hillary Clinton gezegd kan worden - wiens mening trouwens verandert met de windrichting. Het zou leuk zijn moest er nu eindelijk eens een zwarte president komen in Amerika, met bijvoorbeeld een vrouwelijke vice-president (toch een leuke troostprijs, Hillary?). Afro-Amerikanen vormen immers ook een significant deel van de Amerikaanse bevolking en Obama, zoon van een blanke moeder en zwarte vader, kan een brug slaan tussen de blanken en de "gekleurde" onderdanen.
    Misschien is er nog hoop voor de VS. Vote Obama!!!

    Alle info over de presidentsverkiezingen op http://www.demorgen.be/dm/nl/2001/Race-naar-het-Witte-Huis/article/detail/122384/2008/01/04/Barack-Obama-en-Mike-Huckabee-winnen-in-Iowa.dhtml



    Categorie:actua
    05-01-2008, 00:00 geschreven door Dopsie  
    04-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De weg naar de hel: goede voornemens
    Zoals ik exact een jaar geleden beloofd heb, zou ik vandaag bespreken welke goede voornemens ik het afgelopen jaar al dan niet waargemaakt heb . Eigenlijk is het feit dat ik dit bespreek toch al tenminste één voornemen dat ik heb waargemaakt . Nee, zo gemakkelijk kom ik er niet vanaf, vrees ik. Ik zal ze toch maar één voor één overlopen, geen ontkomen aan. Here we go:

    Goede voornemens voor 2007

    - afstuderen (liefst mét onderscheiding) => no problemo, ik had zowel op mijn vakken als op mijn thesis onderscheiding
    - werk vinden => dat is ondertussen ook al gebeurd en ik ben best tevreden
    - rijbewijs halen
    => jammer genoeg niet, er waren wel honderd activiteiten die plezanter waren
    - meer sporten (helaas ben ik daarin beperkt wegens twee peesontstekingen )
    => hoe minder ik sport, hoe beter ik me voel, dus hier heb ik ook gefaald...maar dat vind ik niet zo erg
    - lenzen beginnen dragen
    => wonder boven wonder ben ik daar wél in geslaagd, tot mijn grote vreugde. De wereld is er werkelijk mooier op geworden sinds ik kan zien.
    - nóg gezonder leven => daar vrees ik een beetje voor...
    - meer Swahili leren => daar zal nog aan gewerkt moeten worden
    - mijn Frans er terug in stampen => toen ik voor mijn tijdelijke job naar Brussel moest, kon ik me redelijk uit de slag trekken (en de Brusselaars ook wat Nederlands betreft, hoezo "die willen dat niet leren"?), maar goed is mijn Frans nog steeds niet
    - mijn Duits er terug in stampfen => hier zal ook nog aan gewerkt moeten worden
    - een heleboel interessante boeken lezen (waar ik weeral geen tijd voor ga hebben, ik voel het ) => sinds het einde van mijn studies heb ik er tijd voor vrijgemaakt; dat voornemen heb ik dus waargemaakt
    - mijn tijd vrijmaken voor mijn caafjes <3<3<3 => dat is ook wel in orde
    - heeeeel héél misschien zelfstandig gaan wonen (?) => dat zal nog even moeten wachten, vrees ik
    - een heleboel leuke films zien in de bioscoop, zoals Blood Diamond, The Last King of Scotland, Pirates III, die film over de Maya's etc
    => Yep, allemaal gezien, en nog veel andere leuke films. Hoe meer hoe liever!
    - het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (Tervuren) bezoeken, vóór de maand mei want dan is de speciale tentoonstelling  over exotische vlinders afgelopen 
    => dat bezoek was zeer interessant, maar ik wil zeker terug want ik heb nog niet de helft gezien. Afrikaaaaaaaaaaaaaaaaa! <3
    - de tentoonstelling "Meesters van de precolumbiaanse kunst" (Jubelpark, Brussel) bezoeken
    => helaas niet waargemaakt, maar ik had geen zin daar alleen naar toe te trekken en bovendien had ik geen tijd.
    - de DVD Hotel Rwanda aanschaffen => dankzij Musicfreke goedkoop op de kop getikt
    - de DVD's Shooting Dogs en Tsotsi huren in de bibliotheek
    => niet waargemaakt, maar Shooting Dogs heb ik toch lekker aan een redelijke prijs gekocht op de boekenbeurs, dus eigenlijk toch half en half waargemaakt
    - eindelijk eens dat formulier invullen waarmee geregeld wordt dat mijn organen móeten afgestaan worden na mijn dood
    => niet gedaan, mea culpa. Maar jullie weten sowieso toch al wat er met mijn organen moet gebeuren na mijn dood he.
    - voor het eerst bloed gaan geven
    => heb ik gedaan, maar het werd afgekeurd (wegens te laag ijzergehalte)

    Negen voornemens waargemaakt, zo slecht is dat toch niet . Ik kan nogal veeleisend zijn (ook voor mezelf) dus ik heb misschien wat overdreven met het aantal voornemens - die kon ik toch nooit allemaal waarmaken.Toch geeft zoiets je goeie richtpunten in het leven.
    En dan nu de voornemens voor 2008!!!

    - misschien toch maar eens alleen gaan wonen...ooit...hopelijk
    - rijbewijs halen
    - mijn job behouden (of een nog betere vinden )
    - dan eindelijk toch dat formulier ivm orgaandonatie invullen (beter laat dan nooit hé)
    - weer veel films zien in de cinema
    - nog eens in een toneelstuk meespelen
    - goeie artikels schrijven voor ECHT
    - veel nieuwe, leuke mensen leren kennen
    - eens op reis gaan naar een "ver land"
    - terug het Museum voor Midden-Afrika bezoeken (^_^)
    - toch maar eens dat Swahili opfrissen
    - veel grappen en grollen uithalen met mijn vrienden
    - nog altijd: mezelf blijven

    Zal ik al deze voornemens waarmaken in 2008? Of wordt het toch de weg naar de hel? Het nieuwe jaar belooft wederom ongelooflijk spannend te worden!!!

    04-01-2008, 00:00 geschreven door Dopsie  
    22-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woord van het jaar - and the winner is...
    Sinds enkele dagen is de uitslag van Woord van het Jaar 2007 bekend. Zo'n 10 000 mensen hebben hun stem uitgebracht via http://www.woordvanhetjaar2007.nl/ en de winnaar is, met 19 % van de stemmen:

    BOKITOPROOF !!!

    Enige uitleg over de winnaar:
    "Het woord bokitoproof betekent: bestand tegen (de gevolgen van) vernielzuchtig gedrag (van dieren) en vandalisme (van mensen). Het woord hebben we te danken aan het incident waarbij de zilverruggorilla Bokito op 18 mei 2007 uit zijn dierenverblijf in Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde. Al snel daarna dook het woord bokito op in de betekenis van relschopper, en de laatste tijd wordt ook het hiervan afgeleide bokitoproof veel gebruikt. Je mag verwachten dat het woord in 2008 zeker nog gebruikt zal worden, maar of het uiteindelijk in de Grote Van Dale zal worden opgenomen, moet de toekomst uitwijzen. "

    Bokito zelf wenste geen commentaar te geven.

    Negentien procent van de stemmen is nu ook geen overweldigende meerderheid, dus veronderstel ik dat Bokitoproof aan een rondje coalitievorming moet beginnen met de respectievelijke nummers 2 en 3: comadrinken en klimaatneutraal. Als daar maar geen formatiemoeheid van komt (7e plaats)!

    Ik vind het wel fijn dat mijn twee favorieten toch op het podium zijn geëindigd. Of "bokitoproof" een terechte winnaar is? Daar ga ik me niet over uitspreken, maar ik verwacht niet dat het een blijvertje is in onze Nederlandse taal. Bokito is een soort van hype geworden, en hypes hebben de gelukkige eigenschap na verloop van tijd weer over te waaien. Vorig jaar was het beertje Knut dat in de belangstelling stond, dit jaar de gorrilla Bokito, en volgend jaar zal er wel weer een ander dierentuinbeest gehypt worden. De "eredames" lijken mij daarentegen veel eerder woorden met toekomst. Het klimaat wordt een steeds belangrijker thema op de politieke agenda's (zelfs in de Verenigde Staten, en dat wil wat zeggen) en we worden ook steeds meer geconfronteerd met de gevolgen van klimaatsverandering, dus we zullen "klimaatneutraal" nog veel in de mond kunnen nemen. Desnoods maakt Al Gore wel weer een nieuwe film of publiceert hij opnieuw een bestseller, en anders hebben we onze eigen (kersverse) ministers nog die via dat woord stemmen trachten te ronselen. En op mijn werk spreken we vaak over "comazuipen"; ik en de andere collega's met humor maken er constant grappen over deze dagen, dus dit woord gaat ook nog wel even mee. Ik hoop wel dat we nog enkele jaartjes mogen wachten voordat er weer formatiemoeheid optreedt (please!!!), dat ik kan afkicken van het wilfen en dat de Antwerpse bussen minder te maken krijgen met opacriminaliteit!

    De lijst met woorden die in de eerste ronde genomineerd werden, kan je trouwens hier vinden:
    http://www.onzetaal.nl/ot/woord2007.php

    Ik vind het aanbod nogal "Noord-Nederlands"; veel van die woorden zeggen me eigenlijk niks. Ik wou dat er meer Vlaamse woorden in hadden gestaan. Er zitten wel heel representatieve woorden voor 2007 tussen: bimbocultuur, islamneutraal, klimaatzwendel, moslimziekenhuis...Denk daar maar eens over na Maar een woord als "joods-christelijk", bestaat dat al niet veel langer? Ik heb het voor het eerst gehoord in tijdens mijn eerste kandidatuur, en da's toch wel al effe geleden. Blijkbaar lopen onze Noorderburen een beetje achter

    Categorie:actua
    22-12-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    20-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2007 dodelijkste jaar voor journalisten!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen













    Nog even een eindejaarsstatistiek: 2007 was het dodelijkste jaar voor journalisten ooit! Het voorbije jaar werden 110 journalisten vermoord; in 2006 waren dat er nog "maar" 96. Tegenover 2005 is het aantal doden onder verslaggevers zelfs gestegen met zomaar eventjes 60 procent! En juist nu ik bij de krant ECHT ben. Zoals gewoonlijk is mijn timing onberispelijk
    Gelukkig is er ook goed nieuws: ze werden níet in België vermoord. Irak is voor het zoveelste jaar op rij het gevaarlijkste land voor journalisten (50 doden), gevolgd door Somalië (8), Sri Lanka (7) en Pakistan en Afghanistan (allebei goed voor 5 vermoorde verslaggevers). Ook in onze ex-kolonie wordt het stilaan wel erg gevaarlijk voor journalisten (2 doden). Lap, daar kan ik ook al niet meer naar toe. Was ik toch wel net van plan Afrika-correspondent te worden zeker? De tijden dat reporters Kuifje-gewijs overal konden komen, lijken voorgoed voorbij.

    Misschien moet ik toch maar een andere hobby gaan zoeken. ... Just kidding - ik ben nog een hele tijd van plan de mensheid te sarren als persmuskiet .



    20-12-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    17-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevelkerstmannen en ongewenste cadeaus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen































    In deze eindejaarsperiode krijgen we zoals vanouds weer te maken met een aantal hardnekkige fenomenen zoals de gevelkerstman. Een aantal jaar geleden kon je sporadisch wel eens een gevelkerstmannetje bespeuren aan één enkele gevel en dat was best leuk, maar die tijden zijn reeds lang voorbij. De laatste jaren krijgen we te maken met straten waarin op elke gevel niet één maar minstens DRIE kerstmannen bungelen! Dat soort versiering lijkt mij enigzins overdreven, en al is het dit jaar gelukkig wat minder dan de vorige jaren, je ziet ze nog steeds (te) frequent in het straatbeeld. Ik heb een tijd geleden de petitie "Weg met de gevelkerstman" ondertekend (www.wegmetdegevelkerstman.be) en ik blijf bij mijn standpunt: die ergerlijke dingen ontsieren het straatbeeld. Als ik hopen tijd (en geld) had, zou ik er mijn hobby van maken om hun touwtjes één voor één door te snijden. Ik heb helemaal niks tegen de Kerstman (zolang hij maar niet té vroeg opduikt) maar er bestaat heel wat mooiere kerstversiering dan zulke gehypte dingetjes. Maar bon, misschien is het geen slechte remedie tegen een ander fenomeen: kerstagressie. Ik las in de krant dat bezoekers van kerstmarkten tegenwoordig behoorlijk hun boekje te buiten gaan: vandalisme, vechtpartijen enz...Ik stel dan ook voor dat oververhitte kerstmarktbezoekers hun woede koelen op gevelkerstmannen; dan slaan we twee vliegen in één klap!

    Kerst en Nieuwjaar is ook de tijd van de ongewenste cadeaus. Sommigen stockeren zulke cadeaus in een schuif speciaal daarvoor bestemd, om er nadien lukraak een cadeau voor een ander uit te vissen (wat hilarische toestanden oplevert als je na X aantal jaar gewoon je eígen cadeau terugkrijgt), andere proberen die "prullen" via Ebay en dergelijke te slijten...Ik heb een beter voorstel! Ik las in Nina en Libelle hartverscheurende artikels over alleenstaande moeders die moeten rondkomen met 200 euro per maand en verder nog wat schulden (meestal van ex-partners) mogen afbetalen. Deze vrouwen leven op hun tandvlees en kunnen alleen het hoogstnodige voor hun kroost kopen - of zelfs dat niet. Cadeautjes zitten er niet in voor de kinderen - ook de Sint en de Kerstman maken dus onderscheid tussen arm en rijk. Maar het is voor álle kindjes Kerstmis, ongeacht hun afkomst of achtergrond, dus waarom niet die ongewenste cadeaus geven aan moeders in moeilijkheden? Zo hebben zij of hun kroost ook eens wat extra. Als je een gezin in moeilijkheden kent, geef hen dan gerust die prullaria die voor jou nutteloos zijn maar hen misschien wél heel goed van pas kunnen komen. Indien je níet weet waar je met die dingen heen moet, dan zijn organisaties als Moeders voor Moeders de juiste instanties. Via
    http://users.pandora.be/moeders/nieuw/index.html kan je alle gegevens vinden. Ikzelf ben ook van plan wat overbodige dingen naar Moeders voor Moeders in Borgerhout te brengen. Het enige probleem is dat sommige dingen (zoals enkele omvangrijke knuffeldieren) iets te groot zijn om zomaar eventjes mee te nemen en ik ben niet van plan daarmee op de tram of trein te stappen. Ik zeul niet graag zichtbaar rond met dat soort beestjes. Als iemand een auto heeft en mij een lift wil aanbieden, ik betaal met mijn eeuwige dankbaarheid en u krijgt de wetenschap dat u iemand anders gelukkig hebt gemaakt er gratis bovenop! Laat het voor iedereen een mooie Kerst zijn!



    Categorie:actua
    17-12-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    14-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woord van het jaar
    Elk jaar komen er heel wat neologismen bij in onze taal. Sommigen verdwijnen na verloop van tijd vanzelf, anderen halen daarentegen zelfs woordenboeken zoals Van Dale. Momenteel is het weer de tijd van de eindejaarslijstjes en dat betekent dat er ook een rangschikking van de populairste nieuwe woorden moet komen. Zo organiseert Van Dale momenteel de wedstrijd "Woord van het jaar 2007". Er zijn 10 woorden geselecteerd die het afgelopen jaar mooi samenvatten, en daar kunnen we momenteel onze stem op uitbrengen. Onder de kiezers wordt een Jaarboek Taal 2008 en een taalkalender verloot! Voor een taalliefhebber als ik dus méér dan genoeg redenen om deel te nemen aan de stemming. Persoonlijk zijn woorden als "klimaatneutraal" en "comadrinken" mijn favoriet; hoewel een variant op dat laatste, "comazuipen", bekender is in deze contreien. "Klimaatneutraal" is natuurlijk echt zo'n woord waar mensen om de haverklap mee lopen te pochen. Niet dat ik iets heb tegen klimaatneutrale activiteiten, integendeel, jullie weten dat de klimaatsverandering mij grote zorgen baart. Maar je mag dat woord niet gaan misbruiken om in de mode te zijn. Een ander woord dat het Belgische jaar zeer goed karakteriseert, is "formatiemoeheid" - een syndroom waar ik en de rest van de bevolking en waarschijnlijk ook de heren politici aan lijden. Maar het draait in deze wedstrijd om een woord voor het héle Nederlandse taalgebied (Vlaanderen, Nederland en eventueel Suriname), dus heb ik toch maar op "klimaatneutraal" gestemd. Dat gaat toch om iets algemener en relevanter dan de politieke strubbelingen in een klein landje op deze aardbol. Andere leuke woorden: "bokitoproof" (ik hoop dat mijn omgeving dat nog lang mag blijven) en "wilfen" (iets dat ik dringend moet afleren!). Wat ik eigenlijk ook in deze lijst had verwacht: "kontschuren" - maar ik begrijp dat er met "comadrinken" al voldoende verwijzingen naar het ontspoorde uitgaansleven in staan.

    Dit zijn nog eens de mededingers naar de titel van Woord van het Jaar 2007:

     * Bokitoproof bestand tegen (de gevolgen van) vernielzuchtig gedrag (van dieren) en vandalisme (van mensen) · genoemd naar de zilverruggorilla Bokito, die op 18 mei 2007 uit zijn dierenverblijf in Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde
     * comadrinken in korte tijd zo veel drinken, dat men in coma raakt, met name als trend onder jongeren
     * formatiemoeheid verschijnsel dat partijen en/of burgers een kabinets- of collegeformatie beu raken als die naar hun idee te lang duurt
     * klimaatneutraal geen effect op het klimaat hebbend, m.n. doordat de hoeveelheid broeikasgassen die wordt uitgestoten bij een bepaalde activiteit, wordt gecompenseerd, bv. door het planten van bomen
     * lokhomo undercoveragent die zich als homo presenteert om potenrammers tot geweld uit te lokken om hen te kunnen aanhouden
     *  opacriminaliteit criminaliteit door ouderen, met name 55-plussers
     *  reltoerist iemand die zich begeeft naar een plaats waar rellen zijn om daaraan te kunnen deelnemen
     * slurptaks heffing op auto's die veel brandstof verbruiken
     *  wilfen surfen op het internet waarbij men niet meer weet naar welke informatie men oorspronkelijk op zoek was · gevormd van de Engelstalige afkorting WILF (What was I Looking For)
     * zelfbedieningskapitalisme kapitalisme waarbij bestuurders van grote organisaties in staat zijn zelf de beloning voor hun werkzaamheden te bepalen
    Stemmen kan nog tot 18 december 2007 op http://www.woordvanhetjaar2007.nl/ !!!

    Categorie:cultuur
    14-12-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    10-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The theatre !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






























    Ondertussen zijn alle opvoeringen achter de rug, en heb ik weer wat meer tijd voor blogberichtjes. Laten we maar meteen beginnen met een terugblik op de spetterende opvoeringen van Les Liaisons Sans Serieux! Ik moet zeggen: ik heb me ongelooflijk geamuseerd, zowel op als achter de scene  Ik sta versteld van de acteerprestaties van mijn achtbare collegae en ook wel een beetje van mijzelf. Ik heb vaak gehoord dat onze opvoeringen het niveau van "lokaal amataurtoneel" overstegen en ik denk wel dat dit een mooi compliment is. We hebben er enorm veel werk in gestoken en het vele applaus dat we gekregen hebben, deed dan ook deugd. Het zal ons nog lang heugen. Ik denk dat ik de smaak van acteren nu voorgoed te pakken heb. Vreemd genoeg heb ik nauwelijks last gehad van zenuwen, en dat voor iemand die op school een abolute hekel had aan presentaties vooraan in de klas. Maar natuurlijk moest ik die laatsten wel tegen mijn zin doen, terwijl ik toneel wél graag doe. Uiteraard heb ik ook veel te danken aan de morele steun van mijn mede-acteurs - waarvoor dank.

    Ik wil verder graag de mensen bedanken die voor mij zijn komen supporteren! Ik vond het erg aardig dat jullie zijn komen opdagen en ik heb veel gehad aan jullie steun. Aan de mensen die niet zijn komen kijken: de afwezigen hadden ongelijk!

    En nu willen die afwezigen en andere (wél) geïnteresseerden vast en zeker weten wélk personage ik nu eigenlijk moest spelen. Nu alle opvoeringen achter de rug zijn, kan ik het best bewaarde geheim van het noordelijk halfrond wel verklappen (het verrassingseffect is nu toch weg;-): ik speelde...de courtisane Emilie! Ik had twee scenes, waarin heel wat "actie" voorkwam. Wat voor actie? Nou, als je dat wil weten, had je maar moeten komen zien:-p Op de foto zie je me alvast in mijn eerste scene (mijn vuurdoop!), tesamen met mijn tegenspeler, de Vicomte de Valmont. De foto is genomen tijdens de eerste avond van de generale week, tijdens de opvoeringen zelf had Valmont wat minder kleren aan *gniffel*. Het was dan ook erg warm tussen/onder/boven de lakens...De tweede scene was iets gewaagder, met al die champagne en dat zweepje:-p. Maar blijkbaar lustte het publiek er wel pap van.

    Nog even de schitterende cast vermelden:

    Roos Bentein Cécile de Volanges
    Etienne De Bock Le Maître de cérémonie
    Jens De Grave Le Chevalier Danceny
    Piet De Smet Le servant
    Alma Engelen Madame de Rosemonde
    Ikzelf  Emilie
    Ben Nachtegael Le Vicomte de Valmont
    Lilli Schoonvliet La Présidente de Tourvel
    Tine Schoonvliet La Marquise de Mertueil
    Marc Van Goethem Le servant
    Ingeborg Van Hiel Madame de Volanges
    Huntac Clorian Azolan

    Sfeerfoto's van tijdens de generale week en voor de opvoeringen kunnen jullie bekijken via deze link:
    http://s50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/LiaisonsSansSerieux/

    Ik ga ondertussen proberen wat af te kicken (van het toneel, niet van die champagne) en mij met andere zaken amuseren. Ik ben blij dat ik voorlopig geen tonnen schmink meer op mijn gezicht moet krijgen (om over die valse wimpers nog maar te zwijgen), maar ik ga wel nog wat theatraliteit in mijn leven toelaten..hihi.

    Dopsie aka Courtisane Emilie x


     



    Categorie:toneel
    10-12-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    04-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.is't ECHT?!?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds kort ben ik freelance journalist en redactrice voor de krant ECHT, dé maandelijkse krant voor jonge (en ook iets oudere;-) mensen en die - nu wordt het voor velen pas interessant - helemaal gratis is. ECHT, dat een initiatief is van de Vrijzinnig-Humanistische Vereniging, staat voor Eigenzinnig, Collectief, Humanistisch en Tegendraads. Een lekker pittig krantje dus en de medewerkers nemen dan ook geen blad voor de mond. We hebben niks liever!

    Deze week komt er weer een nummer uit en dit keer staat er ook een artikel van mijn hand in. Ga dus allemaal op zoek naar een exemplaar! ECHT wordt vooral verdeeld via de instellingen van het hoger onderwijs in Antwerpen en Mechelen en op "culturele" locaties in diezelfde regio. De verdeelpunten vinden jullie op de ECHT-blog:
    http://echtblog.wordpress.com/
    Maar de medewerkers moeten zelf ook een steentje bijdragen wat de distributie betreft, wat betekent dat ik donderdagavond weer mijn pakketje kranten mag gaan ophalen. Ik verspreid momenteel de kranten vooral op Campus Drie Eiken en in De Katholieke Kring, maar geïnteresseerden mogen altijd een krantje bij mij thuis komen ophalen vanaf nu vrijdag. Allen daarheen!

    04-12-2007, 09:40 geschreven door Dopsie  
    20-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De premiere nadert...

    Nu vrijdag is het de premiere van Les Liaisons Sans Serieux! Sinds maandag oefenen we in de zaal mét make-up, kostuums en de hele reutemeteut. Ik kan jullie al verklappen dat het schitterend gaat worden! Ik heb al een heleboel foto's gemaakt maar ik ga hier voorlopig geen foto's posten; jullie moeten maar komen kijken. Na de laatste voorstelling zal ik hier wel een verslagje schrijven en misschien de link naar de foto's posten.

    Mijn rol blijft voorlopig het best bewaarde geheim van het westelijk halfrond (alleen een select groepje weet welk personage ik speel), en voorlopig ga ik ook hier niks over vertellen, want ik wil dat het voor zoveel mogelijk mensen een ver(r)assing blijft! (^_^) Maar ik beloof jullie dat je er van zal opkijken en dat er over gesproken zal worden! Sen-sa-tio-neel!

    Dus een boodschap aan degenen die nog géén kaarten hebben gekocht (de hemel zou op jullie moeten vallen, snooooodaards): bestel toch nog gauw die kaarten, en een beetje vlug want er zijn al voorstellingen compleet uitverkocht. Dat belooft wat!

    De kijklustigen zullen het zich niet beklagen! Het is nu al allemaal erg opwindend, dus wat moet dat niet worden tijdens de voorstellingen.

    Allemaal massaal naar De Katholieke Kring, want daar is binnenkort wat te zien!

    (alle info op
    www.dekleinekunst.be)



    Categorie:toneel
    20-11-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    14-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die ochtend in de krantenwinkel...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot mijn grote verbazing wordt er in Humo van deze week aandacht besteed aan het Foreign Accent Syndrome, een spraakstoornis waarbij mensen na een ongeval of ingrijpende gebeurtenis plotseling gaan spreken met een buitenlanderaccent! Ik weet veel over fonetiek en buitenlanderaccent door mijn thesis, dus ik nam me voor om het artikel eens grondig te lezen zodra ik wat meer tijd had (want momenteel is het nogal druk). Ik kon het echter niet laten dit interessante artikel reeds diagonaal door te nemen, want ik had zo een vermoeden...En inderdaad, tot mijn uitermate grote vreugde werd mijn eigenste (ex-)promotor JV geïnterviewd! Dat kón ook bijna niet anders (want hij is dé expert op dit vlak), maar toch vond ik het een fijne verrassing! (^_^) Het is leuk om op deze manier nog eens wat over hem te horen. Ach, fonetiek zal wel voor eeuwig een van mijn favoriete disciplines blijven...no matter what. Dit zorgt dus meteen voor een dubbele motivatie om het artikel bij de eerste de beste gelegenheid te bestuderen.

    Er stond wel geen foto bij, zelfs niet van een spraakkanaal, da's wel jammer natuurlijk. Maar JV in de Humo zeg, wie had dat gedacht? Hoe het ook zij, ik stond er toch lekker eerder in, en ik had naar alle waarschijnlijkheid ook nog eens meer tekst * gniffel *

    Fonetici aller landen, grijp die Humo!!!

    14-11-2007, 09:50 geschreven door Dopsie  
    29-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.job @ UA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu ik weer voor de UA werk, heb ik ook een eigen webpagina op de site gekregen! Gelukkig staat er geen foto bij
    Wat je er wél vindt, zijn mijn contactgegevens voor op het werk: telefoonnummer, e-mail en lokaal. Welke werknemer in eender welk bedrijf kan dat zeggen?

    Iedereen dus surfen naar de UA-site om voor de aardigheid "mijn" webpagina eens te bekijken!
    (^_^)



    29-10-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    24-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Liaisons Sans Serieux
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie een blog heeft, kan die schandeloos misbruiken voor commerciële doeleinden en dat is precies wat ik nu ga doen. Het wordt namelijk tijd om eens wat reclame te maken voor een toneelstuk dat binnenkort in premiere gaat in Beveren. Zelf heb ik alle belang bij een grote opkomst, aangezien ik zelf meespeel!
    Inderdaad, sinds enige tijd heb ik er weer een hobby bij: acteren. Dit is mijn eerste stuk, dus ligt het voor de hand dat ik een bescheiden rol heb - ik heb zelf liever ook nog niet direct de hoofdrol, het idee alleen al. Mijn rol is dan ook klein maar wél cruciaal, en leuk om te spelen. Ik ga er nog niet te veel over verklappen -jullie moeten maar komen kijken - maar kan wel beloven dat het iets is waar iedereen van zal opkijken! Maar uiteraard moeten jullie niet alleen komen om mijnentwege, maar vooral voor de schitterende andere acteurs en het verhaal.

    Over dat verhaal zal ik jullie wel wat meer vertellen. Het stuk is gebaseerd op Les Liaisons Dangereuses van de Franse schrijver Choderlos Laclos. Deze briefroman is geschreven in 1782 en het ligt voor de hand dat ons toneelstuk een kostuumdrama is. Er werd dus niet geopteerd voor een "moderne" versie, wat niet wil zeggen dat wij het toneelstuk gaan opvoeren op een "oubollige" manier. Het stuk is om te beginnen namelijk een komedie! In het originele verhaal is er nu toch al niet veel om te lachen (wel lekkere schandaaltjes) dus dit toneelstuk kan alleen maar verrassend zijn. Verder werd het concept van het kostuumdrama gecombineerd met allerlei (post)moderne procédé's, wat het inleefvermogen van de toeschouwers wel zal aanspreken.

    Voor degenen die het boek niet kennen, zal ik de korte inhoud nog even samenvatten. Burggraaf de Valmont, een echte libertijn, probeert de kuise  de Tourvel te verleiden en meteen ook de jonge Cecile de Volanges binnen te doen. In ruil daarvoor zal zijn oude vriendin, Merteuil, hem nog één keer de nacht van zijn leven bezorgen. Merteuil, eveneens de libertijnse principes hoog in vaandel dragend en een echte bullebak, speelt echter een wreed spelletje, terwijl de gevoelens van Valmont voor Tourvel wel eens dieper zouden kunnen zitten dan eerst gedacht.

    Ik hoop dat jullie allemaal massal komen supporteren voor mij! Kom dus allemaal naar de komedie Les Liaisons Sans Serieux!!!


    PRAKTISCH:
    Data:
    - vrijdag 23 en 30 november, en 7 december, om 20u
    - zaterdag 24 november ,en 1 en 8 december, om 20u
    - zondag 9 december, om 15u

    Kaarten:
    - 10 euro
    - te reserveren via 03/755 38 94

    Locatie:
    -Zaal de Katholieke Kring
    - Pastoor Steenssensstraat 39, 9120 Beveren
    - gemakkelijk te bereiken via bus 81-82

    www.dekleinekunst.be



    24-10-2007, 12:32 geschreven door Dopsie  
    16-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmbespreking: The Assassination of Jesse James
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





















    Aangezien ik de eer had om de The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford te gaan bekijken op het Filmfestival van Gent, kan ik jullie mijn recensie geven nog vóór de premiere in de bioscopen.
    Échte Westerns worden al jaren niet meer gemaakt, maar gelukkig weten de filmmakers dit tegenwoordig te compenseren door het genre op een creatieve manier te verruimen. Het lijkt echter wel heel vreemd om ineens de hele plot weg te geven in de titel, maar anderzijds: het draait in deze film niet echt om de moord op zich. Het is immers al lang geweten wie Jesse James uit de weg ruimde, en in deze film gaat het dan ook eerder om de jonge moordenaar, de gebeurtenissen die naar die fatale dag leidden en de gevolgen nadien.
    De film speelt zich af in het Amerika van 1882, waarin het Wilde Westen (cowboys, vrijheid, avontuur, wetteloosheid en desperado's) stilaan aan zijn eind begon te komen en baan moest ruimen voor "de Beschaving". De James Gang besluit nog één overval te plegen als bende en dan uit te zwermen. Jesse James vindt daarna zijn draai niet meer in het leven en kan zichzelf steeds minder in de hand houden. Tegelijkertijd krijgt hij voortdurend te maken met een jonge opdringerige fan, Robert Ford, een kluns die vreselijk graag Jesse James wil wórden. Ford heeft weinig talent om desperado te zijn maar kan wel goed met de blaffers overweg, wat ook Jesse James aan de lijve mag ondervinden. Met één kogel wordt er voorgoed een eind gemaakt aan het échte Wilde Westen, maar de reacties van de andere Amerikanen op de moord zijn...verrassend. Ford was eventjes vergeten dat Jesse James al tijdens zijn leven een legende was geworden en heel wat populairder is dan de eerste de beste derderangs moordenaar.

    In deze film krijgen we een idee van wat Robert Ford bezield heeft, tegen de achtergrond van het Wilde Westen dat ophoudt te bestaan. De muziek, verzorgd door Nick Cave (die trouwens ook een leuke cameo heeft), is bijzonder melancholisch en past perfect bij de sfeer in deze film. Ook de fotografie en de natuurbeelden zijn excellent en doen je watertanden naar een rondreis door de Verenigde Staten. Brad Pitt is weergaloos als Jesse James maar dé revelatie is toch Casey Afleck (broer van), die Robert Ford vertolkt. Het enige minpunt aan deze film is de lange speelduur (2,5 uur!), wat toch wel enige kramp in de benen veroorzaakt. De toeschouwer moet dan maar denken dat hij (nóg) meer waar voor zijn geld krijgt. Zet dus allemaal die Stetson-hoeden op, knoop die halsdoek voor je gezicht, pak dat ouwe Winchestergeweer, geef je paard de sporen en rijd spoorslags naar de dichtstbijzijnde bioscoop! Jahooe!

    jessejamesmovie.warnerbros.com

    Categorie:film
    16-10-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    14-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F.A.C.T.S. 2007

    Vandaag was een prachtige dag die ik in drie begrippen kan samenvatten: zon, Filmfestival van Gent en F.A.C.T.S.-Convention. Met zo'n korte samenvatting bent u natuurlijk weinig dus zal ik in dit bericht uitweiden over hét Star Wars/LOTR/Fantasy/Film - evenement van het jaar: F.A.C.T.S. (Fantasy, Anime, Comics, Toys, Science-Fiction) in Gent!

    De dag begon reeds zeer vroeg voor mij. Op een onchristelijk uur moest ik uit de veren, aangezien ik een duoticket gewonnen had voor de filmvoorstelling The Assassination of Jesse James op het Filmfestival van Gent. Het zou een drukke dag worden, want toevallig zou ik ook naar FACTS gaan, maar dit heb ik er allemaal voor over. FACTS is niet alleen bekend voor de leuke spulletjes die je er kan aanschaffen maar ook voor zijn Cosplay. Iedereen die zich geroepen voelt om zich een beetje origineel te verkleden (of juist niet origineel:-p) krijgt een paar euro korting aan de kassa. Dit jaar had ik meer dan zin om een bescheiding bijdrage te leveren aan de verkleedpartijtjes en dus deed ik mijn gouden Venetiaans masker met zwarte verenkrans in een zakje, trok ik een bijpassende gele trui, gouden armbanden en zwarte rok aan en spoedde mij in alle vroegte over de nevelige velden naar Gent. Daar aangekomen werd ik meegenomen op een korte sightseeing-tour door het Gentse, alvorens van het filmfestival en ontbijt te genieten. Het masker droeg ik nog niet, anders zouden ze me wel eens kunnen aanzien voor terroriste!
    's Ochtends vroeg liepen er maar enkele freaks in deze Gentse buurt, maar na de voorstelling krioelde het ervan! Met enkele had ik een merkwaardige ontmoeting. Op weg naar het ICC-gebouw werd mijn pad gekruisd door een lieftallige nimf, die mij een vreemdsoortig geel bandje rond de pols deed. De nimf was een echte FACTS-fan en had toegang voor twee dagen, maar ging nu naar huis en wenste dat iemand anders van het wonderpolsbandje zou kunnen genieten. Ietwat bedremmeld door zoveel goedheid aanvaardde ik het nobele gebaar, en haastte me daarna naar de ingang, waar een halve kilometer mensen aan het aanschuiven was. Ik lachtte in mijn vuistje omdat ik natuurlijk helemaal níet moest aanschuiven en bovendien nog gratis naar binnen zou mogen op de koop toe. Dat was echter buiten een overijverige Imperial Guard gerekend(
    http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2657.jpg) die mij ijzig ontving in het Fantasy-paleis en niet van plan leek mij te laten passeren. Gelukkig ben ik zeer bedreven in de Jedi mind trick!
    Ik raakte zonder problemen binnen en stortte me als een uitgehongerde wolf op een Cheesebacca, die ik met veel smaak verorberde. Ondertussen bleek het ICC-gebouw zuurstofarm en overbevolkt te zijn, zodat we met enige moeite vorderden langs de kraampjes. Ik was op zoek naar een Jar-Jar Binks- of Yoda-popje, maar dat bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan. Onze speurtocht werd bovendien bemoeilijkt door onverwachte ontmoetingen. Zo konden we maar rakelings ontsnappen aan de aandacht van de gevreesde Dark Lord of the Sith en zijn helpers, die gelukkig middenin een belangrijke vergadering zaten (
    http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2662.jpg). En Jabba  the Hutt zocht nieuwe slaven, en keek ons dan ook monsterend aan (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2663.jpg). Jabba verloor echter al gauw zijn interesse, zodat we onze tocht weer verder konden zetten. Vanaf dan kwamen we ook vriendelijker volk tegen, zoals talloze Jedi (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2664.jpg, http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2677.jpg) en Ghostbuster Ernie Hudson (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2666.jpg). Deze personen deden mij weer moed vatten tijdens deze zware queeste en algauw had ik mijn Jar-Jar Binksje gevonden (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2669.jpg)! Nu bevat mijn collectie drie popjes (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2688.jpg). Het was hoog tijd voor een pauze, maar oh wee, wie kwam daar recht op ons af...Darth Vader. Zou hij dan toch doorzien hebben dat ik gratis was binnengeraakt? De Dark Lord wees naar mij terwijl een stormtrooper zijn blaster al in aanslag hield (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2670.jpg). Jedi mind tricks werken niet bij Lord Vader, maar poseren bleek hem mild te stemmen (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2671.jpg). Darth Vader en zijn lijfwacht bleven daarna nog even overleggen (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2672.jpg, http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2673.jpg) maar besloten uiteindelijk de zaak maar zo te laten...voor deze keer (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2674.jpg)!
    Ik glipte gauw weg en besloot na een drankje Jawa Juice het gebeuren binnen nog eens te bekijken. Zo kwam ik nog een heleboel wonderlijke wezens tegen (
    http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2684.jpg, http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2678.jpg) en ook onder de kinderen zag ik getalenteerde cosplayers(http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2682.jpg, http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2680.jpg), terwijl een onverwachte ontmoeting met enkele dinosauriërs mij in helemaal in bekoring bracht (http://i50.photobucket.com/albums/f306/Doudou1/FACTS%202007/DSCF2683.jpg). De dino's smeekten mij allen om hen met me mee te nemen, maar zoveel geld had ik niet dus besloot ik dat het voor een andere keer was. Toen vond ik per toeval de Little Pony waar ik mijn hele kindertijd naar gezocht heb: eentje met vleugels én een hoorn. De haren van het arme ding waren helaas helemaal weggeknabbeld; wie durft zoiets te verkopen!?! Andere mogelijke verleiders waren het boek De Kinderen Van Hurin en een prachtig kettinkje met het Oog van Horus; mijn budget was jammer genoeg niet toereikend voor een van beiden.

    Uiteindelijk bleek FACTS-Convention exact 50 cent winst geboekt te hebben op mijn kap. Ik heb meer geld besteed aan het eten en drinken dan aan gadgets - misschien ben ik dan toch een echte bourgondiër? Het was wel eens fijn om je geweldig te amuseren zonder dat je er hopen geld tegenaan moest smijten. Moe maar voldaan strompelden we in de avondzon terug naar de trein die ons naar huis zou voeren


    ~ The End ~




    14-10-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    Foto
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
    Foto
    Link it up!
  • Hypnotiseur Patrick Pickart
  • MorganBlue3
  • de ECHT-blog
  • Zeezicht
  • De Grote Cavia!
  • Woordenboek Swahili/Engels
  • knaagdieropvang Knabbelthuisje
  • Ethnologue
  • World Wildlife Fund
  • de BBC news website, zeer handig om info op te zoeken!
    Foto
    Ik ontvang graag mailtjes!

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek

    Laat je gaan in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs